براساس یکی از جالب ترین پژوهش های عرصه بازاریابی و مدیریت سئو (بهینهسازی موتور جستوجو) 93درصد از تجربیات آنلاین کاربران با استفاده از موتورهای جستوجو شروع می شود. رتبه سایت ما در طبقهبندی موتورهای جستوجوی مختلف بستگی به فاکتورهای گوناگونی دارد. در این میان کیفیت محتوای سایت و آگاهی از الگوریتم طبقهبندی مطالب سایت مورد نظر اهمیت بسیار بالایی دارد. با این حساب به منظور جلب مخاطب بیشتر به سایت مان هیچ چیز به اندازه سرمایهگذاری بر روی بهینهسازی موتور جستوجو کارایی نخواهد داشت.
در این مقاله من به بررسی برخی از راهکارهای ساده و در عین حال تاثیرگذار برای کمک به توسعه هرچه سریع تر سایت ها در رتبهبندی موتورهای جستوجو خواهم پرداخت.
1. تولید محتوای باکیفیت برای موفقیت در سئو
به عنوان نکته نخست، باید علاقه گوگل به اعطای رتبه بالا به سایت های دارای محتوای باکیفیت را به یاد بسپاریم. محتوای باکیفیت و کاربردی موجب علاقه کاربران به بازدید از سایت مان و اختصاص وقتی بیشتر برای حضور در آن می شود. یکی از المان های مهم گوگل در رتبهبندی سایت ها میزان زمان حضور کاربران است. به این ترتیب با افزایش زمان حضور کاربران در سایت مان رتبه بهتری در جستوجوهای گوگل خواهیم داشت. خوشبختانه در مورد سایر موتورهای جستوجو نیز همین فرآیند جریان دارد. با این حساب پیگیری این تکنیک در تمام موتورهای جستوجو به سود ما خواهد بود.
یک نکته مهم در این میان چرایی اهمیت زمان حضور کاربران در سایت ها برای گوگل است. به راستی این امر چه نکته ای را برای گوگل روشن می سازد؟ هدف گوگل از ارزیابی این امر تا حد زیادی ساده است. وقتی کاربران بیشتر در سایت ما حضور دارند، این امر بیانگر کیفیت بالاتر محتوای سایت مان در مقایسه با سایر رقباست. به این ترتیب گوگل نیز برای سهولت کاربران اقدام به بهبود رتبه مطلب موردنظر و سایت مان در جستوجوها می کند.
مطلب مرتبط: تأثیر بهینه سازی موتور جست وجو در مدیریت اعتبار
با توجه به مطالب مذکور در سطر بالا، در صورت انتشار مداوم محتوای باکیفیت به تدریج جایگاه برندمان در جستوجوهای گوگل به شدت بالا خواهد رفت. این امر حاشیه امن مطلوبی برای سایت ما فراهم می سازد. به این ترتیب دیگر هزینه های مورد نیاز برای جلب نظر مخاطب و افزایش ترافیک سایت مان به حداقل خواهد رسید. تولید محتوای باکیفیت نقش بسیار مهمی در زمینه مدیریت رتبه سئو سایت مان ایفا می کند.
2. استفاده از کلیدواژه های مرتبط
بدون تردید هر برندی نیازمند اطلاع از جستوجوهای مخاطب هدفش به منظور تولید محتوای مناسب است. همچنین بهبود رتبه سایت مان در طبقهبندی گوگل بدون اطلاع از جستوجوهای کاربران هدف مان امکانپذیر نخواهد بود. این امر ما را به اهمیت استفاده از کلیدواژه ها هدایت می کند. هدف اصلی در اینجا کشف کلیدواژه های مورد استفاده مخاطب هدف مان است. به این ترتیب امکان استفاده از آنها در مطالب سایت مان به منظور جلب بازدید بیشتر فراهم خواهد شد. ابزارهایی نظیر گوگل ترندز و Keywords Evereywhere در کنار ابزار تخصصی Keyword Planner گوگل گزینه های مناسبی برای پیگیری این هدف محسوب می شود. این ابزارها با استفاده از هوش مصنوعی پپیشرفته اقدام به جمعآوری اطلاعات مورد نیاز برندها در صنایع مختلف می کنند.
