اگر جستوجویی کوتاه در یوتیوب داشته باشید، ویدئوهای بسیار زیادی از افراد در حال باز کردن بستهبندی محصولات تازه خریداری شده مشاهده خواهید کرد. یکی از لذت های غیر قابل انکار در زمینه خرید محصولات مربوط به باز کردن بستهبندی آنهاست بنابراین مشاهده سرمایه گذاری عظیم برندها بر روی طراحی بستهبندی های هرچه جذاب تر جای تعجب ندارد. اغلب مشتریان با محصولات ما در پوشش بستهبندی مواجه می شوند. به همین خاطر تاثیرگذاری اولیه هر برند بر روی مشتریان از طریق بستهبندی محصولاتش روی می دهد.
شاید در نگاه نخست تهیه ویدئوهای بازاریابی از باز کردن بستهبندی محصولات کار عجیبی باشد. نکته مهم در این میان آگاهی برندها از اهمیت بستهبندی محصولات در فرآیند تصمیمگیری مشتریان است. به این ترتیب در صورت استفاده از بستهبندی مناسب شانس ما برای جلب نظر مشتریان افزایش خواهد یافت. مشتریان پیش از مشاهده محصول و خریدش هیچ ارتباط نزدیکی با برند ما ندارند. این امر در بهترین حالت موجب داوری آنها براساس شنیده های دوستان می شود. اگر این عامل را مدنظر قرار ندهیم، بستهبندی محصولات اهمیت فوقالعاده ای پیدا خواهد کرد. تمام این نکات برای پی بردن به اهمیت بستهبندی محصولات در قالبی جذاب کافی است. نکته مهم در این میان عدم توجه کافی برندها به فرآیند بستهبندی محصولات است. به این ترتیب ما با انبوهی از محصولات بدون بستهبندی یا قالب های ضعیف مواجه هستیم. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها ایجاد می کند.
با توجه به اهمیت بستهبندی محصولات در ادامه برخی از مزیت های انتخاب طرحی جذاب و مناسب را مورد بررسی قرار خواهیم داد. نکته مهم درباره بستهبندی محصولات فراگیری آن در کسب و کارهای مختلف است. به این ترتیب تمام کسب و کارها امکان بهرهمندی از نکات مورد بحث در این مقاله را خواهند داشت.
1. حفاظت از محصولات
اجازه دهید نکته نخست را با نگاهی واقعگرایانه شرح دهیم. وقتی محصولات ما دارای بستهبندی مطمئنی باشد، امکان صدمه به آنها کاهش خواهد یافت. اگر خود را به جای مشتریان قرار دهیم، هیچ نکته ای به اندازه تحقیق درباره محصولات، انتخاب نمونه های مختلف و در نهایت برگزیدن یکی از آنها برای خرید و مواجهه با نقص فنی ناشی از بستهبندی نادرست ناراحتکننده نیست. بسیاری از مشتریان به دلیل تجربه منفی در زمینه بستهبندی محصولات و ایجاد صدمه به کالای خریداریشده دیگر به سراغ برند مورد نظر نمی روند. این امر تجربه ای رایج در میان مشتریان محسوب می شود.
مطلب مرتبط: بسته بندی محصولات: 34 ایده خلاقانه و ناب
گاهی اوقات ما نمایندگی فروش یک برند در کشوری دیگر هستیم. در این شرایط اگر محصول موردنظر پس از فروش دارای نقص فنی ناشی از عدم بستهبندی درست باشد، نقطه اصلی انتقادات متوجه ما خواهد بود. وقتی یک محصول پس از صادرات از مناطق دوردست در محل بستهبندی به دلیل بیاحتیاطی آسیب می بیند، تحمل آن بسیار دشوار خواهد بود. گاهی اوقات برندهای اصلی حق فروش انحصاری محصولات شان را در پی بروز چنین مشکلاتی از موسسه طرف قرارداد پس می گیرند بنابراین ما برای حفظ جایگاه مان در بازار باید دست به بستهبندی درست محصولات بزنیم.
2. تاثیرگذاری اولیه فوقالعاده
مشتریان ابتدا بستهبندی محصولات را مشاهده می کنند. این امر دارای اهمیت بسیار زیادی است. وقتی ما بستهبندی جذابی برای مشتریان داشته باشیم، توجه آنها بیشتر جلب می شود. امروزه اغلب محصولات در خردهفروشی ها به دست مشتریان می رسد. فضای خردهفروشی ها پر از محصولات مختلف است. مدیران ارشد خردهفروشی ها برای صهولت دسترسی مشتریان اقدام به قرار دادن محصولات مشابه در یک قفسه یا راهرو می کنند. به این ترتیب مشتریان با حضور در راهرو موردنظر با انبوه محصولات مشابه رو به رو خواهند شد. نکته مهم در این میان تاثیرگذاری طراحی محصولات به شیوه ای جذاب و متفاوت است. برندهای بزرگ نظیر نایک همیشه از مزیت بستهبندی خاص و منحصر به فرد بهره می برند. این امر بخشی از فرآیند بازاریابی و برندسازی هر شرکت محسوب می شود.
ظاهر حرفه ای بستهبندی کردن محصولات اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر ما در تلاش برای حضور در بازارهای جهانی هستیم، باید جلوه ای حرفه ای از برندمان به نمایش بگذاریم. در غیر این صورت امکان جلب نظر مخاطب هدف را نخواهیم داشت. چالش اصلی بسیاری از برندها در زمینه طراحی بستهبندی های چشمنواز مربوط به حوزه مالی است. بودجه اندک هرگز به معنای ناتوانی در زمینه کسب موفقیت بازاریابی نیست. نکته مهم در این میان تلاش برای ساماندهی امور به ساده ترین شکل ممکن است. وقتی از طراحی بستهبندی منحصر به فرد صحبت می کنیم، منظورمان طرح های پیچیده نیست. مشتریان بهترین واکنش را در برابر بستهبندی های ساده و بیآلایش دارند بنابراین فکر استفاده از طرح های عجیب و غریب را کنار بگذارید.
3. بستهبندی محصول به مثابه فرصت برندسازی
برندسازی فرآیند ایجاد جذابیتهای منحصر به فرد برای شرکت مان در چشم مخاطب هدف است. وقتی از المان های جذاب یک برند صحبت می کنیم، نحوه بستهبندی نیز اهمیت دارد. این امر موجب افزایش تمایل برندها برای سرمایهگذاری در حوزه بستهبندی محصولات شده است. برندهای بزرگ از طریق بستهبندی جذاب محصولاتشان در عمل صدای خود را به گوش مشتریان می رسانند. درج شعارهای اصلی برند بر روی بستهبندی ها یکی از راهکارهای مناسب برای تعامل با مشتریان محسوب می شود.
مطلب مرتبط: بسته بندی متفاوت برای محصولات جدید
ایجاد تجربه ای جذاب از برند برای مشتریان کار دشواری نیست. نکته مهم در این میان داشتن برنامه ای جذاب و تاثیرگذار است. متاسفانه بسیاری از برندها فاقد چنین برنامه ای هستند. به همین خاطر در عمل طرحی برای استفاده از فرصت بستهبندی محصولات برای ارتقای برندشان ندارند. اگر ما به دنبال حضور موفق در بازارهای جهانی هستیم، باید نوعی شخصیسازی در بستهبندی محصولات مان داشته باشیم. بدون تردید سلیقه مشتریان در کشورهای مختلف دارای شباهت یکسان نیست. توجه به فرهنگ بومی هر منطقه در طراحی بستهبندی کلید موفقیت در بازارهای مختلف خواهد بود. تحقق این امر با اندکی مطالعه پیرامون سلیقه مشتریان هر منطقه و تلاش برای استفاده از نمادهای آن در طراحی بستهبندی محصولات امکانپذیر خواهد بود.
یکی از استثناهای مهم در حوزه بستهبندی محصولات برند اپل است. این برند همیشه از یک بستهبندی ساده (مینیمالیستی) و یکسان برای عرضه محصولاتش استفاده می کند. بدون تردید محصولات اپل در بازارهای جهانی یکی از پروفروش ترین ها محسوب می شود. بنابراین تلاش برای شخصیسازی بستهبندی محصولات در برخی از موارد با استثناهایی نیز همراه است.
4. نمایش ارزش های برند
هر برندی براساس ماهیت و زمینه فعالیتش دارای ارزش های متفاوتی است. یکی از نکات مهم در زمینه برندسازی تلاش برای انتقال ارزش های برندمان به مخاطب هدف است. امروزه مشتریان انتظارات بسیار زیادی از برندها دارند بنابراین ما باید در راستای پاسخگویی به نیازهای متغیر مشتریان گام برداریم. در غیر این صورت امکان تعامل سازنده با آنها را نخواهیم داشت.
بازنمایی ارزش های برند در زمینه بستهبندی محصولات پیوند نزدیکی با تعهدات ما دارد. به عنوان مثال، اگر ما تعهدات زیست محیطی داریم، باید از مواد اولیه بازیافتی یا تجدیدپذیر برای عرضه محصولات مان استفاده کنیم. این امر اهمیت بسیار زیادی برای مخاطب هدف دارد. ایراد اصلی کار برخی از برندها اعلام رسمی برخی از تعهدات و عدم تلاش برای پایبندی به آنهاست. این امر ضربه بسیار سختی به چنین برندهایی وارد می کند. مشتریان تمایل به مشاهده پایبندی عملی برندها به تعهدات شان دارند. بستهبندی محصولات با توجه به تعهدات برندمان بهترین فرصت برای نمایش پایبندی برندمان به ارزش هایش است.
5. اهمیت اطلاعات معتبر
آگاهی از تکنیک های طراحی بستهبندی محصولات اهمیت بسیار زیادی در زمینه موفقیت ما خواهد داشت. اشتباه برخی از برندها تلاش برای طراحی بستهبندی براساس سلیقه شخصی شان است. شاید در این زمینه استفاده از راهنمایی های برخی از افراد باتجربه مناسب به نظر برسد، به هر حال ما باید آشنایی نسبی با این حوزه داشته باشیم. در غیر این صورت تلاش های مان برای طراحی محصول با شکست مواجه خواهد شد.
تیم های بازاریابی به طور معمول وظیفه طراحی بستهبندی را برعهده دارند. اطلاعرسانی درست به اعضای تیم بازاریابی درباره اصول طراحی بستهبندی یا ساماندهی کارگاه های کاربردی در صورت نیاز امری ضروری خواهد بود. تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در صورت سرمایهگذاری و دسترسی به اطلاعات معتبر بسیار ساده خواهد بود، بنابراین هیچ بهانه ای برای امتناع از کسب اطلاعات و ارائه آن به تیم بازاریابی وجود ندارد.
6. دیدار مجدد به جای خداحافظی
در نهایت، بستهبندی محصولات راهکاری مناسب برای ایجاد تجربه ای منحصر به فرد در مخاطب هدف است. بسیاری از مشتریان ثابت برندها در پی نخستین خرید و مشاهده بستهبندی و سایر المان های هیجانانگیز اقدام به خرید مجدد می کنند. این امر برای برندهای تازه تاسیس اهمیت بسیار زیادی دارد. وقتی ما در ابتدای مسیر کسب و کار هستیم، احتمال مواجهه با مشکلات مالی زیاد خواهد بود. یکی از راهکارهای مناسب برای کسب درآمد ثابت و پایدار تبدیل مخاطب هدف برند به مشتریان ثابت است. این امر سود مشخصی در اختیار ما قرار خواهد داد. وقتی ما از حداقل درآمد سالانه مان آگاهی داشته باشیم، امکان برنامهریزی برای توسعه کسب و کار راحت تر خواهد شد.
مطلب مرتبط: سایت هایی برای بسته بندی محصولات
بستهبندی جذاب محصولات پل ارتباطی ما با مشتریان است. این امر در برخی موارد به مثابه دعوتنامه ای از مشتریان برای همکاری هرچه بیشتر با برند ما خواهد بود. به این ترتیب با اختصاص زمان و بودجه مناسب به این بخش امکان افزایش شمار مشتریان ثابت برند وجود دارد.