یکی از بهترین شیوه های جذب مخاطب در فضای مجازی تولید محتوای خوب است، اما آیا همه محتواها دیدنی و خواندنی اند؟خواننده چه محتوایی را می بیند یا می خواند؟ آیا هر محتوایی که در وب سایت خود می گذارید خوانده یا دیده می شود؟ بدون شک پاسخ منفی است. پس چه محتوایی تولید کنیم که خواننده آن را ببیند و یا بخواند ؟
برای اینکه کاربر محتوای شما را بخواند یا ببیند، به سه نکته توجه کنید:
نکته اول: کوتاه بنویسید و فیلم کوتاه بسازید
عصر امروز عصر کوتاه نویسی است. مردم فرصت خواندن مطالب بلند را ندارند. محتوایی را خواننده می خواند که شما بتوانید در چند جمله اول پیام را انتقال داده باشید. شما باید پیام اصلی را در همان بند اول بگویید. چون اگر بخواهید حاشیه بروید مخاطب از صفحه شما می رود.
حتی اگر فیلم هم تولید می کنید باید در 10 تا 15 ثانیه اول پیام خود را بیان کنید.
برخی از ویدئوهای کوتاه آنقدر خسته کننده است که بیننده حاضر نیست حتی چند ثانیه بیشتر آن را ببیند. جملاتی نظیر: «سلام دوستان. من فلان فلانی نویسنده و تولیدکننده محتوا هستم. می خواهم امروز درباره یکی از گزینه های مهم در زمینه تولید محتوا با شما صحبت کنم. همانطور که می دانید... » اگر جمله شما در یک ویدئو کوتاه این گونه آغاز شود، مخاطب کمی دارد. باید بگویید: «سلام. سه راه برای تولید محتوای خوب وجود دارد.»
مطلب مرتبط: محتوا و نحوه تولید آن / همه چیز درباره خلق یک محتوای جذاب
شما اگر تولیدکننده یا فروشنده کفش های طبی هستید باید در یک ویدئوی کوتاه بگویید: «سلام. این کفش ها، سلامتی قلب شما را تضمین می کند. یک لایه طبی دارد. این لایه طبی باعث می شود عرق و... »کل مطلب در یک دقیقه بیان شود.
شما برای اینکه خواننده را به ادامه خواندن وادار کنید فرصت کوتاهی دارید. در یک پاراگراف کوتاه حرف و پیام تان را منتقل کنید. در این صورت مخاطب به ادامه حرف های شما توجه می کند. در پاراگراف بعدی یا ادامه ویدئو حرف های کلی نزنید. وقتی در جمله اول گفتید: «چگونه لک جوهر را از روی فرش پاک کنیم؟» در جملات بعدی راه های پاک کردن جوهر از روی فرش را خلاصه بگویید. مثلا: «شما مقدار کمی سرکه را روی پارچه سفید آغشته کنید و روی آن پودر لباسشویی بریزید سپس...» تا اینجا، مخاطب نوشته شما را می خواند یا حرف های شما را می شنود.
در نوشتن حتما از جملات کوتاه استفاده کنید. جملاتی بیش از 7 تا 8 کلمه برای خواننده آزاردهنده است. برخی از نویسندگان، فعل جمله را پس از نوشتن 30 تا 40کلمه می آورند. جملات بلند و طولانی خسته کننده است. هر چقدر جمله کوتاه تر باشد خواننده بیشتری دارد. مثلا جمله: « شما هر روز کتاب بخوانید.» زیباتر و خواندنی تر است یا جمله: « هر روز از صبح تا شب، در خانه، محل کار، داخل اتوبوس، مترو و یا در پارک ها لحظاتی کتاب بخوانید.»؟
بدون تردید جمله اول، پیام را زودتر منتقل می کند. از تکرار فعل نترسید. برخی از افراد می گویند: نباید فعل را زیاد تکرار کرد اما گاهی تکرار موجب زیبایی است. من کتاب می خوانم. تو کتاب می خوانی. ما کتاب می خوانیم. پس خانواده کتابخوانی هستیم. این جملات زیباست. کوتاه است. پیام را تکرار می کند و خواننده لذت می برد.
عصر درازگویی گذشته است. پیام ما در وب سایت ها باید کوتاه باشد. خواندنی باشد. زیبا باشد و پیام سریع به ذهن خواننده منتقل شود. شما اگر نویسنده هستید اول از همه بدانید چه پیامی را می خواهید انتقال دهید. بعد آن پیام را با کمترین کلمات بنویسید.
نکته دوم : از داستان برای تولید محتوا استفاده کنید
همه ما آدم ها داستان را دوست داریم. داستان انگیزه را برای دیدن یا خواندن بالا می برد. بنابراین گاهی می توانید برای جلب نظر خواننده داستان بگویید. داستان های کوتاه بگویید و یا با فیلم های کوتاه، داستان تولید کالا را روایت کنید. مردم داستان را دوست دارند. داستان شما باید کوتاه باشد. قصه امیرارسلان نامدار ننویسید. خیلی کوتاه یک روایت زیبا از کالا یا خدمت خود بیان کنید. داستان های ادامه دار هم ننویسید. حداکثر در 700 تا 800 کلمه داستان کالای خود را بیان کنید. البته می توانید درباره کالای خود داستانی بنویسید و زیرپوستی به کالای خود اشاره کنید. فیلم های داستانی شما نیز باید کوتاه باشد. شخصیت اصلی داستان نباید زیاد حرف بزند. در زمان کوتاه حداکثر یک تا دو دقیقه پیام را انتقال دهید.
نکته سوم: محتوای شما چه نفعی برای کاربر دارد؟
هیچ گاه در تولید محتوا منافع خواننده را فراموش نکنید. برخی از نویسندگان فقط به فکر منافع کارفرما هستند. اگرمی خواهید مدیرعامل نوشته شما را بخواند و لبخند بزند، لطفا فقط برای او بنویسید. مطالبی برای مردم خواندنی است که منفعتی برای آنها دارد. اگر تولیدکننده کفش هستید لازم نیست درباره تاریخچه تولید کفش در جهان مطلبی بنویسید. این دسته از مطالب را افراد کمی می خوانند، اما حتما مطلبی درباره زیره یا پاشنه کفش و رابطه آن با سلامتی افراد بنویسید. همچنین می توانید با تصویر، نشان دهید که یک کفش خوب می تواند به سلامت قلب نیز کمک کند.
یا اگر در وب سایت خود مبل می فروشید، لازم نیست درباره فرآیند ساخت مبل توضیح دهید. مردم دوست دارند چیزی را بخوانند و ببینند که برای آنها فایده داشته باشد. مثلا درباره فواید نشستن روی مبل برای کاهش درد زانو یا کمر بنویسید. در میانه یا انتهای مطلب می توانید لینک بدهید تا به فروشگاه شما بیایند. خواننده با خواندن این مطلب به فروشگاه شما سر می زند.
مطلب مرتبط: تولید محتوای جذاب با 5 الگوی کاربردی
یکی از بانک ها برای تولید محتوا، مطلبی بالغ بر 5000 کلمه درباره تاریخچه بانک و بانکداری در ایران نوشته است. این مطلب را کسی نمی خواند. من چرا باید درباره تاریخچه راه اندازی این بانک بدانم؟ اما این مطلب را می خوانم: «بدون سپرده گذاری تا 100میلیون تومان وام بگیرید.» خواندن این مطلب برای من منفعتی دارد.
جمع بندی
در این نوشته سه نکته درباره تولید محتوای متنی و تصویری گفته شد: یک: عصر امروز عصر کوتاه نویسی و کوتاه گویی است. دو: داستان عنصر مهمی در محتوای متنی و تصویری است. سه: محتوا باید منفعتی برای کاربر داشته باشد.
کارشناس کسب و کار*