واقعیت این است که امروز 4.3 میلیارد نفر در کره زمین برای ارتباطات شان از ایمیل استفاده می کنند و این در حالی است که هر کارمند به طور متوسط روزانه 121 ایمیل دریافت می کند. با وجود گسترش شبکه های اجتماعی، هنوز 60درصد حرفه ای ها در دنیا، اساس ارتباطات شان ایمیل است. چراکه سریع، قابل اعتماد و آسان است، بنابراین ایمیل هنوز نمرده است و هرگز نخواهد مرد. مهم این است که بدانیم چگونه باید از ایمیل مارکتینگ برای بهبود مدیریت کسب و کار استفاده کنیم.
به گزارش ویرگول، زمانی که کسی در سایت یا سامانه شما با درج ایمیلش برای دریافت اطلاعات یا امکاناتی (نظیر خبرنامه الکترونیکی) ثبت نام می کند، هرچند دستاورد مهمی است اما آغاز یک فرآیند برای برقراری ارتباطی پایدار است. به نخستین ایمیلی که به صورت خودکار برای ثبت نام کننده جدید ارسال می شود، ایمیل خوشامدگویی (Welcome Email) می گویند که اگر ویژگی های لازم را نداشته باشد باعث قطع ارتباط با مخاطب می شود.
مؤسسه اکسپرین (Experian) در مطالعه ای متوجه شد نرخ بازکردن ایمیل های خوشامدگویی حدود 60درصد، یعنی چهار برابر سایر ایمیل های تبلیغاتی است. همچنین کلیک کردن در این ایمیل ها 14درصد، یعنی پنج برابر سایر ایمیل هاست.
ایمیل خوش آمد باید حاوی مطالب زیر باشد:
- لینکی که به گیرنده اجازه تأیید ثبت نامش را بدهد
- پیام تشکر برای انجام ثبت نام
- لینک به مقررات حریم شخصی سایت شما و اینکه چگونه از اطلاعات ثبت نام کنندگان استفاده می کنید
- اطلاعات مختصری در مورد ایمیل ها و برنامه های آینده تان
بزرگ ترین شانس شما در ساختن یک ارتباط مؤثر با مخاطب تان در یک خوشامدگویی عالی است. بنابراین نکات زیر را در این ایمیل مهم رعایت کنید:
- این ایمیل نباید تبلیغاتی شود.
- این ایمیل باید ارزش پیشنهادی (value proposition) برند شما برای مشتریان تان را تقویت کند.
- این ایمیل باید با سبک سایر محتواهای برند شما مثل تبلیغات و مطالب وبلاگ تان هماهنگ باشد.
- وجود تصویر در این ایمیل بسیار جذاب است.
- گزینه عدم ارسال را برای مخاطب قرار دهید.
- بلافاصله پس از ثبت نام فرد باید ایمیل به طور خودکار ارسال شود.
- در بخش موضوع ایمیل (Subject) عبارت «خوش آمدید به. . . » را درج کنید.