چت جی پی تی (Chat GPT) اسمی است که این روزها از زبان هر کسی شنیده می شود. به طوری که هنوز هیچی نشده خیلی از کارآفرینان موفقیت کسب و کارشان را در گرو استفاده از این فناوری می دانند. البته اگر کمی درباره ماجرا دقیق شویم، خیلی از کارآفرینان هیچ ایده ای درباره سرویس چت جی پی تی ندارند؛ درست مانند معلمی که قرار است یک مبحث مهم شیمی را سر کلاس توضیح دهد و هنوز خودش یک کلمه درباره آن مطالعه نداشته است!
اگر شما هم کم و بیش اصطلاح چت جی پی تی به گوش تان خورده اما ذهنیت روشنی از آن ندارید، این مقاله کاملا مخصوص شماست. ما در ادامه نگاهی به زیر و بم چت جی بی تی خواهیم کرد. البته کارمان فقط به اینجا محدود نمی شود؛ چراکه در پایان مروری بر مهمترین مزایای این فناوری در عرصه کسب و کار هم خواهیم داشت. پس با ما همراه باشید تا قبل از سایر رقبا با چت جی پی تی آشنا شوید.
چت جی پی تی: یک تعریف کاربردی
قبل از اینکه کارمان را شروع کنیم، باید یک تعریف درست و حسابی از چت جی پی تی دم دست داشته باشیم. به راستی این ابزار دقیقا چه کاری انجام می دهد؟ جواب اغلب کارآفرینان برای چنین سوالی یک کلمه است: چت به لطف هوش مصنوعی.
اجازه دهید کمی با هم روراست باشیم؛ اگر چت جی پی تی فقط همین مزیت را داشت، پس فرقش با بقیه ربات های چت در چیست؟ ما در این بخش سعی می کنیم به این دست از سوالات جواب درست و حسابی بدهیم.
مطلب مرتبط: بازاریابی با ربات چت (Chatbot Marketing)
چت جی پی تی در ساده ترین معنا به سیستم هوشمندی اشاره دارد که به منظور تعامل هوشمند با کاربران طراحی شده است. این سیستم به لطف بهره مندی از فناوری یادگیری و تولید پاسخ های دقیق تقریبا جواب هر سوالی را با دقت بالا می دهد. به علاوه طراحی آن از سوی شرکت OpenAL صورت گرفته که نامی آشنا در حوزه هوش مصنوعی محسوب می شود.
با توجه به آنچه گفتیم، چت جی پی تی در واقع یک نسخه آپدیت شده از هوش مصنوعی است که حالا بیشتر از هر زمان دیگری انتظارات را برآورده می کند. نکته جالب اینکه چت جی پی تی الان در نسخه چهارم ارائه شده است. این نسخه در مقایسه با ورژن قدیمی جواب های دقیق تری به مخاطب می دهد. به علاوه، استفاده از انواع منابع دست اول و ارجاع به آنها اعتبار جواب ها را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده است. اگر بخواهیم منظورمان را با یک مثال بیان کنیم، ورژن فعلی چت جی پی تی مثل دانش آموزش است که حالا یکی دو کلاس را جهشی خوانده و آگاهی بیشتری درباره درس ها دارد.
اگرچه کارآفرینان برداشت های متنوعی از چت جی پی تی دارند، اما ما در روزنامه فرصت امروز مزیت اصلی این سرویس را توانایی تحلیل منطقی حیرت انگیز می دانیم. حالا این سرویس نه تنها به سوالات عادی در زمینه کسب و کار جواب می دهد، بلکه پاسخ های هوشمندانه ای به سوالات پیچیده ای مثل «معنای زندگی» هم خواهد داد. همین امر جذابیت های چت جی پی تی و پتانسیل های فراوانش را بیش از پیش در کانون توجه قرار داده است.
کاربردهای چت جی پی تی در دنیای کسب و کار
تا اینجای کار شما مثل یک مهندس IT با امکانات و تعریف دقیق چت جی پی تی آشنا شدید. حالا نوبتی هم باشد باید سراغ مزایای این ابزار از نقطه نظر کارآفرینی برویم. هرچه باشد دست اندرکاران بازار همینطور الکی روی یک سرویس تازه سرمایه گذاری نمی کنند. بنابراین شما باید مزایای این ابزار را به طور ویژه مد نظر قرار دهید. فقط در این صورت یک سرمایه گذاری مطمئن را تجربه خواهید کرد. وگرنه اوضاع تان مثل شناگری می شود که قبل از شرکت در مسابقه حتی یک کلمه هم درباره شرایط آن مطالعه نکرده است.
هدف ما در این بخش کاملا روشن است؛ ما در ادامه دنبال مزایای سرویس پر سر و صدای چت جی پی تی برای کارآفرینان هستیم. با ما همراه باشید تا تکلیف این ترند جدید را یکسره کنیم.
سئو سایت: گزینه ای ممکن اما همراه با ریسک
تولید محتوا کاری نیست که هر بازاریابی بدون دردسر از پس آن بربیاید. اگرچه بعضی روزها آدم حسابی روی دور تولید محتواست، اما در عوض گاهی اوقات هفته ها هیچ ایده ای برای آپدیت سایت ندارد. در چنین وضعیتی اوضاع سئو برند یک سقوط آزاد تمام عیار را تجربه خواهد کرد. اگر فکر می کنید چنین فراز و فرودهایی در دنیای تولید محتوا طبیعی است، چت جی پی تی حسابی شوکه تان خواهد کرد؛ چراکه این ابزار بدون هیچ دردسری امکان تولید محتوا را فراهم کرده است.
بازاریاب های حرفه ای همیشه نسبت به فناوری های اتوماتیک گارد خاص خودشان را دارند. از این نظر شرایط آنها مثل مربیان والیبالی است که هیچ جوره جایگزینی بازیکنان واقعی با ربات های هوشمند در کت شان نمی رود. شاید فکر کنید ما در این بخش دنبال توجیه امکانات چت جی پی تی هستیم. در این صورت باید کمی ناامیدتان کنیم؛ چراکه اوضاع اصلا تعریفی ندارد. چرا؟ خب اجازه دهید کمی بحث را بیشتر باز کنیم:
• تکلیف گوگل با محتوای تولیدی از سوی هوش مصنوعی هنوز روشن نیست. خیلی وقت ها الگوریتم گوگل فقط به خاطر اینکه یک محتوا از سوی هوش مصنوعی سرهم بندی شده، آن را در رتبه های انتهایی قرار می دهد. از آنجایی که گوگل در دنیای موتورهای جست وجو یکه تازی می کند، تا وقتی تکلیف این پلتفرم با این مدل محتوا روشن نشود، هیچ چیز قطعی نخواهد بود.
• گوگل این روزها دوست دارد کاربران محتوای به درد بخور و دست اول را مشاهده کنند. همین امر چت جی پی تی را در کانون اتهام قرار داده است. خب انتظار ندارید که این فناوری محتوایی کاملا منحصر به فرد جلوی روی شما قرار دهد؟
• بازاریاب های کارکشته همیشه تولید محتوا را امری دلی می دانند. بدین معنا که محتوای تولیدشده باید از اعماق دل و روح آدم بیرون بیاید. وگرنه تاثیرگذاری زیادی بر روی مخاطب نخواهد داشت. قبول دارم این انتقاد کمی غیرمنصفانه به نظر می رسد، اما دلیل اصلی بی اعتمادی خیلی از بازاریاب ها به محتوای تولیدی هوش مصنوعی است.
حالا که ما جواب سوال بالا را پیدا کردیم، یک سوال تازه جلوی پای مان سبز می شود. اگر چت جی پی تی در زمینه تولید محتوا چندان قابل اعتماد نیست، پس چطور می تواند به سئو محتوا کمک کند؟ ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم چت جی پی تی یکی از بهترین ابزارها برای تحلیل حجم وسیعی از داده است. بنابراین شما برای پیدا کردن کلیدواژه های مناسب یا حتی ویراستاری محتوای تان باید روی آن حساب کنید.
شما را نمی دانم، ولی من که ویراستاری محتوا را یکی از سخت ترین کارهای دنیا می دانم. به همین خاطر کمک گرفتن از چت جی پی تی در چنین شرایطی مثل یافتن نقشه گنج خواهد بود. به علاوه، شما برای انتخاب یک تیتر جذاب نیز می توانید روی چت جی پی تی حساب کنید.
مطلب مرتبط: مزایای ربات چت برای کسب و کارها
مطالعه بازار: مزیتی انکارناپذیر
آیا تا حالا به نقش آنالیزورها در موفقیت تیم های ورزشی دقت کرده اید؟ چنین افرادی با دقت کم نظیری اوضاع رقبا را زیر نظر می گیرند و ایرادات تیم خودشان را هم درمی آورند. نتیجه کار هم اطلاعات دقیقی می شود که هر مربی را به سوی موفقیت هدایت خواهد کرد. چنین نقشی در دنیای کسب و کار به طور معمول برعهده کارآفرینانی است که سری در دنیای آمار و ارقام دارند.
قبل از اینکه صدای تان بابت مطالعه بازار و کارهایی شبیه به این به هوا بلند شود، باید خیال تان را راحت کنیم. دیگر قرار نیست با هزار زحمت اوضاع رقبا را زیر ذره بین ببرید. خب کارآفرینی در قرن 21 باید یک فرقی با دهه های قبل داشته باشد، مگر نه؟
اجازه دهید قبل از هر چیزی وضعیت چت جی پی تی در زمینه تحلیل داده ها را با هم مرور کنیم. این فناوری بیشتر از اینکه به درد مطالعات محدود بخورد، در زمینه ارزیابی حجم وسیعی از داده ها خوش می درخشد. پس اگر فکر کرده اید برای یک مطالعه پیش پا افتاده استفاده از این ابزار منطقی خواهد بود، سخت در اشتباهید.
توصیه ما در این بخش برای استفاده از چت جی پی تی در زمینه تحلیل بازار تمرکز بر روی دامنه وسیعی از داده هاست. اینطوری دست کم برای کاری که خودتان به سختی انجامش می دهید، سراغ یک ابزار کمکی خواهید رفت.
مزیت اصلی هوش مصنوعی مورد بحث در این بخش امکان تفکیک داده ها از هم و حتی اعتبارسنجی آنهاست. مورد اخیر حتی برای کارآفرینان کارکشته هم فرآیند دشواری محسوب می شود. پس طبیعی است که از همین حالا برای استفاده از این ابزار بین کارآفرینان رقابت نفسگیری برقرار باشد.
مدیریت شبکه های اجتماعی: دروازه ای به سوی آینده
مدیریت شبکه های اجتماعی کاری نیست که شما روزی یک ساعت از وقت تان را به آن اختصاص دهید و آخر ماه موفقیت های تکرارنشدنی برای خودتان داشته باشید. در عوض پلتفرم های اجتماعی با کاربرانی بی نهایت سختگیر حتی اعصاب خونسردترین آدم ها را نیز خُرد می کنند. پس چه بهتر که برای مدیریت این بخش سخت دنبال یک دستیار همه فن حریف باشید. همانطور که می شود حدس زد، پیشنهاد ما چت جی پی تی است.
هر کسی که حتی یک روز در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی کار کرده باشد، خیلی خوب می داند، شخصی سازی محتوا برای هر پلتفرم از نان شب هم واجب تر است. این دقیقا همان جایی است که خیلی از کارآفرینان اوضاع شان حسابی به هم می ریزد. به همین خاطر ما در این بخش قصد داریم یکی دیگر از مزایای چت جی پی تی را به شما معرفی کنیم.
دستیار هوشمند چت جی پی تی توانایی شخصی سازی محتوا برای حداکثر 12 تا پلتفرم مختلف را دارد. شاید فکر کنید این شخصی سازی آنقدر ابتدایی است که حتی ارزش توجه هم ندارد. پیشنهاد ما در این رابطه امتحان چت جی پی تی است. قول می دهم حتی با یکبار امتحان هم عاشق این ابزار خواهید شد و دیگر بدون آن دست به سیاه و سفید نخواهید زد.
اگر شما هم مثل خیلی از کارآفرینان دیگر دنبال پیدا کردن بهترین شبکه اجتماعی دنیا هستید، دیگر لازم نیست در به در دنبال اطلاعات دست اول باشید. چراکه این کار به راحتی از سوی چت جی پی تی انجام می شود. کافی است معیارها و شرایط کسب و کارتان را برای این ابزار شرح دهید تا با تحلیل دقیق اوضاع بهترین گزینه ها را به شما معرفی کند.
مطلب مرتبط: چگونه ربات چت حرفه ای برای بخش خدمات مشتریان طراحی کنیم؟
نگارش سناریوی ویدئو: اوج خلاقیت هوش مصنوعی
ویدئو مارکتینگ در طول سال های اخیر طرفدارهای بی نهایت زیادی پیدا کرده است. به طوری که این روزها کمتر کسی است که سری به ویدئوهای جذاب برندها نزند. اگرچه اغلب اوقات ویدئوهای بازاریابی بی نهایت کوتاه هستند، اما کار تیمی بزرگی در پشت صحنه برای طراحی همین ویدئوها جریان دارد. پس اگر فکر کرده اید با دست خالی و بدون مطالعه امکان طراحی ویدئو درجه یک وجود دارد، سخت دراشتباهید.
کاری که چت جی پی تی در اینجا برای شما انجام می دهد، استفاده از هوش مصنوعی و توانایی یادگیری ماشینی اش در زمینه طراحی سناریوهای جذاب برای ویدئو مارکتینگ است. شما را نمی دانم، ولی من که حتی با فکر کردن درباره یافتن ایده های تازه برای طراحی ویدئو، آن هم بدون اینکه دست به سیاه و سفید بزنم، حسابی سر کیف می آیم. پس منتظر چه هستید؟ دفعه بعد که سراغ تولید محتوای ویدئویی رفتید، نیم نگاهی هم به این ابزار حرفه ای داشته باشید.
همانطور که در بخش های قبل بحث کردیم، چت جی پی تی توانایی بالایی برای تحلیل اطلاعات دارد. این امر در زمینه طراحی سناریوی ویدئو مارکتینگ هم به درد می خورد. یک انتقاد جدی در این زمینه احتمال ارائه سناریوهای یکسان به بازاریاب های مختلف است. اگر چنین اتفاقی واقعا رخ دهد، آن وقت یک فاجعه تمام عیار در زمینه بازاریابی خواهیم داشت.
خبر خوش اینکه هوش مصنوعی به کار رفته در چت جی پی تی هیچ وقت چنین اشتباهات ناشیانه ای انجام نمی دهد. به علاوه، شما می توانید با شخصی سازی انتظارات تان در این میان به راحتی کارتان را جلو ببرید. به طوری که حتی یک نفر هم سناریویی نزدیک به شما دستش نرسد.
افزایش فروش: معجزه تغییر لحن
فروشنده ها معمولا از آن دست افرادی هستند که باید خیلی خوب مخاطب شان را بشناسند؛ چراکه حتی یک حرف اشتباه یا نابجا نیز نظر خریداران را به کلی عوض خواهد کرد. در این میان استفاده از یک لحن دوستانه یا جملاتی که مورد پسند مشتریان باشد، ورق را برمی گرداند. متاسفانه خیلی از کارآفرینان هیچ ایده ای درباره نحوه استفاده از یک لحن استاندارد ندارند. به همین خاطر همیشه کارشان با آزمون و خطا همراه است.
مزیتی که در این بخش قصد صحبت درباره اش را داریم، دقیقا راستِ کار فروشندگان است. اگر سال هاست دنبال یک لحن مناسب و بابِ میل مشتریان هستید، حالا چت جی پی تی با تحلیل عمیق مشتریان و بازار هدف تان نکات مفیدی به شما خواهد داد. البته ماجرا به همین جا ختم نمی شود؛ چراکه این ابزار خودش هم امکان طراحی لحن مناسب برای شما را دارد. بنابراین دیگر هیچ بهانه ای برای عدم موفقیت در زمینه تولید محتوا و فروش بالاتر از شما پذیرفته نخواهد بود.
همانطور که می بینید، چت جی پی تی خیلی از کارها را ساده کرده است. با این حال هنوز برای صحبت از جایگزینی نیروی انسانی با این فناوری خیلی زود است. هرچه باشد بهترین فناوری های دنیا هم گاهی اوقات باگ های خاص خودشان را دارند. پس اگر دوست ندارید در بازار اوضاع تان حسابی به هم بریزد، باید همیشه از کارشناس های کاربلد به عنوان پشتیبان این ابزار هوشمند استفاده کنید. وگرنه اصلا بعید نیست در یک چشم به هم زدن اوضاع تان پیچیده شود.
کاری که چت جی پی تی در این بخش انجام می دهد، استفاده از اطلاعات در دسترس درباره برندتان همراه با تحلیل داده های مربوط به مشتریان برای طراحی یک لحن گیراست. اینطوری دیگر لازم نیست نگران تاثیرگذاری محتوای تولیدی تان بر روی مخاطب باشید. البته این همه ماجرا نیست. هرچه باشد ایده اصلی هر بازاریابی برای تولید محتوا نیز نقش مهمی در جلب نظر کاربران دارد. پس اگر فکر کرده اید هر ایده دست دومی را به خورد این ابزار دهید، شاهکاری بی نظیر تحویل تان می دهد، سخت دراشتباهید.
مطلب مرتبط: کاربرد ربات های چت در حوزه کسب و کار B2B
طراحی برنامه کسب و کار: امکانی برای آینده
طراحی برنامه کسب و کار از آن دست کارهایی است که آینده برندها را مشخص می کند. کارآفرینانی که حوصله طراحی برنامه کسب و کار ندارند، معمولا بعد از چند ماه سرگردانی در بازار خیلی زود میدان را برای رقبا خالی می کنند. به طوری که انگار از اول هم برندی به آن اسم در بازار حضور نداشته است. از آنجایی که طراحی برنامه کسب و کار اصلا کار شوخی برداری نیست، خیلی از کارآفرینان دنبال کمک های اساسی در این حوزه هستند. چت جی پی تی هم در این گیر و دار بهترین توصیه ها و سناریوهای ممکن را برای کارآفرینان کنار گذاشته است.
اگر شما هم جزو آن دسته از کارآفرینانی هستید که برای ورود به یک حوزه کاری دائما این دست و آن دست می کنند، چت جی پی تی گزینه خوبی برای تان خواهد بود. شما با استفاده از این سرویس نه تنها امکان آنالیز حجم داده ای از اطلاعات را به دست می آورید، بلکه زوایایی از حوزه کاری مورد علاقه تان که کمتر بدان فکر کرده اید نیز در دسترس تان قرار می گیرد.
یکی از ایراداتی که همیشه کارآفرینان با آن دست و پنجه نرم می کنند، بی توجهی به ایرادات برنامه کاری شان است. انگار که هر برنامه ای که در زمانی کوتاه سرهم کرده اند، باید بهترین نتیجه ممکن را به همراه داشته باشد. اگر شما نیز اینطور فکر می کنید، استفاده از چت جی پی تی مثل ملاقات با یک دوست صمیمی و همه چیز دان خواهد بود.
دوست های خوب معمولا ایرادات یکدیگر را به خوبی پیدا می کنند. درست به همین خاطر استفاده از چت جی پی تی به شما فرصت خوبی برای شناخت نکات پنهان در دنیای کسب و کار خواهد داد؛ نکاتی که حتی خودتان هم درباره برنامه مورد علاقه کسب و کارتان نمی دانستید.
خلاصه سازی اطلاعات: مهمترین بخش کار
هیچ کس در دنیا حوصله مطالعه حجم وسیعی از اطلاعات را ندارد. اگر زمانی نه چندان دور دغدغه اصلی کارآفرینان تبدیل داده ها به اطلاعات کاربردی بود، حالا حجم بالای همین اطلاعات هم دردسرساز شده است. به همین خاطر شمار زیادی از کارآفرینان سراغ روش های جایگزین برای خلاصه کردن اطلاعات رفته اند. البته این وسط همیشه تعدادی از کارمندان بخت برگشته مسئول خلاصه سازی اطلاعات می شوند. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که چنین کاری اصلا مورد علاقه آدم ها در چهار گوشه دنیا نیست، مگر نه؟
احتمالا شما تا حالا در گپ و گفت های دوستانه درباره ایده های پراکنده کارآفرینان برای خلاصه سازی اطلاعات وسیع حرف های زیادی شنیده اید. راستش را بخواهید، اغلب این ایده ها اصلا امکان اجرا ندارد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز ترجیح می دهیم اصلا درباره شان حرف نزنیم. در عوض چت جی پی تی اینجاست تا اوضاع شما را از این رو به آن رو کند؛ چراکه به لطف نسل جدید هوش مصنوعی و نسخه ارتقایافته یادگیری ماشینی کاری نیست که این ابزار از پس آن برنیاید.
تنها کاری که شما در این بخش باید انجام دهید، توصیف جامعه آماری مورد نظرتان برای چت مورد نظر و سپس دریافت چکیده ای دقیق از آن است. همان طور که می بینید، اینجا هیچ خبری از دردسرهای رایج نیست. پس منتظر چه هستید؟ دفعه بعد به جای اینکه خود یا اعضای تیم تان را به دردسر بیندازید، یک راست سراغ چت جی پی تی بروید.
نکته جالبی که درباره چت جی پی تی وجود دارد، امکان تعیین حداکثر کاراکترها برای تعیین خلاصه ای است که تحویل تان می دهد. اینطوری حتی خلاصه ای که به دست تان می رسد هم دقیقا همان چیزی است که انتظارش را دارید.
مطلب مرتبط: تغییرات ربات های چت تا سال 2022
دریافت بازخورد از مشتریان: گزینه ای قدیمی با سر و شکلی تازه
ربات های چت همین حالا هم کلی از بازخوردهای مشتریان را بدون کم و کاست تحویل کارآفرینان می دهند. با این حساب صحبت از چت جی پی تی درباره چنین مزیتی که از سال ها قبل دم دست مان قرار دارد، کمی عجیب به نظر می رسد. قبل از اینکه کلی فکر و خیال درباره این بخش کنید، اجازه دهید مسئله را رُک و پوست کنده توضیح دهیم. شاید ربات های چت نسل قبل پیام های مشتریان را عینا برای شما ارسال کنند اما هیچ کدام از آنها درباره دلایل نارضایتی و تجربه مناسب مشتریان کنجکاوی نخواهند کرد. این درست همان جایی است که ابزار مورد بحث مان مزیتش را به رخ رقبا خواهد کشید.
کسب و کارها با استفاده از چت جی پی تی امکان دریافت بازخوردهای کاملا دقیق از سوی مشتریان شان را پیدا می کنند. مثلا اگر یکی از مشتریان بابت قیمت محصول تان شکایت دارد، دیگر لازم نیست فقط به نظرات صرف او اکتفا کنید. در عوض چت جی پی تی می تواند با تحلیل بازخورد مشتری موردنظر از او درباره دلیل نارضایتی یا پیشنهادش سوال کند. قبول دارم این ماجرا خیلی هیجان انگیز به نظر می رسد. درست به همین خاطر هم تحولی اساسی در تعامل میان برندها و مشتریان ایجاد خواهد کرد.
جمع بندی
چت جی پی تی در طول چند ماه اخیر حسابی در بین کارآفرینان سر و صدا کرده است. همین امر نیز کنجکاوی ما را برانگیخت تا ته توی این فناوری تازه را دربیاوریم. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با چت جی پی تی کرده باشد. مثل همیشه اگر سوال یا نکته تکمیلی درباره مقاله دارید، ما همیشه آماده دریافت نظرات تان هستیم.
منابع: