تعامل با مشتریان و ارائه اطلاعات موردنیاز به آنها برای هر برندی یک امر ضروری محسوب می شود. امروزه هیچ کسب و کاری بدون تعامل نزدیک با مشتریان شانس موفقیت در بازار را ندارد. این امر بسیاری از برندها را با مشکلات اساسی رو به رو خواهد کرد. در این میان طراحی ربات چت می تواند بسیاری از مشکلات پیش روی برندها را حل کرده و بار سنگین تعامل با مشتریان را سبک نماید.
شاید در نگاه نخست طراحی ربات چت ایده بسیار سخت و غیرممکنی به نظر برسد، اما شما با یک راهنمای حرفه ای امکان انجام این کار به سادگی هرچه تمام تر را دارید. نکته جالب اینکه امروزه بسیاری از موسسه ها در زمینه طراحی ربات چت امکانات جانبی بسیار زیاد و متنوعی پیش روی برندها قرار می دهند. با این حساب شما دست کم برای طراحی ربات موردنظر مشکلی نخواهید داشت. مسئله اصلی در این میان چگونگی تبدیل یک ربات معمولی به نمونه ای پیشرفته و کاملا حرفه ای است.
بدون شک هیچ مشتری ای مایل به تعامل با یک ربات چت ابتدایی و پر از باگ های مختلف نیست. درست به همین خاطر ما در این بخش به بررسی برخی از نکات مهم برای به روز رسانی و تبدیل ربات های چت به همان چیزی که مشتریان انتظارش را دارند، خواهیم پرداخت.
مطلب مرتبط: کاربرد ربات های چت در حوزه کسب و کار B2B
توجه به کیفیت پاسخ ها
امروزه هوش مصنوعی ربات های چت را بدل به ابزارهایی کاملا حرفه ای کرده است. شما در استفاده از ربات برندتان باید هوش مصنوعی و همچنین تعریف برخی از سوالات پرتکرار مشتریان را مد نظر قرار دهید. اگر شما سوالات اصلی و دائمی مشتریان را می دانید، به احتمال زیاد جواب های مناسب نیز در دسترس تان است. بنابراین باید از این شرایط برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف تان سود ببرید. این امر شما را در فرآیند تعامل با مشتریان در شرایط بسیار مطلوبی قرار می دهد.
بدون شک تجربه بسیاری از مشتریان در تعامل با ربات های چت همراه با پاسخ های عجیب یا حتی بی ارتباط با سوال شان است. بنابراین اگر شما در این رابطه عملکرد خوبی از خودتان نشان دهید، شانس بسیار زیادی برای غلبه بر رقبای تان خواهید داشت. امروزه در عرصه کسب و کار همین تفاوت های کوچک فاصله میان برندهای محبوب در میان مشتریان و نمونه های کلیشه ای را شکل می دهد.
افزایش تنوع سوالات
شما برای طراحی ربات چت تان باید تنوع بالای سوالات را نیز مد نظر قرار دهید. اگر شما فقط دامنه محدودی از سوالات یا حوزه ها را برای ربات تان طراحی کنید، پاسخ آن به پرسش های گوناگون مشتریان چیزی به غیر از پیام خطا نخواهد بود. معنای این امر ناتوانی شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است.
شما برای افزایش تنوع سوالات تان در ربات چت مسیر خیلی سختی را پیش رو ندارید. تنها نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از تمام آگاهی تان از وضعیت مشتریان و همچنین اضافه کردن تجربیات قبلی تان در تعامل با مشتریان به کار است. این امر شما را در مدت زمانی کوتاه بدل به برندی جذاب در میان مشتریان خواهد کرد.
ارزیابی ارتباط پاسخ ها با سوالات مشتریان
گاهی اوقات بروز برخی از اشتباهات ساده در فرآیند طراحی یا به روز رسانی ربات چت موجب ارائه پاسخ هایی با ارتباط بسیار پایین به سوالات مشتریان می شود. این امر میزان بالایی از نارضایتی را در مشتریان ایجاد خواهد کرد. درست به همین خاطر شما باید همیشه در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن باشید. در اینجا چنین امری شامل ارزیابی مداوم کیفیت پاسخ های ارائه شده از سوی ربات چت تان است. یکی از راهکارهای ساده در این میان تقاضا از مشتریان برای نمره دادن به کیفیت پاسخ پس از تعامل اولیه است.
مطلب مرتبط: تغییرات ربات های چت تا سال 2022
استفاده از لحن دوستانه
لحن ربات چت شما در ارائه پاسخ یا تعامل با مشتریان باید کاملا دوستانه باشد. در غیر این صورت شاید حتی یک نفر هم نسبت به استفاده از ربات تان توجه نشان ندهد. امروزه مشتریان انتظارات بسیار زیادی از برندها دارد. یکی از انتظارات اصلی نیز مربوط به کیفیت پاسخ ها و لحن دوستانه برندها در تعاملات مشتریان با آنهاست. با این حساب شما در صورت توجه به این نکته شانس بسیار زیادی برای جلب نظر مشتریان خواهید داشت.