یک تیم فوتبال را در نظر بگیرید که در یک مسابقۀ حساس به برد نیاز داد؛ 11 بازیکن در زمین هستند اما به هیچ کدام نگفته اند چه نقشی دارند و باید دقیقا چه اتفاقی را رقم بزنند.
عده ای برنامۀ درستی برای توپ هایی که زیر پایشان می آید ندارند و فقط برای اینکه گل نخورند آن را راهی اوت می کنند. عده ای هم دوست دارند گل بزنند و تا توپ را می گیرند به قلب دفاع حریف حمله می کنند، اما هیچ نتیجه ای ندارد.
زمانی که هر بازیکن جایگاه مشخصی داشته باشد و بداند در هر موقعیت باید چه کار کند، نتیجه خیلی متفاوت است. دفاع تیم می داند باید از دروازه حفاظت کند و توپ را به میانۀ میدان و به بازی سازها برساند. از طرف دیگر، مهاجمان تیم می دانند با جای گیری درست در زمین می توانند بازی را طوری به گردش درآورند که برنده از میدان خارج شوند.
اگر بازاریابی محتوایی را مثل یک باشگاه فوتبال فرض کنیم، اعضای تیم محتوایی هم بازیکنان و اعضای کادر فنی آن هستند. همانطور که برای هدایت توپ و ساخت موقعیت برای گل به یک تکنیک خاص احتیاج داریم، برای به ثمر رسیدن تلاش های بازاریابی محتوایی هم نیازمند اجرای یک رویکرد خاص هستیم. تکنیک خاص را بازیکن و رویکرد اصولی را اعضای تیم محتوای شما پیاده می کنند.
در این مقاله دربارۀ تیم محتوا و اهمیت آن حرف می زنیم، وظایف نقش های تیم محتوا را بررسی می کنیم و به شما کمک می کنیم تا مهارت های لازم آن ها را بشناسید، در آخر هم دربارۀ هدایت تیم محتوا و چالش های آن می گوییم.
تیم محتوا مجموعه ای از متخصصان در بازاریابی محتوایی ا ست که تولید محتوای مفید و کاربردی از اهداف آن است.
تیم محتوا به شما کمک می کند ضمن حفظ اهداف بلندمدت کسب وکار خود، فرآیند و رویکرد خود را بهبود دهید. در یک مثال ساده برایتان این موضوع را روشن می کنیم؛ برای ایجاد یک کمپین به ایده نیاز دارید، بهتر است به تنهایی بنشینید و ایده هایتان را لیست کنید و یا از چند نفر بپرسید و از خلاقیت جمعی استفاده کنید؟ شما ساعت ها وقت می گذارید و شاید 10 ایده خلق کنید اما اگر در کنار 5 نفر دیگر این کار را انجام دهید، در بدترین حالت 50 ایده دارید!
شاید با خود بگویید کار با فریلسنرها یا آژانس های تولید محتوا برای کسب وکار صرفۀ اقتصادی بیشتری دارد. این حرف تا حدی درست است؛ ممکن است از استخدام نیروهای حرفه ای برای ایجاد تیم خودتان به صرفه تر باشد اما باید به دو نکته توجه کنید:
در مقابل تیم محتوایی داخلی درک درستی از اهداف و رویکرد شما دارند، خیلی دقیق می دانند با چه کسانی رقابت می کنند و تمام مراحل کار زیر نظر خودتان انجام می شود.
البته که کار با این آژانس ها گاهی به شما کمک زیادی می کند، می توانید نقش های اصلی را در تیم محتوایی خود داشته باشید و در کنار آن برخی نقش های فرعی را به آژانس ها یا فریلنسرها بسپارید.
ماشین بازاریابی محتوایی زمانی درست کار می کند که تمام چرخ دنده های آن هماهنگ و کارآمد باشند و به درستی کار کنند. همان مثل معروف که به خاطر یک میخ که خوب کوبیده نشده بود، مملکتی سقوط کرد!
