برندینگ فرآیند معنا بخشیدن به یک نام است.برندینگ یا همان برند سازی یکی از مهم ترین ابعاد هر کسب وکاری، کوچک یا بزرگ، خرده فروش یا بنگاه به بنگاه (B2B)است.
در بازار رقابتی امروز، استراتژی برند قوی و مؤثر، مزیت عمده ای به شمار می رود، اما برند سازی واقعا چه معنایی دارد و چگونه بر کسب وکار شما اثر می گذارد؟
برند سازی چیست؟
استراتژی نام تجاری، برندسازی (Branding)، فرآیند معنا بخشیدن به یک نام است. برندسازی مجموعه ای از راهکارهاست که به نام تجاری شما هویت مشخصی داده و جایگاه آن را در بازار نسبت به رقبا مشخص و متمایز می کند. برندسازی شامل مباحث مختلفی چون جایگاه یابی و جایگاه سازی برند، انتخاب نام مؤثر برای برند، ایجاد طبقه بندی جدید، انتخاب رنگ برند و طراحی لوگو برای آن، بسط برند یا محدود کردن دامنه تمرکز، عمق و ارزش برند، روابط عمومی، رویدادسازی، تبلیغات و... است.
در حقیقت در برندسازی تلاش بر این است که مشخصه های برند که در قسمت بالا هم به آن اشاره شد، به نحوی در ذهن مشتریان جایگذاری شود و بتواند جایگاه خوش حسی برای شان داشته باشد. به زبان دیگر می توان برندسازی را اینگونه تعریف کرد: «جایگاه ذهنی یک برند در ذهن مشتریان و بازارهدف آن کسب و کار.»
به گفته اَل ریس و لورا ریس در کتاب سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، کارآفرینی و راه اندازی یک کسب و کار بدون تفکر برندینگ و محوریت برند برای آن یک اشتباه نابخشودنی در تجارت است!
ضرورت برندسازی یا برندینگ (Branding)
ضرورت داشتن برند از این روست که با توجه به حركت جوامع مصرفی به سمت مدگرایی، در اختیار داشتن برند (Brand) یا نام های تجاری معتبر یكی از راهكارهای ایجاد تمایز و شخصیت به شمار می رود.
اهمیت برند برای مشتری به واسطه دانش مشتری از برند ایجاد می شود که به واسطه تعدادی از عوامل ناشی می شود، اما شاید دو مورد زیر مهم ترین آنها باشند:
عمق برند؛ یا به عبارتی اولویت ذهنی مشتری در انتخاب برند در میان سایر برند های مشابه، به طور مثال بسیار از افراد پس از شنیدن کلمه نوشابه در ذهن شان بلافاصله Coca Cola تداعی می شود.
گستردگی برند؛ هرچه رابطه مشتری با برند پیچیده تر باشد یا به عبارتی توسط تنوع تعاملات برند در ذهن بیشتر باشد، فرصت ساخت وفاداری بلندمدت بیشتر است. همانند شرکت هایی چون Google , Amazon.
روش های برندسازی
برندسازی حاصل پیام ها و گزارش های رسانه هاست. هر قدر تعداد این پیام ها بیشتر و محتوای آنها مطلوب تر باشد، نام تجاری قوی تر خواهد شد. برندسازی آن قدرها هم ساده نیست، چراکه هیچگاه دو برند مثل هم عمل نمی کنند. در حقیقت هدف اصلی برندسازی این است که یک کالا یا یک تجارت از رقبایش متمایز دیده شوند. پس نمی توان برای تمامی برندهای موفق، یک فرمول جادویی واحد در نظر گرفت.
برای ساختن یک برند پرجذبه باید پنج اصل را رعایت کنید:
۱- متمایز شوید.
۲- همکاری کنید.
۳- نوآوری کنید.
۴- اعتبار ببخشید.
۵- فرهنگ سازی کنید.
هشت ابزار در اختیار مدیران بازاریابی قرار دارد تا از طریق آن با مشتریان ارتباط برقرار کرده و یک برند قوی در بازار بسازند:
تبلیغات، روابط عمومی، پیشبرد فروش، بازاریابی مستقیم، فروش شخصی، بسته بندی، رویدادها و حامی گری، خدمات مشتری
انواع برندسازی (Branding)
تاکنون دسته بندی های مختلفی از انواع برندسازی توسط اساتید این حوزه ارائه شده است و اگر بخواهیم برجسته ترین نوع این دسته بندی ها را برشماریم به شرح زیر است:
برندسازی مشارکتی یاCo-Branding: مشارکت با برندی دیگر جهت دستیابی به هدف
برندسازی دیجیتال: وب سایت، رسانه های اجتماعی، بهینه سازی موتور جست وجو، استفاده از وب برای تجارت
برندسازی شخصی یاersonal Branding : روش هر فرد برای ایجاد اعتبار و شهرت برای خودش
برندسازی علی: برندتان را با یک نیت خیرخواهانه همسو کنید، یا مسئولیت اجتماعی شرکت
برندسازی کشوری: تلاش برای جذب توریست و کسب و کار