دنیای شبکه های اجتماعی روز به روز گسترده تر می شود. در این میان وظیفه بازاریاب ها برای تولید محتوا و همچنین ارزیابی شرایط کلی برند در فضای آنلاین نیز سنگین تر می شود. درست به همین خاطر خیلی از بازاریاب ها نسبت به حجم بالای کارشان شکایت دارند. خب تا حدودی حق با آنهاست. هیچ کس دوست ندارد کلی کار روزمره داشته و تمام آنها را به طور یکجا مدیریت کند. البته در این میان فناوری های جدید نیز به کمک کارآفرینان آمده اند. مثلا همین هوش مصنوعی را در نظر بگیرید؛ زمانی نه چندان دور کمتر کسی فکر می کرد هوش مصنوعی توانی برای بهبود وضعیت کسب و کارها داشته باشد. خب نسل اول هوش مصنوعی آنقدر باگ ریز و درشت داشت که همه را ناامید کرده بود.
امروزه هوش مصنوعی بدل به دستیار وفاداری برای بسیاری از انسان ها در سراسر دنیا شده است. خب وقتی همه مشغول استفاده از هوش مصنوعی هستند، چرا شما از مزایای این فناوری سود نبرید؟ بازاریاب ها نیز می توانند خیلی راحت از این فناوری به سود خودشان استفاده کنند، البته اگر یک نقشه راه بی نهایت دقیق دم دست شان باشد. این نکته ای است که می تواند وضعیت شما را حسابی تغییر دهد.
ما در این مقاله قصد داریم برخی از کاربردهای ساده اما حیرت انگیز هوش مصنوعی در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی را به اتفاق شما مرور کنیم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا درک مناسبی از وضعیت کسب و کارها در دنیای مدرن به دست بیاورید. خب وقتی دامنه وظایف شما گسترده می شود، لازم نیست خودتان را به آب و آتش بزنید. در عوض می توانید از امکانات تازه نهایت استفاده را ببرید. خب اجازه دهید برویم سراغ پیچ و خم های استفاده از هوش مصنوعی در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی.
خیلی از کارآفرینان خیال می کنند هوش مصنوعی توان زیادی برای کمک به آنها ندارد. خب این تصور عمومی در قبال همه فناوری های تازه است. ما در روزنامه فرصت امروز فرصت دادن به فناوری های تازه را یک امر ضروری می دانیم. شما باید خودتان را برای مدیریت شبکه های اجتماعی به طور کاملا متفاوت آماده سازید. این نکته ای است که می تواند وضعیت تان در بلندمدت را حسابی تغییر دهد.
مطلب مرتبط: چه چیزی مدیریت شبکه های اجتماعی را سخت می کند؟
خب هوش مصنوعی یکی از فناوری های کاملا متمایزکننده در دنیای کنونی محسوب می شود. درست به همین خاطر ما حساب ویژه ای روی آن کرده ایم. در ادامه سعی می کنیم برخی از نکات کلیدی برای استفاده هرچه بهتر از این فناوری را با شما در میان بگذاریم. پس با ما همراه باشید تا برخی از نکات کلیدی در این رابطه را یاد بگیرید.
تولید محتوا
اولین و شاید ساده ترین نکته ای که در رابطه با هوش مصنوعی به نظر می رسد، بحث مربوط به تولید محتواست. این امر می تواند به شما برای کم کردن حجم کاری تان در طول روز کمک کند. قبول دارم خیلی از بازاریاب ها تردیدهای جدی نسبت به توانایی هوش مصنوعی برای تولید محتوا به طور مستقل دارند، اما شما لازم نیست همیشه در شک و تردید باقی بمانید. یکی از راهکارهای ساده در این میان تلاش برای استفاده از تجربه دیگران است. خب هوش مصنوعی امتحانش را حسابی پس داده است. این نکته ای است که می تواند برای شما مزایای زیادی به همراه داشته باشد.
اگر هنوز هم نسبت به توانایی هوش مصنوعی تردید دارید، بد نیست خودتان هم بر روی محتوای نهایی نظارتی محدود داشته باشید. اینطوری هر اشتباه یا کاستی احتمالی را در یک چشم به هم زدن رفع خواهید کرد. این مسئله می تواند برای تان به مثابه یک نوآوری کلیدی محسوب شود. پس به جای اینکه خودتان را درگیر شک و تردید بی پایان به هوش مصنوعی کنید، از همین امروز کارتان در زمینه تولید محتوا را آغاز کنید.
بسیاری از بازاریاب ها در زمینه مدیریت زمان همیشه با مشکلات اساسی رو به رو هستند؛ چراکه هیچ وقت زمان کافی برای رسیدگی به تمام کارها ندارند. خب هوش مصنوعی با کمک به شما برای تولید محتوا می تواند شرایط را به طور متفاوتی رقم بزند. این امر به شما برای تعامل بهتر با مخاطب کمک کرده و کارتان را نیز ساده تر خواهد کرد.
نکته جالب اینکه خیلی اوقات مشتریان نسبت به محتوای تولیدی از سوی هوش مصنوعی واکنش بهتری نشان می دهند. خب همه ما دوست داریم از برندی خرید کنیم که دائما در بازار مشغول نوآوری است، مگر نه؟
یادتان باشد، تولید محتوا به کمک هوش مصنوعی بدون ارائه توضیحات دقیق به این ابزار امکان پذیر نیست. مثلا اگر از چت جی پی تی برای تولید محتوا کمک می گیرید، باید همیشه جزییات کلیدی را بیان کنید. این امر می تواند به شما برای دسترسی به یک محتوای درجه یک کمک شایانی نماید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و وضعیت تان در بازار را تغییر دهید.
افزایش فرکانس تولید محتوا
فرکانس تولید محتوا در واقع به تعداد محتوای تولیدشده از سوی یک برند در بازه زمانی مشخص اشاره دارد. اگر قرار باشد شما تک تک محتوای بازاریابی تان را تولید کنید، قطعا زمان کم خواهید آورد. این یعنی محتوای اندکی در طول ماه تحویل مخاطب خواهید داد. خب در دنیای شلوغ امروز تولید محتوای اندک می تواند دردسرهای زیادی برای تان به همراه داشته باشد. درست به همین خاطر استفاده از هوش مصنوعی تا حد زیادی این مسئله را پوشش خواهد داد. به طوری که دیگر لازم نیست نگران فرکانس پایین تولید محتوا باشید.
اگر شما بازاریاب باهوشی باشید، خیلی زود به ما اعتراض می کنید که محتوای بیشتر همیشه خوب نیست. خب وقتی کیفیت محتوا پایین باشد، تعدادش دیگر اهمیتی ندارد. این دقیقا همان مسئله ای است که کاردرستی هوش مصنوعی را نشان می دهد. خب شما قرار نیست هر محتوای به درد نخوری را از دل هوش مصنوعی بیرون بکشید. در عوض این فناوری به شما برای تولید محتوای درجه یک کمک می کند.
آرزوی دیرینه هر بازاریابی تولید محتوای باکیفیت در کمترین زمان ممکن است. خب حالا این آرزوی قدیمی دیگر محال به نظر نمی رسد. کافی است کمی به هوش مصنوعی اعتماد کرده و نتیجه آن را نیز مشاهده کنید. این امر می تواند شرایط تان در بازار را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد.
مطلب مرتبط: بایدها و نبایدهای مدیریت شبکه های اجتماعی
بازآفرینی محتوای قدیمی
محتوای قدیمی برندها معمولا در آرشیو شبکه های اجتماعی خاک می خورد. اگر یک کاربر خیلی حوصله داشته باشد، با ساعت ها اسکرول کردن شاید به محتوای قدیمی یک برند در شبکه های اجتماعی برسد. خب این مسئله شاید خیلی مهم به نظر نرسد، اما نباید به این سادگی از کنارش عبور کرد. اگر همین محتوای قدیمی با اطلاعات تازه آپدیت شود، چه؟
چه کسی گفته بازاریاب ها همیشه باید محتوای تازه و دست اول برای مخاطب داشته باشند. گاهی اوقات بازساری محتوای قدیمی نیز ایده خوبی محسوب می شود. البته به شرط اینکه شما توانایی آپدیت آنها را داشته باشید. این کاری است که مثل بندبازی در بالای یک ساختمان بلند است. درست به همین خاطر استفاده از هوش مصنوعی در این میان کمک شایانی به شما خواهد کرد. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب تان چاره ای به غیر از تولید محتوا به کمک هوش مصنوعی نخواهید داشت. این مسئله ای است که می تواند شرایط شما را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد.