تیم بازاریابی محتوایی از عناوین مختلفی تشکیل شده است؛ وظایف این موقعیت های شغلی در کسب وکارها و تیم های محتوایی مختلف می تواند تا حدودی متفاوت باشد و این موضوع به بزرگی کسب وکار شما و نیازتان بستگی دارد که تا چه حد وظایف هر عنوان شغلی، تخصصی باشد.
از طرفی هیچ لزومی هم ندارد که بر اساس یک چک لیست برای موقعیت های شغلی افرادی را به تیمتان اضافه کنید، ماشین بازاریابی محتواییتان را بررسی کنید و یک تیم منحصر به کسب وکار خودتان بسازید.
در اینجا نقش های موردنیاز در یک تیم محتوایی را بر اساس مراحل بازاریابی محتوایی آورده ایم.
در مراحل اول بازاریابی محتوایی، برنامه ریزی می کنید؛ استراتژی می چینید و برای شناخت مخاطبانتان تحقیق می کنید تا بدانید باید از کدام مسیر بروید. یک کسب وکار حرفه ای هرگز این مرحله را پشت گوش نمی اندازد.
ماشین بازاریابی محتوایی به یک راننده نیاز دارد، این راننده مدیر بازاریابی محتواست. مدیر بازاریابی محتوایی یا مدیر محتوا، همانطور که از عنوانش برمی آید مراحل مختلف بازاریابی محتوایی را مدیریت می کند و بر تولید و توزیع محتوا نظارت دارد.
همانطور که پیش تر گفتیم وظایف هرکدام از عنوان های شغلی در تیم محتوا، به اندازه و ساختار کسب وکار شما بستگی دارد. مثلا مدیر محتوا:
نکته: در کسب وکارهای کوچک تر مدیر محتوا معمولا وظایف بیشتری را بر عهده دارد.
استراتژیست محتوا نقشۀ راه بازاریابی محتوایی را ترسیم می کند، او مغز متفکر پشت تمام محتواهای تولیدشده است.
در دنیای بازاریابی محتوایی، سئو نقش مهمی دارد. کارشناس سئو محتوای شما را به گوگل و مخاطب می رساند و با تجزیه وتحلیل اطلاعات، به رشد کسب وکار شما کمک می کند.
بعد از اینکه اهداف و استراتژی خود را تعیین کردید نوبت به تولید محتوا می رسد. فراموش نکنید این مرحله اهمیت زیادی دارد و گاهی بیشتر از آنچه که فکرش را می کنید از شما زمان می گیرد.
کسانی که در این مرحله فعال هستند اصولا افرادی همه فن حریف هستند و گاهی می توانند همۀ نقش ها را بر عهده داشته باشند؛ همه چیز به این وابسته است که می خواهید چقدر تخصصی عمل کنید.
یکی از سنتی ترین نقش ها در تولید محتواست. بهتر است هیچ داستانی نگویید تا اینکه آن را بد تعریف کنید. تیم محتوا به یک نویسنده که صدای شما را به مخاطب برساند نیاز دارد. او مهم ترین قسمت ارسال پیام برند به مخاطب است.
بخشی از محتوای شما شامل محتوای چندرسانه ای و بصری می شود که از اثر خارق العادۀ این نوع از محتوا بر ارزش کار خود باخبر هستید. هر چه مصرف محتوا برای مخاطب لذت بخش تر باشد یعنی او کارش را بهتر انجام داده است.
با توجه به اهدافتان، شما می توانید چند تولیدکننده محتوای چندرسانه ای داشته باشید، مثلا یک گرافیست، ویرایشگر ویدیو و یا حتی یک عکاس.
ویراستار، مقالۀ خوب یک نویسنده را به یک مقالۀ عالی تبدیل می کند. در حقیقت شما را از دردسری که انتظارتان را می کشد، نجات می دهد؛ باور کنید اشتباهات املایی و دستوری به راحتی آب خوردن شما را از چشم مخاطب می اندازد!
