پرسش: مدیر بازاریابی کسبوکاری در حوزه موادغذایی در آبادان هستم که این کسبوکار چند سالی است مشغول فعالیت است. به تازگی محصول جدیدی را تولید کردیم و قصد داریم طعمها و بستهبندیهای متفاوتی را برای آن لحاظ کنیم. درباره این موضوع چه پیشنهادهایی میکنید؟
پاسخ کارشناس: کشور ایران از مردمانی تشکیل شده که براساس موقعیت جغرافیایی، ذائقههای متفاوتی دارند بهعنوان نمونه در جنوب کشور محصولاتی با مزه تند را بیشتر میپسندند یا در غرب کشور شیرین مزاج هستند؛ به همین دلیل پیشنهاد میشود براساس موقعیتهای جغرافیایی متفاوت طعمهای متفاوتی را ارائه دهید و برای هر استان و منطقهای در صورت امکان محصولی منطبق بر ذائقه این افراد تولید شود؛ البته این موضوع نیاز به تحقیقات بازار دارد که مشخص شود هر منطقه کشور چه ذائقهای را بیشتر پسند میکنند.
از طرفی روانشناسی رنگها نیز در این موضوع از اهمیت بالایی بر خوردار است؛ بهعنوان نمونه بستهبندی زرد رنگ در شهری مانند آبادان بیشتر موردپسند مردان آن منطقه است و بر همین اساس اگر بستهبندی زرد رنگ و منطبق بر ذائقه این افراد به آنها ارائه شود با استقبال بهتری مواجه میشود یا در شهرهای شمال کشور رنگ سبز بیشتر مورد پسند این افراد است؛ میتوان بستهبندی محصول را براساس مناطق مختلف جغرافیایی ارائه داد.
البته باید این موضوع را در نظر گرفت که در شهری مانند آبادان که مردم معمولا ذائقه تندی دارند، محصولاتی با طعم شیرین هم ارائه شود و نباید به این دلیل که مردمان آن منطقه تندی را دوست دارند، محصولات دیگر ارائه نشود؛ چون ذائقه افراد نسبی است و در این میان ممکن است مهاجرانی از شهرهای دیگر نیز در این شهر زندگی کنند که ذائقه تندی نداشته باشند و حتی با رنگ زرد ارتباط خوبی برقرار نکنند؛ به همین دلیل باید در شهری مانند آبادان هم محصولات دیگری ارائه شود.