امروزه شبکه های اجتماعی به مهمترین بازار فروش تبدیل شده است. دلیل این امر نیز به این خاطر است که هر فرد به طور میانگین بیش از پنج ساعت از زمان شبانه روز خود را به گشت و گذار در شبکه های مختلف اختصاص می دهد و این امر در حالی است که این احتمال وجود دارد که حتی تا چند روز، یک بیلبورد و یا تبلیغ تلویزیونی را مشاهده نکنند. اهمیت این موضوع باعث می شود که فعالیت در این شبکه به رعایت موارد متعددی نیاز داشته باشد. درواقع بستر رایگان آنها باعث شده است تا هر برندی امکان فعالیت را داشته باشد که این امر به معنای بالاترین سطح رقابت است. در این رابطه فراموش نکنید که شش شبکه اجتماعی اصلی شامل: فیس بوک، یوتیوب، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و تیک تاک است. اگرچه فعالیت در هر یک از آنها متفاوت است؛ برای مثال توییتر بر روی جملات کوتاه و تیک تاک بر روی کلیپ های کوتاه متمرکز است، با این حال یکسری بایدها و نبایدهای فعالیت در شبکه های اجتماعی وجود دارد که در صورت عدم رعایت آنها، نتایج بسیار بدی را متحمل خواهید شد. در ادامه این کدهای ضروری، بررسی خواهد شد.
بایدها:
1-استراتژی داشته باشید
شما قبل از آنکه شبکه اصلی خود را انتخاب کنید، لازم است تا استراتژی خود را مشخص کرده باشید. درواقع باید بدانید که چه هدفی از فعالیت در بستر شبکه های اجتماعی دارید و از چه طریقی می خواهید به این اهداف دست پیدا کنید. این امر باعث خواهد شد که از همان پست اول، کاملا موفقیت آمیز ظاهر شوید. در کنار این مسئله نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که یک استراتژی کاملا کاربردی این است که خود را از سایرین متمایز نمایید. درواقع با اقدامات رایج نمی توان تاثیر اولیه لازم را به همراه داشت. همچنین این نکته را فراموش نکنید که اگرچه بستر فعالیت در شبکه های جتماعی رایگان است، با این حال نباید از اختصاص بودجه برای آن غافل شوید. برای مثال شما به تبلیغات، تولید محتوای باکیفیت و... نیاز خواهید داشت که بدون شک این موارد تنها زمانی امکان پذیر است که به بودجه بندی نیز فکر کرده باشید.
مطلب مرتبط: مدیریت شبکه های اجتماعی با توصیه های حرفه ای
2-بهترین بستر را انتخاب کنید
از دیگر مواردی که باید رعایت نمایید این است که شما عملا قادر نخواهید بود که در تمامی شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید. درواقع حتی ابربرندها نیز چنین اقدامی را انجام نمی دهند و در بهترین حالت تنها سه شبکه اصلی را مورد توجه خود دارند، با این حال شما در ابتدای کار خود تنها باید بر روی یک شبکه تمرکز کرده و در این مسیر، بهترین گزینه را انتخاب کنید. اشتباه بزرگ بسیاری از افراد در این زمینه این است که صرفا به آمار تعداد مخاطبان توجه می کنند. این امر در حالی است که جامعه هدف شما، معیار انتخاب خواهد بود. در این زمینه ممکن است با یک سرمایه گذاری بر روی یک شبکه نوظهور، وارد بستری با فضای رقابتی به مراتب کمتر شوید که خود می تواند زمینه درخشش شما را به همراه داشته باشد. در نهایت فراموش نکنید که امروزه سایت ها و ابزارهای گوناگونی معرفی شده است که شما را در تصمیم گیری بهتر، یاری می کنند.
3-از ابزارهای مناسب استفاده کنید
این امر که بخواهید تمامی اقدامات را خودتان و یا تیم تولید محتوا انجام دهند، بدون شک غیرممکن خواهد بود. به همین خاطر نیاز است که از امکانات و بازارهای مناسب در این مسیر استفاده کنید. برای مثال یکی از این موارد، BuzzBundle است که به کمک آن می توانید آمارهای صفحات خود را با هفته ها و حتی سال های قبل مقایسه کرده و حتی وضعیت بازار و برندهای رقیب را نیز پیگیری نمایید. در این رابطه Buffer نیز به شما امکان ایجاد پست های زمان بندی شده و ارسال خودکار آنها را مهیا می کند و از بستر آنها می توانید برای ایجاد جدول محتوا نیز استفاده نمایید. همچنین Social Studio یک ابزار ویرایش محتوا محسوب می شود که با استفاده از هوش مصنوعی به کار رفته، به سرعت می توانید نیاز خود را برطرف نمایید. این امر در حالی است که در نرم افزارهایی نظیر فتوشاپ، شما نیاز به یادگیری خواهید داشت که امری سخت و زمانبر محسوب می شود. با یک جست و جوی ساده می توانید به فهرست کاملی از ابزارهای مفید در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی، دست پیدا کنید. در این زمینه بهترین نتیجه را زمانی به دست خواهید آورد که شبکه موردنظر خود را انتخاب کرده باشید و ابزارهای موجود برای آن شبکه را انتخاب نمایید.
4-به آمارهای مهم توجه داشته باشید
درواقع آمارهای زیاد تنها گول زننده محسوب می شود و تمرکز شما را از بین خواهد برد. تحت این شرایط سوال اصلی این است که به چه آمارهایی باید به صورت مداوم توجه داشته باشیم؟ در این زمینه مهمترین آمار، وضعیت تعامل کاربران با صفحه شما است. درواقع شما حتی اگر به مخاطبان چند هزار نفری هم دست پیدا کنید ولی تعامل لازم شکل نگرفته باشد، عملا به نتیجه مدنظر خود دست پیدا نخواهید کرد. در زمینه نتایج نیز به صورت کلی شما دو هدف خواهید داشت. نخست فروش است که می خواهید از طریق شبکه های اجتماعی، فروش آنلاین داشته باشید. با این حال این امر تنها هدف فعالیت نبوده و ممکن است شما بخواهید که در بازار مدنظر خود به برندی شناخته شده تر تبدیل شوید. هر یک از این اهداف به سنجش آمارهای مخصوص به خود نیاز خواهد داشت. برای مثال در زمینه کسب شهرت، نرخ جذب مخاطب به مراتب مهمتر از میزان فروش است. در آخر فراموش نکنید که این موارد هیچ تضادی با یکدیگر نداشته و تنها اولویت اصلی را معین می کند. به همین خاطر ممکن است شما اولویت اصلی شناخته شدن را داشته باشد. در عین حال برای فروش آنلاین نیز تلاش نمایید.
مطلب مرتبط: مدیریت شبکه های اجتماعی در 18 دقیقه
5-تعامل و تداوم فعالیت ها
به عنوان آخرین گزینه از فهرست اقداماتی که باید انجام دهید، مسئله تعامل و تداوم فعالیت ها مطرح می شود. درواقع شما باید تلاش کنید که در کنار جذب مخاطبان جدید، با آنهایی که تاکنون به مخاطب خود تبدیل کرده اید، تعامل داشته باشید. این امر باعث می شود که نرخ رشد شما واقعی و همیشگی باشد و بتوانید مخاطبان خود را برای سال های زیاد نگه دارید. همچنین فراموش نکنید که شما باید یک نظم کاری داشته باشید. درواقع نمی توان یک هفته فعالیت روزانه داشت و هفته دیگر را به استراحت کامل پرداخت. این امر باعث می شود تا مخاطب نیز بتواند با اقدامات شما همراه شود. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که تمامی اقدامات شما برای همه مخاطبان جذاب نخواهد بود. برای مثال ممکن است برای چند گروه، تنها یک موضوع نظیر نقد و بررسی جدیدترین محصولات، مهم باشد. به همین خاطر اگر نظم خوبی را مورد توجه خود نداشته باشید، بدون شک با مشکلات زیادی مواجه می شوید. در این رابطه اشتباه بزرگ بسیاری از برندها این است که پس از مدتی فعالیت و با عدم برآورده شدن انتظاراتی که داشته اند، همه چیز را رها می کنند و یا فعالیت ضعیف تری را ارائه می دهند که این امر بدون شک اشتباهی بزرگ محسوب می شود. درواقع شما با توجه به حجم رقابتی بودن بازاری که انتخاب کرده اید، به یک زمان منطقی برای رشد نیاز خواهید داشت و نباید در این رابطه کوتاهی نمایید.
نبایدها
1-تلاش برای رضایت همگانی
واقعیت این است که شما در هر بازاری با سلیقه های مختلف مواجه خواهید بود که عملا نمی توان همه آنها را راضی کرد. درواقع با یک نگاه واقع بینانه به این موضوع پی می برید که عملا نیازی به چنین اقدامی وجود ندارد. درواقع شما باید به دنبال مشتریان مناسب برند خودتان باشید. برای مثال اگر در زمینه تولید لوازم نقاشی فعالیت دارید، طییعی است که بازار اصلی شما افرادی هستند که در این حوزه فعالیت دارند. در کنار این مسئله شما باید تلاش کنید تا افراد دیگر را نیز علاقه مند نمایید. با این حال این امر برای همه افراد امکان پذیر نخواهد بود. این امر در حالی است که بسیاری از برندها، زمان زیادی را صرف جامعه هدفی اشتباه می کنند و این امر باعث می شود تا بودجه و وقت خود را هدر بدهند و فرصت ها را به برندهای رقیب، واگذار نمایند. در این رابطه ضروری است که به جای تلاش برای تقلید کردن، به دنبال ارائه مواردی منحصر به فرد باشید. این امر باعث خواهد شد که حتی بتوانید مخاطبان وفادار برندهای دیگر را نیز به سمت خود جذب کنید.
2-حذف نظرات منفی
یکی از اقدامات بسیار عجیب و در عین حال رایج این است که افراد اقدام به حذف نظرات منفی و انتقادات در شبکه های اجتماعی می کنند. درواقع تصور آنها این است که چنین مواردی باعث خواهد شد تا در جذب مشتری های جدید ناکام باشند. با این حال این اقدام تنها باعث می شود شما صورت مسئله را پاک کنید. درواقع همچنان مشکلات پابرجا است و این امر به معنای تکرار شکایت ها خواهد بود. در این زمینه اقدام منطقی این است که مسئولیت اتفاقات را برعهده گرفته و در تلاش برای جبران باشید. در این زمینه می توانید از افراد بخواهید که پس از برطرف شدن مشکل، در صورت تمایل اقدام به حذف نظر منفی خود نمایند. این امر باعث می شود که ضمن نگه داشتن مشتری ناراضی خود، از تکرار چنین شکایت هایی جلوگیری نمایید. همچنین نکته دیگری که لازم است تا به آن توجه شود این است که هیچ برندی بدون مشکل نیست و به همین خاطر دلیلی وجود ندارد که خودتان را بی نقص نشان دهید. این امر بدون شک مخاطب را به این باور می رساند که شما با آنها صادق نیستید.
3-منتظر ماندن برای پیدا شدن مشتری
درواقع اگر تصور می کنید که با پست گذاشتن حرفه ای و رعایت نکات مهم در مدیریت شبکه های اجتماعی، دیگر نگرانی بابت فروش آنلاین و جذب مخاطب خود نخواهید داشت بدون شک سخت دراشتباه هستید و لازم است تا این عقیده خود را تغییر دهید. در این زمینه فراموش نکنید که با توجه به رقابتی شدن فضا، شما حتی در بهترین حالت هم نمی توانید از تمامی ظرفیت های بازار استفاده کنید. به همین خاطر لازم است تا در کنار پست گذاشتن، چندین روش دیگر را نیز مورد استفاده قرار دهید. برای مثال نیاز است که تبلیغات داشته باشید و از تماس تلفنی هم غافل نشوید. این دو مورد از اساسی ترین اقدامات شما محسوب می شود. با این حال با بررسی اقدامات انجام شده از سوی برندهای آنلاین موفق، به ایده های به مراتب بیشتری دست پیدا خواهید کرد.
مطلب مرتبط: 9 راهکار حرفه ای مدیریت شبکه های اجتماعی برای بازاریاب ها
4-از خود راضی بودن
اگر از سطح خودتان راضی هستید، بدون شک در مسیر نابودی قرار دارید. درواقع شما باید به صورت مداوم آمارها را بررسی کرده و به دنبال ارتقای سطح خود باشید. در این زمینه ممکن است نیاز به توجه بیشتر به یک نوع از انواع فرمت محتوا نظیر پادکست داشته باشید. این انتخاب ها براساس آمارهای موجود بوده ولی اگر قصد آینده نگری دارید، لازم است تا به روندهای جهانی توجه داشته باشید. در آخر این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که همواره فضایی برای بهترشدن وجود دارد.
5-عدم توجه به مخاطب
به عنوان آخرین نکته ای که نباید در شبکه های اجتماعی انجام دهید، عدم توجه به مخاطب انتخاب شده است. درواقع برای بسیاری از صفحات، مخاطب تنها مشاهده کننده اقدامات محسوب می شود. این امر در حالی است که ماهیت آنها بر تعامل شکل گرفته است. به همین خاطر شما باید در تمامی تصمیمات خود، اولویت اصلی را مخاطبان قرار دهید و در تلاش برای ایجاد تعامل باشید. در این رابطه درگیر کردن افراد در تولید محتواها، یکی از ترندهای بسیار مهم محسوب می شود.
به عنوان نکته پایانی همواره توصیه می شود که مدیریت شبکه های اجتماعی را به اقدامی همیشگی تبدیل نمایید، در غیر این صورت در نقطه ای به وضعیتی دچار خواهید شد که کنترل اوضاع، بسیار سخت بوده و فرصت های بازار را به سادگی از دست خواهید داد.