پس از آنکه کلیدواژه های مناسب را پیدا کردیم، اقدام بعدی تولید محتوا پیرامون آنها خواهد بود. نکته مهم در این میان توجه به کیفیت و کاربرد مطالب تولیدی براساس کلیدواژه های موردنظر است. متاسفانه بسیاری از برندها در تلاش برای تولید مطالب براساس کلیدواژه های موردنظرشان در عمل از کیفیت محتوا غافل می شوند. این امر اگرچه به جذب ترافیک لطمه ای نمی زند، اما به تدریج اعتبار برندمان نزد مخاطب از بین خواهد رفت. به این ترتیب کاربران دیگر اهمیتی به مطالب سایت ما نخواهند داد. در نهایت باید یک نکته مهم را مدنظر داشت. ما در حال تولید مطلب برای کاربران هستیم، نه گوگل. به این ترتیب توجه بیش از اندازه به الگوریتم گوگل و عدم رسیدگی به خواسته کاربران نتیجه مطلوبی برای رتبه سئو سایت مان نخواهد داشت.
3. توجه به سئو محلی
مفهوم سئو محلی یا بهینهسازی موتور جستوجو در مقیاس منطقه ای اشاره به استفاده از کلیدواژه های منحصر به فرد در یک طبقه خاص جغرافیایی دارد. به این ترتیب برند ما پس از شناسایی به بازار خاص اقدام به سرمایهگذاری اختصاصی بر روی آن خواهد کرد. به عنوان مثال، اگر فعالیت برندمان در تگزاس است، استفاده از کلیدواژه تگزاس در مطالب آن اهمیت خواهد داشت. البته در بسیاری از موارد برند موردنظر در شهر هدف حضور مستقیم ندارد. با این حال به منظور دسترسی به مشتریان آن بازار باید از کلیدواژه های محلی استفاده کنید. به عنوان یک کاربر وقتی به دنبال کافی شاپ های محل سکونت مان هستیم، جستوجوی اینترنتی یکی از گزینه های جذاب خواهد بود. به این ترتیب احتمالا عبارتی نظیر «کافی شاپ های تگزاس» انتخاب ما برای جستوجو در گوگل است. تولید مطلب براساس چنین کلیدواژه محلی به ما در زمینه جلب نظر هرچه بیشتر مشتریان کمک خواهد کرد.
با بهود رتبه سایت مان در جستوجوهای محلی شانس برندمان برای جلب نظر مشتریان ساکن در محدوده آن بازار بیشتر خواهد شد. به همین دلیل بسیاری از کسب و کارهای کوچک و محلی در عمل به سوی مدیریت سئو محلی گرایش پیدا کرده اند.
4. افزایش سرعت سایت مان
بدون تردید همه ما تجربه نامطلوب انتظار طولانی برای بارگذاری یک صفحه را داریم. در حقیقت، براساس مطالعه موسسه Entrepreneur، نزدیک به 40درصد از کاربران گوشی های هوشمند در صورت تاخیر بیشتر از سه ثانیه در بارگذاری صفحات یک سایت از مشاهده محتوای موردنظر صرف نظر خواهند کرد.
این امر تاثیر انکارناپذیری بر روی ارزیابی گوگل از سایت های مختلف دارد. گوگل به عنوان یک موتور جستوجوی قدرتمند در تلاش برای ارائه بهترین تجربه کاربری به افراد است. به همین دلیل علاقه ای به درج سایت های دارای سرعت پایین در رتبه های نخست خود ندارد. درست به همین خاطر سرعت بارگذاری سایت یکی از المان های بسیار مهم از نظر گوگل برای رتبهبندی سایت هاست. در صورت تاخیر سایت برندمان در بارگذاری صفحات به احتمال زیاد شاهد سقوط رتبه سئو سایت مان و کاهش چشمگیر ترافیک خواهیم بود.
مطلب مرتبط: سئو / باورهای غلط همیشگی
ابزارهایی نظیر بخش ارزیابی سرعت صفحه گوگل، آمارهای کاربردی گوگل و W3 Total Cache با ارزیابی وضعیت سایت ها اطلاعات مفیدی در زمینه شیوه های افزایش سرعت ارائه می دهند. در بسیاری از موارد به دلیل استفاده از تصاویر و قالب بسیار سنگین سرعت بارگذاری صفحات کاهش می یابد. به این ترتیب با بهینهسازی حجم بخش های مختلف سایت سرعت آن نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت. نکته مهم در این میان ارزیابی مداوم سرعت سایت به منظور جلوگیری از کاهش سریع اش است. به این ترتیب در صورت بروز هرگونه مشکلی تیم فنی ما به سرعت آگاه خواهد شد.
5. توجه به لینک های پشتیبان و بک لینک ها
آیا تا به حال دلیل اختصاص لینک به مطالب مختلف وبلاگ ها را مورد تامل قرار داده اید؟ در هر صورت این امر از روی تصادف صورت نمی گیرد.
لینک ها نقش بسیار مهمی در توسعه رتبه سایت ها در موتورهای جستوجو دارد. به عنوان مثال، لینک های پشتیبان مربوط به نمایش محتوای مرتبط یا برتر در صفحه نخست سایت است. به این ترتیب کاربران شانس مشاهده مطالب برتر و پرمخاطب را خواهند داشت. هرچه دسترسی کاربران به مطالب مورد نظرشان راحت تر باشد، سایت ما شانس بیشتری برای کسب رتبه های برتر خواهد داشت.
نکته مهم بعدی در مورد بک لینک ها (پیوندهای ورودی) است. موتورهای جستوجو با ارزیابی بک لینک های سایت های مختلف اقدام به رتبهبندی آنها و نمایش مطالب به کاربران می کند. کارکرد اصلی چنین لینک هایی سازگاری با هوش مصنوعی موتورهای جستوجو و نمایش مطالب مورد نیاز کاربران با آنهاست. به این ترتیب دیگر خبری از انتظار طولانی مدت کاربران برای مشاهده محتوای مورد نیازشان نخواهد بود.
استفاده از مناسب از لینک های پشتیبان و بک لینک ها موجب سازگاری هرچه بیشتر سایت مان با موتورهای جستوجو، به ویژه گوگل می شود. نکته مهم در اینجا ضرورت توجه بیشتر به این بخش همگام با توسعه رتبه سایت مان است. متاسفانه برخی از برندها پس از افزایش رتبه سایت شان به طور کلی حوزه مربوط به مدیریت سئو را فراموش می کنند. به این ترتیب پس از اندک زمانی دوباره سایت شان در رتبهبندی ها پایین می آید.
6. اهمیت توضیحات جانبی
یک گرایش جالب در میان کاربران اینترنتی علاقه به مطالعه مقالات یا مشاهده محتوای گوناگون از یک یا چند منبع خاص است. این امر بیانگر اعتماد بالای ما به برخی از منابع خاص است. به این ترتیب دیگر زحمت جستوجوی مداوم برای یافتن منابع تازه را نخواهیم داشت. وظیفه سایت های دارای کاربران وفادار در این میان تلاش برای بهبود هرچه بیشتر تجربه کاربران است. به این ترتیب اعتماد آنها هرگز خدشهدار نمی شود. بدون تردید همه کاربران در طول روز اقدام به جستوجوی موضوعات مختلفی در موتورهای جستوجو می کنند. در این میان توضیح کوتاه هر سایت در صفحه جستوجو تحت عنوان Header Tag نقش مهمی در جلب نظر کاربران دارد. این اصطلاح به توضیح جانبی سایت های مختلف پس از نمایش نتایج از سوی گوگل گفته می شود. به این ترتیب کاربران پس از مطالعه این توضیحات اقدام به انتخاب مطالب دلخواه شان خواهند کرد. اثر اصلی این بخش هدایت کاربران به سوی انتخاب لینک های مطالب بهتر است. براساس تجربه، سایت های دارای توضیحات جانبی بهتر شانس بیشتری در زمینه کسب رتبه برتر در موتورهای جستوجو دارند. به این ترتیب فرآیند مدیریت سئو مطالب سایت ما به خوبی پیگیری خواهد شد. نکته مهم در نگارش توضیحات جانبی اشاره به مهم ترین بخش مطلب است. به طور معمول سایت های مختلف در این بخش اقدام به درج جملات اول سطر نخست مقاله می کنند. به این ترتیب کاربران با حال و هوای کلی مطلب آشنا می شوند.
علاوه بر توضیحات جانبی برای مطالب سایت مان در موتورهای جستوجو، ساختار کلی مطالب مان نیز مهم است. به عنوان مثال، نگارش مقالات دارای بخش های مختلف (مانند مقاله حاضر) بیشتر مورد پسند کاربران خواهد بود. دلیل این امر امکان مطالعه تیترهای هر بخش از مقاله پیش از شروع به مطالعه تمام آن است. در بسیاری از موارد مطالعه این بخش ها نقش مهمی در آگاهی مخاطب از نمای کلی مطلب ایفا می کند. همچنین مطالعه مطالب دارای ساختار بخشبندی راحت تر خواهد بود. به هر حال همه ما علاقهمند به آگاهی دقیق از تغییر تمرکز مقاله در هر بخش هستیم. این امر از نظر موتورهای جستوجو نیز دور نمانده است. به این ترتیب سایت های دارای مقالات بخشبندی شده شانس بیشتری برای کسب رتبه های بالاتر خواهند داشت.
7. توجه به پیشنمایش مطالب
به هنگام جستوجوی مطالب مختلف در گوگل علاوه بر تیتر اصلی و توضیحات جانبی بخشی تحت عنوان پیشنمایش مطالب نیز مشاهده می شود. شاید برای شما تفاوت میان توضیحات جانبی و پیشنمایش گمراهکننده باشد، با این حال باید توجه داشت که توضیحات جانبی معمولا در بالای لینک اصلی و پیشنمایش پایین آن قرار می گیرند. به این ترتیب معمولا بخشی از مقاله موردنظر یا توضیحات دلخواه سایت در پایین لینک اصلی درج می شود. به این ترتیب کاربران پیش از کلیک بر روی لینک مورد نظر آگاهی اجمالی از مقاله موردنظر کسب می کنند.
مطلب مرتبط: بهینه سازی موتور جستوجو
بسیاری از سایت ها درج محتوای اختصاصی به عنوان پیشنمایش را مورد بیتوجهی قرار می دهند. به این ترتیب چند خط نخست مطلب مورد نظر به عنوان پیشنمایش درج خواهد شد. بدون تردید این امر اشتباه بزرگی است. به هر حال وقتی اغلب سایت ها به درج پیشنمایش کاربردی توجه ندارند، تمرکز ما بر روی آن موجب دستیابی به نتایج بهتر خواهد شد. نکته مهم در این میان توجه گوگل به پیشنمایش های سایت هاست. به این ترتیب سایت های دارای پیشنمایش کاربردی در الگوریتم گوگل رتبه های بهتری دریافت خواهند کرد. به هر حال بسیاری از ما براساس پیشنمایش لینک های هر سایت اقدام به مطالعه یا صرف نظر از آن می کنیم. در این میان توجه سایت ها به این امر کاملا کاربردی خواهد بود.