بازاریابی ایمیلی راهکار مناسبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. بسیاری از برندها از این شیوه برای تعامل با مخاطب هدف استفاده می کنند. اگر تیم های بازاریابی امکان اطمینان از تحویل داده شدن ایمیل های شان به مخاطب هدف را نداشته باشند، تاثیرگذاری این شیوه به شدت کاهش خواهد یافت. متاسفانه برخی از برندها در زمینه بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف چنین وضعیتی را دارند بنابراین مشاهده کاهش انگیزه برخی از برندها برای استفاده از شیوه بازاریابی ایمیلی امر عجیبی نخواهد بود. نکته مهم در این میان تلاش برای اصلاح چنین ایراداتی در الگوی بازاریابی ایمیلی است بنابراین نباید به دلایل ساده و قابل حل الگوی بازاریابی ایمیلی را ترک کنیم.
بدون تردید بسیاری از برندها در زمان ارسال ایمیل های بازاریابی به وضعیت مخاطب هدف توجهی نشان نمی دهند. این امر شامل ارسال ایمیل های پرتعداد در بازه های زمانی کوتاه است. اگر کسب و کار شما نیز چنین عملکردی در حوزه بازاریابی دارد، باید انتظار برخوردهای بسیار منفی از سوی کاربران را داشته باشد. برخی از کسب و کارها به طور مداوم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تحت فشار هستند. این امر موجب ارسال ایمیل های پرتعداد می شود. نتیجه این امر اغلب اوقات بلاک شدن از سوی کاربران است بنابراین دیگر ایمیل های برند به دست کاربران نخواهد رسید.
براساس گزارس موسسه ولیدیتی، سال 2020 از نظر کاهش دریافت ایمیل های بازاریابی از سوی کاربران رکورددار بوده است. این امر به معنای عدم دریافت ایمیل های بازاریابی از سوی کاربران است. چنین امری دو دلیل عمده دارد:
• وضعیت نخست در زمینه عدم دریافت ایمیل های بازاریابی مربوط به ایرادات رخ داده در حوزه فناوری است. به عنوان مثال، گاهی اوقات سرویس های ایمیل به دلیل نقص فنی برخی از پیام ها را تحویل نمی دهند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت، با این حال مشکل اصلی در زمینه بازاریابی ایمیلی چنین پیشامدهای ساده ای نیست. این امر ما را به سوی دلیل دوم هدایت می کند.
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی پیشرفته با استراتژی های نوین
• برخی از تیم های بازاریابی با ارسال ایمیل های پرتعداد یا کیفیت پایین محتوا موجب رنجش مخاطب هدف می شوند. این امر نتیجه بسیار نامطلوبی برای برندها به همراه دارد. این ایراد در زمینه بازاریابی ایمیلی دیگر ناخواسته نیست، بلکه تیم های بازاریابی با عملکرد نامطلوب شان آن را توسعه می دهند بنابراین برندها باید به دنبال راهکاری برای رفع این مشکلات باشند.
بدون تردید راهکارهای بسیار زیادی برای بهبود وضعیت بازاریابی ایمیلی وجود دارد. نکته مهم در این میان انتخاب راهکارهایی برای افزایش نرخ تحویل ایمیل ها به مخاطب هدف است. این امر موضوع مقاله کنونی را شکل می دهد. در ادامه برخی از مهمترین ایده ها در این میان را مورد بررسی دقیق قرار خواهیم داد.
1. شروع بازاریابی در ابعاد کوچک
شروع فرآیند بازاریابی ایمیلی در قالب کوچک و محدود اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از کارآفرینان و تیم های بازاریابی از همان ابتدا به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف درست مانند برندهای بزرگ هستند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. وقتی یک برند به طور مداوم و در طول زمان نسبت به توسعه فرآیند بازاریابی ایمیلی اش اقدام می کند، به تدریج مخاطب هدف به فعالیتش عادت خواهد کرد. این امر در مورد فعالیت های ناگهانی بازاریابی برندها به طور عکس عمل می کند.
یکی از مزیت های بازاریابی به طور مداوم و توسعه اش در طول زمان امکان جلب نظر مخاطب هدف است. این امر مخالفت های کاربران و تلاش شان برای بلاک کردن برند را کاهش می دهد. همچنین کاربران تازه نیز با پرس و جویی ساده جهت گیری بسیار بهتری نسبت به وضعیت کسب و کار خواهند داشت.
2. به روز رسانی اطلاعات مخاطب هدف
گاهی اوقات مخاطب هدف در طول زمان ایمیلش را تغییر می دهد. اگر تیم های بازاریابی به طور مداوم براساس فهرست های ایمیلی قدیمی شان فعالیت کنند، شانس بسیار اندکی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهند داشت. این امر در طول سال های اخیر یکی از مهمترین دغدغه ها در حوزه بازاریابی محسوب می شود بنابراین برندها باید توجه ویژه ای به این نکته نشان دهند. برخی از کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و حفظشان به طور مداوم درخواست به روز رسانی اطلاعات را مطرح می کنند.
بدون تردید امکان تعیین بازه های زمانی بسیار متنوعی برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف وجود دارد. توصیه ما در این مقاله به روز رسانی اطلاعات مربوط به کاربران هر سه ماه یک بار است. این امر امکان اطمینان از تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به همراه خواهد داشت.
3. آگاهی دقیق از تعداد ایمیل ها
آگاهی از تعداد افراد حاضر در خبرنامه برند و همچنین آمارهای مربوط به ارسال ایمیل های بازاریابی دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به اطلاعات دقیق دارند. این امر شامل تعداد ایمیل های ارسالی برای مخاطب هدف و بازخورد آنها به هر کدام از ایمیل هاست. دلیل اهمیت این امر تلاش برای به روز رسانی کیفیت محتوای بازاریابی است. اگر این امر مدنظر برندها قرار گیرد، انگیزه کاربران برای مشاهده محتوای بازاریابی برند و تعامل با آن افزایش ویژه ای خواهد یافت.
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی با تکنیک های طلایی
4. پیشگیری از طبقه بندی محتوا به عنوان اسپم
اگر محتوای بازاریابی یک برند به طور مداوم مورد اعتراض کاربران قرار گیرد، سرویس های ایمیل آن را در قالب اسپم طبقه بندی خواهند کرد. معنای این امر عدم تحویل ایمیل های بازاریابی به صندوق دریافت کاربران است. امروزه بخش اسپم در تمام سرویس های ایمیل وجود دارد. نکته منفی ماجرا عدم توجه کاربران به بخش اسپم است بنابراین حتی در صورت تحویل داده شدن ایمیل نیز دیگر خبری از مطالعه اش از سوی مخاطب هدف نخواهد بود. این امر بسیاری از برندها را در شرایط نامناسبی قرار داده است.
تلاش برای ارسال ایمیل های استاندارد و دارای کیفیت بالا برای مخاطب هدف مهمترین نکته برای پیشگیری از بروز اتفاقات ناخوشایند است. این امر مشکلات بسیار زیادی پیش روی برندها قرار می دهد بنابراین کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید کیفیت کاری شان را بالا ببرند. امروزه برندهای بزرگ کمتر در بخش اسپم طبقه بندی می شوند. دلیل این امر جذابیت محتوای بازاریابی چنین برندهایی است. اگر این امر مدنظر برندها قرار نداشته باشند، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.
5. انتخاب نام مناسب برای ایمیل برند
وقتی ایمیل ها به مخاطب هدف تحویل داده می شود، اغلب اوقات یک نام مستعار در بخش ارسال کننده وجود خواهد داشت. اگر کسب و کارها نام موردنظر را به خوبی انتخاب نمایند، تمایل کاربران برای مطالعه محتوا به شدت افزایش خواهد یافت. مشکل اصلی بی توجهی برندها نسبت به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس چنین الگویی است. اگر نام برند شما در بخش انتخاب آدرس ایمیل پیش از این استفاده شده است، باید به دنبال خرید پسوند ایمیل منحصر به فرد برندتان باشید. نمایش پسوند گوگل یا یاهو در بخش ایمیل برندها از اعتبارشان در نگاه مخاطب هدف میکاهد. این امر بسیاری از اوقات مورد بی توجهی کسب و کارها قرار می گیرد.
انتخاب نام برند به عنوان آدرس اصلی و همچنین نام مستعار ایمیل ضروری است. این امر به کاربران در مورد دریافت ایمیل از سوی یک کسب و کار معتبر اطمینان می دهد. خوشبختانه هزینه خرید پسوند منحصر به فرد هر برند بسیار ساده است بنابراین کسب و کار در این راستا مشکلی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهند داشت.
6. ایجاد خبرنامه برند
دعوت از کاربران برای عضویت در خبرنامه برند به طور داوطلبانه میزان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت افزایش می دهد. این امر بسیاری از مشکلات ناشی از ارسال ایمیل به مخاطب هدف بی علاقه به برند را نیز کاهش می دهد. برخی از کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به خرید فهرست های ایمیل می کنند. این امر به معنای ارسال ایمیل به کاربران بدون توجه به علاقه شان به کسب و کارمان است.
مطلب مرتبط: چگونه در بازاریابی ایمیلی عملکرد موفقی داشته باشیم؟
ایجاد خبرنامه برند و بارگذاری لینک عضویت در سال رسمی کاربرد بسیار زیادی دارد. بسیاری از برندها از این شیوه برای ساده سازی فرآیند بازاریابی استفاده می کنند. یکی از نکات مهم در این میان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و همچنین ارزیابی وضعیت برند است. هرچه میزان عضویت در خبرنامه برند بیشتر شود، امکان مشاهده توسعه کسب و کار نیز فراهم خواهد شد. این امر به طور دقیق پیشرفت کسب و کار در قالبی طولانی مدت و آهسته است.
7. برنامه ریزی برای اجرای کمپین ها به طور مداوم
اجرای کمپین های بازاریابی به طور مداوم اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از کسب و کارها در طول سال های اخیر پس از اجرای یک کمپین بازاریابی دیگر انگیزه ای برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نشان نمی دهند. این امر مشکلات بسیار زیادی پیش روی کسب و کارها قرار می دهد بنابراین باید نسبت به طراحی کمپین های بازاریابی به طور مداوم اقدام کرد. در غیر این صورت جلب نظر مخاطب هدف با وقفه مواجه خواهد شد.
بسیاری از کاربران پس از وقفه های طولانی در بازاریابی برندها دیگر تمایلی برای مشاهده ایمیل های شان نشان نمی دهند. این امر به معنای ریزش شدید مخاطب هدف برندها خواهد بود بنابراین باید در صورت تمایل برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مطلوب این حوزه را به خوبی مدنظر قرار داد. در غیر این صورت کسب و کارها شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهند داشت.
اغلب برندهای بزرگ در زمینه بازاریابی ایمیلی به طور میانگین هر ماه یک کمپین را راه اندازی می کنند. این امر نیازمند ایجاد تیم بازاریابی و طراحی ایده های جذاب برای جلب نظر مخاطب هدف است. یکی از ایرادات اصلی برندها در این میان عدم توجه به ایده های بازاریابی به طور تاثیرگذار است. متاسفانه این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. تلاش برای یافتن ایده های بازاریابی پیش از اجرای هر کمپین ضروری خواهد بود. در غیر این صورت ایمیل های برندها پس از مدت زمانی اندک ماهیت تکراری پیدا خواهد کرد.
8. ارزیابی بازخورد کاربران و به روز رسانی وضعیت برند
بازاریابی بدون توجه به بازخوردهای کاربران هیچ نتیجه ای به همراه نخواهد داشت. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم نظرات کاربران را مورد بی توجهی قرار می دهند. نتیجه این امر ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود. نظرات کاربران در مورد کیفیت محتوای بازاریابی برندها به طور معمول بیانگر اهمیت برند موردنظر برای مشتریان است بنابراین کسب و کارها باید نسبت به این نکته توجه ویژه ای نشان دهند. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهند داشت.
ارزیابی بازخورد کاربران نسبت به فرآیند بازاریابی ایمیلی برند باید به طور منظم صورت گیرد. برخی از برندها بازه های زمانی مشخصی را در این راستا مدنظر قرار می دهند. نکته مهم در این میان توجه به بازخوردهای درست در زمان ارائه شان است بنابراین هرگونه تعللی در زمینه ارزیابی بازخوردهای دریافتی از سوی کاربران به ضرر برند تمام خواهد شد.
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی و نکاتی برای موفقیت
امروزه بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از ایده های جذاب برای هر کسب و کاری محسوب می شود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده از ایده های متنوع می کنند. اهمیت جلب نظر مخاطب هدف برای مطالعه ایمیل ها در این میان اهمیت بالایی دارد. اگر این امر مدنظر برندها قرار نداشته باشد، به مرور کاربران انگیزه شان برای مشاهده ایمیل های بازاریابی را از دست می دهند. این امر واکنش هایی نظیر مسدودسازی آدرس ایمیل برندها و ناتوانی تیم های بازاریابی برای تحویل دادن محتوای بازاریابی شان به مخاطب هدف را به همراه دارد. استفاده از ایده های مورد بحث در این مقاله برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. این ایده ها امکان کاهش نرخ عدم دریافت ایمیل از سوی کاربران به دلایلی نظیر بلاک کردن برند را در پی خواهد داشت.