تولید محتوای منظم و با کیفیت در تیم های بازاریابی همچون یک ماراتن نفسگیر است که هرگز پایانی ندارد. گاهی اوقات درست در لحظه ای که انتظار می رود خلاقیت و ایده ها به اوج خود برسند، ناگهان مغز ما قفل می کند و گویی هیچ الهامی برای تولید محتوای جدید وجود ندارد. در چنین شرایطی یک بازاریاب تنها یک آرزو دارد: کاش یک محتوای از پیش آماده داشت که بتواند آن را به سرعت منتشر کند. مثل اینکه بازاریاب تشنه ای در دل کویر است و در رویای جرعه آبی که بتواند لحظه ای تشنگی او را برطرف نماید.
تولید محتوای منظم مانند نواختن یک ساز است که در آن باید ریتم ها را رعایت کنید و همیشه نوای زیبایی از سازتان بشنوید. متاسفانه این کار در دنیای واقعی همیشه آسان نیست و بسیاری از بازاریاب ها گاهی با افت های بسیار زیادی در روند تولید محتوای خود روبه رو می شوند. به هر حال همواره ایده و الهام داشتن برای همه غیرممکن است. این موضوعی است که باید بپذیریم و برای حل آن راهکارهای مناسب را بیابیم. این دقیقا همان جایی است که نیاز به محتوای از قبل طراحی شده احساس می شود.
در دنیای شلوغ و پرشتاب امروز اگر برندها همواره محتوای باکیفیت و جذاب نداشته باشند، به سرعت از سوی مشتریان فراموش می شوند و گویی نام آنها از ذهن ها پاک خواهد شد. برندها مانند قهرمانی هستند که اگر مدام پیروزی به دست نیاورند به سرعت از صحنه حذف خواهند شد. اینجاست که محتوای اضطراری مانند یک فرشته نجات به کمک برندها می آید. محتوایی که می تواند در مواقع حساس، از فراموش شدن برند جلوگیری کند. محتوایی که از قبل پیش بینی شده و در شرایط ضروری، کمک شایانی خواهد بود.
محتوای اضطراری در واقع نوعی سپر دفاعی برای برندها به حساب می آید. یک استراتژی هوشمندانه است که به بازاریابان اجازه می دهد تا در شرایط اضطراری و کمبود ایده، همچنان به فعالیت خود ادامه دهند. با داشتن یک بانک محتوای از پیش آماده شده، دیگر نیازی نیست که نگران خالی ماندن صفحات و شبکه های اجتماعی خود باشید و می توانید همچون یک شناگر ماهر با کمترین استرس در آب های خروشان به شنای خود ادامه دهید.
ما در ادامه این مقاله به بررسی مزایای استفاده از محتوای اضطراری خواهیم پرداخت و خواهیم دید که چگونه این نوع محتوا می تواند به برندها در شرایط دشوار کمک کند و به آنها این امکان را می دهد تا همچنان در معرض دید مشتریان باقی بمانند. پس با ما همراه باشید تا به عمق ماجرا پی برده و راز استفاده از این گنج پنهان را کشف نماییم.
محتوای اضطراری به عنوان یک ابزار پشتیبان در استراتژی بازاریابی مزایای متعددی را برای برندها به ارمغان می آورد. این نوع محتوا نه تنها به شما کمک می کند تا در مواقع حساس از تولید محتوا باز نمانید، بلکه باعث می شود تا در وقت و هزینه نیز صرفه جویی کنید و برند خود را در ذهن مخاطب زنده نگه دارید. خب اجازه دهید بدون هیچ مقدمه چینی کلیشه ای برویم سراغ اصل ماجرا.
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوا با تکنیک های امتحان شده!
مزیت اول: حفظ پیوستگی در انتشار محتوا
یکی از مهمترین مزایای محتوای اضطراری حفظ پیوستگی و نظم در انتشار محتوا است. در دنیای امروز ثبات در انتشار محتوا برای حفظ ارتباط با مخاطب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برندها همواره باید در شبکه های اجتماعی، سایت و وبلاگ خود فعال باشند تا در ذهن مخاطبان ماندگار بمانند. حفظ این ثبات گاهی اوقات به یک چالش سخت تبدیل می شود که راهکار مناسب برای حل آن تولید محتوای اضطراری است. این نوع محتوا دقیقا مثل یک فرشته نجات می رسد تا در لحظه بحرانی به یاری تان بشتابد.
