ارسال محصولات برای مشتریان دغدغه ای مهم برای تمام کسب و کارها محسوب می شود. اگر شما توانایی ارسال محصولات در زمان مناسب و به شیوه ای حرفه ای را نداشته باشید، خیلی زود تعداد مشتریان تان رو به کاهش خواهد گذاشت. به علاوه، اگر کیفیت بسته بندی آن هم تعریف چندانی نداشته باشد، به احتمال زیاد حتی یک مشتری هم در بازار به محصولات تان جذب نمی شود.
براساس گزارش همکاران ما در موسسه شاپیفای، نزدیک به 75 درصد از کسب و کارها در رابطه با ارسال مرسولات مشتریان استراتژی دقیقی ندارند. این امر در بین ارسال کاملا رایگان یا دریافت هزینه برای ارسال در گردش است. با این حساب مشاهده سردرگمی مشتریان و عدم تمایل شان برای خرید مداوم از یک خرده فروشی یا برند امری قابل درک خواهد بود. شما در این میان برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مشتریان تان باید استراتژی کاملا روشنی را در نظر بگیرید. این امر وضعیت تان در حوزه کسب و کار را به طور قابل ملاحظه ای تغییر می دهد.
عرصه خرده فروشی به عنوان یکی از مهمترین صنعت های دنیا با حجم بالای گردش مالی نیاز به استفاده از استراتژی های درست برای ارسال محصولات مشتریان دارد. این امر به توسعه هرچه سریع تر صنعت موردنظر در بلندمدت کمک خواهد کرد. با این حساب اگر شما هنوز استراتژی روشنی در این رابطه ندارید، باید تجدیدنظر اساسی در نحوه فعالیت برندتان اعمال کنید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای جلب نظر مشتریان پیش روی تان قرار نگیرد.
مطلب مرتبط: چرا بسته بندی سازگار با محیط زیست مهم است؟
امروزه شمار بالایی از برندها به دنبال استفاده از شیوه های مختلف برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان از طریق استراتژی های ارسال مرسولات هستند. شاید در نگاه نخست چنین شیوه ای برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بسیار عجیب به نظر برسد، اما در بازارهای رقابتی امروزی هیچ چیز جای تعجب ندارد. اگر شما هم به دنبال طراحی یک استراتژی کامل برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید از همین حالا نحوه فعالیت برندتان را به طور حرفه ای تغییر دهید. ما در ادامه به شما کمک خواهیم کرد تا راهکارهای مناسب برای طراحی استراتژی ارسال مرسولات مشتریان را پیدا نمایید.
اطلاع رسانی دقیق درباره نحوه ارسال مرسولات
بسیاری از خرده فروشی ها و کسب و کارهای معمولی در زمینه ارسال سفارشات برای مشتریان فرآیند تدوین شده ای دارند. با این حال در زمینه اطلاع رسانی همیشه اغلب برندها با مشکلات زیادی رو به رو هستند. شاید شما یکی از بهترین برندهای بازار باشید، اما تا زمانی که مشتریان با مشاهده جزییات فعالیت تان در زمینه ارسال مرسولات به شما اعتماد نکنند، کاری از پیش نخواهید برد. درست به همین خاطر همیشه باید نسبت به انتشار رسمی نحوه ارسال مرسولات در سایت تان اقدام نمایید. همین فعالیت کوچک به شما برای جلب اعتماد مشتریان در بلندمدت کمک خواهد کرد. شما به این ترتیب شانس بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و جلب اعتماد آنها پیدا می کنید.
یادتان باشد امروزه بسیاری از برندهای بزرگ در عرصه خرده فروشی امکان دسترسی مشتریان به منوی ویژه به منظور مشاهده زنده وضعیت سفارش شان را می دهند. بنابراین اگر شما هم در این عرصه فعالیت مشابهی از خودتان نشان دهید، وضعیت تان به طور قابل ملاحظه ای بهبود پیدا می کند. به این ترتیب دیگر نیازی برای نگرانی مداوم نسبت به اطلاع رسانی درباره وضعیت مرسولات و همچنین استرس فراوان مشتریان در این میان نخواهد بود.
فهرست بندی هزینه ارسال مرسولات
امروزه شمار بالایی از خرده فروشی ها برای ارسال مرسولات مشتریان اقدام به دریافت هزینه اضافی می کنند. ما در اینجا قصد بحث درباره کارایی شیوه مورد نظر را نداریم، نکته مهم در این میان تهیه فهرستی دقیق برای اطلاع رسانی به مشتریان است. هر مشتری باید به خوبی نسبت به هزینه ارسال سفارش اش از سوی شما مطلع شود، در غیر این صورت شاید همین ابتدای کار قید خرید از شما را بزند. متاسفانه برخی از برندها بدون فهرست بندی هزینه های متفاوت ارسال مرسولات در نهایت موجب بی اعتمادی و حتی اعتراض گسترده مشتریان می شوند.
شما برای بهبود وضعیت خرده فروشی تان در بازار باید اول از همه برآورد درستی نسبت به هزینه ارسال سفارشات داشته باشید. این امر به شما برای تعیین یک سطح منطقی و عادلانه قیمت ارسال مرسولات کمک خواهد کرد. به این ترتیب دیگر مشکلی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیش روی برندتان نخواهد بود.
امروزه هزینه ارسال سفارشات خُرد در مقایسه با محصولات سنگین و دارای اندازه بزرگ با هم متفاوت است. به همین خاطر شما باید تفاوت قیمت مورد نظر را به خوبی برای مشتریان روشن سازید. همچنین برخی از خرده فروشی ها امکان تحویل حضوری را نیز به مشتریان می دهند. به این ترتیب مشتریان خودشان در مراکز فروش برندها حاضر شده و سفارشات شان را دریافت می کنند. این امر نقش مهمی در جلب اعتماد مشتریان دارد. البته یادتان باشد اقدام مورد نظر اغلب اوقات جنبه اعتمادسازی داشته و بیشتر مشتریان حوصله تحویل مرسولات به طور حضوری در نمایندگی شما را نخواهند داشت.
مطلب مرتبط: بسته بندی محصولات و بنای آینده برند
فراهم سازی گزینه مرجوعی سفارش
گاهی اوقات مشتریان پس از دریافت یک محصول نسبت به تفاوت آن با آنچه در ذهن داشته اند، پی می برند. البته در این میان برخی از برندها نیز به دلیل تبلیغات غیرواقعی مقصر هستند. با این حال شما به عنوان یک خرده فروشی باید همیشه امکان مرجوعی محصولات را به مشتریان تان بدهید. چنین امری محبوبیت تان در بازار را به شدت افزایش داده و جلوی اعتراض های گاه و بی گاه مشتریان را می گیرد.
اگر مشتریان دلیل قانع کننده ای برای مرجوعی مرسولات دارند، شما باید بی درنگ آن را تایید کنید. این امر شامل ارسال نیروی شرکت به آدرس مشتریان و تحول مرسوله موردنظر خواهد بود. شما به این ترتیب شانس بسیار زیادی برای جلب نظر مشتریان و ترغیب شان به سوی تکرار فرآیند خرید خواهید داشت.
گاهی اوقات مشتریان دلیل محکمی برای مرجوعی مرسوله ندارند. با این حال شما باید احترام تان به مشتریان را نشان دهید. درست به همین خاطر استفاده از گزینه هایی برای مرجوعی مرسوله امر مهمی خواهد بود. نکته مهم اینکه شما باید نسبت به سلامت کالای مرجوعی اطمینان حاصل کنید، در غیر این صورت دلیلی برای مرجوعی محصولی از کار افتاده نخواهد بود. البته این بحث جدای از گارانتی های رایج محصولات است.
اعلام زمان تقریبی تحویل سفارشات
مشتریان در بازار باید همیشه آمادگی لازم برای دریافت سفارشات شان را داشته باشند. این امر فقط از طریق اعلام سریع و به موقع شما روی می دهد. اگر برخی از برندها در زمینه اعلام زمان تحویل سفارش عملکرد مناسبی از خودشان نشان ندهند، به سختی در بازار امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان را پیدا می کنند.
یکی از تکنیک های مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان در بازارهای کنونی تلاش برای استفاده از اعلام زمان تقریبی تحویل مرسولات است. چنین امری آمادگی لازم در میان مشتریان را ایجاد کرده و شانس بسیار خوبی به آنها می دهد. امروزه برخی از مشتریان در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم از این تکنیک سود می برند. نکته مهم اینکه شما باید دسترسی مشتریان به منوی موردنظر را به طور قابل ملاحظه ای ساده نمایید؛ در غیر این صورت تمام برنامه های تان بی تاثیر می شود.
مطلب مرتبط: چرا بسته بندی محصولات اهمیت دارد؟
توصیه ما در این بخش الگوبرداری از منوی نمایش وضعیت تحویل سفارش برندهای بزرگ است. چنین راهکاری بدون هرگونه دردسر اضافه ای به شما امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را می دهد. با این حساب دیگر مشکلی برای جلب نظر مشتریان پیش روی برندتان قرار نخواهد داشت.
تعامل با مشتریان پیش از تحویل مرسوله
تحویل سفارشات همیشه امر مهمی محسوب می شود. اگر برند شما توانایی تحویل سفارشات در بازه های زمانی دقیق مورد انتظار را داشته باشد، احتمال تکرار خرید از سوی مشتریان افزایش چشمگیری پیدا می کند. درست به همین خاطر شما باید همیشه آمادگی تان برای استفاده از موقعیت های تحویل مرسولات به بهترین شکل ممکن را داشته باشید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای جلب نظر مخاطب هدف در عمل پیدا نکنید. این امر وضعیت برند شما را به طور قابل ملاحظه ای دشوار ساخته و در مقایسه با رقبا موقعیت تان را سخت خواهد ساخت.
امروزه برندها راهکارهای ارتباطی بسیار زیادی با مشتریان دارند. درست به همین خاطر شما باید همیشه از چنین راهکارهایی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان در راستای جلب رضایتشان سود ببرید. چنین امری موقعیت تان را به طور قابل ملاحظه ای توسعه داده و هرگونه درک نادرستی از وضعیت خرده فروشی تان را از بین می برد.
یکی از راهکارهای ساده و تاثیرگذار برای ارسال مرسولات تعامل با مشتریان پیش از تحویل هر مرسوله به تیم تحویل نهایی است. چنین امری در صورت بروز هرگونه مشکلی برای مشتریان امکان ارسال دیرتر یا انتخاب زمان های دیگر را به برند شما می دهد، در غیر این صورت شاید شما مجبور به بازگرداندن مرسولات به طور کامل شوید. این امر وضعیت تان در بازار را سخت و پیچیده می کند.
چگونه در زمینه ارسال مرسولات از پس انتظارات مشتریان برآیید؟
انتظارات مشتریان از برندها به طور مداوم در حال افزایش است. درست به همین خاطر اگر برندها به موقع نسبت به انتظارات افزایشیابنده مشتریان واکنش نشان ندهند، شاید دیگر هرگز فرصتی برای جلب نظرشان پیدا نکنند. شما در این حوزه با تعداد زیادی از راهکارها برای تعامل با مشتریان رو به رو هستید. این امر موقعیت شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای توسعه داده و شرایط تان را بهینه خواهد کرد. بنابراین باید همیشه بهترین انتخاب برای تعامل با مشتریان را داشته باشید. در ادامه برخی از راهکارهای حرفه ای برای برآورده کردن انتظارات مشتریان در این راستا را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.
ارائه خدمات ارسال رایگان
ارسال رایگان مرسولات برای مشتریان ایده جالبی است. این امر از سوی برخی از خرده فروشی ها، به ویژه در ابتدای راه اندازی برند، مورد استفاده قرار می گیرد. اگر شما هم به تازگی وارد بازار خرده فروشی شده اید، برای جلب نظر مشتریان امکان سرمایه گذاری بر روی این تکنیک را دارید. این امر در عین سادگی به شما فرصت کافی برای تعامل با مشتریان و تاثیرگذاری حرفه ای بر روی شان را می دهد.
بدون تردید ارائه خدمات مربوط به ارسال رایگان مرسولات برای همیشه امکان پذیر نیست. درست به همین خاطر شما باید همیشه بازه های زمانی خاصی را برای این کار در نظر بگیرید. برخی از خرده فروشی های بزرگ دنیا در این رابطه مناسبت های مهم را به عنوان بازه های زمانی ارسال رایگان مرسولات انتخاب می کنند. چنین ایده هوشمندانه ای سطح رقابت در میان برندها را به طور مداوم افزایش می دهد. بنابراین شما می توانید نسبت به جلب نظر مشتریان به شیوه ای جذاب و هیجان انگیز مطمئن شوید.
مطلب مرتبط: بسته بندی محصولات: 34 ایده خلاقانه و ناب
اگر برند شما بودجه زیادی برای بازاریابی و تبلیغات اختصاص می دهد، یکی از ایده های کاربردی در این میان سرمایه گذاری بر روی ارسال رایگان مرسولات است. شاید این امر هزینه زیادی به همراه داشته باشد، اما در صورتی که بودجه بخش بازاریابی را به این ایده اختصاص دهید، دیگر مشکل زیادی پیش روی تان نخواهد بود.
ارائه سرویس های ارسال محصولات
ارسال محصولات با هزینه کمتر همیشه ایده ای کاربردی برای جلب نظر مشتریان است. امروزه شمار بالایی از مردم به طور مداوم برای خرید از گزینه آنلاین استفاده می کنند. درست به همین خاطر شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان امکان راه اندازی چنین سرویس هایی را خواهید داشت. این سرویس ها به معنای دقیق کلمه در ازای سفارش های بالای مشتریان هزینه ارسال را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. بنابراین در نهایت شما مشکل چندانی برای تعامل با مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
یادتان باشد شما باید باشگاه مخصوص مشتریان تان را داشته باشید. این امر به شما برای ارائه خدمات مربوط به ارسال ارزان تر کمک می کند. به این ترتیب هر مشتری که در گروه موردنظر عضو باشد، به نوعی خریدار وفادار برند شما محسوب شده و باید از خدمات مربوط به ارسال ارزان تر نیز بهره مند شود.
فراهم سازی گزینه رأی دادن به کیفیت ارسال
کیفیت ارسال مرسولات نکته مهمی برای مشتریان و البته برندها در بازار رقابتی کنونی است. امروزه برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به طور مداوم کیفیت بخش های جانبی کارشان را افزایش می دهند. یکی از حوزه های هیجان انگیز در این میان نیز مربوط به رأی دادن به کیفیت ارسال مرسولات است. شما با این کار نسبت به نگرش مشتریان درباره برندتان و همچنین ارزیابی آنها از کیفیت کار کسب و کار خود مطمئن خواهید شد. به علاوه، در صورت لزوم به راحتی برخی از نیروی کار دارای کیفیت کاری پایین را نیز فورا تغییر خواهید داد.
شما برای طراحی بخش مربوط به رأی دادن به تحویل سفارشات لازم نیست خیلی خودتان را به دردسر بیندازید. همین که بخش موردنظر شامل درج نظر یا حتی امتیاز دادن باشد، کافی خواهد بود. البته شما پس از دریافت نظرات مشتریان باید اقدام موثری برای بهبود کیفیت ارسال مرسولات نمایید، در غیر این صورت با موجی از واکنش های منفی مشتریان رو به رو می شوید.
متنوع سازی گزینه های ارسال مرسولات
ارسال مرسولات برای مشتریان به یک شیوه واحد صورت نمی گیرد. امروزه بسیاری از برندها برای ارسال مرسولات از راهکارهای متنوعی سود می برند. در این میان شما به عنوان یک خرده فروشی حرفه ای باید گزینه های زیادی را مد نظر قرار دهید. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور حرفه ای کمک می کند.
یکی از نمونه های سنتی متنوع سازی گزینه های ارسال مربوط به تحویل با پست یا استفاده از سرویس ویژه خرده فروشی است. این امر به اندازه کافی برای جلب نظر مخاطب هدف جذاب به نظر می رسد. بنابراین شما باید خودتان را برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس چنین شیوه ای به خوبی آماده نمایید.
کاهش هزینه های ارسال و تخفیف دادن به مشتریان
برندها و خرده فروشی ها برای ارسال مرسولات نیاز به استفاده از شیوه های پرهزینه ندارند. هرچه شما هزینه مربوط به ارسال مرسولات را کاهش دهید، مشتریان انگیزه بالاتری برای خرید از شما در مقایسه با فروشگاه های حضوری خواهند داشت. یادتان باشد یکی از ایده های جذاب برای تخفیف دادن به مشتریان شامل کاهش هزینه های ارسال مرسولات و در پی آن تامین بودجه لازم برای تخفیف های هیجان انگیز روی محصولات است. شما به این ترتیب مشتریان برندتان را برای همیشه هیجان زده کرده و آنها را به طور مداوم کنار برندتان خواهید داشت.
بی تردید هر برندی برای کاهش هزینه های مربوط به بسته بندی مرسولاتش ایده متمایزی دارد. نکته مهم در این میان تلاش ما برای استفاده از بهترین ایده های ممکن در بازار است. چنین امری شما را به طور قابل ملاحظه ای از دیگر رقبا متمایز خواهد کرد. بنابراین شما هیچ مشکلی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و تعامل حرفه ای بر روی آنها نخواهید داشت. بررسی برخی از ترندهای داغ در حوزه کاهش هزینه کسب و کار و به ویژه ارسال مرسولات در این میان امر اساسی برای کسب و کار شما خواهد بود.
مطلب مرتبط: بسته بندی متفاوت برای محصولات جدید
بسته بندی خلاقانه
بسته بندی خلاقانه یکی دیگر از موارد مهم برای مشتریان در طول سال های اخیر محسوب می شود. این امر به شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف کمک کرده و بازار را تحت سلطه تان قرار می دهد. مشتریان در بسیاری از نقاط برای خرید اول از همه به بسته بندی محصولات توجه نشان می دهند. این امر درباره خرید از خرده فروشی ها نیز مصداق دارد. بنابراین شما باید همیشه بهترین بسته بندی ممکن را پیش روی مشتریان تان قرار دهید، در غیر این صورت خیلی زود مشتریان برندتان ریزش شدیدی را تجربه خواهند کرد.
ارسال و بسته بندی سفارشات به شیوه ای پایدار
مشتریان در طول سال های اخیر نسبت به تعهدات برندها درباره حفظ محیط زیست و همچنین تداوم ارائه خدمات مناسب از سوی آنها استراتژی های مهمی را مد نظر قرار داده اند. این امر به برند شما برای جلب نظر مشتریان کمک ویژه ای کرده و شانس تان را به طور قابل ملاحظه ای در بازار افزایش می دهد. در این بخش برخی از ایده های مناسب برای بسته بندی پایدار مرسولات را مورد ارزیابی قرار می دهیم.
استفاده از مواد تجدیدپذیر یا بازیافتی
بسیاری از اوقات برندها برای استفاده از مواد اولیه بسته بندی مرسولات شان هزینه های زیادی را متحمل می شوند. این امر درباره خرده فروشی ها شامل مصرف حجم بالای پلاستیک و کاغذ است. همین نکته اعتراض های پردامنه ای از سوی طرفداران محیط زیست به همراه داشته است. از آنجایی که تعهدات زیست محیطی در بین اغلب برندها پذیرفته شده و دامنه وسیعی از مشتریان حامی حفاظت از محیط زیست هستند، شما باید همیشه به این حوزه به مثابه بخشی مهم از کسب و کارتان نگاه کنید.
اولین ایده ای که در زمینه بسته بندی درست مرسولات پیش روی خرده فروشی ها قرار دارد، مربوط به استفاده از مواد اولیه تجدیدپذیر است. این امر شما را به عنوان برندی دوستدار طبیعت در بین مشتریان و به طور کلی رقبا مطرح خواهد ساخت. اگر در این میان شما استفاده از مواد اولیه بازیافتی را نیز در دستور کارتان قرار دهید، وضعیت تان به طور قابل ملاحظه ای بهتر می شود.
بسته بندی به طور دسته جمعی
بسته بندی جمعی یا فله ای یکی دیگر از راهکارهای جلب نظر حامی های محیط زیست در بازار کنونی است. این امر همیشه اعتبار بالایی برای برندها به همراه داشته و وضعیت شما در بازار را بهینه سازی می کند. گاهی اوقات برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان در این بین مسیر دشواری را طی می کنند. این امر شامل حجم بالای تعامل با مشتریان و ناتوانی برای جلب نظرشان است. توصیه ما در این بین بسته بندی فله ای یا دسته جمعی مرسولات است. این امر نه تنها ظاهری نوستالژیک به مرسولات خرده فروشی شما می دهد، بلکه هزینه های تان را نیز به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد. با این حساب دیگر مشکلی پیش روی برند شما برای تعامل با مخاطب هدف نخواهد بود.
امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان به طور مداوم با مشکل رو به رو هستند. اگر شما در کارتان اول از همه از اصل شفافیت پیروی نمایید، دیگر مشکلی در این رابطه نخواهید داشت. این امر چشمانداز بسیار مناسبی پیش روی برند شما قرار داده و وضعیت تان در بازار را نیز توسعه خواهد داد.
رعایت شفافیت در تعامل با مشتریان
استفاده از روش های شفاف در تعامل با مشتریان یکی دیگر از نکات مهم برای برندها محسوب می شود. این امر نکته اساسی برای تعامل با مخاطب هدف و بهینه سازی شرایط برند است. با این حساب شما برای جلب نظر مخاطب هدف تان باید همیشه نسبت به همکاری با مشتریان توجه نشان دهید. این امر در برخی از موارد نیازمند ارائه گزارش های تفصیلی از عملکرد برند خواهد بود. چنین ایده ای به خوبی شما را در بازار با دیگر برندهای کلیشه ای متمایز خواهد ساخت. با این حساب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شرایط تان به خوبی امکان استفاده از این تکنیک را دارد.
یادتان باشد شما به عنوان یک خرده فروشی باید همیشه اعتماد مشتریان را در کنار خودتان داشته باشید. این امر بدون استفاده از رویکردی شفاف امکان پذیر نیست. به همین خاطر نه تنها در زمینه گزارش عملکرد برند، بلکه بسته بندی و ارسال مرسولات نیز باید عملکرد شفافی از خودتان نشان دهید.
مطلب مرتبط: سایت هایی برای بسته بندی محصولات
گاهی اوقات مشتریان از دست برندهای محبوب شان عصبانی می شوند. در این صورت شما باید همیشه ایده های درست و حرفه ای برای تعامل با مشتریان تان داشته باشید، در غیر این صورت شاید خیلی زود شرایط تان در بازار دشوار شود. توصیه ما در این بخش استفاده از راهکارهای مربوط به عملکرد شفاف در ارسال مرسولات است. نقش تیم های روابط عمومی در این میان به طور قابل ملاحظه ای پررنگ خواهد بود. بنابراین شما باید برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مشتریان همیشه یک تیم روابط عمومی حرفه ای پیش خودتان داشته باشید. این امر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای ساده می سازد.