شما چقدر از بازاریابی محتوایی می دانید؟ بازاریابی محتوایی همان بازاریابی محتوا نیست! بازاریابی محتوایی تولید محتوا هم نیست و البته که بازاریابی محتوایی تبلیغات هم نیست! پیچیده شد، نه؟
جواب دادن به سوال "بازاریابی محتوایی چیست" آسان است اما بدون اطلاع از نکات و روش های آن قطعا به کارتان نخواهد آمد.
در این مقاله بازاریابی محتوایی را به طور کامل توضیح می دهیم و دربارۀ مراحل بازاریابی محتوایی صحبت می کنیم. از گذشته تا آیندۀ آن را بررسی می کنیم و در پایان هم با چند کتاب دربارۀ بازاریابی محتوایی آشنا می شویم.
اینجا می خواهیم برای تمام اشتباهاتی که در تعریف مفهوم بازاریابی محتوایی ارائه شده است، یک دادگاه عادلانه برگزار کنیم!
بازاریابی محتوایی یعنی مشتری را به دنبال خود بکشانیم، یعنی مشتری به دنبال ما بیاید، نه ما به دنبال او! مگر نه اینکه که شما خودتان جستجو کرده اید و حالا هم اینجا هستید؟! (این تعریف کمی پرت به نظر می رسد!)
گاهی مشتری می داند به چیزی احتیاج دارد اما آن را پیدا نمی کند، کار بازاریابی محتوایی این است که آن چیز را برای مشتری پیدا کند.
انسان تا زمانی که قادر به صحبت کردن باشد، داستان می گوید و می توانیم بگوییم بازاریابی محتوایی همان قصه گویی است و همین قصه ها هستند که تا ابد می توانند انسان را به خود جذب کنند.
بازاریابی محتوایی یعنی داستانی تعریف کنید که مخاطب می خواهد آن را بشوند، داستانی آموزنده، سرگرم کننده و یا درگیرکننده. داستان ها با احساسات مخاطبان سر و کار دارند و اینکه مخاطبانتان در مورد کسب و کارتان چه احساسی دارند قطعا در میزان موفقیتتان تعیین کننده است. مخاطبانی که شیفتۀ داستان های شما هستند، حتما همه جا از شما خواهند گفت.
مطلب مرتبط: مزایا و اهداف بازاریابی محتوایی: 9 نکته طلایی که باید بدانید
ست گودین می گوید: "بازاریابی محتوایی تمام آن چیزی است که از بازاریابی یا همان مارکتینگ باقی مانده است". البته آقای گودین کمی اغراق می کنند، سایر روش های مارکتینگ هنوز در جای درست خود کاربرد دارند.
جو پولیتزی می گوید: «بازاریابی محتوایی فرآیندی در کسب و کار است که محتوای مرتبط و ارزشمند تولید می کند؛ هدف آن جذب مخاطب هدف و تعامل با آن است».
بیایید این تعریف را موشکافی کنیم تا به درک بهتری از بازاریابی محتوایی برسیم. بازاریابی محتوایی یک ماشین است، ماشینی که سوالات مخاطب هدف را طی یک فرآیند به پاسخ مناسب، یعنی همان محتوای مرتبط و ارزشمند، تبدیل می کند.
در واقع بازاریابی محتوایی در پاسخ به نیاز مهم انسان، یعنی پیداکردن پاسخ سوالات به وجود آمده است. در نهایت برندی پیروز می شود که این سوالات را تشخیص بدهد و بهترین پاسخ ها را (ترجیحاً سریع تر از رقبا) برای آن ها پیدا کند.
این روزها از یک طرف کسب و کارها مدام خودشان را توسعه می دهند، هر روز یک استارتاپ جدید شروع به کار می کند و در نتیجه به تعداد رقبای شما افزوده می شود، بازار کسب و کارها دائم در حال تغییر است.
از طرف دیگر فضای دیجیتال به سرعت در حال گسترش است، به گونه ای که خود را با تمام بخش های زندگی انسان ها گره زده است. باید حواستان را جمع کنید، تا سهمتان از بازار را از دست ندهید! به آینده نیم نگاهی داشته باشید، آینده متعلق به فضای آنلاین است و فضای آنلاین تا حد زیادی به محتوا وابسته است.
در بازاریابی محتوایی بخشی از کسب و کارتان را به مشتریان نشان می دهید که هرگز ندیده بودند، شما افکارتان را برای آن ها به نمایش می گذارید، شاید بتوانیم بگوییم در بازاریابی محتوایی شما دوست پیدا می کنید یا به عبارتی برند شما دوستانی پیدا می کند، بازاریابی محتوایی از همین دوستان شما (مخاطبانتان) آغاز می شود، در واقع مخاطبان مقدم ترند. بازاریابی محتوایی از مریخ نیامده است؛ بلکه یک روش بدیهی است، یک رابطۀ دو طرفه که به بردن هر دو طرف ختم می شود و این یعنی بهترین حالت ممکن!
ما اینجا در روزنامه فرصت امروز یک قانون داریم که حرف، حرف مخاطب است، ببینید مخاطبمان چه می خواهد، او چه سوالی در سر دارد! ما می گوییم مخاطب حتی اگر خواست با یک گُرز به سر شما بکوبد، سرتان را جلو ببرید، این راز را به شما گفتیم اما قول بدهید که این کار را نکنید!
در بازاریابی محتوایی:
اما به یاد داشته باشید که بازاریابی محتوایی یک روش بازاریابی و مارکتینگ است، قطعا کسب و کارها برای رضای خدا محتوا تولید نمی کنند. تفاوت بازاریابی محتوایی با بازاریابی سنتی در مدل ذهنی پشت آن هاست، در بازاریابی محتوایی مشتری و تعامل با او از همه چیز مهم تر است و فروش محصولات در اولویت نیستند.
بازاریابی محتوایی مفهومی شبیه به سمبول یین و یانگ چینی های باستان دارد، همان دایره ای که از دو بخش سیاه و سفید تشکیل شده است، حتما آن را دیده اید. چیزی که بازاریابی محتوایی را به یک بازی برد – برد تبدیل می کند، تعادل است، دو کفۀ ترازو برابر هستند و فقط در این صورت است که می توانند یک سیستم استاندارد به وجود آورد.
عده ای می گویند بازاریابی محتوایی یک نوع بازاریابی دیجیتال است، این حرف چندان قابل قبول نیست، بازاریابی محتوایی فقط منحصر به فضای دیجیتال و آنلاین نیست، در حقیقت شروع بازاریابی محتوایی از فضای آفلاین بود. جان دیر مجموعه ای بود که تجهیزات کشاورزی تولید می کرد، آن ها مجله ای آماده کردند که در آن دربارۀ بهترین روش های کاشت و برداشت، نحوۀ کار کردن ماشین آلات کشاورزی می نوشتند و به دست کشاورزان می رساندند، آن ها 1/5 میلیون نسخه مجله در 40 کشور جهان منتشر کردند.
درست است که در عصر اینترنت، بیشتر محتواها به فضای دیجیتال منتقل شده اند، اما بازاریابی محتوایی در فضای آفلاین هنوز هم کاربرد دارد، بسته به نوع کسب و کار می تواند خیلی اثربخش باشد. هر جا بتوانید محتوایی تولید کنید، بازاریابی محتوایی هم می تواند آنجا باشد.
مثلا یک کارخانۀ تولید لوبیای نیمه آماده را تصور کنید، این کسب و کار یک وبلاگ آموزش آشپزی در دنیای آنلاین دارد، چند درصد از مشتریان، این وبلاگ را دنبال می کنند؟ اصلاً چند درصد از وجود چنین وبلاگی آگاه هستند؟ فرض کنید این کارخانه بیاید و یک دفترچۀ آموزش آشپزی، در بسته های لوبیا که در فروشگاه های سطح کشور پخش می شود، بگذارد؛ حالا چند درصد از مشتریان آن را می بینند؟ این کار یک مزیت دیگر هم دارد، احتمالا وقتی آن بسته را باز کنند و یک دفترچه کوچک آشپزی را در آن ببینند، خوشحال هم خواهند شد و شاید احساسی شبیه به وقتی که در کودکی جایزه های داخل تخم مرغ شانسی را می دیدند، پیدا کنند!
یا مثلاً وقتی بسته را باز می کنید، یک بروشور با موضوع روش های محافظت از دندان ها پیدا کنید، روی بسته پودر لباسشویی برایتان دربارۀ روش ها برای پاک کردن لکه های مختلف روی لباس ها نوشته باشند.
یا یک کسب و کار B2Bرا نظر بگیرید، مثلاً یک شرکت تولیدکننده قطعات ماشین لباسشویی، این شرکت می تواند یک مجله شبیه به مجله شرکت جان دیر تولید کند و آن را به دست افراد خاصی که مخاطبش هستند، برساند.
مثال بالا جملۀ "بازاریابی محتوایی برای کسب و کارهای B2B مناسب نیست" را نقض می کند. اصلا معلوم نیست که این جمله از کجا آمده است، قسمت زیادی از کسب و کارهای B2B از بازاریابی محتوایی استفاده می کنند. در اینجا لازم است توضیحی کوتاه دربارۀ کسب و کارها بدهیم.
B2B مخفف عبارت Business 2 Business است، همان شرکت تولید قطعات ماشین لباسشویی را به یاد بیاورید، مشتریِ این کسب و کارها، کسب و کارهای دیگری هستند، در این مثال مشتری، شرکت تولیدکنندۀ لوازم خانگی است.
در یک مثال دیگر برای بازاریابی محتوایی در کسب و کارهای B2B، تصور کنید یک شرکت تولیدکننده سخت افزار کامپیوتر هستید، می توانید یک پادکست تولید کنید و دربارۀ تکنولوژی و پیشرفت سخت افزار صحبت کنید.
و B2C نوع دیگری از کسب و کار است که مخفف عبارت Business 2 Consumerاست. مشتری این کسب و کارها مردم هستند، مثل کارخانه تولید لوبیای نیمه آماده.
گفتیم که بازاریابی محتوایی می تواند برای کسب و کارهای B2B هم موثر باشد. حتی می توان گفت بازاریابی محتوایی برای این نوع از کسب و کارها مناسب تر است. چون مخاطب این کسب و کارها خاص و محدود است، مثلا قطعات داخل ماشین لباسشویی، از هر هزار نفر فقط به کار یک نفر می آید. در نتیجه توجیه ندارد که بیلبوردها را اجاره کنند یا میان مردم تراکت پخش کنند.
مطلب مرتبط: انواع محتوا: بیشتر از چیزی که فکرش را می کردید!
د ر واقع کسب و کارهای B2B رسانۀ کارآمدی برای تبلیغات ندارند، به همین دلیل باید برای خودشان رسانه ای بسازند. این کسب و کارها به یک تک تیرانداز احتیاج دارند که مخاطب خاصشان را نشانه برود.
اما کسب و کارهای B2C می توانند از مسلسل هم استفاده کنند، چون مخاطبان آن ها همه جا هستند. (چه مثال خشنی!)
احتمالا زیاد ببینید که به جای بازاریابی محتوایی از بازاریابی محتوا استفاده می کنند. اما خب این دو تفاوت دارند.
بازاریابی محتوایی که موضوع این مقاله است، همانطور که قبل تر متوجه شدید، فرآیندی است که در نهایت می خواهد مخاطب را جذب و البته نگهداری کند. بازاریابی محتوایی یک روش مارکتینگ و بازاریابی است که چندین مرحله دارد، دربارۀ این مراحل مفصل صحبت می کنیم. یکی از مراحل آن هم توزیع و ترویج محتوای تولید شده است. بازاریابی محتوا، همان بازارایابی برای محتوا است، یعنی بروید و برای محتوایی که تولید کرده اید بازاریابی کنید، آن را پروموت کنید و به دست مخاطبش برسانید. بازاریابی محتوا یکی از مراحل بازاریابی محتوایی است.
در بازاریابی محتوایی از محتوا برای بازاریابی استفاده می کنید اما در بازاریابی محتوا، محتوا خودش سوژۀ بازاریابی است.
محتوا یک پاپ آپ مزاحم، آن تبلیغ بی موقع وسط سریال مورد علاقه تان یا تبلیغ های حوصله سر بر ابتدای ویدئوهای یوتیوب نیست. محتوا زندگی را قطع نمی کند تا خودش را به مخاطب وصل کند، محتوا زندگی است و با بازاریابی محتوایی است که زندگی جریان دارد!
دیدید که جو پولیتزی در تعریف خود از بازاریابی محتوایی گفت، بازاریابی محتوایی به دنبال ایجاد تعامل با مخاطبان خود است.
در بازاریابی محتوایی هرگز محصول یا خدمات را در چشم مخاطب فرو نمی کنید، مثلا به مخاطب نمی گویید دو تا بخر، سه تا ببر! در بازاریابی محتوایی با اینکه به صورت مستقیم از محصولاتتان اسمی نمی برید، اما باز هم این مشتری ها و مخاطبان هستند که به دنبال شما هستند.
بازاریابی محتوایی فرآیندی یک شبه نیست؛ در واقع بازاریابی محتوایی تا آخر عمر یک کسب و کار می تواند ادامه داشته باشد. اما تبلیغات در مدت زمان کوتاه تر هم به نتیجه می رسد. شاید بگویید چرا بازاریابی محتوایی یک پروسۀ بلندمدت بوده و تبلیغات زودبازده تر است؟ داستان معروف خرگوش و لاک پشت را به یاد بیاورید. تفاوت در میزان سر و صدایی است که تولید می شود، تبلیغات پر هیاهو، سریع و چابک است، اما بازاریابی محتوایی آرام تر حرکت می کند و کمتر سر و صدا دارد. خب حالا کدام یک برنده است؟ راستش را بخواهید هیچکدام!
این مسابقه هرگز برنده ای نخواهد داشت، سرعت و هیاهو نیستند که برنده را تعیین می کنند. کیفیت محصول، برنده نهایی را مشخص خواهد کرد که در این مسابقه شرکت نکرده است. پس بیایید برای همیشه این مسابقه را متوقف کنید.
چرا میخواهید بنویسید؟ قرار است برای چه کسی بنویسید؟ دربارۀ چه موضوعات و با چه لحنی باید بنویسید؟ چه زمانی باید آن را منتشر کنید؟
قبل از شروع تولید محتوا باید به این سوالات پاسخ بدهید. پاسخ دادن به این سوالات تفاوت بازاریابی محتوایی حقیقی را با تولید محتوای بی هدف و بی سرانجام مشخص می کند.
مراحل بازاریابی محتوایی به ترتیب زیر است:
هدف گذاری -- > استراتژی بازایابی محتوایی -- > تقویم محتوا
تولید محتوا -- > انتشار، توزیع و ترویج محتوا -- > اندازه گیری عملکرد بازاریابی محتوایی
اولین سوال این است که هدفتان از بازاریابی محتوایی چیست؟ آیا می خواهید فروش محصولات تان را بیشتر کنید؟ می خواهید یک برند بسازید؟ یا می خواهید تعداد مخاطبانتان را افزایش دهید؟
وقتی هیچ هدفی نداشته باشید، دیگر اهمیتی ندارد از کدام مسیر می روید، هر قدمی که بردارید اشتباه و بی معناست. بدون تعیین کردن اهدافتان در بیابان بازاریابی محتوایی گم می شوید، در اولین مرحله از بازاریابی محتوایی باید اهدافتان را مشخص کنید. پیشنهاد ما این است که در هدف گذاری از الگوی SMARTاستفاده کنید، در این الگو فاکتورهای زیر مهم هستند.
مثلاً: می خواهم فالوئرهای اینستاگرامم افزایش دهم.
مثلاً: می خواهم به 10k فالوئر در اینستاگرام برسم.
اگر اهدافی انتخاب کنید که رسیدن به آن ها خارج از توانتان باشد، دلسرد می شوید. مثلاً: نگویید در یک هفته به 10k فالوئر می رسم!
اهدافی که به رشد کسب و کارتان کمک نمی کند را از لیست حذف کنید.
مثلاً: افزایش تعداد فالوئر در توییتر ربطی به افزایش فالوئرهای اینستاگرام ندارد.
زمان رسیدن به آن ها باید مشخص باشد. متناسب با هدف خود یک زمان معقول انتخاب کنید. مثلا در 3 ماه به 10k فالوئر رسیده باشم.
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوایی با تولید ویدئوهای آموزشی
استراتژی بازاریابی محتوایی، نقشۀ راه رسیدن به اهداف بازایابی محتوایی است. استراتژی بازاریابی محتوایی، برنامه ریزی برای تولید و توزیع محتواست.
آیا محتوایی که تولید شده در چارچوب نیاز مشتریان و مطابق با اهداف کسب و کار است؟ چطور آن را توزیع می کنید؟ رسانۀ درست برای ترویج این محتوا کجاست؟ چطور مشتری خود را در قیف بازایابی هدایت می کنید؟
استراتژی محتوا، محتوا را تا انتها یکپارچه و در مسیر اهداف نگه می دارد و همینطور تیم تولید محتوا را از سردرگمی نجات میدهد؛ بنابراین، هر کسب و کاری باید یک سند استراتژی محتوا داشته باشد و در اختیار تک تک اعضای تیم محتوا قرار دهد. در این سند موارد زیر را ذکر کنید:
ارزش ها و اصول برند شما چیست؟
رسالت برندتان را چه می دانید؟
چه محصولات یا خدماتی ارائه می کنید؟
مخاطبان آنلاین و آفلاین شما چه کسانی هستند؟
چرا محصولات شما را می خرند؟
پیشنهاد می کنیم پرسونای مخاطبتان را بسازید.
کدام کانال ها برای انتشار محتوای برند شما مناسب تر است؟
چه ابزارهایی بیشترین کارایی را در انتشار محتوای شما دارند؟
سوالات پرتکرار مخاطبان شما چیست؟
موضوعات متناسب با کسب و کار شما کدامند؟
در کدام بخش از صنعت شما ابهام وجود دارد؟
عکس، ویدئو، محتوای متنی، پادکست و ... چه نوع محتوایی برای برند شما مناسب است؟
چه نوع محتوایی در رسیدن به اهداف بازاریابی محتوایی به شما کمک خواهد کرد؟
مثلاً: از نبایدهای ما در روزنامۀ فرصت امروز این است که هیچوقت به هیچ نژادی توهین نکنیم.
استراتژی محتوای شما بدون اینکه مخاطبانتان را به خوبی درک کنید، کامل نیست. در تعریف بازاریابی محتوایی گفتیم قرار است یک مخاطب از پیش تعیین شده را جذب کنید؛ پس باید این مخاطب را بشناسید. اگر ندانید این مخاطب چه کسی است قطعا گمراه خواهید شد، چطور می توانید برای مخاطبی محتوا تولید کنید که نمی دانید کیست؟!
در واقع وقتی مشتری و مخاطب خود را نشناسید، پاسخی برای سؤالات او ندارید و نمی توانید نیازش را برطرف کنید، چون سؤالی که در ذهن شماست لزوماً همان سوالی نیست که مشتری به دنبال جوابش می گردد. چه در بازاریابی محتوایی و چه در تولید محصولاتتان باید مخاطب را بشناسید.
برای شناخت مخاطبانتان به مراکز خرید بروید یا نظرسنجی بگذارید، از آن ها بپرسید چه کسی هستند و چرا شما را دنبال می کنند. مثلاً مخاطبان روزنامۀ فرصت امروز مردان و زنان 25 تا 50 هستند که می خواهند کسب و کار خود را داشته باشند و یا می خواهند کسب و کارشان را بهبود دهند.
پرسونای مخاطب، تصویری است که از یکی از سگمنت های بازاریابیتان می سازید. برای پرسونایتان یک نام بگذارید.
این پرسونا چند سال دارد؟ کجا زندگی می کند؟ چقدر درآمد دارد؟ زن است یا مرد؟
بیشتر در کدام شبکه های اجتماعی حضور دارند؟
چقدر از رقبای شما تاثیر می گیرد؟
چه چالش ها، نیازها و دغدغه هایی دارد؟
چرا از شما خرید می کند؟
یک تقویم محتوای دقیق به شما کمک می کند تا همیشه در مسیر استراتژی محتوای خود قدم بردارید. یک نفر می گفت ما آدم ها کاری را که ددلاین مشخصی نداشته باشد، هرگز به پایان نمی رسانیم! مثلا امروز ددلاین ما برای نوشتن این مقاله تمام می شود!
تقویم محتوا، برنامه ریزی و زمان بندی دقیق محتواهایی است که می خواهید در آینده منتشر کنید. اما چه مواردی را در تقویم محتوا می آورید؟
تا الآن حتما می دانید که بازاریابی محتوایی چیست و تولید محتوا هم یکی از مراحل آن است. اما عده ای این دو را هم یکی می دانند که اشتباه است.
تولید محتوا قلب بازاریابی محتوایی ست، این بدن بدون قلب اصلا وجود نخواهد داشت!
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوایی بدون اشتباهات کلیشه ای
تولید محتوا یعنی خلق هر چیز قابل درک و انتشار برای انسان ها، در راستای اهداف بازاریابی؛ محتوا هر چیزی است که پیامی را به مخاطب منتقل کند. محتوا می تواند آموزنده یا سرگرم کننده باشد.
اگر شما بتوانید با تولید محتوایی جذاب مخاطب را میخکوب کنید، او را برای مرحله بعدی از اهداف بازاریابی محتوای آماده کرده اید.
رسانه در واقع ظرف محتوا است و این دو قطعا بدون یکدیگر کارایی ندارند. از آنجایی که رسانه روی محتوا اثر می گذارد، باید بهترین رسانه را با توجه به نوع کسب و کار خود پیدا کنید.
بهترین زمان را برای انتشار محتوای خود پیدا کنید، این زمان انتشار به موارد زیر بستگی دارد:
در این مقاله چندین بار دربارۀ توزیع محتوا گفتیم. اگر فکر می کنید پس از انتشار محتوا مخاطبان خود به خود به سراغتان خواهند آمد، سخت در اشتباهید! فضای دیجیتال پر از مطلب است و محتوای شما می تواند در این میان گم شود. پس باید این محتوا را به نحوی در دیدرس آن ها قرار دهید. برای توزیع محتوا یتان می توانید از این روش ها استفاده کنید:
همانطور که بالاتر گفتیم، نحوۀ انتشار و توزیع محتوا را در سند استراتژی بازاریابی محتوایی مشخص می کنیم.
در این مرحله باید محتوایی را که منتشر و توزیع کرده اید، تجزیه و تحلیل کنید. برای اینکه به موفقیت برسید باید به دنبال شکاف های کارتان باشید.
آیا به هدفی که می خواستید رسیده اید؟ آیا میزان فروش شما بیشتر شده است؟ آیا میزان آگاهی مخاطبان از برند شما تغییری کرده است؟ باید بدانید محتوایی که تولید می کنید، چطور کار می کند.
در تجزیه و تحلیل محتوا این مواردی را بررسی کنید:
این ورودی ها می توانند از شبکه های اجتماعی، به صورت مستقیم از یک لینک به سایت شما و یا از طریق جستجوی گوگل باشند.
گاهی مخاطبی به سایت شما می آید و خیلی زود آن را ترک می کند. به نسبت تعداد این افراد به تعداد کل بازدیدکنندگان نرخ پرش می گوییم. این یک امتیاز منفی برای شماست، چون گوگل اینگونه برداشت می کند که مخاطب جواب سؤالش را در سایت شما پیدا نکرده است و محتوای شما کاربردی نیست.
بازاریابی محتوایی در دهۀ گذشته چه تغییراتی کرده است؟
بازاریابی محتوایی یک مقولۀ ثابت نیست و مثل هر موضوع پویای دیگری با گذشت زمان دچار تحول شده و پیشرفت می کند. همان طور که از ده سال پیش تا کنون شکل بازاریابی محتوایی تغییر کرده است، تا ده سال آینده نیز شاهد تفاوت های زیادی خواهیم بود. در این قسمت یک نگاه کلی به نحوۀ تکامل بازاریابی محتوایی میاندازیم و مسیری که طی می کند را بررسی میکنیم.
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوا به زبان ساده
در اوایل سال 2010 کمپانی ها و شرکت ها متوجه شدند مشتریانشان در مورد آنها و تجربۀ خریدشان، در صفحات مجازی خود صحبت میکنند. محصولاتشان بدون آنکه شرکت دخیل باشد، تبلیغ میشود و مشتری جدید هم جذب می کند. بیزینسها به این نتیجه رسیدند که با بازاریابی محتوایی میتوانند به این تبلیغات جهت بدهند و با تولید محتوای مفید مخاطبان بیشتری را جذب کنند.
در سال 2011 گوگل با منتشرکردن مطالعه Zero Moment of Truth نشان داد که 88 درصد از خریداران قبل از تهیه محصول، دربارۀ آن در فضای وب جستجو می کنند. ظهور بهینه سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) از همین نقطه شروع شد. گوگل برای اینکه بتواند بهترین نتایج را به مخاطبانش نشان دهد، الگوریتم هایی ایجاد کرد تا جستجوها بهینه تر شود و کاربر کامل ترین پاسخ را برای سؤال خود پیدا کند.
تمام تکامل بازاریابی محتوایی مربوط به موتورهای جستجو نبود؛ حضور شبکه های اجتماعی در این دوره، نحوۀ استفاده مخاطبان از دنیای اینترنت را تغییر داد. در آن زمان استفاده از شبکه های اجتماعی جزء کارهای روزمره افراد شده بود و برندها باید محتوای کاربردی و سازگار با این فضا تولید می کردند.
زمانی که مخاطب سوالی را در گوگل جستجو می کند، در نتایج فقط به دنبال پاسخ همان سؤال است، اما زمانی که پست های فیسبوک را می بیند با محتوای مختلفی روبه رو می شود که می تواند سوال های جدیدی در ذهنش ایجاد کند. شما باید این سؤالات را پیدا کنید، محتواهای جدیدی برایش تهیه کرده و در شبکههای اجتماعی منتشر کنید. پتانسیل شبکه های اجتماعی را در ترویج محتوا و توسعه برند دست کم نگیرید!
وقتی می خواهید با استراتژی درست حرکت کنید باید همۀ کانال های ارتباطی مناسب برای انتشار مخاطب را پوشش دهید.
محتوای تصویری در همین دهه به روی صحنه آمد، به طوری که تا سال 2017 بیشتر از 50 درصد مخاطبان می خواستند محتوای تصویری را بیشتر از هر نوع محتوای دیگری از برند موردعلاقهشان ببینند.
ویدیو نسبت به مقاله و عکس ذهن مخاطب را بیشتر درگیر میکند و در کوتاه ترین زمان ممکن، بیشترین مطالب را با روشهای ساده به مخاطب انتقال میدهد.
چشم اندازی از تعییرات بازاریابی محتوایی در ده سال آینده
همانطور که اشاره کردیم ظهور محتوای تصویری یکی از مهم ترین اِلِمان های بازاریابی محتوایی و جذب مخاطب است. تا الان که در سال 2020 هستیم، حدود 85 درصد بیزنسها از محتوای تصویری برای بازاریابی محتوایی برند استفاده می کنند. نکته جالب این است که 92 درصد شرکت هایی که از محتوای تصویری استفاده میکنند، آن را یک قسمت مهم در استراتژی بازاریابی خود در نظر میگیرند و حساب ویژه ای روی آن باز می کنند.
با توجه به افزایش استفاده از ویدیوها و فیلم های کوتاه به عنوان محتوا حتی در مقالات، اهمیت این نوع بازاریابی در دهۀ بعدی، کمتر که نمیشود هیچ، حتی افزایش هم میابد.
طبق مطالعات سایت Statista، ترافیک مصرفی اینترنت در موبایل تا پایان سال 2022 نسبت به سال 2017، هفت برابر بیشتر خواهد شد. مخاطبان بیشتر از موبایل استفاده می کنند و بهتر است بازاریابان توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.
مقاله ها باید راحت تر به صفحه های موبایل انتقال پیدا کنند و ویدیو ها باید به آسانی در دسترس مخاطب قرار بگیرد. هر روز که میگذرد، وابستگی افراد به موبایلشان بیشتر میشود؛ این موضوع کاملا روشن می کند که برندها باید چه راهی را در پیش بگیرند.
به مرور زمان و با بهبودیافتن الگوریتم های گوگل، فقط محتوایی که بر حل مشکلات مخاطبان تمرکز دارد و صادقانه به مخاطب راه حل می دهد، جایگاه بهتری نسبت به رقبای خود کسب خواهد کرد. تا زمانی که شما به فکر مخاطب هستید و برای او محتوا تولید می کنید، گوگل هم شما را به رسمیت می شناسد و نزدش اعتبار دارید.
لیست کتاب های بازاریابی محتوایی
اگر می خواهید درک عمیق تری از بازاریابی محتوایی داشته باشید، پیشنهاد ما به شما این است که صاحب نظران این صنعت را دنبال کنید. مقالات و کتاب های خوبی که از این افراد منتشر شده منابع آموزشی عالی ای هستند. تعدادی از کتاب های مطرح بازاریابی محتوایی را در ادامه برای شما آورده ایم.
فیلیپ کاتلر یکی از پروفسورهای برجسته بازاریابی در دنیاست که 57 کتاب و بیش از 150 مقاله در کارنامه خود دارد. کتاب مدیریت بازاریابی که در دو جلد به چاپ رسیده، به عنوان یکی از پنجاه کتاب برتر تجارت شناخته می شود. او سعی کرده است با مثال های عینی، تغییراتی که در دنیای بازاریابی به وجود آمده است را واضح نشان دهد و دو مفهوم مهم را به علاقه مندان و صاحبان کسب و کار معرفی می کند.
ست گادین کارآفرین، نویسنده و معلم آمریکایی ست و 19 کتاب در حوزه کسب و کار دارد. کتاب گاو بنفش جزء کتاب های پرفروش این نویسنده است؛ در این کتاب با تاکید بر این موضوع که زمان رشد برند با تبلیغات گذشته، راه حلی مقابل شما می گذارد و از جادوی متفاوت بودن صحبت می کند.
پاتریک بارویز و ریچارد لوک هر دو از صاحب نظران دنیای بازاریابی هستند. در این کتاب با اشاره به این موضوع که در این دوره و زمانه، همه افراد شغلشان بازاریابی ست، مفاهیم اصلی این حوزه را پوشش می دهند و از چالش های بازاریابی در عصر حاضر صحبت می کنند. اگر دوست دارید موضوعات و ابزارهایی که برای نگهداری و رشد مشتری ضروری هستند، بهتر بشناسید، پیشنهاد ما این است که حتما این کتاب را مطالعه کنید.
این کتاب یکی از کتاب های کاربردی حوزه مارکتینگ است و شش برنامۀ کامل بازاریابی را شامل می شود. روند کتاب به شکلی ست که شما مسیری که در پیش دارید را به راحتی مثل یک نقشه تجسم می کنید و از شروع برنامه به اهدافتان هدایت می شوید.
دکتر نادر غریب نواز مدرس حوزۀ بازاریابی و مدیریت است و مقالات خوبی از او منتشر شده است.
این کتاب در هشت فصل به مفاهیم محوری بازاریابی و مسائل عینی بازار پرداخته است و سعی کرده پاسخی به این سوال بدهد که چطور می توانید بر انتخاب مشتری ها و تصمیم خریدشان اثر بگذارید.
پروفسور رابرت چیالدینی استاد برجسته ای در حوزه بازاریابی و فروش و روانشناسی است. در این کتاب تجربه های خود را در اختیار خواننده می گذارد و به او یاد می دهد چگونه مخاطب خود را متقاعد کند. او در یکی از جملات معروفش در کتاب می گوید: «لازم نیست نگرش، اعتقادات یا تجربیات شنونده را تغییر دهید، قبل از اینکه بتوانید با مخاطب رابطه ای ایجاد کنید، باید توجه او را به خود جلب کنید».
مطلب مرتبط: چگونه تولید محتوای بهتری داشته باشیم
در این مقاله سعی کردیم از ابتدا بر تفاوت بازاریابی محتوایی و بازاریابی محتوا تاکید کنیم، با اینکه نام کتاب کمی گیج کننده است اما به خوبی مباحث بازاریابی محتوایی را پوشش داده است. این کتاب بر اساس تحقیقات و آموزش های مؤسسه های بین المللی نوشته شده و با مثال ها و آمارهای جالبی که در خود جای داده است به یکی از کتاب های فارسی خوب در این صنعت تبدیل شده است.
قاضی گفت: طبق ارزیابی های دادگاه تمام اعتراضات مطرح شده، وارد است و حکم نهایی دادگاه به این شرح است: تمامی افرادی که می خواهند در کسب و کارشان از بازاریابی محتوایی استفاده کنند و کسانی که در راه رسیدن به چیستی بازاریابی محتوایی گم شده اند، این مقاله را بخوانند تا به حقیقت برسند!
خب به پایان این مقاله رسیدیم! در این مقاله تلاش کردیم مفاهیم مربوط به چیستی بازاریابی محتوایی را پوشش دهیم؛ حالا می دانید بازاریای محتوا چیست و چطور می توانید از آن استفاده کنید.
مخاطبان عزیز فرصت امروز؛ زمان آن رسیده که شروع کنید، برندتان را تحلیل کنید و قدم های اول را بردارید. در این مسیر اگر با سوالی مواجه شدید، حتما از ما بپرسید. سعی می کنیم بهترین جواب ها را برای سؤالات شما در اختیارتان قرار دهیم.