بسیاری از کارآفرینان فکر می کنند با کار سخت و طاقت فرسا می توانند مشهورترین برند دنیا را داشته باشند. کارآفرینی را در نظر بگیرید که پس از چند سال کار بدون وقفه و فدا کردن اوقات فراغتش یک روز از خواب بیدار می شود و می بیند برندش در میان مشتریان منفور است. اگر این داستان برای شما بیشتر شبیه به فیلم های درام و پر از غم و غصه هندی است، باید همینجا ناامیدتان کنیم. واقعیت این است که شما با کار سخت و حتی تولید بهترین محصولات در بازار نمی توانید موفقیت و محبوبیت تان در میان مشتریان را تضمین کنید. ماجرا پیچیده شد، نه؟
اگر کسب شهرت در دنیای کسب و کار اینقدر سخت و دشوار است، پس چرا اصلا وارد این حوزه شویم؟ امیدواریم با داستانی که بیان کردیم، شما را بیش از اندازه بدبین نکرده باشیم. یک فرض امیدبخش در این میان وضعیت برندهای بزرگی مثل اپل، آمازون و گوگل است. این برندها به غیر از سودهای کلانی که به جیب می زنند، شهرت باورنکردنی هم در بین مشتریان دارند. اگر از ما در مورد دلیل موفقیت چنین برندهایی سوال کنید، کوتاه ترین جواب تاریخ را به شما خواهیم داد: مدیریت شهرت برند!
همانطور که سلبریتی ها با وسواس خاصی مراقب شهرت شان هستند، شما هم باید از شهرت برندتان مواظبت کنید. شما هیچ چیزی از سوپراستارهای هالیوودی کم ندارید، البته به شرط اینکه خودتان هم باور کنید که ستاره کسب و کارتان هستید.
مطلب مرتبط: چالش های مدیریت شهرت برند
اغلب کارآفرینان وقتی صحبت از مدیریت شهرت برند می شود، با خودشان می گویند «کو تا برند ما مشهور شود». اگر شما هم چنین طرز فکری دارید، باید بگوییم که هرگز طعم شهرت برندتان را نخواهید چشید. شما با این طرز فکر همیشه کار مهم مدیریت شهرت برند را به فردا موکول خواهید کرد و سرانجام یک روز به خودتان می آیید و می بینید هیچ کس برندتان را دوست ندارد. اگر نظر ما را بخواهید، همانطور که ستاره های جوان دنیای فوتبال از همان روزهای نخست درخشش در ترکیب تیم شان مراقب شهرت شان هستند، شما هم باید از روز اول تولد برندتان به فکر مدیریت شهرتش باشید.
اگر شما برخلاف اغلب کارآفرینان مدیریت شهرت برند را امری مهم تلقی می کنید، اما اطلاع دقیق از چیستی و نحوه انجام دادنش ندارید، این مقاله مخصوص شماست. ما در این مقاله قصد داریم شما را با سیر تا پیاز مدیریت شهرت برند آشنا کنیم.
شما در این مقاله با تعریف دقیق مدیریت شهرت برند و مزایای آن آشنا خواهید شد. البته این کار را به صورت ساده و بدون بیان نکات عجیب و غریب دنبال خواهیم کرد. در پایان هم چند توصیه کاربردی برای اجرای استراتژی مدیریت شهرت برند به شما خواهیم گفت تا حرفه ای ترین کارشناس های دنیا در این حوزه شوید. این شما و این هم ماجراجویی هیجان انگیز درباره مدیریت شهرت برند.
مدیریت شهرت برند: تعریفی ساده و جمع و جور
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم که هر استراتژی کسب و کار را باید به ساده ترین شکل ممکن یاد گرفت. بدون شک اگر به شما در نخستین روز کاری تان یک کتاب 300 صفحه ای در مورد وظایف تان بدهند، شاید حتی به فرار از پله های اضطراری فکر کنید، چه برسد به اینکه کتاب موردنظر را بخوانید. یک راهکار بهتر در این ماجرا این است که مدیر شما در جلسه ای دوستانه تمام وظایف تان را رک و پوست کنده بیان کند. به این ترتیب دیگر نیازی به فرار از پله های اضطراری نیست.
ماجرای مدیریت شهرت برند نیز دقیقا به همین شکل است. اگر شما خودتان را با تعریف های پیچیده سرگرم کنید، مدیریت شهرت برند را تبدیل به غولی خواهد کرد که باید از دستش فرار کرد. البته این تنها مشکل آشنایی با چنین مفهومی نیست. باور کنید یا نه، خیلی از کارشناس های کسب و کار حتی تعریف دقیقی از مدیریت شهرت برند در ذهن ندارند بنابراین شما باید کارتان را با تعریفی دقیق از این مفهوم شروع کنید، وگرنه وارد زمین مسابقه ای می شوید که هیچ چیز از قوانینش نمی دانید.
اگر از ما در مورد تعریف مدیریت شهرت برند سوال کنید، ابتدا از شما می خواهیم که به معنای شهرت توجه کنید. وقتی شما می گویید فلان شخص مشهور است، دقیقا چه منظوری دارید؟ شاید جواب دادن به این سوال برای شما اندکی سخت باشد، پس اجازه دهید کمکتان کنیم. شهرت به بیان خودمانی یعنی اینکه یک فرد در میان مردم به خوبی شناخته شده است؛ نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر. پس وقتی می گویید لیونل مسی فوتبالیست مشهوری است، یعنی اینکه اغلب مردم او را دقیقا و با ویژگی های خوبی می شناسند.
حالا مدیریت شهرت برند یعنی چه؟ همانطور که می توان حدس زد، این مفهوم به معنای حفظ یا ارتقای شهرت مناسب یک برند در میان مردم است. پس وقتی شما می خواهید استراتژی مدیریت شهرت برند را اجرا کنید، در واقع قصد حفظ کردن یا ارتقای محبوبیت تان در میان مشتریان را دارید؛ به همین سادگی.
بی شک تعاریف بسیار زیادی از شهرت و مدیریت شهرت برند وجود دارد، اما به نظر تعاریف فوق از این دو مفهوم به اندازه کافی روشن و سرراست هست تا نخواهید خودتان را درگیر هزارتوی تعاریف گوناگون کنید. به هر حال شما قرار نیست کار عجیب و غریبی انجام دهید، بلکه فقط باید با تعریف مدیریت شهرت برند آشنا شوید تا بتوانید فرق آن را با دیگر استراتژی ها متوجه شوید و آن را اشتباهی به کار نگیرید.
اگر از خوانندگان ثابت روزنامه فرصت امروز باشید، می دانید که ما پیش از معرفی راهکارهایی برای اجرای هر استراتژی در کسب و کار به مرور برخی از مزایای آن می پردازیم. هر استراتژی کسب و کار مثل تجهیزات جانبی برای قهرمانان ورزشی عمل می کند. یک قهرمان تیراندازی را در نظر بگیرید که هیچ آشنایی با مزایای تیر و کمانش ندارد. بی شک شما انتظار موفقیت این ورزشکار حتی در مسابقات انتخابی تیم ملی کشورش را هم ندارید، چه برسد به اینکه قهرمان المپیک شود.
مطلب مرتبط: مدیریت برند / ارزش ویژه برند چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟
در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از مزایای مدیریت شهرت برند در عرصه کسب و کار را یاد بگیرید. با این کار شما مثل یک قهرمان واقعی آماده اجرای این استراتژی خواهید شد.
مزایای مدیریت شهرت برند
اگر شما سریعا پس از آشنایی با مدیریت شهرت برند می خواهید آن را اجرا کنید، باید جلوی تان را بگیریم. همانطور که یک کارگردان سینمایی برای انتخاب فیلمنامه دلخواهش بارها و بارها نمونه های مختلف را با هم مقایسه می کند، شما هم باید استراتژی مدیریت شهرت برند را دقیقا مورد بررسی قرار دهید. در غیر این صورت مانند شکارچی خواهید بود که از شدت عجله حتی به خودش هم آسیب می زند.
آیا مدیریت شهرت برند واقعا یک استراتژی به درد بخور برای کسب و کار شماست؟ آیا اصلا این شیوه ارزش سرمایه گذاری و توجه شما را دارد؟ پاسخ این سوالات از قبل مشخص نیست. اگر هنوز در مورد استراتژی مدیریت شهرت برند شک و تردید دارید، با ما همراه باشید تا برخی از مزایای آن را بررسی کنیم. شما الان مثل مربی فوتبالی هستید که برای انتخاب بازیکنان اصلی اش دچار تردید شده و می خواهد هرچه بیشتر در مورد هر کدام از آنها اطلاعات جمع کند. پس اجازه دهید در این مسیر شما را همراهی کنیم.
1. جلب اعتماد مشتریان
اعتماد مشتریان به برند شما مثل ماهی ارزشمندی است که شاید در یک ثانیه از دست شما بپرد و در دور دست ها ناپدید شود. اگر شما فکر می کنید تمام راه حل های موجود برای جلب اعتماد مشتریان را امتحان کرده اید و هنوز به نتیجه نرسیده اید، باید شما را با نخستین مزیت مدیریت شهرت برند آشنا کنیم.
برندهای مشهور را همه مشتریان می شناسند و مهمتر از همه اینکه به آنها اعتماد هم دارند. مسئله اعتماد مشتریان به برندها مهمتر از آن چیزی است که حتی فکرش را می کنید. اجازه دهید یک مثال کاربردی بزنیم؛ وقتی شما قصد خرید یک محصول مثل کفش یا لباس را دارید، چه زمانی دست به جیب خواهید شد؟ شاید شما بگویید زمانی که یکی از محصولات چشم تان را بگیرد، بدون هیچ وقت تلف کردنی آن را می خرید؛ هوشمندانه به نظر می رسد، نه؟ واقعیت این است که خیلی از مردم حتی اگر از یک محصول بی نهایت خوش شان آمده باشد هم بی گدار به آب نمی زنند. ماجرا اندکی عجیب و غریب شد، نه؟
مسئله این است که مشتریان دوست دارند از برندهای مورد علاقه و به معنای دقیق تر کسب و کارهایی که به آنها اعتماد دارند، خرید کنند. پیش از این در ابتدای مقاله اشاره کردیم که شما حتی با تولید بهترین محصولات ممکن هم بدل به برندی مشهور نمی شوید؛ دلیل این امر در همین ماجرای اعتماد مشتریان نهفته است. پس اگر هنوز فکر می کنید با تولید محصولات باکیفیت می توانید بدل به برندی محبوب برای مشتریان شوید، سه هیچ از رقبای تان عقب هستید.
مطلب مرتبط: راهکارهای حفظ برند: فراتر از آنچه فکرش را می کردید!
مدیریت شهرت به شما کمک می کند تا اعتبار و محبوبیت برندتان در میان مشتریان را حفظ کرده و اندک اندک اعتماد تعداد هرچه بیشتری از مشتریان را هم به دست آورید. استاد دانشگاهی را در نظر بگیرید که پس از چند دهه تدریس به شهرت مناسبی در میان دانشجویان و همینطور دانشگاه های برتر دنیا رسیده است و همه به او اعتماد دارند. از آنجایی که استاد داستان ما شهرت و اعتماد همه را پشت سرش دارد، کوچکترین رفتارش هم زیر ذره بین خواهد بود بنابراین برای حفظ اعتماد دیگران باید تمام تلاش اش را به کار گیرد.
خیلی از کارآفرینان فکر می کنند مدیریت شهرت برند مثل معجونی جادویی یک شبه وضعیت برندشان را دگرگون می کند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، برداشت کاملا غلطی از این استراتژی دارید. شما نمی توانید یک شبه همه چیز را مطابق میل تان تغییر دهید؛ به ویژه اگر پای اعتماد مشتریان در میان باشد. اجازه دهید روراست باشیم؛ نه استراتژی مدیریت شهرت برند شباهتی با لوبیای سحرآمیز دارد و نه شما جک خوش شانس افسانه ها هستید. پس با صبر و شکیبایی کافی ماجرا را پیش ببرید.
2. حل مسئله وفاداری مشتریان
همه کارآفرینان دوست دارند مشتریان شان را برای همیشه پیش خودشان نگه دارند و هرگز با اتفاقاتی مانند از دست دادن مشتری رو به رو نشوند. به هر حال اگر کارآفرینی را ببینید که غیر از این ایده را در سر دارد، حتما به او شک خواهید کرد، مگر نه؟
اگر شما هم دوست دارید مشتریان تان برای همیشه در کنارتان باشند، باید آستین ها را بالا بزنید و وارد تعامل با مشتریان تان شوید. در غیر این صورت رویای شما برای حفظ همیشگی مشتریان مثل آرزویی خواهد بود که فقط غول چراغ جادو می تواند برآورده اش کند.
اگر شما آستین های تان را بالا زده اید و آماده تعامل با مشتریان برای جلب وفاداری شان هستید، من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز به شما توصیه می کنیم حتما از استراتژی مدیریت شهرت برند به عنوان ابزار اصلی تان استفاده کنید. همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، این استراتژی به شما برای افزایش اعتماد مشتریان کمک خواهد کرد. به علاوه، شما می توانید از اعتماد مشتریان به خودتان پلی به سوی جلب وفاداری آنها بزنید؛ همینقدر هیجان انگیز و جالب.
البته این کار به همین سادگی ها هم نیست. بیایید با هم روراست باشیم؛ هیچ کاری در عرصه کسب و کار ساده و راحت نیست. حتی کارهایی که خیلی ساده هم به نظر می رسد، به محض اینکه واردش شوید اندکی سخت خواهد شد. ما اینها را نگفتیم تا شما را ناامید کنیم، بلکه فقط می خواهیم با دقت کافی به ماجرا نگاه نمایید. هنر شما به عنوان کارآفرین در این است که اعتماد مشتریان را تبدیل به وفاداری به برندتان کنید. این مسیر به لطف استراتژی مدیریت شهرت برند به اندازه کافی روشن و سرراست به نظر می رسد.
اگر شما فکر می کنید تبدیل اعتماد مشتریان به وفاداری به برند کار خیلی سختی است، خبر خوشی برای تان داریم. ما شما را همینطور با بیان برخی از مزایای مدیریت شهرت برند تنها نخواهیم گذاشت، بلکه پس از پایان بررسی برخی از مزایای این استراتژی برای اجرای آن در عمل هم کنارتان خواهیم بود.
3. توسعه سریع تر کسب و کار
کسب و کاری که بلد باشد چطور شهرت برندش را مدیریت کند، مسیر ترقی و رشد را سریع تر از رقبایش طی خواهد کرد. شما با استفاده از استراتژی مدیریت شهرت برند در حالی که سایر رقبای تان پله های پرپیچ و خم توسعه کسب و کار را طی می کنند، از آسانسوری سریع و مطمئن بهره مند خواهید شد.
اجازه دهید در این رابطه یک داستان مهم را بیان کنیم. بی شک شما شرکت فولکس واگن را به خوبی می شناسید. اگر کسی این شرکت را نمی شناسد، حتما او را با دنیای خودرو آشنا کنید! این غول خودروسازی آلمانی علاوه بر تولید اتومبیل های باکیفیت دارای امتیاز مالکیت برخی از برندهای بزرگ دنیا مثل آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی و پورشه نیز هست. فکر کنم الان نام تمام آرزوهای یک ماشین باز حرفه ای را برده باشیم، مگر نه؟ باور کنید یا نه، اگر بخواهیم فهرست برندهای تحت مالکیت فولکس واگن را به طور کامل بیان کنیم تا فردا صبح باید به خواندن این مقاله ادامه دهید.
مطلب مرتبط: داستان برند (Brand Story): هر آنچه کارآفرینان باید بدانند
شاید شما فکر کنید شرکتی در حد و اندازه فولکس واگن به خوبی می داند چطور باید شهرتش را مدیریت کند، اما واقعیت ماجرا شما را شوکه خواهد کرد. این شرکت بزرگ و معتبر در سال 2015 از سوی آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده متهم به نقض پروتکل های مربوط به رعایت استانداردهای آلایندگی اتومبیل ها شد. اگر فکر می کنید این اتهام بیشتر شبیه یک کابوس یا فیلم های ترسناک هالیوودی است، باید شما را ناامید کنیم. فولکس واگن در این ماجرا پایش به دادگاه هم کشیده شد.
بی شک اعتبار فولکس واگن در پی اتهام سال 2015 ضربه کمرشکنی خورد. این داستان نشان می دهد حتی شرکت های بزرگ هم با مشکلاتی در زمینه مدیریت شهرت شان مواجه می شوند. اگر فولکس واگن به جای تخلف زیست محیطی موردنظر به فکر مدیریت اصولی شهرتش بود، شاید به جای پرداخت بدهی های سرسام آور، می توانست کسب و کارش را سریع تر از آنچه بشود فکرش را کرد توسعه دهد؛ به علاوه کلی هم از رقبا عقب نمی ماند.
مدیریت شهرت برند در عمل: چطور و چگونه
شما تا اینجا اطلاعات دقیقی در مورد تعریف مدیریت شهرت برند و از همه مهمتر مزایای آن در کسب و کار پیدا کرده اید. شاید با خودتان فکر کنید حالا تبدیل به کارشناس های حرفه ای در این حوزه شده اید، اما هنوز یک گام دیگر باقی مانده است. شما باید یاد بگیرید چطور از استراتژی مدیریت شهرت برند در عمل استفاده کنید. وضعیت کنونی شما مثل معلم تازه کاری است که تمام دوره های آموزشی را پشت سر گذاشته اما هنوز تجربه تدریس واقعی ندارد. ما در این بخش همراه شما خواهیم بود تا اولین تجربه تان در مدیریت شهرت برند را به خوبی پشت سر بگذارید.
برخی از کارآفرینان در مواجهه با کارهای تازه خیلی زود جا می زنند. اگر شما هم نسبت به اجرای استراتژی مدیریت شهرت برند نگران هستید، باید همینجا خیال تان را راحت کنیم. شما قرار نیست کار عجیب و غیرممکنی انجام دهید، بلکه فقط باید چند توصیه کاربردی را یاد گرفته و به مرحله اجرا بگذارید؛ خیلی سخت به نظر نمی رسد، نه؟
همانطور که قبل تر قول دادیم، ما در روزنامه فرصت امروز برای اجرای عملی استراتژی مدیریت شهرت برند در کنارتان خواهیم بود. پس اجازه دهید مثل یک مربی دلسوز شما را به سوی فتح سکوی قهرمانی در این استراتژی هدایت کنیم.
بازاریابی محتوایی: کلید مدیریت شهرت برند
بازاریابی محتوایی یکی از ابزارهای در دسترس برندها با مزیت های فراوان است، البته به شرط اینکه بدانید چطور از آن استفاده کنید. بسیاری از کارآفرینان ادعای استفاده از بازاریابی محتوایی در کسب و کارشان را دارند، اما وقتی با دقت به عملکردشان نگاه کنید، هر چیزی به جز بازاریابی محتوایی به چشم تان می خورد.
مطلب مرتبط: برندسازی چیست؟ راهنمایی کامل برای ایجاد تحول در کسب و کار
اغلب شما دست کم یک بار شعار معروف «محتوا پادشاه دنیای بازاریابی است» را شنیده اید. شاید بارها با خودتان فکر کرده باشید این شعار بیش از اندازه اغراق آمیز به نظر می رسد و بیشتر سر و صدایی برای هیچ است. در این صورت باید به شما بگوییم که هر تعریف و تمجیدی که از بازاریابی محتوایی شنیده اید، کاملا درست است.
اجازه دهید خیلی از بحث مان دور نشویم. اصلا بر فرض که بازاریابی محتوایی بهترین الگوی دنیا، در این میان ارتباط آن با مدیریت شهرت برند چیست؟ جواب ما به این سوال بسیار ساده است. شما با بازاریابی محتوایی فرصتی طلایی برای تولید محتوای جذاب و ارائه اطلاعات کاربردی به مشتریان تان خواهید داشت. اگر فکر می کنید این کار مزیت چندانی برای کسب و کارتان ندارد، باید شما را دعوت کنیم تا نگاهی به وضعیت برندهای بزرگ و موفق دنیا داشته باشید.
برندهای بزرگ همیشه کمپین های بازاریابی جذابی برای مشتریان شان آماده می کنند. شاید شما به بازاریابی محتوایی فقط به عنوان الگویی برای سرگرم ساختن مشتریان نگاه کنید، اما در مدیریت شهرت برند این الگو به کسب و کارتان کمک می کند تا محبوبیت تان را حفظ کرده و حتی ارتقا دهید. به عبارت ساده تر، هرچه فعالیت شما در زمینه بازاریابی محتوایی بهتر باشد، شهرت برندتان در میان مشتریان بیشتر خواهد شد بنابراین همین حالا دست به کار شوید و با بازاریابی محتوایی اقدام به مدیریت شهرت برندتان کنید.
توجه به تجربه مشتریان از برند: تضمین شهرت برند
اغلب شما تجربه خرید از یک برند و فراموشی آن در سریع ترین زمان ممکن را دارید. این ماجرا درست مثل بعضی از مهمانی های خانوادگی است که دوست دارید هرچه زودتر از دستش خلاص شوید و به زندگی عادی تان برگردید. اگر مشتریان از برند شما تجربه مناسبی نداشته باشند، هرگز جایی در فهرست کسب و کارهای مورد علاقه آنها نخواهید داشت. یادتان باشد این قانون در هر شرایطی پابرجاست.
شهرت اصلی برندها از طریق مشتریان شان ایجاد می شود. شاید شما هم چند باری شنیده باشید که مشتریان هر برند نقش سفیران آن را بازی می کنند. همانطور که سفیران در کشوری دیگر نماینده سرزمین شان هستند، مشتریان شما هم نماینده برندتان در میان سایر مشتریان خواهند بود؛ البته به شرط اینکه بتوانید مشتریان تان را راضی نگه دارید.
وقتی صحبت از ایجاد تجربه خوب برای مشتریان می شود، بسیاری از کارآفرینان بدون اینکه تلاشی انجام دهند، تسلیم خواهند شد. اگر در مورد دلیل این امر کنجکاو هستید، باید بگوییم که ساماندهی تجربه مشتریان از برند به سختی و حتی غیرممکن بودن شهرت دارد.
اجازه دهید یک بار برای همیشه تکلیف کارهای به اصطلاح غیرممکن در عرصه کسب و کار را روشن کنیم. شما باید مثل یک ورزشکار المپیکی تا آخرین لحظه برای کسب مدال طلا تلاش کنید و هر غیرممکنی را بدل به واقعیت نمایید. راستش را بخواهید، ایجاد تجربه ای مناسب برای مشتریان آنقدرها هم سخت و پیچیده نیست. اگر از ما بپرسید، می گوییم فقط مشتریان تان را اذیت نکنید؛ به همین سادگی برند شما نه تنها تجربه مناسبی برای مشتریان ایجاد خواهد کرد، بلکه بدل به برند مشهوری نیز خواهد شد.
مطلب مرتبط: برندینگ یا برند سازی دقیقا به چه معناست؟
توجه به رضایت کارمندان شرکت: مدیریت شهرت از درون شرکت
آیا تا به حال برند بزرگ و موفقی را دیده اید که کارمندانش از فعالیت در آن خوشحال نباشند؟ بی شک پاسخ چنین پرسشی منفی است. کارمندان در شرکت های بزرگ از بهترین امکانات و همچنین آینده شغلی عالی بهره مند هستند. این نکته برای هر فردی در زمینه کسب و کار جذابیت زیادی دارد و می تواند بهترین کارمندان را برای همیشه در چنین برندهایی نگه دارد.
وقتی کارمندان شما از وضعیت شان راضی باشند، مدیریت شهرت برند دیگر غول ترسناکی نخواهد بود. همانطور که مشتریان شما مانند سفیران کسب و کار شما هستند، کارمندان هم نقش مهمی در توسعه شهرتتان ایفا می کنند؛ چراکه همیشه مستقیما با مشتریان در تعامل هستند. صادقانه بگوییم، چه کسی است که نداند کارمندان راضی از وضعیت شان چه تاثیر مثبتی بر روی شرایط برندها دارند؟ کارگردانی را در نظر بگیرید که بدون توجه به وضعیت بازیگران و رضایت شان از روند ساخت فیلم، می خواهد یک اثر در حد اسکار بهترین کارگردانی خلق کند. چنین فیلمی شاید حتی مخاطب را هم به سینما نکشد، چه برسد به اینکه جوایز معتبر سینمایی را هم ببرد. حال و روز شما بدون داشتن کارمندان خوشحال و راضی دقیقا مثل همین کارگردان است.
مدیریت شهرت برند باید با هماهنگی کامل همه اعضای شرکت صورت بگیرد و هر کدام از کارمندان نقش شان در این میان را به خوبی ایفا کنند. وضعیت شما در اینجا مثل مربی فوتبالی است که پیش از شروع مسابقه تاکتیک های کلی و وظیفه هر فرد در تیم را توضیح می دهد. همانطور که مربی های فوتبال سعی می کنند همیشه بازیکنان شان را راضی نگه دارند، شما هم برای مدیریت هرچه بهتر شهرت برندتان باید کارمندان تان را راضی نگه دارید.
مطلب مرتبط: راهنمای عملی برندسازی در سال 2021
راضی نگه داشتن کارمندان برند فقط برای مدیریت شهرت کاربرد ندارد. مگر نه اینکه یکی از وظایف مدیران حرفه ای توجه مداوم به وضعیت کارمندان شان است؟ پس در حقیقت شما در اینجا با یک تیر دو نشان خواهید زد؛ هم مدیر حرفه ای خواهید بود و هم شهرت برندتان را به بهترین شکل مدیریت می کنید.
سخن پایانی
خب، حالا که با مدیریت شهرت برند آشنا شدید، به نظر شما این استراتژی به درد کسب و کارتان می خورد؟ من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم با نکات مورد بحث در این مقاله نگاه شما به این استراتژی تغییر کرده باشد و دیگر آن را هیولایی عجیب و غریب در نظر نگیرید. اگر نظری در مورد استراتژی مدیریت شهرت برند دارید، خوشحال می شویم همینجا آن را با ما به اشتراک بگذارید.
منابع: