طراحی پادکست و انتشار آن نیاز به دانش فنی یا مهارت بسیار زیادی در دنیای دیجیتال ندارد. امروزه بسیاری از افراد با حداقل دانش فنی در این حوزه و ایده های عالی اقدام به انتشار پادکست می کنند. نکته جالب اینکه بسیاری از کاربران به پادکست چنین کارآفرینانی توجه نشان داده و این حوزه یکی از شیوه های مناسب برای کسب درآمد محسوب می شود.
امروزه بسیاری از مردم در طول روز دست کم به یک پادکست گوش می دهند. این امر محبوبیت پادکست در میان کاربران را به شدت افزایش داده و برندها را نیز به سوی فعالیت در قالب اسپانسر پادکست های مشهور ترغیب کرده است. بنابراین شما به سادگی امکان کسب درآمد از این حوزه در صورت طراحی یک پادکست حرفه ای را خواهید داشت.
بدون شک راه اندازی پادکست و تلاش برای کسب درآمد از آن همیشه همراه با چالش هایی خواهد بود. در این میان تازه کارها به دلیل ناآگاهی از شرایط بازار با دشواری های بسیار زیادی دست و پنجه نرم می کنند. به همین خاطر همیشه احتمال مواجهه شان با شکست بالا خواهد بود. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین راهکارها برای راه اندازی و سپس کسب درآمد از پادکست هاست. اگر شما هم در طول ماه های اخیر به دنبال راهکاری برای طراحی و راه اندازی پادکست ویژه تان بوده اید، نکات مورد بحث در این مقاله امکان تاثیرگذاری بالایی بر روی مخاطب هدف به شما خواهد داد. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این راستا را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.
چطور پادکست تان را راه اندازی کرده و کسب درآمد کنید؟
آگاهی از نحوه کار پادکست
پادکست ها با دیگر فرمت های محتوا و همچنین گونه های تعامل با مخاطب هدف متفاوت است. اولین نکته در این میان اهمیت فرمت صوتی است. پادکست ها در بیشتر مواقع به طور کاملا صوتی در دسترس کاربران قرار می گیرد. بنابراین شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید امکان ضبط پادکست با صدای شفاف را داشته باشید، در غیر این صورت شاید کمتر کسی به نکات پادکست تان گوش دهد.
مطلب مرتبط: درآمدزایی با طراحی و انتشار پادکست
در کنار فرمت صرفا صوتی، برخی از پادکست ها در قالب ویدئو نیز مورد توجه قرار می گیرد. این نوع پادکست ها علاوه بر فایل صوتی، یک نسخه ویدئویی نیز پیش روی کاربران قرار می دهد. با این حساب شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فرصت بسیار خوبی خواهید داشت.
امروزه میزان استفاده از پادکست ها بیش از هر زمان دیگری است. این امر نکته امیدوارکننده ای برای بسیاری از کارآفرینان محسوب می شود. اگر شما در طول سال های اخیر تجربه دنبال کردن پادکست های مختلف را داشته باشید، امروزه با تنوع حیرت انگیز تعداد آنها شگفت زده خواهید شد. بر این اساس تقریبا برای هر سلیقه ای دست کم یک پادکست در بازار موجود است.
وقتی شما به دنبال ورود به دنیای پادکست ها هستید، باید اول از همه نسبت به آگاهی از شرایط طراحی آن اقدام کنید. این امر نیازی به شرکت در دوره های آموزشی طولانی یا تحمل سختی های فراوان نیست. تنها نکته مهم در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با الگوبرداری از دیگر پادکست های موفق خواهد بود. به عبارت بهتر، شما در این مرحله باید به خوبی عملکرد پادکست های حرفه ای را مورد ارزیابی قرار دهید. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شانس تان را افزایش می دهد.
انتخاب تم پادکست
هر پادکستی در بازار دارای یک تم یا محور اساسی است. این امر به شما برای تولید محتوا در حوزه ای خاص و جلب نظر کاربران علاقه مند به آن حوزه کمک می کند. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور حرفه ای هستید، می توانید همیشه از این گزینه استفاده نمایید. در این صورت به سادگی هرچه تمام تر شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف افزایش پیدا کرده و به خوبی امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان را خواهید داشت.
یکی از ایرادات اساسی پادکست های تازه در بازار عدم توجه به حوزه ای خاص است. در این قالب آنها به دنبال صحبت از هر دری هستند. بنابراین بی توجهی کاربران به چنین پادکست هایی امر طبیعی خواهد بود. شما در ابتدای راه تان باید به طور مشخص حوزه فعالیت پادکست را مشخص کرده و فقط در آن حوزه اقدام به تولید محتوا نمایید.
برخی از نکات مهم برای تعیین حوزه فعالیت پادکست می تواند در قالب سوالاتی کاربردی خلاصه شود. به عنوان مثال، هدف شما از طراحی و انتشار پادکست چیست؟ همچنین مخاطب هدف شما چه گروهی از افراد هستند؟ پاسخگویی به سوالات فوق به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن با تعیین تم پادکست تان کمک خواهد کرد. به این ترتیب دیگر خبری از تاثیرگذاری بر روی مخاطب نادرست و کاهش فرصت های طلایی پیش روی پادکست تان در بازار نخواهد بود.
امروزه بسیاری از پادکست ها در عمل به دلیل ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با مشکلات زیادی از همان ابتدای راه مواجه می شوند. این امر فرصت های پیش روی آنها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت کاهش می دهد. بنابراین اگر شما به دنبال تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف و بهینه سازی شرایط تان هستید، باید از همان ابتدای راه به فکر انتخاب حوزه تخصصی فعالیت پادکست تان باشید.
انتخاب فرمت پادکست
وقتی از فرمت پادکست صحبت می کنیم، فقط قالب صوتی یا ویدئویی آن را مدنظر نداریم. امروزه فرمت پادکست ها به نخوه بیان مطالب و همچنین پیشبرد بحث از سوی مجری اشاره دارد. شما برای طراحی پادکست تان باید از فرمت مشخص استفاده کنید، در غیر این صورت مخاطب هدف امکان تعامل مناسب با شما را پیدا نخواهد کرد. این امر می تواند خیلی زود پادکست تان را بدل به گزینه ای غیرمحبوب در میان کاربران کند. درست به همین خاطر باید همیشه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان از شیوه های درست سود ببرید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و تعامل مناسب با آنها پیدا نکنید.
مطلب مرتبط: کارآفرینان و تولید پادکست در سال 2022
برخی از رایج ترین فرمت های طراحی و پیشبرد پادکست به شرح ذیل است. اگر شما هم به فکر انتشار پادکست خودتان هستید، به این فرمت ها توجه داشته باشید:
• مصاحبه: مصاحبه یکی از ساده ترین و در عین حال جذاب ترین گونه های بازاریابی برای کاربران محسوب می شود. این امر به شما امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور حرفه ای را داده و شانس شان در تعامل با کاربران را به شدت افزایش می دهد. امروزه همه مردم گوش دادن به مصاحبه با افراد مشهور در دنیای کسب و کار و دیگر حوزه ها را دوست دارند. بنابراین شما با انتخاب مهمان ها به طور هوشمندانه شانس بسیار بالایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا می کنید. این امر در مدت زمانی کوتاه پادکست تان را بدل به یکی از گزینه های جذاب برای کاربران خواهد کرد.
• مجموعه های واقعی: مجموعه های واقعی به بیان داستان های تاریخی یا سرگذشت افراد و برندهای بزرگ اشاره دارد. این امر از شما یک داستان سرا خواهد ساخت. از آنجایی که مردم همیشه میانه خوبی با داستان ها داشته اند، فعالیت شما در این راستا امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و معرفی یک پادکست جذاب را به همراه خواهد داشت.
• اخبار: امروزه اخبار دیگر فقط به طور سنتی از طریق رسانه ها به دست مخاطب هدف نمی رسد. پادکست ها نیز امکان کار بر روی اخبار و ارائه تحلیل های دقیق در این باره را خواهند داشت. این امر به شما برای ایجاد شهرت بالا در دنیای خبرنگاری کمک خواهد کرد. در عین حال از شما فردی حرفه ای در زمینه تحلیل اخبار می سازد.
• آموزش: تولید پادکست های آموزشی شاید جذاب ترین نکته در این لیست نباشد، اما محبوبیت زیادی برای کاربران دارد. امروزه بسیاری از افراد در تعامل با پادکست ها به دنبال یادگیری نکات تازه هستند. بنابراین شما با ارائه یک پادکست مربوط به حوزه آموزش به ساده ترین شکل ممکن توانایی تاثیرگذاری بر روی این دسته از کاربران را دارید. البته آموزش های شما باید در حوزه ای خاص ارائه شود، در غیر این صورت پراکندگی موضوعی تان به شدت ناگوار خواهد بود.
• داستان سرایی: برخی از پادکست ها به طور حرفه ای در حوزه ادبیات داستانی مشغول فعالیت هستند. این امر به معنای بیان داستان های جذاب برای مخاطب هدف در قالب پادکست است. اگر شما به دنبال تعامل با مخاطب هدف در این فضا هستید، باید توانایی بیان داستان به بهترین شکل را داشته باشید. نکته مهم اینکه در این فرمت پادکست شما الزاما نویسنده نخواهید بود. بلکه امکان استفاده از داستان های مشهور دنیا را نیز دارید.
ایجاد برند برای پادکست تان
هر پادکستی در دنیای امروز دارای برخی از مشخصات اصلی و تمایزهای محوری با دیگر عنوان هاست. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک می کند. بدون تردید اگر مردم به طور مداوم پادکست شما را با دیگر نمونه ها اشتباه بگیرند، دیگر شانسی در بازار نخواهید داشت. درست به همین خاطر باید از همان قدم اول به فکر اندکی برندسازی برای پادکست تان باشید.
وقتی از برندسازی صحبت می شود، اولین نکته مهم انتخاب نامی مناسب برای پادکست است. این امر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت افزایش داده و امکان شناسایی سریع پادکست تان از سوی کاربران را نیز به همراه دارد. هرچه باشد امروزه هیچ پادکست بدون اسمی در میان کاربران وجود ندارد. بنابراین شما هم باید از همان ابتدای کار اقدام به استفاده از پادکست های حرفه ای و مناسب نمایید. این امر شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت افزایش داده و نام تان را خیلی سریع سر زبان ها می اندازد.
در مرحله بعد شما باید به طور مشخص حوزه فعالیت تان را اعلام کنید. بدون شک در گام های قبلی شما حوزه فعالیت و تم پادکست تان را انتخاب کرده اید. با این حال در بخش کنونی باید نسبت به اعلام رسمی آن نیز اقدام کنید. این امر شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت افزایش داده و امکان بهینه سازی شرایط تان را به همراه دارد. هرچه باشد کاربران پیش از مطالعه پادکست شما باید اطلاعی هرچند نسبی از ماهیت آن داشته باشند، در غیر این صورت شاید هرگز به سراغ پادکست شما نیایند.
پس از اینکه شما حوزه فعالیت پادکست تان را به طور دقیق مشخص کردید، باید اندکی درباره هر قسمت آن توضیح ارائه کنید. این توضیحات به شما برای جلب نظر مخاطب هدف کمک کرده و وضعیت تان در بازار را نیز بهینه سازی خواهد کرد. یادتان باشد توضیحات شما برای هر قسمت از پادکست باید به طور حرفه ای ارائه شود. این امر به مخاطب هدف امکان آگاهی از حال و هوای کلی هر قسمت را خواهد داد. در این صورت دیگر خبری از نارضایتی کاربران پس از گوش دادن به پادکست تان نخواهد بود. درست به همین خاطر شما باید همیشه استفاده از این شیوه مهم و تاثیرگذار را در خاطر داشته باشید، در غیر این صورت شاید خیلی زود تمام مخاطب هدف تان را از دست دهید.
پس از پایان تمام مراحل فوق شما باید یک کاور هم برای پادکست تان تهیه کنید. این کاور تا حد زیادی شبیه به لوگوی تان عمل خواهد کرد. پس باید نوعی کاور را انتخاب کنید که به سادگی از سوی کاربران قابل شناسایی باشد، در غیر این صورت همیشه با مشکلاتی برای شناسایی پادکست تان از سوی کاربران رو به رو خواهید بود.
انتخاب تجهیزات ضبط پادکست
پادکست ها همیشه نیاز به صرف هزینه بالا برای تهیه ندارند. این امر در مورد بحث امکانات فقط در یک میکروفون مناسب و محیطی آرام برای ضبط خلاصه می شود. با این حال شما همیشه امکان توسعه کارتان به طور حرفه ای را خواهید داشت. بنابراین در برخی از موارد هزینه تجهیزات تهیه پادکست به طور تصاعدی افزایش پیدا می کنید. توصیه ما در این بخش شروع به کار شما با تجهیزات ساده و ارزان است. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فرصت بسیار خوبی خواهد داد. با این حساب لازم نیست به هیچ وجه تجهیزات بسیار گران یا حرفه ای را مدنظر قرار دهید.
مطلب مرتبط: چگونه پادکست جذابی داشته باشیم؟
اولین تجهیزاتی که شما برای تهیه پادکست باید مدنظر قرار دهید، میکروفون است. امروزه میکروفون ها تنوع بسیار زیادی دارند. همین امر به شما امکان استفاده از انواع میکروفون ها را می دهد. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید همیشه میکروفون هایی باکیفیت انتخاب کنید. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای ضبط پادکست با کیفیت بسیار بالا را می دهد. نکته اساسی در این میان تهیه میکروفون هایی با خروجی USB است. این امر به شما فرصت اتصال ابزار موردنظر به هر دستگاهی و شروع به ضبط پادکست را می دهد. اگر این نکته مهم مد نظر شما قرار نداشته باشد، شاید خیلی ساده امکان ضبط پادکست را از دست بدهید. به هر حال خروجی USB در دنیای کنونی یکی از شناخته شده ترین خروجی ها محسوب می شود. این به معنای پشتیبانی اغلب دستگاه های هوشمند از این پورت خواهد بود. بنابراین شما مشکلی برای تهیه پادکست با میکروفون های این چنینی نخواهید داشت.
بدون تردید هزینه تهیه میکروفون های حرفه ای بسیار زیاد است این امر باید در قالب یک تحلیل اقتصادی از سوی شما مورد توجه قرار گیرد. اگر شما از همان ابتدای کار یک اسپانسر قوی برای برنامه تان دارید، باید کارتان را با تجهیزات حرفه ای شروع کنید، در غیر این صورت میکروفون های ساده هم کارتان را پیش می برد.
نکته جالب اینکه شما امروزه امکان اتصال میکروفون به گوشی هوشمندتان و شروع به ضبط پادکست را دارید. البته پس از این کار باید اقدام به ویرایش پادکست تان نیز نمایید، در غیر این صورت فایل اولیه پادکست تان نظر هیچ کاربری را جلب نخواهد کرد.
استفاده از نرم افزارهای ویرایش صوت
پس از اینکه شما ابزارهای مربوط به ضبط پادکست را تهیه کردید، باید اندکی کارتان را حرفه ای تر نمایید. این امر شامل استفاده از ابزارهایی برای ویرایش فرمت صوتی خواهد بود. شما با چنین کاری امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور حرفه ای را پیدا می کنید. یادتان باشد کیفیت نهایی پادکست شما در پیوند با توانایی تان برای ویرایش مناسب آن است. این امر به شما امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را می دهد. با این حساب دیگر مشکلی از نقطه نظر جلب نظر کاربران با کیفیت عالی پادکست نخواهید داشت.
برخی از ابزارهای مناسب برای ویرایش فرمت صوتی در بازار شامل ادوبی (Adobe Audition)، آئوداسیتی (Audacity) و گاراژ بند (GarageBand) است. این ابزارها به شما امکان ویرایش بسیار ساده و حرفه ای محتوای صوتی را می دهد. با این حساب شما دیگر مشکلی در زمینه ویرایش پادکست تان به طور شخصی نخواهید داشت.
تهیه مطالب قسمت اول پادکست
شما پس از طی مراحل فوق دیگر باید خودتان را برای تهیه قسمت اول پادکست تان آماده سازید. این امر شرایط ویژه ای پیش روی تان قرار می دهد چراکه همیشه شروع یک پادکست بسیار مهم خواهد بود. شما در قسمت اول امکان ورود مستقیم به موضوع موردنظرتان و شروع به بحث را نخواهید داشت. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شانس تان در بازار را نیز به شدت توسعه می دهد. بنابراین باید به جای استفاده از سایر شیوه ها به دنبال معرفی پادکست تان در ابتدای امر باشید. این امر موجب آشنایی مخاطب هدف با پادکست شما و فراهم سازی فرصتی مناسب برای تاثیرگذاری بر روی آنها می شود. اگر شما چنین امری را به طور حرفه ای مد نظر قرار دهید، فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف برای تان بی نهایت ساده تر خواهد شد.
امروزه کاربران در صورت مواجهه با پادکست های تازه همیشه روی خوش نشان نمی دهند. بنابراین شما باید با احتیاط بسیار زیادی اقدام به همکاری با آنها نمایید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا نکنید. پیشنهاد ما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در قالب پادکست تلاش برای استفاده از یک مقدمه مناسب و سپس معرفی پادکست تان به طور حرفه ای است. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شانس تان در عمل را نیز ارتقا می دهد.
پس از اینکه شما مقدمه ای کوتاه درباره پادکست تان در قسمت اول ارائه کردید، به خوبی امکان شروع به کار را خواهید داشت. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داده و در نهایت نیز امکان جلب نظر کاربران را پیدا می کنید. یادتان باشد مقدمه تان باید بسیار کوتاه و خلاصه وار باشد، در غیر این صورت انگیزه تمام کاربران برای گوش دادن به محتوای تان از بین خواهد رفت. این امر می تواند به شما در ادامه مسیرتان ضربه بزند.
ضبط نهایی پادکست
اکنون شما آمادگی لازم برای ضبط قسمت های پادکست تان را دارید. نکته مهم در این میان تصمیم گیری برای نحوه ضبط پادکست است. برخی از پادکست ها به طور یکجا تمام قسمت های فصل اول را تهیه کرده و در بازه های زمانی مختلف یا به طور یکجا در اختیار مخاطب هدف قرار می دهند. در نقطه مقابل برخی از پادکست ها در طول زمان این کار را انجام می دهند. مزیت شیوه دوم امکان واکنش نسبت به اتفاق های تازه و اعمال اندکی تغییر در پادکست تان است. این طوری شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بیشتر خواهد شد. بنابراین شما باید همیشه این راهکار مهم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را در نظر داشته باشید، در غیر این صورت شاید کمتر کسی به سوی تعامل با پادکست تان جلب شود.
مطلب مرتبط: هرآنچه برای شروع ضبط پادکست باید بدانیم
یادتان باشد در زمینه تهیه پادکست شما باید یک محل خلوت و ساکت را در دستور کار قرار دهید. اگر این امر امکان پذیر باشد، شانس شما برای تعامل با مخاطب هدف افزایش پیدا می کند. یادتان باشد پادکست های حرفه ای معمولا در اتاق های عایق صدا ضبط می شوند. بنابراین شما در صورت ادامه روند تولید پادکست و کسب موفقیت امکان استفاده از چنین تجهیزاتی برای عایق بندی اتاق تان را خواهید داشت.
درآمدزایی از پادکست
پس از اینکه شما تمام مراحل فوق را طی کردید، نوبت به بخش هیجان انگیز ماجرا می رسد. شما در نهایت باید از پادکست تان کسب درآمد داشته باشید. این امر فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در کنار تامین مالی را فراهم می سازد. شما در دنیای امروز راهکارهای بسیار زیادی برای درآمدزایی از پادکست دارید. راهکار نخست پیدا کردن یک اسپانسر برای پادکست تان است. این اسپانسر در قالب پرداخت مقدار مشخصی هزینه امکان تبلیغ کسب و کارش در حاشیه پادکست تان را خواهد داشت. این شیوه درآمدزایی به طور معمول رایج ترین راهکار نیز محسوب می شود.
راهکار دیگر شامل درخواست مستقیم از مخاطب هدف پادکست برای حمایت مالی از اثرتان است. این امر نیز با توجه به علاقه بالای مردم در سراسر دنیا به پادکست امر رایجی محسوب می شود. اگر کیفیت پادکست شما به طور قابل ملاحظه ای بالا باشد و نظر کاربران را جلب کند، امکان استفاده از چنین شیوه ای به سادگی فراهم خواهد شد.
یکی دیگر از شیوه های کسب درآمد در پادکست ها مربوط به فروش آن است. امروزه برخی از پادکست ها به طور بسیار تخصصی تهیه شده و کاربران برای تهیه آن باید هزینه مشخصی پرداخت کنند. این شیوه از درآمدزایی فقط برای پادکست های بسیار حرفه ای و دارای محتوای ارزشمند توصیه می شود، در غیر این صورت شاید حتی توانایی تامین مالی پادکست تان در وهله نخست را نیز از دست بدهید. این امر شانس تان در بازار را به شدت کاهش داده و فرصت های پیش روی تان را نیز از بین خواهد برد. امروزه بسیاری از پادکست ها از این شیوه استفاده نمی کنند. بنابراین شاید شما هم در تصمیم گیری برای استفاده از این شیوه باید اندکی تأمل بیشتر به خرج دهید، در غیر این صورت پشیمانی زیادی برای تان به همراه خواهد داشت.