هوش مصنوعی در واقع توانایی خوبی برای ترکیب محتوای قدیمی با داده های تازه دارند. اینطوری محتوای شما در عین حال که پیوندی با گذشته دارد، مخاطب امروزی را نیز سر ذوق خواهد آورد. خب مگر یک بازاریاب به غیر از محتوایی تا این اندازه ساده از نظر تولید و اثرگذار چه چیزی می خواهد؟
شما باید یاد بگیرید هزینه های تولید محتوا را تا حد امکان کاهش دهید. هیچ کس در بازار دوست ندارد میلیون ها دلار خرج تولید محتوا کرده و در نهایت با شکست های سنگین رو به رو شود. این مسئله می تواند شرایط تان در بازار را به طور قابل ملاحظه ای سخت سازد. پس بهتر است از میانبرهایی مثل هوش مصنوعی برای کاهش هزینه های خودتان نهایت استفاده را ببرید. این امر به شما برای تعامل بهتر با مخاطب تان کمک خواهد کرد. در عین حال بودجه تان را نیز دست نخورده باقی می گذارد.
تولید ویدئو
محتوای ویدئویی در طول سال های اخیر طرفدارهای بسیار زیادی پیدا کرده است. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز تولید ویدئو را یکی از روش های بازاریابی کاربردی می دانیم. البته شما قرار نیست همیشه از ویدئو استفاده کنید، اما در شرایطی که مخاطب علاقه زیادی بدان دارد، باید تمرکز بیشتری روی آن داشته باشید.
بی شک تولید محتوای ویدئویی سختی های خاص خودش را دارد. خب همه بازاریاب ها توانایی لازم برای تولید محتوای ویدئویی را ندارند. آشنایی با انواع نرم افزارها یا حتی تهیه دوربین های گران قیمت کاری نیست که بازاریاب ها به خوبی توان انجامش را داشته باشند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب تان باید شرایط ویژه ای را در نظر بگیرید. این شرایط به شما کمک خواهد کرد تا کمبود مهارت تان را بدون صرف هزینه های گزاف پوشش دهید. فکر می کنم خیلی خوب متوجه ضرورت استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند تولید محتوا شده باشید، مگر نه؟
امروزه تقریبا تمام ابزارهای هوش مصنوعی از ویژگی تولید محتوای ویدئویی نیز پشتیبانی می کنند. این امری است که به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب کمک کرده و نشان می دهد تا چه میزان شانسی برای تعامل بهینه با مخاطب هدف دارید. خب اگر قرار باشد هر ویدئو کلی هزینه روی دست تان بگذارد که کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
امروزه یک بازاریاب خوب کسی است که بتواند با کمترین هزینه ممکن دست به تولید محتوای درست و حسابی بزند. در این میان هیچ ابزاری مثل هوش مصنوعی به شما برای تحقق اهداف تان کمک نخواهد کرد. به همین خاطر ضروری است از توانایی تان برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب سود ببرید. در غیر این صورت با شکست های سنگینی رو به رو خواهید شد.
مطلب مرتبط: مدیریت شبکه های اجتماعی با توصیه های حرفه ای
شاید ویدئوهای تولیدی از سوی هوش مصنوعی کیفیت حیرت انگیزی نداشته باشد، اما دست کم برای استفاده در شبکه های اجتماعی مناسب است. خب شما که قرار نیست یک فیلم سینمایی بسازید. در عوض محتوای تان باید به اندازه کافی برای مخاطب جذاب به نظر برسد؛ همین و بس.
زمان بندی انتشار محتوا
یکی از کارهای اعصاب خُردکن در دنیای بازاریابی زمان بندی انتشار محتواست. خب گاهی اوقات بازاریاب ها محتوای حاضر و آماده دارند اما به دلیل برنامه روزانه شلوغ یادشان می رود محتوا را در ساعت مناسب منتشر کنند. این امر موجب عقب افتادن زمان انتشار محتوا می شود. نکته جالب اینکه بعد از مدت زمانی دیگر محتوای در لیست انتظار ارزش انتظار ندارد. این یعنی شما هزینه ای برای تولید محتوا کرده اید، اما هیچ سودی از آن نبرده اید.
هوش مصنوعی می تواند مثل یک دستیار وفادار در کنار شما حضور داشته باشد. این دستیار مهربان بدون اینکه به شما زحمتی دهد، سر ساعت محتوای دلخواه تان در شبکه های اجتماعی را پست خواهد کرد. اینطوری دیگر از شر فراموش کاری خلاص می شوید.
ترکیب هوش مصنوعی با اتوماسیون یکی از دستاوردهای مهم نسل جدید هوش مصنوعی محسوب می شود. این یعنی ابزارهای مورد بحث به خوبی توانایی انجام کارهای تکراری در زمان های مشخص را دارند. این دقیقا همان مسئله ای است که خیلی از بازاریاب ها نسبت به آن حساسیت زیادی داشته و اصلا حوصله اش را ندارند. درست به همین خاطر اگر فکر می کنید بدون استفاده از هوش مصنوعی می توانید شانسی برای تعامل با مخاطب هدف داشته باشید، باید بگوییم سخت در اشتباهید؛ چراکه چنین امری اصلا امکان پذیر نخواهد بود.
مدیریت زمان یکی از نکات کلیدی در دنیای شبکه های اجتماعی است. اگر حواس تان نباشد، اصلا بعید نیست محتوای درجه یک تان با انتشار در زمان نادرست هیچ بازگشت سرمایه ای نداشته باشد. این مسئله ای است که می تواند روی چشم انداز برندتان اثرگذار باشد. به همین خاطر ضروری برای یافتن زمان مناسب انتشار محتوا در هر پلتفرم اجتماعی نیز از هوش مصنوعی کمک بگیرید. اینطوری کارتان بدون هیچ دردسری پیش خواهد رفت. ماجرا به بخش جالبش رسید، نه؟
توسعه برند در کانال های تازه
تقریبا هر سال شبکه های اجتماعی تازهای روانه بازار می شود و هیجان زیادی در میان کاربران ایجاد می کند. این اتفاق درباره تیک تاک، کلاب هاوس و همچنین ریبرندینگ توئیتر تحت عنوان ایکس روی داد. انتظار می رود در طول سال های پیش روی نیز این فرآیند تشدید شود.
بنابراین شما باید خودتان را برای تعامل متفاوت با مخاطب هدف آماده سازید. این مسئله ای است که می تواند به شما برای تعامل با مخاطب امیدواری های زیادی دهد. به همین دلیل ضروری است از تمام ظرفیت برند برای حضور در شبکه های اجتماعی تازه سود ببرید.
بی شک حضور در هر شبکه اجتماعی تازه ای امر ایده آلی نیست. با این حال شما باید برنامه ای برای ارزیابی پلتفرم های مختلف داشته باشید. هوش مصنوعی با تحلیل اوضاع برندتان و همچنین ویژگی های هر شبکه اجتماعی تازه اطلاعات مفیدی به شما خواهد داد. شاید از بین هر 10 پلتفرم تازه فقط یک مورد به درد شما بخورد. این امر انتخاب هوشمندانه و صرفه جویی در هزینه ها را به همراه خواهد داشت.
خیلی از بازاریاب ها خیال می کنند باید در تمام پلتفرم های تازه حضور داشته باشند. این در حالی است که چنین امری اصلا ساده نیست. در عین حال بهتر است شما کمی هوشمندانه عمل کنید. این یعنی انتخاب گزینه هایی که بیشترین سازگاری با وضعیت کسب و کارتان را دارند. به علاوه، سلیقه مشتریان نیز در این میان مهم است. اگر مشتریان شما در پلتفرم های تازه حضور چشمگیری ندارند، حضور شما هم در آنجا معنادار نخواهد بود.
مطلب مرتبط: 9 راهکار حرفه ای مدیریت شبکه های اجتماعی برای بازاریاب ها
شناسایی اینفلوئنسرهای مناسب
شناسایی اینفلوئنسرها به شما کمک شایانی برای ارتباط بهتر خواهد کرد. این نکته ای است که می تواند کسب و کار شما را از وضعیت ساده بیرون بیاورد. خب راستش را بخواهید، این روزها کلی برند کلیشه ای در شبکه های اجتماعی وجود دارد. اگر در این میان شما کمی متفاوت تر از دیگران عمل کنید، نان تان در روغن خواهد بود.
یک ایده مناسب در این میان تلاش برای استفاده از قدرت اینفلوئنسرهاست. خب یک اینفلوئنسر خوب توانایی جلب نظر هزاران مشتری تازه به برندتان را دارد. سوال کلیدی در این میان نحوه پیدا کردن یک اینفلوئنسر خوب است. خب شما نمی توانید به هر کسی اعتماد کنید. بنابراین تجزیه و تحلیل های دقیق به کارتان رنگ و بوی بهتری خواهد داد.
هوش مصنوعی با تحلیل وضعیت برند و همچنین اینفلوئنسرهای مختلف بهترین گزینه ها را پیش روی شما قرار می دهد. اینطوری همکاری تان نه تنها از نظر اقتصادی منطقی خواهد بود، بلکه بازگشت سرمایه مناسبی نیز به همراه خواهد داشت. ماجرا جالب شد، نه؟
فراموش نکنید، امروزه ابزارهای مختلفی تحت عنوان هوش مصنوعی وجود دارد. اگر بازاریاب بی نهایت سختگیری هستید، قبل از انتخاب نهایی می توانید از چند تا هوش مصنوعی سود ببرید. اینطوری دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت.
مدیریت شهرت
شهرت برندها در شبکه های اجتماعی به مو بند است. کافی است کاربران تجربه ای ناخوشایند در ارتباط با برندتان داشته باشند تا در کمترین زمان ممکن کلی توییت و محتوا علیه تان منتشر شود. آن وقت مدیریت اوضاع بدل به امری غیرممکن می شود. درست به همین خاطر اغلب کسب و کارها تلاش می کنند تا مدیریت شهرت را پیش از بروز مشکلات عمده مدنظر قرار دهند. این مسئله به شما کمک خواهد کرد تا جلوی بحران های بزرگ را گرفته و اوضاع برندتان را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید. خب این نکته ای نیست که شما همیشه درباره اش تصمیم بگیرید. در عوض باید یک بار برای همیشه آن را مدنظر قرار دهید.
هوش مصنوعی در اینجا نیز به داد بازاریاب ها و صدالبته صاحبان کسب و کار می رسد. این ابزار به کمک توانایی پردازش وسیع اطلاعات در کسری از ثانیه نظر عمومی کاربران درباره یک برند را بررسی خواهد کرد. در این میان اگر برندتان عملکرد خوبی نداشته باشد، خیلی زود می توانید مشکل را ریشه یابی کرده و اقدام به حل و فصلش نمایید. بی شک این راهبرد خیلی بهتر از تلاش برای تعامل با مخاطب هدف بعد از بروز بحران های عجیب و غریب است!
شهرت یک برند در فضای آنلاین وقتی به هم بریزد، دیگر خیلی سخت به حالت اول بازمی گردد. خب امروزه کلی برند در بازار حضور دارد و مشتریان گزینه های زیادی دم دست خواهند داشت. بنابراین لازم نیست حتما روی یک برند تاکید کرده و دائما از آن خرید کنند. این امری است که برای بسیاری از کسب و کارها اولین اشتباه را بدل به آخرین اشتباه می کند. به همین خاطر ضروری است وضعیت تان را کمی متفاوت تر از دیگران جلو ببرید. هوش مصنوعی به شما کمک خواهد کرد تا هر بحران احتمالی را در همان مرحله ابتدایی حل و فصل کنید؛ آن هم با اطلاعات دقیق.
سخن پایانی
هوش مصنوعی روز به روز نقش مهمتری در زندگی روزمره پیدا می کند. درست به همین خاطر استفاده از آن در حوزه های مختلف باید در کانون توجه قرار گیرد. این مسئله ای است که می تواند برای شما جذابیت زیادی به همراه داشته و کارتان را نیز ساده تر نماید. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از کاربردهای ویژه هوش مصنوعی در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی را به اتفاق شما زیر ذره بین ببریم. حالا شما آماده اید تا در ماجراجویی تان در شبکه های اجتماعی نقش هوش مصنوعی را نیز جدی بگیرید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب تان داشته باشید.
مطلب مرتبط: دلایل اصلی شكست استراتژی های مدیریت شبكه های اجتماعی
یادتان نرود، هوش مصنوعی هنوز در حال توسعه است. این یعنی چشم اندازهای بسیار امیدوارکننده تری در رابطه با این ابزار وجود دارد. پس می توانید نسبت به آینده آن نیز امیدوار باشید. به علاوه، کارتان در رابطه با تعامل با مخاطب هدف نیز در این رابطه بی نهایت ساده تر خواهد شد. تا آن زمان بد نیست توصیه های مورد بحث در این مقاله را شروع کنید. قول می دهیم خیلی زود با دست پر دوباره در کنارتان باشیم.
منابع: