برندینگ (Branding) یا همان برندسازی خودمان یکی از مفاهیم کمتر مورد توجه در عرصه کسب و کار محسوب می شود. اگر به طور تصادفی از برخی از کارآفرینان در مورد مهمترین بخش کسب و کارشان سوال کنید، به احتمال زیاد هر پاسخی به جز برندینگ به شما تحویل می دهند. اگر از ما بپرسید، می گوییم همانطور که در فوتبال مجموعه ای از بازیکنان و مربیان بدون جمع شدن زیر سایه یک باشگاه مورد توجه هواداران قرار نمی گیرند، در دنیای کسب و کار نیز اعضای یک شرکت فقط در قالب برند برای مشتریان جذاب خواهند بود.
شما در زندگی روزمره تان با برندهای بسیار زیادی در ارتباط هستید. فرض کنید برای خرید نوشیدنی وارد یک فروشگاه شده اید؛ شما در این صورت احتمالا با خودتان نمی گویید: «برم یک نوشابه بخرم»، بلکه خواهید گفت: «برم یک کوکاکولا بخرم.» این امر به خوبی تاثیر برند بر روی مشتریان را نشان می دهد. به عبارت دیگر، شما در طول روز به جای فکر کردن به محصولات مختلف به برندهای گوناگون فکر می کنید. ماجرا پیچیده شد، نه؟
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم که می توان هر مفهوم و استراتژی پیچیده ای را به سادگی یاد گرفت. اغلب مردم وقتی شناختی از یک چیز ندارند، به آن شاخ و برگ زیادی می دهند. برندینگ هم دقیقا همین وضعیت را دارد. این مفهوم برای بسیاری از مردم و کارآفرینان مثل ماجرای فیل در تاریکی است. اگر شما هم آگاهی دقیقی از مفهوم برند و برندینگ ندارید، این مقاله مخصوص شماست.
مطلب مرتبط: راهنمای عملی برندسازی در سال 2021
ما در ادامه قصد داریم برندینگ را صاف و پوست کنده برای شما توضیح دهیم. ابتدا این کار را با تعریف دقیق برندینگ شروع خواهیم کرد، سپس مزایای برندسازی را توضیح خواهیم داد و در نهایت هم به شما خواهیم گفت که چطور یک برند جذاب بسازید؛ به همین سادگی و سرراستی. اگر شما فکر می کنید با برندینگ می توانید کسب و کارتان را متحول کنید، با ما در این مقاله همراه باشید.
برند و برندینگ: تعریفی خودمانی از دو مفهوم شبیه به هم
وقتی از برندینگ صحبت می کنید، اغلب اوقات برند را نیز در پس ذهن تان دارید. شاید در نگاه نخست این دو مفهوم هیچ تفاوتی برای شما نداشته باشد. در این صورت باید شما را همینجا متوقف کنیم. باور کنید یا نه، برند و برندینگ از زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند بنابراین باید همین حالا تکلیف تان را با این دو مفهوم مشخص کنید.
بی شک تعاریف بسیار زیادی از برند در کتاب های درسی و دانشگاهی صورت گرفته، اما ما در اینجا کاری با چنین تعاریف سخت و پیچیده ای نداریم. برند به زبانی خودمانی مجموعه ای از ویژگی هاست که یک شرکت را از شرکتی دیگر متمایز می کند. اگر برند وجود نداشت، شما نمی توانستید مثلا نایک را از آدیداس تشخیص دهید؛ به نظر وضعیت بسیار عجیب و غریبی می شد، نه؟
حالا که تعریفی خودمانی از برند یاد گرفتید، باید به روی دیگر سکه هم توجه کنید. برندینگ یا برندسازی فرآیند ایجاد و به کار بردن ویژگی های منحصر به فرد برای یک شرکت است. ویژگی هایی نظیر نام، لوگو و شعار کسب و کار در هر برندی به طور متفاوتی وجود دارد. به عبارت ساده تر، برندسازی همان فرآیند ایجاد برند است؛ نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر.
اگر شما قصد برندسازی برای کسب و کارتان را دارید، نباید کار را خیلی سخت و غیرممکن در نظر بگیرید. صادقانه بگوییم، شمار قرار نیست یک سفینه فضایی به مریخ پرتاب کنید، بلکه فقط باید جلوه ای حرفه و متفاوت از کسب و کارتان برای مشتریان ترسیم نمایید. اگر شما برای انجام دادن این کار نگران هستید، خیال تان راحت باشد. ما در روزنامه فرصت امروز از ابتدا تا انتهای مسیر برندسازی در کنارتان خواهیم بود.
وقتی کسی می خواهد کاری را انجام دهد، همیشه در مورد مزایای آن سوال می کند. کودکی را در نظر بگیرید که برای اولین بار می خواهد به مدرسه برود. بی شک کودک داستان ما بارها و بارها در مورد دلیل مدرسه رفتن سوال خواهد کرد. شاید دلیل این امر خیلی روشن باشد، اما گفتن آن دست کم به کودک موردنظر آرامش خاطر می دهد. وضعیت شما هم در اینجا دقیقا مثل روز اول مدرسه است. شما باید مطمئن شوید برندینگ به درد کسب و کارتان می خورد. در غیر این صورت فقط وقت تان را تلف کرده اید.
مطلب مرتبط: برندینگ یا برند سازی دقیقا به چه معناست؟
مزایای برندینگ در کسب و کار
اغلب مردم پیش از خرید یک محصول دوست دارند مزیت های آن را بدانند. اگر شما قصد خرید یک گوشی موبایل را داشته باشید، چه خواهید کرد؟ احتمالا سری به سایت های فروش آنلاین می زنید و با بررسی مزایای محصولات مختلف در نهایت یکی را انتخاب می کنید. اگر خرید یک محصول ساده مثل موبایل با چنین وسواسی انجام می شود، پس چرا در مورد برندینگ اندکی وسواس به خرج ندهیم؟ به هر حال در اینجا سرنوشت کسب و کار شما در میان است.
عجله کردن همیشه با پشیمانی همراه است. همه شما این توصیه قدیمی را بارها و بارها شنیده اید. یک مثال واضح در این مورد بازیکن فوتبالی است که از سر عجله یک پنالتی مهم را خراب می کند. بی شک چنین بازیکنی تا آخر عمرش این صحنه را فراموش نخواهد کرد. اگر شما هنوز نسبت به کاربرد برندینگ در کسب و کارتان مطمئن نیستید، نباید عجولانه تصمیم بگیرید. اجازه دهید برخی از مزیت های آن را با هم مرور کنیم. شاید نظرتان عوض شد و شانسی برای خودنمایی به برندینگ در کسب و کارتان دادید.
1. افزایش شهرت کسب و کار
شهرت همه چیز است. آیا کسی را سراغ دارید که از مشهور شدن بدش بیاید؟ اگر چنین فردی را پیدا کردید، ما را هم بی خبر نگذارید. کسب و کارها برای اینکه بتوانند مشتریان را جذب کنند، باید مشهور باشند. این قانون هیچ وقت عوض نخواهد شد.
اجازه دهید در این رابطه یک مثال کاربردی بزنیم. اگر شما قرار باشد یک لپ تاپ بخرید، به سراغ کدام برندها خواهید رفت؟ بی شک گزینه های اولیه شما اپل، مایکروسافت، دل و اچ پی خواهد بود. اگر از شما بخواهیم دلیل این امر را توضیح دهید چه خواهید گفت؟ یک پاسخ ساده و تأمل برانگیز به این پرسش شهرت برندهای فوق است.
قانون عرصه کسب و کار بسیار ساده است: «هر کسب و کاری که شهرت بیشتری داشته باشد، مشتریان بیشتری هم خواهد داشت.» برندسازی یکی از ابزارهای اساسی برای افزایش شهرت کسب و کار شماست. بهترین مثال در این مورد برند هوآوی است.
این شرکت پیش از ورود به بازار تولید گوشی هوشمند نزدیک به سه دهه در زمینه خدمات ارتباطی فعالیت داشت، اما کمتر کسی از این برند چینی چیزی می دانست. وقتی این شرکت تصمیم گرفت وارد عرصه تولید گوشی هوشمند و کالاهای دیجیتال شود، با سرمایه گذاری بر روی برندینگ بدل به یکی از محبوب ترین برندهای دنیا شد. فکر می کنم حالا تاثیر برندینگ بر شهرت کسب و کار را به خوبی درک کرده اید، مگر نه؟
مطلب مرتبط: سال 2021 و تغییراتی که در حوزه برندسازی شاهد آن خواهیم بود
برندینگ گاهی اوقات با تبلیغات اشتباه گرفته می شود. اجازه دهید یک بار برای همیشه این سوءتفاهم را رفع کنیم. تبلیغات همیشه با پرداخت مبالغ کلان مشتریان را به کسب و کار شما جذب می کند، اما برندینگ دقیقا برعکس عمل می کند.
شما با برندینگ به جای اینکه به سراغ مشتریان بروید، با نمایش جلوه ای جذاب و حرفه ای از کسب و کارتان آنها را به دنبال خود خواهید کشاند. تقاوت این دو مفهوم مثل بازیکن فوتبالی است که به جای حضور در تبلیغات مختلف و فیلم های سینمایی با عملکرد درخشانش در زمین مسابقه به شهرت رسیده است. بازیکن قصه ما نیازی به فعالیت تبلیغاتی ندارد، چراکه خود به خود برای طرفداران محبوب است بنابراین شما باید انتخاب کنید که می خواهید خود به خود برای مشتریان جذاب باشید یا به زور هزینه های سرسام آور تبلیغاتی؟ بی شک هر کارآفرین باهوشی گزینه نخست را انتخاب خواهد کرد.
2. دسترسی به مشتریان تازه
همانطور که اشاره کردیم، برندینگ شهرت کسب و کارها را افزایش می دهد. بازیگری را در نظر بگیرید که با درخشش در یک فیلم به شهرت جهانی رسیده است. اگر بازیگر قصه ما پیش از درخشش در فیلم تعداد انگشت شماری طرفدار داشت، اکنون وضعیتش به کلی زیر و رو شده است. برندینگ برای کسب و کار شما دقیقا همان سکوی پرتاب عرصه بازیگری است.
هر کسب و کاری دوست دارد مشتریان زیادی داشته باشد، با این حال اگر شما در این رابطه کاری انجام ندهید، هیچ کس دیگری به فکر شما نخواهد بود. بنابراین باید آستین ها را بالا زده و با برندسازی اقدام به جذب مشتریان تازه نمایید. بگذارید با هم روراست باشیم؛ برندسازی کار ساده ای نیست. در واقع هیچ کار ساده ای در عرصه کسب و کار وجود ندارد. شما در این عرصه مانند فردی که برای اولین بار ورزش حرفه ای انجام می دهد، فشار زیادی را تحمل می کنید، اما در پایان ماجرا جایزه قهرمانی تمام خستگی تان را از بین خواهد برد.
جایزه برندینگ به صورت درست دسترسی به مشتریان تازه است. این امر به طور غیرمستقیم یعنی شما فروش و سود بیشتری خواهید داشت. کدام کارآفرین را سراغ دارید که از سود بیشتر بگذرد؟ شما با نگاه به این جایزه ویژه برندینگ می توانید هر سختی ای را تحمل کنید. البته ما در روزنامه فرصت امروز در کنار شما خواهیم بود؛ قول می دهیم برندینگ آنقدرها هم سخت و طاقت فرسا نیست.
3. افزایش اعتماد به نفس اعضای شرکت
اگر همین حالا از شما بخواهند برای شرکت مایکروسفات یا اپل کار کنید، واکنش تان چه خواهد بود؟ بی شک شما با شنیدن این خبر سر از پا نخواهید شناخت. شاید شما حاضر باشید حتی با نصف حقوق فعلی تان برای برندهای بزرگ کار کنید؛ فکر نمی کنم کسی باشد که بتواند دست رد به چنین پیشنهادی بزند! اگر صادقانه به دنبال پاسخی برای دلیل این تمایل به کار حتی با حقوق کمتر باشید، باید به اعتبار برندهایی نظیر مایکروسافت یا تسلا توجه کنید. کارمندان برندهای بزرگ اعتماد به نفس زیادی دارند؛ طبیعی هم هست، چراکه هر فرد دیگری نیز به جای آنها بود، فعالیت در برندهای بزرگ باعث افتخار و اعتماد به نفسش می شد.
ماجرای کار کردن برای برندهای بزرگ درست مثل عضویت در تیم های فوتبال محبوب است. اعتبار و سطح حرفه ای که یک تیم مثل رئال مادرید دارد، به هیچ وجه با تیم های دیگر قابل مقایسه نیست. به همین دلیل خیلی از بازیکنان فوتبال دوست دارند حتی رایگان برای این تیم بازی کنند.
برندینگ وضعیتی مانند تیم رئال مادرید برای کسب و کار شما ایجاد می کند. جذابیت و شهرت برند شما نه تنها موجب حفظ کارمندان فعلی تان می شود، بلکه افراد حرفه ای را نیز به سوی شما جذب خواهد کرد. مگر یک کارآفرین از دنیای کسب و کار چه چیزی به غیر از کارمندان علاقه مند به کارشان می خواهد؟ حالا به این وضعیت رویایی تمایل افراد حرفه ای برای استخدام در کسب و کارتان را هم اضافه کنید. فکر نمی کنم از شدت هیجان حتی بتوانید برای یک لحظه هم روی پاهای تان بایستید.
4. ترسیم پرسونای برند
آیا تا به حال شده در هنگام خرید با یک برند ناآشنا مواجه شوید؟ بی شک چنین اتفاقی بارها و بارها برای مشتریان در سراسر دنیا افتاده است. این امر درست مانند آن است که وارد سالن سینما شوید و به جای یک فیلم مشهور از دیوید فینچر، اثری بی نام و نشان اکران شود.
مطلب مرتبط: اصول برندسازی در عصر دیجیتال
برندینگ با ترسیم پرسونای برند برای مشتریان جلوی اتفاق فوق را می گیرد. پرسونای برند به عبارت خودمانی ویژگی ها و شخصیت کسب و کار شما را نشان می دهد. وقتی مشتریان از کسب و کار شما شناختی هرچند نسبی داشته باشند، دیگر با مشاهده آن تعجب نخواهند کرد. به این ترتیب برند شما بدل به همان فیلم مشهوری می شود که تمام تماشاگران در سینما منتظرش هستند.
آشنایی با مزایای برندینگ فقط نیمی از مسیر موفقیت است. حتی اگر برندینگ بهترین گزینه برای کسب و کار شما هم باشد، بدون دست به کار شدن و اجرای آن در عمل هیچ پیشرفتی در کارتان ایجاد نخواهد شد. وضعیت کنونی شما مانند مهاجم فوتبالی است که می داند چگونه باید گل بزند، اما تا به حال فرصت بازی کردن پیدا نکرده است. ما در ادامه قصد داریم مثل یک مربی دلسوز شما را وارد زمین برندینگ نماییم؛ امیدواریم در این مسابقه هتریک کنید!
چگونه یک برند جذاب بسازیم؟
اگر فکر می کنید برندینگ یک شبه وضعیت کسب و کار شما را متحول می کند، باید شما را ناامید کنیم. برندسازی هم مثل هر کار دیگری نیاز به زمان دارد. شما نمی توانید یک شبه تبدیل به ورزشکاری حرفه ای شوید بنابراین همین حالا هرگونه ایده ای برای موفقیت سریع در برندینگ را دور بریزید.
اگر آنقدر انگیزه داشتهاید که تا اینجای مقاله آمده اید، شاید بخواهید اندکی جلوتر بروید. ایجاد یک برند جذاب رویای هر کارآفرینی است. ما در روزنامه فرصت امروز برای کمک به شما برای ایجاد برند رویایی تان آماده ایم. این کار را در ادامه با آموزش برندسازی به صورت گام به گام دنبال خواهیم کرد.
شناسایی مخاطب هدف: پیش نیاز برندسازی موفق
اگر شما فردی را ببینید که می خواهد همه را از خودش راضی نگه دارد، چه فکری خواهید کرد؟ بیتردید چنین فردی هرگز موفق به راضی نگه داشتن تمامی اطرافیانش نخواهد شد. داستان کسب و کارها نیز مثل همین فرد است. شما در کسب و کارتان نمی توانید تمام مشتریان را راضی نگه دارید. به هر حال جذب مشتری زوری که نیست، نه؟
هر کسب و کار در بازار با مشتریانش شناخته می شود. همانطور که هر تیم فوتبالی برای خودش هواداران خاصی دارد، کسب و کارها نیز باید مشتریان خاص خودشان را پیدا کنند. شما برای این کار ابتدا باید مخاطب هدف تان را تعیین کنید. شاید این کار در نگاه نخست خیلی سخت به نظر برسد، اما ما راهکار ساده ای برای آن داریم. فقط کافی است یک سوال کاربردی از خودتان بپرسید: «می خواهید محصولات تان را به چه کسانی بفروشید؟»
باور کنید یا نه، خیلی از کارآفرینان اصلا به سوال فوق فکر هم نمی کنند، چه برسد به اینکه جوابی برای آن پیدا کنند. البته شما هر کارآفرینی نیستید، شما قرار است برند باشکوه تان را بسازید بنابراین باید پاسخی درخور برای سوال مطرح شده دست و پا کنید.
پیش از اینکه پاسخی برای سوال اصلی ما در این بخش جفت و جور کنید، اجازه دهید نظرتان را به یک نکته مهم جلب کنیم. فرض کنید به شما ماموریت داده اند تا بهترین دانش آموز ریاضی یک دبیرستان را پیدا کنید. یک راه احتمالی در این میان برگزاری آزمون سراسری در دبیرستان برای مشخص کردن بهترین دانش آموز ریاضی است. اگر شما این راه حل را در پیش بگیرید، در پایان هزینه سنگینی برای برگزاری آزمون روی دست تان خواهد ماند. اگر به جای چنین کار پردردسری به سادگی سراغ سابقه تحصیلی دانش آموزان بروید، چه؟ بی شک چنین راهکاری بی دردسر و هوشمندانه تر است.
مطلب مرتبط: برندسازی موفق با 5 اقدام ساده
ماجرای فوق در مورد یافتن مخاطب هدف نیز کاربرد دارد. شما به جای اینکه در بازار راه بیفتید و دنبال مخاطب هدف تان باشید، باید از اطلاعات دقیق استفاده کنید. در غیر این صورت مثل این است که در انبار کاه به دنبال سوزن بگردید. وقتی صحبت از برندینگ با استفاده از اطلاعات دقیق می شود، بسیاری از کارآفرینان فکر می کنند قرار است هزینه زیادی از جیب شان برود. خبر خوش ما برای این دسته از کارآفرینان معرفی ابزارهای رایگان و کم هزینه برای دسترسی به اطلاعات موردنیاز در برندسازی است.
پیشنهاد ما برای شما استفاده از پلتفرم بازاریابی گوگل (Google Marketing Platform) است. این پلتفرم جامع برای کسب و کارها سنگ تمام گذاشته است. شما با استفاده از این پلتفرم به راحتی می توانید به اطلاعات لازم برای شناسایی مخاطب هدف تان دسترسی پیدا کنید؛ به همین سادگی و بدون هیچ دردسر اضافی.
بی شک ابزارهای بسیار زیادی مانند پلتفرم بازاریابی گوگل در دسترس شما قرار دارد، اما هیچ کدام توان رقابت با محصول گوگل را ندارند بنابراین به جای اینکه ماجراجویی بیهوده ای را در این رابطه آغاز کنید، از همین الان به فکر حرفه ای شدن در ابزار گوگل باشید. شاید این امر در ابتدا سخت باشد، اما به محض اینکه کار با ابزار گوگل را یاد گرفتید، تبدیل به مزیت اصلی کسب و کارتان در برندینگ خواهد شد.
بیان ماموریت برند: جذاب ترین بخش برندسازی
اجازه دهید مثل بخش قبلی در اینجا هم کارمان را با یک سوال کلیدی شروع کنیم. اگر از شما بپرسیم برای چه کسب و کارتان را راه انداخته اید، چه جوابی خواهید داد؟ شاید پاسخ دادن به این پرسش در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما باور کنید به همین راحتی ها نمی شود پاسخی برای آن جفت و جور کرد.
برندهای بزرگ همیشه ماموریت های جذابی برای خودشان طراحی می کنند. ماموریت یک برند در واقع دلیل حضورش در دنیای کسب و کار را توضیح می دهد. بیان ماموریت به راحتی آب خوردن برند شما را از رقبا متمایز خواهد کرد. این بخش از کار برندسازی مثل مقدمه کتاب هاست. شما همانطور که با خواندن مقدمه یک کتاب از دلیل نگارش اش مطلع می شوید، با مشاهده ماموریت برند هم از دلیل حضورش در عرصه کسب و کار آگاهی پیدا خواهید کرد. اگر هنوز بیان ماموریت برند برای شما نوعی معماست، شما را به یک تئاتر جذاب دعوت می کنیم: مرور ماموریت برخی از برندهای بزرگ.
نایک و آمازون بی شک نام هایی آشنا برای مردم سراسر دنیا هستند. اگر کسی را سراغ دارید که دست کم یک بار نام این دو برند را نشنیده است، حتما او را به ما معرفی کنید. در اینجا مروری کوتاه بر ماموریت این دو برند خواهیم داشت.
مطلب مرتبط: مراحل برندسازی: 11 مرحله آسان برای ساختن یک برند موفق
برند نایک همیشه سعی دارد مردم را به ورزش کردن ترغیب کند. آنها این کار را با حمایت مالی از ورزشکاران مختلف در سراسر دنیا انجام می دهند. همانطور که می توان حدس زد، ماموریت نایک در ارتباط با همین مسئله است. ماموریت اصلی نایک «الهام بخشی به همه ورزشکاران در سراسر دنیا» است. اگر منصفانه به فعالیت نایک نگاه کنید، باید اعتراف کنید که آنها در اجرای این ماموریت بی نظیر هستند.
آمازون دقیقا زمانی شروع به کار کرد که خرده فروشی های کلاسیک در اوج شهرت و محبوبیت بودند، اما با برنامه ریزی درست و سرمایه گذاری بر روی فروش آنلاین بدل به بزرگترین فروشگاه دنیا شود. جف بزوس از همان ابتدا میخواست مشتری مدارترین شرکت دنیا را تاسیس کند. با گذشت نزدیک به سه دهه از تاسیس شرکت آمازون باید گفت که وی در این ماموریت سربلند بیرون آمده است.
اگر شما می خواهید ماموریت جذابی برای برندتان طراحی کنید، لازم نیست کارتان را از صفر شروع کنید. مرور ماموریت برندهای بزرگ به اندازه کافی برای شما الهام بخش خواهد بود. این گوی و این میدان؛ امیدواریم در بیان ماموریت برندتان موفق باشید.
طراحی المان های تصویری برند: وقتی برند شما متولد می شود!
شما تا الان با شیوه یافتن مخاطب هدف و بیان ماموریت برند آشنا شده اید؛ حالا باید برندتان را به صورت مستقیم در معرض دید مشتریان قرار دهید. این کار با طراحی المان های بصری صورت می گیرد. هیچ برندی بدون المان های بصری معنا ندارد. مثلا اگر از شما در مورد برند بنز سوال کنیم، پیش از هر چیز لوگوی این برند در ذهن تان نقش خواهد بست.
شما در این بخش باید لوگو، رنگ های اصلی و فونت برندتان را طراحی کنید. اجازه دهید همین جا یک توصیه دوستانه به شما کنیم؛ کلید موفقیت شما در طراحی المان های بصری در ایجاد هماهنگی میان همه آنهاست. به عنوان مثال، شما نمی توانید لوگوی برندتان را با استفاده از رنگ های آبی و سفید طراحی کنید و در تبلیغات تان از طیف های رنگی دیگری بهره بگیرید. با اینجور بی نظمی ها همه مشتریان برندتان را از دست خواهید داد؛ آن هم به طور تضمینی.
طراحی لوگو و دیگر المان های بصری برای برند یک کار هنرمندانه است. شما در اینجا مثل یک نقاش هستید، پس آستین های تان را بالا بزنید و حسابی هنرنمایی کنید. همانطور که آثار هنری خاص و منحصر به فرد مخاطب را میخکوب می کند، شما هم باید لوگو و المان های بصری حیرتانگیزی برای برندتان خلق کنید. با این کار برندتان به طور کامل متولد خواهد شد.
مطلب مرتبط: فرآیند برندسازی را بهتر بشناسیم
سخن پایانی
حالا که با برندینگ به طور کامل آشنا شدید، نظرتان درباره این استراتژی چیست؟ فکر می کنید برندینگ برای کسب و کارتان مفید خواهد بود؟ فکر می کنم دست کم دیگر برندینگ برای شما مثل فیل در تاریکی نباشد. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات این مقاله برای ایجاد برند رویایی شما به کارتان آمده باشد. اگر نظری درباره برندینگ و نکات مطرح شده در این مقاله دارید، خوشحال می شویم همینجا آن را با ما به اشتراک بگذارید.
منابع: