ربات چت (Chatbot) از آن دست ابزارهایی است که کارآفرینان را از شر خُرده کاری های تکراری خلاص می کند و به آنها این فرصت را می دهد تا فقط و فقط به کارهای مورد علاقه شان فکر کنند؛ البته به شرط اینکه کارآفرینان بلد باشند با این ابزار کار کنند. وگرنه مثل راننده ای خواهند بود که آخرین مدل اتومبیل فرمول یک مک لارن را دارد، اما حتی بلد نیست آن را روشن کند، چه برسد به اینکه واقعا در مسابقات شرکت کرده و روی سکوی قهرمانی برود!
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم عرصه بازاریابی در دنیای مدرن دست کمی از یک ماراتن سخت و نفسگیر ندارد. در این بین حتی یک ثانیه غفلت کافی است تا شما و برندتان را با یک سقوط آزاد بی پایان مواجه کند. هرچه باشد کسی در دنیای کسب و کار عاشق چشم و ابروی شما نیست و اگر نتوانید با کمپین های خوش رنگ و لعاب مشتریان را میخکوب کنید، یک عالمه رقیب حاضر و آماده منتظر کوچک ترین لغزشی از سوی شما نشسته اند. ماجرا خیلی شبیه فیلم های ترسناک شد، نه؟
اگر یادتان باشد ما قبلا درباره ربات های چت و مزایای آن برای کسب و کارها یک گپ طولانی با هم زده ایم. شاید فکر کنید آشنایی با مزایای ربات چت دیگر آخر خط است و از شما یک کارشناس بی عیب و نقص در این حوزه می سازد، اما راستش را بخواهید هنوز یک تکه از پازل موفقیت شما سرجایش نیست. این تکه گمشده چیزی نیست به غیر از بازاریابی با چاشنی ربات چت. به زبان خودمانی، ما در این مقاله قصد داریم به شما نشان دهیم چطور از ربات های چت برای اهداف بازاریابی استفاده کرده و مثل آب خوردن مشتریان را عاشق برندتان کنید.
همانطور که یادگیری کوهنوردی از طریق مطالعه کتاب های تخصصی و حتی کلاس های تئوری با تجربه صعود به قله اورست از زمین تا آسمان فرق دارد، آشنایی با مزایای ربات چت هم فقط نیمی از مسیر شما را شکل می دهد. پس اگر دوست دارید با بازاریابی مبتنی بر ربات های چت آشنا شوید و دریچه تازه ای به سوی موفقیت بازاریابی برای برندتان باز کنید، هیچ جوره این مقاله را از دست ندهید چراکه قرار است یک سفر هیجان انگیز به اتفاق هم داشته باشیم، آن هم به میزبانی روزنامه فرصت امروز!
مطلب مرتبط: مزایای ربات چت برای کسب و کارها: همراه با معرفی 3 پلتفرم کاربردی
ما در این مقاله ابتدا سری به تعریف بازاریابی با ربات چت می زنیم. بعد هم چند تا از الگوهای اصلی بازاریابی با ربات های چت را مرور می کنیم. اینطوری چم و خم بازاریابی با ربات چت دست تان می آید. آن وقت می رویم سراغ اصل مطلب که تکنیک های بازاریابی با ربات چت است. دست آخر هم با یک جمع بندی خودمانی به ماجراجویی مان پایان خواهیم داد. پس این شما و این هم آشنایی با بازاریابی همراه با چاشنی ربات چت.
بازاریابی با ربات چت: تعریفی ساده و خودمانی
اگر از مخاطب های پر و پا قرص روزنامه فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید ما همیشه کارمان را با تعریف دقیق استراتژی یا مفهومی که دنبال آموزشش هستیم شروع می کنیم. اینطوری حداقل شما یک آمادگی نسبی برای ورود به رینگ مسابقه پیدا می کنید و همان اول کاری با یک ضربه محکم ناک اوت نخواهید شد (امیدوارم مثال ما خیلی حال و هوای مسابقات قهرمانی بوکس نداشته باشد!).
ربات چت، همانطور که از اسمش می شود حدس زد، یک ربات هوشمند برای شبیه سازی بعضی از کارهای تکراری و کسل کننده است. مثلا فرض کنید شما نمایندگی فروش برند تسلا در شهرتان را دارید. در این صورت اگر بعضی از مشتریان درباره قیمت قطعات یدکی این محصول از شما سوال داشته باشند، می توانید به جای اینکه کلی از وقت با ارزش تان را به سوال و جواب های دم دستی اختصاص دهید، یک راست بروید سراغ یک ربات چت عالی و بدون اینکه حتی یک ثانیه از وقت تان تلف شود، جواب مشتریان را بدهید. اگر بخواهیم روی این مثال خیلی حساب کنیم، می شود ربات چت را ابزاری توصیف کرد که هوش مصنوعی دارد و قرار است مکالمات انسانی را شبیه سازی کند تا دیگر لازم نباشد کارآفرینان دم به دقیقه از کارشان بزنند و جواب مشتریان را بدهند؛ آن هم برای سوالات بی نهایت دم دستی.
آن دسته از مخاطب ها که قبلا با ما در مقاله مربوط به مزایای ربات های چت همراه بوده اند، احتمالا الان کم کم دارد خواب شان می گیرد، چراکه ما تعریف بالا را با کلی آب و تاب بیشتر در آن مقاله گفته بودیم. اشتباه نکنید، ما قصد نداریم دوباره همان حرف های قدیمی را در لباسی نو به شما قالب کنیم، بلکه از تعریف ربات چت شروع کردیم، تا بگوییم بازاریابی با ربات چت چه فرقی با آن دارد. خب به هر حال اگر این دو مفهوم دقیقا تعریفی مشابه داشته باشند، این مقاله چیزی بیشتر از وقت تلف کردن برای شما نخواهد بود، مگر نه؟
بازاریابی با ربات چت از آن دست مفاهیمی است که یک عالمه تعریف رنگارنگ دارد، اما اگر همین الان از یک بازاریاب درباره چیستی آن سوال کنید احتمالا از هر دری برای تان حرف می زند به جز اصل مطلب. البته اینطور کارها و پیچاندن مخاطب در روزنامه فرصت امروز هیچ جایی ندارد. دقیقا به همین خاطر ما به جای شما هفت خان رستم را پشت سر گذاشته ایم و یک تعریف کاربردی از این استراتژی برای تان پیدا کردیم. بر این اساس بازاریابی با ربات چت در واقع استفاده از گونه متفاوتی از ربات های چت برای دستیابی به اهداف بازاریابی محسوب می شود. مثلا اینکه سایت شما ترافیک بیشتری داشته باشد یا فروش آنلاین تان بیشتر شود دو تا از مهمترین اهداف در بازاریابی با ربات های چت است.
حتما پیش خودتان می پرسید ربات های چت مخصوص بازاریابی اصلا چه فرقی با بقیه ربات ها دارند. اگر قرار باشد ما به این سوال جواب دهیم، خیلی راحت به شما می گوییم تقریبا فرق خاصی در این بین نیست، چراکه هر دو این ربات ها برای انجام یکسری کارها با کمک هوش مصنوعی طراحی شده اند. در این بین ربات چت در حیطه بازاریابی دقیقا همین ویژگی را دارد، اما وظایف و کارهایی که باید مثل ساعت دقیق انجام شان دهد، تماما مرتبط با عرصه بازاریابی است. مثلا پیشنهاد محصولات تازه به بازدیدکنندگان سایت برند را در نظر بگیرید. اگر تا به حال سری به سایت برند لوکس ساعت سازی رولکس زده باشید، احتمالا کلی از پیشنهاد ساعت های جدید که در کنار صفحه برای تان در کادر چت باز می شود، لذت برده اید. صرف نظر از جذابیت ساعت های این برند لوکس، پشت این پیشنهادها یک کارشناس واقعی منتظر نیست تا شما جوابش را دهید، بلکه همه این پیشنهادات و جواب هایی که در صورت کنجکاوی شما داده می شود به لطف هوش مصنوعی و در قالب ربات چت عرضه می شود.
این روزها ربات چت و بازاریابی با کمک آن در تمام گوشه و کنار زندگی ما سر و کله اش پیدا شده است. از وبگردی در سایت برندهای بزرگ گرفته تا ثبت سفارش آنلاین در ربات های چت، همه و همه به لطف حرفه ای شدن برندها در بازاریابی با ربات چت روی داده است. اجازه دهید با هم روراست باشیم، این نوآوری هم خیال برندها را راحت کرده، هم به مشتریان این فرصت را می دهد تا بدون معطل ماندن در صف فروش یا پشت تلفن یک راست محصول دخواه شان خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرند؛ به همین سادگی!
انواع مدل های بازاریابی با ربات چت کدامند؟
حالا که یک تعریف کامل از ربات های چت دم دست تان دارید، می توانیم با اعتماد به نفس کارمان را جلو ببریم و مطمئن باشیم مشکلی در همراهی با ما در ادامه این ماجراجویی ندارید. شما الان مثل ملوانی هستید که بعد از سال ها شرکت در کلاس های مختلف و کسب تجربه آماده است تا یک ناخدای همه فن حریف برای خودش شود، اما هنوز خیلی چیزها مانده که به مرور زمان باید یاد بگیرید. مثلا اینکه اصلا چند مدل کشتی داریم و هر کدام برای چه شرایطی ساخته شده. ماجرای بالا درباره دنیای ربات های چت و بازاریابی با آنها هم مصداق دارد. دقیقا به همین خاطر ما در این بخش خیلی رُک و پوست کنده سراغ این سوال می رویم که چند نوع ربات بازاریابی در دنیا وجود دارد؟ اجازه دهید بدون هیچ مقدمه چینی و حرف های کلیشه ای بیشتر برویم سراغ اصل ماجرا.
مطلب مرتبط: چگونه ربات چت حرفه ای برای بخش خدمات مشتریان طراحی کنیم؟
ربات های چت سایت
ربات چت سایت ها رایج ترین و شناخته شده ترین نمونه در دنیا هستند. اغلب مردم اولین تجربه شان در برخورد با ربات های چت به سایت ها برمی گردد. شاید فکر کنید ما خیلی خوش خیال هستیم که دور شبکه های اجتماعی را خط کشیده ایم، اما راستش را بخواهید زمانی که اولین نسل از ربات های چت معرفی شدند، فیس بوک و توییتر تازه اول راه بودند و خبری از کاربران میلیاردی شان نبود.
ربات های چت در سایت ها معمولا کارهای ساده ای مثل معرفی محصولات جدید، گفت و گوی خودمانی با کاربران و جفت و جور کردن جواب هایی دقیق برای سوالات آنها را انجام می دهند. اینطوری دیگر لازم نیست کاربران کلی منتظر کارشناس های برند بمانند یا حتی برای کوچک ترین کاری به مرکز امور مشتریان زنگ بزنند.
اگر بخواهیم خیلی فنی و دقیق حرف بزنیم، ربات های چت در سایت ها یک گفت و گوی زنده را پیش می برند. این یعنی کاربران انتظار دارند فورا و همام لحظه جوابی دقیق به دست بیاورند. به علاوه، آشنایی با محصولات تازه هم فقط بخشی از انتظارات مشتریان در رابطه با این ربات هاست. اینکه ربات مورد نظر بتواند مشتریان را به دپارتمان های مشخص در شرکت وصل کند و حتی نزدیکترین شعبه فروش یا روش های خرید حضوری را هم برای آنها توضیح دهد، از جمله کارهای مهم دیگری است که خوشبختانه ربات های چت مثل آب خوردن انجام می دهند. با این حساب اگر شما هم سایت رسمی برای برندتان دارید، بد نیست همین حالا دست به کار شده و یک ربات چت برای آن راه اندازی کنید.
ربات های چت در فیس بوک
فیس بوک حتی اسمش هم آدم را یاد خاطرات نوستالژیک چند دهه قبل و تجربه اینترنت دیال آپ می اندازد. با این حساب اصلا جای تعجب ندارد که ما لیست مان را با ربات های چت در فیس بوک ادامه دهیم. اگر از طرفدارهای فیس بوک باشید و با ظهور رقبایی مثل اینستاگرام و تیک تاک قید آن را نزده باشید، این روزها خیلی خوب تغییر شیوه پاسخگویی برندها به کاربران را متوجه می شوید. تا همین چند سال قبل برندها در فیس بوک مثل کسی که دائما خطش خاموش است و اصلا حوصله تماس کسی را ندارد، هیچ وقت در دسترس نبودند. اما امروزه کافی است حتی یک سوال کوچک از این برندها بپرسید تا دایرکت تان با یک جواب دقیق و حرفه ای از تعجب هنگ کند.
یکی از ربات های محبوب برای برندها در فیس بوک JW PEI است. این ربات به محض اینکه یک کاربر صفحه برند شما را باز کند، یک پیام خوش آمدگویی برای تان می فرستند و از شما می پرسد چطور می تواند کمک تان کند. نکته جالب ماجرا اینکه این ربات به طور انحصاری برای فیس بوک طراحی شده و با همه پیچ و خم های این پلتفرم آشناست. پس اگر منتظر هستید تا با تیزهوشی تمام یک ایراد یا ارور از این ربات پیدا کنید، باید بگوییم کاملا در اشتباهید.
ربات های چت در فیس بوک معمولا ساختار خیلی ساده ای دارند و در پیوند با هوش مصنوعی تعریف می شوند. این یعنی شما حتی لازم نیست خیلی درباره برندتان اطلاعاتی به این ربات چت دهید، چراکه این دسته از ربات ها مثل بچه درس خوان های باهوش خیلی سریع چم و خم کار را یاد می گیرند. نکته جالب اینکه حتی اگر مشتریان شما از زبان های دیگری هم استفاده کنند، ربات های چت فیس بوک مثل آب خوردن جواب آنها را می دهند، چراکه یک ربات فیس بوکی با داشتن هوش مصنوعی و پشتیبانی از زبان های زنده دنیا مشکلی برای جواب دادن به مشتریان حتی در زبان های دیگر هم ندارد.
ربات های چت توییتر
توییتر پلتفرمی است که در دوران اوج محبوبیت فرمت ویدئو هم هنوز به فرمت متن وفادار باقی مانده است. از این نظر توییتر مثل یک طرفدار قدیمی تیم منچستر یونایتد است که علی رغم نتایج افتضاح یک دهه اخیر این تیم باز هم دست از آن نمی کشد و سراغ بقیه تیم ها نمی رود. البته باید منصفانه در این رابطه حرف بزنیم و توسعه توییتر به عنوان یک شبکه اجتماعی در طول سال های اخیر را پیش چشم قرار دهیم. این روزها توییتر با کلی امکانات ریز و درشت حسابی سر و صدا به پا کرده. به طوری که حتی ایلان ماسک هم برای خرید آن دست به جیب شده و حاضر است کلی ولخرجی کند!
مطلب مرتبط: کاربرد ربات های چت در حوزه کسب و کار B2B
شاید فکر کنید در توییتر فقط یک یا دو تا ربات چت بی نهایت مشهور وجود دارد. در این صورت باید حسابی ناامیدتان کنیم، چراکه در توییتر تقریبا هزاران ربات چت درجه یک برای بازاریابی در دسترس شماست. در این بین شما باید براساس مزایای هر ابزار و صدالبته اهدافی که دارید یک نمونه را انتخاب کنید. یادتان باشد توییتر برای اینکه کار همه توسعه دهندگان ربات چت را ساده کند، مثل آب خوردن تغییراتی در پلتفرمش ایجاد کرده تا با همه ربات های چت سازگار باشد. دقیقا به همین خاطر برخلاف فیس بوک، تعداد ربات های چت در توییتر سر به فلک می کشد. نکته جالب ماجرا اینکه توییتر برای پیشنهادات کاربران یا حتی توسعه دهندگان ربات چت برای سازگاری بیشتر پلتفرمش با فناوری های جدید کلی جایزه گوناگون تعیین کرده است. با این حساب اصلا جای تعجب ندارد که توییتر را در بین بهترین گزینه ها برای بازاریابی با ربات چت ببینیم، مگر نه؟
از آنجایی که توییتر یک پلتفرم متن محور است، ربات های چت در این پلتفرم معمولا در قالب متن با مخاطب ارتباط برقرار می کنند. این یعنی هرگونه ایده ای برای کمک گرفتن از دستیارهای صوتی در این بین منتفی خواهد بود. پس اگر فکر می کنید گروه زیادی از مشتریان تان مشکل فراوانی با این نکته خواهند داشت، خیلی راحت همین اول کار دور توییتر را خط کشیده و سراغ بقیه الگوها یا شبکه های اجتماعی بروید.
ربات های چت واتس اپ
واتس اپ یکی از محبوب ترین مسنجرهای دنیاست که همیشه یک جایگاه ویژه در بین شبکه های اجتماعی پرطرفدار دنیا برای خودش کنار گذاشته است. خب پیش خودتان فکر نکرده اید که واتس اپ با نزدیک به 2 میلیارد کاربر جهانی فکری به حال کسب و کارها و بازاریابی با ربات چت نکرده باشد، مگر نه؟
واتس اپ از نظر هماهنگی با ربات های چت یکی از محبوب ترین مسنجرهای دنیا محسوب می شود، چراکه دو نسخه عادی و بیزینس روانه بازار شده و کلی آپشن مختلف برای بازاریاب ها دارد تا مخاطب شان را راضی نگه دارند. شما کافی است فقط یک ربات چت مناسب برای خودتان پیدا کنید تا بعد از آن واتس اپ مثل آب خوردن با آن هماهنگ شود. نکته جالب ماجرا اینکه واتس اپ می تواند ربات چت شما را به منابع داخلی و خارج از سرورهای خودش نیز وصل کند. این یعنی شما می توانید یک بانک اطلاعاتی هم برای ربات چت تان طراحی کنید تا خیال تان بابت همه چیز راحت باشد. خب مگر یک بازاریاب که اتفاقا با ربات های چت هم آشنایی دارد، به غیر از پلتفرم سازگار با این ربات ها چه چیز بیشتری لازم دارد؟
بازاریابی با ربات چت: راهنمایی عملی برای کسب و کارها
امیدوارم تا اینجای کار حوصله شما خیلی سر نرفته باشد، چرا که ما تازه به اصل مطلب رسیده ایم و قرار است بعد از یک ماجراجویی پرفراز و نشیب با شما درباره راهکارهای عملی بازاریابی با ربات چت گپ بزنیم. شما الان کلی اطلاعات به درد بخور درباره ربات های چت دارید، اما اگر تکنیک ها و توصیه های کلیدی درباره بازاریابی با این ابزار را یاد نگیرید، از عهده هیچ کاری برنخواهید آمد. پس تا خیلی دیر نشده، اجازه دهید با هم آخرین بخش از این مقاله را مرور کنیم. اینطوری شما دقیقا همین قهرمانی می شوید که مشتریان و کاربران در اینترنت منتظرش هستند. ماجرا جالب شد، نه؟
تعیین اهداف: از بازاریابی با ربات چت چه می خواهید؟
فرض کنید شما همین امروز تیم بسکتبال گلدن استیت را خریدهاید و قصد دارید با یک بودجه کلان دوران مدیریت تان را شروع کنید. بی شک ریخت و پاش های کلان در عرصه نقل و انتقالات می تواند نقش مهمی در محبوبیت تان بین هواداران داشته باشد، اما اگر ندانید چرا این همه ولخرجی می کنید، احتمالا آخر فصل دست از پا درازتر با کلی طرفدار ناراضی و بدهی های کلان تنها خواهید ماند. این مسئله هر چقدر هم که عجیب باشد، دست کم در دنیای ربات های چت مصداق دارد. سوال اصلی در این بی نهایت ساده اما کلیدی است؛ شما چه هدفی از بازاریابی با ربات چت دارید؟
مطلب مرتبط: تغییرات ربات های چت تا سال 2022
قبول دارم جواب دادن به سوال بالا یکی از سخت ترین کارهای دنیا محسوب می شود. دقیقا به همین خاطر ما قصد داریم به شما کمک کنیم تا جوابی درست و حسابی برای آن پیدا کنید. اولین قدم در این مسیر هم یک ارزیابی جمع و جور از دلیل حضورتان در شبکه های اجتماعی یا حتی راه اندازی سایت است. آیا شما به دنبال فروش بیشتر در بازار هستید؟ نظرتان درباره افزایش ترافیک سایت چطور است؟ شاید هم قصد دارید فقط برندتان را به مشتریان معرفی کنید و فعلا دنبال درآمدزایی نیستید. هر کدام از اهداف فوق در کنار هزار و یک هدف دیگر می تواند گزینه های خوبی برای شروع کار شما با ربات چت باشد.
وقتی شما دقیقا هدف تان از بازاریابی دیجیتال را بدانید، خیلی راحت تر می توانید از ربات های چت در این مسیر استفاده کنید. یادتان باشد ربات چت دقیقا مثل یک دستیار دوست داشتنی برای شما عمل می کند؛ نه چیزی بیشتر. این شما هستید که دست آخر باید اهداف تان را مشخص کرده و از ربات چت در این مسیر استفاده کنید. وگرنه هیچ شانسی در عرصه بازاریابی با کلی رقیب ریز و درشت نخواهید داشت.
فرقی ندارد هدف شما از بازاریابی با ربات های چت چیست، در هر صورت باید حواس تان باشد بیخودی وقت مشتریان را تلف نکنید. به زبان خودمانی، اگر فکر می کنید هنوز برای فروش آنلاین محصولات تان از طریق ربات چت آماده نیستید، الکی مشتریان را سرکار نگذارید. حداقل کمی تمرین کنید و وقتی مطمئن شدید کار با ربات چت و فروش آنلاین را یاد گرفته اید، کمپین برندتان را شروع کنید؛ به همین راحتی.
انتخاب پلتفرم برای شروع کار: حضور در کنار مشتریان
اگر از آن دست آدم هایی باشید که هیچ میانه خوبی با مقدمه چینی ندارند، احتمالا بخش معرفی انواع مدل های ربات چت حسابی حوصله تان را سر برده و به زور آن را تمام کرده اید. امیدوارم از دست ما خیلی عصبانی نشده باشید، چراکه آشنایی با مدل های مختلف ربات چت در این بخش حسابی به کارتان می آید.
یک دونده حرفه ای را در نظر بگیرید که همه آرزو و تلاشش شرکت در مسابقات المپیک و کسب مدال طلاست. بی شک خیلی از ورزشکاران در سراسر دنیا چنین آرزویی در سر دارند، اما از این بین فقط یک نفر مثل اوسینبولت می تواند تاریخ ساز شود. قبول دارم کلی تکنیک و راهکار رنگارنگ برای تبدیل شدن به یک قهرمان المپیک وجود دارد، اما شما اول از همه باید تصمیم بگیرید در چه رشته ای و کدام زیرشاخه می خواهید مسابقه دهید. مثلا همین مسابقات المپیک دو و میدانی را در نظر بگیرید. بی شک نوع تمرین یک دونده 100 متر با کسی که می خواهد در دو امدادی شرکت کند، فرق دارد. به علاوه، کسانی که در دو با مانع شرکت می کنند احتمالا باید توانایی پرش خوبی هم داشته باشند. پس یکبار برای همیشه تکلیف تان را با خودتان مشخص کرده و رشته قهرمانی تان را معلوم کنید.
ماجرای فوق در دنیای بازاریابی با ربات چت شامل انتخاب پلتفرم هایی است که قصد دارید در آن به بازاریابی بپردازید. محبوب ترین گزینه ها در این بین سایت رسمی برند، فیس بوک و توییتر است. البته در پلتفرم های دیگر مثل اینستاگرام هم می شود از ربات چت استفاده کرد، اما از آنجایی که ربات های هماهنگ با فیس بوک معمولا برای اینستاگرام هم کاربرد دارند، دیگر یک بخش مجزا به آن اختصاص نداده ایم.
یادتان باشد اگر شما برندی هستید که آنقدر جذابیت دارد که تمام مشتریان به خاطرش همیشه در سایت آن حضور پیدا کنند، ربات چت سایت بهترین گزینه برای تان خواهد بود. به علاوه، اگر فکر می کنید ارتباط متنی با مخاطب هدف و اطلاع رسانی به آنها در قالب اخبار کوتاه مدل بازاریابی تان است باید همین امروز در توییتر نیز فعال شوید. وگرنه فرصت های طلایی بازاریابی تان را در یک چشم به هم زدن از دست می دهید.
ما در روزنامه فرصت امروز همیشه به کارآفرینان توصیه می کنیم صفر تا صد کارشان را با آمارهای دقیق پیش ببرند. مثلا همین وضعیت ربات های چت را در نظر بگیرید. توییتر به طور منظم و دقیق آمارهایی در قالب نمودار برای کاربران منتشر می کند تا متوجه وضعیت ربات های چت در این شبکه اجتماعی دوست داشتنی شوند. پس اگر شما هم دوست دارید وارد دنیای بازاریابی با ربات چت در شبکه های اجتماعی شوید، بد نیست قبل از تصمیم گیری سراسیمه سری هم به آمارهای شبکه های اجتماعی بزنید؛ قول می دهیم اطلاعات این پلتفرم ها حسابی کارتان را جلو بیندازند.
انتخاب کاراکتر برای ربات چت: به وقت شخصی پردازی برای ابزارتان!
خیلی ها فکر می کنند همین که یک موسسه خوب برای راه اندازی ربات چت شان پیدا کنند، دیگر همه کاربران باید بی برو برگشت عاشق کمپین های آنها شوند. اگر شما هم اینطوری فکر می کنید، باید حسابی ناامیدتان کنیم، چراکه در عرصه کسب و کار نمی شود گنجشک را رنگ کرد و جای قناری به مشتریان فروخت. این یعنی شما باید کمی روی کاراکتر ربات چت تان و نحوه تعاملش با مخاطب هدف کار کنید. ماجرا سخت تر از آن چیزی شد که فکرش را می کردید، نه؟
اجازه دهید برای اینکه کار شما را راحت کنیم، یک مثال کاربردی بزنیم. فرض کنید شما یک موسسه خدمات برگزاری مراسم ختم دارید. در این صورت ربات چت شما نباید خیلی شاداب و سرزنده به نظر برسد. یک لحن رسمی، مودبانه و از همه مهمتر کمی ابراز همدردی با مخاطب هدف می تواند ایده خوبی باشد. به هر حال کسی که سراغ برند شما می آید، حتما عزیزی را از دست داده و خیلی حوصله شوخی ندارد. برعکس، اگر شما یک خرده فروشی تخصصی در زمینه اسباب بازی کودکان هستید، باید ربات چت تان را کاملا شاد و سرزنده طراحی کنید. یعنی در خلال جواب هایی که این ربات به مشتریان می دهد، باید اندکی شوخی های کودکانه و حتی جوک های خنده دار هم وجود داشته باشد.
یادتان نرود برند شما یک شخصیت خاص برای خودش دارد که تمام اجزای آن باید براساس این هویت توسعه پیدا کنند. پس همیشه نیم نگاهی به توسعه ربات چت تان براساس هویت و ارزش های برند داشته باشید. وگرنه دست تان خیلی زود برای مشتریان رو می شود و متوجه تفاوت میان کارهای تان خواهند شد؛ همین قدر ساده و در عین حال ترسناک!
مطلب مرتبط: ربات های چت برای همه کسب و کار
طراحی استراتژی محتوا برای ربات چت: مهمترین بخش کار
فرض کنید شما ربات چت تان برای توییتر یا فیس بوک را در کمتر از چند روز راه اندازی کرده اید و بی صبرانه منتظر تماشای نتیجه کار هستید. اگر در این بین یکی از مشتریان درباره محصولات تان کنجکاو باشد، بعضی دیگر سوالات تکراری درباره شرایط خرید آنلاین بپرسند و دست آخر هم تعدادی از مشتریان پیگیر سفارش شان باشند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ یک جواب دم دستی برای این سوال این است که ربات چت شما حسابی گیج شده و کلی طول می کشد تا با سوالات مختلف مشتریان آشنا شود. با این حساب اگر دوست ندارید مشتریان حسابی از دست برندتان عصبانی شوند، باید خیلی زود فکری به حال این وضعیت عجیب و غریب کنید.
راه حل ما در روزنامه فرصت امروز برای مشکل بالا، طراحی یک استراتژی محتواست. نگران نباشید، این اصطلاح خیلی فرآیند پیچیده ای نیست. فقط باید خیلی زود سوالات اصلی کاربران از ربات چت تان را شناسایی کرده و یکسری جواب های دم دستی برای آن پیدا کنید. دست آخر هم جواب های مورد نظر را با ربات تان همگام سازی (همان سینک کردن خودمان) کنید و تمام!
وقتی یک تیم فوتبال در فینال رقابتی مهم مثل لیگ قهرمانان اروپا حضور پیدا می کند، هیچ وقت همین طوری بی مقدمه به استقبال مهمترین مسابقه فصل نخواهد رفت. در این شرایط احتمالا سرمربی تیم قهرمان قصه مان از قبل کلی برنامه و استراتژی برای خودش چیده است. این دقیقا همان کاری است که شما باید در زمینه بازاریابی با ربات چت انجام دهید. شناسایی سوالات مهم کاربران و دسته بندی آنها برای ربات چت کیفیت دستیار هوشمند شما را از این رو به آن رو خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شوید و کمی به ربات تان کمک کنید تا در عرصه بازاریابی حتی یک برند هم به گرد پای تان نرسد.
برندهای موفق در بازاریابی با ربات چت
آخرین بخش اصلی در این مقاله به چند تا مثال از برندهای بزرگ و موفق در عرصه بازاریابی با ربات چت اختصاص دارد. خیلی ها فکر می کنند برندهای بزرگ فقط به خاطر اینکه کلی طرفدار در چهارگوشه دنیا دارند، همیشه در تمام کارها موفقند. اگر از ما بپرسید، به شما می گوییم این برندها نه به خاطر شهرت شان، بلکه تلاش خستگی ناپذیر برای بهترین بودن در تمام عرصه ها اینقدر موفق هستند. پس اجازه دهید کارمان را با مرور داستان موفقیت چند تا از بزرگترین برندها در حوزه بازاریابی با ربات چت تمام کنیم. این شما و این هم آخرین بخش از مقاله ما درباره بازاریابی با ربات چت.
لگو: کمپین کریسمسی برای والدین
خرید یک هدیه جذاب و دوست داشتنی برای کودکان نسل جدید دست کمی از فتح قله قاف ندارد. با وجود یک عالمه گزینه مختلف و انواع و اقسام سرگرمی های دیجیتال، یک هدیه که حال و هوای کریسمس را هم داشته باشد، اگر کاملا نایاب نباشد دست کم حسابی کمیاب خواهد بود. درست به همین خاطر برند لگو برای اینکه نظر والدین را به محصولات مخصوص کریسمس اش جلب کند، یک راست سراغ ربات چت برندش رفته است. این کمپین هر ساله برگزار شده و در آن والدین امکان گفت و گو با ربات چت مخصوص این برند به منظور پیدا کردن بهترین هدیه کریسمس را خواهند داشت. ربات چت برند لگو به لطف هوش مصنوعی خارق العاده اش با دریافت اطلاعاتی مثل سن یا سلیقه عمومی کودکان از والدین شان به خوبی محصولات مختلف لگو را به آنها معرفی می کند.
ربات چت برند لگو علاوه بر معرفی محصولات مختلف، نیم نگاهی به ارسال لینک خرید آنلاین برای کاربران هم دارد. به این ترتیب اگر شما درباره یک محصول از این ربات سوال کنید، در پایان گفت و گو لینک خرید آن را نیز برای تان ارسال خواهد کرد. همانطور که می بینید ربات چت برند لگو خیلی راحت مشتریان را راهنمایی می کند تا بهترین خرید را داشته باشد؛ آن هم با لحنی دوستانه و شوخی های گاه و بیگاه با نوستالژی مشتریان.
هول فودز: خرید مواد غذایی با چاشنی دستور پخت های خوشمزه
خرید از خرده فروشی های بزرگ می تواند یکی از بهترین تفریح ها بعد از یک روز کاری سخت و نفسگیر باشد. البته به شرط اینکه بدانید دقیقا دنبال چه محصولی هستید. وگرنه تجربه ای مثل آلیس در سرزمین عجایب خواهید داشت. این وضعیت عجیب و غریب دقیقا همان دلیلی بود که مدیران برند هول فودز را به سوی طراحی یک ربات چت عالی برد.
مطلب مرتبط: تحول بازاریابی محتوایی و نقش هوش مصنوعی
ربات چت هول فودز در سایت رسمی و اپ این برنامه آماده کمک به مشتریانی است که بین یک عالمه محصول مختلف نمی دانند کدام را انتخاب کنند. به علاوه، اگر شما دوست دارید کلی دستور پخت غذاها و دسرهای مختلف را هم داخل جیب تان داشته باشید، ربات چت هول فودز بهترین گزینه برای تان خواهد بود، چراکه این ربات مثل یک سرآشپز و دوست صمیمی تمام مراحل پخت انواع غذاهای خوشمزه را به شما یاد می دهد. فقط کافی است با یک کلیک بر روی منوی ربات چت این برند وارد بخش دستور پخت ها شده و در دنیایی از غذاهای مختلف به گشت و گذار بپردازید.
اگر شما هم یک برند مرتبط با صنعت غذا هستید، می توانید خیلی راحت از الگوی موفق هول فودز استفاده کنید. اینطوری دست کم مشتریان همیشه عاشق برندتان خواهند ماند و صدالبته میزان فروش تان هم کم کم افزایش پیدا می کند.
سخن پایانی
ربات چت یکی از ابزارهای عالی برای آن دسته از بازاریاب هایی است که وقت را مثل طلا با ارزش می دانند. شما با این ابزار می توانید هم در وقت تان صرفه جویی کنید هم رضایت مشتریان را به بهترین شکل ممکن همراه برندتان داشته باشید. حالا که به آخر ماجراجویی مان در زمینه بازاریابی با ربات چت رسیده ایم، نوبتی هم باشد، این شما هستید که باید درباره این استراتژی نظر دهید. به نظرتان بازاریابی با ربات چت به درد کسب و کارتان میخورد، آیا اصلا مقاله ما انگیزه شما برای استفاده از ربات چت را افزایش داده است؟
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم جواب شما برای سوالات بالا یک «بله» قرص و محکم باشد و نکات مورد بحث در این مقاله به شما برای آشنایی با بازاریابی با چاشنی ربات چت کمکی هرچند کوچک کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره ربات چت و بازاریابی با آن داشتید، ما همیشه منتظرتان هستیم. پس تعارف را کنار گذاشته و سوالات تان را همین جا با ما در میان بگذارید.
منابع: