شنبه, ۳۰ فروردین(۱) ۱۴۰۴ / Sat, 19 Apr(4) 2025 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از شهرخبر، محسن بهرامی ارض اقدس، می گوید: شورای رقابت تنها مرجع تشخیص انحصار در بازار است و اگر کالا یا خدمتی انحصاری تشخیص داده شود، این شورا موظف است برای ایجاد رقابت، دستورالعمل های لازم را تنظیم یا نهاد تنظیم گر بخشی را تصویب کند.

وی افزود: در مواردی که ضرورت داشته باشد، نهاد تنظیم گر بخشی تشکیل می شود و مسائلی مانند قیمت گذاری، نحوه توزیع و دسترسی مصرف کننده به کالا را تنظیم می کند. در غیر این صورت، شورا مستقیماً دستورالعمل های دسترسی عادلانه را ابلاغ می کند.

فرمول محاسبه قیمت خودرو در سال 1404 مشخص شد

بهرامی در ادامه به موضوع قیمت گذاری خودرو اشاره کرد و گفت: شورای رقابت حق قیمت گذاری ندارد. نرخ خودروهای تولید داخل بر اساس ضوابط خاصی از جمله تورم بخشی، نرخ ارز و صورت های مالی ۶ ماه گذشته تولیدکنندگان محاسبه می شود. این محاسبات با روش کاست پلاس و سود منطقی انجام می گیرد.

وی همچنین گفت: خودروهای وارداتی از شمول قیمت گذاری شورای رقابت خارج و تابع مقررات سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هستند.

عضو شورای رقابت در پایان با اشاره به درخواست خودروسازان برای تعیین نرخ محصولات توسط خودشان، گفت: این موضوع آرزوی خودروسازان است، اما قیمت ها باید بر اساس معیارهای شفاف و منطقی تعیین شود، نه توسط تولیدکنندگان.

اظهارات عجیب عضو شورای رقابت درباره مکانیسم های مقابله با انحصار، سوالات جدی درباره کارایی این نهاد ایجاد کرده است. محسن بهرامی ارض اقدس می گوید شورا "انحصار را تشخیص می دهد" اما در عمل اختیارات اجرایی کافی ندارد. نکته عجیب تر اینکه قیمت گذاری خودروها بر اساس داده های ۶ ماه گذشته انجام می شود، در حالی که نرخ ارز و تورم روزانه در نوسان است!

اگر شورای رقابت واقعاً می تواند انحصار را تشخیص دهد، چرا در سال های اخیر شاهد تشدید انحصار در بازارهای مختلف بوده ایم؟ چرا این شورا نتوانسته از قدرت انحصاری خودروسازان و برخی شرکت های بزرگ بکاهد؟ چرا شورای رقابت اجازه نمی دهد خودروسازان بر اساس هزینه های تمام شده، خود نرخ خودرو را محاسبه کنند؟

نکته قابل تأمل دیگر، مکانیسم عجیب قیمت گذاری خودروهاست. بهرامی اعتراف کرد قیمت ها بر اساس صورت های مالی ۶ ماه گذشته تعیین می شوند. این در حالی است که:

- نرخ ارز در ایران گاهی روزانه تغییر می کند

- تورم به صورت لحظه ای در حال افزایش است

- هزینه های تولید دائم در نوسان است

عضو شورای رقابت می گوید: نمی شود نرخ را خودروسازان تعیین کنند، اما در عمل، همین شورا با تکیه بر داده های قدیمی خودروسازان نرخ را تعیین می کند و باعث زیان خودروسازان شده است.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/03eJ0ceY
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامضد یخ پارس سهندمشاور مالیاتیمشاوره منابع انسانیتخت خوابخرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلدفترچه یادداشت تبلیغاتیواردات از چیناکستریم VXخرید از چینخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهویزای استارتاپ فنلاندکابینت و کمد دیواری اقساطیپالت پلاستیکیکارگاه مادر و کودکتاسیس کلینیک زیباییچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستهارد باکسدستگاه برش لیزرقیمت طلای آبشدهکامیونت فورسموزبلاگقرص لاغری
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه