امروزه ساخت پادکست برای هر فردی امکان پذیر است. بسیاری از افراد برای راه اندازی کسب و کار به سراغ ایجاد پادکست در حوزه های مختلف می روند. اگر افراد دارای ایده های جذاب و اطلاعات مناسب برای راه اندازی پادکست باشند، شانس بالایی برای موفقیت در عرصه کسب و کار خواهند داشت. سالانه کسب و کارهای بسیار زیادی در سراسر دنیا شروع به کار می کنند. نکته مهم در این میان شکست شمار قابل توجهی از آنها در طول سال نخست فعالیت است. راه اندازی پادکست نیز به عنوان یکی از حوزه های مهم دارای چنین وضعیتی است. بسیاری از افراد بدون اطلاع دقیق از شیوه طراحی پادکست و جلب نظر مخاطب هدف اقدام به فعالیت در این حوزه می کنند. نتیجه این امر ناتوانی مداوم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است.
هدف اصلی مقاله کنونی بررسی برخی از توصیه های حرفه ای برای طراحی و اجرای پادکست به صورت حرفه ای است. در این میان اعضای انجمن کارآفرینان جوان با ما همراه خواهند بود. در ادامه توصیه هایی از هر کدام از اعضای این انجمن را با هم مرور خواهیم کرد.
1. به اشتراک گذاری داستان های جذاب و نوآورانه
سونرا مادهانی: پادکست فاتمرکانت
مردم علاقه بسیار زیادی به شنیدن داستان های جذاب دارند. بسیاری از مردم در طول روز به تبلیغات و حتی صحبت های دوستانه توجه زیادی نشان می دهند. این امر به دلیل علاقه بالای مردم به داستان های مختلف و جذاب است. اگر پادکست ها توانایی بیان داستان های جذاب را داشته باشند، به سرعت مورد توجه مخاطب هدف قرار خواهند گرفت. یکی از نکات مهم در این میان توجه به خلق داستان های جذاب و نوآورانه است. متاسفانه بسیاری از پادکست ها به دنبال الگوبرداری بدون هرگونه تغییری از داستان های دیگر برندها هستند. این امر موجب کاهش توجه مخاطب هدف به پادکست های موردنظر می شود.
مطلب مرتبط: هرآنچه برای شروع ضبط پادکست باید بدانیم
خلق داستان های جذاب برای مخاطب هدف بدون شناخت آنها امکان پذیر نیست. سلیقه مخاطب هدف در حوزه ها و بازارهای مختلف دارای تفاوت های عمده ای است. درست به همین خاطر اغلب پادکست ها بر روی مخاطب محلی یا دست کم یک کشور خاص متمرکز می شوند. این امر کمک قابل توجهی به پادکست ها برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف خواهد کرد.
گام بعد در زمینه طراحی و اجرای یک پادکست مناسب توجه به رقابت میان موسسه های مختلف است. بدون شک امروزه شرکت های بسیار زیادی در تلاش برای طراحی پادکست منحصر به فردشان هستند. این امر رقابت قابل توجهی میان شرکت های مختلف ایجاد می کند. بسیاری از کسب و کارها در طول سال های متمادی اقدام به رقابت موثر با هم می کنند. این امر برای پادکست های تازه تاسیس نیازمند شناخت دقیق سطح رقابت در بازار است. در غیر این صورت تداوم فعالیت شان با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهد شد.
2. رقابت درست با دیگر رقبا
متیو گاپالا: موسسه آلفامتیک
رقابت در عرصه کسب و کار امر تازه ای نیست. هیچ کسب و کاری بدون رقابت و فعالیت تحت فشار توانایی بقا ندارد. همین امر اهمیت آمادگی موسسه ها برای تولید پادکست در شرایط پرفشار را مورد بحث قرار می دهد. امروزه بسیاری از برندها در زمینه جلب نظر مخاطب هدف با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند.
برخی از پادکست ها دارای ایده های نوآورانه ای برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستند. اغلب اوقات چنین ایده هایی موجب احساس خطر از سوی رقبا می شود. رقابت در زمینه جلب نظر مخاطب به پادکست گاهی اوقات بیش از اندازه شدید می شود. مهمترین مسئله در این میان آگاهی کارآفرینان از میزان فشردگی رقابت و ورود مناسب به بازار است. شاید وقتی رقابت در میان موسسه های تولیدکننده پادکست بسیار زیاد است، ایده عرضه پادکست به بازار چندان جذاب نباشد بنابراین زمان بندی مناسب برای ورود به عرصه کسب و کار بسیار مهم خواهد بود.
3. آگاهی از موضوع پادکست
جاش کوهلباچ: موسسه Wholesale Suite
مدیریت پادکست هرگز کار ساده ای نیست. بسیاری از موسسه ها برای راه اندازی پادکست به سراغ حوزه های حرفه ای می روند. این امر موجب افزایش تمایل کاربران برای دانلود و گوش دادن به پادکست ها می شود. وقتی بحث یکی از قسمت های پادکست بسیار تخصصی است، کارآفرینان باید آگاهی مناسبی از موضوع داشته باشند. در غیر این صورت توانایی پیشبرد بهینه بحث را از دست خواهند داد. امروزه بسیاری از پادکست ها در عین توجه به موضوع های حرفه ای در عمل توانایی ارائه اطلاعات تازه و جذاب برای مخاطب هدف را ندارند. این امر در بلندمدت موجب کاهش توجه کاربران به پادکست موردنظر خواهد شد.
مدیریت پادکست نیازمند اطلاعات بسیار دقیق یا تجربه فعالیت طولانی در حوزه موردنظر نیست. بسیاری از پادکست های حرفه ای در ابتدا با ایده های کوچک شروع شده اند. نکته مهم گردآوری اطلاعات مناسب برای هر قسمت از پادکست است. اگر این امر مورد توجه کسب و کارها قرار نگیرد، بخش قابل توجهی از جذابیت پادکس شان از بین خواهد رفت.
امروزه کاربران به دنبال ایده ها و اطلاعات تازه از طریق گوش دادن به پادکست ها هستند. اگر این امر مورد توجه پادکست ها قرار نگیرد، در عمل توجه مخاطب به رقبای آنها جلب خواهد شد.
مطلب مرتبط: 6 گام ایجاد پادکست
4. توجه به مخاطب هدف خاص
ویکاس آگراوال: موسسه اینفوبرندز
امروزه شمار هرچه بیشتری از مردم به پادکست تمایل دارند. میلیون ها کاربر در طول روز اقدام به دانلود یا مشاهده آنلاین پادکست های مختلف می کنند. یکی از نکات مهم در این میان توجه پادکست ها به مخاطب هدف خاص است. بدون تردید تمام کاربران به موضوعات جزئی و تخصصی یک پادکست علاقه ندارند. این امر در مورد پادکست ها شرایط منحصر به فردی را نشان می دهد. هرچه بحث پادکست ها تخصصی تر می شود، تلاش برای بازاریابی تمام کاربران سخت تر خواهد شد بنابراین یکی از راهکارهای مناسب در این میان بازاریابی برای مخاطب خاص است. مخاطب خاص شامل افرادی با علاقه عمیق به موضوع پادکست است. توجه پادکست ها به این افراد موحب بهبود شرایط بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد شد.
امروزه بسیاری از پادکست ها به تبلیغات گسترده توجهی ندارند. جایگزین تبلیغات گسترده از سوی این پادکست ها توجه به رسانه های اختصاصی است. به عنوان مثال، اگر یک پادکست در حوزه خودرو فعالیت دارد، تبلیغ در رسانه های تخصصی خودرو ایده مناسب تری در مقایسه با تبلیغ در مراسم های عمومی خواهد بود. این امر توجه بسیار بیشتری از سوی مخاطب هدف خاص برای پادکست موردنظر به ارمغان خواهد آورد.
اشتباه برخی از پادکست ها در زمینه بازاریابی تلاش برای جلب نظر دامنه وسیعی از مخاطب هدف است. این امر اغلب اوقات با مشکلات بسیار زیادی همراه خواهد شد. هرچه دامنه فعالیت یک پادکست تخصصی تر باشد، توانایی بیشتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داشت.
5. اهمیت تعامل با مخاطب هدف
دیزی جینگ: پادکست بانیش
تعامل با مخاطب هدف فقط مخصوص برندها و فروشگاه های بزرگ نیست. پادکست ها نیز باید تعامل مناسبی با مخاطب هدف داشته باشند. یکی از راهکاری توسعه کسب و کار توجه به بازخورد مخاطب هدف است. پادکست ها به دلیل افزایش تمایل مخاطب هدف در طول سال های اخیر برای دانلود برنامه های مختلف شانس بسیار زیادی برای استفاده از بازخورد مخاطب هدف دارند. اشتباه برخی از پادکست ها بی توجهی مداوم به مخاطب هدف است. این امر شرایط بسیار دشواری برای این امر ایجاد می کند.
تعامل با مخاطب هدف نیازمند برنامه ای پیچیده نیست. مهمترین نکته در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از شیوه های ساده و سرراست است. اگر این امر مورد توجه پادکست ها قرار نگیرد، به تدریج موضوعات مورد بحث در قسمت های مختلف با سلیقه مخاطب هدف متفاوت خواهد شد. نتیجه این امر ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود.
6. ارزش آفرینی
آلاستیر سندرسون: موسسه LFA Machines
بسیاری از پادکست ها در مناطق مختلف دارای شباهت بیش از اندازه به هم هستند. این امر شرایط دشواری برای رقابت میان پادکست ها و جلب نظر مخاطب هدف ایجاد می کند. بسیاری از مردم تمایل به مشاهده پادکست های متفاوت و انتخاب از میان آنها دارند. با این وضعیت شباهت بیش از اندازه برخی از پادکست ها شرایط بازاریابی در این صنعت را دشوار خواهد کرد.
مطلب مرتبط: پادکست، ابزار جدید تبلیغات و بازاریابی
ارزش آفرینی شامل فرآیند تولید محتوای نو و جذاب برای مخاطب هدف است. متاسفانه بسیاری از برندها به این نکته مهم توجه لازم را نشان نمی دهند بنابراین به طور مداوم با مشکلاتی در زمینه جلب نظر مخاطب هدف مواجه می شوند. ارزش آفرینی فرآیند ساده ای در زمینه تولید محتوا نیست. بسیاری از پادکست ها به همین خاطر به سراغ ایده های کلیشه ای یا کپی برداری از دیگر پادکست ها می روند. مهمترین مسئله در این میان تاثیر نامناسب کپی برداری از ایده های دیگران است. این امر اعتبار پادکست یک موسسه را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.
7. جلب نظر مخاطب هدف با اینفلوئنسرها
سید بلخی: موسسه WPBeginner
جلب نظر مخاطب هدف به پادکست کار ساده ای نیست. بسیاری از برندها در طول سال های اخیر به طور مداوم برای جلب نظر مخاطب هدف دست به سرمایه گذاری بر روی حوزه بازاریابی زده اند. نکته مهم درخصوص وضعیت صنعت تولید پادکست ضرورت حضور یک یا چند مهمان برای هر قسمت است. این امر امکان استفاده از اطلاعات دیگران به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را فراهم می سازد. برخی از پادکست ها به دلیل ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به سرعت اقدام به صرف نظر از فعالیت در این حوزه می کنند. توصیه اساسی من در این بخش توجه به همکاری با افراد مشهور به منظور جلب نظر مخاطب هدف است. یکی از نکات مهم در این میان استفاده از اینفلوئنسرها یا افراد دارای مهارت تخصصی در حوزه موردنظر است. بسیاری از پادکست ها در طول قسمت های مختلف از مهمان های متنوعی استفاده می کنند. این امر باید همیشه مدنظر برندها قرار داشته باشد.
همکاری با اینفلوئنسرها در ابتدا ایده بسیار جذابی به نظر می رسد، اما اغلب پادکست ها اشتباهات قابل ملاحظه ای در این زمینه مرتکب می شوند. یکی از اشتباهات رایج در این میان دعوت از اینفلوئنسرهای فاقد اطلاعات دقیق یا مهارت در مورد موضوع بحث است. این امر تاثیر بسیار منفی بر روی ذهنیت مخاطب هدف از نحوه فعالیت پادکست شما خواهد داشت.
توجه به مهارت و حوزه تخصصی مهمان های هر قسمت از پادکست اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از پادکست ها در زمینه ارزیابی شهرت و مهارت اینفلوئنسرها عملکرد خوبی دارند. همین امر موجب افزایش دامنه مخاطب هدف علاقه مند به پادکست آنها می شود.
8. سرمایه گذاری بر روی تجهیزات مناسب
ایبراهیم آلکورد: موسسه نیو ماین
تجهیزات لازم برای ضبط پادکست اهمیت بسیار زیادی در نتیجه نهایی دارد. بسیاری از موسسه ها برای تولید پادکست به دنبال تجهیزات ارزان هستند. این امر شاید به اندازه ایده اصلی دارای اهمیت نباشد، اما نقش مهمی در کیفیت نهایی محصول دارد. پادکست های حرفه ای همیشه از تجهیزات مناسب بهره می برند. این امر در صورت عدم سرمایه گذاری مناسب موسسه ها بر روی خرید تجهیزات موردنیاز شرایط بسیار دشواری را فراهم خواهد کرد.
بدون تردید بسیاری از تجهیزات حرفه ای تولید پادکست دارای قیمت بالایی است. توصیه ما در این بخش سرمایه گذاری اندک و طولانی مدت برای تهیه تجهیزات موردنیاز است. این امر موجب بهبود توانایی کسب و کارها برای افزایش کیفیت نهایی پادکست شان خواهد شد. همچنین فشار مالی قابل ملاحظه ای نیز بر روی آنها نخواهد گذاشت.
9. طراحی برنامه ای منسجم
دیگو اوخوئلا: موسسه Cables & Sensors
انتشار هر قسمت از پادکست در زمان های مناسب اهمیت بالایی دارد. بسیاری از پادکست ها پس از مدت زمانی کوتاه فعالیت مناسب در این زمینه از بازار محو می شوند. فقدان برنامه ریزی و زمان بندی درست برای انتشار قسمت های پادکست موجب ریزش شدید مخاطب هدف می شود بنابراین برنامه ریزی کسب و کارها در این زمینه باید بسیار دقیق صورت گیرد.
طراحی جدول ماهانه برای تعیین روزها انتشار محتوا ضروری است. البته این امر بستگی به ماهیت پادکست نیز دارد. برخی از پادکست ها به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه منتشر می شوند بنابراین باید به این نکته در زمینه تعامل با مخاطب هدف توجه داشت. بهترین ایده برای شروع پادکست در وهله نخست انتشار همزمان 3 نسخه اولیه است. این امر انگیزه قابل ملاحظه ای در میان مخاطب هدف ایجاد خواهد کرد.
10. عجله ممنوع
اندرو شاراج: موسسه Money Crashers Personal
عجله کردن در فرآیند تولید پادکست همیشه نتایج ناگواری را رقم خواهد زد. این امر باید همیشه مدنظر بازاریاب ها و طراح های پادکست قرار گیرد. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از بین خواهد رفت. طراحی قسمت های مختلف یک پادکست نیازمند توجه به ماهیت اصلی کار و سپس دعوت از افراد متخصص برای ضبط برنامه است. اشتباه برخی از موسسه ها بیان ایدهای شان برای قسمت های بعدی پیش از هماهنگی نهایی با دیگران است. نتیجه این امر ناتوانی برخی از پادکست ها در زمینه عرضه به موقع قسمت مورد نظر خواهد بود.
مطلب مرتبط: بهترین ابزارها برای تولید پادکست
11. ایجاد آرشیو قسمت های پادکست
تایلر گالاگر: موسسه Regal Assets
ایجاد بانک یا آرشیوی از قسمت های مختلف پادکست موجب سهولت دسترسی کاربران به آن خواهد شد. بسیاری از پادکست ها برای ایجاد آرشیو برنامه های شان مشکلات زیادی دارند. خبر خوش برای چنین پادکست هایی ابزار جدید گوگل پادکست است. اگر شما در گوگل پادکست اقدام به بارگذاری قسمت های مختلف برنامه تان نمایید، یک آرشیو خودکار برای شما ایجاد خواهد شد. کاربران به این ترتیب امکام مراجعه به آرشیو پادکست شما و مشاهده تمام قسمت ها را خواهند داشت.
امروزه مدیریت پادکست کار ساده ای نیست. پادکست های تازه کار شمار بالایی از رقبا را پیش روی خود دارند. این امر آگاهی از شرایط جاری و استفاده از توصیه های تاثیرگذاری را ضروری می سازد. توصیه های مورد بحث در این مقاله از سوی برخی از کارآفرینان جوان ارائه شده است. استفاده از آنها نقش مهمی در بهبود وضعیت پادکست های تازه خواهد داشت.