شنبه, ۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

تولید محتوا کاری نیست که شب و روز را متوجه شود. فرقی ندارد شما در چه موقعیتی هستید، در هر حالت برای اینکه برندتان در بازار جایگاه خودش را حفظ کند، چاره ای به غیر از تولید محتوا ندارید. البته یک شرط مهم دیگر نیز در این میان وجود دارد: تولید محتوایی که باب میل مخاطب باشد!

شما هر چقدر هم که ایده های جذاب برای تولید محصولات کاربردی داشته باشید، تا وقتی که کاربران به برندتان روی خوش نشان ندهند، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. درست به همین خاطر حتی در تعطیلات کریسمس یا سایر مناسبت های مهم هم ردپایی از کمپین های بازاریابی برندها به چشم می خورد. چراکه یک ثانیه تعلل از سوی آنها برابر با شکست های پی در پی خواهد بود. 

بازاریابی محتوا در سال 2024

بازاریابی محتوا در طول سال های اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده است. با این حال هنوز هم موج اصلی تغییرات ادامه دارد. درست به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین نکات برای بازاریابی هرچه بهتر محتوا در سال جدید را زیر ذره بین ببریم. اگر شما هم به دنبال ترندهایی برای استفاده در این سال هستید، بد نیست با ما همراه باشید. ما در ادامه سعی می کنیم برخی از مهمترین نکات در این رابطه را به اتفاق شما مرور کنیم. 

مطلب مرتبط: بازاریابی محتوا (Content Marketing)

ادامه روند استفاده از هوش مصنوعی

ادامه روند استفاده از هوش مصنوعی

بازاریابی از میانه سال گذشته تحت تاثیر هوش مصنوعی و توانایی های حیرت انگیزش قرار گرفته اند. اگر تا همین چند سال قبل استفاده از هوش مصنوعی یا نرم افزارهای دارای آن نوعی گزینه لوکس محسوب می شد، با ظهور چت جی پی تی دیگر همه چیز رنگ و بوی تازه ای گرفته است. حالا بازاریاب ها برای اینکه سهمی برای خود در بازار داشته باشند، چاره‎ای به غیر از کنار آمدن با موقعیت تازه این ابزار ندارند. 

بی شک در طول سال های پیش رو اهمیت چت جی پی تی به طور حیرت انگیزی افزایش پیدا خواهد کرد. به همین خاطر یکی از نکاتی که برای بازاریابی بهتر باید همیشه مد نظرتان باشد، همین مسئله کلیدی است. فرقی ندارد شما در بازار متنوع هوش مصنوعی روی کدام ابزار دست می گذارید، در هر صورت باید استفاده از آن را بلد باشید.

برخی از بازاریاب ها فکر می ‏کنند این ابزار صفر تا صد کارها در زمینه بازاریابی را به راحتی انجام می دهد. خب اگر قرار بود این ابزار کاملا جایگزین بازاریاب ها شود، دیگر چه نیازی به حضور شما در این میان بود؟ این سوالی است که خیلی از بازاریاب ها حتی بدان فکر هم نمی ‏کنند. به همین خاطر ضروری است نگاه واقع بینانه ای به ماجرا داشته باشید. این امر کمک می کند تا علاوه بر استفاده درست از این ابزار کارتان برای اثرگذاری بر روی مخاطب را نیز بهبود بخشید. 

هنوز برای خداحافظی با بازاریابی به شیوه سنتی و انسان محور خیلی زود است. شاید در آینده ای نزدیک هوش مصنوعی مهارتی هم اندازه بازاریاب های کارکشته پیدا کند، اما هنوز برای حرف زدن از این نکته خیلی زود است. پس بهتر است فقط در برخی از بخش ها از این فناوری به سود خودتان استفاده کنید. وگرنه کارتان بی نهایت سخت و تحمل ناپذیر خواهد شد. 

هوش مصنوعی و شخصی‎ سازی محتوا

هوش مصنوعی و شخصی‎ سازی محتوا

یکی از بخش های مهمی که هوش مصنوعی می تواند به داد بازاریاب ها برسد، بحث شخصی سازی محتواست. خیلی از بازاریاب ها سال ها در بازار مشغول تولید محتوا هستند، اما تا بحث از شخصی سازی محتوا می شود، فورا عرصه را ترک می ‏کنند. دلیل این امر نیاز به استفاده از المان های متفاوت و همچنین شناخت دقیق از مخاطب است. اگر حواس تان به این نکات نباشد، خبری از شخصی سازی به طور استاندارد نخواهد بود. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شخصی سازی کاری است که بهتر است به کمک هوش مصنوعی دنبال شود. 

این روزها گردآوری اطلاعات درباره مشتریان مختلف کار سختی نیست. با این حال برنامه ریزی برای پردازش درست این اطلاعات کمی سخت به نظر می رسد. به همین دلیل ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید کمی خودتان را برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب آماده کنید. 

از آنجایی که هوش مصنوعی توانایی تجزیه و تحلیل دامنه وسیعی از اطلاعات در کمترین زمان ممکن را دارد، بد نیست همین امروز به فکر استفاده از این فناوری باشید. اینطوری کارتان خیلی راحت تر جلو خواهد رفت. ماجرا جالب شد، نه؟

شخصی سازی اطلاعات به این نکته کلیدی اشاره دارد که شما چقدر توانایی کافی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان دارید. این مسئله به کمک هوش مصنوعی در مدت زمانی کوتاه تر دنبال می شود. شاید فکر کنید ابزار مورد بحث  فقط از نظر زمانی به دادتان می رسد، خب در این صورت باید غافلگیرتان کنیم. چراکه هوش مصنوعی از نقطه نظر کیفیت کاری نیز حسابی اوضاع را متحول می کند. 

خطای هوش مصنوعی در مقایسه با عامل انسانی بسیار کمتر است. این یعنی اگر قرار باشد مسابقه ای میان انسان ها و هوش مصنوعی برگزار شود، احتمالا هوش مصنوعی به راحتی آب خوردن ما را خواهد برد. ماجرا کمی ترسناک و شبیه سناریوهای آخرالزمانی شد، نه؟

استفاده اصلی شما از هوش مصنوعی برای شخصی سازی محتوا می تواند شامل حوزه هایی مثل گردآوری و پردازش اطلاعات باشد. اینطوری محتوای تان را برای هر کدام از مخاطب ها، بسته به سلیقه شان، شخصی سازی خواهید کرد. فکر می‎کنم با این حساب دیگر دلیلی برای نارضایتی مشتریان از شما باقی نماند، مگر نه؟

مطلب مرتبط: تاریخچه بازاریابی محتوا؛ سرگذشتی به ازای 2 قرن!

بی نیازی از اطلاع رسانی درباره محتوای هوش مصنوعی

بی نیازی از اطلاع رسانی درباره محتوای هوش مصنوعی

سال گذشته وقتی هوش مصنوعی حسابی در بازار سر و صدا کرد، بسیاری از خبرگزاری ها و پایگاه های تحلیلی برای ساده سازی کارشان سراغ استفاده از این ابزار رفتند. البته در کنار محتوایی که از سوی هوش مصنوعی تولید می شد، عبارت «تولید شده با هوش مصنوعی» به چشم می خورد. این نکته به مخاطب یادآوری می کرد که مشغول مطالعه چه نوع محتوایی است. البته یادتان نرود، محتوایی که هوش مصنوعی طراحی می کند، دروغ یا غیرواقعی نیست. با این حال شاید از نظر لحن تفاوت جزئی میان آن با کار یک بازاریاب یا روزنامه نگار واقعی مشاهده شود. 

خبر خوش اینکه در توسعه هوش مصنوعی نزدیکی به لحن عادی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این نکته در کنار عادت کاربران به مشاهده محتوای تولیدی از سوی این ابزار موجب شده تا خیلی از بازاریاب ها دیگر نیازی برای درج عبارت «تولیدشده با هوش مصنوعی» احساس نکنند. این امر به شما کمک می کند تا خیلی راحت تر مسیرتان را طی کرده و اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب داشته باشید. 

بی شک تولید محتوا برای هر برندی دردسرساز و همچنین هزینه بر است. به همین خاطر اگر شما بتوانید راهی برای کاهش هزینه ها پیدا کنید، نان تان در روغن خواهد بود. یکی از پیشنهادهای خوبی که در طول سال جاری باید بدان توجه کنید، استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتواست.

شاید فکر کنید هوش مصنوعی به تنهایی بهترین محتوای ممکن را به شما تحویل می دهد. خب در این صورت باید کمی آهسته تر برانید؛ چراکه با این دست فرمان یک راست ته دره خواهید بود. واقعیت این است که هوش مصنوعی علی رغم تمام توانایی های خود، هنوز نمی تواند بدون نظارت عامل انسانی بهتری عملکرد را نشان دهد. به همین خاطر همیشه احساس نیاز به حضور شما در کنار این ابزار حس می شود. پس اگر فکر کرده اید بدون عامل انسانی شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب دارید، سخت در اشتباهید. 

انتقال مرکزیت جست وجو به پلتفرم های اجتماعی

انتقال مرکزیت جست وجو به پلتفرم های اجتماعی

زمان سلطه بی چون و چرای گوگل در زمینه سرچ اینترنتی دیگر به آخرهای خط رسیده است. این روزها بسیاری از کاربران برای اینکه محتوای دلخواه شان را پیدا کنند، یک راست سراغ شبکه های اجتماعی می روند. گزینه ای مثل یوتیوب را در نظر بگیرید؛ این گزینه نه تنها انواع محتوای به درد بخور برای کاربران دارد، بلکه تجربه بهتری در زمینه جست وجو نیز تحویل کاربران خواهد داد. 

ماجرای بالا تقریبا درباره سایر شبکه های اجتماعی نیز مصداق دارد. درست به همین دلیل ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم در طول 10 سال آینده گوگل دیگر با موتور جست وجوی حیرت انگیزش شناخته نخواهد شد. در عوض این سرویس های جانبی این غول آنلاین هستند که حرف اول و آخر را خواهند زد. 

از آنجایی که برند گوگل از مدت ها قبل بازار رو به رو رشد شبکه های اجتماعی را پیش بینی می کرد، خیلی خوب خودش را برای این روز آماده کرده است. آنها علاوه بر توسعه برخی از شبکه های اجتماعی، به فکر سرویس های جانبی نیز بوده اند. اگر دقت کرده باشید، ما از صبح تا شب بیشتر از هر چیز دیگری با ابزارها و سرویس های این غول آنلاین سر و کار داریم. پس طبیعی است که گوگل همچنان اقتدارش در دنیای آنلاین را حفظ کند. 

یکی از نکاتی که در طول سال های اخیر جذابیت زیادی برای کاربران داشته است، جا به جایی میان شبکه های اجتماعی بدون نیاز به تغییر اپ است. این ایده اولین بار از سوی پلتفرم های تازه که شروع به رقابت با توئیتر کردند، آغاز شد. اگرچه این بحث هنوز در ابتدای راه قرار دارد، اما به زودی شاهد همپوشانی شبکه های اجتماعی در یک بستر تعاملی خواهیم بود. این یعنی نسل جدید شبکه های اجتماعی هم دیر یا زود از راه می رسند. آن وقت دیگر هیچ کس نمی تواند در برابر آنها مقاومت کرده یا جلوی شان را بگیرد. 

اگر نظر ما را بخواهید، برنده اصلی تغییرات آنلاین همچنان گوگل خواهد بود. شاید این نکته به خاطر آینده نگری دقیق این برند باشد. به علاوه، اهمیت شبکه های اجتماعی در دسترسی کاربران به اطلاعات بیش از هر زمان دیگری افزایش پیدا می کند. با این حساب کسب و کارها باید آمادگی بیشتری برای حضور در این فضا داشته و برندها نیز تولید محتوا را جدی تر دنبال کنند. وگرنه خیلی زود از سوی کاربران فراموش خواهند شد. 

مطلب مرتبط: Chat GPT و تاثیرات آن بر بازاریابی محتوا و سئو

ادامه تقاضا برای فرمت ویدئو

ادامه تقاضا برای فرمت ویدئو

همین حالا که حرف می زنیم، بیشتر از 80 درصد ترافیک آنلاین دنیا مربوط به فرمت ویدئوست. این یعنی ویدئو با اختلافی معنادار محبوب ترین فرمت محتوا در سراسر دنیا محسوب می شود. متاسفانه خیلی از بازاریاب ها برای اینکه خودشان را در دنیای بازاریابی موجه جلوه دهند، همینطوری بی هدف سراغ تولید محتوای ویدئویی می آیند. این کار نه تنها سرانجام خوشی برای آنها به همراه ندارد، بلکه خیلی زود شهرت شان را به باد خواهد داد. یک ایده بهتر در این میان تلاش برای استفاده از ترندهای تازه در زمینه تولید ویدئوست.

وقتی درباره ترند حرف می زنیم، در واقع گزینه های بی نهایت متنوعی مد نظرمان قرار دارد. این یعنی شما باید خودتان را برای تغییر سبک و سیاق تولید محتوای تان به خوبی آماده کنید. بسیاری از برندها برای اینکه کارشان در این راستا به خوبی پیش برود، نیاز دارند تا از روی دست برندهای بزرگ کپی برداری کنند. مشکل اینجاست که خیلی از این برندها عملا کپی برداری های ناشیانه ای انجام می دهند. راه حل نهایی در این زمینه تلاش برای استفاده از اندکی تغییرات مثبت است. بدین معنا که شما باید کمی از خلاقیت خودتان برای تولید محتوا استفاده کنید. اینطوری ویدئوی نهایی برندتان جذابیت بسیار زیادی برای کاربران خواهد داشت. خب منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و کمی اوضاع تان را تغییر دهید. 

شاید یکی از نکات مهم در روند ادامه تقاضا برای محتوای ویدئویی ظهور پلتفرمی مثل تیک تاک باشد. این پلتفرم چینی از زمان رونمایی حسابی سلیقه کاربران را تغییر داده است. تا چند سال قبل صحبت از ویدئوهای کوتاه موزیکال شاید هر کسی را به خنده می انداخت. با این حال امروزه تیک تاک همراه با بسیاری از پلتفرم های مشابه مفهوم ویدئوی موزیکال را معنادار کرده اند. تا جایی که خیلی از بازاریاب ها حضور فعالی در این حوزه دارند. پس دیگر نباید این بحث را به طور سنتی مورد ارزیابی قرار دهید!

یادتان باشد، حضور در پلتفرم های ویدئویی باید طوری انجام شود که مطابق با سلیقه مخاطب باشد. خب هر کاری که شما در دنیای بازاریابی انجام می دهید، باید در نهایت باب میل کاربران باشد. وگرنه هیچ سهم مفیدی از ماجرا نخواهید برد. 

تمرکز بر روی کارمند- سفیر برای برندها

تمرکز بر روی کارمند- سفیر برای برندها

احتمالا خیلی از شما استراتژی هایی برای تبدیل مشتریان برند به سفیران تان را دنبال کرده اید. شاید هم گاهی اوقات از دل این استراتژی ها نتایج خوبی به دست آورده باشید. با این حال کمتر کسی به این فکر می کند که از کارمندانش سفیرانی حرفه ای بسازد. این مفهوم در واقع موجب تولد کارمند- سفیر شده است. 

اگر بخواهیم خیلی ساده بحث را توضیح دهیم، باید گفت کارمند- سفیر در واقع از درون شرکت اقدام به توسعه ارتباطات با مشتریان و نمایش پشت صحنه ماجرا می کند. به طوری که شما خیلی راحت بر روی مخاطب تان اثر گذاشته و کارتان را پیش می برید. متاسفه خیلی از کارآفرینان برای اینکه اوضاع شان در زمینه اثرگذاری بر روی مخاطب را تغییر دهند، نگاه شان را محدود به خود مشتریان می ‏کنند. این در حالی است که شما می توانید نیم نگاهی به توانایی های درون شرکت و به خصوص کارمندان داشته باشید. 

نکته ای که استفاده از کارمند- سفیر را بی نهایت جذاب می کند، علاقه نسل جوان به این مطلب است. به زبان خودمانی، نسل جوان ترجیح می دهد از برندهایی خرید کند که عملکرد خوبی در زمینه تبدیل کارمندان به سفیران برند دارند. اینطوری خیال آدم برای خرید راحت تر بوده و احساس نزدیکی خوبی با شرکت مورد نظر می کند. این دقیقا همان کاری است که شما برای حضور بهتر در بازارهای مختلف باید دنبال کنید.

یادتان باشد، هیچ استراتژی در این دنیا یک روزه به نتیجه نمی رسد. پس اگر فکر کرده اید ایجاد کارمند- سفیر برای تان کار ساده ای خواهد بود، باید بگوییم سخت در اشتباهید. این امر می تواند اوضاع شما را به طور چشمگیری بدتر کرده و حتی با عجله زیاد تمام برنامه های برند را نقش برآب کنید. پس بهتر است قبل از اینکه اوضاع برای تان خیلی به هم ریخته شود، فکری به حال ماجرا کنید. 

توصیه نهایی ما در این مقاله اختصاص بازه زمانی مثل شش ماه برای بهره برداری درست از استراتژی کارمند- سفیر است. بنابراین اگر این زمان را به استراتژی مورد بحث ندهید، کارتان خیلی زود به بن بست می خورد؛ همینقدر عجیب و باورنکردنی!

مطلب مرتبط: 5 استراتژی برتر بازاریابی محتوا

بازگشت به اصول بازاریابی محتوا

بازگشت به اصول بازاریابی محتوا

در طول سال های اخیر برخی از بازاریاب ها در تلاش برای یافتن راهکارهای تازه در زمینه تولید محتوا دور برخی از اصول بازاریابی محتوا را خط کشیده اند. مثلا خیلی ها به جای تمرکز بر روی سئو، دنبال استفاده از هشتگ ها رفته اند. در نقطه مقابل، شنا کردن برخلاف جریان رودخانه نیز بدل به گزینه ای جذاب شده است. شاید این موارد در طول سال های اخیر جذابیت شان را حفظ کرده باشند، اما راستش را بخواهید در مرحله عمل هیچ دستاورد روشنی برای برندها ندارد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازاریاب ها باید کمی خودشان به فکر بوده و بازگشتی به سوی اصول اولیه بازاریابی محتوا داشته باشند.

موضوعی که در این بخش درباره اش حرف می زنیم، شاید کمی عجیب به نظر برسد. خب این روزها خیلی از بازاریاب ها طور دیگری رفتار می ‏کنند و انگار همه چیز بدون مشکل پیش می رود. درست به همین خاطر ما در این مقاله بر روی روند دیگری از تعامل با مخاطب هدف تاکید داریم؛ چراکه ایرادات روش فعلی در زمینه تولید محتوا کم کم در حال پدیدار شدن است. مثلا خیلی از برندها در ماه های پایانی سال 2023 با مشکل ناتوانی در جذب ترافیک رو به رو بوده اند. این به خاطر بی توجهی عمده به حوزه سئو است بنابراین بد نیست شما به عنوان یک بازاریاب کار کشته بازگشتی به سوی اصول کاری تان را داشته باشید. این طوری کارتان خیلی راحت تر در دنیای کسب و کار جلو می رود. 

قبول دارم نوآوری همیشه ایده خوبی برای رشد و توسعه حوزه های کاری محسوب می شود. با این حال وقتی استراتژی شما به خوبی در حال کار کردن است، دیگر نیازی به این نکته ندارید. پس به جای اینکه الکی وقت تان را صرف ماجراجویی های بی پایه و اساس کنید، بد نیست از همان اصولی که تا حالا مثل ساعت کار کرده اند، بهره ببرید. این امر به شما کمک می کند تا بدون هیچ مشکلی در بازار دست به تولید محتوا زده و از نظر بازاریابی هم موقعیت برترتان را حفظ کنید. 

یادتان باشد، گاهی اوقات نوآوری بیشتر به ضرر کسب و کارها تمام می شود. پس تا احساس نیاز جدی برای نوآوری در کارتان نکردید، بهتر است دست نگه دارید. در غیر این صورت خیلی زود پشیمان می شوید و صدالبته آن وقت دیگر پشیمانی سودی نخواهد داشت. 

سخن پایانی

مهمترین ترندهای حوزه بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی از مهمترین وظایفی است که هر بازاریابی باید به خوبی از پس آن برآید. این نکته برای کسانی که میانه خوبی با مسئولیت پذیری ندارند، همیشه سخت به نظر می رسد. خب ما در این مقاله سعی کردیم با مرور برخی از مهمترین ترندهای حوزه بازاریابی محتوا کار شما را ساده کنیم. 

در طول سال جدید توسعه همه جانبه هوش مصنوعی مهمترین کمک را به شما خواهد کرد. بنابراین باید آماده استفاده از این موقعیت به سود خودتان باشید. هرچه باشد، این روزها بسیاری از بازاریاب ها هنوز هم از شیوه های قدیمی برای گردآوری و تحلیل اطلاعات مشتریان استفاده می ‏کنند. اگر در این میان شما روند متفاوتی را در پیش بگیرید، کارتان حسابی خواهد گرفت. 

مطلب مرتبط: بازاریابی محتوای موفق با 3 استراتژی طلایی

یادتان باشد، تمام نکات مورد بحث در این مقاله فقط در صورتی به کارتان می آید که در کنار هم استفاده شود. این امر به شما کمک می کند تا بدون هیچ مشکلی شروع به تولید محتوا کرده و کارتان را پیش ببرید. به علاوه، شما باید حواس تان را نسبت به ماجراجویی های تازه هم جمع کنید. گاهی اوقات زیاده روی در ماجراجویی و خلاقیت کار دست تان خواهد بود. وضعیت بازارهای امروزی هم طوری است که با یک اشتباه کوچک یکهو کل مشتریان تان را از دست خواهید داد. آن وقت دیگر هیچ شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان نداشته و دوباره سر خانه اول باز می گردید. پس لطفا حواس تان را در این یک مورد هم جمع کنید. 

منابع:

https://www.wordstream.com

https://narrato.io

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/j2jQUKrv
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه