جمعه, ۲ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Fri, 22 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

پادکست ها چند سالی هست حسابی در بین کاربران گرد و خاک کرده اند. اگر همین امروز به طور تصادفی از دوستان تان درباره پادکست های مورد علاقه شان سوال کنید، کلی جواب گوناگون گیرتان می آید. نکته کلیدی در این میان محبوبیت حیرت انگیز پادکست هاست. به طوری که آدم را حسابی شگفت زده کرده و چه بسا به فکر فرو ببرد. خب اگر بعضی از مردم در دنیا تا این اندازه پادکست ها را دوست دارند، چرا نباید از آنها درآمدزایی کرد؟

متاسفانه در عرصه کسب و کار خیلی وقت ها افسانه های کاملا غلط بیشتر از واقعیت ها طرفدار دارند. قبول دارم خیلی ها این نکته را با شک و تردید نگاه خواهند کرد، اما مرور خاطرات گذشته تان همه چیز را لو خواهد داد. خب کم نیستند کسانی که به امید موفقیت های چند میلیون دلاری سراغ ایده های کلیشه ای یا غلط رفته اند و دست آخر بدون هیچ موفقیتی با کلی بدهی تنها مانده اند. این ماجرا درباره دنیای پادکست ها هم مصداق دارد. اگر شما هم دوست دارید در کنار پرداختن به حوزه مورد علاقه تان در قالب پادکست، درآمدی هرچند اندک از آن داشته باشید، این مقاله کاملا مخصوص شماست. 

درآمدزایی از پادکست

شما در این مقاله یاد می گیرید چطور باید از دل پادکست ها درآمدزایی کرد. خیلی ها فکر می کنند تنها راه پولدار شدن از طریق طراحی پادکست جذب اسپانسرهای دست به نقد است. خب در این صورت باید حسابی تصورتان را تغییر دهیم؛ چراکه کلی راه دیگر هم برای درآمدزایی وجود دارد. اجازه دهید توضیحات اضافه را در طول ماجراجویی مان تقدیم تان کنیم. پس اگر آماده اید، سفرمان به دل دنیای پادکست ها را همین حالا شروع کنیم. 

مطلب مرتبط: درآمدزایی با طراحی و انتشار پادکست

چرا طراحی پادکست ایده خوبی است؟

چرا طراحی پادکست ایده خوبی است؟

قبل از اینکه با عجله سراغ بررسی ایده اصلی مقاله برویم، بد نیست کمی درباره اهمیت پادکست ها حرف بزنیم. آیا واقعا راه اندازی و طراحی پادکست در شرایط کنونی ایده خوبی است؟ این سوالی است که خیلی ها کمتر بدان می پردازند. از آنجایی که ما در روزنامه فرصت امروز دوست داریم همه چیز براساس حساب و کتاب خاصی جلو برود، همین اول کار این سوال کلیدی را زیر ذره بین خواهیم برد. در ادامه سعی می کنیم جوابی قانع کننده برای سوال بالا پیدا کنیم.

ارتباط نزدیک و مستقیم

ارتباط نزدیک و مستقیم

پادکست ها به کاربران امکان ارتباط نزدیک و مستقیم با محتوای مورد علاقه شان را می دهد. مثلا کسی را در نظر بگیرید که عاشق دنیای گلف است؛ در این صورت گوش دادن به پادکستی که به طور تخصصی در حوزه این ورزش تهیه می شود، او را حسابی سر کیف خواهد آورد. 

اگر به این ماجرا حضور افتخاری برخی از تنیسورهای مشهور را هم اضافه کنیم، آن وقت دیگر مو لای درز جذابیت پادکست قصه مان نخواهد رفت.

مردم در دنیای شلوغ امروز دوست دارند خیلی سریع و بی واسطه به محتوای مورد علاقه شان دسترسی داشته باشند. این نکته ای است که خیلی از طراح های پادکست آن را خیلی خوب می دانند. درست به همین خاطر این روزها کلی پادکست مختلف در اسپاتیفای و دیگر سرویس های مشابه دم دست من و شما قرار دارد. یادتان باشد، پادکست همیشه و همه جا در دسترس کاربران است. فرقی ندارد شما در اتاق تان نشسته باشید یا در مترو مشغول رفت و آمد از این سر شهر به آن سر باشید، در هر صورت پادکست یار و همراه همیشگی تان خواهد بود. 

ماهیت رایگان پادکست ها

ماهیت رایگان پادکست ها

آیا تا حالا کسی را دیده اید که برای استفاده از یک پادکست دست به جیب شده و پول های نجومی پرداخت کند؟ اغلب اوقات ذهنیت کاربران امکان دسترسی رایگان به پادکست های مورد علاقه شان است. البته در این میان کم نیستند پادکست هایی که حق اشتراک دارند و برای دسترسی با آنها باید کمی دست به جیب شد، اما اغلب پادکست ها کاملا رایگان در دسترس من و شما قرار دارند. 

وقتی استفاده از یک سرویس رایگان باشد، آدم ها تمایل بیشتری بدان نشان خواهند داد. مثلا پادکست های رایگان را با کانال های تلویزیونی پولی مقایسه کنید؛ بی شک همه ترجیح می دهند پول بیشتری پس انداز کرده و از پادکست ها استفاده کنند، مگر نه؟

مطلب مرتبط: چطور پادکست خودتان را راه اندازی کرده و از آن کسب درآمد کنید؟

دسترسی گسترده

دسترسی گسترده

وضعیت پادکست ها از نظر میزان دسترسی کاربران به آنها بسیار عجیب و غریب است. این روزها کمتر کسی پیدا می شود که دست کم یک پادکست مورد علاقه نداشته باشد. اصلا همین میزان دسترسی گسترده و محبوبیت در میان کاربران موجب طمع کارآفرینان برای درآمدزایی بیشتر شده است. خب اگر سرویس پادکست کاملا سوت و کور بود، کسی به فکر درآمدزایی از آن نمی افتاد، مگر نه؟

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم پادکست ها الان در بهترین وضعیت از نظر میزان دسترسی کاربران قرار دارند. بنابراین اگر دوست دارید پادکستی برای خودتان راه اندازی کنید، الان بهترین موقع خواهد بود. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و با ما همراه شوید. 

درآمدزایی از پادکست: چطور و چگونه

درآمدزایی از پادکست

حالا که مزایای طراحی پادکست را مرور کردیم و مطمئن شدیم استفاده از آنها جذابیت خاص خودش را دارد، نوبتی هم باشد، باید درباره شیوه های درآمدزایی حرف بزنیم. بی شک همه شما مطالبی نظیر گرفتن اسپانسر برای کسب درآمد را شنیده اید. خب این هم یکی از روش های درآمدزایی محسوب می شود که ما به موقع درباره اش حرف خواهیم زد. نکته مهم اینکه مزایای موردنظر فقط به این گزینه محدود نمی شود. پس آماده شوید تا با دنیایی وسیع آشنا شوید. 

فروش اشتراک: ایده ای وسوسه برانگیز

فروش اشتراک

فروش اشتراک، همانطور که از اسمش پیداست، براساس یک سیستم ساده توسعه می یابد. در این حالت شما آنقدر نسبت به کیفیت پادکست تان مطمئن هستید که در ازای دسترسی به محتوای آن از مخاطب طلب پول می کنید. این وضعیت شاید برای خیلی ها عجیب به نظر برسد، اما اگر کارتان را خوب انجام دهید، به راحتی درآمدهای نجومی خواهید داشت. خب مگر چند تا پادکست درجه یک درباره هنرهای تجسمی یا مثلا دنیای کمیک بوک در دسترس است؟ با این حساب اصلا بعید نیست یک پادکست خوب ارزشی بی نهایت بالا داشته باشد. 

یادتان باشد، شما نمی توانید هر پادکستی را جلوی روی مخاطب قرار داده و انتظار داشته باشید حق اشتراک بالایی برای آن پرداخت کنند. درست به همین خاطر اغلب اوقات کارآفرینان برای فروش پادکست تردیدهای زیادی دارند. اگر نظر ما را بخواهید، فقط وقتی که سطح کیفی کارتان حسابی بالاست، حق دارید درباره خرید اشتراک فکر کنید. وگرنه الکی وقت تان را تلف کرده و دیگر فرصتی برای جلب نظر مخاطب نخواهید داشت. 

مطلب مرتبط: راهنمای طراحی پادکست: هر آنچه برای شروع کار لازم دارید!

فروش محصولات و خدمات: ساده اما کاربردی

فروش محصولات و خدمات

آیا تا حالا به سرتان زده دست به فروش یک محصول خاص بزنید؟ اینطور وقت ها آدم فکر می کند دیگر بهتر از این ایده ای در دنیا وجود ندارد و دوست دارد هرچه زودتر سراغ اجرای ایده طلایی اش برود. اگر شما هم گاهی اوقات چنین فکرهایی به سرتان می زند، بد نیست آن را با ماهیت طراحی پادکست ترکیب کنید. اینطوری راه بسیار ساده تری برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف و از همه مهمتر درآمدزایی خواهید داشت. 

مردم این روزها علاقه زیادی برای خرید از راه های تازه دارند. مثلا پادکستی را در نظر بگیرید که سال های سال درباره نحوه نگهداری از خودروها اطلاعات دقیقی در اختیار علاقه مندان قرار داده است. حالا اگر همین پادکست بعد از گذشت چند وقت شروع به فروش برخی از محصولات جانبی خودرو کند، احتمالا خیلی از افراد اقدام به خرید از آن خواهند کرد. خب هرچه باشد اینجا پای اعتباری قدیمی وسط است و ماجرا اصلا شوخی بردار نیست. 

شما به عنوان صاحب یک پادکست باید همیشه نیم نگاهی به گزینه های جذاب برای مخاطب تان داشته باشید. مثلا اگر پادکست شما در زمینه موسیقی فعالیت دارد، بد نیست شروع به همکاری با هنرمندان مختلف کرده و آثار آنها را به فروش برسانید. اینطوری نه تنها سهم خوبی از فروش نهایی گیرتان می آید، بلکه بخشی از هزینه های تولید پادکست را نیز پوشش خواهید داد. 

حمایت مالی از سوی مخاطب: درآمدزایی مستقیم

حمایت مالی از سوی مخاطب

شما لازم نیست همیشه دنبال فروش محصولی خاص باشید. گاهی اوقات مخاطب پادکست تان آنقدر از نتیجه نهایی کار راضی هست که به طور کاملا داوطلبانه از شما حمایت مالی انجام دهد. نکته کلیدی در این میان توجه به ایجاد فضایی آزاد برای مخاطب است. به زبان خودمانی، اگر شما خیلی به مخاطب فشار بیاورید تا حمایت مالی انجام دهد، خیلی زود همه آنها را از دست خواهید داد. خب چه کسی دوست دارد مداوم خواهش و تمنای کسی برای کمک مالی را بشنود؟ 

ایده ما در این بخش تا حد زیادی محافظه کارانه است. مثلا کافی است فقط در ابتدا یا انتخاب پادکست درباره روش های حمایت مالی از برنامه تان حرف بزنید. اینطوری هر کاربری که دوست داشت، تاکید می کنم اگر دوست داشت، می تواند به شما کمک کند.

نکته جالب درباره کمک های داوطلبانه حجم بالای آنها برای برخی از پادکست هاست. در این میان تمام ماجرا به توانایی شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف بستگی دارد. این نکته ای است که کیفیت نهایی پادکست را دوباره برجسته می سازد. پس اگر فکر می کنید پادکست تان تازه اول راه است و اثرگذاری زیادی هم روی مخاطب ندارد، نباید الکی خودتان را درگیر فرآیند کمک مالی از سوی مخاطب کنید؛ چراکه دست از پا درازتر سر خانه اول باز خواهید گشت. 

تبلیغات و اسپانسر: روشی قدیمی و موثر

تبلیغات و اسپانسر

چند بار تا حالا پادکستی را دیده اید که وسط بحث کمی درباره یک محصول یا برند حرف زده و تبلیغش را کند؟ معمولا خیلی از برنامه ها تبلیغات را به مثابه روشی برای کسب درآمد قلمداد می کنند. اگر شما هم چنین وضعیتی دارید، باید همین امروز دست به کار شوید. البته در این میان معیارهایی مثل دامنه وسیع مخاطب هم بی تاثیر نیست. خب هیچ برندی دوست ندارد تبلیغاتش را به پادکستی بدهد که به زور 10 تا مخاطب دارد!

نکته دیگری که می توانید روی آن حساب کنید، جذب اسپانسر است. در این حالت شما فقط یک اسپانسر را انتخاب کرده و در تمام قسمت های پادکست به طور مستقیم و غیرمستقیم تبلیغ آن را خواهید کرد. این امر به شما کمک می کند تا بدون اینکه میان برندهای مختلف پاس داده شوید، درآمدی مطمئن برای خودتان داشته باشید. ماجرا جالب شد، نه؟

یادتان باشد، شما نمی توانید به هر پیشنهاد اسپانسری که برای تان آمد، روی خوش نشان دهید. هرچه باشد در این میان فاکتورهای مهمی است که باید رعایت شود. مثلا همکاری با برندی که هیچ ارتباطی با موضوع و ماهیت پادکست تان ندارد، معمولا سرانجام خوبی نخواهد داشت؛ چراکه خیلی زود ذهنیت مخاطب درباره پادکست تان را به هم می ریزد. به علاوه، کم کم اسپانسر مورد نظر با عدم مشاهده مشتریان پرتعداد قید همکاری با شما را خواهد زد. پس بهتر است از همان اول با اسپانسری کارتان را شروع کنید که کمی هم که شده با حوزه پادکست تان ارتباط داشته باشد. 

مطلب مرتبط: تجهیزات موردنیاز برای شروع فعالیت در دنیای پادکست ها

اصول طراحی پادکست استاندارد

اصول طراحی پادکست استاندارد

حالا که برخی از روش های درآمدزایی از پادکست را مرور کردیم، بد نیست در نهایت نگاهی به اصول طراحی یک پادکست درست و حسابی هم داشته باشیم. خب هرچه باشد شما باید اول از همه یک پادکست خوب و استاندارد تحویل مخاطب دهید تا راهی به سوی درآمدزایی بعدی باز کنید، مگر نه؟

گام اول: یافتن ایده تازه

یافتن ایده تازه

تا حالا چند تا پادکست دیده اید که با ایده های تکراری روانه بازار شده اند و در نهایت هم هیچ موفقیتی کسب نکرده اند؟ خب در این صورت احتمالا خودتان نباید برای طراحی پادکست سراغ ایده های تکراری بروید؟ مگر نه؟

اشتباهی که خیلی از افراد هنگام طراحی پادکست انجام می دهند، تلاش برای ایجاد یک حاشیه امن با پرداختن به ایده های قدیمی است. البته گاهی اوقات بازیابی ایده های قدیمی نوعی حس نوستالژیک دارد، اما کار از آنجایی بیخ پیدا می کند که پای کلیشه ها به ماجرا باز شود. آن وقت شما دیگر نمی توانید مثل سابق به کارتان ادامه داده و انتظار داشته باشید مخاطب واکنش بی نهایت خوبی نسبت به پادکست تان داشته باشید. 

یافتن ایده های تازه نیازمند مطالعه ای هرچند محدود در حوزه های گوناگون است. مثلا این روزها پادکست های حوزه هوش مصنوعی حسابی روی بورس هستند. این در حالی است که موضوعات دیگر مثل وبلاگ نویسی چنگی به دل نمی زنند. 

یک کارآفرین باهوش برای اینکه همیشه خیالش از بابت نتیجه نهایی کار راحت باشد، سراغ ایده های دست اول می رود. در این میان گزینه هایی که حسابی در بین مردم پرطرفدار هستند، ایده خوبی برای طراحی پادکست خواهند بود. درست حدس زدید، ماموریت شما در این بخش یافتن حوزه هایی است که مردم حسابی به آنها علاقه دارند. پس قبل از اینکه با دقت اوضاع را بررسی کنید، حق ندارید قدم از قدم بردارید. 

گام دوم: صبر و شکیبایی

صبر و شکیبایی

موفقیت های بزرگ یک شبه به دست نمی آیند. شما برای اینکه پادکستی درجه یک و بی نهایت جذاب داشته باشید، باید افق بلندمدتی را مدنظر قرار دهید. حتی بهترین بازیگرهای دنیا هم کارهای اول شان چنگی به دل نمی زند. البته آنها به این زودی ها ناامید نشده و با سعی و تلاش راه خودشان در دنیای سینما را پیدا می کنند.

ماجرای بالا دقیقا همان کاری است که شما هم باید انجام دهید. اگر انتظار دارید همه به محض انتشار اولین نسخه از پادکست تان برای شما فرش قرمز پهن کنند، باید بگوییم سخت دراشتباهید. در عوض این ترکیب پشتکار و شکیبایی شماست که نتیجه نهایی را مشخص خواهد کرد. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و کمی بیشتر روی صبر و تحمل تان کار کنید. 

همانطور که تیم های فوتبال برای قهرمانی در لیگ باید یک فصل کامل خوب بازی کنند، شما هم برای اینکه پادکست تان در میان کاربران مشهور شود، باید چند وقتی با سعی و تلاش حیرت انگیز عملکرد خوبی از خودتان نشان دهید. وگرنه کلی گزینه دیگر در اسپاتیفای یا هر پلتفرم پخش پادکست هست که کاربران را به خودشان جذب کند. آن وقت سر شما کاملا بی کلاه خواهد ماند. 

مطلب مرتبط: چگونه پادکست جذابی داشته باشیم؟

گام سوم: توجه به بازخوردها

توجه به بازخوردها

شما قرار نیست در یک دنیای کاملا تک افتاده دست به طراحی و تولید پادکست بزنید. از آنجایی که معیار نهایی برای موفقیت شما نظرات مخاطب است، باید خودتان را برای استفاده از آنها آماده کنید. حالا در این میان ممکن است برخی از کاربران نظرات شان را با لحنی تند یا حتی توهین آمیز تحویل شما دهند. در این صورت اصلا حق ندارید خودتان را ناراحت کرده یا واکنش های تندی علیه آنها داشته باشید. در عوض بهتر است کمی حرفه ای تر رفتار کنید. یادتان باشد، شما از تک تک این نظرات استفاده خواهید کرد. پس لزومی ندارد با واکنش های احساسی خودتان را از دریافت نظرات بیشتر محروم سازید. 

برخی از کارآفرینان دوست دارند یک پادکست همه فن حریف برای خودشان طراحی کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، باید بگوییم سخت در اشتباهید؛ چراکه اصولا پادکست خوب اصلا وجود ندارد. حتی بهترین گزینه هایی که همین حالا در ذهن تان ردیف کرده اید هم با کمی دقت بیشتر پر از ایرادات ریز و درشت خواهند بود. 

نکته ای که درباره پادکست ها مهم است، میزان توجه تولیدکنندگان به نظرات و بازخوردهای مخاطب است. اینطوری شما فرصت اینکه کارتان را پله پله بهبود ببخشید، خواهید داشت؛ دقیقا مثل سرمربی یک تیم ورزشی که با مشاهده نظرات منفی هواداران درباره سبک بازی تیمش یک تاکتیک تازه را اجرا می کند.

گام چهارم: الگوبرداری از دیگران

الگوبرداری از دیگران

همیشه کارهای خوبی در بازار هست که آدم دوست دارد دقیقا مثل آنها کسب و کارش را مدیریت کند. این ماجرا درباره پادکست ها نیز مصداق دارد. خب اگر فکر کرده اید هدف ما در این بخش وسوسه شما به کپی برداری از روی دست رقبای تان است، سخت در اشتباهید؛ چراکه این روزها هیچ جایی برای آدم های کپی کار در بازار وجود ندارد. در عوض شما باید ایده های طلایی یا سبک کار مناسب رقبای تان را با هم ترکیب کرده و سبکی تازه برای خودتان طراحی کنید. 

الگوبرداری از رقبا تاکتیک تازه یا عجیبی نیست. خیلی از برندها در طول تاریخ با همین دست فرمان به موفقیت های بزرگ رسیده اند. پس تعارف را کنار گذاشته و همین حالا کارتان را شروع کنید. یادتان باشد، شما فقط باید سراغ بهترین برندهای دنیا بروید. بنابراین جایی برای کسب و کارهای کلیشه ای یا میان رده باقی نمی ماند. 

منابع:

https://www.thinkific.com

https://www.forbes.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/AJXPxKXS
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه