ایمیل مارکتینگ از آن دست الگوهایی است که هیچ بازاریاب و کارآفرینی نمی تواند بی خیال آن شود، چراکه به لطف آن با کمترین هزینه می شود حسابی در بازار گرد و خاک کرد و مشتریان را طوری به برند جذب نمود که انگار هیچ رقیبی در بازار نیست! البته داستان ایمیل مارکتینگ برای برندها فقط در صورتی به خوبی و خوشی پیش می رود که خیلی اصولی و حرفه ای آن را اجرا کنند، وگرنه چیزی به غیر از کلی ضرر و ایمیل هایی که حتی از سوی کاربران باز هم نشده، عایدشان نخواهد شد.
خبرنگاری را در نظر بگیرید که قرار است اولین پوشش خبری عمرش را انجام دهد و از قضا کار بر روی رویداد مهمی هم به او پیشنهاد می شود. شاید خبرنگار داستان ما طوری از جان و دل مایه بگذارد که مو لای درز کارش نرود، اما چه کسی است که حس و حال او قبل از انتشار گزارش اش را نداند؟ شاید شما با خودتان فکر کنید همینکه سردبیر به گزارش خبرنگار جوان ما ایراد نگیرد، جای شکرش باقی است و موفقیتی به اندازه مدال طلای المپیک نصیب وی شده است. در این صورت باید شما را با کابوس بسیار بزرگتری آشنا کنیم: بی توجهی مخاطب به خبر!
آنچه در مورد کابوس بی توجهی به خبرها گفتیم دقیقا در بازاریابی ایمیلی هم مصداق دارد. خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند همینکه برای مشتریان ایمیل می فرستند، همه باید عاشق کسب و کارشان شوند. اگر شما هم اینطوری فکر می کنید، احتمالا با دیدن اینکه هیچ مشتری ای ایمیل تان را باز نمی کند حسابی غافلگیر خواهید کرد و شاید به کلی قید ایمیل مارکتینگ را هم بزنید. ماجرا کم کم دارد مثل فیلم های ترسناک می شود، مگر نه؟
اگر از مخاطب های پر و پا قرص روزنامه فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید که ما همیشه دوست داریم شما با دست پر در عرصه کسب و کار یکه تازی کنید. دقیقا به همین خاطر در مقاله کنونی روی یکی از بحث برانگیزترین موضوعات ایمیل مارکتینگ دست گذاشته ایم: نرخ بازشدگی ایمیل.
مطلب مرتبط: طراحی کمپین ایمیل مارکتینگ: 6 نکته ای که هر بازاریابی باید بداند!
احتمالا شما چند باری اصطلاح نرخ بازشدگی ایمیل به گوش تان خورده و شاید جسته و گریخته مطالبی درباره آن خوانده باشید. اگر نظر ما را درباره این استراتژی بخواهید، باید خیلی صاف و پوست کنده بگوییم که سرنوشت کمپین ایمیل مارکتینگ تان در گرو افزایش نرخ بازشدگی ایمیل هاست. شما بدون استفاده از این استراتژی مثل تنیسوری خواهید بود که بدون راکت در مسابقات ویمبلدون شرکت کرده و انتظار قهرمان شدن هم دارد.
شاید شما با خودتان فکر کنید وقتی کلی از برندهای بزرگ در ایمیل مارکتینگ شکست می خورند، تکلیف کسب و کار شما از قبل روشن است و اصلا لازم نیست وارد عرصه بازاریابی ایمیلی شوید. در این صورت باید کاملا با شما مخالفت کنیم، چراکه ما در این مقاله می خواهیم سیر تا پیاز افزایش نرخ بازشدگی ایمیل را به شما بگوییم و کمک تان کنیم روی خوش این الگو را ببینید. قول می دهیم وقتی این استراتژی را یاد بگیرید، دیگر حتی یک لحظه هم فکر ایمیل مارکتینگ از ذهن تان بیرون نمی رود.
من و همکارانم در این مقاله شما را در ماجراجویی هیجان انگیزی درباره استراتژی افزایش نرخ باز شدن ایمیل همراهی خواهیم کرد. شما در این ماجراجویی با تعریف نرخ بازشدگی ایمیل، اهمیت آن و دست آخر شیوه های افزایش این نرخ مهم و بحث برانگیز آشنا خواهید شد. پس در ادامه با ما همراه باشید تا حسابی کسب و کارتان را متحول کنید!
نرخ بازشدگی ایمیل: تعریفی ساده و کاربردی
اگر قرار باشد شما یک استراتژی را خیلی اصولی و بی دردسر یاد بگیرید، باید اول از همه با تعریفی درست و دقیق کارتان را شروع کنید. شاید شما با خودتان بگویید این نکته که خیلی واضح به نظر می رسد و ما حتما شوخی مان گرفته است، اما باور کنید یا نه، خیلی از کارآفرینان در استفاده از استراتژی های مختلف به تنها چیزی که توجه نمی کنند، تعریف دقیق آن است. این کار دقیقا مثل آن است که یک توریست به جایی برود که اصلا شناختی از آن ندارد. بی شک اگر توریست قصه ما بدترین روزهای زندگی اش را در چنین سفری تجربه نکند، دست کم آرزو خواهد کرد که ای کاش اصلا به این ماجراجویی نمی آمد!
ما در این بخش یک تعریف ساده و کاربردی از نرخ بازشدگی ایمیل آماده کرده ایم تا شما وضعیتی مثل آلیس در سرزمین عجایب پیدا نکنید و خیلی راحت کمپین ایمیل مارکتینگ تان را متحول کنید. ماجرا جالب شد، نه؟
نرخ بازشدگی ایمیل به زبانی ساده و خودمانی به مجموع دفعاتی که کاربران ایمیل های کمپین شما را باز می کنند گفته می شود. این نرخ اغلب اوقات به صورت درصدی بیان می شود تا بازاریاب ها بدون دردسر اضافی وضعیت کلی بازاریابی ایمیلی شان را متوجه شوند. فکر می کنم تعریف ما از نرخ بازشدگی ایمیل خیلی ساده تر از آن چیزی بود که شما فکرش را هم می کردید، مگر نه؟
چرا نرخ بازشدگی ایمیل مهم است؟
حالا که با تعریف نرخ باز شدن ایمیل ها آشنا شدید، بد نیست از خودتان بپرسید که چرا این مفهوم اینقدر اهمیت دارد؟ آیا اینجا واقعا پای یک استراتژی مهم در میان است یا همه اینها فقط سر و صدایی برای هیچ است؟ ما در این بخش تلاش می کنیم تا جواب مناسبی برای چنین سوالات مهمی جفت و جور کنیم.
اجازه دهید بحث مان را در اینجا با یک مثال کاربردی شروع کنیم؛ اگر شما تهیه کننده یک پروژه سینمایی باشید، چطور مطمئن می شوید که پول تان را در جای درستی سرمایه گذاری کرده اید؟ احتمالا این سوال از آن بحث هایی که هر کسی نظر خاصی درباره اش دارد و شاید حتی دو نفر را هم پیدا نکنید که راه حلی شبیه به هم را توصیه کنند. اگر قرار باشد ما به چنین سوالی جواب دهیم، به شما خواهیم گفت که لازم نیست سراغ راه حل های پیچیده و عجیب و غریب بروید. همین که کارگردان و بازیگران پروژه مدنظرتان قبلا سالن های سینما را طوری شلوغ کرده اند که جای سوزن انداختن هم نبوده، موفقیت سرمایه گذاری تان را تضمین خواهد کرد؛ همینقدر ساده و سرراست!
مطلب مرتبط: بهبود کیفیت ایمیل مارکتینگ: چطور در بازاریابی ایمیلی بی رقیب باشید؟
اگر بخواهیم از مثال بالا برای توضیح اهمیت نرخ بازشدگی استفاده کنیم، باید بگوییم هرچه ایمیل های شما بیشتر از سوی کاربران باز شود، شانس تان برای دستیابی به اهداف بازاریابی تان بیشتر خواهد بود. نرخ بالای بازشدگی ایمیل ها به شما نشان می دهد که تمام مراحل طراحی کمپین و اجرای آن را درست و بدون اشتباه انجام داده اید. شما را نمی دانم، ولی من که هیچ چیزی در دنیا را با احساس اینکه یک کار را خیلی خوب و بی عیب و نقص انجام داده ام عوض نخواهم کرد.
شاید شما با خودتان فکر کنید که دسترسی به اطلاعات دقیق درباره نرخ بازشدگی ایمیل ها کار خیلی سختی است و اصلا ارزش اش را ندارد. در این صورت باید حسابی شما را ناامید کنیم، چراکه امروزه مثل آب خوردن می شود به اطلاعات دقیق درباره کمپین های بازاریابی دسترسی پیدا کرد.
حتما شما از خودتان می پرسید چطور می شود خیلی راحت و بی دردسر نرخ بازشدگی ایمیل را فهمید و شاید حتی به این فکر بیفتید که ما در این مقاله قصد داریم حسابی دست به سرتان کنیم. جوابی که ما برای چنین شک و تردیده ایی در چنته داریم مربوط به خدمات جانبی سرویس های اتوماسیون بازاریابی است. ماجرا جالب شد، نه؟
امروزه همه بازاریاب ها در ایمیل مارکتینگ از پلتفرم بازاریابی استفاده می کنند. حتما شما اسم هایی مثل میل چیمپ یا میلر لات به گوش تان خورده و شاید چندباری از آنها استفاده هم کرده باشید. اگر شما تا حالا از پلتفرم های فوق فقط برای ارسال ایمیل های انبوه استفاده کرده اید، احتمالا کلی از فرصت های طلایی ایمیل مارکتینگ را به راحتی هرچه تمام تر از دست داده اید.
بازاریاب ها با استفاده از پلتفرم هایی مثل میل چیمپ بدون هیچ دردسری می توانند نرخ بازشدگی ایمیل شان را مشاهده کنند. با این حساب شما از نظر آگاهی از نرخ بازشدگی ایمیل های بازاریابی تان هیچ مشکلی ندارید، مسئله اصلی در این میان چگونگی افزایش نرخ موردنظر است. این نکته ما را به سوی گام بعدی ماجراجویی مان که از قضا بخش اصلی مقاله کنونی هم هست، هدایت می کند.
چطور نرخ بازشدگی ایمیل های تان را افزایش دهید؟
شما تا اینجای کار کلی نکات مختلف درباره نرخ بازشدگی ایمیل یاد گرفته اید، اما هنوز بخش اصلی کار یعنی چگونگی افزایش نرخ موردنظر باقی مانده است. امیدواریم با توضیحاتی که تا اینجای کار داده ایم، زیادی حوصله تان را سر نبرده باشیم. راستش را بخواهید شما الان مثل نویسنده ای هستید که در کلی از کلاس آموزشی درباره رمان نویسی شرکت کرده، اما تا حالا هیچ جرأت انتشار یک رمان را هم پیدا نکرده است. ما در ادامه می خواهیم نکاتی را به شما یاد دهیم که تمام ترس تان از ایمیل مارکتینگ بریزد و مثل آب خوردن نرخ بازشدن ایمیل های تان را افزایش دهید. پس با ما در آخرین بخش این مقاله همراه باشید.
انتخاب نوار عنوان (Subject Line) خلاقانه: بخشی که کمتر به آن توجه می شود!
شما برای اینکه کارتان را خیلی حرفه ای و دقیق در زمینه افزایش نرخ بازشدگی ایمیل شروع کنید، باید اول از همه روی مهمترین بخش کار دست بگذارید. اگر همین حالا از کارآفرینان مختلف درباره مهمترین بخش این فرآیند سوال کنید، بعید می دانم حتی یک جواب راضی کننده هم گیرتان بیاید. اگر نظر ما را درباره این مسئله بخواهید، توجه تان را به اهمیت نوار عنوان یا همان موضوع ایمیل جلب خواهیم کرد.
نوار عنوان به زبان خودمانی همان موضوعی است که شما برای ایمیل تان انتخاب می کنید و کاربران اول از همه چشم شان به آن می خورد. اگر بخواهیم از همان مثال خبرنگاری که در ابتدای مقاله گفتیم استفاده کنیم، نوار عنوان چیزی شبیه به تیتر اخبار است. شما را نمی دانم، ولی اگر من قرار باشد یک ایمیل بازاریابی را باز کنم، اول از همه به نوار عنوانش نگاه می کنم تا ببینم اصلا ماجرا از چه قرار است.
فکر می کنم شما دست کم یک بار این نصیحت که «هیچ کس را نباید از روی ظاهرش قضاوت کرد» شنیده باشید. اگر شما در تمام زندگی تان سعی کرده اید که این نکته را رعایت کنید، باید همین حالا بخواهیم که دست کم در ایمیل مارکتینگ بی خیال این موضوع شوید، چراکه همه مردم ایمیل ها را از ظاهرشان قضاوت می کنند!
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ چیست؟ سیر تا پیاز قدیمی ترین الگوی بازاریابی آنلاین
اگر قرار باشد شما یک روز تعطیل با دوستان تان به سینما بروید، چطور از بین کلی فیلم یکی را انتخاب خواهید کرد؟ احتمالا فیلم بازهای حرفه ای اول از همه سراغ کارگردان و بازیگران یک اثر می روند تا یک شب رویایی را برای جمع دوستانه شان بسازند. فکر می کنم منصفانه باشد که بگوییم همه مردم به اندازه خوره های فیلم و سریال با کارگردان ها و بازیگران مختلف آشنا نیستند. پس تکلیف آنها چه می شود؟
یک جواب هوشمندانه برای سوال فوق این است که بگوییم هر فیلمی اسم جذاب تری داشته باشد، مخاطب بیشتری پیدا می کند. این دقیقا همان ماجرایی است که انتخاب نوار عنوان خلاقانه و جذاب سر کمپین ایمیل مارکتینگ می آورد. شما با انتخاب عنوان های متفاوت و تازه می توانید در یک چشم به هم زدن نرخ بازشدگی ایمیل های تان را تا کره ماه بالا ببرید. اگر شما کارآفرین باهوشی باشید، که همه مخاطب هدف فرصت امروز همینطور هستند، از خودتان می پرسید که چطور چنین چیزی ممکن است. ما به این سوال کوتاه ترین جواب دنیا را می دهیم: روش آزمون و خطا!
شما با روش آزمون و خطا می توانید خیلی راحت تکلیف تان با نوار عنوان را روشن کنید، البته به شرط اینکه روش موردنظر را در مقیاسی محدود اجرا کنید. به هر حال هیچ برندی دوست ندارد کل مشتریانش را درگیر بازی کند که شاید هیچ جذابیتی برای آنها نداشته باشد. اگر از ما می شنوید، لازم نیست بی خودی با این روش خودتان را خسته کنید، بلکه تمرکزتان را فقط روی این نکات بگذارید:
• تعداد کاراکترهای عنوان: به نظر شما عنوان های طولانی نرخ بازشدگی ایمیل را افزایش می دهد تا نمونه های کوتاه؟ جواب آن را با آزمون و خطا پیدا کنید.
• شخصی سازی عنوان: نظر شما درباره شخصی سازی عنوان ایمیل چیست؟ آن را با آزمون کوچک تان به چالش بکشید تا تکلیف مشخص شود.
• اموجی ها: نظر شما درباره استفاده از اموجی های مختلف به عنوان مکمل در عنوان ایمیل ها چیست؟ حالا که تا اینجا آمده اید این مورد را هم مورد آزمایش قرار دهید.
• پیشنهادهای ویژه: شما فکر می کنید مشتریان تان به چه پیشنهادی ویژه ای واکنش بهتری نشان می دهد؟ کوپن تخفیف یا ارسال رایگان؟ این مورد آخر را هم آزمایش کنید تا کارتان تکمیل شود.
آدرس ایمیل ویژه برند: اصل اساسی حرفه ای گری
اگر شما می خواهید ایمیل های کمپین تان یک سقوط آزاد ترسناک را تجربه کنند و دست نخورده حذف شوند، حتما از نسخه معمولی جی میل، هات میل یا یاهو استفاده کنید. اجازه دهید با هم روراست باشیم، شما چند بار تا به حال ایمیل های بازاریابی با دامین (Domain) معمولی را باز کرده اید؟ اگر جواب شما هر چیزی به غیر از «هرگز» باشد، حتما یک جای کار ایراد دارد.
شاید شما فکر کنید دامین ایمیل خیلی هم مهم نیست و محتوای ایمیل نقش تعیین کننده تری در سرنوشت نرخ بازشدگی دارد. در این صورت باید کاملا با شما مخالفت کنیم، چراکه بدون یک دامین اختصاصی هیچ کس شما را یک برند حرفه ای حساب نخواهد کرد؛ همین و بس!
اجازه دهید برای اینکه اهمیت دامین اختصاصی را بهتر توضیح دهیم، یک مثال کاربردی بزنیم. فرض کنید شما یک قرار کاری خیلی مهم با یکی از سرمایه گذارهای بزرگ در حوزه کسب و کارتان دارید. آیا شما حاضر هستید در چنین جلسه طلایی با یک تیشرت و شلوار جین حاضر شوید؟ شما را نمی دانم، ولی من که شب قبل از چنین ملاقات مهمی هرچه لباس رسمی دارم را زیر و رو می کنم تا با بهترین ظاهر ممکن پیش چنین سرمایه گذار بزرگی بروم.
وقتی شما حرفه ای به نظر برسید، کاربران حساب دیگری روی شما خواهند کرد. به علاوه، از شر انتقال ایمیل های تان به بخش اسپم (Spam) نیز خلاص خواهید شد. از آنجایی که کاربران از کنار ایمیل های بازاریابی بدون دامین اختصاصی با خیال راحت می گذرند، سرویس هایی مثل گوگل و یاهو هم الگوریتم شان را براساس شناسایی چنین ایمیل هایی به عنوان اسپم توسعه داده اند. فکر می کنم حالا متوجه شدید که چرا دامین اختصاصی اینقدر مهم است، نه؟
بی شک گزینه های بسیار زیادی برای ایجاد دامین ویژه برند وجود دارد، اما بهترین گزینه ممکن سرویس جی سویت (G Suite) گوگل است. شما با پرداخت ماهانه پنج دلار می توانید از جی میل با دامین اختصاصی برندتان برای بازاریابی استفاده کنید. احتمالا شما با خودتان فکر می کنید که اصلا چرا باید برای طراحی دامین پول بدهید. خب مگر نه اینکه بعضی از سایت ها کاملا رایگان چنین کاری را برای شما انجام می دهند؟
مهمترین نکته ای که پنج دلار در ماه جی سویت را بدل به گزینه ای ارزان می کند، بحث امنیتی کار است. فکر نمی کنم حتی یک کارآفرین هم باشد که کسب و کارش را برای پنج دلار صرفه جویی در ماه با کلی خطر امنیتی جور و واجور درگیر کند. پس لطفا همین حالا هر فکری در این رابطه دارید را کلا فراموش کنید.
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ را چگونه شروع کنیم؟
شخصی سازی ایمیل ها: به وقت غافلگیری مشتریان
واکنش کاربران وقتی یک ایمیل شخصی سازی شده با نام خودشان دریافت می کنند، زمین تا آسمان با شرایط عادی فرق دارد. اگر بخواهیم با زبان اعداد و ارقام صحبت کنیم، باید بگوییم که ایمیل های شخصی سازی شده نرخ بازشدگی شان شش برابر بیشتر از ایمیل های عادی است. با این حساب اصلا نباید چنین تکنیک طلایی را دست کم گرفت.
وقتی صحبت از شخصی سازی ایمیل می شود، همه فکر می کنند با اضافه کردن نام کوچک دریافت کننده هر ایمیل شاهکاری تکرارنشدنی انجام داده اند. باور کنید یا نه، استفاده از اسم کاربران فقط یک بخش کوچک کار است و شما کلی ایده برای شخصی سازی درست و حسابی کمپین تان دارید.
ما در روزنامه فرصت امروز برای اینکه در وقت شما صرفه جویی کنیم، یک راست رفته ایم سراغ بعضی از بهترین ایده ها برای شخصی سازی ایمیل ها. اینطوری شما مثل آب خوردن می توانید نرخ بازشدگی ایمیل های تان را متحول کنید؛ همینقدر ساده و هیجان انگیز!
همانطور که می شود حدس زد، اولین ایده ای که می خواهیم درباره اش صحبت کنیم افزودن نام کاربران به اول ایمیل است. شاید باورتان نشود، اما اینکه شما نوار عنوان ایمیل ها را با استفاده از نام کاربران شخصی سازی کنید تا 26 درصد نرخ بازشدگی را افزایش می دهد.
ایده بعدی اندکی هیجان انگیزتر است. اگر شما مناسبت های مهم برای هر کدام از مشتریان، مثل تاریخ تولد یا ازدواج، را به یاد داشته باشید خیلی راحت می توانید با ارسال ایمیل بازاریابی در موعد مقرر آنها را حسابی غافگیر کنید. این ایده در مورد سالگرد عضویت مشتریان در خبرنامه برند نیز کاربرد یکسانی دارد. اینطوری شما به مشتریان یادآوری می کنید که در طول یک سال گذشته چقدر خاطره خوب با برندتان داشته اند. فکر می کنم این تکنیک به اندازه کافی جذاب باشد تا نرخ بازشدگی ایمیل های تان را افزایش دهد، نه؟
پاک سازی فهرست ایمیل ها: تمیزکاری برای افزایش نرخ بازشدگی
آیا شما تا به حال فروشگاهی را دیده ای که با ویترین قدیمی و پر از گرد و خاک موفق به جلب نظر مشتریان شود؟ فکر نمی کنم کسی حتی یک لحظه هم کنار چنین فروشگاهی توقف کند و بدون اینکه حتی نگاهی به ویترین بندازد، به راهش ادامه خواهد داد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازنگری در روند اجرای هر استراتژی بخشی جدانشدنی از مسیر موفقیت در آن است. با این حساب شما باید همین حالا آستین ها را بالا بزنید و برای یک خانه تکانی حسابی در استراتژی ایمیل مارکتینگ آماده شوید.
خانه تکانی که ما برای شما در سر داریم، خیلی ساده و روشن است. شما هرچند ماه یک بار باید مطمئن شوید که آدرس های ایمیلی که در فهرست بازاریابی تان دارید، هنوز هم فعال است. خب اگر قرار باشد ایمیل های کمپین تان را به آدرس هایی اشتباه یا غیرفعال بفرستید، خودتان را به آب و آتش هم که بزنید هیچ پیشرفتی در نرخ بازشدگی حاصل نخواهد شد.
اولین تکنیکی که شما می توانید برای خانه تکانی در فهرست ایمیل های تان از آن استفاده کنید، چک کردن آدرس های قدیمی است. فکر می کنم برگشت خوردن نامه ها به دلیل نقل مکان گیرنده تجربه مشترک و به نوعی نوستالژی مردم در دوران پیشا اینترنت است. اگر فکر کرده اید پیشرفت فناوری چنین مشکلی را کاملا از بین برده، کاملا در اشتباهید، چراکه در مورد ایمیل مارکتینگ همان آش و همان کاسه پیش روی تان قرار دارد.
مطلب مرتبط: نکات مهم برای شروع و ادامه کمپین ایمیل مارکتینگ تأثیرگذار
شما برای پاک سازی فهرست ایمیل ها لازم نیست خودتان را به دردسر بیندازید، بلکه استفاده از نرم افزارهایی مثل Kickbox به راحتی ایمیل های غیرفعال و اشتباه را به طور خودکار از فهرست بازاریابی تان حذف می کند. شما به این ترتیب همیشه یک فهرست دقیق و به روز برای ایمیل مارکتینگ دارید و دست کم خیال تان راحت است که محتوای تان سر از ناکجا آباد درنمی آورد.
سطح انتظارات را مشخص کنید: فرصتی برای رهایی از بارهای اضافه
شما قرار نیست در کمپین ایمیل مارکتینگ تان مرزهای دنیای بازاریابی را جا به جا کنید یا اینکه کاری بیشتر از حد توان تان انجام دهید. اگر فکر کرده اید چنین روشی شما را به نرخ بیشتر بازشدگی ایمیل می رساند، سخت دراشتباهید. شما را نمی دانم ولی من که با کار زیاد حسابی به هم می ریزم و همان یک ذره کار با کیفیتم هم دود می شود و به هوا می رود.
اگر شما همان اول کار تکلیف تان را با مشتریان و اعضای خبرنامه برند مشخص کنید، دیگر لازم نیست خیلی به خودتان فشار بیاورید. احتمالا این اولین باری است که دارید توصیه ای مبنی بر ضرورت کار کمتر می شنوید، مگر نه؟
ما در اینجا از شما نمی خواهیم کاملا بی خیال وضعیت کمپین تان شوید، فقط همان ابتدا به مشتریان جدیدتان درباره نکات ذیل دقیقا توضیح دید تا بعدا مشکلی پیش نیاید:
• کاربران باید بدانند که چه نوع محتوایی برای شان ارسال می کنید. اخبار، پادکست، پیشنهادهای ویژه و ده ها گزینه دیگر باید به خوبی برای مشتریان توضیح داده شود، وگرنه آنها همیشه منتظر اقدامی تازه از سوی شما خواهند بود و اینطوری هیچ کدام از کارهای تان به چشم مشتریان نمی آید.
• همانطور که یک سریال تلویزیونی در روزها و ساعت های مشخصی پخش می شود، شما هم باید همیشه زمان یکسانی برای ارسال ایمیل انتخاب کنید تا مخاطب هدف به خوبی آمادگی دریافت و مطالعه آن را داشته باشد.
• آیا تا به این فکر کرده اید که کاربران اصلا چرا باید در خبرنامه شما عضو شوند؟ جواب دادن به این سوال در همان تعامل های اولیه با مشتریان کمک موثری به افزایش نرخ بازشدگی ایمیل ها می کند.
مطلب مرتبط: اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ؛ راهنمایی جامع برای کسب و کارها
کنترل تعداد ایمیل ها: ارسال زیاد جواب مسئله نیست!
کمتر کسی در دنیا هست که با شنیدن نصیحت های مختلف میانه خوبی داشته باشد. مثلا اینکه «در همه کارها تعادل را رعایت کنید» یکی از آن توصیه هایی است که گاهی اوقات حسابی آدم را عصبانی می کند. با این حال گاهی اوقات همین نصیحت های به ظاهر کلیشه ای حسابی به داد آدم می رسد. دست کم در مورد افزایش نرخ بازشدگی ایمیل که اینطوری است.
شاید شما فکر کنید هر موقع دل تان برای مشتریان تنگ شد، می توانید با یک ایمیل خودی نشان دهید و کلی نرخ بازشدگی ایمیل ها را افزایش دهید. باور کنید یا نه، واقعیت دقیقا عکس این نتیجه را نشان می دهد. اگر شما بدون برنامه و همینطوری پشت سر هم برای کاربران ایمیل بفرستید، خیلی شانس بیاورید فقط بلاک می شوید و خبری از جریمه های گوگل و یاهو نخواهد بود. خب به هر حال هیچ کس اعصابش را از سر راه نیاورده که با ایمیل های بازاریابی پی در پی خُردش کند!
اگر شما هر روز برای مشتریان ایمیل بفرستید، خیلی زود از چشم شان می افتید. تنها راه حل در اینجا کنترل تعداد ایمیل های ارسالی است. راستش را بخواهید این راهکار خودش بیشتر شبیه به معناست، چراکه هر کسی در رابطه با تعداد ارسال ایمیل یک نظری دارد و شاید شما حتی نتوانید همه نظرات در این رابطه را پیدا نمایید، چه برسد به اینکه بهترین شان را اجرا کنید.
اگر نظر ما را در رابطه با معمای فوق بخواهید، به شما می گوییم که جواب اصلی در دست خودتان است. تنها کاری که باید در اینجا انجام دهید، ارسال هرچند روز یک بار ایمیل هاست. یادتان باشد که هدف اصلی از این کار مقابله با فراموش شدن برندتان است. پس لازم نیست خیلی زود به زود مشتریان را ایمیل باران کنید.
پیش نمایش متن را فراموش نکنید: آخرین مرحله در بهبود بازشدگی ایمیل ها
آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا مردم همیشه پیش نمایش فیلم ها را دنبال می کنند؟ شاید با خودتان بگویید این یک تفریح ساده و بی دردسر است، اما اصل ماجرا به کلی فرق دارد. یک جواب هوشمندانه برای این سوال آن است که بگوییم مردم با دیدن پیش نمایش فیلم ها در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین آثار را انتخاب می کنند. اینطوری دیگر وسط یک تماشای یک فیلم به کلی از انتخاب تان پشیمان نخواهید شد.
امروزه سرویس هایی مثل جی سویت (G Suite) به بازاریاب ها امکان این را می دهد که پیش نمایش ایمیل شان را ویرایش کنند. ما در اینجا نمی خواهیم راه و روش خیلی عجیبی به شما یاد بدهیم، بلکه فقط توصیه می کنیم که ایمیل تان را با یک جمله کوتاه شروع کنید. همین کار ساده و سرراست باعث می شود کاربران یک پیش نمایش با جمله ای کامل را داشته باشند. اینطوری نرخ بازشدگی ایمیل های تان افزایش چشمگیری خواهد داشت.
همانطور که مردم برای تماشای یک فیلم اول به پیش نمایش تبلیغاتی اش نگاه می کنند، در مورد ایمیل مارکتینگ هم وضعیت به همین شکل است. ایمیل شما بسته به تعداد کاراکترهای جمله ابتدایی دارای پیش نمایش متفاوتی خواهد بود. اگر شما پیش نمایش ایمیل تان را خیلی خوب طراحی کنید، دیگر هیچ کاربری نمی تواند دست رد به کمپین تان بزند و این یعنی سطح جدیدی از موفقیت در بازشدگی ایمیل ها!
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی و مسئله اطمینان از تحویل ایمیل ها
شاید شما دوست داشته باشید ایمیل های تان را پر و پیمان و با جمله ای طولانی شروع کنید. در این صورت ما باید کاملا با شما مخالفت کنیم، چراکه در صورت طراحی طولانی جمله اول فقط بخشی از آن در پیش نمایش قابل دیدن خواهد بود. احتمالا حالا خیلی خوب فهمیدید چرا برندهای بزرگ همیشه ایمیل های شان را با جملات کوتاه شروع می کنند، نه؟
سخن پایانی
خب حالا که با هم ماجراجویی طولانی در دنیای ایمیل مارکتینگ و تکنیک های افزایش نرخ بازشدگی ایمیل داشته ایم، نوبتی هم باشد باید دست به کار شوید و کمپین برندتان را متحول کنید. راستی، نظر شما درباره تکنیک های مورد بحث درباره افزایش این نرخ بحث برانگیز چیست؟ آیا نکات مورد بحث در این مقاله را مفید ارزیابی می کنید؟ اگر سوال یا نکته ای درباره مقاله کنونی دارید، من و همکارنم در روزنامه فرصت امروز خوشحال می شویم آن را همینجا با ما به اشتراک بگذارید. ضمنا اگر فکر می کنید مقاله ما به درد دوستان تان هم می خورد؛ لطفا آن را به اشتراک بگذارید.
منابع: