آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که چه دلیلی باعث می شود تا برخی از محتواها کاملا موفق باشند؟ آیا این موضوع شانسی بوده و یا رازهایی وجود دارد؟ اگرچه هیچ گاه نمی توان منکر شانس شد، با این حال منظور از موفقیت این است که امکان تکرار آن وجود داشته باشد. برای مثال اگر اکثر محتواهای یک فرد و یا برند با استقبال همراه می شود، دیگر نمیتوان در این رابطه شانس را دخیل دانست. مسئله اصلی این است که این رازهایی را که از آن به عنوان کلید موفقیت نام برده می شود، پیدا کنیم. اگرچه همواره راهکارها و نکته های مختلفی وجود دارد، با این حال برخی از نکات کاملا الزامی بوده و رعایت آنها مهم تر از سایرین خواهد بود. درواقع اگر این موارد در کار شما به چشم نخورد، سایر روش ها نمی توانند سطح محتوای شما را با بهبودی چشمگیر مواجه سازند. در این راستا به بررسی این شش کلید برای تولید محتوای موفق خواهیم پرداخت.
1-هدف و دلیلی برای کار خود داشته باشید
در این رابطه هرچه دلایل و اهداف شما بیشتر و ارزشمندتر باشد، بدون شک شانس موفقیت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. درواقع شما پیش از هر چیزی باید دلیلی را برای مشاهده خود داشته باشید. از این موضوع حتی می توان برای تبلیغ محتوای خود نیز استفاده کرد. برای مثال اگر در رابطه با آینده کسب و کار خود در دوران پساکرونا صحبت کرده اید، میتوانید این جمله را که اگر می خواهید که از همین امروز برای کسب بهترین نتایج پس از طی کردن این دوران سخت آماده باشید، این ویدئو را مشاهده نمایید. این موضوع باعث خواهد شد تا مخاطب تنها با خواندن یک خط، اشتیاق لازم را پیدا نماید.
مطلب مرتبط: تولید محتوای خوب چگونه اتفاق می افتد؟
همچنین هنگامی که هدف شما مشخص باشد، امکان هماهنگ سازی و در یک راستا قرار دادن محتواها، امکانپذیر خواهد بود. تحت این شرایط شما می توانید نسبت به کسب نتیجه دلخواه خود تا حد زیادی اطمینان داشته باشید. به همین خاطر انتخاب استراتژی شما نیز با توجه به همین اهداف و دلایل خواهد بود.
2-مخاطب خود را به خوبی بشناسید
با توجه به این امر که محتوا توسط جامعه هدف شما مشاهده خواهد شد، ضروری است تا به آنها توجه ویژه ای داشته باشید. درواقع اشتباه رایج بسیاری از برندها انتخاب سبک و موضوعاتی است که ابدا سلیقه مخاطب نبوده و این امر باعث می شود که حتی در صورت عملکرد درخشان و تولید محتوایی ارزشمند، موفق به جلب نگاه مخاطب هدف خود نباشند. در این رابطه لازم است تا از جامعهشناس ها کمک گرفته و عملکرد افراد را در صفحات گوناگون مورد بررسی قرار دهید. در این رابطه تحلیل صفحات رقبای خود نیز اقدامی کاملا سودمند محسوب شده و کمک می-کند تا به شناخت درستی از جامعه هدف خود دست پیدا کنید. در این رابطه مشورت گرفتن مستقیم از خود افراد نیز می تواند راهکار بسیار خوبی باشد. به عنوان نکته پایانی توصیه می شود که داده ها را به بهترین شکل مکتوب کرده و یک پایگاه اطلاعاتی ایجاد نمایید. این امر نیاز به تحقیق مجدد را از بین برده و باعث می شود تا نظم بهتری بر روند تحقیقات شما حاکم شود. برای مثال می توانید سلیقه مخاطب خود را با استفاده از داده های خود طی دوران مختلف مقایسه نمایید. درواقع رفتار افراد حتی در فصول مختلف نیز تفاوت هایی را داشته و همواره ثابت باقی نمی ماند. در این رابطه انواع ابزارهای آنالیز می توانند به شما کمک نمایند.
3-نسبت به نوع محتوا و روش کار خود تصمیمگیری نمایید
تا به این مرحله شما هدف خود را مشخص کرده و مخاطب را نیز شناخته اید، حال باید نسبت به روش کار خود تصمیمگیری نمایید. درواقع تعداد محتواها بسیار زیاد بوده و روش ها نیز متفاوت می باشد. در این رابطه اگرچه بهتر است که حداکثر محتواها را مورد استفاده قرار دهید، با این حال نمی-توان همه آنها را به یک اندازه مهم تلقی نمود. همچنین در این مرحله باید نسبت به بستر و یا بسترهای اشتراک گذاری محتوای خود نیز تصمیمگیری نمایید. برای کسب نتایج بهتر، تحلیل انتخاب های سایر برندها در منطقه خودتان نیز می تواند راهکاری مناسب باشد.
4-راهکارهای افزایش جذابیت را پیدا نمایید
در این مرحله شما باید تمامی راهکارهایی را که به بهتر دیده شدن هر یک از محتواها و افزایش جذابیت آنها منجر میشود، شناسایی کرده و برای استفاده از آنها برنامهریزی نمایید. برای مثال ممکن است استفاده از تصویر حتی برای مقالات، یکی از راهکارهای مهم در جذب مخاطب باشد. تحت این شرایط شما باید به دنبال پیداکردن عکاسی با مهارت برای همکاری باشید. با این حال تنها به یک روش خود را محدود نکرده و در این زمینه تحقیقات کاملی را داشته باشید. استفاده از مشاورهای تولید محتوا در این مرحله، یک انتخاب کاملا هوشمندانه خواهد بود. در نهایت فراموش نکنید که هر اقدام جدی را در معرض آزمایش قرار دهید تا نسبت به نتیجه بخش بودن آن اطمینان داشته باشید.
5-زمانبندی را فراموش نکنید
حال باید نسبت به بهترین زمان اشتراکگذاری هر یک از محتواها تصمیمگیری نمایید. در این رابطه فراموش نکنید که برخی از موضوعات، در زمانی دیگر با استقبال بالاتری همراه خواهد بود. برای مثال مطالب مرتبط با سفر، معمولا در تابستان با بالاترین بازخورد همراه خواهد بود. به همین خاطر لازم است تا یک نظم کاری برای خود ایجاد کرده و زمان درست کار بر روی هر موضوع را بیابید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید ترندها هستند. درواقع این موارد یک محدوده زمانی داشته و شما فرصت چندانی را برای استفاده از آنها در اختیار ندارید. به همین خاطر ضروری است تا در زمینه زمانبندی، به شکلی کاملا حرفه ای و با دیدی همه جانبه رفتار نمایید. در این رابطه بر خی از افراد به تقلید از زمانبندی برندهای مطرح در زمینه ارسال محتوا، می پردازند که برای شروع می تواند انتخاب کم ریسک تری باشد.
مطلب مرتبط: محتوا و نحوه تولید آن / همه چیز درباره خلق یک محتوای جذاب
6-فضاهای کار خود را انتخاب نمایید
در نهایت شما باید نسبت به فضاهای کار خود تصمیم گیری نموده و پس از این مرحله، شما آماده شروع فعالیت خود خواهید بود. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما تنها به فضای اینترنت محدود نبوده و ممکن است تصمیم شما این باشد که در زمینه مطبوعات چاپی فعالیت نمایید. با این حال همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که امکان همکاری با سایرین نیز وجود دارد. برای مثال استراتژی پست مهمان، یکی از موارد رایج محسوب می شود. این موضوع را نیز فراموش نکنید که زمانی نیاز است تا شما به جایگاه خود در جامعه دست پیدا کنید. به همین خاطر در رابطه با نتایج بیش از حد عجول نباشید.