عرصه کسب و کار و ایمیل مارکتینگ جذابیت بسیار زیادی دارد، البته به شرط اینکه فرصتی برای کارهای تازه و خلاقانه داشته باشید. هیچ کس مایل به انجام دادن کارهای تکراری و غیرتخصصی برای مدت طولانی نیست. مهاجم فوتبالی را در نظر بگیرید که دارای مهارت گلزنی بالایی است، اما به طور مداوم در پست های غیرتخصصی اش به کار گرفته می شود. بدون شک این بازیکن پس از مدتی تمام انگیزه اش را از دست خواهد داد.
ماجرای فوق در مورد دنیای کسب و کار نیز مصداق دارد. اگر بازاریاب ها برای مدت طولانی مشغول رسیدگی به کارهای جزئی و تکراری باشند، به تدریج انگیزه و کیفیت کاری شان افت خواهد کرد. اگر قرار باشد شما در طول روز مسئول پاسخ دادن به ایمیل های مشتریان در کنار سایر کارهای تان باشید، چه احساسی خواهید داشت؟ بدون شک این کار ساده و در عین حال زمانبر در صدر فهرست علاقه مندی شما قرار ندارد. اگر شما هم فکر می کنید هیچ راهی برای خلاصی از چنین کارهای تکراری در عرصه کسب و کار نیست، باید همینجا شما را متوقف کنیم. فرمول نجات بخش ما در این مقاله برای شما اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ است.
شاید شما هم چند باری نام اتوماسیونِ ایمیل مارکتینگ را شنیده باشید. اگر فکر می کنید دارای اطلاعات دقیقی از این مفهوم هستید، باید اندکی شما را ناامید کنیم. اغلب مردم آگاهی دقیقی از اتوماسیون و کاربردش در ایمیل مارکتینگ ندارند. پیگیری خودکار امور با استفاده از ابزارهای هوشمند دیگر فقط موضوع فیلم های علمی و تخیلی نیست. اگر شما با شنیدن نام اتوماسیون فورا به فکر نبرد کلاسیک میان انسان ها و ربات ها می افتید، سخت در اشتباهید. در اینجا خبری از صحنه های اکشن فیلم های هالیوودی نیست. در عوض اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ برای کمک به تیم های بازاریابی در دسترس قرار دارد.
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ چیست؟ سیر تا پیاز قدیمی ترین الگوی بازاریابی آنلاین
همانطور که پیش از این اشاره شد، اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ به گوش بسیاری از افراد خورده است، اما کمتر تعریف درستی از این مفهوم صورت می گیرد، چه برسد به اینکه مزایا و راهکارهای استفاده از آن نیز بیان شود. اگر شما هم در بحث های دوستانه با همکاران تان این مفهوم را شنیده اید، اما آگاهی دقیقی از آن ندارید، مقاله کنونی مخصوص شماست. ما در این مقاله به بررسی چیستی اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ، مزایای آن و همچنین شیوه های اجرای آن در عمل خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید تا ماجراجویی جذابی را شروع کنیم.
اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ: تعریفی کوتاه از ترکیبی جذاب!
همانطور که از نام ترکیب اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ می شود حدس زد، این استراتژی به فرآیند ارسال ایمیل بازاریابی برای مخاطب هدف به صورت اتوماتیک اشاره دارد. امروزه مفهوم اتوماسیون برای اشاره به کارهای خودکار و بدون نیاز به مداخله عامل انسانی به کار می رود. ساده ترین مثال در این رابطه هم مربوط به ادارات گوناگون مانند بانک هاست. امروزه بسیاری از کارهای بانکی نظیر نوبت گرفتن، درخواست انتقال وجه و بستن حساب به صورت خودکار از سوی بانک ها پیگیری می شود؛ البته مگر اینکه در عهد باستان مشغول پیگیری امور بانکی تان باشید.
ارسال خودکار ایمیل بازاریابی برای مخاطب هدف در نگاه اول بسیار ساده به نظر می رسد، اما باور کنید یا نه، تمام ماجرا به سادگی نگاه نخست نیست. کسب و کارها برای موفقیت در بازاریابی ایمیلی نیاز به مهارت بالا و همچنین استفاده از تکنیک های درست دارند. اگر ارسال ایمیل بازاریابی برای مخاطب هدف بدون نیاز به انجام کارهای تکراری برای شما نیز جذاب است، باید پیش از اجرای این شیوه در کسب و کارتان به برخی از نکات کلیدی توجه نمایید. در غیر این صورت بدون آمادگی لازم وارد زمین مسابقه خواهید شد.
برخی از کارآفرینان نسبت به استفاده از شیوه های تازه در کسب و کار مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می دهند. اگر شما هم تا اینجای کار نسبت به استفاده از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ قانع نشده اید، در ادامه به برخی از مزیت های این شیوه توجه نمایید. شاید با توضیحات پیش روی، تصمیم تان عوض شد و شانسی به ترکیب اتوماسیون و ایمیل مارکتینگ برای درخشش در تیم بازاریابی تان دادید.
مزایای اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ
حالا که با اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ آشنایی ابتدایی پیدا کردیم، واقعا مزایای آن چیست؟ آیا این شیوه تاثیر عملی بر روی وضعیت بازاریابی کسب و کارها دارد یا اینکه فقط سر و صدایی برای هیچ است؟ در ادامه با بررسی برخی از مزایای اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ به این دست از سوالات جواب خواهیم داد.
1. صرفه جویی در زمان
همانطور که قبل تر اشاره شد، ارسال ایمیل برای مشتریان یا پاسخ دادن به پیام های شان زمان بسیار زیادی می خواهد. از آنجایی که این کار چندان جذاب و هیجان انگیز نیست، کمتر کارآفرینی برای انجامش داوطلب می شود. شما در کسب و کارتان با استفاده از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ می توانید در مدت زمانی کوتاه برای تمام مشتریان هدف تان ایمیل ارسال کنید. شما با این کار صرفه جویی در زمان را به مرحله تازه ای خواهید رساند. ورود به مرحله جدید از صرفه جویی در زمان، درست مانند بازی های کامپیوتری همراه با جوایزی است. مهمترین جایزه در این میان فراهم شدن زمان کافی برای پرداختن به کارهای مهمتر و مورد علاقه تان خواهد بود.
مطلب مرتبط: اتوماسیون ایمیل مارکتینگ و کاربردهای آن
2. تعامل بیشتر با مشتریان
اگر شما در کسب و کارتان به فکر مشتریان نباشید، آنها به سراغ رقبای تان خواهند رفت. این قانون بی رحمانه دنیای کسب و کار است بنابراین باید همیشه نظرات و خواسته های مشتریان را در اولویت قرار دهید. انسان ها در زندگی اجتماعی شان هرچه تعامل بیشتری با هم داشته باشند، احساس صمیمیت و نزدیکی بیشتری با یکدیگر خواهند داشت. این مسئله در مورد رابطه میان برندها و مشتریان نیز مصداق دارد. اجازه دهید یک مثال کاربردی بزنیم. فرض کنید شما مربی یک تیم فوتبال هستید. اگر بخواهید بازیکنان تان بهترین عملکردشان را نشان دهند، چه کاری باید انجام دهید؟ بدون شک تمرین های کاربردی و آماده سازی بازیکنان نقش مهمی در موفقیت هر تیم دارد، اما نکته اساسی ایجاد ارتباط و تعامل نزدیک با بازیکنان است.
کسب و کارها، درست مانند مربیان فوتبال، برای ترغیب مشتریان به خرید باید با آنها ارتباط نزدیکی ایجاد کنند. استفاده از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ این فرصت را به کسب و کارها خواهد داد. هرچه ایمیل های بیشتری برای مشتریان در طول هفته ارسال کنید، سطح تعامل تان با آنها افزایش خواهد یافت. البته این امر به معنای ارسال بیش از اندازه ایمیل برای مشتریان نیست. چنین کاری معجون ایمیل مارکتینگ شما را برای مشتریان بیش از اندازه شیرین خواهد کرد بنابراین باید تعادل را در ارسال ایمیل برای مخاطب هدف رعایت نمایید.
وقتی انجام دادن یک کار برای انسان ها ساده می شود، تمایل بیشتری به آن پیدا می کنند. یک مثال ساده در این میان دوچرخه سواری است. وقتی شما دوچرخه سواری را بلد نباشید، هرگز به سراغش نخواهید رفت، با این حال به محض یاد گرفتن آن تمایل زیادی برای دوچرخه سواری در زمان های خالی تان پیدا می کنید. اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ نیز همین وضعیت را دارد. وقتی برندها راهکار ساده ای برای ارسال ایمیل به مخاطب هدف پیدا کنند، تعامل با آنها بدل به گزینه ای جذاب می شود.
شاید استفاده از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ برای شما در مراحل ابتدایی سخت باشد، اما وقتی در این حوزه حرفه ای شوید، کمتر برندی توان رقابت با شما را خواهد داشت.
3. خداحافظی با اشتباهات احتمالی بازاریاب ها
همه افراد در طول زندگی شان بارها و بارها اشتباه می کنند. اگر کسی را پیدا کردید که هرگز اشتباه نکرده، ما را هم بی خبر نگذارید. اشتباه کردن در زندگی شخصی یا اشتباه در دنیای کسب و کار متفاوت است. وقتی اشتباهات شما وارد عرصه کسب و کار شود، گذشتن از آنها به سادگی امکان پذیر نخواهد بود. گاهی اوقات اشتباهی کوچک باعث سقوط آزاد یک کسب و کار می شود بنابراین باید در دنیای کسب و کار با احتیاط قدم بردارید.
اشتباهات بازاریابی همیشه و همه جا رخ می دهد. شاید شما هم جزو آن دسته از افراد باشید که اشتباهات بازاریابی را بخشی از طبیعت این کار ارزیابی می کنند. پاسخ ما به این باور منفی است. اشتباهات بازاریابی یک امر درمان ناپذیر نیست. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر مشکلی یک راه چاره دارد. راه حل اشتباهات بازاریاب ها نیز استفاده از اتوماسیون است.
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ را چگونه شروع کنیم؟
فرض کنید مسابقه فوتبالی میان انسان ها و ربات های فوق هوشمند در آینده برگزار شود. به نظر شما کدام تیم برنده خواهد شد؟ یک فرض جذاب در این میان پیروزی تیم ربات ها به دلیل ضریب اشتباه بسیار پایین ترشان در مقایسه با تیم انسان هاست. اگر همین فرض را در مورد عرصه بازاریابی به کار بگیریم، اتوماسیون بازاریابی میزان اشتباهات کسب و کار شما را به شدت کاهش خواهد داد.
4. ایجاد تمایز با رقبا
کیفیت در کسب و کار حرف اول و آخر را می زند. اگر کمپین های بازاریابی شما دارای کیفیت قابل ملاحظه ای در مقایسه با رقبا باشد، هیچ دلیلی برای عدم علاقه مشتریان به شما در کار نخواهد بود. بسیاری از برندها در مورد ایجاد تمایز با رقبا حرفه ای بسیار زیبایی می زنند، اما باید بدانند که حرف زدن کافی نیست. اگر شما مایل به جلب نظر مشتریان و بهبود وضعیت برندتان هستید، باید آستین ها را بالا بزنید و وارد میدان عمل شوید.
مشتریان در کسب و کارهای مختلف به شدت هوشمندانه عمل می کنند. آنها دیگر به شعارهای کسب و کارها اعتنایی ندارند، بلکه عمل برندها برای شان ملاک است. به عبارت خودمانی، دیگر نمی توانید کلاغ سیاه را به جای قناری به مشتریان بفروشید. استفاده از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ می تواند راهکار نجات بخش شما باشد، البته به شرط اینکه تعارف را کنار گذاشته و وارد گود شوید.
همانطور که اشاره کردیم، بسیاری از برندها فقط در حرف طرفدار ایجاد تمایز با رقبا و اتوماسیون بازاریابی هستند. وقتی پای عمل می رسد، فقط تعداد کمی از برندها سر حرف شان هستند. اگر شما جزو آن دسته از برندهای اندک باشید، خود به خود تمایز بزرگی با رقبای تان ایجاد خواهید کرد.
اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ: چطور و چگونه
تا اینجا کلاس درس هیجان انگیزی در مورد اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ برگزار کرده ایم، اما بدون اجرای این استراتژی به طور عملی هیچ موفقیتی در کار نخواهد بود. وضعیت کنونی شما مانند بازیگری است که در کلاس های مختلف بازیگری شرکت کرده، اما تا به حال جلوی دوربین نرفته است. حالا ما قصد داریم شما را جلوی دوربین ببریم. در ادامه چگونگی استفاده از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ را به صورت عملی یاد خواهیم گرفت.
موفقیت در ایمیل مارکتینگ یک شبه صورت نمی گیرد. شما باید برنامه ریزی درستی برای ایمیل مارکتینگ و همچنین استفاده از اتوماسیون داشته باشید. آماده شدن برای یک رقابت حساس از هر چیزی مهمتر است بنابراین پیش از اجرای استراتژی اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ از آمادگی کسب و کارتان مطمئن شوید. در غیر این صورت شاید پل هایی که برای موفقیت برندتان در ذهن ساخته اید، کاملا فرو بریزد.
آماده شدن برای استفاده از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ مانند آمادگی پیش از مسابقه های ورزشی است. تیم های ورزشی پیش از هر مسابقه اقدام به تمرین و همینطور ارزیابی عملکرد رقبا می کنند. اگر شما هم قصد دارید که تیم تان را با تمام توان به زمین مسابقه بازاریابی بفرستید، در ادامه با ما همراه باشید. این شما و این هم برخی از نکات اساسی برای آمادگی بیشتر در استفاده از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ.
گردآوری اطلاعات: مهمترین بخشِ تمرین در ایمیل مارکتینگ
فکر می کنم اغلب افراد دست کم یک بار شعار مشهور «محتوا پادشاه عرصه بازاریابی است» را شنیده باشند. امروزه با پیشرفت فناوری به غیر از محتوا باید به داده های معتبر نیز توجه نشان دهید. نقش داده های کاربردی برای بهبود کیفیت بازاریابی انکارناپذیر است.
فرض کنید در یک مهمانی حضور دارید. اگر قرار باشد غذایی در این مراسم سرو شود، آیا نوع آن برای شما مهم خواهد بود؟ بدون تردید پاسخ مثبت است. هیچ کس تمایلی به صرف یک وعده غذایی که از آن متنفر است، ندارد. استفاده از داده های معتبر در اتوماسیون ایمیل مارکتینگ دقیقا همین نقش را ایفا می کند. کسب و کارها برای تبدیل محتوای خام بازاریابی شان به نمونه هایی در استاندارد جهانی نیاز به داده های دقیق دارند. پرسش اصلی در این میان نحوه دسترسی به داده های معتبر است.
اجازه دهید اندکی به عقب برگردیم، اصلا داده معتبر با غیرمعتبر چه تفاوتی دارد؟ معیار اصلی ما در این بخش ارزیابی منتشرکننده داده هاست. بی شک حرفه ای یک کارآفرین موفق مانند بیل گیتس بسیار دقیق تر از نظرات پراکنده افراد عادی است. در زمینه بازاریابی ایمیلی نیز باید به داده ها و اطلاعات شرکت های معتبر توجه کنید.
مطلب مرتبط: 6 سوال اساسی در ایمیل مارکتینگ
شما برای استفاده از داده ها در ایمیل مارکتینگ با منابع بسیار زیادی مواجه هستید. گاهی اوقات دسترسی به منابع مختلف خودش مهمترین عامل سردرگمی است. دست کم برای من که اینطور است. منبعی که ما در اینجا قصد معرفی اش را داریم، یکی از معتبرترین گزینه های در دسترس است.
گوگل نامی آشنا در عرصه کسب و کار است. تجربه اغلب مردم از آشنایی با اینترنت از طریق موتور جست وجوی گوگل صورت گرفته است. اگر به دامنه وسیع فعالیت گوگل نگاه کنیم، حضور این کسب و کار به عنوان یکی از معتبرترین منابع برای دسترسی به داده های معتبر عجیب نخواهد بود.
ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) دامنه وسیعی از داده ها را در دسترس کسب و کارها قرار می دهد. شما با توجه به نیازتان امکان جست وجوی کلیدواژه ها و دسترسی به بانک جامعی از داده ها را خواهید داشت. با استفاده از داده های معتبر امکان شخصی سازی محتوا برای مشتریان فراهم می شود. این یعنی شما بیشترین بازگشت سرمایه (ROI) از ایمیل مارکتینگ را تجربه خواهید کرد؛ آن هم بدون نیاز به پرداخت هیچ گونه مبلغی.
ارائه تخفیف های جذاب: راهکاری مطمئن برای جذب مشتریان
آیا تا به حال تجربه مراجعه به یک فروشگاه و دست خالی از آنجا برگشتن را دارید؟ بی تردید اغلب مردم چنین تجربه ای را داشته اند. اگر از شما بخواهید دلیل اصلی صرف نظرتان از خرید را بیان کنید، چه خواهید گفت؟ اجازه دهید در ارائه پاسخ کمک تان کنیم: هزینه بالای محصولات.
اگر پای صحبت کسب و کارها در مورد دلیل قیمت های بالا بنشینیم، داستان های طولانی را به خوردمان می دهند. البته در این ماجرا تا حدودی حق با آنها نیز هست. قیمت مواد اولیه و همچنین هزینه حمل و نقل محصولات خارج از کنترل اغلب کسب و کارهاست، اما در عوض برخی دیگر از موارد جای بازی دارد.
تولید محتوا برای ایمیل مارکتینگ بر محور تخفیف های جذاب همیشه تاثیرگذار است. بیایید با هم صادق باشیم، همه مردم از تخفیف در هنگام خرید استقبال می کنند بنابراین برای توسعه کسب و کار و تجربه ایمیل مارکتینگ موفق باید به سراغ کوپن ها و کدهای تخفیف بروید.
انتخاب سرویس اتوماسیون مناسب: آخرین و حساس ترین مرحله
همانطور که شما در مورد دسترسی به داده های معتبر با گزینه های زیادی مواجه هستید، در مورد سرویس های اتوماسیون نیز همان آش و همان کاسه پیش روی تان قرار دارد. آیا باز هم نگران سردرگمی در میان گزینه های انبوه هستید؟ ما در روزنامه فرصت امروز برخی از سرویس های اتوماسیون در حوزه ایمیل مارکتینگ را برای شما آماده کرده ایم بنابراین خیال تان از این بابت راحت باشد.
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ موفق با 5 اقدام ساده
میل چیمپ (MailChimp) نخستن گزینه ما برای استفاده از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ است. البته این ابزار امکانات بیشتری در مقایسه با اتوماسیون صرف دارد. اغلب کسب و کارها به دلیل سادگی کار با میل چیمپ به سراغش می روند بنابراین اگر زیبایی رابط کاربری و ارسال سریع ایمیل ها در اولویت تان است، در انتخاب میل چیمپ شک نکنید.
ابزار سند پالس (SendPulse) یکی دیگر از گزینه های مناسب برای پیگیری اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ است. البته پیشنهاد اول ما این ابزار نیست، چراکه ماهیتی بسیار حرفه ای دارد. شما برای حرفه ای شدن در کار با این ابزار دست کم یک هفته زمان لازم خواهید داشت. البته اگر در کار با سند پالس حرفه ای شوید، هیچ ابزار دیگری به چشم تان نخواهد آمد.
بدون تردید گزینه های اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ بسیار بیشتر از میل چیمپ و سند پالس است. به عنوان مثال میل جت (MailJet) را نیز می توانید به فهرست تان وارد کنید، اما این امر فقط سردرگمی و تردید برای انتخاب را به همراه خواهد داشت بنابراین به همان دو گزینه ابتدایی اکتفا کنید.
ایده هایی برای اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ
کم کم داریم به پایان راهنمای جامع مان درباره اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ نزدیک می شویم. البته ما بدون بررسی برخی از ایده های مناسب برای اجرای این استراتژی شما را تنها نخواهیم گذاشت. این شما و این هم آخرین بخش راهنمای جامع ما برای کسب و کارها.
1. ایمیل های خوش آمدگویی
وقتی یک مشتری تازه به لیست خریداران برند شما اضافه می شود، چه احساسی دارید؟ اگر کسب و کاری از مشاهده مشتری تازه ناراحت شود، قطعا یک جای کار ایراد دارد. خوشحالی کسب و کارها از مشاهده مشتری جدید باید در رفتارشان مشخص باشد.
مطلب مرتبط: 4 اشتباه رایج در ایمیل مارکتینگ
ارسال ایمیل های خوش آمدگویی با استفاده از اتوماسیون راهکاری رایج در میان کسب و کارها محسوب می شود. این تکنیک حتی پس از ثبت نام کاربران در خبرنامه برند نیز به درد بخور خواهد بود. همه شما از اهمیت محتواص تصویری در بازاریابی آگاهی دارید بنابراین در ایمیل خوش آمدگویی به مشتریان از تصاویر مرتبط با موضوع در کنار متن خوش آمدگویی استفاده کنید.
2. ایمیل تکمیل فرآیند خرید
فروش آنلاین در طول سال های اخیر نظر بسیاری از برندها را به خود جلب کرده است. اگر کسب و کار شما هم در زمینه فروش آنلاین فعالیت قابل ملاحظه ای دارد، باید به ارسال ایمیل تکمیل فرآیند خرید برای مشتریان توجه کنید.
ایمیل تکمیل فرآیند خرید به مشتریان درباره نتیجه خریدشان اطلاع رسانی می کند. استفاده از اتوماسیون در این رابطه به معنای ارسال فوری یک ایمیل برای هر مشتری دقیقا چند لحظه پس از خرید است. به عبارت دیگر، اتوماسیون در اینجا سرعت عمل کسب و کارتان را به رخ رقبا خواهد کشید.
3. ایمیل سپاسگزاری از مشتریان
قدردانی از مشتریان همیشه وضعیت بازاریابی شما را از این رو به آن رو می کند. حتی اگر مشتریان از دست شما خیلی عصبانی هم باشند، چنین ایمیل هایی اندکی آنها را آرام خواهد کرد بنابراین هرگز ارسال چنین ایمیل هایی از طریق اتوماسیون را فراموش نکنید.
قدردانی از مشتریان نیازی به دلیل مشخصی ندارد. یک خرید، تعامل نزدیک با برند و حتی شرکت در نظرسنجی کسب و کارتان فرصت مناسبی برای قدردانی و سپاسگزاری فراهم خواهد کرد.
مطلب مرتبط: قدرت ایمیل مارکتینگ
سخن پایانی
نظر شما درباره اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ چیست؟ آیا این استراتژی از نظر شما برای کسب و کارتان مفید خواهد بود؟ من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم مقاله کنونی کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ کرده باشد.
منابع: