کسب و کارها در چهار گوشه دنیا روزانه با کلی امید و آرزو هزاران ایمیل بازاریابی برای کاربران ارسال می کنند تا در بازار خودی نشان دهند و تبدیل به همان برندی شوند که مشتریان انتظارش را دارند. از این نظر عرصه ایمیل مارکتینگ شباهت زیادی به فیلم های اکشن دارد. همانطور که قهرمان داستان در فیلم های اکشن با کلی چالش مختلف دست و پنجه نرم می کند، کسب و کارها نیز در ایمیل مارکتینگ با یک عالمه موانع ریز و درشت رو به رو هستند. یکی از این موانع مهم، حضور برندهای بزرگ و همیشه موفق در بازار است.
وقتی درباره ایمیل مارکتینگ صحبت می کنیم، همیشه نام هایی هستند که هوش از سر هر مخاطبی می برند. شما را نمی دانم، ولی من که با شنیدن اسم برندهایی مثل نایک یا نتفلیکس حسابی کنجکاو می شوم که آخرین شاهکارشان در زمینه ایمیل مارکتینگ را ببینم. خب به هر حال این برندها در بازار کلی طرفدار دارند و وقتی پای آنها در میان باشد اصلا هیچ کمپین بازاریابی دیگری به چشم آدم نمی آید، مگر نه؟
شاید شما با خودتان فکر کنید اینکه برندهای بزرگ در بازار حسابی گرد و خاک کنند و در یک چشم به هم زدن همه شیفته کمپین ایمیل مارکتینگ شان شوند، کاملا طبیعی است. به هر حال اینجا پای کسب و کارهایی با درآمدهای چند میلیارد دلاری در میان است و هیچ کس نباید خودش را با آنها مقایسه کند!
اگر شما اینطوری فکر می کنید، احتمالا ایده ما در این مقاله برای شما حسابی عجیب و حتی غیرمنطقی خواهد بود. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر برندی می تواند در ایمیل مارکتینگ موفق شود و حتی با بزرگترین کسب و کارهای دنیا رقابت کند؛ البته به شرط اینکه آماده باشد حسابی از تجربه غول های بازار درس بگیرد. ماجرا کم کم دارد جذاب می شود، نه؟
مطلب مرتبط: نرخ بازشدگی ایمیل (Email Open Rate) چیست؟ راهنمای حرفه ای شدن در ایمیل مارکتینگ
راستش را بخواهید اگر قرار بود فقط بعضی از برندهای بزرگ و پولدار همیشه در بازار موفق باشند، دیگر جذابیتی برای کسب و کارآفرینی باقی نمی ماند. همانطور که تمام هیجان فوتبال به این است که هر از چند گاهی یک تیم کوچک مثل لستر سیتی حسابی از خجالت غول هایی مثل لیورپول و منچستر یونایتد در بیاید، دنیای ایمیل مارکتینگ و کارآفرینی هم بدون چنین هیجان هایی چنگی به دل نمی زند.
یکی از دلایلی که بازاریابی ایمیلی بعد از این همه سال هنوز هم گزینه محبوب بازاریاب ها محسوب می شود، همین امکان رقابت کسب و کارهای کوچک با برندهای چند میلیارد دلاری در آن است. شما فقط با داشتن یک ایده جذاب و بدون بودجه ای درست و حسابی می توانید کاری کنید که حتی بزرگترین برندهای دنیا هم به خواب نمی بینند.
احتمالا شما پیش خودتان می گویید پیدا کردن یک ایده درست و حسابی در دنیایی که برندهای بزرگ همه راه های ایمیل مارکتینگ را تا ته رفته اند، حتی از قهرمانی در المپیک هم سخت تر است. اگر واقعا اینطوری باشد، پس چطور باید یک ایده درست و حسابی برای بازاریابی ایمیلی پیدا کرد؟
اگر قرار باشد ما به این سوال جواب دهیم، کوتاه ترین پاسخ دنیا را به شما می دهیم: درس گرفتن از همان برندهای بزرگ در بازار! خب وقتی برندهای بزرگ کلی ایده طلایی و تجربه موفق در ایمیل مارکتینگ دارند، چرا از آن استفاده نکنیم؟ پشت کردن به کمپین های بزرگ دنیا دقیقا مثل آن است که در این دوره و زمانه یک نفر بخواهد دوباره چرخ را اختراع کند؛ همینقدر عجیب و باورنکردنی.
ما در این مقاله می خواهیم شما را با نمونه های موفق ایمیل مارکتینگ در سطح دنیا آشنا کنیم. معیار اصلی مان هم برای تشخیص چنین کمپین هایی اول از همه کیفیت طراحی شان و بعد هم بازخورد دریافتی از مشتریان است. با این حساب آماده یک کلاس درس با کیفیت جهانی شوید. معلم های شما در این کلاس برندهایی هستند که هیچ کس در بازار نمی تواند به آنها «نه» بگوید.
بهترین کمپین های ایمیل مارکتینگ در دنیا به انتخاب فرصت امروز
همانطور که گفتیم، ما در این مقاله می خواهیم شما را با بعضی از کمپین های بزرگ و حیرت انگیز ایمیل مارکتینگ آشنا کنیم. ما در روزنامه فرصت امروز سعی کرده ایم علاوه بر بیان داستان هر کمپین به درس های آن برای سایر کسب و کارها و بازاریاب های جویای نام هم بپردازیم. اینطوری شما می توانید ایده های تان را با معیارهای بزرگترین برندها بسنجید و مثل معماری کارکشته نقشه کسب و کارتان برای موفقیت در این زمینه را طراحی کنید. پس بدون هیچ حرف اضافه ای برویم سراغ اصل مطلب.
نایک: کمپینی ویژه برای روز پدر
وقتی اسم نایک به میان می آید، همه خیلی خوب می دانند که قرار است با یک اثر حرفه ای رو به رو شوند. فرقی هم ندارد که اثر موردنظر یک کفش ورزشی باشد یا کمپین ایمیل مارکتینگ!
اگر شما عادت دارید که نایک را به عنوان اسپانسر مسابقات ورزشی بزرگ و در همکاری تبلیغاتی با قهرمانان ورزشی مثل لبران جیمز و کریستیانو رونالدو ببینید، به احتمال زیاد کمپین ویژه تیم بازاریابی این برند برای روز پدر غافلگیرتان خواهد کرد. اولین سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که برندی مثل نایک چه محصولی برای روز پدر دارد؟
ساده ترین جواب برای سوال بالا این است که بگوییم نایک هرچه دل تان بخواهد برای کادوی روز پدر در چنته دارد. اگر شما فرد سختگیری در زمینه انتخاب هدیه، به ویژه برای مناسبت مهمی مثل روز پدر هستید، برند نایک در کمپین ایمیل مارکتینگش برای روز پدر دقیقا شما را هدف گرفته است. این کمپین به زبان ساده و خودمانی می خواهد نشان دهد که هیچ هدیه ای بهتر از یک جفت کفش ورزشی و ترغیب پدرها به ورزش بیشتر نیست؛ به همین سادگی.
مطلب مرتبط: طراحی کمپین ایمیل مارکتینگ: 6 نکته ای که هر بازاریابی باید بداند!
کمپین روز پدر نایک مثل همه تجربیات این برند در عرصه ایمیل مارکتینگ در نهایت سادگی و جذابیت طراحی شده است. شاید شما فکر کنید سوژه اصلی چنین ایمیلی باید مدل های مختلف کفش نایک باشد، اما بازاریاب های نایک در اینجا نیز مثل کارگردان های حرفه ای همه را غافلگیر کرده اند. آنچه شما در نگاه اول در ایمیل نایک می بینید، یک جعبه نارنجی با کارتی است که روی آن نوشته «فقط انجامش بده».
بازاریاب های نایک در نهایت با شعار «تنها هدیه ای که همیشه اندازه است» تیر خلاص را به مخاطب شان می زنند. اینطوری شما با پیشنهادی رو به رو می شوید که اصلا نمی توانید ردش کنید (امیدوارم این بخش خیلی شبیه فیلم پدرخوانده نشده باشد).
درسی که شما می توانید از کمپین نایک بگیرید، میخکوب کردن مخاطب هدف با محتوای ساده و شیک است. نایک در این کمپین اصلا شلوغ کاری نکرده و فقط خواسته نشان دهد با انتخاب محصولاتش برای روز پدر می شود هدیه بیشتر از یک جفت کفش انتخاب کرد و آن چیزی نیست جز یک سبک زندگی جذاب!
اوبر: سادگی همیشه برنده است!
زندگی بدون حمل و نقل عمومی آنقدر سخت و ترسناک است که کمتر کسی دوست دارد حتی درباره اش فکر کند. اوبر همانطور که با ایده ای ساده و کاربردی یک نوآوری شگفت انگیز در حمل و نقل عمومی ایجاد کرد، در ایمیل مارکتینگ هم مثل قهرمان ها ظاهر شده است.
شاید شما انتظار کمپینی کاملا جدید و نوآورانه از سوی برندی مثل اوبر داشته باشید. در این صورت احتمالا مشاهده یک کمپین خوش آمدگویی از سوی این برند در فهرست ایمیل های برتر دنیا حسابی متعجب تان خواهد کرد. باور کنید یا نه، اوبر کلیشه ای مثل خوش آمدگویی به مشتریان را با اندکی خلاقیت بدل به یکی از بهترین کمپین های دنیا کرده است. پس اجازه دهید جزییات این کمپین را با هم مرور کنیم.
اوبر در کمپین ایمیل مارکتینگش برای خوش آمدگویی به مشتریان تازه اصلا کار عجیبی انجام نداده، بلکه فقط خیلی خوب از روانشناسی مشتریان استفاده کرده است. بازاریاب های این برند خیلی خوب فهمیده اند اگر یک سفر رایگان به اعضای تازه اپ شان هدیه دهند، آنها خیلی سریع تر تبدیل به مشتریان پر و پا قرص اوبر خواهند شد. تمام داستان حیرت انگیزی که درباره اوبر می خواهیم برای شما بگوییم در همین ایده خلاصه شده است!
وقتی صحبت از ایمیل مارکتینگ می شود، خیلی از کاربران حتی حوصله باز کردن ایمیل های دریافتی شان را هم ندارند. راه حل اوبر برای این مشکل قرار دادن یک هدیه کوچک در کمپین خوش آمدگویی اش است. اینطوری کاربران برای استفاده از سفر رایگان هم که شده ایمیل اوبر را باز می کنند. ماجرا خیلی ساده تر از آن چیزی است که حتی فکرش را می کردید، نه؟
اوبر هم مثل نایک یکی از طرفدارهای بازاریابی ساده است. درست به همین خاطر در کمپینش خیلی کوتاه و جمع و جور کاربران را به یک سفر رایگان و همینطور نصب اپ رسمی اش دعوت کرده است. شما را نمی دانم، ولی به نظر من این یکی از ساده ترین و در عین حال بهترین خوش آمدگویی های تاریخ بازاریابی محسوب می شود.
استارباکس: وقتی هیچ کس از تخفیف بدش نمی آید
هیچ چیز در یک روز خسته کننده و شلوغ به اندازه نوشیدنی خوب حال آدم را جا نمی آورد. وقتی هم که صحبت از نوشیدنی می شود، اصلا ممکن نیست ذهن آدم سراغ استارباکس و منوهای هیجان انگیزش نرود. خب به هر حال در اینجا با یکی از بزرگترین کافه های دنیا و همینطور برندی جسور در ترکیب انواع مزه ها در نوشیدنی های مختلفش رو به رو هستیم.
اگر شما از طرفدارهای استارباکس باشید، خیلی خوب می دانید که این برند حسابی به ظاهر نوشیدنی هایش اهمیت می دهد و حاضر است برای آن به آب و آتش هم بزند. بنابراین مانور دادن بر روی تصاویر جذاب و وسوسه کننده نوشیدنی هایش در ایمیل مارکتینگ جذابیت زیادی به کمپینش اضافه خواهد کرد.
مطلب مرتبط: بهبود کیفیت ایمیل مارکتینگ: چطور در بازاریابی ایمیلی بی رقیب باشید؟
استارباکس در کمپین ایمیل مارکتینگ «ساعت خوش» حسابی برای مشتریانش سنگ تمام گذاشته و آنها را میخکوب کرده است. شما در اولین نگاه به ایمیل این کمپین با چند نوشیدنی زیبا و چشم نواز رو به رو می شوید. اگر شما عادت دارید که روی خوش به کمپین های بازاریابی نشان ندهید، شاید فکر کنید استارباکس در این کمپین چیزی برای غافلگیر کردن تان ندارد. دقیقا همینجاست که جادوی استارباکس در ایمیل مارکتینگ خودش را نشان می دهد.
خیلی از برندها وقتی می خواهند حرف اصلی شان در بازاریابی را بزنند، کلی طفره می روند و آخر سر هم از شیوه های غیرمستقیم استفاده می کنند. ایده استارباکس در این میان نشان دادن برخی از نوشیدنی های برندش و دعوت از مشتریان برای خرید آنها با تخفیف 50 درصدی است. این ایده در کنار ارائه یک نوشیدنی رایگان بر روی سفارش مشتریان تبدیل به پیشنهادی می شود که هیچ کس نمی تواند از آن صرف نظر کند.
درسی که می شود از کمپین ساعت خوش گرفت، اهمیت نشان دادن محصولات برند در ایمیل مارکتینگ و همچنین قدرت منحصر به فرد تخفیف است. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که کمتر مشتری ای می تواند در برابر تخفیف مقاومت کند، مگر نه؟
نتفلیکس: بازیابی مشتریان بدون حتی یک کلمه!
نتفلیکس نشان داده کارش را خیلی خوب بلد است. فرقی هم ندارد ماجرا درباره ساخت یک سریال جذاب باشد یا طراحی کمپین ایمیل مارکتینگ؛ در هر صورت این برند همه را حیرت زده خواهد کرد. دقیقا به همین خاطر است که شما خیلی اسم رقبایی مثل هولو یا دیزنی پلاس را نمی شنوید. راستش را بخواهید، نتفلیکس با کلی فیلم و سریال جذاب اصلا اجازه نمی دهد شما به برند دیگری فکر کنید.
کمپینی که در اینجا از نتفلیکس انتخاب کرده ایم، مربوط به جلب نظر کاربرانی است که اخیرا وارد اکانت شان در نتفلیکس نشده اند. بی شک هیچ تجربه ای برای کارآفرینان به اندازه بی توجهی مشتریان سخت و ناگوار نیست. مخصوصا اگر رقبایی داشته باشید که منتظر یک اشتباه کوچک از سوی شما هستند تا مثل آب خوردن جایگاه تان در بازار را اشغال کنند. اینطوری هر مشتری ارزشی به اندازه طلا پیدا می کند و اصلا جایی برای از دست دادن شان باقی نمی ماند.
نتفلیکس در کمپینش برای بازیابی مشتریان شخصی سازی ایمیل را وارد مرحله ای تازه کرده است. به این ترتیب که برای هر کاربر براساس تاریخچه تماشای فیلم و سریالش یک پیشنهاد منحصر به فرد طراحی می شود. مثلا اگر شما به ژانر کمدی علاقه داشته باشید، ایمیل بازاریابی نتفلیکس شامل معرفی فیلم های کمدی جدیدش و همچنین فصل های تازه سریال هایی که نصفه و نیمه دیده اید، خواهد بود. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که با کمپین خیلی حرفه ای رو به رو هستیم که مو لای درزش نمی رود، نه؟
شاید شما در جواب تعریف ما از کمپین نتفلیکس بگویید مگر شخصی سازی کمپین چقدر مهم است و اصلا چرا باید به آن توجه کرد. اجازه دهید برای درک بهتر اهمیت این موضوع از یک مثال کاربردی استفاده کنیم. فرض کنید شما یکی از طرفدران پر و پا قرص سریال های اکشن و تاریخی هستید. حالا اگر به هر دلیلی برای مدتی به اکانت نتفلیکس تان سر نزنید و یک روز ببینید ایمیلی کاملا شخصی سازی شده و مطابق سلیقه سینمایی تان از این برند دریافت کرده اید، چه واکنشی خواهید داشت؟ شما را نمی دانم، ولی من که با دیدن چنین حجمی از شخصی سازی و درک درست یک برند از سلیقه مشتریانش دیگر قید نتفلیکس را نخواهم زد!
اگر فکر می کنید تمام خلاقیت نتفلیکس در شخصی سازی ایمیل هایش خلاصه می شود، احتمالا حسابی تعجب خواهید کرد اگر بگوییم در این کمپین خبری از هیچ کلمه ای نیست. بله درست شنیدید! نتفلیکس بدون حتی یک کلمه و فقط با پیشنهادهای شخصی سازی شده به سراغ مشترکانش رفت و کلی از آنها را دوباره عاشق برندش کرد.
درسی که می شود از کمپین نتفلیکس گرفت، اهمیت شخصی سازی محتوای ایمیل مارکتینگ است. همچنین یادتان باشد که همیشه زیاد حرف زدن موجب جذابیت کمپین تان نمی شود. پس دفعه بعد سعی کنید فقط در حد نیاز محتوای متنی به کمپین تان اضافه کنید، نه بیشتر از آن!
ادوبی: بهترین پیشنهاد برای خرید
کمتر برندی در دنیا وجود دارد که موقع دعوت به عمل (CTA) در بازاریابی دچار مشکل نشود. وضعیت کسب و کارها در اینجا دقیقا مثل بازیگری است که قرار است برای اولین بار جلوی دوربین برود و یک عالمه استرس دارد.
راستش را بخواهید خیلی از برندها علی رغم کلی تلاش و کوشش دست آخر نمی توانند انگیزه ای در مخاطب شان ایجاد کنند، چه برسد به اینکه دعوت به عمل درست و حسابی هم چاشنی کار نمایند. البته در اینجا باید دور ادوبی را خط کشید، چراکه چنین مشکلی برای بازاریاب های این برند اصلا معنا ندارد!
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ چیست؟ سیر تا پیاز قدیمی ترین الگوی بازاریابی آنلاین
ادوبی در کمپین «بهترین برنامه ات را انتخاب کن» سراغ پیشنهادهای ترکیبی به مشتریانش برای یک خرید جذاب رفته است. محور اصلی پیشنهاد وسوسه کننده این برند هم محصول لایت روم (Lightroom) و کریتیو کلود (Creative Cloud Photography) است. شاید شما اولین بارتان باشد که اسم این نرم افزارها را می شنوید، اما عکاس ها حسابی با این دو ابزار حرفه ای خاطره دارند و حتی یک روز هم بدون آنها کارشان پیش نمی رود.
پیشنهاد این کمپین برای مشتریان کاملا واضح و روشن است. مثلا اگر شما بخواهید سرویس کریتیو کلود بخرید، ادوبی در کنار این خرید به شما برنامه لایت روم، فوتوشاپ و 20 گیگ فضای ابری اختصاصی اش را هدیه می دهد. اگر به این پیشنهاد جذاب یک تصویر ویرایش شده درست و حسابی به عنوان پس زمینه کمپین را هم اضافه کنیم، دیگر محال است کسی قید یک خرید حیرت انگیز را بزند.
شما با توجه به کمپین ادوبی خیلی زود متوجه می شوید که پیشنهادهای ترکیبی ابزاری مهم برای وسوسه کردن مشتریان محسوب می شود. شاید محصول شما به تنهایی جذابیت چندانی برای مشتریان نداشته باشد و حتی در کنار بقیه محصولات بازار گم شود، اما وقتی چند محصول جانبی دیگر را هم چاشنی کارتان کنید، دیگر هیچ برندی در بازار به گرد پای تان هم نخواهد رسید!
آمریکن اکسپرس: سوال و جوابی کوتاه و بی دردسر
شما همیشه لازم نیست محصول تازه ای در دست داشته باشید تا یک کمپین بازاریابی شگفت انگیز بسازید، بلکه گاهی اوقات توجه به مشکلات ساده و دم دستی مشتریان چنان قدرتی به شما می دهد که می توانید با آن بازار را زیر و رو کنید. اگر دنبال یک مثال موفق در این باره هستید، هیچ برندی به اندازه آمریکن اکسپرس نمی تواند شما را غافلگیر کند؛ آن هم با کمپینی برای دعوت از مشتریانش به سوال و جواب آنلاین!
فکر می کنم حداقل برای شما هم یک بار پیش آمده باشد که قبل از خرید بخواهید چند تا سوال از برند موردنظرتان بپرسید اما در عین ناباوری هیچ کس اصلا عین خیالش نباشد. اینجور وقت ها آدم دوست دارد از عصبانیت سرش را به دیوار بکوبد؛ خب مگر وظیفه اصلی یک برند چیزی به غیر از توجه به مشتریان است؟
اگر شما بارها و بارها تجربه بی خیالی برندها نسبت به سوالات تان را داشته اید، آمریکن اکسپرس اینجاست تا با کمپین ایمیل مارکتینگش ذهنیت تان را کاملا عوض کند. تیم بازاریابی آمریکن اکسپرس خیلی اهل شلوغ کاری یا قهرمان بازی نیست، بلکه کاملا صاف و پوست کنده مشتریان را به سوال و جواب آنلاین با کارشناس های برند دعوت می کند؛ به همین سادگی.
کمپین آمریکن اکسپرس در نگاه اول هیچ چیز خاصی ندارد. حتی ترکیب رنگ ها نیز در ایمیل های این کمپین خیلی متنوع نیست، اما از آنجایی که داغ دل مشتریان را تازه کرده و راه حلش هم درست و حسابی است، کلی مورد توجه مشتریان قرار گرفته است.
کمپین آمریکن اکسپرس مثل فیلمی است که هیچ سرمایه گذار بزرگی ندارد و حتی عواملش هم خیلی شناخته شده نیستند، اما همه جوایز معتبر جشنواره ها را درو می کند، چراکه ایده خیلی خوبی دارد. درس مهم این برند برای شما اهمیت توجه به مشکلات اساسی مشتریان به جای جزییات در ایمیل مارکتینگ است. اینطوری شما مثل آب خوردن به اهداف بازاریابی تان خواهید رسید. خب مگر یک کارآفرین انتظار دیگری هم از کمپین ایمیل مارکتینگش دارد؟
نیوبالانس: ایمیل مارکتینگ با چاشنی نظرات مشتریان
نیوبالانس از آن دست برندهایی است که خیلی چراغ خاموش در بازار رشد می کنند و یکهو تبدیل به رقیبی ترسناک برای برندهای بزرگ می شوند. وقتی صحبت از لوازم ورزشی می شود، شاید اول از همه برندهایی مثل نایک و آدیداس به نظر همه برسد، اما حتما گزینه بعدی نیوبالانس خواهد بود. شاید بپرسید چطور برندی که دهه ها کمتر کسی اصلا می دانست در بازار حضور دارد، الان تبدیل به رقیب اصلی غول های لوازم ورزشی دنیا شده است. جواب این سوال در اتکا به نظرات مشتریان در بازاریابی نهفته است؛ همینقدر جذاب و هیجان انگیز!
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ را چگونه شروع کنیم؟
راستش را بخواهید ما در اینجا یک کمپین خاص از نیوبالانس انتخاب نکرده ایم؛ چراکه تمام کمپین های فصلی فروش نیوبالانس طوری طراحی می شود که مو لای درزش نمی رود. انتخاب بهترین نمونه از بین کمپین های مختلف نیوبالانس دقیقا مثل این است که بخواهید بین رونالدو و مسی یکی را انتخاب کنید (امیدوارم با این مثال خیلی درگیر بحث های فوتبالی نشوید).
کمپین فروش فصلی ایده عجیب و غریبی نیست و تقریبا هر برندی در دنیا دست کم یک بار از آن استفاده کرده است. با این حساب بد نیست که از خودتان بپرسید پس چرا نیوبالانس وارد فهرست کمپین های برتر ما در فرصت امروز شده است؟ اگر بخواهیم خیلی رُک و پوست کنده جواب تان را بدهیم، باید بگوییم همه ویژگی کمپین فصلی نیوبالانس در استفاده خلاقانه از نظرات مشتریان نهفته است. ماجرای این کمپین تازه جالب شد، نه؟
بازاریاب های نیوبالانس نشان داده اند برای خلاقیت در ایمیل مارکتینگ لازم نیست هزینه های چند میلیون دلاری انجام داد. تنها کاری که نیوبالانس در کمپین هایش انجام می دهد تهیه پیشنهادهای ویژه از محصولات تازه و پرفروش در کنار قرار دادن نظرات مشتریان زیر هر محصول است. تا اینجای کار هنوز نکته حیرت انگیزی در کار نیست و همه چیز از یک کمپین معمولی حکایت دارد.
تفاوت اصلی کمپین نیوبالانس وقتی خودش را نشان می دهد که متوجه شوید آنها از نظرات واقعی کاربران در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. این یعنی شما می توانید خیلی راحت روی آیدی هر کاربر کلیک کرده و اصل نظرشان را در شبکه های اجتماعی ببینید. احتمالا شما هم قبول دارید که استفاده از نظرات واقعی کاربران در دنیایی که برخی از برندها عادت کرده اند خودشان به جای مشتریان حرف بزنند ایده بی نهایت هیجان انگیزی است. حالا متوجه شدید چرا نیوبالانس علی رغم اینکه خیلی کوچک تر از رقبایش است، اما این همه طرفدار پر و پا قرص دارد؟
یونیسف: کمک به کودکان با ایمیل مارکتینگ
کمتر کسی در دنیا وجود دارد که اسم یونیسف به گوشش نخورده باشد؛ البته مگر اینکه کاملا از اخبار جهان و دنیای دور و برش بی خبر باشد! اگر فکر کرده اید یونیسف همیشه منتظر کمک های دولتی برای کارهای خیریه است، سخت در اشتباهید چراکه اغلب کمپین های خیریه این سازمان با کمک های مردمی اجرا می شود. نمونه اش هم کمپین ایمیل مارکتینگ شعبه نیوزیلند این سازمان برای کمک به کودکان در سال 2015 است.
همانطور که از یک کمپین خیریه می شود انتظار داشت، در اینجا خبری از نوآوری های عجیب و غریب برندهای تجاری نیست. یونیسف تمام تمرکزش را روی شعارش برای کمک به کودکان در سراسر دنیا گذاشته و همین امر کافی است تا نظر هر مخاطبی را جلب کند. به هر حال اگر کسی را سراغ دارید که می تواند به کمپینی برای کمک به کودکان بی توجهی کند، ما را هم بی خبر نگذارید!
کمپین سال 2015 یونیسف از خیلی جهات کلاسیک محسوب می شود. بازاریاب های این سازمان از شما می خواهند در آستانه سال نو مبلغ بسیار اندکی به کودکان کمک کنید؛ فقط همین. درس مهم یونیسف در این کمپین اهمیت توجه به اهداف بشردوستانه است. اینطوری دیگر حتی کیفیت کمپین و طراحی المان های بصری هم مهم نخواهد بود. اجازه دهید با هم روراست باشیم، وقتی پای کمک به دیگران وسط باشد هیچ کمپین تجاری نمی تواند با ایمیل مارکتینگ یونیسف یا دیگر سازمان های خیریه رقابت کند.
درس دیگری که یونیسف به بازاریاب ها می دهد، اهمیت زمان بندی درست برای اجرای کمپین است. بی شک یونیسف می توانست هر روزی که دلش میخواست کمپینش را اجرا کند، اما روزهای نزدیک به سال نو میلادی را انتخاب کرد تا توجه هرچه بیشتر مردم را جلب نماید. خب اگر قرار بود کمپین این سازمان در آستانه یک مسابقه مهم فوتبال برگزار شود، احتمالا حتی کسی اسم کمپین را هم نمی شنید، چه برسد به اینکه در آن شرکت کند.
لیتموس: وقتی یک آژانس بازاریابی وارد عرصه ایمیل مارکتینگ می شود!
اگر شما با یک آژانس بازاریابی مواجه شوید که کمپین ایمیل مارکتینگ برای خودش طراحی کرده، چه انتظاری از نتیجه کارشان خواهید داشت؟ این از آن دست سوالاتی است که هر کس جواب خودش را برای آن دارد، اما مثل روز روشن است که اگر برند داستان مان کارش را بی عیب و نقص انجام ندهد، دیگر هیچ کس به آن نگاه هم نخواهد کرد. خب این چه آژانس بازاریابی است که حتی برای خودش هم نمی تواند ایمیل مارکتینگ انجام دهد؟
مطلب مرتبط: نکات مهم برای شروع و ادامه کمپین ایمیل مارکتینگ تأثیرگذار
لیتموس به عنوان یک آژانس بازاریابی که اتفاقا در زمینه ایمیل مارکتینگ هم تخصص دارد، کمپینی برای بازیابی مشتریان از دست رفته اش طراحی کرده است. ما هم وقتی اولین بار شنیدیم که آژانس های بازاریابی هم ممکن است مشتریان شان را از دست بدهند تعجب کردیم، اما واقعیت این است که مشتریان عاشق چشم و ابروی هیچ برندی نیستند.
لیتموس بدون اینکه فضای ایمیلش را خیلی شلوغ کند، فقط از مخاطبش می خواهد در صورت تمایل برای دریافت دوباره ایمیل های آموزشی و همچنین اخبار تازه ایمیل مارکتینگ بر روی باکس ثبت نام کلیک کند. شاید شما با خودتان بگویید این دیگر چه کاری است و چرا لیتموس مستقیم برای کاربران ایمیل هایش را نمی فرستد. جوابی که لیتموس برای شما دارد، احترام به مخاطب است!
شما قرار نیست هر وقت دل تان خواست با ایمیل های تان کاربران را بمباران کنید و حتی از آنها برای چنین کاری اجازه هم نگیرید. اصل حرفه ای گری در ایمیل مارکتینگ ایجاب می کند که قبل از هر چیزی به رضایت کاربران توجه نمایید. وگرنه مثل تیم فوتبالی خواهید بود که می خواهد به زور مردم را به استادیوم اش بکشاند. بی شک اگر تیم قصه ما خیلی شانس بیاورد با شکایت های پشت سر هم رو به رو نمی شود و اصلا خبری از پر شدن استادیوم اش نخواهد بود.
ایر بی ان بی (Airbnb): یک درخواست ساده از سوی برندی دوست داشتنی
ایر بی ان بی خیلی اهل ایمیل مارکتینگ نیست، اما وقتی قرار باشد کمپینی طراحی کند طوری به هدف می زند که همه حیرت زده شوند. کمپینی که در اینجا از این برند انتخاب کرده ایم، مربوط به نظرسنجی از مشتریان درباره کیفیت خدماتش است. اگر شما می خواهید در بازار حرفی برای گفتن داشته باشید و مشتریان حساب ویژه ای روی خدمات تان کنند، باید همیشه خواسته ها و سلیقه آنها را در اولویت قرار دهید. این فرمول جادویی موفقیت در کسب و کار و صدالبته ایمیل مارکتینگ است.
ایر بی ان بی در کمپین نظرخواهی اش از مشتریان خیلی ساده تر از آنچه بشود فکرش را کرد کار کرده و سریع رفته سر اصل مطلب. تیم بازاریابی این برند از مشتریان خواسته تا در یک نظرسنجی کوتاه شرکت کنند و به این برند برای بالا بردن کیفیت خدماتش کمک نمایند. این کمپین نه جلوه بصری خاصی دارد و نه حتی رنگ بندی عجیب و غریبی چاشنی اش شده است. تنها چیزی که باعث موفقیت چنین کمپین نظرخواهی شده، جو صمیمی است که برای مخاطب ایجاد می کند؛ انگار که یکی به جای یک برند، دوستی صمیمی به شما ایمیل زده!
ایر بی ان بی خیلی خوب ثابت کرده با ایجاد فضایی صمیمی می شود مثل آب خوردن مخاطب هدف را به ایمیل میخکوب کرد. پس دفعه بعدی که خواستید به مشتریان تان ایمیل بزنید، فرض کنید دارید با یکی از دوستان تان صحبت می کنید؛ به همین راحتی.
سخن پایانی
حالا که با کمپین های موفق در دنیای ایمیل مارکتینگ آشنا شدید، وقت آن است که آستین ها را بالا بزنید و وارد گود شوید. به نظر شما بین کمپین هایی که بررسی کردیم، ایده کدام شان از همه جذاب تر بود و به درد کسب و کارتان می خورد؟
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ موفق با 5 اقدام ساده
راستی تا یادمان نرفته بگوییم که اگر سوال یا نکته ای درباره این مقاله داشتید، من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز خوشحال می شویم آنها را همینجا با ما به اشتراک بگذارید.
منابع: