ابزارهایی مثل چت جی پی تی در حالی که به طور اختصاصی برای حوزه بازاریابی یا سئو طراحی نشده اند، کمک های زیادی به کارآفرینان در این زمینه می کنند. خیلی از کارآفرینان دوست دارند صفر تا صد پروژه بازاریابی شان را با استفاده از این ابزارها جلو ببرند. این دقیقا مثل آن است که یک بازیکن فوتبال انتظار داشته باشد ربات های هوشمند به جای او بازی کرده و او آخر فصل کلی پول به جیب بزند. خب اگر قرار بود هوش مصنوعی همه کارها در دنیای مارکتینگ را انجام دهد، دیگر نیازی به من و شما نبود!
هوش مصنوعی این روزها بحث داغی است که همه را درگیر خودش می کند. تا صحبت از این فناوری می شود، همه فورا به یاد چت جی پی تی می افتند. این در حالی است که کلی ابزار دیگر هم این فناوری جذاب را دارند، اما خب چت جی پی تی به خاطر تنوع خدمات بیشتر از بقیه مورد توجه قرار گرفته است. کار به جایی رسیده که حتی بعضی از مردم برای پیش بینی اتفاق های آینده نیز دست به دامن این ابزار می شوند؛ همینقدر عجیب و باورنکردنی.
ما در این مقاله قصد داریم برخی از کاربردهای چت جی پی تی به عنوان مهمترین ابزار هوش مصنوعی در دنیا را زیر ذره بین ببریم. البته کاربردهای عمومی این ابزار اصلا مدنظر شما نیست. خب هرچه باشد ابزاری با این حجم محبوبیت و پشتیبانی هوش مصنوعی کاربردهای زیادی دارد. در عوض همه تمرکز ما بر روی کاربردهای این فناوری در حوزه سئو است.
کمتر کسی در دنیا میانه خوبی با سئو دارد. انگار که سئو کاری است که کارآفرینان با زور و اجبار انجام می دهند. خب جست وجوی بی پایان میان کلیدواژه ها و ویرایش مداوم محتوا قبل و بعد از انتشار اصلا کاری نیست که آدم انتظارش را داشته باشد. این امر می تواند دردسرهای زیادی برای شما به همراه داشته و حتی حوصله تان را هم سر ببرد.
مطلب مرتبط: Chat GPT و تاثیرات آن بر بازاریابی محتوا و سئو
اگر شما هم کلی مشکل با سئو محتوا دارید، این مقاله کمک مناسبی به شما برای غلبه بر مشکل تان خواهد کرد. اشتباه نکنید، ما در این مقاله قصد نداریم شما را به توپ و تانک مجهز کنیم تا به نبرد سئو بروید. در عوض همه چیز با یادگیری مزایا و کاربردهای چت جی پی تی برای ساده سازی کارها دنبال خواهد شد. پس با ما همراه باشید تا یک ماجراجویی جذاب را دنبال کنیم.
چت جی پی تی و سئو
هر فناوری تازه ای که به بازار معرفی می شود، معمولا چند روزی حسابی در کانون توجه قرار می گیرد و بعد هم کاملا فراموش می شود. مثلا گوشی های هوشمند وقتی برای اولین بار در بازار سر و کله شان پیدا شد، کلی سر و صدا کردند. با این حال زمان کوتاهی که گذشت دیگر کسی از مشاهده یک گوشی هوشمند با سخت افزاری بی نظیر حیرت نمی کرد. این ماجرا درباره چت جی پی تی کمی متفاوت تر است. این روزها خیلی از کاربران با گذشت نزدیک به یک سال از معرفی چت جی پی تی هنوز هم درگیر آن هستند. خب هرچه باشد در کنار هوش مصنوعی پای یادگیری ماشینی نیز وسط است. این فناوری به چت جی پی تی کمک می کند برای یافتن جواب مناسب دست به جست وجوی بی پایان زده و نکات تازه ای به عنوان یک مدل زبانی یا رایانه ای یاد بگیرد.
از آنجایی که کاربران در طول ماه های اخیر دائما درباره سئو محتوا و بازاریابی در چت جی پی تی سرچ هایی انجام داده اند، حالا دیگر می توان با اطمینان درباره کاربردهای این ابزار حرف زد. ما در ادامه این موضوع را به طور تخصصی دنبال خواهیم کرد. مثل همیشه هم در این میان از زبانی کاملا ساده استفاده خواهیم کرد. خب قرار نیست که آپولو هوا کنیم؛ در عوض قصد داریم معمای مدیریت سئو با هوش مصنوعی را برای تان حل کنیم!
شناسایی موضوعات مناسب برای محتوا
اینکه بازاریاب ها دست به تولید چه محتوایی بزنند، مسئله ای است که جنگ و دعوای بی پایانی در دنیا به راه انداخته است. شما در این رابطه با دو مسئله درهم تنیده رو به رو خواهید بود:
1. فرمت محتوا
2. ایده اصلی برای محتوا
وقتی صحبت از فرمت محتوا می شود، خیلی ها بدون حتی یک لحظه درنگ سراغ ویدئو می روند. انگار که ویدئو از آسمان نازل شده و اصلا نباید در استفاده از آن شک و تردید به خرج داد. راستش را بخواهید، خیلی وقت ها ویدئو به تنهایی مزیتی برای کسب و کارها به همراه ندارد. درست به همین خاطر شما باید سایر گزینه ها را نیز به خوبی زیر ذره بین قرار دهید. وگرنه سرتان بی کلاه خواهد ماند.
چت جی پی تی با بررسی وضعیت حوزه کاری شما و بازار هدف می تواند توصیه های خوبی در رابطه با فرمت محتوا ارائه کند. اینطوری دیگر همه تخم مرغ های تان را در یک سبد قرار نمی دهید.
مسئله دیگری که باید در این میان بدان توجه داشت، ایده اصلی برای تولید محتواست. این امر اهمیت بی نهایت زیادی برای کارآفرینان دارد. خب تا وقتی پای یک محتوای خوب وسط نباشد، انتظار سئو بالا هم بی مورد خواهد بود. نقطه پیوند میان تولید محتوا و سئو در ایده اصلی است. اگر شما سراغ تولید محتوایی کلیشه ای بروید، بی برو برگشت کارتان به جاهای باریک می کشد. کافی است برای یکبار هم که شده عملکرد برندهای بزرگ را زیر ذره بین ببرید تا متوجه اهمیت کارشان شوید. اجازه دهید رُک و پوست کنده به شما بگوییم، برندهای بزرگ هیچ وقت سراغ ایده های قدیمی، تکراری یا کلیشه ای نمی روند. دقیقا به همین خاطر هم دائما بین مشتریان طرفدارهای پر و پاقرص دارند.
کسانی که تجربه کار با نسل های قدیمی تر هوش مصنوعی را داشته باشند، احتمالا با ترس و لرز سراغ نسخه جدید خواهند آمد. خب نسخه قدیمی کلی باگ مختلف داشت که آدم را گیج می کرد. اگر شما هم چنین تردیدهایی دارید، لازم نیست خیلی نگران باشید؛ چراکه اوضاع به طور کامل فرق کرده است. حالا چت جی پی تی ابزاری است که به شما برای یافتن بهترین ایده های تولید محتوا کمک شایانی می کند؛ چراکه در ساختار جدید هوش مصنوعی توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات به طور چشمگیری افزایش یافته است.
مطلب مرتبط: مزیت های مدیریت سئو سایت
اگر شما برای یافتن بهترین ایده تولید محتوا درگیری ذهنی زیادی دارید، می توانید روی چت جی پی تی برای تولید محتوا حساب کنید. البته نباید انتظارات تان را خیلی بالا ببرید. در عوض فقط برای یافتن ایده های کلی از این ابزار سود ببرید. خب نهایتا شما هم باید یک نقشی در طراحی کمپین و سئو محتوا داشته باشید، مگر نه؟
نگارش تیترهای جذاب
تیترها اهمیت زیادی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف دارند. خیلی وقت ها کارآفرینان زحمت زیادی برای محتوا و سئو آن می کشند، اما تا پای انتخاب تیتر می رسد از کلیشه ای ترین گزینه های ممکن استفاده می کنند. شما را نمی دانم، ولی من که هیچ وقت سراغ محتوایی که تیترهای کلیشه ای دارد، نمی روم؛ آن هم محتوایی که ادعای بازاریابی داشته باشد!
اگر فکر می کنید چت جی پی تی نمی تواند یک تیتر کامل با ارزیابی محتوای تان درست کند، تا حدودی حق با شماست. در عوض توصیه ما این است که شما تیتر فعلی تان را به این ابزار داده و از آن بخواهید کمی آن را جذاب و خلاقانه کند. اینطوری نتایج بی نهایت بهتری خواهید گرفت که اتفاقا از نظر سئو هم اثرگذاری لازم را به همراه داشته باشد.
یادتان باشد، هیچ چیز در این دنیا بهتر از دریافت ایده های تازه نیست. گاهی اوقات بازاریاب ها حسابی درگیر کار خودشان هستند و نمی توانند از بیرون به دنیای بازاریابی نگاه کنند. درست در چنین شرایطی ابزاری مثل چت جی پی تی می تواند به دادتان برسد. ماجرا از این قرار است که این ابزار به راحتی هرچه تمام تر نکات مختلف را ارزیابی کرده و بدون تعصبات و عادت های کارآفرینان آنها را تحلیل می کند. درست به همین خاطر معمولا ایده ها و نظرات اصلاحی متفاوتی در مقایسه با بازاریاب ها تحویل می دهد.
ماجرای بالا دقیقا مثل نظرات کسی است که یک عمر به طور حرفه ای بدنسازی کار کرده و حالا یک مسابقه فوتبال را تماشا می کند. بی شک بدنساز قصه ما حتی فوتبال را هم با معیارهای مربوط به آمادگی جسمانی هر بازیکن بررسی خواهد کرد. شاید این اتفاق عجیب به نظر برسد، اما می تواند اثرگذاری خوبی روی مخاطب هدف داشته باشد؛ چراکه نوعی نگاه متفاوت محسوب می شود.
چت جی پی تی به طور کلی در زمینه ساخت تیترهای پیشنهاد، اصلاح تیترها و همینطور بازنویسی بخش های کوتاه متن مهارت زیادی دارد. به همین خاطر همیشه می توانید روی این ابزار حساب کرده و کارتان را به خوبی با استفاده از آن جلو ببرید. البته در نهایت این خودتان هستید که باید بازنگری نهایی را، حتی روی کار این ابزار، انجام دهید. وگرنه شاید یکهو سوتی های عجیبی در کار چت جی پی تی پیدا کنید.
افزودن کلیدواژه به محتوای قدیمی
آیا تا حالا پیش خودتان فکر کرده اید دستی به سر و گوش یک محتوای قدیمی بکشید؟ اینطور وقت ها بازاریاب ها معمولا انواع بهانه های گوناگون برای قسر در رفتن از زیر کار را دارند. با این حال در یک نگاه دقیق تر هیچ کس نباید همین طور راحت از کنار محتوای قدیمی برندش عبور کند. خب هرچه باشد شما هزینه ای، هر چقدر هم کم، برای تولید این محتوا کرده اید. وقتی می شود با افزودن چند تا کلیدواژه تازه آن را دوباره زنده کرد، چرا باید بگذاریم یک گوشه خاک بخورد؟
اگرچه هوش مصنوعی و الگوریتم موتورهای جست وجو حسابی تغییر کرده، اما هنوز هم کلیدواژه ها اهمیت خودشان را حفظ کرده اند. به طوری که مثلا سرویس گوگل ادز هنوز هم به طور کامل براساس کلیدواژه طراحی و به روز رسانی می گردد. در این دنیا اگر شناور کلیدواژه ها را به طور کامل خط بکشید، خیلی زود اوضاع تان به هم خواهد ریخت. پس بهتر است نیم نگاهی به کلیدواژه ها داشته باشید.
وقتی گوگل کی وردز برای اولین بار رونمایی شد، خیلی ها فکر می کردند دیگر بازاریابی از این راحت تر نمی شود. خب اگر شما هم اینطور فکر می کنید، احتمالا تا حالا از چت جی پی تی هیچ استفاده ای نکرده اید؛ چراکه این ابزار به خوبی شما را در مسیر یافتن بهترین کلیدواژه های ممکن، آن هم فقط و فقط با یک کلیک کمک می کند.
ماموریت شما در این بخش درخواست از چت جی پی تی برای جست وجوی موضوع محتوای تان و معرفی برخی کلیدواژه های تازه برای اضافه کردن به تیتر یا بخش های مختلف آن است. این امر به شما کمک می کند همچنان در بازار حالت رقابتی تان را حفظ کرده و کارتان را خیلی راحت تر جلو ببرید. به طوری که حتی کاربرانی که قبلا آن محتوا را مشاهده کرده اند هم دوباره علاقه مند به مطالعه اش شوند!
مطلب مرتبط: فرصت های سئو محتوا که نباید از دست داد!
توفان ذهنی با سرعت بالا
توفان ذهنی از آن دست تکنیک هایی است که علی رغم زمان زیادی که از آدم می گیرد، اما نتایج درخشانی تحویل مان خواهد داد. این روزها خیلی از کارآفرینان برای اینکه وسط یک بحران دست به کارهای تازه بزنند، از این تکنیک سود می برند. تنها مشکل در این میان وقت نسبتا زیادی است که اجرای آن نیاز دارد. شما در این میان باید کلی از وقت تان را به تمرکز، پیاده سازی اولیه تمام ایده های تان درباره یک موضوع و سپس طبقه بندی آنها اختصاص دهید. این در حالی است که یک ابزار هوشمند با توانایی پردازش میلیاردها داده در آنِ واحد خیلی بهتر این کار را انجام می دهد.
شاید در طول دهه های قبل ابزاری با مشخصات بالا در اختیار بازاریاب ها نبود، اما حالا همه چیز تغییر کرده و دیگر لازم نیست خیلی به خودتان سخت بگیرید. چت جی پی تی می تواند به جای شما توفان ذهنی را جلو برده و اصلا عین خیالش هم نباشد.
شما همیشه برای موفقیت در بازار لازم نیست سراغ عجیب ترین ایده های دنیا بروید. گاهی اوقات برخی از ایده ها در عین سادگی کمک شایانی به شما و کسب و کارتان خواهند کرد. توفان ذهنی به کمک چت جی پی تی یکی از این ایده هاست که اصلا نباید دست کم بگیرید. خب منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را مدیریت کنید.
یافتن کانال های پروموت محتوا
چه راهی به نظرتان برای پروموت محتوا بهترین گزینه دنیا محسوب می شود؟ این سوالی است که احتمالا هر بازاریابی جواب خاصی بدان خواهد داد و دست آخر هم هیچ توافقی میان افراد شکل نمی گیرد. اگر نظر ما را بخواهید، باید این دست سوالات را یک راست از متخصصترین گزینه دنیا پرسید. چت جی پی تی براساس تحلیل شرایط بازار به شما بهترین گزینه های پروموت محتوا را معرفی خواهد کرد. این کار به شما کمک می کند تا بدون دردسر اضافه کانال های پروموت محتوا را پیدا کرده و کارتان را ساده کنید.
اجازه دهید درباره مسئله بالا یک مثال ساده بزنیم (فکر می کنم ماجرا خیلی تخصصی شده بود، نه). یک مدرسه موسیقی را در نظر بگیرید که برای سال جدید قصد دارد از بقیه مدارس جلو زده و بهترین هنرجوها را ثبت نام کند. در این صورت بازاریابی گزینه ای بی چون و چرا برای این مدرسه خواهد بود، اما کمپین این مدرسه چطور باید پروموت شود؟ آیا اینستاگرام بهترین گزینه است یا تیک تاک؟
سوالاتی از جنس مورد بالا جواب سرراستی ندارند. درست به همین خاطر شما برای اینکه بهترین جواب ممکن را بگیرید، باید تحلیل همه جانبه ای از شرایط داشته باشید. متاسفانه اغلب کارآفرینان فرصت کافی برای دست زدن به چنین مطالعات عمیقی را ندارند. بنابراین بهتر است به جای اتلاف وقت سراغ چت جی پی تی یا همان هوش مصنوعی برویم. اینطوری خیلی زودتر جواب موردنظرمان را پیدا کرده و دیگر مشکلی نخواهیم داشت.
مطلب مرتبط: راهکارهای مدیریت سئو در عصر کنونی
سخن پایانی
چت جی پی تی ابزار بسیار جذابی محسوب می شود. مردم دنیا با هر سلیقه یا حوزه کاری نیم نگاهی بدان دارند. درست به همین خاطر شما باید قبل از رقبا سراغ استفاده از مزایای این ابزار برای بهبود کارتان بروید. ما در این مقاله سعی کردیم راه و رسم استفاده از چت جی پی تی برای سئو محتوای بهتر را یادتان دهیم. امیدوارم نکات این مقاله در مسیر مدیریت سئو به دردتان بخورد.