این مقاله یک مقالۀ حماسی است! در زمان های نه چندان دور، فردی برای صاحب کسب و کار داستان ما، خبر آورد که جای معجون جادویی زیر و رو کنندۀ کسب و کار را پیدا کرده است؛ این معجون در بالاترین اتاق قلعه ای است و یک اژدهای بزرگ از آن محافظت می کند!
او متوجه شد که برای رسیدن به این قلعه باید راه دراز و پرپیچ و خمی را طی کند، با دشمنان بسیاری بجنگد، طلسم موجودات افسانه ای را بشکند و از دام های زیادی جان سالم به در ببرد.
با اینکه این راه بسیار سخت و دشوار به نظر می آمد، صاحب کسب و کار، که حالا دیگر خودش را جنگجوی بازاریابی محتوایی می نامید، تصمیم خودش را گرفته بود. او می خواست به معجون اعتماد و رضایت مشتریان دست پیدا کند، بنابراین زره جنگی اش را پوشید و به سراغ سلاح هایش رفت، او یک گرز، یک شمشیر و یک تیروکمان، یک خنجر داشت. همۀ آن ها را با خود برداشت چون می دانست هر کدام در جایی به کار می آیند و به راه افتاد ...
اگر از ما بپرسید می گوییم بازاریابی محتوایی آنقدر هم پیچیده نیست، کافی است بدانید کدام محتوا در چه زمانی به کار می آید و باید چطور از آن استفاده کنید.
در این مقاله با ماتریس بازاریابی محتوایی آشنا می شوید، کاربرد انواع محتوا را یاد می گیرید و می توانید در مسیر رسیدن به اهداف بازاریابی محتوایی تان به درستی از آن ها استفاده کنید.
ماتریس بازاریابی محتوایی
برای رسیدن به اهداف بازاریابی محتوایی باید یک برنامۀ محتوایی دقیق داشته باشید تا در این راه سرگردان نشوید. باید بدانید که بهترین راه برای برقراری ارتباط با مخاطبتان چیست؟ کدام نوع از محتوا بیشترین تاثیر را روی او دارد؟ کدام محتوا بیشتر به کارشان می آید؟ هدف از هر نوع محتوایی که می خواهید تولید کنید، چیست؟
مطلب مرتبط: مزایا و اهداف بازاریابی محتوایی: 9 نکته طلایی که باید بدانید
ماتریس محتوا چارچوبی است که به کمک آن می توانید بهترین استراتژی محتوا را برای رسیدن اهداف بازاریابی محتوایی خود داشته باشید. محتوای درست را در زمان درست و در رسانۀ درست منتشر کنید.
این ماتریس کمک می کند تیم محتوای شما روی تولید محتوای درست تمرکز کند؛ این موضوع تولید انواع محتوا را برای آن ها اولویت بندی می کند؛ از طرفی، باعث می شود تیم محتوا روی فاکتورهای تاثیرگذار و مهم برای مشتری در مسیر خرید متمرکز شود، در نتیجه سرمایه گذاری شما در بازاریابی محتوایی به حداکثر بازدهی می رسد.
ابتدا یک توضیح مختصر دربارۀ قیف بازاریابی بدهیم؛ قیف یعنی تقسیم بندی مراحل تبدیل افراد ناآشنا با برند به مشتری طرفدار و مدیریت آن ها با هدف افزایش فروش.
با استفاده از ماتریس بازاریابی محتوایی و انتخاب محتوای درست، می توانید در اولین مواجهه به مخاطبتان سرنخ بدهید، به او نشان دهید که راه حل مشکلش در دستان برند شما است.
به روند خرید مخاطب سرعت دهید و نرخ تبدیل را در مسیر خرید، هر بار افزایش دهید. نسبت بین تمام کسانی که در هر مرحله از سفر مشتری، کار مورد نظر شما را انجام می دهند، به تمام کسانی که به این مرحله وارد شده اند را نرخ تبدیل می گویند؛ مثلاً: 50 درصد از کسانی که از برند شما آگاه شده اند به داشتن ارتباط بیشتر با شما علاقه مند می شوند.
افزایش نرخ تبدیل یعنی هر بار افراد بیشتری تمایل دارند همراه با شما به مرحله بعدی از مسیر خرید بیایند و شما را به اهدافتان نزدیک تر می کند. در هر مرحله می توانید نرخ تبدیل را با ساختن محتوای هدفمند و ارزشمند افزایش دهید، این محتوای هدفمند به مشتریان کمک می کند تا سفر خود را با اطمینان و راحتی بیشتری طی کنند.
شما و تیم محتوا باید بدانید، در یک نقطه مشخص از سفر خریداران خاص، چه محتوایی را با آن ها به اشتراک بگذارید. این موضوع به افزایش اثربخشی بازاریابی محتوایی و فروش کمک می کند و مشخص می کند آیا محتوایی که در یک بخش خاص از آن استفاده کرده اید مؤثر بوده است یا خیر؟
بخش های ماتریس بازاریابی محتوایی
ماتریس بازاریابی محتوایی، انواع محتوا را از دو بُعد کلیدی بررسی می کند، تا بهترین مسیر خرید را برای شما و مخاطبتان بسازد.
دو محور ماتریس مسیر رسیدن به اهداف بازاریابی محتوایی را با قالب های مختلف محتوا نشانه گذاری می کند. با کمک قالب های محتوا می توانید در مراحل مختلف، مخاطبان گوناگونی را با خود همراه کنید.
محتواهای بصری و تعاملی برای ایجاد محرک های خرید احساسی در بالای ماتریس قرار می گیرند و محتواهایی که بر تصمیم گیری منطقی تاثیر دارند در پایین ماتریس قرار می گیرند.
بُردار عمودی مشخص می کند محتوا می تواند چه تاثیری روی مخاطب بگذارد و بردار افقی نشان می دهد که این محتوا را باید در کدام قسمت از مسیر مشتری منتشر کنیم.
این دو بردار ماتریس محتوا را به چهار بخش تقسیم می کند. هدف محتواهایی که در هر یک از این بخش ها قرار می گیرد، متفاوت است. گفتیم که ماتریس بازاریابی محتوایی به شما کمک می کند که مشتریانتان را در مسیر خرید به مؤثرترین روش راهنمایی کنید. این چهار بخش، چهار ابزاری هستند که با استفاده از آن ها می توانید به این هدفتان برسید:
محتوای آموزشی مخاطبان را از برند شما آگاه می کند و روی تصمیم منطقی آن ها تاثیر می گذارد. در ازای محتوای آموزشی رایگانی که در اختیار مخاطبانتان قرار می دهید، اعتماد آن ها را به دست می آورید. پست های آموزشی وبلاگ، راهنماها و رپورتاژها در این بخش قرار می گیرند.
هدف محتوای سرگرم کننده درگیرکردن احساسات مخاطبان است. به کمک محتوای سرگرم کننده، جذاب و حتی ویروسی می توانید سر و صدا به پا کنید و عده ای را از وجود برندتان آگاه کنید. محتواهایی مثل مسابقه ها، بازی ها و ویدئوها باعث می شود مخاطبانتان با برند شما درگیر شوند و دربارۀ شما با دیگران صحبت کنند. مثلاً پست های شبکۀ اجتماعی، مسابقه ها و اینفوگرافیک.
هدف این نوع محتوا این است که طوری روی احساسات مخاطبان برند شما تاثیر بگذارد که در نهایت آن ها دست به خرید بزنند. در این مرحله با مخاطبانتان رابطه تعاملی برقرار کنید و به آن ها نشان دهید که بقیه مخاطبانتان دربارۀ شما چطور فکر می کنند. برای مثال: کمپین ها، انجمن ها و کمک از افراد تاثیرگذار صنعت از این دسته هستند.
این نوع محتوا می خواهد مخاطبانتان را برای خرید متقاعد کند. با استفاده از این نوع محتوا به مخاطبتان نشان دهید که محصول شما واقعا کار می کند، ویژگی های محصولتان را به مخاطبتان نشان دهید و به آن ها ثابت کنید که محصول شما واقعا به دردشان می خورد، با استفاده از حساب و کتاب، آن ها را متقاعد کنید که محصول شما از سایر رقبا به صرفه تر است. وبینار و چک لیست ها از این گروه هستند.
انواع محتوا
می توانید محتوا را در انواع و قالب های متنوعی منتشر کنید. هر نوع محتوایی به ما انتخاب هایی برای تعیین قالب می دهد؛ چیزی که مهم است هدف شما از این محتواست، قرار است به چه چیزی برسید و چه نیازی را از مخاطبان رفع کنید؟
محتوای متنی
محتوای متنی پرچمدار انواع محتواست، حتی برای تولید انواع دیگر محتوا به متن نیاز دارید! محتوای متنی بخش جدایی ناپذیر تولید محتوا در هر شکلی است.
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوایی (Content marketing) چیست؟ همه آنچه باید بدانید!
این کلمات هستند که ارتباطات را ایجاد و یک پیوند قوی میان انسان ها برقرار می کنند. در تولید محتوا هم نمی توانید منکر نقش تأثیرگذار محتوای متنی شوید.
با سئوی محتوای متنی به موتورهای جستجو سرنخ هایی از محتوای خود و هدفتان می دهید. نوشته های شما می تواند در قالب های مختلف تولید و ارائه شود. بگذارید به شما چند شکل از محتوای متنی را معرفی کنیم.
پست های وبلاگ
تولید پست های وبلاگ از موارد ضروری برای رشد در دنیای اینترنت است، چون با بهینه کردن مقالات است که می توانیم ترافیک ورودی از گوگل و شانسمان برای دریافت بک لینک را افزایش دهیم. درواقع چیزی که مخاطبان هدف و مشتری های بالقوه را به سمت شما روانه می کند پست های وبلاگی شماست. از طرفی هر چقدر محتوای شما ارزشمندتر باشد آمادگی مخاطب برای خرید بیشتر می شود و همینطور می توانید یک ارتباط خوب و سازنده با مخاطبان و مشتری های فعلی داشته باشید.
توجه داشته باشید که بدنۀ پست های وبلاگی تنها از متن تشکیل نمی شود. شما می توانید برای افزایش اثربخشی محتوایتان بر مخاطبان و جذب آن ها از محتواهای چند رسانه ای مرتبط با موضوع استفاده کنید.
بر اساس نظرسنجی Orbit Media، وبلاگ نویسانی که به طور منظم محتوا منتشر می کنند، در مقایسه با آن هایی که به ندرت چیزی منتشر می کنند، نتایج بهتری می گیرند.
کتاب الکترونیکی (E-book)
کتاب های الکترونیکی غول نیستند؛ آن ها را نوعی مقاله در نظر بگیرید که در وبلاگ خود پست می کنید، تنها تفاوتش طولانی تربودن آن است. تولید آن ها اصلا سخت نیست اما نمونه ای مؤثر از محتوای طولانی است و میان مخاطبان هم محبوب است.
در کتاب الکترونیکی یک آگهی چند صفحه ای منتشر نمی کنید، هدف ارائه اطلاعات ارزشمند و مفیدی ست که نیازها و چالش های مخاطب را برطرف می کند. مثلاً: «صفر تا صد تولید محتوای وب سایت» می تواند تبدیل به یک کتاب الکترونیکی شود و در ازای دریافت ایمیل برای مخاطب ارسال شود.
اگر می خواهید اطلاعات خوبی از مخاطبان هدف خود بگیرید روی کتاب های الکترونیکی حساب کنید، مخاطبان حاضرند برای دریافت یک کتاب باارزش اطلاعات تماس خود را به شما بدهند.
مطالعات موردی
مطالعه موردی نشان می دهد چگونه برند شما به مشتری ها در حل مشکلشان کمک کرده است. این نوع محتوا برای مخاطب جذاب است، مخاطب در حال ارزیابی شماست و شما هم او را با نمونه های موفق و واقعی فروش خود مواجه می کنید.
این نوع محتوا به مخاطب هدف کمک می کند درک بهتری از شما و برندتان به دست بیاورد و به شما اعتماد کند و از این طریق تصمیم گیری را برای او آسان می کنید.
در استفاده از مطالعه موردی، حواستان باشد کدام مشتری را به عنوان یک نمونه انتخاب می کنید، مشتری هایی را انتخاب کنید که از خدمات شما بهترین استفاده را کرده اند و حتی آمار و نقل قول هایی باشد که نشان بدهد محصول شما چطور باعث موفقیت آن ها شده است.
کپشن در شبکه های اجتماعی
با شناخت مخاطبان هر شبکۀ اجتماعی سعی کنید متناسب با آن ها محتوای موثر تولید کنید، افرادی که در شبکه های اجتماعی شما را دنبال می کنند به شما و برندتان علاقه دارند، پس شما باید محتوایی منتشر کنید که توسط آن ها به اشتراک گذاشته شود و افراد جدیدی به سمت شما جذب کند. از طرفی باید بتوانید دنبال کننده های خود را به صفحات سایت خود هدایت کنید و کم کم آن ها را برای مراحل بعدی سفر مشتری آماده کنید.
در ادامه با هم شبکه های اجتماعی محبوب و محتوای مناسب آن ها را بررسی می کنیم.
در تمام شبکه های اجتماعی بهتر است ساعت فعالیت کاربران خود را با آزمون و خطا پیدا کنید و بهترین زمان را برای انتشار پست های خود را انتخاب کنید.
محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)
. وظیفۀ شما این است شرایطی ایجاد کنید که مخاطبان هدف و مشتری های شما برایتان محتوا تولید کنند چون از مؤثرترین انواع محتواست.
بخش نظرات در فروشگاه ها معمولاً بسیار مورد توجه کاربران است. آنجاست که مخاطبان بخشی از تردید خود برای خرید را کنار می گذارند و با خواندن تجربۀ خرید دیگر افراد تصمیم می گیرند.
مطلب مرتبط: چگونه تولید محتوای بهتری داشته باشیم
در انتهای مقالات خود، مخاطب را ترغیب کنید تا نظراتش را بنویسد. این نظرات هم برای شما و هم برای سایر مخاطبان راهگشا هستند. به شما کمک می کند تا مخاطب و نیازهایش را بیشتر بشناسید و در نتیجه بهتر بتوانید به او کمک کنید. حتما برای شما هم اتفاق افتاده که با خواندن نظرات مشتریان دربارۀ کیفیت یک محصول، تصمیمتان دربارۀ خرید آن محصول را قطعی کنید و یا کاملا منصرف شوید.
در بالا چند نمونه از محتوای UGC را مشاهده می کنید. مشتریان برای یک محصول نظرات خود را درج کرده اند؛ تصور کنید این کامنت های مثبت چه تاثیری روی فروش این محصولات می گذارد!
شکل دیگری از این نوع محتوا را در شبکه های اجتماعی می بینیم. جایی که مخاطب از محصول شما تصویری به اشتراک می گذارد یا تجربۀ خرید خود را توییت می کند در واقع برای شما محتوا تولید کرده است، بدون اینکه کار خاصی کرده باشید. البته شما می توانید با کمپین ها و چالش هایی که برگزار می کنید زمینه تولید محتوای UGC را فراهم کنید.
چک لیست ها
چک لیست ها در واقع لیستی از کارها برای انجام مرحله به مرحله یک کار هستند که اجرای آن ها با این ترتیب، احتمال رسیدن به نتیجه دلخواه را بیشتر می کند. ایجاد و ترویج این نوع محتوا کار ساده ای است و از طرفی چون مورد توجه مخاطب است، می تواند برای برند شما ارزش آفرینی کند.
خواندن این لیست ها معمولاً برای کاربران راحت است و به همان نسبت ارزش زیادی برای آن ها دارد.
مثلا چک لیستی که تصویر آن را بالاتر می بینید، چک لیست اطلاعات لازم برای نوشتن یک مقاله است. مخاطبان هدف شما همیشه به دنبال چنین محتوایی هستند!
راهنماها
اگر همین حالا در کادر جستجوی گوگل تایپ کنید "چگونه" با پیشنهادات بی شماری روبرو می شوید. این نوع محتوا هرگز محبوبیت خود را از دست نمی دهد و در طول پانزده سال گذشته چنین جستجوهایی 140% افزایش داشته است!
خودتان را به جای مخاطب بگذارید و ببینید آن ها در چه کارهایی به دنبال راهنما هستند. چه راه هایی وجود دارد که راهنمای شما تبدیل به یک محتوایی ویروسی شود و دست به دست میان مخاطبانتان بچرخد؟ در کنار متن قوی، از چه آیتم هایی می توانید برای افزایش قدرت محتوای خود استفاده کنید؟
به سؤالات متداول مشتری های خود برگردید و اشکالات اساسی آن ها را پیدا کنید و راهنمای گام به گامی برای رفع آن پرسش ها بیابید. راهنماها در شکل های مختلفی تولید و منتشر می شوند و نوع رایج آن به صورت متن است. این راهنماها را می توانید به صورت دیجیتال و یا به صورت واقعی به مخاطبان ارائه دهید.
یک راهنما برای استفاده از محصول یا خدمتتان باعث می شود در ذهن مخاطب بمانید.
محتوای ویدئویی
این روزها یک سوم فعالیت های آنلاین صرف تماشای محتوای ویدئویی می شود و می بینیم که مخاطبان چه قدر به سمت این نوع محتوا جذب می شوند. فارغ از اینکه در چه صنعتی فعال هستید، ویدئو برای شما یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی محتوایی ست.
طبق مطالعاتی که توسط INSIVIA انجام شده است، نرخ تبدیل در صفحات فرودی که محتوای ویدیویی دارند تا 80% افزایش پیدا می کند.
کاربران دوست دارند مطالب را سریع یاد بگیرند و در ذهنشان بماند؛ افراد زیادی هستند که دوست دارند یک محتوای آموزشی 1000 کلمه ای را در یک ویدیوی 1 دقیقه ای و به صورت عملی ببینند.
ویدئوها را می توانید در قالب های واقعی، استاپ موشن و موشن گرافیک منتشر کنید. استاپ موشن و موشن گرافیک ویدئوهایی هستند که با تکنیک های گرافیکی و انیمیشنی ساخته می شود.
مطلب مرتبط: تولید محتوای خوب چگونه اتفاق می افتد؟
در ادامه به شما چند نمونه محتوای ویدئویی پرطرفدار معرفی می کنیم.
مصاحبه ها
مصاحبه با کارشناسان معتبر صنعتتان و یا حتی مشتری ها، می تواند بازدهی زیادی برای شما داشته باشد. این نوع محتوا اطلاعاتی را اختیار مخاطبان شما می گذارد که به او در حل دغدغه هایش کمک می کند، نکتۀ طلایی در تولید و ارائه مصاحبه ها این است که کم کم شما را به متخصص حوزۀ کاریتان تبدیل می کند.
دقت کنید که چه سوالاتی می پرسید، این پرسش هاست که بینش شما را به مخاطب نشان می دهد. سعی کنید سؤالاتی بپرسید که پاسخ آن ها اطلاعات مفیدی از موضوعات مورد علاقۀ مخاطب و حتی رهبران صنعت شما باشد.
مصاحبه ها را می توانید به صورت پخش زنده و در پلتفرم های مختلفی عرضه کنید، مثلاً به صورت لایو در اینستاگرام؛ حتی می توانید آن را ضبط کرده و در سایت و دیگر کانال های انتشار خود نشر دهید.
پرسش و پاسخ
ویدئوهای پرسش و پاسخ برای رفع سؤالات و ابهامات کاربران بسیار کاربردی ست و تاثیر زیادی بر مشتری ها و مخاطبان هدف شما دارد.
این پرسش و پاسخ می تواند به صورت زنده و یا یک ویدیوی ضبط شده باشد. مثلا آخر ماه به صورت لایو اینستاگرامی با دنبال کننده های خود صحبت کوتاهی داشته باشید یا از آن ها بخواهید سولات خود را بپرسند و یک ویدیو تهیه کرده و در سایت خود آپلود کنید.
معرفی و بررسی محصولات
این روزها کسانی که بدون جستجو در اینترنت به سراغ خرید محصولی بروند خیلی کم هستند؛ باید پاسخی قانع کننده و کامل برای این دسته از کاربران داشته باشید. ویدئوی بررسی محصول حس خوبی به مخاطبان می دهد و به آن ها القا می کند فردی که در حال ارزیابی محصول است، زمانی مثل آن ها به دنبال پاسخ بوده و حالا نتیجۀ آن را گرفته است.
برای اینکه از این نوع محتوا نتیجۀ بهتری بگیرید سعی کنید از ویدیوهایی که واقعا توسط یک مشتری ساخته شده استفاده کنید، یا در کانال هایی آن را منتشر کنید که ارتباط مستقیم با شما نداشته باشد، مثلاً: در پیج مشتریان یا صفحه افراد تاثیرگذار صنعتتان.
فروشگاه های اینترنتی می توانند از این قالب به خوبی استفاده کنند چون شانس خرید محصولات را به شدت افزایش می دهد.
اگر محصول و خدمت شما دیجیتالی است، می توانید با استفاده از ویدئو آن را به مخاطب معرفی کنید. مثلاً برای نشان دادن بخش های مختلف اپلیکیشنی که به تازگی ساخته اید، از صفحه ویدیو تهیه کنید و همه قسمت های آن را معرفی کنید.
وبینار (Webinar)
این محتوا کاملا تعاملی ست و فرقی که با دیگر انواع ویدئو و رویدادهای زنده دارد این است که افراد برای دسترسی به این محتوا باید ثبت نام کنند و آمادگی لازم برای شرکت در آن را داشته باشند.
با برگزاری وبینار می توانید اعتبار خود را به عنوان یک برند متخصص افزایش دهید.
از مزایای وبینار می توانیم به:
اشاره کنیم و نکتۀ قابل توجه این است که می توانید وبینارها را ضبط کرده و مجدداً از آن ها برای جذب مخاطب استفاده کنید.
محتوایی که تولید کرده اید می تواند یک وبینار رایگان باشد یا هزینه ای برای مخاطبانتان داشته باشد، همه چیز به این بستگی دارد که قرار است چه چیزی ارائه دهید و با چه هدفی اینکار را می کنید.
محتوای تصویری
با پیشرفت کسب و کارها در پیاده کردن تکنیک های تولیدمحتوا، رقابت در این بازار روزبه روز سخت تر می شود. اگر از بیشترین ظرفیت خود برای جذب مخاطبان استفاده نکنید، زودتر از آنچه که فکرش را بکنید نامتان از یادها پاک خواهد شد.
استفاده از تصاویر در مقالات و کانال های مختلف محتوایی توجه مخاطبان را جلب می کند. کاربر زمانی که به محتوای شما نگاهی می اندازد به دنبال چیزی ست که او را نگه دارد. در واقع شما باید طعمه ای داشته باشید تا بتوانید او را به دام بیاندازید! زمان شما برای جذب او کمتر از چیزی ست که فکرش را می کنید!
محتواهای تصویری زیر را در ذهن داشته باشید و سعی کنید متناسب با اهداف خود از آن ها استفاده کنید.
اینفوگرافیک
اینفوگرافیک ها ناجی شما در بازاریابی دیجیتال هستند! اینفوگرافیک به مخاطب کمک می کند مباحث را بهتر تجسم کند و اطلاعاتی که به او می دهید را به سادگی بفهمد.
وقتی می خواهید مسائل پیچیده را توضیح دهید، برای ایجاد ارزش در محتوا، آماری را ارائه دهید، می خواهید مطالب را سریع تر منتقل کنید و یا نموداری مرتبط با موضوع دارید از اینفوگرافیک استفاده کنید.
این نوع محتوا سرگرم کننده است و ظاهر زیبا و رنگارنگ آن معمولاً توجه مخاطب را جلب می کند. از اینفوگرافیک ها فقط در دنیای دیجیتال استفاده نمی شود.
دو تصویر بالا نمونه ای از این نوع محتواست. می بینید که توضیحاتی طولانی در یک تصویر به صورت مختصر و قابل فهم بیان شده است.
مطلب مرتبط: آیا محتوای ویدئویی پادشاه است
اینفوگرافیک ها پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یک محتوای ویروسی را دارند، دقت کنید که چه محتوایی را انتخاب می کنید و از چه مسائلی در آن صحبت می کنید.
میم (meme)
Memeها نوعی ایده و مفهوم هستند که به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می شود. دقت کنید که هر میمی نمی تواند برای کاربران جذابیت لازم را داشته باشد. شما باید بتوانید با شوخی و طعنه پیام های ساده را به مخاطب برسانید. قرار نیست در یک میم راهنمای قدم به قدم نوشتن سند استراتژی بازاریابی محتوایی را توضیح بدهید!
سعی کنید متناسب با برند و موضوع از این نوع محتوا استفاده کنید و به موقع آن را نشر دهید. حواستان باشد که استفاده بیش از حد از میم ممکن است چندان کار درستی نباشد. ترندها را بشناسید و از قافله عقب نمانید. از میم ها بیشتر در شبکه های اجتماعی، توییتر و اینستاگرام استفاده کنید.
این یک نمونه میم است که ما در مقالۀ "بازاریابی محتوایی چیست؟" از آن استفاده کردیم. (پیشنهاد می کنیم که این مقاله را بخوانید، نکات مهم و کاربردی زیادی در آن پیدا خواهید کرد.)
این میم تفاوت میان بازاریابی محتوایی و بازاریابی محتوا را نشان می دهد و می گوید که این دو کلمه آنقدر شبیه اند که عدۀ زیادی آن ها را به جای هم استفاده می کنند.
نمودار و جدول
نمودارها و جداول هم مانند اینفوگرافیک، محبوب مخاطبان هستند. یک تصویر که داده های زیادی به همراه دارد و به خاطر فرم مقایسه ای آن فهم مطالب برای کاربران راحت تر است، به نظر شما یک نمودار که گویای بحث باشد از دو پاراگراف متن بهتر نیست؟
وقتی قصد دارید اطلاعات خود را با آمار به مخاطب برسانید و یک تصویر درست از شرایط به او بدهید از نمودارها استفاده کنید. مرسوم ترین نوع آن ها نمودارهای میله ای و دایره ای است.
در جدول ها هم با کنارهم قرار دادن طرفین مقایسه و اطلاعات هر کدام، صحبت هایتان به خوبی در ذهن مخاطب طبقه بندی می شود، در نتیجه بهتر می تواند تصمیم بگیرد.
اسکرین شات
این نوع از تصاویر در راهنماها کاربرد زیادی دارد، اگر محصولات و خدمات شما به صورت دیجیتال است، حتما نیاز پیدا می کنید از این نوع محتوا استفاده کنید. مثلاً اگر یک اپلیکیشن ساخته اید و قصد دارید در سایت خود تصاویری از محیط برنامه بگذارید، یا طرز استفاده از یک بخش خاص در آن را گام به گام و به همراه تصویر توضیح دهید، در کنار ویدئو گرفتن، بهترین راه، استفاده از اسکرین شات است.
اعتبار خود را با اسکرین شات های متناسب و مرتبط بیشتر کنید و به مخاطب این اطمینان را بدهید که ادعای توخالی نیستید!
تصاویر متحرک یا GIF
استفاده حرفه ای از تصاویر متحرک مانند گیف ها برای رساندن مفهوم به مخاطب در کوتاه ترین زمان، عالیست. در شبکه های اجتماعی از گیف ها استفاده کنید. اگر به دنبال افزایش تعامل با مخاطبان خود هستید هر چند وقت یکبار در تقویم محتوایی خود یک محتوای تصویری متحرک داشته باشید.
از GIF ها می توانید برای نمایش گام به گام انجام یک فرایند پیچیده یا نماش داده ها به صورت متحرک (مثلاً نمودار متحرک) هم استفاده کنید.
محتوای صوتی
کاربران این روزها سعی می کنند از وقت خود بهترین استفاده را کنند، زمان های مردۀ خود را برگردانند و از هر موقعیتی برای یادگیری استفاده کنند. زمانی که در مسیر هستند، یا وقتی در اتاق انتظار نشسته اند و حتی قبل از خواب.
برای محتوای صوتی باید توجه کنید لحن و بیان خوبی داشته باشید و با حرف های خود مخاطب را متقاعد کنید که چیزی برای ارائه دارید. سرگرم کننده بودن کلید موفقیت شما در دنیای محتوای صوتی است.
پادکست
پادکست یکی از انواع محتوای صوتی ست که این روزها بسیار محبوب شده است؛ در دنیا حدود 112 میلیون نفر از این نوع محتوا استفاده می کنند.
تقریبا در همه زمینه ها پادکست های خوبی وجود دارد، از مباحث روانشانسی گرفته تا قصه و داستان! اگر می خواهید در این بخش هم خودی نشان بدهید دیگر تنها رقبای شما افراد صنعتتان نیستند. باید به حدی جذاب باشید که مخاطب از میان تمام پادکست ها شما را انتخاب کند.
در انتخاب موضوع برای پادکست باید دقت کنید. خود شما چه زمانی برای این نوع محتوا وقت می گذارید؟ معمولا افراد زمان استراحت و در طول مسیر وقت خود را با پادکست صوتی پر می کنند. پس باید محتوایی که ارائه می دهید نه تنها مفید باشد بلکه سرگرم کننده هم باشد.
پادکست به شما کمک می کند به خوبی در ذهن مخاطب جایگاه کسب کنید و کاری کنید که شما را فراموش نکنند.
کتاب صوتی
در کنار پادکست ها تمایل به کتاب های صوتی هم بیشتر شده است، شما می توانید کتاب های مرتبط با صنعت خود را پیدا کنید و به صورت کتاب صوتی منتشر کنید. کتاب را به صورت خلاصه ای برای مخاطب توضیح دهید یا کامل و فصل به فصل ارائه دهید.
لحن خود را متناسب با موضوع تغییر دهید و با یک روخوانی خسته کننده مخاطب را از خود دور نکنید.
مطلب مرتبط: تولید محتوای موفق با 6 کلید طلایی
حالا زمان آن رسیده که دست به کار شوید ...
بهترین سلاح ها را برای مبارزه در راه بازاریابی محتوایی انتخاب کنید.
در این مقاله دربارۀ انواع محتوا گفتیم، سعی کردیم راهکارهای عملی برای استفاده از آن ها بدهیم و ماتریس بازاریابی محتوایی را توضیح دادیم تا بدانید که پا به چه میدان گستره ای گذاشته اید؛ حالا این گوی و این میدان، زمان آن رسیده که دست به کار بشوید!
استراتژی بازاریابی محتوایی تان را به بهترین نحو بچینید و آن را به موثرترین شیوه اجرا کنید، در این راه اگر به سوال، ابهام یا مشکلی برخورد کردید، حتما با ما در میان بگذارید. ما در روزنامۀ فرصت امروز سعی می کنیم بهترین پاسخ ها را برای شما پیدا کنیم.
لطفا این مقاله را با تمام کسانی که فکر می کنید به خواندن آن نیاز دارند به اشتراک بگذارید، نکتۀ آخر اینکه انتقادات شما، برای ما بی نهایت با اهمیت اند.