این روزها مردم حسابی به خرید اینترنتی عادت کرده اند. خب این مدل از خرید تجربه ای تازه و صدالبته بی دردسر محسوب می شود. شما بدون اینکه در هوای گرم تابستان یا سرمای دیوانه کننده زمستان از خانه بیرون بروید، دست روی دست گذاشته و فقط با مشاهده میلیون ها محصولات در خرده فروشی های آنلاین سفارش تان را ثبت می کنید. البته در این میان یک مشکل اساسی وجود دارد: زمان تحویل سفارشات!
خیلی وقت ها فروشگاه ها اصلا تعهدی در قبال تحویل سریع سفارشات به مشتری ندارند. این دقیقا همان نکته ای است که مردم سراسر دنیا را نسبت به خرید حضوری امیدوار نگه داشته است. خب در حالت کلاسیک شما با مراجعه به فروشگاه ها در همان لحظه امکان خرید محصولات را دارید. با این حال خرید از آمازون یا حتی علی بابا نیز دست کم چند روز شما را در انتظار خواهد گذاشت. تازه این در صورتی که سفارش شما درست ارسال شد و در مسیر آسیب ندیده باشد. فکر می کنم با این تفاسیر شما هم پس ذهن تان خرید حضوری را بی دردسرتر می دانید، مگر نه؟
برگ برنده ای که در این میان اوضاع را به سود خرده فروشی های آنلاین تغییر می دهد، استراتژی تحویل یک روزه سفارشات است. شاید فکر کنید این ایده اصلا تازه نیست. خب راستش را بخواهید، فکر تحویل سریع سفارشات خیلی وقت ها به ذهن کارآفرینان می رسد، اما کمتر کسی حوصله پیگیری اش را دارد.
مشتریان معمولا دوست دارند سفارشات شان را در کوتاه ترین زمان ممکن از سوی برندها تحویل بگیرند. وقتی پای خرید آنلاین در میان باشد، هرچه مدت زمان ارسال سفارشات طولانی تر شود، مشتریان بیشتر به این فکر خواهند افتاد که نکند پای کلاهبرداری در میان باشد. خب در این صورت شما دیگر نمی توانید به این سادگی از عهده جلب اعتماد مشتریان برآیید.
قبول دارم ارسال یک روزه سفارشات برای برندها دردسرهای زیادی به همراه دارد، اما در دنیایی که میزان رقابت به طور حیرت انگیزی افزایش یافته، شما دیگر نمی توانید به این سادگی از عهده اثرگذاری بر روی مخاطب برآیید. بنابراین شاید نیاز به استفاده از استراتژی هایی داشته باشید که تا پیش از این حتی فکرتان هم سراغ شان نمی رود.
مطلب مرتبط: ترندهای ارسال و بسته بندی محصولات در سال جدید
ما در این مقاله قصد داریم به شما شیوه های استاندارد برای اثرگذاری بر روی مخاطب با استفاده از تکنیک ارسال یک روزه محصولات را مرور کنیم. این امر به شما کمک می کند استراتژی مورد بحث را با بهترین کیفیت و در عین حال کمترین هزینه ممکن اجرا کنید. خب منتظر چه هستید؟ شال و کلاه کنید تا همین الان سفرمان به دل این استراتژی جذاب را شروع کنیم.
استراتژی که در اینجا قصد بررسی اش را داریم، تقریبا ماهیت روشنی دارد. خب همانطور که از اسم این استراتژی برمی آید، شما می توانید به ساده ترین شکل ممکن آن را در قالب ارسال سریع السیر مرسولات برای مشتری معنا کنید. چنین امری وقتی اهمیت پیدا می کند که پای خرید آنلاین یا غیرحضوری در میان باشد. بنابراین در سناریویی که فروشنده و مشتری تعامل رو در رو دارند، شاید چندان اثرگذار به نظر نرسد.
ما در روزنامه فرصت امروز ارسال یک روزه سفارشات را نکته ای کلیدی برای موفقیت کسب و کارهای آنلاین می دانیم. امروزه بسیاری از مدیران خیال می کنند مشتریان باید حتما چند روز در صف انتظار برای تایید سفارش و سپس نزدیک به یک هفته برای تحویل آن قرار گیرند. خب این امر می تواند دردسرهای بسیار زیادی برای کارآفرینان به همراه داشته باشد.
اجازه دهید از یک سناریوی واقعی برای بررسی شرایط استفاده کنیم. وقتی شما دردسرهای زیادی برای تهیه یک محصول داشته باشید، احتمالا سراغ برندهای دیگر خواهید رفت. به علاوه، برندی که تازه وارد بازار شده و کلی فرآیند ارسال سفارش را طول می دهد، کمتر اعتمادی در میان کاربران ایجاد خواهد کرد. این امر می تواند منجر به اثرگذاری نامناسب بر روی مخاطب شده و اوضاع شما را نیز به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم سرعت عمل در ارسال مرسولات امری ضروری است.
شاید فکر کنید برندها تنها تصمیم گیرندگان در فرآیند ارسال مرسولات برای مشتریان هستند. خب در این صورت کمی در اشتباه هستید؛ چراکه پای شرکت های حمل و نقل و حتی پُست نیز در این میان باز است. اگر شرکت های طرف قرارداد شما توانایی ارسال سریع محصولات را نداشته باشند، شما با مشکلات زیادی رو به رو خواهید بود. با این حساب ارسال به موقع و سریع محصولات یک کار تیمی میان شرکت های مختلف خواهد بود.
معمولا کسب و کارهای آنلاین برای ارسال مرسولات دو راه بیشتر ندارند. اولین راه استفاده از خدمات پستی معمولی است. این روش شاید کمی هزینه زیادی به همراه داشته باشد، اما تضمین خوبی در جهت سالم رسیدن مرسولات به دست مشتریان است. از آنجایی که پست شرایط خاص خودش را دارد، معمولا شرکت ها در طول هفته فقط دو روز ارسال مرسولات خواهند داشت. درست به همین خاطر روند تحویل محصولات و سفارشات به دست مشتری کمی کند می شود.
راهکار دومی که در این میان پیش روی شما خواهد بود، راه اندازی بخش ارسال محصولات از سوی خودتان است. این یعنی شما می توانید یک دپارتمان تازه برای ارسال محصولات مشتریان راه اندازی کنید. این امر هزینه بیشتری برای شما در ابتدای امر به همراه خواهد داشت، با این حال کمی که جلو بروید، کارتان بدون هیچ مشکل خاصی جلو خواهد رفت. این امر می تواند شرایط شما در عمل را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید تحت هر شرایطی به فکر استفاده از این راهکار هم باشید.
وقتی شما نظارت دقیقی بر روی نحوه بسته بندی و ارسال مرسولات دارید، خیال تان راحت تر خواهد بود. به علاوه، در بلندمدت هزینه های تان نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. پس دیگر لازم نیست الکی خودتان را سرزنش کرده یا حس بدی نسبت به صرف این مقدار هزینه داشته باشید. ماجرا جالب شد، نه؟
مزایای ارسال سریع محصولات
ارسال سریع محصولات برای بسیاری از برندها مزایای زیادی به همراه دارد. البته منظور ما از عبارت «بسیاری از برندها» آن دسته از کسب و کارهایی است که شرایط اجرای این استراتژی را دارند. بی شک انتظار ارسال سریع سفارشات از سوی برندی که تازه همین یک هفته پیش تاسیس شده، کمی دور از واقعیت خواهد بود.
مطلب مرتبط: چطور از شر مرجوعی سفارشات خلاص شویم؟
نکته کلیدی در این میان بررسی مزایایی است که این استراتژی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. شاید فکر کنید اینجا هم دوباره پای برخی از استراتژی های کلیشه ای در میان است. خب در این صورت باید حسابی غافلگیرتان کنیم. ما مثل همیشه اول از همه مزایای استراتژی مورد بحث را زیر ذره بین خواهیم برد. این امر به شما کمک می کند تصمیم گیری بسیار بهتری در رابطه با این استراتژی داشته باشید. پس با ما همراه شوید تا نگاهی انتقادی به ارسال سریع محصولات داشته باشیم.
افزایش رضایت و وفاداری مشتریان
کسب و کارها در دنیای امروز دائما به دنبال جلب همکاری مشتریان هستند. این امر می تواند ابعاد مختلفی داشته باشد، اما معمولا در قالب خرید بیشتر خودش را نشان می دهد. این دقیقا همان مسئله ای است که ما در روزنامه فرصت امروز به دنبال بررسی هرچه دقیق تر آن هستیم. شاید این امر کمی عجیب یا حتی غیرمنتظره به نظر برسد، اما شما فقط با محصولات درجه یک و ارزان قیمت نمی توانید دل مشتریان را به درست بیاورید.
فرض کنید همین امروز قیمت محصولات اپل به نصف کاهش پیدا کند. بی شک این اتفاق برای بسیاری از علاقه مندان به دنیای تکنولوژی خوشایند خواهد بود. حالا اگر در این میان زمان ارسال مرسولات از سوی اپل بین 3 تا 6 ماه اعلام شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بی شک خیلی از مشتریان حتی با وجود تخفیف گسترده بازهم قید خرید از اپل را خواهند زد؛ چراکه از نظر آنها دیگر این مدل خرید کردن ارزشش را ندارد. پس بهتر است به جای اتلاف وقت کمی هم که شده به فکر زمان تحویل سفارش باشند.
معمولا در دنیای تکنولوژی هر ساله محصولات تازه ای روانه بازار می شود. این یعنی اگر شما شش ماه دیرتر سفارش تان به دست تان برسد، اصلا بعید نیست در این مدت محصولات تازه ای در بازار رونمایی شود. آن وقت شما انگیزه تان برای استفاده از محصول مورد نظر را به کلی از دست می دهید.
مزیت رقابتی
رقابت در بازار به این سادگی ها نیست. شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب تان باید تفاوت های عمده ای با دیگران داشته باشید. بی شک انتخاب از میان بی نهایت برند شبیه به هم کار ساده ای نیست؛ چراکه به مرور آدم احساس بدی نسبت به همه برندهای تکراری پیدا می کند.
درست به همین خاطر امروزه برندهای نوآور وضعیت بسیار بهتری در بازار دارند. این امر موجب می شود شما به سادگی هرچه تمام تر شرایط اثرگذاری بر روی مخاطب تان را داشته باشید. فراموش نکنید، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه به دنبال استفاده از بهترین روش ها هستیم. در این میان شاید ارسال سریع مرسولات مزیت مهمی برای شما محسوب شود.
در دنیایی که تقریبا همه برندها در زمینه ارسال سفارشات برای مشتری اتلاف وقت گسترده ای دارند، عملکرد متفاوت شما حسابی به چشم خواهد آمد. این نکته می تواند شما را در کانون توجه کارآفرینان قرار داده و اوضاع تان را نیز حسابی متفاوت سازد. پس حواس تان را جمع کنید تا یک وقت شانس موفقیت تان در بازار همینطور الکی از دست نرود.
مطلب مرتبط: چگونه هزینه حمل و نقل محصولات را کاهش دهیم؟
کاهش ریسک مرجوعی
وقتی شما عملکرد خوبی در زمینه ارسال سریع مرسولات ندارید، بعید نیست مشتری در میانه راه از خریدش منصرف شود. خب گاهی اوقات آدم ها یک محصول را در مدت زمان بسیار کوتاهی نیاز دارند. پس اگر شما نتوانید کاملا سریع سفارش مورد نظر را به دست مخاطب برسانید، اصلا بعید نیست دیگر بدان نیازی نداشته باشد. آن وقت شما می مانید و یک مشتری بی تفاوت که خیلی راحت خریدش را مرجوع خواهد کرد.
از آنجایی که اغلب خرده فروشی های بزرگ دنیا استراتژی مرجوعی دارند، شما هم باید آن را در کانون توجه قرار دهید. با این حساب اگر حواس تان نباشد، اصلا بعید نیست خیلی زود روند مرجوعی روی شما اثر منفی بگذارد. آن وقت شما می مانید و کلی مشتری از دست رفته و محصولاتی که دوباره به انبار برگشته اند.
ارسال سریع سفارشات به شما کمک می کند ریسک مرجوعی محصولات را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهید. این امر شاید در ابتدا کمی حیرت انگیز به نظر برسد، اما هرچه جلوتر بروید، کارتان ساده تر می شود. در این میان می توانید بدون هیچ دردسری کارتان را جلو برده و نگران هیچ چیز هم نباشید.
چالش های ارسال سریع سفارشات
هیچ کاری در این دنیا بدون چالش نیست. درست به همین خاطر ما در این بخش قصد داریم ارسال سریع سفارشات را از نقطه نظر انتقادی بررسی کنیم. این امر شامل نگاهی دقیق تر به نقاط ضعف این استراتژی خواهد بود. پس اگر خیلی زود قانع شده این تا این استراتژی را تا انتها پیش ببرید، بد نیست کمی بیشتر روی آن فکر کنید؛ چراکه ما در این بخش می خواهیم مثل یک منتقد بی رحم آن را مورد واکاوی قرار دهیم. خب اجازه دهید بدون مقدمه چینی بیشتر برویم سراغ اصل ماجرا.
هزینه بالاتر
ارسال سریع سفارشات برای مشتری امر بی نهایت مهمی محسوب می شود، اما این نکته کلیدی هزینه زیادی نیز برای تان به همراه خواهد داشت. شاید شما نتوانید در همان ابتدا میزان افزایش هزینه را درک کنید، اما کمی که جلو بروید، به خوبی با دیوار محکم هزینه ها رو به رو خواهید شد. خب حتما یک دلیلی دارد که بسیاری از برندهای دنیا ارسال سریع را در دستور کار قرار نمی دهند.
نکته کلیدی در این میان تحلیل هزینه و فایده ارسال سریع است. اگر شما به اندازه ای مشتری دارید که ارسال سریع مرسولات روی کارتان اثرگذار باشد، نباید در استفاده از آن تردید کنید. با این حال گاهی اوقات ماهیت فعالیت شما چندان نیازی به عجله ندارد. مثلا در حالی که یک رستوران یا سوپرمارکت باید سفارشات را درست سر موقع به دست مشتری برساند، این مسئله درباره خرده فروشی آنلاین لباس معنا ندارد؛ چراکه معمولا مشتریان این حوزه خیلی عجله ای برای به دست گرفتن سفارشات نخواهند داشت.
مطلب مرتبط: چرا بسته بندی محصولات اهمیت دارد؟
افزایش ساعت های کاری
ارسال سریع سفارشات بدین معناست که بخشی از نیروی کار شرکت شما باید بیشتر در سازمان مانده و کار سخت تری را پیش رو دارد. این مسئله ای است که بسیاری از کارآفرینان به شیوه ای نه چندان مناسب مورد توجه قرار می دهند. خب افزایش ساعت کاری برای بسیاری از کارمندان در حکم کابوس است. پس طبیعی است که از آن فراری باشند.
هنر شما به عنوان کارآفرین و مدیر در اینجا اقناع مخاطب برای همراهی با شما در فرآیند افزایش ساعت های کاری است. به زبان ساده تر، شما باید به مخاطب تان نشان دهید افزایش ساعت کار ارزشش را دارد. وگرنه کارمندان به طور طبیعی هیچ استقبالی از این جریان نخواهند کرد. در نهایت نیز شما می مانید و کلی از مشتریان ناراضی که چشم دیدن برندتان را هم ندارند.
افزایش نیاز به نیروی کار
شما برای ارسال سریع محصولات نیاز به نیروی کار تازه نفس و پرتعداد دارید. خب وقتی دور یک روند را تند می کنید، تعداد افراد حاضر در شرکت نیز باید افزایش پیدا کند. وگرنه اصلا بعید نیست تحت فشار کاری سفارشات قاطی شده و محصولات اشتباهی به دست مشتریان برسد. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید این امر یکی از فاجعه های بی برو برگشت در دنیای کسب و کار محسوب می شود، مگر نه؟
اگر شما به فکر اجرای استراتژی ارسال سریع مرسولات هستید، بد نیست از همین امروز کارتان در زمینه افزایش نیروی انسانی را شروع کنید. این امر می تواند برای تان مزایای بسیار زیادی به همراه داشته و حتی اوضاع تان در زمینه بهبود کیفیت کاری نیز ارتقا دهد. خب وقتی شما ارزش های تازه ای برای خودتان دارید، می توانید به ساده ترین شکل ممکن این ارزش ها را به کمک نیروی کار بیشتر سامان دهید، وگرنه باید همیشه نگران شکست خوردن در ایده و استراتژی های تازه تان باشید.
شک و تردید در ابتدای راه
بسیاری از کسب و کارهایی که در ابتدای راه ارسال سریع مرسولات هستند، خیلی زود به شک می افتند. از نظر آنها این مقدار از صرف هزینه و استخدام نیروی کار تازه ترسناک است. خب راستش را بخواهید، اگر کمی با دقت ماجرا را بررسی کنیم، این مسئله کاملا روشن خواهد بود. هر کار تازه ای ترس و نگرانی خاص خودش را دارد. بنابراین اگر شما چنین حسی را تجربه نمی کنید، احتمالا یک جای کارتان ایراد دارد.
خیلی از کارآفرینان در طول روز آنقدر تحت فشار هستند که دیگر نیازی به افزایش خودخواسته فشارها نداشته باشند. اگر فکر می کنید در دنیای امروز شرایط برای تان کمی عجیب یا غیرمنتظره پیش می رود، می توانید به سادگی هرچه تمام تر خودتان را با بقیه برندها مقایسه کنید.
خب شما که اولین برند در زمینه اجرای ایده ارسال سریع محصولات نیستید. این امر می تواند میزان اعتماد شما به استراتژی مورد بحث را کمی هم که شده افزایش دهد.
ما در روزنامه فرصت امروز مواجهه با شک و تردید را امری طبیعی می دانیم. با این حال اگر شما برای حل این بحران چاره ای نکنید، کارتان به ناکجا خواهد کشید. درست به همین خاطر بد نیست در صورت ضرورت حتی همفکری با آشنایان یا دوستان را نیز در دستور کار قرار دهید. اینطوری کارتان بی نهایت ساده تر خواهد بود. ماجرا جالب شد، نه؟
مرور تاریخچه برخی از شرکت هایی که از استراتژی ارسال سریع سود برده اند، می تواند حسابی در این مسیر برای شما جذاب و آموزنده باشد. به علاوه، استرستان برای تغییر شرایط را نیز کاهش خواهد داد. پس همین حالا دست به کار شده و اوضاع تان را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشید.
مطلب مرتبط: چگونه فروشگاه آنلاین مان را راه اندازی کنیم؟
سخن پایانی
جلب رضایت مشتریان در بازارهای رقابتی امروز کار اصلا ساده ای نیست. درست به همین خاطر شما باید از نظر اثرگذاری بر روی مخاطب به طور مداوم وضعیت تان را بهبود بخشید. شاید در اولین نگاه این امر ساده به نظر برسد، اما وقتی کمی دقیق تر اوضاع را زیر ذره بین ببرید، ماجرا سخت تر هم می شود. مثلا ارسال مرسولات را در نظر بگیرید، خیلی از برندها در این زمینه کاملا حرص مشتریان را درمی آورند. به طوری که اولین خرید مشتری بدل به آخرین خریدش می شود.
ما در روزنامه فرصت امروز اصلا به تاخیر در ارسال مرسولات باور نداریم. درست به همین خاطر ما مقاله کنونی سعی کردیم برخی از مهمترین نکات از نقطه نظر ارسال سریع سفارشات را مورد بررسی قرار دهیم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بسیار بهتری بر روی مشتریان داشته و اوضاع را بهتر مدیریت کنید.
منابع: