تولید محتوا و بازاریابی در شبکه های اجتماعی تنها کارهایی نیستند که کارآفرینان در فضای آنلاین دنبال می کنند. اول از همه تعامل با مخاطب هدف و نمایش هویت برند به آنها در دستور کار یک برند قرار دارد. با این حال حتی چنین کاری هم خالی از دردسر نیست؛ چراکه نه تنها شما در بازار تنها نیستید، بلکه کاربران نیز به این سادگی ها دم به تله نمی دهند. مجموعه این نکات موجب شکایت های بی پایان بازاریاب و کارآفرینان نسبت به شرایط شبکه های اجتماعی شده است.
اگر شما هم تجربه فعالیت به عنوان بازاریاب یا مسئول شبکه های اجتماعی یک برند را داشته باشید، احتمالا خیلی خوب دردسرهای این مسیر را درک می کنید. این امر نه تنها برای شما بی نهایت چالش برانگیز محسوب می شود، بلکه خیلی جاها تمام انگیزه تان را هم از بین می برد. فکر می کنم شما هم دست کم یک بار فکر بی خیال شدن هرچه درباره شبکه های اجتماعی هست، به سرتان زده است، مگر نه؟
ما در روزنامه فرصت امروز پلتفرم های اجتماعی را یکی از مهمترین ابزارهای تعامل با مخاطب در دنیای امروز می دانیم. شما در شرایط کنونی چاره ای به غیر از تعامل با مخاطب به شیوه ای مناسب ندارید. درست به همین خاطر اگر حواس تان نباشد، به سادگی فرصت تعامل سازنده با مخاطب تان را از دست خواهید داد. این امر می توانید حسابی برای برندتان گران تمام شده و اوضاع تان را به هم بریزد.
از آنجایی که هیچ کارآفرینی دوست ندارد مسیر ارتباطی با مخاطبش را از دست بدهد، مدیریت شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر بدل به امری بی نهایت مهم شده است. همین امر ما را وسوسه کرد تا در این مقاله به بررسی برخی از چالش های اساسی در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی بپردازیم. اگرچه این فرآیند خیلی وقت ها ضروری محسوب می شود، اما همیشه آسان نیست. چه بسا برخی از بازاریاب ها پس از مدت زمانی کوتاه به طور کامل قید این حوزه را بزنند. خب ما اینجا هستیم تا از بروز چنین تجربه وحشتناکی برای شما جلوگیری کنیم. تنها کاری که باید انجام دهید، همراه شدن با ما در مسیر ماجراجویی مان است. پس با ما همراه شده و دستی به سر و گوش فرآیند مدیریت شبکه های اجتماعی بکشید.
اولین نکته ای که در مسیر مدیریت شبکه های اجتماعی نظر کارآفرینان را جلب می کند، حضور افرادی با هر پیشینه و تخصصی در آن است. انگار که هر کسی از جمع دوستانش قهر می کند، وارد عرصه مورد بحث می شود. همین امر خیلی از مشکلات و در واقع شکست برندها در مدیریت شبکه های اجتماعی را توضیح می دهد. با این حال گاهی اوقات پای دلایل محکم تری نیز در میان است. به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم برخی از نکات کلیدی و حساس در رابطه با مدیریت شبکه های اجتماعی را مرور کنیم.
مطلب مرتبط: بایدها و نبایدهای مدیریت شبکه های اجتماعی
اگر شما هم در طول سال های اخیر دائما با مشکلاتی برای مدیریت شبکه های اجتماعی رو به رو شده اید، حالا دیگر نوبتی هم باشد، باید نقطه پایانی بر دردسرها بگذارید. اشتباه نکنید، ما فقط قصد نداریم درباره چالش های این عرصه با شما حرف بزنیم. در عوض راهکارهای مناسبی نیز برای تان در چنته داریم.
حضور در پلتفرم های زیاد
اولین و شاید مهمترین چالشی که پیش روی بازاریاب ها قرار دارد، حضور در شبکه های اجتماعی متنوع و زیاد است. این امر می تواند مشکلات مربوط به تولید محتوا را دوچندان کرده و فرآیند تعامل با مخاطب هدف را نیز به طور کامل مختل کند. متاسفانه برخی از کارآفرینان فکر می کنند هرچه در دنیای کسب و کار بیشتر روی شبکه های اجتماعی سرمایه گذاری کنند، بازخورد بهتری نیز دریافت خواهند کرد. این در حالی است که حضور شما در شبکه های اجتماعی پرتعداد عملا شانس تان برای تولید محتوای خوب را کاهش می دهد. خب شما به عنوان مسئول تیم بازاریابی نمی توانید تیم تان را مجبور به تولید محتوا در تمام شبکه های اجتماعی کنید. این امر نه تنها شرایط شما را بی نهایت دشوار خواهد کرد، بلکه بودجه تان را هم دود هوا می کند.
منطق ما در این بخش بی نهایت روشن است؛ شما نمی توانید در همه شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید. بنابراین باید دست به انتخاب از میان گزینه های مختلف بزنید. شاید این امر خیلی سخت یا حتی آزاردهنده باشد، اما برای تداوم هویت مثبت برندتان در میان مخاطب ضروری خواهد بود.
وقتی شما فقط روی چند تا پلتفرم خاص سرمایه گذاری می کنید، تمرکزتان بهتر خواهد بود. به علاوه، فرصتی برای تولید محتوای مناسب در هر پلتفرم خواهید داشت. اینطوری دیگر لازم نیست خیلی به خودتان سخت گرفته یا نگران نتیجه نهایی کارتان باشید. بارها پیش آمده که بازاریاب ها با حضور در شبکه های اجتماعی متنوع در عمل فرصتی برای تولید محتوا پیدا نمی کنند. به همین خاطر فورا سراغ کلیشه ها رفته و با آنها مسیرشان را هموار می سازند. البته در نهایت واکنش های بی نهایت منفی مخاطب نصیب شان می شود.
اگر نظر ما را بخواهید، انتخاب از میان پلتفرم های مختلف هیچ وقت کار ساده ای نیست. درست به همین خاطر شما باید معیارهای درست و حسابی برای خودتان داشته باشید. بی شک مهمترین معیار علاقه مخاطب هدف است. به زبان خودمانی، مخاطب شما در کدام پلتفرم ها حضور بیشتری دارد؟ اگر حواس تان نباشد، چه بسا به سرعت وضعیت تان در تعامل با مخاطب هدف به هم بریزد. آن وقت دیگر هیچ وقت فرصتی برای جبران وضعیت پیدا نمی کنید.
خب منتظر چه هستید؟ اگر همین حالا هم در پلتفرم های مختلف حضور دارید، بد نیست اوضاع را کمی هم که شده به سود خودتان تغییر دهید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا وضعیت بهتری از نظر تولید محتوا داشته و توجه مخاطب را نیز به خودتان جلب خواهید کرد.
تولید محتوا در دنیای متفاوت با مخاطب هدف
شما به عنوان بازاریاب یا حتی مدیر شبکه های اجتماعی باید مطمئن شوید تیم تان طوری دست به تولید محتوا می زند که برای تمام مخاطب های مختلف قابل درک باشد. بی شک هر برندی دامنه مشخصی از مخاطب هدف دارد. به همین خاطر آشنایی با زبان خاص آنها و همچنین دنیایی که در آن زندگی می کنند، ضروری است. این امر به آنها کمک می کند تا شرایط بهتری از نظر تعامل با مخاطب هدف داشته باشند. یادتان نرود، در دنیای امروز بسیاری از برندها طوری دست به تولید محتوا می زنند که حتی کارشناس ها هم در درک آن عاجز می مانند. بی شک چنین کمپین هایی هیچ راهی به سوی موفقیت پیدا نخواهند کرد.
مطلب مرتبط: مدیریت شبکه های اجتماعی با توصیه های حرفه ای
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازاریاب ها باید همیشه به دنبال تعامل با مخاطب شان به شیوه ای متعادل باشند. این یعنی همین حالا باید دور ایده های عجیب یا بی نهایت خلاقانه را خط بکشید. این کارها باید فقط و فقط پس از کلی آزمایش و دریافت بازخورد از افراد گوناگون نهایی شود. به همین خاطر ما توصیه می کنیم اول از همه خودتان را با دنیای مخاطب تان آشنا کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا درک بهتری از اوضاع پیدا کرده و ساده تر آن را مدیریت کنید.
هرچه دنیای بازاریاب ها با مخاطب هدف بیشتر فرق داشته باشد، اختلاف ها زودتر نمایان خواهد شد. خب امروزه مشتریان دوست دارند از برندی خرید کنند که همیشه کنارشان باشد. پس اگر شما اصلا در جریان دغدغه های مشتریان نباشید و آن را در محتوای تان نشان ندهید، خیلی زود بدل به یک برند دست دوم خواهید شد. آن وقت دیگر حتی یک نفر هم انگیزه ای برای خرید از شما نخواهد داشت.
شاید شما پیش خودتان فکر کنید چالش این بخش فقط برای برندهای دیگر روی می دهد. خب در این صورت بد نیست کمی اوضاع برندتان را ارزیابی کنید. اگر همیشه نیاز دارید تا منظورتان را به مشتریان توضیح داده و دائما پیام های خصوصی مبنی بر مشکلات مشتریان در استفاده از محصولات و خدمات تان دارید، شما همین حالا هم با این چالش دست و پنجه نرم می کنید.
راهکار مورد نظر ما در این بخش تلاش برای ارزیابی کمپین برندهای بزرگ به منظور درک جهانی است که مشتریان در آن سیر می کنند. این امر شما را با دغدغه های آنها بهتر از هر زمان دیگری آشنا خواهد کرد. اینطوری دیگر کارتان چندان سخت نخواهد بود. به علاوه، می توانید به سرعت سطح اثرگذاری بر روی مخاطب تان را نیز تقویت کنید. این امر در نهایت به شما برای بهبود وضعیت کارتان در تعامل با مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد.
فقدان استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی
بازاریابی انواع الگوها و روش های مختلف را دارد. به طوری که شما برای استفاده از این روش ها دائما با مشکلاتی رو به رو می شوید. برخی از بازاریاب ها فکر می کنند اگر از یک روش برای تعامل با تمام کاربران سود ببرند، کارشناس بی نهایت ساده تر می شود. درست به همین خاطر تقریبا در تمام پلتفرم های اجتماعی و با همه کاربران یک طور رفتار می کنند. این در حالی است که شما نباید چنین روشی را در دستور کار قرار دهید. در عوض بهتر است کمی هم که شده کارتان را به شیوه ای متفاوت دنبال کنید.
منظور ما از شیوه متفاوت برای دنبال کردن کارها، در واقع طراحی استراتژی بازاریابی است. یک استراتژی بازاریابی خوب به شما کمک می کند تا همیشه همانطور که باید با مخاطب تان رفتار کنید. بی شک این روزها بحث شخصی سازی محتوا حسابی طرفدار دارد. به همین خاطر شما باید حواس تان را به طور کامل جمع کنید. وگرنه اوضاع تان خیلی زود به هم خواهد ریخت.
وقتی دنبال طراحی استراتژی بازاریابی هستید، باید به ماهیت شبکه های اجتماعی نیز توجه نشان دهید. بی شک یک برنامه منسجم برای ایمیل مارکتینگ تفاوت های معناداری با پلتفرم های دیگر دارد. به همین خاطر شما باید کارتان را به خوبی مدیریت کرده و آن را متفاوت از دیگران جلو ببرید. این طوری روند بسیار بهتری برای تعامل با مخاطب هدف خواهید ساخت.
یادتان باشد، وقتی پلتفرم های مناسب برای تولید محتوا را پیدا کردید، باید در استراتژی یا برنامه تان برای هر کدام از آنها شرایط ویژه ای طراحی کنید. این امر به شما کمک می کند تا در وسط کار با سردرگمی بیش از اندازه رو به رو نشوید.
پاسخگویی و واکنش احساسی به نظرات منفی
کاربران در شبکه های اجتماعی عاشق چشم و ابروی شما نیستند که همیشه از شما تعریف کنند. خیلی وقت ها شما نیاز دارید تا به شیوه ای متفاوت کارتان را دنبال کرده و حتی سراغ مخاطب تان بروید. خب روش های کلیشه ای اگر قرار بود درست و حسابی جواب دهند، الان باید تقریبا همه برندها در شبکه های اجتماعی بروبیایی برای خودشان می داشتند.
مطلب مرتبط: مدیریت شبکه های اجتماعی با توصیه های حرفه ای
ما در روزنامه فرصت امروز مواجهه با نظرات منفی را یکی از نتایج اجتناب ناپذیر بازاریابی می دانیم. خب همه که از برند شما خوش شان نخواهد آمد. به علاوه، شما نمی توانید همیشه بهترین محصولات دنیا را روانه بازار کنید. کافی است کمی به تجربه خودتان به عنوان مشتری در زمینه تعامل با سایر برندها فکر کنید. آن وقت خیلی خوب متوجه سختی های این مسیر خواهید شد. آن وقت دیگر تا این اندازه نظرات منفی مشتریان آزارتان نخواهد داد.
مهمترین مسئله در مواجهه با نظرات منفی مشتریان شیوه رویارویی با آنهاست. این نکته در شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد. خب در این فضا بقیه کاربران نیز کامنت ها و نظرات یک مشتری ناراضی را مشاهده می کنند. بنابراین اگر شما واکنش تندی از خودتان نشان دهید، خیلی زود دست تان برای مخاطب هدف رو خواهد شد. به علاوه، راضی نگه داشتن مشتریان یا حتی رسیدگی به اوضاع یک کاربر ناراضی اصلا فرآیند ساده ای نیست.
اگر نظر ما را بخواهید، بهترین کار تلاش برای ریشه یابی مشکلات است. متاسفانه برخی از تیم های بازاریابی خیلی زود سراغ پاک کردن صورت مسئله می روند. اینطوری هیچ شانسی برای تعامل با مخاطب باقی نمی ماند. به علاوه، شما دیگر نمی توانید به طور ایده آل و مناسب با مخاطب تان تعامل داشته باشید.
ما در روزنامه فرصت امروز همیشه معتقدیم برای تولید محتوا و همچنین بهبود تعامل با مخاطب هدف باید اول از همه نقاط ضعف را درک کرد. وقتی یک مشتری از برند شما انتقاد می کند، در واقع مسیری برای شناسایی نقاط ضعف برندتان باز می شود. پس نباید صورت مسئله را پاک کنید. در عوض یک راهبرد مناسب تلاش برای حل ایرادات خواهد بود. اینطوری می توانید خیلی راحت به مشتریان قول حل مشکلات را بدهید. راستش را بخواهید، در بسیاری از مواقع این تعهدات خیلی خوب جواب می دهد؛ چراکه مشتریان نیز مشتاق تعامل با شما بر این مدار خواهند بود.
شما لازم نیست تجربه زیسته مشتریان را داشته باشید تا اهمیت و تاثیر عملکرد مثبت یک برند در مسیر بهبود اشتباهاتش را درک کنید. تنها کاری که در این میان باید به خوبی انجام دهید، تلاش برای استفاده بهبود سطح رابطه تان با مشتریان است. این امر به شما کمک خواهد کرد تا خیلی راحت تر مشکلات را درک کرده و مسیر بهبود شرایط را پیش بگیرید. خب منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و ایرادات کارتان را پیدا کنید. بعد هم به مشتریان تان قول دهید خیلی زود این مسائل را حل خواهید کرد.
مدیریت میزان فروش در شبکه های اجتماعی
هر برندی دوست دارد در شبکه های اجتماعی نرخ بالایی از فروش را به خودش اختصاص دهد. متاسفانه این امر خیلی وقت ها به طور ناقص یا حتی برعکس روی می دهد. ماجرا از این قرار است که اغلب اوقات بازاریاب ها خطی میان مسئولیت خودشان و تیم فروش می کشند.
این در حالی است که امروزه مرزی میان این دو بخش وجود ندارد. بنابراین در یک تیم بازاریابی خوب باید چند تا فروشنده درجه یک نیز حضور داشته باشد. وگرنه اوضاع شما خیلی سریع به هم خواهد ریخت.
اگر شما در شبکه های اجتماعی فروش بالایی ندارید، حتما یک جای کارتان ایراد دارد. هنر بازاریابی در این میان یافتن ایراد کار خواهد بود. شاید رابطه تان با مخاطب خیلی خشک و رسمی است. شاید هم هنوز لینک های مربوط به فروشگاه تان را در دسترس مخاطب قرار نداده اید.
ما در روزنامه فرصت امروز به مرور زمان فهمیده ایم خیلی از برندها در شبکه های اجتماعی بخش فروش آنلاین شان را به خوبی معرفی نمی کنند. به همین خاطر مشتریان خیال می کنند برای خرید از یک برند باید همیشه به فروشگاه حضوری اش سر بزنند.
یکی از میراث بلندمدت پاندمی کرونا علاقه بی حد و اندازه مشتریان برای خرید آنلاین است. اگر شما در این مسیر شرایط مناسب برای سفارش آنلاین و تحویل به موقع محصولات را فراهم نکنید، کارتان همیشه با چالش های جدی رو به رو خواهد شد. این در حالی است که خیلی از برندهای بزرگ دنیا مثل نایک علاوه بر کلی شعبه برای فروش حضوری، سایت رسمی برای فروش آنلاین نیز دارند. تازه در فروشگاه های بزرگی مثل آمازون نیز محصولات شان همیشه حاضر و آماده است. شاید فکر کنید این دسته از برندها دیگر خیلی زیاده روی کرده و محصولات شان را به طور غیرمنطقی دم دست قرار داده اند. خب میزان رقابت در دنیای امروز چنین تکنیک هایی را اجتناب ناپذیر کرده است. به همین خاطر شما چاره ای به غیر از تعامل با مخاطب تان بر مدار دسترسی وسیع شان به محصولات تان ندارید، وگرنه اصلا بعید نیست موقعیت شغلی تان را نیز مثل آب خوردن از دست بدهید.
مطلب مرتبط: 9 راهکار حرفه ای مدیریت شبکه های اجتماعی برای بازاریاب ها
اتکای بیش از اندازه به هوش مصنوعی
هوش مصنوعی اینجاست تا مشکلات مربوط به تولید محتوا و تعامل با مخاطب هدف را حل کند، اما قرار نیست همه مسئولیت ها را گردن هوش مصنوعی بیندازیم. خیلی وقت ها بازاریاب ها خیال می کنند تمام مسئولیت و کارهای آنها با کیفیتی بهتر از سوی هوش مصنوعی دنبال خواهد شد. خب اگر شما هم این طور فکر می کنید، باید بگوییم سخت در اشتباه هستید؛ چراکه این ابزارها فقط کمک دست شما هستند، نه جانشین شما!
تا زمانی که شما به عنوان بازاریاب در ساختار سازمانی حضور دارید، باید وظایف تان را به بهترین شکل ممکن دنبال کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا همیشه به عنوان یک بازاریاب خوب شناخته شوید. خب اگر قرار بود هوش مصنوعی تمام وظایف شما را مو به مو انجام دهد، دیگر چه نیازی به حضور بازاریاب ها در شرکت ها بود؟ اصلا مدیران می توانستند به راحتی حقوقی که خرج بازاریاب ها می کنند، پس انداز یا سرمایه گذاری کنند.
هنوز مسیر بسیار زیادی برای رسیدن به هوش مصنوعی بی نهایت باکیفیت وجود دارد. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از ابزارهای مورد بحث به عنوان یک کمک ویژه است. اینطوری کیفیت کار شما بهبود پیدا کرده و مشتریان نیز از محتوای بازاریابی راضی تر خواهند بود.
یادتان باشد، شما مسئول اصلی بخش بازاریابی هستید. پس باید طوری شبکه های اجتماعی را مدیریت کنید که مخاطب فکر نکند پشت همه استراتژی های برند یک ربات بی روح قرار دارد. ماجرا جالب شد، نه؟
سخن پایانی
مدیریت شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر همراه با چالش های بسیار زیادی شده است. برخی از بازاریاب ها در این مسیر انواع و اقسام چالش ها را تجربه می کنند. این در حالی است که میزان ترک کار از سوی بازاریاب ها به طور چشمگیری افزایش یافته است. بنابراین باید دنبال راه چاره ای برای جلوگیری از یک بحران همه جانبه بود. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات از نقطه نظر مدیریت شبکه های اجتماعی را با شما در میان بگذاریم. این امر از آنجایی مهم محسوب می شود که به شما فرصت بسیار خوبی برای تعامل با مخاطب تان خواهد داد.
یادتان باشد، استراتژی مدیریت شبکه های اجتماعی باید دائما به روز رسانی شود. پس فکر نکنید این کاری است که یک بار برای همیشه انجام می دهید. در عوض باید تعهدی همیشگی به آن داشته باشید. مثل همیشه هرجا هم به مشکل خوردید یا سوالی برای تان پیش آمد، بد نیست روی ما حساب ویژه ای باز کنید. این طوری دیگر دقیقه 90 سنگ روی یخ نخواهید شد.
منابع: