توسعه برند در شرایط کنونی گزینه بسیار چالش برانگیزی محسوب می شود. بسیاری از کسب و کارها در سراسر دنیا دارای برند رسمی هستند، اما توان تاثیرگذاری برندهای مختلف هرگز مشابه هم نیست. ما اکنون در عصر دیجیتال زندگی می کنیم. این امر به معنای ضرورت استفاده گسترده از خدمات دیجیتال برای بازاریابی و برندسازی است. خوشبختانه بسیاری از برندها در عرصه بازاریابی از فناوری های دیجیتال استفاده می کنند. این امر شامل تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف با سرمایه گذاریبر روی بازاریابی در شبکه های اجتماعی است. عرصه برندسازی در این میان اندکی ضعیف تر از بازاریابی عمل کرده است. بسیاری از شرکت ها نسبت به توسعه برندشان توجه کافی ندارند بنابراین مواجهه با شکست کسب و کارها در زمینه توسعه برند امری طبیعی خواهد بود.
امروزه برندسازی و معرفی کسب و کار به مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شما در این زمینه توانایی تاثیرگذاری مطلوبی بر روی مخاطب هدف نداشته باشید، به سرعت با چالش های گسترده مواجه خواهید شد. بر همین اساس در ادامه برخی از اصول اساسی برای برندسازی در عصر دیجیتال را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1. ایجاد جلوه ای متفاوت
یکی از ایرادات اصلی برندها در بازارهای مختلف شباهت بیش از اندازه به هم است. این امر موجب سردرگمی مشتریان برای خرید محصولات و تعامل با برندها می شود. شما باید به عنوان کارآفرین تمام تلاش تان در راستای ایجاد تمایز برای کسب و کارتان را ارائه نمایید. برندهای بزرگ و موفق همیشه وجه تمایز مشخصی از دیگر برندها دارند بنابراین شما نیز باید از همین اصول پیروی نمایید. در غیر این صورت به طور مداوم با مشکل در زمینه بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف مواجه خواهید شد.
بسیاری از برندها فرآیند ایجاد تمایز با دیگر برندها را دشوار ارزیابی می کنند. توصیه اساسی در این بخش تمرکز بر روی ارزش ها و ویژگی های منحصر به فرد کسب و کار است. بدون تردید هیچ کسب و کاری در زیربنایی ترین آموزش شبیه به رقبا نیست بنابراین مراجعه دوباره به بنیان های کسب و کار راهکار مناسبی برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود.
مطلب مرتبط: برندسازی در عصر دیجیتال و 4 اشتباه رایج
2. دسترسی ساده به برند
گاهی اوقات کسب و کارها در فرآیند برندسازی دسترسی مشتریان به خود را بسیار دشوار می کنند. دلیل این امر تلاش برای ایجاد جلوه ای حرفه ای از کسب و کار اغلب برندها در نتیجه چنین اقدامی توان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست می دهند. اگر شما تمایل به توسعه برند و ارائه جلوه ای جذاب از کسب و کارتان دارید، باید همیشه در دسترس مشتریان باشید.
امروزه انتظارات مشتریان از برندها به شدت افزایش پیدا کرده است بنابراین اگر شما به موقع در دسترس برندها قرار نداشته باشید، آنها به سرعت رقبای تان را انتخاب خواهند کرد. دسترس پذیری برندها همیشه بر محور تلاش برای ایجاد جلوه ای حرفه ای و تعامل نزدیک با مشتریان صورت می گیرد. استفاده از کانال های ارتباطی متعدد نقش مهمی در توسعه پایدار برند خواهد داشت. چالش اصلی کسب و کارهای امروزی فعالیت در زمینه برندسازی برای مدت زمانی اندک و سپس توقف کامل فرآیندهاست. این امر نتیجه ای جز ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهد داشت.
3. ارائه پیامی متفاوت
پیام هر برند نقش مهمی در ذهنیت مخاطب هدف دارد. امروزه برندی مانند نایک به دلیل پیام های متفاوتش مورد علاقه مخاطب هدف قرار دارد. متاسفانه بسیاری از شرکت ها هنوز هم صرف ارائه محصولات ارزان قیمت را ضامن موفقیت می دانند. سلیقه و نحوه انتخاب محصولات از سوی مشتریان در طور سال های اخیر به شدت تغییر کرده است بنابراین شما باید همگام با چنین تغییراتی در زمینه توسعه کسب و کارتان فعالیت داشته باشید.
پیام های مربوط به فرآیند برندسازی باید مطابق با نیازها و سلیقه مخاطب هدف باشد. اشتباه برخی از برندها عدم ارزیابی دقیق سلیقه مخاطب هدف و سپس تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. این فرآیند تاثیر بسیار منفی بر روی مخاطب هدف خواهد داشت. اغلب برندهای بزرگ پیش از طراحی کمپین های برندسازی اقدام به شناسایی دقیق سلیقه مخاطب هدف می کنند. چنین امری فرآیند برندسازی را بسیار ساده خواهد کرد.
امروزه فرآیند برندسازی شباهت بسیار زیادی به بازاریابی دارد. اغلب برندها در جریان بازاریابی به دنبال شناسایی سلیقه مخاطب هدف هستند. دلیل این امر تاثیرگذاری بهتر کمپین بازاریابی بر روی مخاطب هدف است. شما نیز در اینجا باید به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از شناسایی سلیقه شان باشید.
4. ایجاد تعادل میان کیفیت و قیمت
برندسازی بدون توجه به شرایط اقتصادی مشتریان هدف امکان ناپذیر است. اکنون بسیاری از برندها در پی مشکلات ناشی از ویروس کرونا در تلاش برای تاثیرگذاری به مراتب بهتر بر روی مشتریان هستند. فروش هرچه بیشتر در این شرایط موفقیت بلندمدت کسب و کارها را تضمین خواهد کرد. نکته مهم تعیین سطح قیمت مناسب با شرایط جاری است. بسیاری از مشتریان توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در پی وقوع شرایط کنونی را ندارند بنابراین شما باید طرح های حمایتی مختلفی برای فروش محصولات تان در نظر بگیرید. این امر به طور ویژه ای در مورد برندهای تولید کننده لوازم لوکس صحت دارد. اگر شما طرح های تخفیفی یا فروش اقساطی به کسب و کارتان اضافه نکنید، برندتان با مشکلات بسیار زیادی مواجه می شود. شما در هر صورت نیازمند فروش فوری در شرایط کرونایی هستید بنابراین صرف نظر از بخش اندکی از سودتان ایده چندان بدی نخواهد بود. کیفیت محصولات همیشه مدنظر مشتریان قرار دارد. بسیاری از برندها با توجه به شرایط شیوع کرونا در تلاش برای ارائه محصولات ارزان با کیفیت پایین هستند. این امر جلوه حرفه ای برندها را به شدت با خطر مواجه خواهد کرد بنابراین شما باید همیشه نسبت به ایجاد تعادل میان وضعیت قیمت و کیفیت محصولات تان توجه نشان دهید.
5. ارائه خدمات متمایز
ارائه خدمات جانبی از سوی برندها اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از مشتریان براساس تجربه خریداران قبلی یک برند در مورد خدمات جانبی اقدام به خرید می کنند بنابراین شما نیاز به نظرات مثبت درباره وضعیت برندتان از سوی مشتریان دارید. امروزه سایت هایی مانند آمازون علاوه بر ارائه خدمات فروش آنلاین دست به ارزیابی مداوم کیفیت خدمات و محصولات برندها نیز می زنند. بنابراین شما با همکاری نزدیک با آمازون و بهبود کیفیت خدمات برندتان شانس بالایی برای موفقیت در این عرصه خواهید داشت.
حضور در سایت های فروش آنلاین مزیت مهمی برای برندها دارد. این امر شما را در کنار خرده فروشی های معتبر قرار می دهد. امروزه هرچه برندهای همکار شما دارای اعتبار بیشتری باشند، اصالت برند شما نیز افزایش خواهد یافت. درست به همین خاطر اغلب برندهای کوچک در تلاش برای حضور در کمپین ها و رویدادهای مهم تجاری هستند.
مطلب مرتبط: برندینگ یا برند سازی دقیقا به چه معناست؟
6. برجسته سازی برند
دنیای کسب و کار شاهد حضور شرکت ها و برندهای بسیار زیادی است. این امر سطح رقابت در بازارهای مختلف را به شدت افزایش می دهد. اگر شما در تلاش برای ادامه فعالیت در یک بازار هستید، باید به نحو مناسبی حضور کسب و کارتان را توجیه کنید. بسیاری از برندها هیچ دلیل مشخصی برای حضور در عرصه کسب و کارآفرینی ندارند. همین نکته موجب ارزیابی منفی مشتریان از وضعیت شان می شود.
برجسته سازی برند از طریق تاکید بر روی خدمات و محصولات برتر صورت می گیرد. همچنین تلاش در راستای ایجاد تمایز میان وضعیت فعالیت برند و پیام های اصلی آن با دیگر رقبا نقش مهمی در این مسیر خواهد داشت. امروزه مشتریان خاطرات شان از برندها را به خوبی در ذهن نگه می دارند بنابراین شما باید در تلاش برای ایجاد خاطره هایی مثبت از کسب و کارتان برای مخاطب هدف باشید. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست خواهید داد.
7. توجه مداوم به مشتریان جاری برند
تلاش برای جلب نظر مشتریان تازه از سوی برندها امر عجیبی نیست. اغلب کسب و کارها تمایل به کسب سهم هرچه بیشتر از بازار کسب و کار دارند. این امر موجب بروز رقابت های شدید از سوی برندها در حوزه بازاریابی و برندسازی می شود. مهم ترین نکته در این میان بهبود خدمات برند در زمینه بازاریابی است. بسیاری از برندها برای جلب نظر مشتریان تازه دست به ایجاد بودجه های کلان می زنند. نکته مهم در این میان عدم غفلت از مشتریان جاری است. اغلب برندها دارای دامنه وسیعی از مشتریان ثابت هستند. اگر شما نسبت به فعالیت چنین مشتریانی توجه نداشته باشید، امکان مواجهه با ریزش مشتریان به شدت افزایش خواهد یافت.
امروزه فرآیند برندسازی فقط معطوف به جلب نظر مشتریان تازه نیست. شما باید در زمینه تداوم تعامل با مشتریان ثابت تان نیز برنامه دقیقی داشته باشید. این امر شامل ایجاد انجمن مشتریان در شبکه های اجتماعی و ارائه تخفیف های مداوم به آنهاست. در غیر این صورت مشتریان شما به سرعت از برندتان ناامید خواهند شد.
حفظ مشتریان یکی از پیچیده ترین کارها در فرآیند برندسازی محسوب می شود. اغلب کسب و کارها به تنهایی توانایی ساماندهی این بخش را ندارند بنابراین باید در مواقع موردنیاز از کمک دیگران به خوبی استفاده نماییم. امروزه کارشناس های برندسازی بسیار ماهری در سراسر دنیا در دسترس برندها قرار دارد بنابراین شما باید به خوبی از خدمات و دانش چنین افرادی بهره مند شوید.
8. برنامه ریزی طولانی مدت برای برند
بسیاری از کسب و کارها برای موفقیت برندشان اقدام به برنامه ریزی مقطعی می کنند. این امر شامل تلاش برای کاربست راهکارهای کوتاه مدت است. مشکل اساسی در چنین فرآیندی غفلت از موفقیت بلند مدت کسب و کار است. چنین نکته ای برای اغلب کسب و کارها موجب بروز مشکلاتی در آینده می شود. شاید شما به تازگی کسب و کارتان را شروع کرده باشید. در این صورت به احتمال زیاد با یک برنامه کاری مشخص پای به عرصه کسب و کار گذاشته اید. این امر باید در تمام فعالیت های برندتان مشخص باشد. ایراد بسیاری از کسب و کارها برنامه ریزی دقیق و سپس عدم توجه مناسب به آن است. این امر موجب بروز مشکلاتی برای کسب و کارها می شود. اگر شما توانایی برنامه ریزی بلند مدت برای کسب و کارتان را نداشته باشید، به طور مداوم با مشکلاتی در زمینه برندسازی مواجه خواهید شد.
9. ترغیب مشتریان در فرآیند جست و جوی محصولات
فضای آنلاین تاثیر بسیار زیادی بر روی مشتریان دارد. امروزه اغلب مشتریان پیش از خرید یک محصول به سراغ جست و جوی گزینه های در دسترس در فضای آنلاین می روند. این امر موجب توسعه سطح بازاریابی برندها در شبکه های اجتماعی شده است. سایت های بسیار زیادی در زمینه اراده خدمات مرتبط با ارزیابی محصولات و حتی برندها فعالیت دارند. اگر شما به دنبال برندسازی تاثیرگذار هستید، باید همکاری نزدیکی با چنین سایت هایی داشته باشید. در غیر این صورت فرآیند برندسازی شما با مشکلات بسیار گسترده ای مواجه خواهد شد. یکی از مشکلات موردنظر در این میان عدم شناخت از سوی مخاطب هدف است.
بسیاری از برندها در طول سال های متمادی کمترین توجهی از سوی مشتریان جلب نمی کنند. دلیل این امر هرچه باشد، موجب کاهش سطح درآمد برند می شود. شما باید همیشه حضور مناسبی در مقابل دیدگان مشتریان داشته باشید. عرصه برندسازی در این بخش با حوزه بازاریابی و تبلیغات پیوند می خورد بنابراین در عمل شما نیازمند بازاریابی و تبلیغات مناسب برای توسعه برندتان خواهید بود.
مطلب مرتبط: آشنایی با اصول اولیه برند سازی
10. نوآوری مداوم و کاهش سطح ریسک ها
هیچ کسب و کاری در حوزه کسب و کار از مواجهه با ریسک های تازه در امان نیست. بسیاری از برندها در طول زمان نیاز به بازاریابی و تاثیرگذاری هرچه بیشتر بر روی مخاطب را احساس می کنند. اگر برند شما توانایی نوآوری مداوم برای مخاطب هدف را نداشته باشد، حفظ آنها بدل به چالشی اساسی خواهد شد. نگاهی کوتاه به وضعیت برندهای محبوب مشتریان در بازار به خوبی بیانگر ضرورت تداوم نوآوری است. اگر شما در این زمینه حتی اندکی سستی به خرج دهید، به سرعت با برندهای دیگر جایگزین خواهید شد.
امروزه برندسازی در عصر دیجیتال دشواریهای خاص خود را دارد. نکته مهم در این میان استفاده از ابزارهای در دسترس برای بهبود وضعیت برند است. کسب و کارها در شرایط کنونی نیاز به ترکیب فرآیند برندسازی با بازاریابی، روابط عمومی و تبلیغات دارند بنابراین جدایی چنین عرصه هایی از هم هرگز برداشت درستی از ماهیت کسب و کار در دوران کنونی نخواهد بود.