محتوای اضطراری به شما اطمینان می دهد که حتی در شرایطی که با کمبود ایده مواجه هستید یا زمان کافی برای تولید محتوا ندارید، می توانید به برنامه انتشار محتوای خود پایبند بمانید. در حقیقت محتوای از پیش آماده همچون یک ناجی شما را از بحران های احتمالی پیش رو محافظت می نماید و اجازه نمی دهد برنامه های کاری تان به هم بریزد. محتوای اضطراری به شما یادآوری می کند که نباید هیچ گاه فعالیت تان را متوقف کرده و همیشه باید حضوری پررنگ در فضای مجازی داشته باشید.
برندهایی که به طور منظم و مداوم محتوا تولید و منتشر می کنند به مرور زمان به عنوان یک منبع قابل اعتماد در ذهن مخاطبان شناخته می شوند، اما اگر گاه و بیگاه محتوایی منتشر شود، از کیفیت آن نیز کاسته می شود. مشتریان دوست ندارند زمان آنها را هدر دهید و محتوای بی ارزش تولید کنید. به همین دلیل است که داشتن یک بانک محتوای از قبل تهیه شده یک ضرورت به حساب می آید. مشتری با مراجعه به وبلاگ شما می خواهد به صورت منظم و پیوسته مطالب آموزنده ای بیاموزد. این همان وظیفه ای است که یک برند به عهده دارد.
محتوای اضطراری درست مانند یک ذخیره غذایی برای روزهای سخت عمل می کند و شما می توانید با خیالی آسوده، از قبل برای زمان های سخت چاره اندیشی نمایید. دیگر نیازی به این نیست که برای تولید محتوا خودتان را تحت فشار قرار دهید. از قبل همه چیز مهیا شده و شما می توانید با آرامش به کارتان ادامه دهید. برنامه تولید محتوای شما نباید تحت هیچ شرایطی متوقف گردد و محتوای اضطراری درست همین کار را برای شما انجام می دهد. با استفاده از محتوای اضطراری شما دیگر نگران افت در روند انتشار مطالب نخواهید بود. با استفاده از این محتوای از قبل آماده شده، قادر خواهید بود همواره برنامه تولید محتوای خود را حفظ کنید. شما با داشتن این گنجینه آماده نه تنها آرامش خود را حفظ می کنید بلکه اطمینان دارید در هر شرایطی یک راه حل کارآمد را پیش روی خود دارید.
مزیت دوم: صرفه جویی در زمان و هزینه
تولید محتوای با کیفیت و جذاب نیازمند صرف زمان، انرژی و هزینه زیادی است. در روزهایی که حجم کاری بالاست، تولید محتوای خوب می تواند زمان و انرژی زیادی از بازاریاب ها بگیرد و این می تواند در بسیاری از اوقات روند کاری را کند نماید، اما با استفاده از محتوای اضطراری شما می توانید در زمان و هزینه های خود صرفه جویی کرده و انرژی تان را به سایر امور مهم اختصاص دهید. این استراتژی درست مانند آن است که از قبل برای مشکلات احتمالی یک راهکار دم دست دارید تا در وقت نیاز بتوانید از آن بهره مند شوید.
هنگامی که محتوای اضطراری را از قبل آماده می کنید، دیگر نیازی نیست در لحظه آخر برای یافتن ایده و تولید محتوا عجله کنید. از طرفی وقتی فشار کمتری برای تولید محتوا روی شما وجود دارد، می توانید با فراغ بال بیشتری به فکر استراتژی های اصلی کسب و کارتان باشید و از هدررفت انرژی جلوگیری کنید. با آرامش می توانید به هدف های بزرگ تر فکر کرده و از درگیری با موضوعات کوچک پرهیز کنید. با این کار در زمان صرفه جویی زیادی نیز خواهید کرد. به این ترتیب دیگر نیازی به استخدام فریلنسر یا تیم های تولید محتوا برای تولید فوری محتوا ندارید. شما در واقع برای خودتان یک گنجینه آماده کرده اید که می تواند همیشه برای تان سودآور باشد و در مواقع ضروری با کمترین هزینه در اختیارتان قرار گیرد. این گنجینه درست مثل یک آب انبار است که در روزهای کم آبی شما را از تشنگی نجات می دهد. محتوای از پیش آماده، مانند پس اندازی برای آینده کسب و کارتان به حساب می آید.
مطلب مرتبط: بهترین ابزارهای بازاریابی محتوا
محتوای اضطراری نه تنها در زمان شما صرفه جویی می کند بلکه باعث کاهش هزینه های تان نیز می شود. وقتی شما این نوع محتوا را از قبل آماده کرده اید، نیازی به صرف هزینه های اضافی در روزهای شلوغ ندارید و همه چیز برای تان به شکل مطلوب آماده خواهد بود. به جای آنکه مجبور شوید برای تولید فوری محتوا پول خرج کنید، می توانید بهینه عمل نموده و در منابع مالی تان نیز صرفه جویی کنید. در حقیقت با این کار یک تیر و دو نشان می زنید هم زمان را ذخیره کرده و هم در منابع مالی صرفه جویی کرده اید.
بی شک محتوای اضطراری همچون یک چتر نجات عمل می کند و با صرفه جویی در زمان و هزینه، به شما کمک می کند تا منابع خود را به شکل بهتری مدیریت کنید. دیگر نگران هدررفت سرمایه تان برای تولید محتواهای فوری نیستید و به جای آن با استراتژی هدفمند برای پیشرفت کسب و کارتان تلاش می کنید. این همان گنج گرانبهایی است که بسیاری از بازاریابان از آن غافلند.
مزیت سوم: آمادگی برای شرایط غیرمنتظره
عرصه بازاریابی دنیایی پر از تغییر و تحول است و همواره اتفاقات غیرمنتظره ای در آن رخ می دهد. در این دنیای غیرقابل پیش بینی، داشتن محتوای اضطراری، یک مزیت کلیدی برای هر برندی به حساب می آید و به شما کمک می کند برای بدترین سناریوهای احتمالی از قبل آماده باشید. گاهی اوقات، ممکن است حوادث غیرقابل پیش بینی رخ دهد که مانع تولید محتوای منظم شود. شما با داشتن یک بانک محتوای از قبل تهیه شده دیگر نگرانی بابت بروز این مشکلات نخواهید داشت.
محتوای اضطراری مانند جلیقه نجاتی است که در لحظات بحرانی و پیش بینی نشده، برند شما را از غرق شدن در دریای فراموشی نجات می دهد. آمادگی در مقابل اتفاقات ناگوار، می تواند بسیاری از برندها را در زمان های بحرانی از آسیب های بزرگ دور نگاه دارد. از طرف دیگر وقتی که آرامش بیشتری برای مقابله با بحران ها داشته باشید، راهکارهای موثرتری نیز پیدا می کنید و بهتر می توانید در شرایط سخت تصمیم گیری نمایید. محتوای از پیش آماده مانند یک نقشه گنج است که در لحظات سخت به شما مسیر درست را نشان می دهد.
همچنین محتوای اضطراری در صورت وقوع بحران های ناگهانی به کمک شما می آید و شما می توانید از قبل پیام های همدردی یا توضیحات لازم را آماده کرده و به سرعت منتشر کنید. گاهی اتفاقاتی در دنیای واقعی رخ می دهد که در صورت عدم همدردی و همراهی برندها با مشتریان شان، وجهه عمومی شان با مخاطرات بزرگی رو به رو می شود. در چنین موقعیت هایی، داشتن محتوای اضطراری، امکانی برای همراه شدن با مردم خواهد بود و به شما نشان می دهد که مشتری ها برای شما مهم هستند. علاوه بر این، محتوای اضطرار، به شما این فرصت را می دهد که در شرایط غیرمنتظره نیز خلاقیت خود را به نمایش بگذارید و به شیوه ای منحصر به فرد با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. حتی اگر همه دنیا با مشکل مواجه باشند، برندهایی که توانایی پاسخ دادن به شرایط جدید را داشته باشند، بازهم یک گام جلوتر از دیگر رقیبان هستند. شما با داشتن برنامه ای دقیق در ذهن، در هر وضعیتی پیروز و سربلند خواهید شد.
شکی نیست که محتوای اضطراری به شما این امکان را می دهد تا همچون قهرمانی در عرصه بازاریابی باشید. در شرایط سخت و پیش بینی نشده بتوانید همچنان خودنمایی کرده و توانایی ها و استعدادهای خود را در مقابله با بحران های موجود به بهترین شکل نشان دهید. همیشه آماده نبرد باشید و مطمئن باشید هرچه از پیش بینی پذیر نبودن شرایط نترسید، موفق تر عمل خواهید کرد.
مزیت چهارم: امکان آزمایش و بهبود مستمر
محتوای اضطراری نه تنها یک راه حل موقت، بلکه یک فرصت طلایی برای آزمایش و بهبود مستمر است. با داشتن یک مجموعه از محتوای از پیش آماده شده، شما می توانید روش های گوناگونی را در نشر محتوا تجربه نموده و در بازه های زمانی مختلف بازخورد آنها را زیر نظر بگیرید. محتوای از قبل آماده درست مانند ابزار آزمایشگاهی می باشد که هر لحظه می توانید تاثیر آنها را بررسی کرده و بهترین ها را انتخاب نمایید.
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوا در سال 2024
هنگامی که با عجله به فکر تولید محتوا نباشید، بلکه به شکل دقیق از قبل محتوای موردنظرتان را طراحی کرده باشید، فرصت بیشتری برای آزمایش های مختلف در اختیار شما قرار خواهد گرفت. این آزمون و خطاها فرصتی مناسب برای شما به ارمغان می آورند تا خلاقیت بیشتری به خرج داده و همزمان نقاط ضعف و قوت محتوای تولیدی خود را بهتر بشناسید. با تولید محتوای آزمایشی می توانید بهترین روش را برای ایجاد تعامل و برقراری ارتباط با مخاطب پیدا کنید.
محتوای اضطراری به شما این امکان را می دهد تا محتواهای متنوعی تولید کنید، سپس از بازخوردها و آماری که به دست می آورید برای تولید محتوای آینده بهره بگیرید. تحلیل آماری روشی درست و منطقی برای درک هرچه بیشتر رفتار و علایق مشتری است. همچنین، بررسی این داده ها نشان می دهد که کدام قالب های محتوا بیشترین بازدهی را دارند و این اطلاعات در درازمدت برای تصمیم گیری درست بسیار کارآمد خواهند بود.
همچنین شما فرصت بیشتری برای ارتقای محتوای از پیش آماده شده در اختیار خواهید داشت. قبل از انتشار یک پست در فضای مجازی می توانید محتوا را ویرایش و بهبود ببخشید و اگر نیاز بود محتوای تازه ای نیز به آن اضافه کنید. پس، تولید محتوای از قبل تعیین شده به شما این امکان را می دهد تا کیفیت کارتان را بیش از پیش بهبود دهید. محتوای از پیش آماده همچون طلایی ناب می ماند که هر چقدر به آن بیشتر توجه کنید درخشنده تر می شود. به طور کلی، محتوای اضطراری ابزاری سودمند است که به شما اجازه می دهد در شرایط اضطراری محتوا تولید کنید و با بهبود مستمر از روش های خلاقانه برای ارائه آن استفاده کنید. شما با داشتن محتوای اضطراری همیشه یک برنامه مدون در پیش روی خود دارید و نیازی ندارید در لحظه برای همه چیز تصمیم بگیرید. محتوای از پیش تعیین شده همواره یاری رسان خواهد بود و مسیر پیش رو را روشن خواهد ساخت.
مزیت پنجم: تقویت استراتژی بازاریابی کلی
محتوای اضطراری نه تنها به عنوان یک راه حل موقت در مواقع بحرانی کاربرد دارد، بلکه به شما این امکان را می دهد تا استراتژی بازاریابی کلی خود را نیز تقویت کرده و بازدهی بیشتری از کمپین های تبلیغاتی تان کسب نمایید. وقتی از قبل برای تولید محتوا برنامه داشته باشید، به وضوح خواهید فهمید چه زمانی و چه نوع محتوایی بیشتر برای مخاطبان شما جذاب است. شما به عنوان یک بازاریاب باهوش با شناخت درست نیاز مشتری ها برنامه تولید محتوای خود را می توانید سازماندهی نمایید.
محتوای اضطراری فرصتی برای ارزیابی مجدد اهداف و برنامه های بازاریابی است. شما با داشتن این نوع محتوا دیگر مجبور نیستید تنها به تولید فوری و نامرتب مطالب بپردازید. این فرصت را پیدا می کنید تا بنشینید و تمام فعالیت های بازاریابی تان را از نظر هدف گذاری، نوع محتوا، نحوه انتشار، بازخورد مخاطبان و … بررسی کنید. در این مرحله است که به طور واضح و روشن ضعف ها و قدرت های خود را بهتر درک خواهید کرد. شما در واقع با محتوای اضطراری هم یک فرصت و هم یک تهدید را در دل خود جای داده اید. اینکه شما چگونه از آنها استفاده می کنید به عملکرد خودتان بستگی دارد.
علاوه بر این، محتوای اضطراری این فرصت را در اختیار شما می گذارد که نوع محتواهایی که بیشترین بازدهی را داشته است، برای کمپین های بعدی استفاده نموده و کمپین خود را با دید بهتری ادامه دهید. در واقع با استفاده از داده های قبلی، یک مسیر درست را برای آینده ترسیم کرده و با دیدی بازتر برای تولید محتوا گام بردارید. شما هم یک فرصت در اختیار دارید هم دانش استفاده از این فرصت را و این دقیقا کلید اصلی موفقیت شماست. این مانند بررسی چاه ها قبل از حفاری مجدد برای پیدا کردن آب می ماند.
از طریق محتوای اضطراری، می توانید روش های متنوع تولید محتوا را با همدیگر مقایسه کرده و رویکردی را پیدا کنید که بیشتر با برند و مخاطبان شما سازگاری دارد. در این مرحله است که باید با آزمون و خطا کردن به بهترین راهکارهای تولید محتوا برسید و راهکارها را هم به لحاظ تئوری و هم به لحاظ عملی مورد سنجش قرار دهید. این مقایسه فرصتی طلایی برای کسب تجربه در دنیای بازاریابی به شمار می آید. هرچه بیشتر از خودتان سوال بپرسید و راهکارهای مختلف را آزمایش کنید، نتیجه بهتری می گیرید. در نهایت، محتوای اضطراری نه تنها به عنوان یک برنامه پشتیبان، بلکه به عنوان ابزاری کارآمد برای تقویت و بهینه سازی استراتژی بازاریابی کلی شما به حساب می آید. شما با بهره گیری از آن در هر زمان و مکانی می توانید اهداف بزرگ تری را ترسیم کرده و برای دستیابی به آنها تلاش کنید. این محتوا می تواند یاری رسان خوبی برای رشد و ترقی شما باشد و برنامه های کسب و کار شما را به شکل منسجم تری سامان دهد.
سخن پایانی
ما در این مقاله به بررسی اهمیت و مزایای محتوای اضطراری پرداختیم و دیدیم که این نوع محتوا چگونه می تواند به برندها در شرایط دشوار کمک کند. از حفظ پیوستگی در انتشار محتوا و صرفه جویی در زمان و هزینه گرفته تا آمادگی برای شرایط غیرمنتظره، همه و همه دلایلی قانع کننده برای تولید محتوای اضطراری از قبل هستند. این محتوا مانند یک سپر دفاعی در برابر چالش های پیش رو خواهد بود.
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوا (Content Marketing)
به یاد داشته باشید که محتوای اضطراری، صرفا یک برنامه پشتیبان نیست، بلکه یک فرصت برای خلاقیت، نوآوری و تقویت ارتباط با مخاطبان است. تلاش کنید محتواهایی خلق کنید که علاوه بر ارائه اطلاعات مفید، جذاب و سرگرم کننده نیز باشند. شما با داشتن خلاقیت بیشتر می توانید از پس مشکلات و موانع موجود نیز برآمده و به بهترین شکل ممکن کار خود را به پیش ببرید. تولید محتوای اصولی هم هنر است هم دانش که هر کس در آن قوی تر باشد، به هدف نزدیک تر خواهد شد.
در پایان، با تولید و نگهداری یک بانک محتوای اضطراری، شما نه تنها در مواقع ضروری آماده خواهید بود، بلکه به طور کلی استراتژی بازاریابی خود را نیز ارتقا داده و شانس بیشتری برای موفقیت کسب خواهید کرد. پس زمان آن است که با نگاهی جدی به فرصت های موجود برای برنامه ریزی یک گام بلند برداشته و با تهیه بانک محتوایی قدرتمند خودتان را در برابر مشکلات مقاوم تر کنید. مسیر پیشرفت شما با در نظر داشتن همین نکته کلیدی میسر خواهد شد.
منابع: