در هر زمینه ای از بازاریابی سوالاتی اساسی وجود دارد که تا زمانی که به آنها پاسخ نداده باشید، نمی توانید مراحل بعدی را طی کنید. در این راستا نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بسیاری از افراد تازه کار به علت ترس از سوال کردن، در تلاش برای مخفی کردن مواردی هستند که ذهن آنها را مشغول کرده است. به همین خاطر نیز معمولا بازاریاب های جوان، با مشکلات زیادی مواجه هستند. در این راستا به 6 پرسشی پاسخ خواهم داد که میتواند راهگشای بسیاری از افراد باشد.
1-آیا باید لیستی را خریداری کرد؟
پاسخ این سوال بدون شک منفی بوده و فراموش نکنید که در جهان حال حاضر به علت انواع اقدامات کلاهبردارانه، افراد معمولا ایمیل های ناشناس را مورد توجه قرار نمی دهند. به همین خاطر بیش از 90 درصد لیست خریداری شده، بدون فایده خواهد بود. در کنار این موضوع نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که در هیچ زمینه ای نمی توان یک شبه به موفقیت دست پیدا کرد. به همین خاطر بهتر است که به دنبال رسیدن به تعداد مخاطبان واقعی و کارآمد، طی مدت حتی چند ساله باشید.
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ را چگونه شروع کنیم؟
2-چگونه می توان لیست خود را به صورت طبیعی رشد داد؟
بدون شک پاسخ منفی به سوال قبل، باعث به وجود آمدن پرسشی جدید تحت عنوان چگونه می توان به موفقیت رسید، خواهد شد. در این راستا نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما باید دایره ارتباطات خود را گسترده نمایید. در این راستا تنها به افراد مختلف توجه نداشته و فضاهایی را انتخاب نمایید که از افراد زیادی برخوردار هستند. برای مثال شرکت ها، مراکز آموزشی و... از جمله مواردی محسوب می شود که باعث خواهد شد تا زمینه ارتباط شما تعداد افراد زیادی مهیا شود. در این راستا فراموش نکنید که شما در این جهان تنها نبوده و همواره می توان با افراد مختلف، همکاری داشت. در واقع شما می توانید با افراد مختلف، یک گروه را تشکیل داده و تبلیغ یکدیگر را نمایید. در نهایت فراموش نکنید که شما باید مزیتی داشته باشید که افراد خود خواهان نوشتن آدرس ایمیل خود برای شما باشند.
3-آیا وجود خبرنامه الزامی است؟
نکته ای که در ابتدا باید به آن توجه داشته باشید این است که در زمینه بازاریابی انواع ایمیل ها وجود دارد که شما باید با مورد توجه قرار دادن اکثر آنها، تنوع اقدامات خوبی را داشته باشید. در این راستا یکی از بخش های ضروری، خبرنامه ها محسوب می شود. با این حال در این زمینه بهتر است که براساس نیاز افراد اقدام نمایید. برای مثال ممکن است فردی نیاز به اخبار روزانه یک حوزه خاص را داشته باشد. به همین خاطر قبل از ارسال، لازم است تا نظرسنجی لازم را انجام دهید. خوشبختانه تکنولوژی های جدید، کمک کرده است تا این اقدام به صورت کاملا ساده امکان پذیر باشد.
4-فواصل زمانی میان ارسال ایمیل ها چقدر باید باشد؟
در این راستا ویژگی های جامعه هدف شما، مهمترین معیار خواهد بود. برای مثال اگر بیشتر این افراد را کارمندان تشکیل می دهند، بدون شک ساعت های اولیه صبح و اولیه شب، بهترین زمان ها خواهد بود. همچنین نوع کسب و کار شما نیز تعیین کننده خواهد بود. برای مثال ممکن است یک حوزه نظیر دندان پزشکی، ماهی یک پیام کاملا کافی باشد. در این راستا بررسی اقدامات انجام شده از سوی سایر برندها، راهنمای عمل بسیار خوبی خواهد بود.
5-آیا تمامی پیام ها به بهترین شکل در ایمیل افراد قرار خواهد گرفت؟
درواقع اگر در زمینه هایی نظیر HTML، آگاهی کافی نداشته باشید، این احتمال وجود دارد که پیام های شما حتی به صورت اسپم نیز منتشر شود. برای این موضوع توصیه می شود که از فردی حرفه ای استفاده نمایید. در واقع در حال حاضر وجود یک نفر متخصص حوزه IT در هر شرکتی کاملا ضروری است.
مطلب مرتبط: 4 اشتباه رایج در ایمیل مارکتینگ
6-بهترین فرمت برای یک ایمیل به چه صورت است؟
اگر بخواهیم یک اصل کلی را انتخاب نماییم، رعایت اصل اختصار مهمتر از سایر گزینه ها خواهد بود. در این راستا نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که همواره نظرسنجی داشته باشید تا از قرار داشتن در مسیر درست، اطمینان حاصل نمایید. همچنین لازم است تا تحقیقات خوبی را انجام دهید تا در راستای نیاز مخاطب خود، برنامه ریزی نمایید.