ایمیل مارکتینگ یکی از جذاب ترین الگوهای بازاریابی است که می تواند در یک چشم به هم زدن وضعیت هر برندی را زیر و رو کند، البته به شرط اینکه خبری از امور تکراری و کسل کننده در این بین نباشد. خب تا وقتی کارهایی مثل طراحی ایده های بازاریابی و صدالبته انتخاب شعار تبلیغاتی در ایمیل مارکتینگ وجود دارد، کمتر کسی حتی حوصله فکر کردن به فرآیندهایی نظیر ارسال ایمیل های انبوه، گردآوری اطلاعات اساسی برای ارزیابی کمپین و همینطور معمای شخصی سازی محتوا را دارد. اگر ادعای ما را باور ندارید، کافی است پای حرف یکی از دوستان بازاریاب تان بنشینید تا خیلی خوب با فاجعه کارهای تکراری در ایمیل مارکتینگ آشنا شوید!
همانطور که یک بازیگر محبوب دنیای سینما دوست دارد همیشه نقش های دست اول را بازی کند تا شانس اول کسب جوایز معتبر هنری باشد، بازاریاب ها هم همیشه شیفته فعالیت های خلاقانه در کارشان هستند و حتی حاضر نیستند به کارهای تکراری و پیش پا افتاده فکر کنند. البته در این مورد از بد روزگار خیلی از بازاریاب ها اصلا شانس کار کردن روی موضوعاتی مثل طراحی کمپین یا انتخاب نحوه اجرای ایمیل مارکتینگ را ندارند و باید شب و روز مشغول کارهای اعصابخرُدکنی نظیر جواب دادن به مشتریان و چک کردن نرخ بازشدگی ایمیل ها باشند. شما را نمی دانم، ولی من که حتی با شنیدن این توصیفات از ایمیل مارکتینگ هم کاملا آماده ام تا قید آن را برای همیشه بزنم و بروم سراغ کار و زندگی ام. خب اگر کسی را سراغ دارید که عاشق چنین کارهای تکراری است، ما را هم بی خبر نگذارید.
امیدوارم تصویر تیره و تاری که از دنیای ایمیل مارکتینگ برای تان طراحی کردیم، خیلی ناامیدتان نکرده باشد. چراکه ما فقط خواستم کمی هم از لنز واقع بینی در کنار کلی نظرات رنگارنگ و صدالبته غیرواقعی به اصطلاح کارشناس های بازاریابی برای توصیف شرایط استفاده کنیم (البته امیدوارم در این بین غذا را خیلی شور نکرده باشیم!). شاید پیش خودتان فکر کنید سختی های دنیای ایمیل مارکتینگ هم بخشی از این ماجراجویی هیجان انگیز است و هیچ راهی نیز برای خلاصی از شر این کابوس تمام نشدنی وجود ندارد. در این صورت احتمالا شما تا به حال حتی یک کلمه هم درباره ابزار میل چیمپ (MailChimp) چیزی به گوش تان نخورده است. باور کنید یا نه، ابزار میل چیمپ می تواند در یک چشم به هم زدن تمام تراژدی های ایمیل مارکتینگ و کارهای کسل کننده آن را تبدیل به جذاب ترین کار دنیا کند و آدرنالین خون تان را مثل مهاجم های فوتبال به حداکثر برساند. ماجرا جالب شد، نه؟
مطلب مرتبط: نمونه های موفق ایمیل مارکتینگ در دنیا: کلاس درسی با کیفیت جهانی
در دنیایی که فناوری های دیجیتال هر روز تغییری تازه برای مردم چهار گوشه دنیا به ارمغان می آورند، شما لازم نیست دو دستی روش های باستانی ایمیل مارکتینگ تان را بچسبید. اینطوری وضعیت راننده فرمول یکی را پیدا خواهید کرد که برای رقابت با اسطوره هایی مثل لوئیس همیلتون یا فرناندو آلونسو به جای ماشینی آخرین مدل از نمونه های قدیمی و به درد نخور استفاده می کند و انتظار دارد همه مسابقات فصل را هم درو کند؛ همین قدر عجیب و باورنکردنی!
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم همیشه راهکاری ساده و در عین حال جذاب برای فعالیت بازاریابی وجود دارد و در این مورد به خصوص، یعنی ایمیل مارکتینگ، ابزارهای بی عیب و نقصی مثل میل چیمپ عصای دست شما هستند. پس اگر شما هم مثل خیلی از بازاریاب های دیگر از دست کارهای تکراری در فرآیند ایمیل مارکتینگ خسته شده اید، وقت آن رسیده که یک بار برای همیشه پرونده این موضوع را ببندید؛ آن هم با چاشنی ابزاری دوست داشتنی مثل میل چیمپ.
فکر می کنم حالا دیگر مثل روز روشن است که ما در این مقاله می خواهیم صفر تا صد کار با میل چیمپ را یادتان دهیم و از شما یک پا بازاریاب خبره در ایمیل مارکتینگ بسازیم. البته ما در این بین مثل مربی های انگیزشی فقط به حرف های زیبا و گاها فریبنده اکتفا نمی کنیم و در عوض یک ماجراجویی بی نظیر را تدارک دیده ایم. پس کوله پشتی تان را آماده کنید تا با میل چیمپ، مزایای آن در بین ده ها ابزار بازاریابی دیگر و همچنین نحوه کار با آن آشنا شوید.
میل چیمپ: داستان ابزاری که همه دوستش دارند
همانطور که می شود حدس زد، میل چیمپ یک ابزار کاربردی برای کمک به بازاریاب ها در مسیر مارپیچ ایمیل مارکتینگ است. اجازه دهید برای فهم بهتر مسئله از یک مثال دم دستی استفاده کنیم. معماری را در نظر بگیرید که بعد از سال ها یک پیشنهاد عالی برای ساختن مجتمعی لوکس در قلب منهتن به پستش خورده است. احتمالا معمار قصه ما بعد کلی خوشحالی بابت این شانس فوق العاده کم کم به این فکر می افتد که چطور باید از پس چنین پروژه سنگینی بربیاید. خب هرچه باشد مجتمعی به این مهمی را یک نفره که نمی شود ساخت، مگر نه؟
ابزار میل چیمپ برای بازاریاب ها دقیقا نقش مهندس مشاور و همینطور نیروی کاری را دارد که با کمک به معمار داستان این فرصت را فراهم می کنند تا او جلوی سرمایه گذارها سنگ روی یخ نشود و پروژه سر وقت حاضر شود. شما را نمی دانم، ولی من که بدون ابزاری همه چیز تمام در عرصه ایمیل مارکتینگ حتی حاضر نیست دست به سیاه و سفید بزنم.
از مسئله کاربرد و چیستی ابزارهای ایمیل مارکتینگ که بگذریم، نوبتی هم باشد باید کمی درباره داستان قهرمان اصلی مقاله مان، یعنی میل چیمپ حرف بزنیم. سرگذشت میل چیمپ در اینجا شباهت خیلی زیادی به فیلم های ابرقهرمانی در دنیای سینما دارد. تمام رویاپردازی های مربوط به ابزارهای ایمیل مارکتینگ و اتوماسیون در این حرفه از سال 2001 با ایده جانبی بن چستانت و دن کورزیوس برای آژانس طراحی وب شان شروع شد. آن موقع این دو کارآفرین فقط به فکر این بودند که ابزاری کمکی برای مشتریان شان به منظور ایجاد فهرست ایمیل بسازند و اصلا فکرش را هم نمی کردند روزی این ایده شان خیلی پا بگیرد، چه برسد به اینکه ارزشی معادل چند میلیارد دلار پیدا کند!
بی شک امروزه استفاده از ابزاری ساده که فقط به کاربران اجازه ساخت فهرست ایمیل و تا حدودی مدیریت آن، با هزار تا باگ ریز و درشت، را می دهد خیلی عجیب و حتی باورنکردنی به نظر می رسد. خب اصلا چرا کسی حاضر است برای چنین سرویسی پول بدهد؟ قبول دارم این نکته خیلی مهم است، اما یادتان نرود که ما درباره زمانی صحبت می کنیم که تقریبا هیچ خبری از ابزارهای کمکی برای ایمیل مارکتینگ نبود و حتی یک کمک کوچک نیز کلی به درد می خورد. ماجرا در اینجا دقیقا مثل وقتی است که سیر تحول دنیای گیم نگاه می کنیم و اصلا باورمان نمی شود روزی با بازی های ساده ای مثل ماریو برای ساعت ها و حتی روزها سرگرم می شدیم.
همانطور که می شود حدس زد، ایده میل چیمپ برای ایجاد و مدیریت فهرست های ایمیل خیلی زود پا گرفت و تا سال 2007 دیگر بن و دن کاملا مطمئن شده بودند ایده کوچک شان آمادگی تبدیل شدن به برندی در حد و اندازه های جهانی را دارد. دقیقا از همین زمان به بعد کارآفرینان قصه ما به جای آژانس طراحی سایت شان شش دانگ حواس شان را روی میل چیمپ گذاشتند. نتیجه این امر نیز الان با درآمدزایی بیش از 600 میلیون دلار این سرویس و همینطور ارزش گذاری 4.2 میلیارد دلاری فوربس بر روی آن همراه شده است.
شاید پیش خودتان فکر کنید داشتن ابزاری در حد و اندازه میل چیمپ می تواند برای هر کارآفرینی وسوسه کننده باشد تا در یک چشم به هم زدن آن را به فروش برساند و میلیاردها دلار پول به جیب بزند. در این صورت شما اصلا میانه خوبی با ایده های توسعه دهندگان اصلی میل چیمپ ندارید. بن و دن برای درآمدزایی نه تنها به فروش میل چیمپ فکر نمی کنند، بلکه در هیچ مرحله ای از توسعه ابزارشان هم به سراغ فروش سهام یا هزار و یک راه رنگارنگ دیگر برای قرض کردن پول نرفته اند. با این حساب در این مقاله با ابزاری رو به رو هستیم که به معنای واقعی کلمه خودساخته است و یک عالمه هم امکانات هیجان انگیز دارد.
اگر شما بازاریاب باهوشی باشید، احتمالا خیلی زود به این نتیجه می رسید که داستان هیجان انگیز میل چیمپ شاید ایده جذابی برای فیلم های هالیوودی باشد، اما اصلا دلیل خوبی برای انتخاب این ابزار برای فرآیند حساس ایمیل مارکتینگ نیست. هرچه باشد کلی ابزار دیگر نیز در بازار وجود دارد که شما به راحتی آب خوردن می توانید آنها را به جای میل چیمپ مورد استفاده قرار دهید. پس اصلا چرا باید قید بقیه ابزارها را بزنید و یک راست بروید سراغ میل چیمپ؟
مطلب مرتبط: نرخ بازشدگی ایمیل (Email Open Rate) چیست؟ راهنمای حرفه ای شدن در ایمیل مارکتینگ
شکی نیست که سوال بالا آنقدر مهم هست که راهی برای شانه خالی کردن از زیر بار آن نباشد. به علاوه، ما در روزنامه فرصت امروز تا مطمئن نشویم یک استراتژی یا ابزار به درد شما می خورد، اصلا سراغش هم نمی رویم. با این حساب آماده شوید تا در بخش بعدی به سوالات مختلف درباره چرایی انتخاب میل چیمپ به جای بقیه رقبایش جواب دهیم و ببینیم اصلا این ابزار ارزش سرمایه گذاری شما را دارد یا نه!
مزایای میل چیمپ در ایمیل مارکتینگ چیست؟
حالا که شما متوجه شدید میل چیمپ چه نوع ابزاری است و داستان تاسیس آن از چه قرار است، باید مطمئن شوید که همان تکه گمشده پازل ایمیل مارکتینگ برندتان است. شما در اینجا وضعیت مدیر نیروی انسانی را دارید که قبل از استخدام یک کارمند باید همه جوره مهارت ها و توانایی وی را مورد ارزیابی قرار دهد. وگرنه شاید به جای یک نیروی به درد بخور با کارمندی ساده قرارداد ببندد که هیچ ایده ای برای حل مشکلات بزرگ شرکت ندارد.
شاید پیش خودتان فکر کنید شهرت میل چیمپ و سابقه اش در بازار به اندازه کافی برای اطمینان از عملکرد خوب آن کافی است و اصلا نباید وقت را در استفاده از آن تلف کرد. در این صورت باید از شما بخواهیم تا پای تان را روی ترمز بگذارید، چراکه با این دست فرمان خیلی زود اتومبیل برندتان از دور خارج خواهد شد. اجازه دهید با هم روراست باشیم، یک ابزار هر چقدر هم که مشهور باشد باز هم ممکن است به درد برند شما نخورد. به علاوه، خیلی از شهرت ها در بازارهای امروزی هم بیشتر طبل توخالی هستند تا واقعیت. پس یک لطفی به خود و برندتان بکنید و چند دقیقه ای را هم به آشنایی با مزایای این ابزار دوست داشتنی اختصاص دهید. قول می دهیم این صبر و شکیبایی کاملا ارزشش را داشته باشد. اگر موافق باشید بدون هیچ حرف اضافه ای برویم سراغ مزایای میل چیمپ.
رابط کاربری ساده و کاربردی
آیا تا به حال برای تان پیش آمده از دست یک ابزار با کلی منوی پیچیده و رابط کاربری سختش حسابی کلافه شوید؟ اینطور وقت ها آدم احساس می کند تیم توسعه دهنده نرم افزار بیشتر از اینکه به فکر ساده سازی کارها باشد، نوعی معما را طراحی کرده است. اگر شما هم کلی از این دست خاطرات در دنیای بازاریابی دارید، میل چیمپ اینجاست تا خیال شما را بابت ایمیل مارکتینگ راحت کند؛ همین قدر جذاب و هیجان انگیز!
از آنجایی که میل چیمپ کارش را به عنوان یک ابزار ساده تهیه و مدیریت فهرست ایمیل شروع کرده است، هنوز هم اصل سادگی را به عنوان میراث بیش از دو دهه حضور در دنیای بازاریابی به همراه دارد. البته این مسئله نباید حتی یک لحظه شما را نسبت به امکانات بی نظیر این ابزار دچار شک و تردید کند. چراکه میل چیمپ مثل جنگجوی همه فن حریفی است که برای شکست دادن رقبا هر نوع ابزار و امکاناتی که فکرش را بکنید در اختیار دارد. با این حساب شما می توانید مطمئن باشید که میل چیمپ ابزارهای حرفه ای را در اختیارتان قرار می دهد تا در یک چشم به هم زدن کیفیت ایمیل مارکتینگ تان را از این رو به آن رو کنید؛ آن هم با رابطه ای کاربردی بی نهایت ساده. خب مگر یک بازاریاب، به ویژه اگر تازه کار هم باشد، آرزوی دیگری به غیر یک ابزار با این دست از ویژگی ها می تواند داشته باشد؟
شروع رایگان و قیمت های منصفانه
بازاریاب های باهوش هیچ وقت بدون زیر و رو کردن بازار و پیدا کردن بهترین قیمت ها بی گدار به آب نمی زنند. ماجرا در این مورد مثل گشت و گذار در فروشگاه های مختلف برای خرید لباس است. خب تا وقتی شما بهترین لباس را با منصفانه ترین قیمت ممکن پیدا نکنید، خیلی بعید است دست به جیب شوید، مگر نه؟
مطلب مرتبط: طراحی کمپین ایمیل مارکتینگ: 6 نکته ای که هر بازاریابی باید بداند!
اگر بخواهیم از نکته بالا استفاده کنیم، باید گفت انتخاب ابزار ایمیل مارکتینگ بی نهایت مهمتر از خرید لباس یا هر وسیله دم دستی دیگری است و شما تا ته و توی ماجرا را درنیاورده اید، نباید حتی دست به سیاه و سفید بزنید. بنابراین میل چیمپ اگر نتواند از آزمون هزینه ها سربلند بیرون بیاید، اصلا دلیلی ندارد که مطالعه این مقاله را ادامه دهید!
حالا که حرف از قیمت ابزارهای ایمیل مارکتینگ شد، اجازه دهید همین اول کار خیال تان را راحت کنیم. چراکه میل چیمپ به غیر از کلی پیشنهاد ویژه برای خرید اشتراک ابزارش به بازاریاب ها امکان استفاده رایگان از سرویس ایمیل مارکتینگ، البته با امکانات محدود، را می دهد (انتظار ندارید که بدون هیچ هزینه ای تمام امکانات میل چیمپ را دریافت کنید؟). شما در وضعیت رایگان می توانید با خیال راحت تا 2 هزار کاربر را در فهرست ایمیل تان ثبت کنید و مثل آب خوردن با آنها تعامل داشته باشید. اگر نظر ما را بخواهید، این گزینه برای کسب و کارهای کوچک بی نهایت کاربردی است. با این حال وقتی پای برندهای بزرگ در میان باشد، احتمالا خرید یکی از اشتراک های ویژه میل چیمپ ایده چندان بدی نخواهد بود.
خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ باید همیشه هزینه های سرسام آوری انجام دهند و از همه مهمتر اینکه یک بودجه نامحدود هم دم دست شان باشد. قبول دارم این آرزو خیلی جذاب و هیجان انگیز است، اما راستش را بخواهید حتی یک ذره هم احتمال تبدیل شدنش به واقعیت وجود ندارد. هرچه باشد شما در دنیایی زندگی می کنید که تقریبا تمام برندها در آن با مشکلات مالی و کمبود بودجه رو به رو هستند. البته لازم نیست خیلی خودتان را نگران کنید، چراکه میل چیمپ در اینجا هم مثل یک دوست وفادار به فکر شما و برنامه بازاریابی تان بوده است. دقیقا به همین خاطر میل چیمپ سه برنامه خرید اشتراک ابزارش را پیش پای شما قرار داده است.
برنامه اول میل چیمپ فقط شامل استفاده از ابزارهای ارسال ایمیل دسته جمعی و همینطور بهره مندی از تیم مشاوره قدرتمند این موسسه است. اگر شما با چنین برنامه ای کارتان راه می افتد، به احتمال زیاد لازم نیست حتی به بقیه قیمت ها نگاه کنید و فقط با ماهی 9.99 دلار مسابقه ماراتن تان در دنیای ایمیل مارکتینگ شروع می شود. البته یادتان باشد برای استفاده از اطلاعات و داده های طبقه بندی شده تیم میل چیمپ می توانید پنج دلار بیشتر هزینه کرده و با ماهی 14.99 دلار به بانک اطلاعات گسترده این سرویس درباره کمپین های تان هم دسترسی داشته باشید. در نهایت هم غول مرحله آخر خدمات میل چیمپ با امکانات ویژه برای شخصی سازی ایمیل ها روی میز قرار می گیرد که صدالبته خیلی ارزان نیست. شما برای گرد و خاک کردن در بازار باید یک راست سراغ سرویس پریمیوم میل چیمپ بروید که ماهانه 299 دلار روی دست تان خرج می گذارد.
آمار و اطلاعات دقیق
ایمیل مارکتینگ بدون آمار و اطلاعات دقیق مثل اسب سواری با چشم های بسته است. شاید شما در یک چنین وضعیتی بتوانید با هزار و یک زحمت راه تان را بروید، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که سر موقع و از همه مهمتر صحیح و سالم به مقصدتان برسید. پس وقتی بین دو راهی برای انتخاب یک ابزار ایمیل مارکتینگ گیر کرده اید، باید بدون حتی یک ثانیه شک و تردید گزینه ای که آمار و گزارش های حرفه ای دارد را انتخاب کنید. وگرنه خیلی زود از انتخاب تان پشیمان خواهید شد.
میل چیمپ در زمینه ارائه اطلاعات دقیق و کاربردی حرفه ای زیادی برای گفتن دارد. باور کنید یا نه، خیلی از بازاریاب ها اول از همه فقط برای استفاده از اطلاعات دقیق این سرویس جذبش می شوند. شما را نمی دانم، ولی من که هیچ جوره به ابزاری که لحظه به لحظه با کلی آمار و گزارش های دقیق درباره نرخ بازشدگی، نرخ کلیک، آمارهای مقایسه تعداد اعضای خبرنامه و همینطور تحلیل تاثیرگذاری هر محتوا بر روی مخاطب هدف در کنار کمپینم باشد دست رد نخواهم زد. این یعنی مزیت سوم میل چیمپ بی برو برگشت مهمترین ویژگی منحصر به فردش برای بازاریاب های حرفه ای و کسانی که دوست دارند تبدیل به قهرمان مشتریان شوند، است. هرچه باشد اینجا پای یک تیم حرفه ای برای تحلیل داده ها و تبدیل شان به گزارش های کاربردی در میان است. اگر به این نکته استفاده گسترده میل چیمپ از هوش مصنوعی را هم اضافه کنیم، دیگر جایی برای شک و تردید باقی نخواهد ماند.
مطلب مرتبط: بهبود کیفیت ایمیل مارکتینگ: چطور در بازاریابی ایمیلی بی رقیب باشید؟
آموزش کار با میل چیمپ: چطور و چگونه
شما تا همین جای کار هم مسیری طولانی را طی کرده اید و صدالبته اطلاعات ارزشمندی هم به کوله پشتی تان اضافه کرده اید. حالا که تا اینجا حوصله به خرج داده اید و با ما همراه بوده اید، نوبت پرداختن به اصل ماجراست. اگر از علاقه مندان به دنیای فیلم و سینما باشید، خیلی خوب می دانید که اکثر فیلم های کلاسیک از نیمه به بعد جذاب می شدند. این ماجرا درباره مقاله کنونی ما هم مصداق دارد. چراکه در این بخش می خواهیم کار با میل چیمپ را به شما یاد دهیم، آن هم طوری که مو لای درزش نرود. پس این شما و این هم آموزش کار با میل چیمپ.
ثبت نام و راه اندازی حساب کاربری: اولین مرحله در کار با میل چیمپ
میل چیمپ هم مثل خیلی از سایت های دیگر بخش ثبت نام دارد و شما برای اینکه از سرویس های رنگارنگ این ابزار بهره مند شوید، باید مشخصات دقیق کسب و کارتان را وارد کنید. اینطوری مدیران میل چیمپ مطمئن می شوند که شما یک برند واقعی هستید و پای استفاده های عجیب و غریب از ابزارشان در میان نیست. اگر تجربه زیادی در دنیای اینترنت داشته باشید، خیلی خوب می دانید که بعد از ثبت نام در هر سایت ایمیل فعال سازی اکانت برای کاربران ارسال می شود. پس با خیال راحت ایمیل موردنظر را باز کنید و فقط با یک کلیک اکانت تان در میل چیمپ را فعال نمایید. به همین سادگی شما برای برندتان یک اکانت رسمی و قانونی در بهترین ابزار ایمیل مارکتینگ دنیا ایجاد کرده اید.
شاید پیش خودتان فکر کنید ثبت نام در میل چیمپ خیلی راحت تر از آن است که حتی نیاز به راهنما داشته باشد. در این صورت باید به شما بگوییم که هنوز فوت کوزه گری برای ثبت نام بی دردسر برندتان در این ابزار را یاد نگرفته اید. به زبان خودمانی، میل چیمپ برای اینکه خدمات گسترده ای را به شما ارائه کند، به تمام اطلاعات مربوط به برندتان نیاز خواهد داشت. ماجرا در اینجا مثل وقتی است که برای ثبت نام در دانشگاه باید کلی فرم مختلف را پر کنید تا کسی نتواند به کارتان ایرادی بگیرد.
قبول دارم پر کردن کلی فرم مختلف دست کمی از یک کابوس وحشتناک ندارد و به راحتی هر بازاریابی را ناامید می کند. خب مگر کسی هم در دنیا هست که پر کردن یک عالمه فرم اعصاب خُردکن را دوست داشته باشد؟ البته درباره میل چیمپ کار شما خیلی ساده تر از این حرفاست. چراکه شما فقط باید آدرس دقیق دفتر مرکزی برند، آدرس سایت و در صورت تمایل فهرست اکانت های برندتان در شبکه های اجتماعی را ارائه کنید. دست آخر هم اگر به دنبال فروش آنلاین محصولات تان هستید، اضافه کردن آدرس سایت فروش آنلاین محصولات تان پایانی حماسی برای ثبت نام شما در میل چیمپ خواهد ساخت. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که فرآیند ثبت نام در میل چیمپ اصلا شباهتی به کاغذ بازی های کلیشه ای اداری ندارد، مگر نه؟
ایجاد فهرست ایمیل مخاطب ها: شروع ماجراجویی در عرصه ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ بدون داشتن یک فهرست بی عیب و نقص از ایمیل های مخاطب هدف مثل آشپزی با چشم های بسته است. با این حساب شما حتی اگر بهترین بازاریاب دنیا هم باشید بدون تهیه یک فهرست ایمیل دست آخر با کلی سرمایه گذار شاکی و محصولاتی باد کرده روی دست تان تنها خواهید ماند.
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ چیست؟ سیر تا پیاز قدیمی ترین الگوی بازاریابی آنلاین
اگر یادتان باشد قبل از این درباره استفاده میل چیمپ از هوش مصنوعی با شما حرف زدیم. با این حساب مشاهده ایجاد فهرست ایمیل و تعیین مخاطب های احتمالی برند شما از سوی میل چیمپ، آن هم به طور کاملا خودکار، نباید باعث تعجب تان شود. البته در این میان خبری از فرمول های جادویی یا دسترسی غیرقانونی این ابزار به اطلاعات شما نیست، بلکه هوش مصنوعی میل چیمپ با تحلیل اطلاعاتی که در مرحله ثبت نام اعلام کرده اید، به راحتی آب خوردن پیش بینی هایی درباره مخاطب هدف شما انجام می دهد. اگر بخواهیم منصفانه به ماجرا نگاه کنیم، میل چیمپ در این یک مورد واقعا گل کاشته و کار بازاریاب ها را حسابی ساده کرده است.
همانطور که بعضی از سرمربی های فوتبال اصلا به کار دستیارها اعتماد ندارند و تا خودشان ترکیب تیم را چک نکنند دل شان آرام نمی گیرد، بازاریاب های سختگیر هم باید همیشه شخصا کارها را جفت و جور کنند. ایجاد فهرست ایمیل هم از آن دست کارهایی است که تقریبا همه بازاریاب ها دوست دارند تنهایی انجام دهند. اگر شما هم چنین روشی برای ایمیل مارکتینگ دارید، میل چیمپ از قبل به فکر شما بوده و حسابی شگفت زده تان خواهد کرد. شما در بخش ایجاد فهرست ایمیل سه راهکار متفاوت مقابل خودتان دارید. این راهکار به ترتیب عبارتند از بارگذاری فهرست ایمیل ها در قالب یک فایل ساده، کپی کردن ایمیل ها از اکسل یا حتی ورد به میل چیمپ و در نهایت هم همگام سازی مخاطب ها از بقیه پلتفرم های کاربردی. اگر از ما می شنوید، به جای وسواس های بی خودی مستقیم سراغ گزینه ای بروید که برای تان راحت تر است. چراکه مثل قهرمان های اسطوره ای کارهای خیلی مهمتری از وارد کردن فهرست ایمیل به طور دستی دارید و دستیار ویژه تان، همان میل چیمپ خودمان، ترتیب همه کارها را خواهد داد. پس منتظر چه هستید؟ سریعا از این بخش بگذرید و آماده یک ماجراجویی هیجان انگیز در عرصه ایمیل مارکتینگ شوید.
طراحی صفحه فرودِ (Landing Page) رایگان: وقتی قرار نیست حتی یک دلار خرج کنید!
حالا که با بخش های اولیه کار آشنا شدید، بد نیست سری هم به کارهای حرفه ای تر بزنیم. فرقی ندارد شما بازاریاب تازه کاری باشید یا موهای تان در حوزه ایمیل مارکتینگ سفید شده باشد، در هر صورت مشاهده افزایش مداوم اعضای خبرنامه برند مثل مسابقه فینال جام جهانی حسابی هیجان زده تان خواهد کرد. البته قرار نیست شما دست روی دست بگذارید تا چنین اتفاقی روی دهد، بلکه باید آستین ها را بالا زده و برای جلب نظر کاربران وارد گود شوید. حتما از خودتان می پرسید چطور باید این آرزوی دور و دراز را تبدیل به واقعیت کرد، مگر نه؟
جواب ما در روزنامه فرصت امروز برای سوال بالا ساده تر از آن چیزی است که حتی فکرش را بکنید؛ یعنی طراحی صفحه فرود. همانطور که یک فیلم سینمایی باید پوستر جذاب و تیزر خیره کننده ای داشته باشد تا مردم دست به جیب شده و از بین کلی فیلم مختلف آن را انتخاب کنند، شما هم باید برای کمپین ایمیل مارکتینگ تان یک صفحه فرود بی عیب و نقص داشته باشید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
میل چیمپ برای طراحی صفحه فرود ساز و کار بی نهایت ساده ای دارد. شما کافی است از بخش «ایجاد کردن» (Create) به سراغ منوی صفحه فرود (Landing Page) بروید. آن وقت با کلی قالب حاضر و آماده برای طراحی صفحه فرودتان رو به رو خواهید شد. البته یادتان باشد در حالت رایگان شما فقط امکان طراحی یک صفحه فرود را دارید. پس وقتی دست به کار طراحی این بخش می شوید، شش دانگ حواس تان را جمع کنید تا بی خود و بی جهت هزینه اضافی برای برندتان درست نکنید.
اگر شما از آن دست بازاریاب هایی هستید که عاشق قالب های متنوع هستند، احتمالا نسخه رایگان میل چیمپ حسابی ناامیدتان خواهد کرد. خب هرچه باشد نباید از نسخه رایگان این ابزار انتظار خیلی زیادی داشت، وگرنه حتی یک نفر هم پولی برای خدمات ویژه آن پرداخت نمی کرد. بنابراین اگر دوست دارید قالب های ویژه میل چیمپ هم دم دست تان باشد، باید کمی از بودجه بازاریابی تان را خرج کنید. البته در این بین یک راه حل طلایی دیگر هم وجود دارد و آن بارگذاری قالب های خودتان است. پس اگر در حوزه طراحی قالب دستی بر آتش دارید، اصلا لازم نیست بابت هزینه خرید اشتراک قالب های میل چیمپ نگران شوید و می توانید تخته گاز به سوی موفقیت بروید؛ به همین سادگی!
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ را چگونه شروع کنیم؟
مدیریت کمپین های ایمیل مارکتینگ: جایی که گزارش های دقیق حرف اول و آخر را می زند
اگر یادتان باشد همان اول مقاله گفتیم که خیلی از بازاریاب ها فقط برای دسترسی به اطلاعات دقیق و گزارش های مفصل میل چیمپ هزینه اشتراک آن را پرداخت می کنند. شاید این ادعا خیلی عجیب به نظر برسد، اما کافی است پرس و جویی ساده در بین بازاریاب های مختلف انجام دهید تا از واقعی بودن آن مطمئن شوید. با این حساب دسترسی شما به گزارش های ویژه میل چیمپ فرآیند سخت و پیچیده ایمیل مارکتینگ را مثل یک بازی ساده و هیجان انگیز خواهد کرد که همیشه در آن برنده هستید. ماجرا جالب شد، نه؟
خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند همین که گزینه ارسال ایمیل را انتخاب کنند، دیگر ماجرا تمام است و هر لحظه باید منتظر موفقیت در دنیای بازاریابی باشند. اگر شما هم اینطوری فکر می کنید، باید بگوییم که سخت دراشتباهید. چراکه میل چیمپ کلی آمار و گزارش درباره هر کمپین شما آماده می کند تا در تلاش های بعدی تان مثل قهرمان های المپیک قوی تر از دفعات قبل حاضر شوید.
دسترسی به آمارها و گزارش های مربوط به کمپین های ایمیل مارکتینگ خیلی کار سختی نیست و شما با یک کلیک بر روی منوی «گزارش ها» (Repots) به طور مستقیم آن بخش را مشاهده خواهید کرد. اجازه دهید همین اول کار خیال تان را بابت سادگی گزارش های میل چیمپ راحت کنم. هرچه باشد رو به رویی با گزارش هایی سخت و عذاب آور انگیزه هر بازاریابی را برای ایمیل مارکتینگ درجا نیست و نابود می کند. به همین خاطر میل چیمپ سعی کرده خیلی ساده و خودمانی گزارش هایش را منتشر کند تا هیچکس از دستش ناراحت نشود.
بی شک وقتی شما برای دسترسی به گزارش های میل چیمپ پول پرداخت می کنید، انتظار دارید اطلاعات کاملی درباره کمپین تان پیدا کنید. میل چیمپ در این زمینه به معنای واقعی کلمه قهرمان بی رقیب عرصه ایمیل مارکتینگ است. شما در بخش گزارش ها از نرخ کلیک و بازشدگی ایمیل گرفته تا میزان تعامل کاربران و میانگین زمان حضورشان در صفحه فرودتان را پیدا خواهید کرد. حالا اگر به این موضوع همکاری میل چیمپ با گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) را هم اضافه کنیم، دیگر ماجرا بهتر از این نخواهد شد. پس با خیال راحت از گزارش های دقیق این ابزار استفاده کنید و حتی یک لحظه هم شک به دل تان راه ندهید.
مطلب مرتبط: نکات مهم برای شروع و ادامه کمپین ایمیل مارکتینگ تأثیرگذار
سخن پایانی
بعد از یک ماجراجویی نسبتا طولانی حالا دیگر شما راه و چاه کار کردن با میل چیمپ را یاد گرفته اید و خیلی خوب از مزایای آن باخبر هستید. حالا دیگر نوبتی هم باشد، زمان دست به کار شدن شما برای طراحی ایمیل های بازاریابی بی نظیر و درخشیدن در این عرصه است. یادتان باشد هر سوال یا مشکلی هم در رابطه با میل چیمپ داشتید، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک کردن به شما هستیم. پس تعارف را کنار بگذارید و سوالات تان را همین جا با ما در میان بگذارید.
منابع: