فعالیت در حوزه کارآفرینی و برندسازی برای هر کسی جذابیت دارد، البته به شرط اینکه در کنار توسعه کسب و کار به فکر حفظ برندتان نیز باشید. شاید خیلی از کارآفرینان حفظ برند را نوعی رویکرد تدافعی در نظر بگیرند و با همین استدلال از آن صرف نظر کنند. اگر از ما بپرسید، می گوییم همانطور که غول های فوتبال اروپا برای موفقیت در لیگ قهرمانان باید هم خوب حمله کنند و هم دفاع منسجمی داشته باشند، شما هم علاوه بر توسعه برند باید به فکر حفظ آن نیز باشید؛ وگرنه شاید درست در دقیقه 90 بازی گل بدی بخورید و از لیگ قهرمانانِ کسب و کارها حذف شوید!
حفظ برند یکی از مظلوم ترین استراتژی ها در دنیای کسب و کار است. خیلی از کارآفرینان نه تنها اطلاع درستی از این استراتژی ندارند، بلکه با خودشان فکر می کنند اگر همینطور چشم بسته به توسعه کسب و کارشان ادامه دهند، بزرگترین برند دنیا را خواهند داشت. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید همین ابتدای کار ناامیدتان کنیم. وضعیت الان شما مثل معماری است که فقط می تواند یک نوع ساختمان بسازد و از شیوه های دیگر معماری خبر ندارد. بی شک شما با چنین وضعیتی هرگز در میان معمارهای بزرگ دنیا قرار نمی گیرد و شانسی هم برای دست و پا کردن شهرتی پرآوازه برای خودتان نخواهید داشت. ما در این مقاله می خواهیم با استراتژی حفظ برند به شما کمک کنیم تا اسم و رسمی برای خودتان در دنیای کسب و کار پیدا کنید؛ همینقدر جذاب و هیجان انگیز.
شاید مفهوم حفظ برند چند باری به گوش شما خورده باشد و با خودتان فکر کرده باشید این دیگر چه استراتژی ای است؟ ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم حفظ برند باید در دستور کار هر کسب و کاری قرار داشته باشد. البته ما در این میان مثل برخی از کسب و کارها فقط شعار نمی دهیم، بلکه سعی می کنیم تا شما را از نزدیک با این مفهوم آشنا کنیم. اگر از مخاطب های ثابت «فرصت امروز» باشید، می دانید که ما در مقالات مان از اصطلاحات سخت و پیچیده استفاده نمی کنیم و به جای آن به دنبال توضیح هر استراتژی به ساده ترین شکل ممکن هستیم. به هر حال زیبایی در سادگی است، مگر نه؟
اگر شما هم تا به حال با خودتان فکر کرده اید که در کنار توسعه مداوم برندتان باید فکری به حال حفظ وضعیت کنونی اش نیز بکنید، این مقاله مخصوص شماست. شما در این مقاله ابتدا با تعریف دقیق استراتژی حفظ برند و مزایای آن آشنا خواهید شد. بعد از اینکه این دو واحد را پاس کردید (امیدوارم تجربه بدی از دانشگاه نداشته باشید!)، به شما کمک خواهیم کرد تا این استراتژی را در عمل نیز پیاده کنید. بی تعارف بگوییم، عیار هر استراتژی در عمل مشخص می شود، وگرنه هیچ دردی از کسب و کارتان دوا نخواهد کرد.
مطلب مرتبط: داستان برند (Brand Story): هر آنچه کارآفرینان باید بدانند
استراتژی حفظ برند: آشنایی با مفهومی که کمتر درباره اش صحبت می شود!
اگر شما با شنیدن مفهوم حفظ برند به یاد فیلم های اکشن هالیوودی می افتید، باید همینجا متوقف تان کنیم. شما در اینجا قرار نیست مثل بازی های کامپیوتری تجربه ای پر از زد و خورد برای حفظ برندتان داشته باشید، بلکه باید با دلیل و منطق از برندتان محافظت نمایید. پس لطفا شمشیر و سپرتان را کنار بگذارید تا در یک دورهمی دوستانه با این استراتژی آشنا شویم.
مردم تا زمانی که با یک چیز به خوبی آشنا نشوند، نه تنها به آن اعتماد نمی کنند، بلکه حتی توجهی هم به آن نشان نمی دهند. شما هم به عنوان یک کارآفرین تا زمانی که با استراتژی حفظ برند آشنایی کامل پیدا نکنید، آن را چندان چشمگیر تلقی نخواهید کرد. خب به هر حال اگر به غیر از این عمل کنید باید به شما شک کرد، نه؟
فرض کنید همین حالا از شما بخواهند نوشتن فیلنامه یک اثر سینمایی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ را برعهده بگیرید؛ ماجراجویی جذابی به نظر می رسد، نه؟ شما احتمالا پس از اندکی خوشحالی برای موقعیت طلایی که پیش روی تان قرار گرفته، به این فکر خواهید کرد که هیچ چیزی از فیلمنامه نویسی به صورت حرفه ای نمی دانید! اینجاست که بخش ترسناک ماجرا شروع می شود. نخسین کاری که شما در چنین وضعیتی باید انجام دهید، آشنایی با تعریف دقیق فیلمنامه نویسی و بعد هم تکنیک هایی برای نوشتن آثار جذاب و تماشاگر پسند است. شما به این ترتیب می توانید با خیال راحت از فرصت پیش آمده استفاده کنید و دلیلی هم برای فرار از دست استیون اسپیلبرگ نخواهید داشت! ما هم مثل ماجرای فوق برای کمک کردن به شما درباره استراتژی حفظ برند کارمان را با ارائه یک تعریف دقیق شروع می کنیم.
تعریف یک استراتژی در عرصه کسب و کار همیشه سخت است و احتمالا کار مورد علاقه شما نخواهد بود. اگر کسی را پیدا کردید که اینطور فکر نمی کند، ما را هم بی خبر نگذارید. تعریف استراتژی حفظ برند از سایر نمونه ها سخت تر است، چراکه همانطور که قبلا گفتیم، معمولا کمتر درباره اش صحبت می شود. ما در روزنامه فرصت امروز همیشه می خواهیم کار کسب و کارها را ساده کنیم بنابراین با خیال راحت تعریف استراتژی حفظ برند را به ما بسپارید.
استراتژی حفظ برند در ساده ترین معنا فرآیند محافظت از دارایی های مادی و معنوی شرکت است. شاید این تعریف شما را به یاد مراقبت از وسایل شرکت در برابر سرقت های احتمالی بیندازد، اما همیشه ماجرا اینقدر ساده و سر راست نیست. دارایی های برند شما بسیار گسترده تر از یک یا دو مورد است و شما باید از تمام آنها مثل چشم های تان مراقبت کنید تا آسیبی به آنها نرسد. اگر در مورد مهمترین دارایی یک کسب و کار از کارآفرینان مختلف سوال کنید، پاسخ های متنوعی دریافت خواهید کرد. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم مهمترین دارایی هر برند مشتریان و موقعیتش در بازار است؛ جالب شد، نه؟
شما برای اینکه بتوانید به خوبی از مشتریان، موقعیت تان در بازار و بسیاری دیگر از دارایی های برندتان محافظت کنید، باید با راهکارها و تکنیک های متنوعی آشنا شوید. ما در این مسیر کنار شما هستیم تا بدل به افرادی حرفه ای در زمینه مراقبت از برندتان شوید، اما پیش از آن باید با مزایای استراتژی حفظ برند هم آشنا شوید. در غیر این صوت حسابی بی گدار به آب زده اید. همانطور که یک قهرمان رالی پیش از شرکت در مسابقه تمام مزایای خودرویش را می سنجد، شما هم باید ابتدا با مزایای استراتژی حفظ برند آشنا شوید و بعد به دنبال اجرای آن باشید. مگر نه اینکه شما و برندتان هم در یک مسابقه بزرگ با دیگر رقبا هستید؟
مزایای استراتژی حفظ برند
هر استراتژی در عرصه کسب و کار باید فایده ای برای برند شما داشته باشد، وگرنه اصلا چرا باید آن را در ترکیب رویایی کسب و کارتان قرار دهید؟ شاید شما تا اینجای مقاله علاقه نسبی به استراتژی حفظ برند پیدا کرده باشید، اما هنوز با تردیدهای جدی دست و پنجه نرم می کنید. بگذارید با شما روراست باشیم، چنین وضعیتی کاملا طبیعی است. وقتی پای آینده کسب و کار شما در میان است یا باید همینقدر سختگیر باشید یا اینکه آماده شکست های سنگین شوید. بیتردید هر کارآفرین باهوشی مثل شما گزینه اول را انتخاب خواهد کرد.
مطلب مرتبط: برندسازی چیست؟ راهنمایی کامل برای ایجاد تحول در کسب و کار
ما در این بخش همراه شما خواهیم بود تا پاسخ سوالات تان درباره مزایای استراتژی حفظ برند را بگیرید. امیدواریم با مطالعه این بخش انگیزه شما برای استفاده این استراتژی به بالاترین حد ممکن برسد و به آن شانسی برای درخشش در تیم رویایی کسب و کارتان بدهید؛ این شما و این هم مزایای استراتژی حفظ برند.
1. جلب توجه مشتریان
اگر شما نتوانید از برندتان به خوبی محافظت کنید، هیچ خبری از جلب توجه مشتریان نخواهد بود. این قانون تغییرناپذیر دنیای کسب و کار است و شما باید با آن کنار بیایید. بی شک هر برندی دوست دارد مشتریان فراوانی را به خود جلب کند، اما تا زمانی که آستین های تان را بالا نزنید و برای حفظ موقعیت برندتان وارد گود نشوید، این هدف در حد یک رویای دست نیافتنی باقی خواهد ماند. اگر شما بدون تلاش برای محافظت از برندتان فقط شعار جلب توجه مشتریان را بدهید، مثل این است که بخواهید با قیف برعکس یک بطری را پر از آب کنید؛ همینقدر سخت و بی نتیجه!
نخستین مزیت استراتژی حفظ برند جلب توجه مشتریان به طور گسترده است. اجازه دهید بحث را با یک مثال کاربردی جلو ببریم. اگر از شما بپرسیم چرا برندی مثل نایک همیشه مشتریان زیادی دارد، اما رقبای دیگرش همیشه خطر ورشکستگی را بیخ گوش شان احساس می کنند، چه جوابی خواهید داشت؟ شاید با خودتان فکر کنید برندهایی مثل نایک با تولید محصولات عالی همیشه در میان مشتریان محبوب مانده اند. خُب، به نظر جواب بدی نیست، اما یک فرض جذاب تر در این میان سرمایه گذاری برندی مثل نایک برای حفظ موقعیت یا به عبارت دقیق تر دارایی هایش در بازار کسب و کار است. فکر می کنم این جواب جذابیت بیشتری برای شما داشته باشد، مگر نه؟
2. کاهش ریسک های مالی برند
هر کسب و کاری باید به دنبال کاهش هزینه ها و ریسک های مالی باشد. این قانون طلایی مثل فرمول جادویی موفقیت می ماند و شما را برای مدیریت بهتر برندتان کمک خواهد کرد. شاید شما بخواهید برای کاهش ریسک های مالی برندتان راهکارهای بسیار گوناگون و پیچیده ای را امتحان کنید؛ در نگاه نخست این بهترین اقدام برای کاهش هزینه ها محسوب می شود، درست است؟
اگر از ما درباره کاهش ریسک های مالی سوال کنید، پای استراتژی حفظ برند را به بحث باز خواهیم کرد. شما با این استراتژی می توانید بدون نیاز به راه حل های پیچیده و گیج کننده از شکست های مالی جان سالم به در ببرید. بی شک هیچ کارآفرینی دوست ندارد از راهکارهای پیچیده و سخت برای موفقیت برندش استفاده کند، پس توصیه ما به شما تمرکز بر روی استراتژی حفظ برند به جای آزمون و خطاهای پرهزینه است. این کار تیم شما را به ساده ترین شکل ممکن تا فینال مسابقات قهرمانی جهان بالا خواهد برد؛ به همین سادگی!
برندها اغلب اوقات به خاطر ناتوانی برای حفظ موقعیت و دارایی های شان با مشکلات مالی و ریزش مشتریان مواجه می شوند. استراتژی حفظ برند به شما کمک می کند تا مثل یک حسابدار دلسوز جلوی ضرر و زیان مالی را بگیرید. به هر حال وقتی شما بتوانید موقعیت مناسب برندتان را حفظ کنید، نه تنها دیگر خبری از ریسک های مالی نخواهد بود، بلکه همه چیز باب میل تان می شود.
فکر می کنم همین نکته برای درک اهمیت استراتژی حفظ برند کافی باشد، البته به شرط اینکه بدانید چطور این استراتژی را در عمل اجرا کنید. لطفا برای اجرای استراتژی حفظ برند عجله نکنید، ما پس از بررسی دقیق مزایای آن به سراغ آن مرحله هم خواهیم رفت. فعلا سعی کنید به خوبی با مزایای استراتژی حفظ برند آشنا شوید؛ نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر.
3. جذب سرمایه به ساده ترین شکل ممکن!
شاید شما هم باور داشته باشید جذب سرمایه در عرصه کسب و کار سخت ترین کار دنیاست؛ در این صورت باید با شما مخالفت کنیم. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم که هیچ کار سختی در حوزه کسب و کار وجود ندارد. احتمالا شما نسبت به این ادعا اعتراض سریعی خواهید داشت و جذب سرمایه را مثل عبور از هفت خان رستم عنوان کنید بنابراین ما باید جواب درست و درمانی برای این اعتراض داشته باشیم، وگرنه حسابی اعتبارمان به خطر می افتد.
مطلب مرتبط: چگونه چشم انداز و ماموریت برندمان را ترسیم کنیم؟
برندی را در نظر بگیرید که در طول 10 سال اخیر جایگاهش در بازار و همچنین محبوبیت و سطح کیفی تولید محصولاتش را به خوبی حفظ کرده است. احتمالا از نظر بسیاری از کارشناس های کسب و کار ما همین الان چند کار خیلی سخت و حتی غیرممکن برای کارآفرینان را فهرست کرده ایم، اما باور کنید یا نه، برخی از برندها به راحتی آب خوردن این کارها را انجام می دهند!
حالا اگر از شما بپرسیم حاضر به سرمایه گذاری و خرید سهام چنین برندی هستید یا نه، چه جوابی خواهید داشت؟ فکر نمی کنم کسی به این فرصت طلایی برای سرمایه گذاری جواب رد دهد. به هر حال اگر چنین فردی را پیدا کردید، او را با مقالات روزنامه فرصت امروز آشنا کنید، حتما به دردش خواهد خورد!
اگر شما بتوانید به خوبی از برندتان محافظت کنید، سرمایه گذاران برای همکاری با شما صف خواهند کشید. نتیجه این امر در وهله نخست امکان محافظت هرچه بهتر از برند با استفاده از سرمایههای جذب شده و همینطور توسعه سریع کسب و کار است. بگذارید با هم روراست باشیم، مگر یک کارآفرین از دنیای کسب و کار به غیر از این چه چیز دیگری می خواهد؟
راهکارهای حفظ برند
شما تا اینجا با تعریف استراتژی حفظ برند و همچنین برخی از مزایای آن آشنا شده اید. فکر می کنم همین حالا هم مسیر طولانی را همراه ما بوده اید و حسابی خسته شده اید، اما اگر تا اینجا پیش آمده اید، شاید بخواهید کمی دیگر هم ادامه دهید و کمربند مشکی حفظ برند را به چنگ بیاورید! به هر حال تفاوت میان قهرمانان المپیک و نفرات دوم و سوم در همین لحظات پایانی مشخص می شود.
همانطور که در بخش قبل به شما قول دادیم، الان نوبتی هم باشد باید اجرای استراتژی حفظ برند در عمل را بررسی کنیم. اگر فکر می کنید اجرای این استراتژی کار خیلی سختی است، تا حدودی حق با شماست. بی شک اجرای هر استراتژی کسب و کاری همراه با سختی هایی است. لطفا واقع گرا باشید، مگر کار آسان هم در عرصه کسب و کار وجود دارد؟ اگر هست، لطفا ما را هم بی اطلاع نگذارید!
البته در اینجا نیازی نیست از استراتژی حفظ برند یک غول شکست ناپذیر مثل بازی های کامپیوتری بسازید، چراکه من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز در کنارتان هستیم تا این مرحله را نیز به سلامت پشت سر بگذارید. خب، اجازه دهید پیش از آنکه بحث مان بیشتر از این شبیه به بازی های کامپیوتری شود به سراغ راهکارهای حفظ برند در عمل برویم.
آشنایی با ماموریت کسب و کار: پیش نیاز حفظ برند
اجازه دهید نخستین راهکارمان را با یک سوال اساسی به شما معرفی کنیم: شما برای چه در عرصه کسب و کار حضور دارید؟ شاید این سوال در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد، اما باور کنید جفت و جور کردن جوابی مناسب برای آن خیلی هم راحت نیست.
یک جواب دم دستی برای سوال فوق، کسب سود از سوی کارآفرینان است. خب، اگر منصفانه به ماجرا نگاه کنیم، کسب سود یکی از اهداف مهم برای هر برندی است، اما بی شک دلیلی نیست که بتوانید با آن نظر مشتریان را جلب کنید. شما برای پاسخگویی به این سوال باید با مفهوم ماموریت برند آشنا شوید. این کار درست مثل آمادگی ورزشکاران المپیکی پیش از حضور در میدان رقابت است، پس لطفا خوب به آن توجه کنید.
ماموریت هر برند هدف اصلی اش در ارتباط با مشتریان را شرح می دهد. یک مثال کاربردی در این میان ماموریت برند نایک برای کمک به تمام ورزشکاران سراسر دنیا از طریق تولید لوازم ورزشی است. فکر می کنم این ماموریت به اندازه کافی برای شما و هر مخاطب دیگری جذابیت داشته باشد؛ دست کم برای من که اینطور است.
شاید با خودتان بگویید حسابی از بحث اصلی دور شده ایم و ماموریت برند هیچ ربطی به استراتژی حفظ برند ندارد. جواب ما به این مسئله بسیار ساده است: «شما تا زمانی که ماموریت کسب و کارتان را به خوبی نشناسید، هیچ شانسی برای حفظ برندتان نخواهید داشت.» ماجرا دقیقا همینقدر ساده و سرراست است!
مطلب مرتبط: برندینگ یا برند سازی دقیقا به چه معناست؟
ماموریت برند، مثل یک چراغ پرنور در تاریکی شب، مسیر کسب و کار شما را روشن می کند. اگر شما ماموریت برندتان را همیشه به خاطر داشته باشید، کسب و کارتان هرگز از مسیر اصلی اش منحرف نشده و به جاده خاکی نمی زند. بی شک اغلب شما فکر می کنید حفظ برند مثل داستان های حماسی همیشه همراه با مراقبت از کسب و کار از شر عوامل بیرونی است، اما پیش نیاز این استراتژی شناخت دقیق و کامل ماموریت برندتان است.
شما با شناخت درست ماموریت برند دست کم خیال تان از طی کردن مسیر درست راحت خواهد بود و فرصت کافی برای اجرای سایر راهکارهای حفظ برند را خواهید داشت. بگذارید با هم روراست باشیم، نخستین راهکار حفظ برند چندان هم سخت نبود، مگر نه؟
ثبت حقوقی دارایی های معنوی برند: وقتی قانون در کنار شماست
همانطور که قبل تر گفتیم، دارایی های یک برند به دو دسته مادی و معنوی تقسیم می شود. دارایی های مادی چیزهایی مثل ساختمان شرکت یا سهام های مربوط به برندهای زیرمجموعه آن را شامل می شود. از آنجایی که تعریف دارایی های مادی خیلی روشن است، شما برای محافظت از آن در کسب و کارتان مشکل چندانی نخواهید داشت و می توانید مثل بازی های کامپیوتری حصاری به دور قلعه کسب و کارتان بکشید تا از انواع سرقت ها در امان باشد.
شاید شما هم چند باری اصطلاح دارایی های معنوی به گوش تان خورده باشد. باور کنید یا نه، امروزه دارایی های معنوی کسب و کارها بسیار مهمتر از سایر دارایی های شان است. خیلی از کارآفرینان اطلاع دقیقی از چیستی دارایی معنوی برند ندارند و از اعتراف به این نکته خجالت می کشند. به هر حال چه کسی دوست دارد در میان همکارانش به چنین نکته ای اذعان کند؟ اگر شما هم چنین وضعیتی دارید، به هیچ وجه این بخش مقاله را از دست ندهید.
دارایی معنوی در بحث های حقوقی با نام های مالکیت حقوقی یا فکری نیز شناخته می شود و به صاحب آن امکان بهره گیری از مزایای فعالیت های فکری و ابتکاری اش را می دهد. اجازه دهید یا یک مثال ساده بحث مان را پیش ببریم و از بیان تعریف های پیچیده پرهیز کنیم؛ استیو جابز و برندش اپل را در نظر بگیرید که برای نخستین بار یک گوشی هوشمند به نام آیفون را روانه بازار کردند. براساس حقوق مالکیت معنوی تمام نکات مربوط به ایده آیفون در انحصار اپل قرار دارد بنابراین دیگر کسب و کارها نه تنها نمی توانند در طراحی ظاهری محصولات شان دقیقا از روی دست اپل کپی کنند، بلکه انحصار سیستم عامل IOS نیز در دست این شرکت خواهد بود.
مهمترین دارایی های معنوی یک برند شامل نام و لوگوی آن است. فرض کنید مشتریان برای خرید به سراغ فروشگاه شما بیایند و درست مقابل ساختمان تان یک فروشگاه بیش از اندازه شبیه به شما را مشاهده کنند؛ فروشگاهی که حتی تا نام و لوگوی رسمی اش نیز مثل شماست! صادقانه بگویم، فکر نمی کنم عجیب تر از این وضعیت هم داشته باشیم.
بی شک صحنه های اغراق شده ای مثل آنچه در بالا گفتیم، کمتر برای کسب و کارها اتفاق می افتد، اما اگر یک در هزار از شانس بد برای یک برند چنین اتفاقی روی دهد، دلیل اصلی اش عدم ثبت حقوقی دارایی های معنوی برند خواهد بود. فقط و فقط این غفلت کارآفرینان می تواند چنین فرصت هایی برای سودجویی برخی افراد فراهم کند، نه هیچ چیز دیگری.
شما با ثبت حقوقی دارایی معنوی برندتان جلوی هرگونه سودجویی احتمالی را خواهید گرفت. با این کار دیگر لازم نیست همیشه چشم و گوش تان برای پیدا کردن سودجویان باز باشد، بلکه نهادهای قانونی این کار را برای شما خواهند کرد، البته به شرط اینکه از همان اول کار دارایی معنوی برندتان را ثبت کنید، وگرنه مثل این است که بخواهید ساختمانی را بدون زیرسازی بنا کنید؛ همینقدر غیرممکن و دست نیافتنی.
مطلب مرتبط: برند و برند سازی/مدل های مختلف برند
برگزاری مصاحبه های خبری: حفظ برند در عصر رسانه ها
اگر یک کارگردان یا بازیگر مشهور سینما هیچ وقت در مصاحبه با رسانه ها شرکت نکند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ یک فرض نسبتا درست در این مورد راه افتادن حجم بالایی از شایعات و حتی سوءاستفاده از سکوت خبری این ستاره هنری است. همچنین به دلیل عدم اطلاع رسانی مستقیم، سوپراستار داستان ما شرایط بسیار سختی برای حفظ شهرت و اعتبارش خواهد داشت.
برندهای مختلف هم اگر به رسانه ها بی توجه باشند، دقیقا همین آش و کاسه جلوی چشمان شان خواهد بود. شاید حضور در فضای رسانه ای برای شما بیشتر یک ژست فانتزی به نظر برسد، اما در واقع ابزاری مهم برای حفظ دارایی های کسب و کارتان محسوب می شود. شما با همکاری رسانه ها نه تنها به شایعات درباره کسب و کارتان پایان می دهید، بلکه وضعیت تان را به طور مستقیم در معرض دید همگان گذاشته و از این طریق اعتبار و آبروی برندتان را حفظ خواهید کرد. به هر حال اگر حفظ آبرو و اعتبار برندتان برای شما مهم و جذاب نیست، باید کمی نگران شوید، چراکه قطعا یک جای کار ایراد دارد.
امروزه شما در عصر رسانه ها زندگی می کنید و بخواهید یا نه، تار و پود زندگی تان با رسانه ها پیوند خورده است. اگر فکر می کنید برگزاری مصاحبه های خبری دردسرهای زیادی دارد، باید شما را همینجا متوقف کنیم. شما همین حالا می توانید با اجرای یک لایو در اینستاگرام مثل یک مصاحبه خبری به پرسش ها و شایعات درباره کسب و کارتان پاسخ دهید؛ به همین سادگی و راحتی! پس آستین ها را بالا بزنید و در عمل از اعتبار و آبروی برندتان محافظت کنید.
تعامل نزدیک با مشتریان: مهمترین گام در حفظ برند
فکر می کنم در این مقاله به اندازه کافی بر روی اهمیت مشتریان برای هر برند تاکید کرده ایم. اگر شما فکر می کنید تعامل با مشتریان غول مرحله آخر بازی کسب و کارتان است، باید ناامیدتان کنیم. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هیچ کار سختی در عرصه کسب و کار وجود ندارد. شما در اینجا قرار نیست یک موشک فضاپیما به مریخ بفرستید، به جای آن باید مثل یک دوست صمیمی در کنار مشتریان تان باشید؛ فقط همین!
دوستان صمیمی به یکدیگر اهمیت می دهند و از همه مهمتر اینکه با هم خودمانی هستند. شما برای حفظ مشتریان برندتان به عنوان مهمترین دارایی که دارید، باید دقیقا مثل یک دوست صمیمی عمل کنید. واکنش مناسب به دغدغه ها و ابهام های مشتریان درباره برند، شما را برای همیشه در حافظه مشتریان حک خواهد کرد بنابراین مثل کارآگاه های فیلم های کلاسیک ذره بین تان را بردارید و هر دغدغه ای که از مشتریان پیدا کردید، در کمترین زمان ممکن از بین ببرید. البته شما در این مسیر نیازی به تفنگ و گلوله ندارید، بلکه ابزار شما رسانه و ارتباطتان با مشتریان است.
مطلب مرتبط: برندسازی موفق با 5 اقدام ساده
سخن پایانی
خب، گپ و گفت دوستانه ما درباره استراتژی حفظ برند به پایان رسید. حالا که تبدیل به کارشناس های کاربلد در زمینه حفظ برند شده اید، نظرتان درباره این استراتژی چیست؟ آیا آن را برای برندتان ضروری ارزیابی می کنید؟ من و همکارانم در روزنانه فرصت امروز امیدواریم مقاله کنونی کمکی هرچند کوچک برای آشنایی شما با استراتژی حفظ برند کرده باشد. اگر نظر یا ایده تکمیلی درباره این استراتژی دارید، خوشحال می شویم همینجا آن را با ما به اشتراک بگذارید.
منابع: