نرخ تبدیل یکی از مهمترین معیارها برای ارزیابی میزان موفقیت برندها در حوزه بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. امروزه شمار بالایی از کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان از شبکه های اجتماعی یا به طور کلی اینترنت استفاده می کنند. در این میان هم به دلیل حضور شمار بالایی از رقبا و فضای به شدت رقابتی هیچ فرصتی برای اشتباه وجود ندارد. نرخ تبدیل به عنوان یکی از مفاهیم کاربردی در دنیای بازاریابی دیجیتال به میزان موفقیت برندها در تبدیل مخاطب عادی به مشتری اشاره دارد. بر این اساس اگر شما از بین 100 مخاطب برندتان توانایی تبدیل دو نفر به مشتری محصولات تان را داشته باشید، این نرخ برای کسب و کارتان معادل 2 درصد خواهد بود.
اگرچه امروزه تعریف دقیقی از نرخ تبدیل در میان بازاریاب ها وجود دارد، اما این نکته در سایه توانایی برندها برای استفاده از شیوه های درست به منظور ارتقای این نرخ قرار گرفته است. با این حساب شما باید از تمام توان تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف سود ببرید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای جلب نظر مشتریان برندتان پیدا نکنید. این امر می تواند شانس شما در بازار را به شدت کاهش داده و مشتریان را به سوی رقبای تان هدایت نماید.
امروزه هر برندی دارای شیوه های خاص خودش برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مشتریان است. در این میان هم کمتر بازاریابی حاضر به استفاده از توصیه های دیگران خواهد بود. اگر شما مایل به فاصله گرفتن از شیوه های کلیشه ای بازاریابی و تجربه موفقیت در دنیای کسب و کار هستید، باید پیش از اینکه خیلی دیر شود، اقدام به پیدا کردن توصیه ها و تکنیک های کاربردی به منظور افزایش نرخ تبدیل نمایید. درست به همین خاطر در این مقاله هدف اصلی ما بررسی برخی از مهمترین نکات برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و افزایش نرخ تبدیل در حوزه بازاریابی است. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این راستا را مورد ارزیابی قرار می دهیم.
مطلب مرتبط: نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست؟ آشنایی با اصطلاح سرنوشت ساز عرصه بازاریابی!
چطور نرخ تبدیل برندمان را افزایش دهیم؟
کوتاه سازی فرم ها
یکی از دلایل اصلی ناتوانی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مربوط به مسئله فرم های بی نهایت بلند و طولانی است. این امر درباره صفحه فرود یا حتی مطالب عادی وبلاگ برندها مصداق دارد. با این حساب اگر شما به دنبال کاهش میزان ریزش مشتریان و تاثیرگذاری بهینه بر روی آنها هستید، باید همیشه نکات مربوط به کوتاه ساختن محتوای متنی را مدنظر قرار دهید.
حوصله کاربران در طول سال های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است. همین امر موجب بی توجهی آنها به محتوای طولانی در حوزه بازاریابی شده است. با این حساب اگر شما مایل به داشتن شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید دور متن های طولانی را خط بکشید.
بی تردید کاهش حجم محتوا برای بازاریاب ها امر ساده ای نیست. این نکته به طور ویژه ای برای بازاریاب هایی که عادت به نگارش محتوای طولانی دارند، مصداق پیدا می کند. به همین خاطر شما باید به تدریج این عادت را ترک کنید. همچنین در ابتدای راه شما امکان استفاده از ویرایش محتوای تان پس از تکمیل آن را خواهید داشت. هدف اصلی در این میان تلاش برای کاهش حجم محتوای طولانی پیش از بارگذاری نهایی محتوای تان خواهد بود. چنین نکته ای شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
اگر شما بازاریاب سخت گیری هستید، به احتمال زیاد مشاهده روند کاهش اندازه و حجم محتوای بازاریابی در میان دیگر برندها به خوبی نظرتان را جلب خواهد کرد. بنابراین می توانید بدون هیچ شک یا تردیدی اقدام به کاهش حجم محتوای بازاریابی تان نمایید. این امر به طور ویژه ای در صفحه فرود برند امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را افزایش خواهد داد. با این حساب دیگر مشکلی از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیش روی کسب و کارتان نخواهد بود.
ارائه دلیل و مدرک برای مشتریان
هر برندی ادعا دارد که بهترین محصولات ممکن در بازار را پیش روی مشتریان قرار می دهد. این امر برای بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی رنگ و بوی تکراری دارد. با این حساب شما باید به نکاتی فراتر از صرف جلب نظر مشتریان و تلاش برای بهبود وضعیت تان با ادعاهای کلیشه ای فکر کنید، در غیر این صورت حتی یک مشتری نیز در بازار پیدا نمی کنید.
راهکار موردنظر ما در این بخش برای کسب و کار شما مربوط به استفاده از دلیل و مدرک در زمینه بازاریابی است. به عبارت بهتر، اگر شما در کمپین های بازاریابی تان ادعایی را مطرح می کنید، باید به طور دقیق آن را ثابت کرده و نشان دهید که ارتباط مشخصی با واقعیت دارد، در غیر این صورت خیلی سریع از سوی مشتریان به عنوان برندی کلیشه ای مورد شناسایی قرار خواهید گرفت. این امر می تواند آینده برندتان در بازار را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار دهد. درست به همین خاطر باید همیشه راهکارهایی برای فرار از این وضعیت را مد نظر قرار دهید.
خوشبختانه امروزه تیم های بازاریابی دسترسی وسیعی به اطلاعات و داده های دقیق دارند. درست به همین خاطر شما باید چنین نکاتی را مدنظر برندتان قرار دهید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای جلب نظر مشتریان و افزایش نرخ تبدیل کسب و کارتان پیدا نکنید.
یادتان باشد اگر مشتریان برای ارزیابی ادعاهای برندتان درباره نکات مختلف به سراغ دیگر برندها یا سایت های تحلیل بروند، شما به طور خودکار بخش قابل ملاحظه ای از اعتبارتان را از دست می دهید. درست به همین خاطر باید همیشه در تلاش برای نگه داشتن مخاطب هدف در سایت یا اکانت رسمی تان در شبکه های اجتماعی باشید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نکنید.
یکی دیگر از راهکارهای ساده برای افزایش نرخ تبدیل مربوط به انتشار نظرات مشتریان درباره برند و محصولات تان در سایت رسمی یا شبکه های اجتماعی است. چنین امری مخاطب هدف برندتان را نسبت به اعتبار بالای ادعاهای شما و همچنین کیفیت محصولات یا خدمات تان مطمئن می سازد. با این حساب دیگر دردسری برای جلب نظر مشتریان یا تاثیرگذاری بر روی آنها نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: بهبود نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری
ارزیابی شیوه های تعامل کاربران با سایت تان
یکی از نکات مهم برای افزایش نرخ تبدیل ارزیابی شیوه تعامل کاربران با سایت برند است. این امر تا حدودی به روش های یک کسب و کار برای پیدا کردن مخاطب هدف نیز مربوط می شود. بنابراین اگر شما به دنبال تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید قبل از هر نکته ای نسبت به مسیر پیدا کردن برندتان از سوی کاربران توجه نشان دهید.
امروزه کمتر کاربری بدون استفاده از انواع معرفی یک برند تازه را مورد شناسایی قرار می دهند. درست به همین خاطر شما باید کانال های ارتباطی تان با مخاطب تازه را به شدت توسعه دهید. این امر شامل همکاری نزدیک با سایت های خبری حوزه کسب و کار و همچنین تلاش برای ترغیب مشتریان برند به منظور معرفی کسب و کارتان به مشتریان تازه است. چنین نکته ای شاید بسیار ساده یا ابتدایی به نظر برسد، اما در بلندمدت شانس شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
خوشبختانه امروزه ابزارهای بسیار زیادی برای ارزیابی نحوه تعامل میان برندها با مشتریان شان در دسترس قرار دارد. چنین امری به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و ارزیابی نحوه تعاملش با کسب و کارتان کمک می کند. با این حساب دیگر مسیر طولانی پیش روی کسب و کارتان نخواهد بود. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای شناسایی هرگونه نکته منفی از نظر مشتریان تازه برندتان است. اگر شما توانایی حل مشکلات موردنظر را داشته باشید، به طور طبیعی تعداد مخاطب هدف تان رشد قابل ملاحظه ای پیدا می کند، در غیر این صورت به طور مداوم بر دامنه مشکلات و سختی های تان در عرصه کسب و کار اضافه خواهد شد. این امر حتی در برخی از موارد توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
اضافه کردن لایو چت به سایت برند
مشتریان همیشه مایل به تعامل مستقیم و سریع با برندها هستند. این امر حتی در زمان حضور در سایت برند نیز مصداق پیدا می کند. یکی از راهکارهای سنتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در فرآیند مدیریت سایت مربوط به سرمایه گذاری بر روی تشکیل یک تیم از کارشناس های خبره است. وظیفه اصلی تیم موردنظر پاسخگویی به سوالات یا نکات ابهام کاربران جدید است. بی تردید این امر هزینه زیادی برای برندها به همراه داشته و شانس شان را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. به همین خاطر شما باید به دنبال راهکاری بهتر برای این حوزه باشید. راهکار موردنظر شامل استفاده از لایو چت است.
بی تردید اگر شما بازاریابی حرفه ای باشید، خیلی زود متوجه نیاز به استفاده از تعدادی کارشناس برای لایو چت خواهید شد. با این حساب روش مورد بحث در این بخش تاثیر چندانی بر روی توانایی برندها برای تعامل بهتر با مشتریان ندارد. البته نوآوری اصلی در لایو چت ها مربوط به استفاده از هوش مصنوعی در کنار فناوری یادگیری ماشینی است. این دو فناوری در کنار هم به شما امکان صرف نظر از هرگونه کارشناسی برای پاسخگویی به مشتریان را می دهد.
هوش مصنوعی وقتی در رباتهای چت مدنظر قرار می گیرد، امکان یادگیری نکات تازه و پاسخگویی به سوالات پیچیده کاربران سایت را می دهد. به این ترتیب شما هیچ نگرانی بابت میزان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: 4 راه تبدیل مشتریان مردد به حامیان بانفوذ
یادتان باشد استفاده از ربات چت ایده ای بسیار جذاب و هیجان انگیز محسوب می شود. با این حساب شما در این میان باید استفاده از یک یا دو کارشناس را نیز مدنظر قرار دهید. این امر نقش مهمی در بهبود وضعیت بازاریابی تان خواهد داشت. فناوری های تازه هر چقدر هم که تاثیرگذار باشند، در نهایت گاهی اوقات دچار خطا می شوند. به همین خاطر اگر شما از فناوری های موردنظر در کنار چند کارشناس سود ببرید، وضعیت تان برای افزایش نرخ تبدیل به شدت بهتر خواهد شد.
ارزیابی پیشنهادات برند
پیشنهادات برند دامنه وسیعی از نکات را شامل می شود. این امر حتی به پیشنهادهای مربوط به بازدید از صفحات دیگر سایت نیز اشاره دارد. درست به همین خاطر شما باید دامنه شمول این پیشنهادات را به خوبی در ذهن داشته باشید، در غیر این صورت شاید خیلی زود توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست بدهید. این امر وضعیت تان در دنیای بازاریابی را به طور قابل ملاحظه ای دشوار و پیچیده می سازد.
شما هر پیشنهادی که برای مشتریان دارید، باید اول از همه نسبت به میزان تاثیرگذاری اش بر روی آنها مطمئن شوید. به عنوان مثال، اگر شما به دنبال جلب نظر مشتریان برای عضویت در خبرنامه سایت تان هستید، باید خودتان را به جای آنها قرار دهید. آیا پیشنهاد شما به اندازه کافی جذاب و هیجان انگیز هست؟ اگر حتی در پاسخگویی به این سوال تردید هم داشتید، باید فورا روش کارتان را تغییر دهید، در غیر این صورت شاید خیلی زود تبدیل به برندی کلیشه ای برای مشتریان شوید.
اغلب اوقات برندهایی که خودشان را تبدیل به مشاور مخاطب هدف می کنند، شانس بسیار بالاتری برای جلب نظر آنها خواهند داشت. دلیل این امر نیز تنوع بالای برندهای عادی در بازار و کمبود مشاورهای حرفه ای است. به همین خاطر اگر شما نقش تان برای مشتریان را از سطح موردنظر ارتقا دهید، وضعیت بسیار بهینه ای در بازار پیدا می کنید. این امر می تواند شرایط تان در بازار را نیز به طور قابل ملاحظه ای بهینه نماید. پس یادتان باشد همیشه براساس روش موردنظر در میان دیگر مشتریان حضور پیدا کنید.
استفاده از آزمون آ/ب
آزمون آ/ب یکی از شیوه های سنتی و در عین حال تاثیرگذار به منظور ارزیابی میزان تاثیرگذاری روش های بازاریابی است. شما برای ارتقای نرخ تبدیل برندتان نیز به خوبی امکان استفاده از چنین نرخی را دارید. این امر شانس شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. با این حساب دیگر مشکلی از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیش روی تان نخواهد بود.
امروزه بسیاری از برندها برای تعامل با مخاطب هدف و افزایش نرخ تبدیل به طور مداوم میان دو شیوه مردد می شوند. راهکار مناسب در این میان استفاده از آزومون آ/ب به منظور شناسایی بهترین روش خواهد بود. تیم های بازاریابی در این روش هر دو ایده را به طور همزمان اجرا می کنند. معیار اصلی برای شناسایی میزان تاثیرگذاری یک روش نیز در نهایت مربوط به عملکرد هر کدام است. با این حساب اگر شیوه الف یا اول عملکرد بهتری در تعامل با مخاطب هدف داشت، نتیجه نهایی آزمون شما همان گزینه خواهد بود.
یادتان باشد اجرای شیوه آزمون آ/ب باید با دقت بالایی همراه باشد. متاسفانه بسیاری از کسب و کارها در دنیای کنونی هیچ دقتی نسبت به اجرای روش مورد نظر ندارند. درست به همین خاطر در نهایت کار پاسخ آزمون شان به کلی اشتباه خواهد بود. توصیه ما در این میان استفاده از دو ایده تقریبا شبیه به هم برای آزمون آ/ب است، در غیر این صورت شاید میزان واکنش ها به ایده های تان بسیار غیرمنطقی باشد. این امر به تنهایی می تواند امیدواری ها برای بهبود وضعیت بازاریابی تان را کاهش داده و شما را به طور کامل با مشکلاتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف یا انتخاب یک شیوه مشخص رو به رو نماید.
افزایش سطح اعتماد مشتریان
مشتریان در بازارهای کنونی فقط به برندهایی که توانایی ایجاد اعتماد در دیگران را داشته باشند، روی خوش نشان می دهند. بنابراین اگر برند شما توانایی ایجاد اعتماد در مشتراین را ندارد، باید همین حالا به فکر ایجاد تغییراتی در عملکردتان باشید، در غیر این صورت خیلی زود از دامنه برندهای مورد علاقه مشتریان خارج خواهید شد.
نکته مهمی که درباره افزایش اعتماد مشتریان به برند وجود دارد، روش های اجرای این برنامه مهم است. بدون تردید بسیاری از برندها در این رابطه با مشکلاتی رو به رو هستند. با این حساب اگر شما برنامه ای مشخص برای جلب نظر مشتریان و بهبود عملکرد برندتان نداشته باشید، خیلی زود دچار مشکلات غیر قابل حل خواهید شد. اولین توصیه ما در این رابطه تلاش برای به روز نگه داشت سایت تان است. مرحله اول اعتماد مشتریان به برندها از طریق سایت آنها ایجاد می شود. بنابراین اگر شما سایتی به روز و دقیق داشته باشید، میزان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای بهبود پیدا می کند. گاهی اوقات برندها در این زمینه مشکلات زیادی پیدا می کنند. در این صورت شما به سادگی امکان همکاری با برخی از کارشناس های حرفه ای را خواهید داشت. این امر نه تنها شانس شما در بازار را توسعه می دهد، بلکه بسیاری از مشکلات تان را نیز به طور خودکار حل و فصل خواهد کرد.
مرحله بعدی برای بهبود اعتماد مشتریان به سایت و به طور کلی برندتان مربوط به راه اندازی وبلاگ رسمی برای آن است. این امر نقش مهمی در جلب نظر مشتریان حرفه ای به کسب و کارتان دارد. بنابراین اگر شما برنامه ای برای جلب نظر مخاطب تان دارید، باید همیشه نیم نگاهی به وبلاگ ها به منظور بهبود وضعیت تان داشته باشید، در غیر این صورت یکی از ابزارهای مهم برای توسعه برند و تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب را از دست داده اید. این امر خودش را در کاهش نرخ تبدیل برندتان در فضای آنلاین نشان خواهد داد.
مطلب مرتبط: چطور مشتریان وفادار برای برندتان پیدا کنید؟
سرمایه گذاری بر روی ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ یکی دیگر از روش های مناسب برای افزایش نرخ تبدیل کسب و کارهاست. امروزه مشتریان در سراسر دنیا از سرویس های ایمیل به طور روزمره استفاده می کنند. درست به همین خاطر ایمیل مارکتینگ از نزدیک به دو دهه قبل در رتبه های بالای فهرست روش های تاثیرگذاری برای بازاریابی قرار دارد. مزیت این امر امکان تعامل مستقیم با مخاطب هدف در کوتاه ترین زمان ممکن است. با این حساب اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید همیشه روی ایمیل مارکتینگ به عنوان شیوه ای تاثیرگذار حساب کنید.
مزیت اصلی ایمیل مارکتینگ برای برندها مربوط به امکان انتقال سریع و بی دردسر مخاطب هدف به صفحه فروش یا هر بخش دیگری است. با این حساب شما در صورت استفاده از شیوه و ایده هایی درست در این حوزه به سادگی فرصت افزایش نرخ تبدیل برندتان را خواهید داشت. یادتان باشد در این رابطه هر وقت با مشکلی رو به رو شدید، به راحتی از دیگر برندها یا افراد حرفه ای کمک بگیرید. در این صورت خیلی راحت مشکلات تان حل و فصل می شود.
طراحی صفحه فرود همراه با ارزش پیشنهادی جذاب
ارزش پیشنهادی هر برند در زمینه بازاریابی نقش مهمی برای جلب نظر کاربران دارد. اگر شما ارزش بسیار مهمی را پیش روی مخاطب تان قرار دهید، تاثیرگذاری بر روی آنها بسیار ساده خواهد شد. امروزه یکی از دلایل کاهش نرخ تبدیل برندها استفاده از ارزش های پیشنهادی تکراری به طور مداوم است. اگر شما در این راستا حواس تان را جمع نکنید، خیلی زود از فهرست برندهای مورد اعتماد مشتریان خارج خواهید شد.
بی تردید راهکار مناسب برای طراحی صفحه فرود به طور استاندارد مورد توجه تمام برندها در دنیای بازاریابی قرار دارد. بنابراین شما باید عملکرد بسیار خوبی در این حوزه از خودتان نشان دهید. توصیه ما برای شما در این بخش شامل توجه به رفتار مشتریان در بازار است. به عبارت بهتر، شما باید سعی کنید تا نکات جذاب و هیجان انگیز برای مشتریان بازار را کشف کنید. این امر به سادگی شما را در موقعیت تاثیرگذاری بر روی مشتریان و افزایش نرخ تبدیل تان قرار می دهد.
یادتان باشد همه مشتریان رفتار یکسانی در بازار ندارند. درست به همین خاطر باید عملکردتان در زمینه تاثیرگذاری بر روی آنها را براساس دسته بندی شان در مرحله نخست طی کنید. این امر شامل گروه بندی مخاطب هدف براساس سلیقه شان می شود. این امر در ادامه مسیر کمک شایانی به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و جلب نظرشان می کند. بنابراین همیشه در راستای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان به این نکته مهم و تاثیرگذار توجه نشان دهید. اگر این امر همیشه در گوشه ذهن تان قرار داشته باشد، به سادگی فرصت افزایش نرخ تبدیل تان را پیدا می کنید.
نگارش دعوت به عمل قوی
دعوت به عمل یکی از نکات مهم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. هرچه دعوت به عمل شما در کمپین بازاریابی تان قوی تر باشد، شانس بالاتری برای تاثیرگذاری بر روی آنها خواهید داشت. یادتان باشد یک دعوت به عمل باید واقع گرایانه و مبتنی بر معرفی راهکاری برای حل مشکلات مشتریان باشد. به عنوان مثال، اگر شما در حوزه تولید لوازم یدکی خودرو فعالیت دارید، دعوت به عملی مانند «راه حلی برای مشکل استهلاک بالای خودرو» نقش مهمی در جلب نظر مخاطب هدف خواهد داشت. این امر نه تنها نرخ کلیک کمپین شما را بالا می برد، بلکه در نهایت نقش مهمی هم در بهبود توجه کاربران به ایده اصلی بازاریاب تان دارد. درست به همین خاطر باید همیشه استفاده از چنین نکته ای را در ذهن داشته باشید.
مطلب مرتبط: مدیریت خدمات مشتریان فراتر از حداقل ها
الگوبرداری از دیگر برندها برای طراحی دعوت به عمل نیز یکی دیگر از بحث های مهم برای افزایش نرخ تبدیل است. امروزه الگوبرداری از برندهای بزرگ به طور قابل ملاحظه ای تبدیل به یک ترند جهانی شده است. بنابراین شما هم باید در این راستا عملکرد خوبی از خودتان نشان دهید. هرچه باشد برندهای بزرگ به دلیل مشخصی در بازار شهرت به دست آورده اند بنابراین شما در صورت الگوبرداری از چنین برندهایی به خوبی امکان تکرار موفقیت شان را خواهید داشت.
بی تردید بازاریابی در دنیای کنونی امر سخت و دشواری محسوب می شود. درست به همین خاطر شما باید تمام فرصت های مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را در این میان در ذهن داشته باشید. نرخ تبدیل به عنوان یکی از مهمترین معیارها در این میان به شما برای بهبود وضعیت بازاریابی تان کمک خواهد کرد. درست به همین خاطر شما باید از روش های مورد بحث در این مقاله برای بهبود نرخ تبدیل تان به خوبی استفاده نمایید.