تولید محتوا فقط مسئولیتی نیست که بازاریاب ها از سر اجبار آن را انجام داده و در نهایت نیز انتظار هیچ حرف یا انتقادی درباره اش را نداشته باشند. از آنجایی که این روزها مردم بیشتر با چشم شان خرید می کنند تا تحلیل های منطقی، بازاریابی روز به روز اهمیت بشتری در سلسله مراتب سازمانی پیدا می کند. به طوری که این روزها انگار بدون یک کمپین مارکتینگ درجه یک اصلا نمی شود نظر مشتریان را جلب کرد. این مسئله ای است که بازاریاب ها باید دیر یا زود قبول کنند (البته مارکترهای حرفه ای از همان اول هم باورش داشتند!).
بازاریابی محتوا به امری فراتر از صرف تولید و انتشار آن اشاره دارد. در این میان شما باید به فکر جذابیت محتوا و بازاریابی برای آن هم باشید. شاید شما هم باور داشته باشید که محتوای خوب به طور خودکار جایگاهش در بازار را پیدا می کند. خب در این صورت باید از شما بخواهیم در ارزیابی تان تجدیدنظر کنید؛ چراکه این روزها اصلا چنین خبری در دنیا نیست.
شاید زمانی نه چندان دور محتوای بازاریابی خوب خودش نظر مخاطب را جلب می کرد، اما امروزه با افزایش سطح رقابت و دیجیتالی شدن تمام ابعاد زندگی دیگر از این خبرها نیست. خب مگر برندهای بزرگ اصلا اجازه نفس کشیدن به رقبا یا حتی مشتریان را می دهند؟ این مسئله ای است که شما باید به درستی با آن رو به رو شوید.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم استفاده از برخی تکنیک های جذاب برای تولید محتوا و بازاریابی آن می تواند به شما برای موفقیت در مسیر ناهموار جلب نظر مخاطب کمک کند. اگر شما هم دوست دارید با برخی از مهمترین نکات در این رابطه آشنا شوید، این مقاله دقیقا همان چیزی است که کم داشتید. شما در این مقاله یاد می گیرید چطور خودتان را کنترل کرده و اجازه ندهید بی خود و بی جهت اسیر انتخاب های الکی در حوزه بازاریابی شوید. البته ما فقط چاله ها را به شما نشان نخواهیم داد، در عوض برخی از مهمترین نکات برای بازاریابی محتوا مثل حرفه ای ها را نیز یادتان می دهیم. خب منتظر چه هستید؟ اجازه دهید همین حالا ماجراجویی مان را شروع کنیم.
مطلب مرتبط: بهترین ابزارهای بازاریابی محتوا در سال 2024
اولین توصیه ای که ما در این بخش برای تان داریم، شاید کمی عجیب یا حتی ناشی از ترس به نظر برسد. اینکه آدم از ترس رقابت های شدید سراغ کوچه های خلوت برود، در اولین نگاه ظاهر خوبی ندارد. انگار که آدم شکست را پذیرفته، حتی بدون اینکه وارد میدان نبرد شود.
قبول دارم جنگیدن و شکست خوردن از نظر سینمایی جذابیت زیادی دارد، اما در بازار کسی به زیبایی شکست تان اهمیت نمی دهد. پس باید در صورت نیاز جلوی شکست را در هر جا و مکانی بگیرید. فقط در این صورت اندکی شانسی برای خودنمایی در بازار خواهید داشت.
بی شک هر بازاریابی به خوبی می داند کجاها مشکل دارد و چه مواقعی نتیجه رقابتش با یک برند دیگر چیزی جز شکست نخواهد بود. درست به همین خاطر باید قبل از اینکه اوضاع خیلی به هم بریزد، جلوی ضرر را بگیرید. خب از قدیم گفته اند جلوی ضرر را از هر جا بگیری منفعت است!
اگر فکر می کنید تولید محتوا براساس کلیدواژه های شناخته شده یا بی نهایت ترند کار سختی است، لازم نیست خودتان را به چالش بیندازید. در عوض می توانید خیلی راحت سراغ شیوه های کمتر خطرناک بروید. اینطوری کارتان ساده تر از هر زمان دیگری خواهد بود.
یادتان باشد، در این بخش قرار نیست میدان را کاملا خالی کنید. در عوض سراغ حوزه ای بروید که با توانایی تان سازگاری دارد. مثلا اگر در حوزه مُد و پوشاک فعالیت دارید، لازم نیست حتما سراغ رقابت با برندهای بزرگ دنیا در مد میلان بروید. در عوض روی بازارهای محلی و کوچکی سرمایه گذاری کنید که دیگر برندها هنوز سراغش نرفته اند. این امر مثل یک کلاس درس و تمرین رایگان برای تان خواهد بود. به طوری که پس از مدت زمانی کوتاه آمادگی لازم برای رقابت با برندهای بزرگ را بدون هیچ مشکلی پیدا خواهید کرد.
برخی از بازاریاب ها فکر می کنند فقط در یک کانال خاص باید محتوای شان را به دست مخاطب برسانند. این امر در بسیاری از مواقع نه تنها مزیت جالب توجهی برای شان محسوب نمی شود، بلکه خیلی وقت ها کار هم دستشان می دهد. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از تمام ظرفیت های در دسترس برای تعامل با مخاطب است.
اجازه دهید از یک مثال ساده استفاده کنیم. اگر شما در زندگی شخصیتان ایکس (توئیتر خدابیامرز!) را به هر پلتفرم دیگری ترجیح میدهید، دلیل نمی شود مخاطب تان هم چنین نظری داشته باشد. اصلا خیلی وقت ها ریشه اختلاف میان بازاریاب ها و کاربران در همین خودخواهی هاست. بد نیست کمی چشم تان را باز کرده و به سلیقه شخصی کاربران نیز فکر کنید. این امر شاید در ابتدا برای تان خیلی عجیب یا حتی سخت باشد، اما پس از مدت زمانی کوتاه نتیجه اش را خواهید دید.
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوا در سال 2024: ترندهایی برای شروع
وقتی کانال های ارتباطی تان با مخاطب توسعه زیادی پیدا می کند، دیگر لازم نیست نگران از دست دادن بخشی از آنها باشید. به علاوه، هزینه تان هم کاهش خواهد یافت؛ چراکه در حالت عادی آدم خیال می کند باید هرچه بیشتر هزینه پروموت محتوا بدهد. این در حالی است که چه بسا شما به حداکثر ظرفیت بازاریابی و تعاملی یک پلتفرم رسیده اید و خودتان خبر ندارید. بنابراین سرمایه گذاری بر روی پلتفرم های مختلف کارتان را راحت تر می کند.
نکته ای که در این میان باید همیشه یادتان باشد، مسئله مربوط به استفاده از نظرات و پیشنهادات مشتریان است. اگر آنقدری خوش شانس هستید که مشتریان وفادار زیادی داشته باشید، می توانید همیشه روی نظرات مثبت شان حساب باز کنید. این امر در بلندمدت شرایط را حسابی به سود شما تغییر خواهد داد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. این امر می تواند از شما یک کارآفرین تازه و بی نهایت حرفه ای بسازد که دستی هم در تعامل با مخاطب و بازاریابی محتوا دارد.
نظرات مشتریان همیشه منبع بی نهایت خوبی برای ارزیابی انتخاب های برند است. در حوزه بازاریابی نیز شما باید دقیقا همینطوری قدم بردارید. پس به جای اینکه خودتان را محور تمام تصمیم های دنیا قرار دهید، بد نیست گاهی اوقات به فکر مشتریان هم باشید.
همکاری با اینفلوئنسرها
دورانی که بازاریاب ها یک تنه قهرمان حوزه بازاریابی بودند، دیگر به پایان رسیده است. بسیاری از برندها برای تعامل با مخاطب نیاز به یک نیروی کمکی دارند. امروزه این نیروی کمکی در قالب هوش مصنوعی تعبیر می شود. خب راستش را بخواهید، ما هم در روزنامه فرصت امروز از حجم بالای استقبال از هوش مصنوعی در حوزه بازاریابی حیرت زده شده ایم. با این حال یک گزینه جذاب و در عین حال باورپذیرتر نیز در این میان وجود دارد: اینفلوئنسرها!
اینفلوئنسرها به طور طبیعی محبوبیت زیادی در میان کاربران دارند. البته منظور ما آن دسته از افراد سودجویی نیستند که به هر قیمتی حاضر به تبلیغ می شوند. در عوض کم نیستند کسانی که نه فقط دنبال فالوور بیشتر، بلکه توسعه برند شخصی شان به طور اصولی هستند.
همکاری با اینفلوئنسرها در واقع به پروموت محتوای تان به طور ایده آل کمک خواهد کرد. این نکته به شما نشان می دهد چقدر می توانید روی دیگران حساب کرده و توانایی تان را چند برابر کنید. یادتان باشد، اینفلوئنسرها قرار نیست به جای شما تولید محتوا انجام دهند، بلکه فقط مکمل کمپین تان هستند. پس الکی خوشحال نشوید که تمام مسئولیت های تان را گردن دیگران انداخته اید و حالا می توانید حسابی از وقت خالی تان لذت ببرید.
بهترین نکته ای که در این میان باید سرلوحه کارتان قرار دهید، توجه به خواسته ها و انتظارات اینفلوئنسرهاست. این امر یک همکاری بلندمدت را تضمین خواهد کرد. اینطوری می توانید بدون هیچ دردسری کارتان را پیش برده و نگران هیچ چیز هم نباشید.
شاید فکر کنید همکاری با اینفلوئنسرهای مختلف ایده بسیار بهتری محسوب می شود. خب در این صورت بد نیست کمی هم که شده در ارزیابی اوضاع تان تجدیدنظر کنید؛ چراکه تغییر اینفلوئنسر به طور مداوم مثل تغییر لوگو برند است. این امر نه تنها سودی برای شما ندارد، بلکه همه را نسبت به شما بدبین خواهد کرد. پس بهتر است یک بار برای همیشه به این بازی گیج کننده پایان دهید. به علاوه، شما قرار نیست همیشه با گران قیمت ترین اینفلوئنسر دنیا همکاری داشته باشید. پس به جای چنین کاری می توانید روی اینفلوئنسرهای خُرد یا حتی محلی حساب باز کنید. این امر هم صرفه جویی بیشتری برای تان به همراه خواهد داشت، هم دیگر لازم نیست کلی از پول تان را هدر دهید.
ارزیابی وضعیت سئو برای طراحی مسابقه آنلاین
این روزها تب مسابقات آنلاین حسابی داغ است. مردم از هر فرصتی برای دورهم بودن یا خوشگذرانی های کم هزینه استفاده می کنند. وقتی هم پای مسابقه و جایزه در میان باشد، دیگر کسی جا نخواهد زد. این مسئله ای است که برندها به خوبی درک کرده اند. به همین خاطر از زمانی که تب شبکه های اجتماعی بالا گرفت، سراغ طراحی انواع کمپین رفتند. این مسئله ای است که به آنها برای تعامل بهتر با مخاطب کمک کرده و اوضاع شان را بهبود می بخشد. یادتان باشد، شما در دنیای امروز نمی توانید به سلیقه و تفریح های مشتریان بی توجه باشید و انتظار استقبال از محتوای تان را بکشید.
طراحی مسابقه آنلاین شاید در اولین نگاه کار ساده ای باشد، اما شما باید زمان قابل ملاحظه ای برای این کار اختصاص دهید؛ چراکه اصلا بعید نیست مسابقه تان باب میل مخاطب از آب درنیاید. آن وقت شما می مانید و کلی از مشتریان که حتی حوصله دیدن تان را هم ندارند.
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوا (Content Marketing)
توصیه طلایی ما در این بخش برای طراحی یک مسابقه خوب استفاده از تحلیل و آمار است. خب آمارهای دقیق که منابع معتبر دارند که هیچ وقت دروغ نمی گویند. هنر شما به عنوان بازاریاب شناسایی ترندهای برتر و طراحی مسابقه براساس آنهاست. البته نه هر ترندی!
راستش را بخواهید، ترندها معمولا کلیدواژه های مشخصی را همراه خود دارند. اگر شما بتوانید براساس کلیدواژه هایی که به تازگی در حوزه کاری تان پرطرفدار شده اند، دست به تولید محتوا و مسابقه بزنید، پروموت آن دیگر نیاز به کار خاصی ندارد.
انگار که مردم در سال های اخیر در به در دنبال مسابقات آنلاینی هستند که نیاز به ثبت نام پیچیده یا پول کلان نداشته باشد. البته در این بین تاثیرات کرونا و خانه نشینی های چند سال قبل نیز نباید نادیده گرفته شود. به همین خاطر شما می توانید اوضاع تان را براساس سلیقه تازه مردم یا همان مخاطب هدف تنظیم کنید.
بهینه سازی محتوای فعلی
چه کسی گفته همیشه باید دست به جیب شده و محتوای تازه برای مخاطب رو به راه کنیم؟ خیلی وقت ها بازاریاب ها نه تنها وقت تولید محتوای تازه را ندارند، بلکه حتی حوصله آن را هم نخواهند داشت. این امر باید به طور جدی از سوی شما مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد؛ چراکه به این سادگی فرصت های بازاریابی محتوا نباید از دست تان در برود.
بهینه سازی محتوا فرآیندی است که نه بر روی محتوای تازه، بلکه آن دسته از محتواهایی که قبلا تولید شده تمرکز دارد. هدف از این کار بازآفرینی محتوای قدیمی و کاهش هزینه تولید محتواست. شاید فکر کنید این فرآیند خیلی سخت یا حتی تأسف برانگیز است. خب قبل از اینکه حکم نهایی را صادر کنید، باید بگوییم این روزها خیلی از برندها چنین استراتژی را پیاده می کنند.
بهینه سازی محتوای فعلی برند به شما کمک می کند تا شانس دوباره اش برای تعامل با مخاطب پیدا کنید. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید این روزها مشتریان از برندهای سمجی که شانس شان را دست کم دوبار امتحان می کنند، بیشتر خوش شان می آید، مگر نه؟
فراموش نکنید، شما قرار نیست بدل به یک مزاحم همیشگی برای مخاطب تان شوید. پس سعی کنید در صورت امکان کمتر در دست و پای آنها باشید. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از توانایی تان به منظور جذاب تر ساختن محتواهای قدیمی است. فرقی ندارد محتوای قدیمی تان شکست خورده یا نه، در هر صورت می توانید از آن برای اثرگذاری بر روی مخاطب به شیوه ای منطقی سود ببرید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. این امر می تواند اوضاع تان در بازار را حسابی عوض کند.
اگر در زمینه بهینه سازی محتوا تجربه ای ندارید، بد نیست سراغ دوره های آموزشی بروید. اگر هم حوصله این دورهها را ندارید، ما یک میانبر برای تان در چنته داریم. می توانید از روی دست برندهای بزرگ الگوبرداری کنید. خب برندهای بزرگ که به این سادگی مرتکب اشتباه نمی شوند. پس خیال خودتان را راحت کرده و از آنها الگوبرداری کنید. این امر به شما برای تعامل بهتر با مخاطب تان حسابی کمک خواهد کرد.
بخت آزمایی در حوزه های تازه
بازاریاب ها یا به طور کلی آدم ها بعد از مدتی درگیر فرآیند تکرار و عادت می شوند. به طوری که دیگر حوصله تجربه های تازه را ندارند. راستش را بخواهید، در دنیای بازاریابی تجربه های تازه همیشه همراه با خطر است. خب چه کسی حوصله دارد خطرهای تازه را به جان خریده و انتظار موفقیت هم داشته باشد؟
یک راه ساده تر عادت به شیوه های قدیمی است که امتحان شان را پس داده اند. اینطوری می توانید مطمئن باشید درست از همان مسیری رفته اید که بقیه طی کرده اند. فرقی هم ندارد در نهایت شکست بخورید یا نه!
مطلب مرتبط: تاریخچه بازاریابی محتوا
از آنجایی که ما در روزنامه فرصت امروز اصلا عادت های کهنه را قبول نداریم، ایده مان در این بخش همراه با کمی خلاقیت است. بد نیست حوزه هایی که تا حالا جرأت بخت آزمایی در آنها را نداشته اید، امتحان کنید. بدترین سناریوی ممکن مواجهه با شکست هایی است که اوضاعتان را حسابی به هم می ریزد. پس چرا نگران هستید؟ اگر دست روی دست بگذارید، شکست های بزرگ تری از راه می رسد. پس خیال خودتان را راحت کرده و نگران هیچ چیز هم نباشید.
شاید یکی از مهمترین مزیت های بخت آزمایی در حوزه های تازه کمی تغییر باشد. اینطوری ایده های جدیدتری به ذهن تان می رسد. اصلا شاید به سرتان زد کاملا وارد یک حوزه تازه شوید. آن وقت می توانید بدون هیچ دردسری کارتان را جلو برده و نگران هیچ چیز هم نباشید. خب مگر یک بازاریاب چقدر قرار است عمر کند که خودش را به ایده ها و موضوعات تکراری عادت دهد؟
ترجمه بهترین محتواهای برند
محتواهایی که در یک زبان حسابی گرد و خاک کرده اند، احتمالا در زبان های دیگر نیز توجه زیادی جلب می کنند. این مسئله ای است که برای بسیاری از بازاریاب ها هنوز مثل علامت سوال مانده است. برخی از بازاریاب ها خیال می کنند فقط باید خودشان را به یک بازار خاص و فرهنگ مشخص محدود کنند. این در حالی است که نوآوری یا خلاقیت شما در پرداختن به حوزه های تازه خواهد بود. فقط در این صورت می توانید حرفی برای گفتن در بازار داشته باشید.
ایده ما در این بخش بی نهایت سر راست است. کافی است به جای اینکه خودتان را درگیر شناخت بازارهای تازه و تولید محتوای جدید برای هر کدام کنید، محتوایی که قبلا در یک بازار حسابی جواب داد را ترجمه کنید. البته قرار نیست سراغ محتوای موفق دیگر برندها بروید؛ چراکه در این صورت کپی رایت حسابی از خجالت تان درمی آید!
یک ایده مناسب در این میان تلاش برای استفاده از نظرات دوستان تان است. بی شک تجربه مناسب یک محتوای بازاریابی کار ساده ای نیست. پس سعی نکنید قهرمان بازی درآورده و خودتان را موفق ترین بازاریاب دنیا نشان دهید. در عوض کار تیمی خیلی بهتر به شما جواب می دهد.
پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان را شروع کرده و نشان دهید حرفی برای گفتن در بازارهای دیگر دارید. برای این کار هم اصلا لازم نیست ولخرجی کرده یا خودتان را به آب و آتش بزنید. در عوض کارها ساده تر از آنچه فکرش را بکنید، هماهنگ می شود. فقط کافی است نوع نگاه تان را تغییر دهید.
طراحی فهرست ایمیل
یکی از قدیمی ترین و در عین حال بهترین ایده ها از نقطه نظر بازگشت سرمایه مربوط به طراحی فهرست ایمیل است. این امر می تواند اوضاع شما را بدون هزینه زیادی متحول کند. تنها نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از ایمیل های واقعی است. خب خیال نکرده اید با خرید فهرست های ایمیل از سایت یا موسسات غیرمعتبر شانسی برای موفقیت دارید؟
پروموت محتوا نیاز به کمی زحمت و وقت گذاشتن دارد. اینطوری ایمیل هایی به دست تان می رسد که متعلق به مخاطب علاقه مند به کارتان است. از اینجا به بعد مسیر موفقیت تان دیگر چندان پیچیده یا سخت نخواهد بود. کافی است کمی به خودتان زحمت داده و اخبار مربوط به برند یا کمپین های تازه را به دست مخاطب هدف برسانید. این مسئله شما را از تعامل با مخاطب به شیوه ای متفاوت کاملا بی نیاز خواهد کرد.
بی شک روش های قدیمی در دنیای بازاریابی طرفدارهای زیادی ندارد. با این حال ما در روزنامه فرصت امروز اصلا به جدید یا کلاسیک بودن روش ها توجه نداریم. در عوض همیشه نتایج نهایی است که شرایط را تعریف می کند. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شوید.
اول از همه باید سراغ کسانی بروید که همین حالا مشتری برندتان محسوب می شوند. بد نیست در این میان از آنها بخواهید برندتان را به دوستان شان معرفی کنند.
یادتان باشد، ایمیل های شما نباید موجب اذیت مخاطب شود. وگرنه خیلی زود اوضاع تان بهم ریخته و دیگر نمی توانید روی مخاطب موردنظر اثرگذاری خوبی داشته باشید. پس همین حالا دست به کار شوید. هرجا هم نیاز به کمک یا راهنمایی داشتید، می توانید روی ما حساب کنید.
سخن پایانی
بازاریابی محتوا فرآیندی نیست که با یک تکنیک ساده آن را دنبال کرده و دیگر نیازی به بازاندیشی درباره اش نداشته باشید. در عوض همه چیز در این میان باید با نهایت دقت پیش برود. متاسفانه بسیاری از کارآفرینان خیال می کنند بازاریابی محتوا کاری است که نیاز به هیچ زحمتی ندارد یا اصلا برعهده آنها نیست. خب در این مقاله دیدید که چنین ذهنیت هایی اصلا درست نیست. پس باید نوع نگاه تان را حسابی تغییر داده و کارها را به شیوه دیگری ارزیابی کنید.
مطلب مرتبط: Chat GPT و تاثیرات آن بر بازاریابی محتوا و سئو
ما در روزنامه فرصت امروز سعی کردیم به شما نشان دهیم چطور بدون دردسر با استفاده از تکنیک های آزموده شده فرصت پرموت و بازاریابی محتوا را دارید. بی شک ایده های بسیار متنوع تری در دنیای بازاریابی دم دست شما قرار دارد. با این حال ما می توانیم نکات مورد بحث در این مقاله را دست کم برای شما تضمین کنیم. پس بد نیست در تیم طلایی تان برای بازاریابی جایی هم برای نکات و تکنیک های این مقاله خالی کنید. مثل همیشه اگر در این میان سوالی داشتید یا مشکلی برای تان پیش آمد، همیشه می توانید روی ما حساب کنید. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: