بازاریاب های دیجیتال هنوز هم به سرویس های ایمیل به مثابه یکی از بهترین ابزارهای در دسترس شان برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نگاه می کنند. شاید در نگاه نخست ابزارهای بسیار تاثیرگذارتری مانند شبکه های اجتماعی در دسترس برندها قرار داشته باشد. نکته مهم در این میان اشتباه ارزیابی کیفیت ابزارهای بازاریابی است. شاید بازاریابی ایمیلی یک شیوه قدیمی در حوزه بازاریابی و تبلیغات باشد، اما هنوز هم تاثیرگذاری بالایی بر روی مخاطب هدف دارد. مهمترین مسئله در این میان استفاده از استراتژی های مناسب برای بازاریابی ایمیلی به صورت موفقیت آمیز است. متاسفانه بسیاری از برندها نسبت به آپدیت ایده ها و استراتژی های بازاریابی شان توجهی نشان نمی دهند. درست به همین خاطر در بلندمدت با مشکلات بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مواجه خواهند شد.
تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و گفت وگو با آنها یکی از مهمترین اهداف در هر کمپین بازاریابی محسوب می شود. بازاریابی ایمیلی در این میان بیشتر بر روی محتوای متنی تمرکز دارد. سهولت پاسخگویی به ایمیل ها برای کاربران جذابیت بسیار زیادی دارد بنابراین کسب و کارها باید در صورت امکان نسبت به کاربست شیوه هایی برای دریافت پاسخ و تعامل هرچه بیشتر از سوی کاربران توجه نشان دهند. در غیر این صورت موفقیت چندانی در حوزه بازاریابی ایمیلی تجربه نخواهند کرد.
امروزه ایده های بسیار زیادی برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف وجود دارد. مهمترین مسئله انگیزه برندها برای ایجاد تغییر در استراتژی های بازاریابی شان است. اگر در طول چند سال گذشته از یک استراتژی مشخص استفاده کرده اید، در صورت مشاهده وضعیت نامناسب بازاریابی باید نسبت به ایجاد تغییرات اساسی اقدام نمایید. در غیر این صورت شانسی برای تداوم حضور در عرصه بازاریابی و تبلیغات نخواهید داشت. در ادامه برخی از مهمترین نکات و استراتژی های بازاریابی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در قالب بازاریابی ایمیلی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
توجه به معیارهای متنوع
تعامل با مخاطب هدف و گفت وگو با آنها اهمیت بسیار زیادی دارد، اما تنها معیار در دسترس برندها برای ارزیابی وضعیت بازاریابی شان نیست. معیارهای بسیار متنوعی برای ارزیابی وضعیت بازاریابی برند از نقطه نظرهای مختلف در دسترس است بنابراین برندها باید از این الگو برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و همچنین بهبود وضعیت بازاریابی شان استفاده نمایند. هرچه معیارهای متنوع تری مدنظر برندها قرار داشته باشد، امکان ارزیابی همه جانبه فرآیند بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ساده تر خواهد شد.
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی با تکنیک های طلایی
بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی به دنبال راهکارهای ساده و سریع هستند. چالش اصلی در این میان ضرورت رعایت برخی از نکات مربوط به شخصی سازی معیارهاست. هر معیار باید براساس سطح نیاز کسب و کارها به طور کامل شخصی سازی شود. در غیر این صورت امکان ارزیابی درست با استفاده از آن فراهم نخواهد شد. متاسفانه بسیاری از برندها نسبت به این نکته مهم توجه لازم را نشان نمی دهند بنابراین به طور مداوم با مشکلاتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مواجه هستند.
شخصی سازی معیارهای ارزیابی کمپین بازاریابی به معنای توجه به نیازهای متفاوت برند و همچنین وضعیت ایمیل های ارسالی است. توجه مضاعف به بازخوردهای دریافتی از سوی کاربران نیز در این میان اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.
استفاده از تیترهای تعامل برانگیز
تعامل با مخاطب هدف بدون ایده های جذاب امکان پذیر نیست. بسیاری از کاربران حتی ایمیل های بازاریابی را باز هم نمی کنند. دلیل این امر ماهیت کلیشه ای تمام آنهاست. اگر برندها به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستند، باید شیوه بازاریابی شان را تا حدود زیادی تغییر دهند. این امر شامل انتخاب تیترهای جذاب برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. متاسفانه بسیاری از برندها به جای انتخاب تیترهای مناسب به دنبال افزایش کیفیت محتوا هستند. این امر شاید در نگاه نخست بهترین گزینه باشد، اما مخاطب هدف تا تیتر جذابی را مشاهده نکند، تمایلی برای مشاهده تمام متن ایمیل نخواهد داشت.
استفاده از تیترهای جذاب کار دشوای نیست. اغلب برندها در گام های نخست نسبت به عملکرد رقبای شان توجه نشان می دهند. همچنین تلاش برای استفاده از ترندهای داغ در بازارهای مختلف نیز ایده جذابی خواهد بود. این امر اغلب اوقات موجب تمایل بسیار بیشتر کاربران برای تعامل با برندها می شود.
هرچه تیتر یک محتوای بازاریابی ساده و در عین حال جذاب باشد، تاثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطب هدف خواهد داشت. اشتباه برخی از برندها در این میان استفاده از عبارت های تخصصی کسب و کارشان است. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. بدون تردید کاربران دارای آگاهی لازم از حوزه های تخصصی کسب و کار نیستند بنابراین استفاده از عبارت های تخصصی به معنای از دست دادن شمار قابل ملاحظه ای از کاربران و مخاطب هدف خواهد بود.
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی و 10 اشتباه رایج
ارزیابی و اصلاح فهرست ایمیل ها
ارسال ایمیل برای کاربرانی که دیگر از ایمیل های قبلی شان استفاده نمی کنند، هیچ نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت. برندها باید به طور مداوم نسبت به ایجاد تغییر در فهرست ایمیل های در دسترس شان اقدام نمایند. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به ارزیابی مداوم فهرست های ایمیل شان می کنند. مزیت این امر امکان آگاهی سریع از وضعیت بازاریابی برند است بنابراین دیگر هزینه های بی جهت در حوزه بازاریابی صرف نخواهد شد. برخی از کسب و کارها برای تاثیرگذاری به روی مخاطب هدف از این شیوه استفاده می کنند. بازه های زمانی مناسب برای این ارزیابی بستگی به وضعیت کسب و کارها دارد بنابراین هر برند باید در زمان هایی از سال که برنامه های بازاریابی بسیار شلوغی ندارد، نسبت به این حوزه توجه نشان دهد.
استفاده از فهرست های ایمیل کم حجم یکی از ایده های جذاب برای بازاریابی است. این امر به معنای ارسال ایمیل برای شمار محدودی از مخاطب هدف خواهد بود. برخی از برندها برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف علاقه مند به حوزه کسب و کار از این الگو استفاده می کنند. مزیت اصلی این امر امکان تمرکز بر روی مشتریان بالقوه برند است بنابراین دیگر ایمیل های بازاریابی برند به دست کاربران بی علاقه به کسب و کارمان نخواهد رسید.
اشتباه برخی از برندها تلاش برای خرید فهرست های ایمیل است. این امر به معنای ارسال ایمیل برای کاربران مختلف بدون هرگونه تعامل یا شناخت قبلی است. درست به همین دلیل حجم بالایی از ایمیل های بازاریابی مورد علاقه و توجه مخاطب هدف قرار نمی گیرد. اگر این روند در حوزه بازاریابی ادامه پیدا کند، به سرعت دامنه مخاطب هدف برند کاهش خواهد یافت. همچنین شاید شکایت هایی از برند موردنظر به دلیل تبلیغات غیرحرفه ای نیز صورت گیرد.
شخصی سازی محتوای ایمیل
شخصی سازی امروزه یکی از مهمترین ترندها در حوزه بازاریابی محسوب می شود. بسیاری از کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از این الگو استفاده می کنند. مهمترین نکته در این میان شناخت دقیق از مخاطب هدف و همچنین دسته بندی آنهاست. این امر فرصت های شخصی سازی منحصر به فردی در اختیار برندها قرار خواهد داد. برخی از کسب و کارها در این میان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از نام آنها در محتوا استفاده می کنند. این امر ساده ترین نوع شخصی سازی محتوای بازاریابی محسوب می شود.
اگر گروه های مختلف مخاطب هدف برند دارای سلیقه گوناگون هستند، توجه به این تفاوت و تولید محتوای چندگانه ضروری خواهد بود. این امر توجه و دقت نظر تیم های بازاریابی را نشان خواهد داد. اگر این امر به خوبی مدنظر برندها قرار گیرد، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن فراهم خواهد شد.
امروزه شماری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به دنبال استفاده از خدمات آژانس های بازاریابی هستند. این امر در حوزه شخصی سازی محتوای بازاریابی هرگز توصیه نمی شود. دلیل این امر ضرورت شناخت درست از مخاطب هدف برای اجرای این طرح است. متاسفانه آژانس های بازاریابی برای شخصی سازی محتوای یک برند در خوشبینانه ترین حالت ممکن نیاز به چند ماه زمان دارند. این امر با توجه به زمان اندک در دسترس برندها هرگز ایده مناسبی نخواهد بود.
مطلب مرتبط: چگونه در بازاریابی ایمیلی عملکرد موفقی داشته باشیم؟
ترغیب مخاطب هدف به سوی هدفی خاص
محتوای بازاریابی ایمیلی فقط برای سرگرمی مخاطب هدف ارسال نمی شود. کسب و کارها باید اهداف مشخصی از ارسال این نوع محتوا در ذهن داشته باشند. در غیر این صورت شناسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باقی نخواهد ماند. استفاده از اهداف مناسب برای ترغیب مخاطب هدف به سوی عملی خاص حیاتی است. متاسفانه برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از ایده های بسیار بلندپروازانه ای استفاده می کنند. این امر اغلب اوقات در عمل با شکست های بسیار عجیبی مواجه می شود بنابراین باید ایده ها و اهداف برندمان از مخاطب هدف را ساده و روشن تعریف کنیم. در غیر این صورت شانس چندانی برای تحقق شان نخواهیم داشت.
امروزه کاربران با محتوای بازاریابی بسیار متنوعی در حوزه بازاریابی مواجه هستند. این امر به معنای رقابت فشرده میان برندهای مختلف است بنابراین اگر یک برند عملکرد مناسبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نداشته باشد، مشکلات بسیار زیادی برای رقابت مناسب با دیگر برندها خواهد داشت.
توجه با سازگاری محتوا با گوشی های هوشمند
استفاده از گوشی های هوشمند در طول سال های اخیر به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است. این امر به معنای مشاهده محتوای بازاریابی از سوی شمار بالایی از برندهاست. کسب و کارها در این راستا باید توجه بسیار زیادی به وضعیت تجربه کاربران گوشی های هوشمند داشته باشند. اگر محتوای برندمان در گوشی های هوشمند به خوبی نمایش داده نشود، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت. کاربران به هر حال توجهی به محتوای نامشخص و درهم نشان نخواهند داد.
امروزه ایجاد سازگاری میان محتوای ایمیل های بازاریابی با گوشی های هوشمند کار سختی نیست بنابراین برندها باید در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به این نکته واکنش نشان دهند. همانطور که سایت رسمی برندها باید سازگار با گوشی های هوشمند باشد، ایمیل های بازاریابی نیز چنین داستانی دارد. اگر ایمیل های برند شما همچنان سازگاری لازم را ندارد، به احتمال زیادی دلیل اصلی ناتوانی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا کرده اید.
برگزاری آزمایش های دومرحله ای
آزمون و خطا در حوزه بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فقط از یک شیوه استفاده می کنند بنابراین اگر شیوه موردنظر با شکست مواجه شود، در عمل راهکار دیگری را مدنظر ندارند. این امر دشواری های بسیار زیادی برای برندها به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به همراه خواهد داشت.
کسب و کارها باید همیشه برنامه جایگزینی برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داشته باشند. اگر این امر مدنظر برندها قرار نداشته باشد، بی نظمی در تمام مراحل بازاریابی برندها موج خواهد زد. درست به همین خاطر پیش از اجرای برنامه بازاریابی ایمیلی باید به رویکردهای جایگزین نیز توجه نشان داد. دست کم باید دو یا سه ایده جانبی برای مدیریت بهینه شرایط در دسترس داشته باشیم.
آگاهی از تاثیرگذاری مناسب ایده های بازاریابی بر روی مخاطب هدف فقط با اجرای آزمایش های دو مرحلهای امکان پذیر خواهد بود. این امر نزدیک به یک ماه پیش از اجرای کمپین اصلی باید مدنظر قرار گیرد. همکاری با برخی از کارمندان برند یا مشتریان وفادار برای ارزیابی کیفیت ایده های بازاریابی بهترین گزینه پیش روی تیم های بازاریابی خواهد بود.
ایجاد خبرنامه
استفاده از خبرنامه یکی از ایده های مناسب برای دسترسی به کاربران علاقه مند به برندمان است. بسیاری از تیم های بازاریابی به طور تصادفی ایمیل های شان را برای کاربران مختلف ارسال می کنند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. همچنین وضعیت اعتبار برندها را نیز به دلیل شکایت های احتمالی در وضعیت خطرناکی قرار خواهد داد. بهترین ایده در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس راه اندازی یک خبرنامه است. این امر موجب ایجاد تمرکز هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف و بازاریابی بهینه در این راستا خواهد شد.
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی و نکاتی برای موفقیت
توجه به ارزش های نوآورانه در ایمیل ها
ایمیل های بازاریابی باید برای مخاطب هدف ارزشمند باشد. این امر با استفاده از ایده ها، نکات و حتی توصیه های کاربردی صورت می گیرد. متاسفانه بسیاری از برندها نسبت به این امر بی توجه هستند. نتیجه این امر ماهیت تکراری محتوای بازاریابی برای مخاطب هدف خواهد بود.
بسیاری از برندها نسبت به دغدغه های مخاطب هدف آشنایی کاملی ندارند. مهمترین مسئله در این میان تغییر دغدغه های کاربران در طول زمان است. بسیاری از برندها از این روند تغییر جا میمانند. درست به همین خاطر مشکلات بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا می کنند. اگر کسب و کارها نسبت به ارزیابی دقیق مشکلات و دغدغه های کاربران توجه نشان دهند، امکان بازاریابی ایمیلی بسیار موفق تری را خواهند داشت.