مدیریت سئو یکی از المان های مهم و حیاتی در توسعه کسب و کار محسوب می شود. اغلب شرکت ها نسبت به اهمیت این موضوع آگاهی کاملی دارند بنابراین در نگاه نخست تمام برندها به خوبی در حال سرمایه گذاری بر روی این بخش و استفاده از مزیت های آن هستند. ما در اغلب موارد درباره یک مسئله اعتماد به نفس بسیار زیادی داریم. حال اگر به طور ناگهانی نسبت به تفکر اشتباه مان درباره آن امر آگاهی پیدا کنیم، چه احساسی خواهیم داشت؟ این تجربه درباره نحوه داوری بسیاری از برندها نسبت به حوزه مدیریت سئو صحت دارد. اگر ما درباره حوزه مدیریت سئو اشتباه فکر کنیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
اجازه دهید کار را با بررسی معنای عبارت سئو دنبال کنیم. بهینهسازی موتورهای جستوجو به معنای تلاش برای بهبود رتبه سایت مان و صفحات مختلفش در موتورهای جستوجوی گوناگون است بنابراین هدف اصلی در این فرآیند بسیار روشن و سر راست به نظر می رسد. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از تکنیک های مختلف و کاربردی است. متاسفانه برخی از برندها هرگز اقدامی برای تغییر الگوی مدیریت سئو نمی کنند. این امر موجب مشاهده فرآیندی تکراری برای سال ها در نحوه فعالیت آنها می شود. اگر ما به مرور زمان تکنیک های مدیریت سئوی مان را بهبود نبخشیم، به مرور زمان از دید مشتریان دور خواهیم شد.
ایجاد تحول در شیوه های مدیریت سئو اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از برندها در این زمینه عملکرد بهتری در مقایسه با دیگران دارند. این نکته بیشتر شامل برندهای بزرگ و بینالمللی است. در ادامه سه الگوی کاربردی پیرامون مدیریت سئو به شیوه ای جدید مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به این ترتیب ما شانس بیشتری برای جلب نظر مخاطب هدف در موتورهای جست وجو خواهیم داشت.
مطلب مرتبط: راهکارهای مدیریت سئو برای کسب و کارهای کوچک
چرا مدیریت سئو هنوز هم اهمیت دارد؟
پیش از پرداختن به اصل ماجرا باید به یک پرسش مهم پاسخ دهیم. به راستی چرا مدیریت سئو هنوز هم دارای اهمیت است؟ پاسخ این پرسش بسیار ساده است. با نگاهی به دنیای اینترنت هنوز هم شاهد نقشآفرینی نخست موتورهای جستوجو هستیم بنابراین هنوز هم برندها نیازمند کسب رتبه های برتر در طبقهبندی موتورهای جستوجو هستند. مدیریت سئو تا زمانی که موتورهای جستوجو دارای اهمیت هستند، جایگاه خود را حفظ خواهد کرد.
ما به طور طبیعی وقتی از مدیریت سئو صحبت می کنیم، موتورهایی نظیر گوگل، یاهو و بینگ را مدنظر داریم. نکته مهم در این میان تغییر وضعیت مدیریت سئو در طول سال های اخیر است بنابراین تمام کارآفرینان و صاحبان کسب و کار نیازمند به روز رسانی آگاهی شان در زمینه مدیریت سئو هستند.
1. ضرورت گوش دادن به مخاطب هدف
نخستین گام در مدیریت سئو به صورت حرفه ای اطمینان از توجه کافی به مخاطب هدف است. بسیاری از برندها در این زمینه مشکلات زیادی دارند. تصور آگاهی از عادت های مشتریان بیشترین ضربه را به برندها می زند. اغلب ما اطلاعات چندانی درباره عادت های مشتریان نداریم، بنابراین باید با واقعیت رو در رو شویم. نیاز به مطالعه درباره مشتریان در بین تمام برندها احساس می شود. ما باید اطلاعات دقیقی درباره عادت ها و نحوه جستوجوی محتوا از سوی مشتریان هدف مان داشته باشیم. در غیر این صورت فرآیند دشواری برای جلب نظر آنها خواهیم داشت.
ایجاد الگویی ایدهآل از مشتریان کمک شایانی به شناسایی دستهبندی های مختلف مخاطب هدف خواهد کرد. بدون تردید مخاطب هدف ما یک گروه یکپارچه نیست. بنابراین باید به تنوع درونی آنها توجه داشت. اشتباه برخی از برندها فرض مخاطب هدف به عنوان یک گروه یکسان است بنابراین خبری از مدیریت سئو به شیوه های گوناگون نیست.
مطلب مرتبط: تکنیک های مدیریت سئو برای فروشگاه های آنلاین
مدیریت سئو در موتوروهای جستوجو معطوف به استفاده از کلیدواژه های کاربردی برای تولید محتوا در سایت رسمی برندمان است. این امر باید از طریق بررسی نحوه گفتوگو و اظهارنظر کاربران پیرامون برندمان صورت گیرد. امروزه شبکه های اجتماعی یکی از محل های اصلی گفتوگو درباره برندهاست بنابراین حضور فعال در این فضا علاوه بر مزیت های بازاریابی و برندسازی برای مدیریت سئو نیز مفید خواهد بود. اطلاع از آخرین نظرات کاربران درباره برندمان در زمینه برنامهریزی برای مدیریت سئو اهمیت دارد. کلیدواژه های مدنظر مخاطب هدف به طور مداوم در حال تغییر است بنابراین ما باید از تغییرات موجود به سریع ترین شکل ممکن آگاه شویم.
افراد حرفه ای در زمینه مدیریت سئو توانایی بسیار بالایی برای گوش دادن به مخاطب هدف دارند. این امر موجب ایجاد تغییرات سریع در فرآیند مدیریت سئو از سوی آنها می شود. برندهای بزرگ و موفق همیشه آماده تغییر و تحول هستند بنابراین اگر الگوی مدیریت سئو ما در طول سال های اخیر تغییر چندانی نکرده است، باید به دنبال بازسازی آن باشیم. حفظ ثبات در عرصه مدیریت سئو نخستین نشانه شکست است. شاید در دنیای تبلیغات حفظ برخی از شعارها اهمیت داشته باشد، اما در حوزه مدیریت سئو آمادگی برای تغییر براساس سلیقه مخاطب هدف مهم ترین نکته است.
2. توجه به دیگر موتورهای جستوجو
تغییر دوم در حوزه مدیریت سئو مربوط به رویکردمان به موتورهای جستوجو است. بسیاری از برندها فقط به گوگل به عنوان موتور جستوجوی اصلی توجه دارند. امروزه برخی از کشورها دارای موتورهای جستوجوی ملی هستند. این امر اهمیت سازگاری با چنین موتورهای جستوجویی را پیش می کشد. نکته مهم در این مورد نیاز به تسلط بر زبان بومی کشور موردنظر است. در غیر این صورت ما هیچ شانسی برای مدیریت سئو در موتورهای جستوجوی ملی نخواهیم داشت.
گام بعد نگاه دوباره به مفهوم موتور جستوجو است. امروزه کاربران فقط از موتورهایی نظیر گوگل یا یاهو برای جستوجوی محتوا استفاده نمی کنند. به عنوان مثال، یوتیوب را مدنظر قرار دهید. این پلتفرم اجتماعی بخش جستوجو برای ویدئوهای مختلف را دارد. این بخش به نوعی موتور جستوجو محسوب می شود. به همین خاطر ما باید آماده مدیریت سئو در این فضا باشیم. اکنون اغلب شبکه های اجتماعی دارای موتور جستوجوی درونی هستند. این امر ضرورت سازگاری هرچه بهتر برند ما با این فضا را ایجاد می کند. اگر ما به خوبی با این فضا کنار نیاییم، به سرعت از عرصه بازاریابی و به طور کلی رقابت با دیگران خارج خواهیم شد.
3. اطمینان از کارآمدی سایت
برخی از سایت ها دارای ایرادهای مهمی در زمینه جستوجوپذیری هستند. این امر الگوریتم موتورهای جستوجو را اذیت خواهد کرد. نتیجه امر اینکه سایت های موردنظر هرگز رتبه مناسبی در موتورهای جستوجو پیدا نخواهند کرد. اطمینان از طراحی مناسب قالب سایت، استفاده از هاست استاندارد و تولید محتوا با استفاده از کلیدواژه های پرطرفدار مهم ترین نکات در زمینه کارآمدی سایت محسوب می شود. بازبینی دوره ای کیفیت سایت و ایرادیابی به طور مداوم اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از برندها سایت خود را پس از راهاندازی بدون کمترین رسیدگی رها می کنند. این امر به مرور موجب بروز مشکلاتی در زمینه مدیریت سئو خواهد شد.
مطلب مرتبط: سئو / باورهای غلط همیشگی
مدیریت سئو برای صفحات سایت فقط معطوف به کلمات مورد استفاده ما نیست. تمام بخش های یک صفحه در رتبهبندی آن دارای اهمیت است بنابراین ما باید نگاهی کلی به صفحات سایت مان داشته باشیم. در غیر این صورت هرگز در رتبه های برتر موتورهای جستوجو قرار نخواهیم گرفت.