همانطور که می دانید محتوای خوب بدون مخاطب هیچ ارزشی ندارد. یک تیم توزیع محتوای کارآمد به شما کمک می کند که مخاطبانتان را به Follower در شبکه های اجتماعی و فضای دیجیتال تبدیل کنید و آگاهی از برندتان را افزایش دهید.
همانطور که می دانید محتواهایی که در فضای دیجیتال منتشر می شوند، معمولا خودبه خود به اشتراک گذاشته نمی شوند. کارشناس توزیع محتوا، محتوای شما را در دسترس مخاطبان هدفتان قرار می دهد. البته این نقش در سازمان های کوچک کمتر دیده می شود.
توزیع محتوا در شبکه های اجتماعی می تواند تلاش های تیم تولید محتوا را به حداکثر بازدهی برساند.
در شرکت های کوچک مدیر محتوا می تواند مدیریت شبکه های اجتماعی را هم بر عهده بگیرد یا اینکه یک فریلنسر را استخدام کنند؛ اما در شرکت های بزرگ باید حتی یک تیم بازاریابی شبکه های اجتماعی وجود داشته باشد. ناگفته نماند که اینکه چقدر کسب وکار شما به فعالیت در شبکه های اجتماعی نیاز دارد هم در تعداد افراد تیم بازاریابی در شبکه های اجتماعی شما تاثیرگذار است.
پیشنهاد می کنیم کارشناسان شبکه های اجتماعی برای اثربخشی بیشتر و جلب اعتماد مخاطبان در صحبت با آن ها از ضمایر فرد استفاده کنند؛ مثلا بگویند فلان مطلب را پیگیری می کنم، نه پیگیری می کنیم.
لیست ایمیل های مخاطبانتان معدن طلای شما است، ایمیل مارکتر ارتباطات برند شما را گسترش می دهد و تعامل برند شما با مخاطبانتان را افزایش می دهد.
حالا نوبت شماست؛ بعد از استخدام اعضا و تشکیل تیم محتوایی خود باید آن را مدیریت کنید. نتیجۀ تمام تلاش های شما در گروی کنترل کامل تیم است.
اگر بهترین افراد را هم جمع کنید تا زمانی که به آن ها نگویید دقیقا به دنبال چه چیزهایی هستید، تیم شما سرگردان است.
هر پروژه ای هدفی دارد؛ این اهداف را به اعضای تیم محتوایی بگویید، نویسنده باید چند کلمه حدودا بنویسد؟ آن را مشخص کنید. آیا منابعی برای تحقیق وجود دارد؟ اشاره ای به آن ها داشته باشید. موضوعات و کلمات کلیدی و لحن هر پروژه را تعیین کرده و مطمئن شوید همه چیز را در اختیار تیم محتوایی قرار داده اید.
هر چه جزئیات بیشتری به آن ها بدهید، نتیجه ای که می گیرد به خواستۀ شما نزدیک تر است.
می توانید از ابزار Trello برای مدیریت این ارتباطات استفاده کنید. این برنامه برای مدیریت زمان و فعالیت ها بسیار مناسب است و کار با آن برای همه آسان است.
سعی کنید کارهای اعضای تیم محتوا را پیگیری کنید. بدانید در چه مرحله ای هستند و نظرات آن ها را بررسی کنید. شاید در روند کار مشکلی باشد؛ با ارتباط درست و خوب با آن ها سعی کنید دغدغه های آن ها را برطرف کنید تا سرعت کار پایین نیاید.
می توانید هرچند وقت یک بار جلساتی برگزار کنید و وضعیت کلی تیم را آنالیز کنید. حتی اگر اعضای تیم به صورت دورکاری با شما را همکاری می کنند جلسات را به صورت آنلاین پیش ببرید.
نظرات خود را دریغ نکنید، هیچ چیز به اندازه بازخورد شما معجزه نمی کند! ممکن است چند نفر از اعضا به صورت دورکاری تیم را همراهی کنند، حتی از آن ها هم غافل نشوید؛ نظرات مثبت را به آن ها بگویید و اگر فکر می کنید بهتر است روند کار کمی تغییر کند با آن ها در میان بگذارید.
نمی توانید در سکوت بنشینید و تک تک پروژه ها را تحویل بگیرید و انتظار داشته باشید کار پیشرفت کند.
ایجاد فضایی برای یادگیری مستمر در تیم محتوا بسیار مهم است. آن ها را تشویق کنید اخبار صنعت را دنبال کنند و کار با ابزارهای جدید را یاد بگیرند.
فقط به پیشبرد پروژه هایی که حالا دارید فکر نکنید؛ شما با کمک به رشد اعضای تیم کسب وکار خود را رشد داده اید و شرایطی را برای پیشرفت جمعی به وجود می آورید. مفهوم آموزش را در تاروپود برند خود داشته باشید و به عنوان یک بخش اضافی یا غیرمفید در نظر نگیرید؛ این طرز فکر از رأس یک سازمان شروع می شود.
یک گروه تحقیقاتی یک نظرسنجی دربارۀ چالش های یک تیم محتوا برگذار کرد، در آن بیش از 600 نفر از کسانی که با عنوان های شغلی مختلف در تیم های محتوا فعالیت دارند، شرکت کردند.
حدود 77% از شرکت کنندگان گفتند که چالش آن ها این است که تلاش می کنند تا کار را با سرعتی که انتظار می رود پیش ببرند و 72% از پاسخ دهندگان نیز گفتند که حجم بالای کار چالش آن هاست.
طبق نظرسنجی دیگری، نداشتن استراتژی محتوا، پایین بودن تعداد محتوا، نداشتن منابع معتبر برای تولید محتوا، اثربخش نبودن محتوا، مشکلاتی در سنجش میزان عملکرد در بخش های مختلف بازاریابی محتوایی و هماهنگ نبودن تیم محتوا بزرگ ترین چالش های هستند که یک تیم بازاریابی محتوایی با آن روبه رو می شود.
یکی از چالش های پیش روی مدیر محتوا، نحوۀ مدیریت گردش کار و پیگیری وظایف محول شده به افراد یک تیم و افزایش بهره وری آن هاست. از طرفی هم باید به این سوال پاسخ دهید که برای شروع موفقیت آمیز محتوا و حفظ کیفیت مداوم آن، چه فرایندها، ابزارها و منابع انسانی موردنیاز است؟
در تولید محتوا شما باید ایده هایی برای محتوا پیدا کنید، در مورد آن ها تحقیق کنید، محتوا را تولید کنید و سپس آن را منتشر کنید، سپس این محتوا را پروموت کنید.
Workflow یک سیستم گردش کار است که در آن کار از مرحله ای به مرحلۀ دیگر جریان دارد. سیستم گردش کار در فرآیند تولید محتوا، مجموعۀ کارهایی است که برای تولید و توزیع انجام می شود.
Workflow به شما کمک می کند که راحت تر بر فرآیند کار نظارت کنید، از سردرگمی نجات پیدا کنید و کارها را سریع تر پیش ببرید.
شما می توانید در هر مرحله از سیستم گردش کار دستورالعمل هایی مکتوب به تیمتان ارائه کنید.
یک سیستم گردش کار یا همان workflow در فرآیند تولید محتوا به ترتیب زیر است:
سعی کردیم پاسخی به چالش های شما در ایجاد تیم محتوایی بدهیم تا از اهمیت آن غافل نشوید. حالا بهتر می توانید تعیین کنید کسب وکارتان به چه نقش هایی نیاز دارد و هر فرد چه بخشی از کار را پیش خواهد برد.
رقابت شما در بازاریابی محتوایی همیشه حساس است و به برد نیاز دارید! تیم محتوایی خود را طوری سازماندهی کنید که راه رسیدن به اهداف کسب وکارتان هموارتر شود. اگر برای ساختن تیم محتواییتان به سؤالی برخوردید، حتما با ما در میان بگذارید، سعی می کنیم بهترین پاسخ را برای شما پیدا کنیم.