خرید آنلاین برای بسیاری از مردم بهترین گزینه در دسترس محسوب می شود. این امر با توجه به سطح گسترده شیوع کرونا در نقاط مختلف جهان و ضرورت رعایت پروتکلهای بهداشتی مورد توجه بسیاری از مشتریان قرار گرفته است. بسیاری از رستوران ها برای ساده سازی فرآیند خرید از سوی مشتریان اقدام به ارسال رایگان سفارشات می کنند. چنین امری در مورد تمام خرده فروشی ها به شکل های متفاوت مصداق دارد. نکته مهم در این میان وضعیت بسته بندی سفارشات مشتریان است. برخی از کسب و کارها به این نکته مهم توجه لازم را نشان نمی دهند. شاید در نگاه نخست بسته بندی محصولات یک امر فرعی در زمینه تعیین وضعیت برند باشد، اما کسب و کارها نیاز فوری برای ساماندهی وضعیت شان در این حوزه دارند. مشتریان اغلب براساس شیوه بسته بندی سفارشات از سوی خرده فروشی ها و به طور کلی کسب و کارهای مختلف نسبت به ارزیابیشان اقدام می کنند.
امروزه بسیاری از برندها مشغول بازنگری در نحوه بسته بندی محصولات شان هستند. این امر به معنای بازنگری در استراتژی های قدیمی کسب و کارهاست. امروزه دیگر امکان استفاده از استراتژی مبتنی بر تولید محصولات باکیفیت و بی توجهی به بسته بندی آنها امکان پذیر نیست بنابراین باید نگاهی دقیق تر به این مسئله انداخت. کارشناس های حوزه برندسازی بر روی تاثیرگذاری بسته بندی محصولات بر روی نگاه مشتریان تاکید دارند. این امر در مورد ارسال سفارشات نیز صحت دارد. برندها برای ارسال سفارشات مختلف مشتریان امکان اتکای صرف بر روی بسته بندی جداگانه هر محصول را ندارند بنابراین باید یک بسته بندی کلی نیز مدنظر کارآفرینان قرار داشته باشد. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.
مطلب مرتبط: چرا بسته بندی محصولات اهمیت دارد؟
بسته بندی محصولات مسئله حساسی محسوب می شود. این حساسیت در طول سال های اخیر با توجه به افزایش میزان رقابت در بازارهای مختلف به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. براساس اظهارنظر تترا پاک، کارشناس ارشد حوزه برندسازی، برخی از نکات مهم در زمینه بسته بندی مناسب و استاندارد محصولات به شرح ذیل است:
• افزایش استفاده از پلاستیک در زمینه بسته بندی محصولات دغدغه های زیست محیطی بسیار زیادی ایجاد کرده است. اکنون فقط 9 درصد از تمام پلاستیک های مورد استفاده کسب و کارها در بسته بندی امکان بازیافت دارد بنابراین بخش گسترده ای از پلاستیک های مورد استفاده در فرآیند بسته بندی محصولات مشکلات زیست محیطی خطرناکی به همراه خواهد داشت.
• استفاده از پلاستیک در زمینه بسته بندی محصولات به معنای افزایش استفاده از سوخت های فسیلی خواهد بود. این امر با نیازهای روز مشتریان و بازارهای مختلف برای جهت گیری به سوی مواد اولیه ارزان و سازگار با محیط زیست در زمینه بسته بندی در تضاد خواهد بود.
• طراحی بسته بندی محصولات در نگاه نخست تفاوت میان برندها را ایجاد می کند بنابراین کسب و کارها در وهله نخست باید بر روی بسته بندی محصولات شان برای جلب نظر مخاطب هدف سرمایه گذاری نمایند.
• استفاده از کاغذهای بازیافتی یا ساخته شده از مواد ارگانیگ در میان کسب و کارها برای بسته بندی محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. دلیل این امر کیفیت بالای چنین مواد اولیه ای در کنار کاهش دغدغه های زیست محیطی است.
بدون تردید بحث حفاظت از محیط زیست در زمینه بسته بندی محصولات دارای اهمیت بسیار زیادی است. تمام موارد فوق نیز در این رابطه بحث هایی را مطرح داشته است بنابراین هرگونه طراحی استراتژی برای بهینه سازی بسته بندی محصولات باید با توجه به این نکات صورت گیرد. براساس گزارش موسسه MIT Technology Review، صنعت غذا بیشترین تاثیر از ترندهای مربوط به بسته بندی را دریافت کرده است. این امر به معنای انتظارات فزاینده مشتریان رستوران ها و برندهای بزرگ فعال در حوزه تهیه غذا نسبت به بسته بندی باکیفیت و متفاوت است. بدون تردید این امر همراه با غافلگیری بسیار زیادی برای کارآفرینان است. بسیاری از کارآفرینان حوزه غذا نسبت به کیفیت و طعم متفاوت بخش های مختلف منوی شان توجه نشان می دهند. بسته بندی سفارش های غذایی در اولویت های انتهایی چنین کسب و کارهایی قرار دارد. یکی از نکات مهم در این میان استفاده از جایگزینه ایی سازگار با محیط زیست برای بسته بندی های پلاستیکی است. بدون تردید این امر برای برندهای فعال در زمینه غذا چالش برانگیز خواهد بود. دلیل این امر قراردادهای طولانی مدت اغلب برندهای غذایی با شرکت های تولیدکننده بسته بندی سفارشات است.
امروزه بسته بندی محصولات امری فراتر از یک نیاز ابتدایی کسب و کارها محسوب می شود. هر کسب و کار با بسته بندی محصولاتش در عمل با مشتریان و دیگر ناظران بازار کسب و کار وارد تعامل می شود. با این حساب تعامل برندها با مشتریان باید براساس اصول بسته بندی نوین و همچنین انتظارات تازه مشتریان صورت گیرد.
برندسازی در طول سال های اخیر بدل به دغدغه بسیاری از کسب و کارها شده است. هر کسب و کار براساس ویژگی های برندش با مخاطب هدف ارتباط برقرار می کند. بسیاری از کارآفرینان با انتخاب استراتژی های مقطعی برای تعامل با مخاطب هدف فرآیند تاثیرگذاری بر روی مشتریان را دستخوش تغییرات چالش برانگیزی می کنند. همانطور که در سطرهای پیشین این مقاله مورد بررسی قرار گرفت، بسته بندی دارای اهمیت بالایی در جایگاه برندها نزد مشتریان است بنابراین باید نسبت به استفاده از ترندهای مناسب در این راستا اقدام کرد.
مطلب مرتبط: بسته بندی محصولات: 34 ایده خلاقانه و ناب
برند نستله به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های تولیدکننده نوشیدنی و آب معدنی در سراسر دنیا یکی از نخستین قربانی های فرآیند تغییر انتظارات مشتریان از برندها بوده است. اگر از طرفدارهای برند نستله باشید، به خوبی از نحوه بسته بندی محصولات این برند آگاهی دارید. این فرآیند شامل استفاده وسیع از انواع پلاستیک است. درست به همین خاطر بسیاری از مشتریان نستله در ابتدای دهه گذشته میلادی اعتراض های گسترده ای نسبت به این نوع فعالیت از سوی این برند نشان دادند. اگرچه هنوز هم برخی از محصولات نستله در قالب بسته بندی های پلاستیکی عرضه می شود، اما تمام آنها دارای قابلیت بازیافت هستند. این امر به خوبی اهمیت بسته بندی سازگار با محیط زیست در فرآیند برندسازی کسب و کارها را نشان می دهد. اگر کسب و کار شما نسبت به ارتباط میان بسته بندی و برندسازی توجه لازم را ندارد، باید هرچه زودتر از چالش دیگر کسب و کارها درس بگیرد. در غیر این صورت تغییرات موردنیاز در این عرصه در قالب بحران های عمیق به برندتان تحمیل خواهد شد.