استفاده از ایمیل برای بازاریابی یکی از گزینه های قدیمی در عرصه کسب و کار محسوب می شود. بسیاری از برندها از زمان شروع به کار نسبت به بازاریابی ایمیلی تمایل نشان می دهند. دلیل این امر تاثیرگذاری بالای این الگو و همچنین استفاده گسترده کاربران از سرویس های ایمیلی است. امروزه اغلب مردم در ابتدای صبح به سراغ ایمیل های شان می روند. این امر در مورد ساعت های پایانی روز نیز صحت دارد. با این حساب ایمیل یکی از سرویس های مهم برای کاربران در سراسر دنیا محسوب می شود.
طراحی کمپین های بازاریابی ایمیلی در طول سال های اخیر رواج بسیار زیادی داشته است. شاید در نگاه نخست بازاریابی با استفاده از این شیوه بسیار ساده و راحت باشد، اما در عمل مشکلات بسیار زیادی پیش روی کسب و کارها در این مسیر وجود دارد. یکی از مشکلات اساسی در این میان ضرورت استفاده از ایده های تازه است. وقتی یک الگوی بازاریابی در طول 3 دهه رواج داشته است، یافتن ایده های تازه در آن دشوار خواهد بود. کسب و کارها و بازاریاب ها برای تداوم حضور در این میان باید نسبت به حضور همراه با نوآوری در این عرصه اقدام نمایند. در غیر این صورت به زودی با مشکلات بسیار زیادی برای بازاریابی مواجه خواهند شد.
کمپین های بازاریابی ایمیلی به دلیل هزینه پایین و بازگشت سرمایه قابل ملاحظه مدنظر کسب و کارهای کوچک و بزرگ هستند. براساس گزارش موسسه Constant Contant میزان بازگشت سرمایه در الگوی بازاریابی ایمیلی به ازای هر یک دلار معادل 38 دلار است. این امر مزیت های بسیار زیادی برای کسب و کار به همراه دارد. کاهش هزینه های بازاریابی از جمله اهداف بلندمدت کسب و کارها محسوب می شود. این هدف با استفاده از الگوی بازاریابی ایمیلی به سادگی امکان اجرا خواهد یافت.
بازاریابی ایمیلی به چه معناست؟
بازاریابی ایمیلی براساس برنامه ریزی دقیق برای تاثیرگذاری بر رو مخاطب هدف براساس استفاده از سرویس های ایمیلی صورت می گیرد. کسب و کارها برای طراحی کمپین بازاریابی ایمیلی باید ابتدا به دنبال اهداف مشخصی باشند. برخی از کسب و کارها بدون هرگونه برنامه ای وارد این عرصه می شوند. این امر اغلب اوقات با شکست های بسیار سنگین در زمینه بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف همراه می شود. همچنین باید به برخی از نکات ضروری دیگر نیز در این میان توجه داشته باشیم. در زمینه تعیین هدف مناسب برای کمپین امکان جهت گیری متفاوت وجود دارد. برخی از اهداف مهم برای بازاریابی ایمیلی به شرح ذیل است:
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی و 10 اشتباه رایج
• آگاهی بخشی پیرامون برند: آگاهی بخشی پیرامون برند یکی از نکات اساسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. بسیاری از برندها علی رغم سال های طولانی فعالیت در عرصه بازاریابی کمتر از حد انتظار مورد شناسایی مخاطب هدف قرار می گیرند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه می آورد بنابراین تعیین هدف آگاهی بخشی پیرامون برند یکی از نکات مهم برای کسب و کارها محسوب می شود.
• جلب نظر نسل جوان: نسل جوان معیارهای متفاوتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارد. این امر باید منجر به تجدید نظر اساسی در زمینه فعالیت برندها شود. اگر نسل جوان در مرکز بازاریابی برندها قرار نداشته باشد، بخش قابل ملاحظه از کسب و کار برندها با مشکل مواجه می شود. این امر با رسیدن سن اغلب افراد عضو گروه سنتی جوان به دوره کار مستقل و کسب درآمد مهمتر نیز شده است بنابراین کسب و کارها باید برنامه مشخصی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نسل جوان داشته باشند.
بدون تردید بازاریابی ایمیلی راهکاری مناسب برای حل مشکلات کسب و کارها در زمینه تعامل با مخاطب هدف و توسعه جایگاه برند است. مهمترین مسئله در این میان اشتباهات برخی از برندها در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از این ابزار مهم است بنابراین در ادامه به بررسی برخی از مهمترین نکات و تکنیک ها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از الگوی ایمیلی خواهیم پرداخت.
1. شناخت مخاطب هدف
ارسال ایمیل بدون توجه به مخاطب هدف امری غیرمنطقی است. بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی نیاز به جلب توجه مخاطب هدف دارند، اما این فرآیند باید با هدف گذاری بر روی مخاطب مناسب صورت گیرد. در غیر این صورت خروجی فرآیند بازاریابی چندان مناسب نخواهد بود. بسیاری از برندها به طور مداوم با سرمایه گذاری بر روی مخاطب نامناسب نسبت به نتیجه نهایی کمپین شان اعتراض نشان می دهند. این امر بیانگر اهمیت هدف گذاری بر روی مخاطب هدف مناسب است. اغلب برندها دارای دامنه مناسبی از مخاطب هدف علاقه مند به کسب و کارشان هستند بنابراین مسئله مهم در این میان تلاش برای جلب نظر آنها در بازارهای مختلف است.
یکی از اشتباهات اصلی برندها در زمینه طراحی کمپین بازاریابی ایمیلی تلاش برای خرید فهرست های ایمیل از سوی دلال های مختلف است. این امر به معنای ارسال ایمیل برای کاربرانی بدون ثبت نام در خبرنامه برند خواهد بود. شاید این امر یک الگوی بازاریابی برای جلب نظر کاربران باشد، اما در بلندمدت مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. برخی از کاربران نسبت به ثبت شکایت رسمی از برندهایی که بدون هیچ تعامل قبلی اقدام به ارسال ایمیل می کنند، اقدام می نمایند. بنابراین در صورت عدم تعامل قبلی میان برند و مخاطب هدف امکان بروز اعتراض های رسمی و حتی شکایت قانونی از برند نیز وجود خواهد داشت.
2. تعیین هدف مشخص برای کمپین
تعیین یک هدف مرکزی برای کمپین بازاریابی گام دوم موفقیت کسب و کارها را شکل می دهد. بدون تردید هر برندی دارای یک هدف در عرصه بازاریابی است. اشتباه برخی از برندها تلاش برای ساماندهی چندین هدف به طور همزمان است. این امر در عمل امکان ناپذیر به نظر می رسد بنابراین کسب و کارها باید تجدیدنظر اساسی در شیوه ساماندهی کمپین های شان صورت دهند. در غیر این صورت به طور مداوم درگیر مشکلات متعدد برای ساماندهی اهداف مختلف کمپین شان خواهند بود.
مطلب مرتبط: چگونه در بازاریابی ایمیلی عملکرد موفقی داشته باشیم؟
تعیین یک هدف برای کمپین بازاریابی امر غیرممکنی نیست. بسیاری از برندها در عمل از چنین فرآیندی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده می کنند. نکته مهم اینکه پیگیری یک هدف مشخص در عرصه بازاریابی تاثیرگذاری بسیار بهتری بر روی مخاطب هدف دارد. این امر برای بازاریاب ها نیز تولید محتوا را ساده تر می کند. همچنین ترغیب مخاطب هدف برای خرید محصولات برند یا دست کم تعامل را نیز نظم می بخشد.
بسیاری از اوقات کاربران در زمینه تعامل با برندها در کمپین های ایمیلی دچار سردرگمی می شوند. این امر به دلیل تلاش برای پیگیری اهداف مختلف روی می دهد. هرچه هدف اصلی کمپین واضح و صریح تر باشد، در نهایت شانس بالاتری برای جلب نظر مخاطب هدف وجود خواهد داشت.
3. ارسال ایمیل برای کاربران مهم
بدون تردید ارسال ایمیل های دسته جمعی برای کاربران یکی از الگوهای قدیمی بازاریابی محسوب می شود. مهمترین مسئله در این میان کیفیت این تکنیک و میزان تاثیرگذاری اش بر روی مخاطب هدف است. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هیچ برنامه مشخصی به جز ارسال ایمیل های توده ای ندارند. این امر به معنای ارسال چندین هزار ایمیل در مدت زمانی کوتاه است. وقتی برندها چنین اقدامی را انجام می دهند، علاوه بر هزینه های بالاتر، باید مسئولیت سنگین تری برای پاسخویی به کاربران را نیز مدیریت نمایند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه دارد. دلیل این امر ناتوانی بسیاری از کسب و کارها برای پاسخگویی به حجم بالای ایمیل های دریافتی از سوی کاربران است. همچنین ایمیل های توده ای اغلب اوقات تاثیرگذاری پایینی بر روی مخاطب هدف ایجاد خواهد کرد بنابراین با کاهش شمار قابل ملاحظه ای از کاربران بی علاقه به کسب و کارمان شانس بالاتری برای هدف گذاری بر روی مشتریان احتمالی خواهیم داشت.
امروزه کسب و کارها راهکارهای بسیار زیادی برای دریافت ایمیل مشتریان یا کاربران علاقه مند به تعامل با خود دارند. این امر باید به صورت هوشمندانه از سوی کسب و کارها دنبال شود. برندهای بزرگ کمپین های بازاریابی ایمیلی شان را برای تمام کاربران اجرا نمی کنند. این امر با توجه به میزان علاقه هر کاربر یا مشتری بالقوه صورت می گیرد. شاید این امر در ابتدا بسیار عجیب به نظر برسد، اما حاصل محاسبه دقیق کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب های هدف دارای تمایل بیشتر برای خرید یا تعامل با برند است. این امر در بلندمدت موجب بهبود وضعیت کسب و کارها از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی کاربران می شود بنابراین هر برند باید در عمل از این الگو برای بازاریابی بهتر سود ببرد.
4. طراحی تیترهای جذاب
تیتر ایمیل ها نخستین بخش تعامل میان برند و مخاطب هدف را شکل می دهد. بسیاری از برندها از تیترهای بسیار ساده و ابتدایی برای کمپین بازاریابی شان استفاده می کنند. با این حساب مشاهده عدم تمایل کاربران برای تعامل با برند امری طبیعی خواهد بود. اختصاص زمان مناسب برای طراحی یک تیتر جذاب و تعامل برانگیز نه یک گزینه مناسب، بلکه ضرورتی برای تمام کسب و کارها محسوب میشود.
بدون شک بسیاری از بازاریاب ها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و طراحی تیترهای جذاب دچار مشکلات متعددی می شوند. این امر موجب ناتوانی برندها برای جلب نظر مخاطب هدف به محتوای ایمیل، هر چقدر هم که جذاب باشد می شود. یکی از راهکارهای مناسب در این میان تلاش برای ارزیابی وضعیت رقبا در زمینه بازاریابی است. بدون تردید این امر نیازمند اختصاص زمان مناسب از سوی کسب و کارهاست. در غیر این صورت ارزیابی وضعیت رقبا تاثیری بر روی کیفیت کمپین بازاریابی ما نخواهد داشت. امروزه برندهایی نظیر نایک یا اپل برای اطلاع رسانی یا تعامل با مخاطب هدف شان در قالب ایمیل برنامه ویژه ای دارند. این امر با طراحی تیترهای جذاب شروع می شود. اغلب اوقات با تحلیل ترندهای برتر در حوزه کسب و کار و استفاده دغدغه های مخاطب هدف در قالب تیتر امکان جلب نظر آنها فراهم می شود بنابراین برندها با الگوبرداری از برندهای بزرگ و موفق در عرصه بازاریابی ایمیلی امکان طراحی تیترهای جذاب را خواهند یافت. البته این امر در سایر بخش های بازاریابی نیز کاربرد فراوانی دارد.
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی و نکاتی برای موفقیت
5. طراحی محتوای جذاب برای مخاطب هدف
پس از طراحی یک تیتر جذاب باید به دنبال محتوای مناسب نیز باشیم. اشتباه برخی از برندها طراحی تیترهای جذاب و سپس محتوای بی کیفیت است. این امر مخاطب هدف را نسبت به برند دچار تردید جدی می کند بنابراین بهترین راهکار تلاش برای تعامل با مخاطب هدف براساس سلیقه اش است. امروزه دسترسی به داده های معتبر درباره رفتار کاربران در فضای آنلاین بسیار ساده شده است. البته این امر به معنای زیر پا گذاشتن حریم خصوصی کاربران نیست. اینستاگرام به عنوان مثال یکی از بهترین عملکردها در زمینه ارائه اطلاعات معتبر به اکانت های تجاری را دارد. این امر شامل ارائه برخی از اطلاعات کاربری به برندها برای بازاریابی و تعامل بهتر با مخاطب هدف است.
اگر از ابزارهای حرفه ای مدیریت بازاریابی مانند ابزار HubSpot استفاده نمایید، علاوه بر اطلاعات دقیق و طبقه بندی شده، امکان استفاده از مشاوره تخصصی کارشناس های HubSpot را نیز خواهید داشت. هر نوع ابزاری که برای بازاریابی انتخاب می کنید، باید هماهنگی بالایی با نیازهای کسب و کارتان داشته باشد. این امر فرآیند بازاریابی ایمیلی را ساده می کند. متاسفانه برخی از برندها هنوز هم بر استفاده شیوه های سنتی برای بازاریابی ایمیلی تاکید دارند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه می آورد. با این حساب اگر از ابزارهای مناسب برای بازاریابی ایمیلی استفاده نکنید، در عمل شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت.
6. ترغیب مخاطب برای بحث
بازاریابی فقط کانال ارتباطی برندها با مخاطب هدف نیست. مخاطب هدف نیز در صورت تمایل باید توانایی بحث با برندها را داشته باشند. متاسفانه بسیاری از برندها در ایمیل های بازاریابی شان عبارت «به این ایمیل پاسخ ندهید» را درج می کنند. این امر به معنای عدم ارزیابی پاسخ های کاربران از سوی بازاریاب های برند خواهد بود. معنای ضمنی این امر فقدان اهمیت پاسخ های کاربران به کمپین های بازاریابی برندهاست. بسیاری از کاربران نسبت به این فرآیند واکنش بسیار سختی نشان می دهند. سالانه شمار بسیار زیادی از برندها به دلیل اشتباهات بازاریابی در عمل مشتریان وفادارشان را نیز از دست می دهند. دلیل این امر راه افتادن کمپین هایی در مخالفت با برندها و تاثیرپذیری تمام مشتریان یک برند از چنین امری است.
ترغیب مخاطب هدف به سوی بحث و تعامل ساده نیست. هیچ برندی چنین ادعایی را ندارد بنابراین در صورت مواجهه با آژانس های بازاریابی که ایجاد تعامل و بحث میان برند و مخاطب هدف را ساده نشان می دهند، باید نسبت به سودجویی های احتمالی هوشیار باشید. برنامه ریزی برای استفاده از نکات مهم و بحث برانگیز در کمپین های بازاریابی دارای اهمیت بسیار زیادی است. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از چنین الگویی استفاده می کنند. هرچه تعامل میان برندها و مخاطب هدف بیشتر باشد، فضای صمیمانه تری در میان آنها جریان خواهد داشت. این فضا راه را برای تاثیرگذاری هرچه بهتر برندها بر روی مخاطب هدف هموار خواهد کرد.
امروزه بسیاری از آژانس های بازاریابی بر روی تحلیل بازخوردهای قبلی برند در زمینه بازاریابی ایمیلی برای بهبود نسخه های بعدی تاکید دارند بنابراین پس از پایان اجرای یک کمپین بازاریابی ایمیلی باید نسبت به بازخوردهای متفاوت کاربران توجه نشان دهیم. این مسیر به بازاریاب ها کمک شایانی برای طراحی محتوای بهتر خواهد کرد. اغلب برندها در زمینه بازاریابی همیشه یک یا چند اشتباه را تکرار می کنند بنابراین در صورت ارزیابی انتقادی کمپین های قبلی امکان بهبود کیفیت کمپین های پیش روی فراهم خواهد شد.
7. شخصی سازی ایمیل و استفاده از تصاویر جذاب
شخصی سازی ایمیل ها امکان تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف را به همراه دارد. اغلب برندها نسبت به شخصی سازی محتوای ایمیل به چشم فرآیندی سخت و زمانبر نگاه می کنند. همین امر مشکلات بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به همراه دارد. بدون شک شخصی سازی ایمیل ها امر ساده ای نیست، اما ارزش اختصاص زمان گسترده را دارد. اغلب کاربران در صورت دریافت ایمیل هایی با درج نام و نام خانوادگی شان به جای عبارت «کاربر گرامی» واکنش بسیار بهتری نشان می دهند. این امر در مورد شخصی سازی محتوای ایمیل ها نیز صحت دارد بنابراین کسب و کارها باید نسبت به ارزیابی شرایط شخصی سازی محتوای ایمیل و بهبود سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام نمایند.
اگر بازاریاب های برندتان در زمینه شخصی سازی کمپین مشکلات بسیار زیادی را تجربه می کنند، باید از آژانس های مشاوره ای کمک بگیرند. مهمترین مسئله در این میان انتظار منطقی از آژانس های بازاریابی است چنین کارشناس ها و موسسه هایی امکان ایجاد تغییرات بنیادی در وضعیت برندتان را ندارند بنابراین فقط باید به همکاری با آنها برای بهبود سطحی شرایط توجه نمایید.
8. ترغیب مخاطب به سوی خرید در مواقع مناسب
کسب و کارها به دنبال فروش محصولات شان به مخاطب هدف هستند. این امر نوعی رویکرد عمومی در میان برندها محسوب می شود. هدف از بازاریابی نیز در مرحله نهایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف برای خرید محصولات برند است. برخی از کسب و کارها برای فروش محصولات شان به مخاطب هدف زمان بندی درستی ندارند. کسب و کارها امکان درخواست از مشتریان برای خرید محصولات بدون هرگونه آگاهی قبلی را نخواهند داشت. این امر در مورد اغلب کسب و کارها صحت دارد بنابراین باید پس از چند بار تعامل با مخاطب هدف نسبت به این امر اقدام نماییم.
برخی از بازه های زمانی مانند کریسمس یا سالگرد تاسیس شرکت برای ترغیب مخاطب هدف به سوی خرید از برند ایده آل به نظر می رسد. سرمایه گذاری بر روی چنین بازه های زمانی اساسی خواهد بود. در غیر این صورت شانسی برای برندها به منظور فروش محصولات شان باقی نخواهد ماند. اشتباه برخی از بازاریاب ها شکیبایی بیش از اندازه برای فروش محصولات است. این امر انتقادات فراوانی از سوی تیم مدیریت برند به همراه خواهد داشت بنابراین برندها باید در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به ایجاد هماهنگی میان فعالیت های بازاریابی و فروش محصولات به مخاطب هدف اقدام نمایند. در غیر این صورت تاثیرگذاری موردنظر بر روی مخاطب هدف پدیدار نخواهد شد.
9. ارزیابی کیفیت ایمیل ها در دستگاه های مختلف
امروزه کاربران از دستگاه های مختلفی برای گشت و گذار در اینترنت و همچنین باز کردن ایمیل ها استفاده می کنند بنابراین بازاریاب ها در آخرین مرحله پیش از اجرای کمپین شان باید نسبت به نمایش مناسب محتوای ایمیل در دستگاه های مختلف اطمینان حاصل نمایند. در غیر این صورت بخش قابل ملاحظه ای از مخاطب هدف شان را از دست خواهند داد.
بی توجهی به کاربران گوشی های هوشمند اغلب اوقات مشکلات فراوانی برای برندها به همراه دارد. این امر در زمینه بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف مشکلات بسیار زیادی به همراه می آورد. کاربران گوشی های هوشمند به طور روزافزونی افزایش پیدا کرده اند بنابراین بی توجهی به این دسته از کاربران برای هر برند و تیم بازاریابی پرهزینه خواهد بود. اغلب اوقات با بررسی کیفیت نمایش محتوا در دستگاه های مختلف این مشکل حل می شود بنابراین نیازی به نگرانی بیش از اندازه از سوی کسب و کارها نخواهد بود. ایرادات بازاریابی ایمیلی اغلب به دلیل بی توجهی بازاریاب ها روی می دهد. در این میان نقش پیچیدگی فرآیند طراحی ایمیل مناسب برای بازاریابی کمتر دارای اهمیت است.
مطلب مرتبط: واژه های مهم در بازاریابی ایمیلی
امروزه بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از ابزار ایمیل همچنان دارای اهمیت است. کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به استفاده از ایده های تازه و تکنیک های تاثیرگذار دارند. هدف اصلی در مقاله کنونی بررسی برخی از مهمترین تکنیک ها در زمینه بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بود. استفاده از تکنیک های مورد بحث در این مقاله فرآیند بازاریابی برندها را به طور قابل ملاحظه ای ساده و تاثیرگذارتر خواهد کرد.