سرمایه گذاری بر روی ترندهای تازه در بازاریابی B2B یکی از نکات مهم برای هر برندی محسوب می شود. متاسفانه بسیاری از بازاریاب ها و برندها در این حوزه توجهی به ترندهای تازه ندارند. آنها فقط به دنبال استفاده از شیوه های قدیمی شان برای تولید محتوا هستند. بی شک مشاهده شکست چنین برندهایی برای جلب نظر مخاطب هدف امر عجیبی نخواهد بود. براساس مطالعه ای که کارشناس های موسسه هاب اسپات انجام داده اند، 79 درصد از بازاریاب های موفق در حوزه B2B جست وجو برای ترندهای تازه را کاربردی و مهم عنوان کرده اند. بنابراین شما هم باید به دنبال پیداکردن ترندهای تازه در این حوزه و ایجاد تحول در وضعیت بازاریابی تان باشید.
اگر شما تجربه ای هرچه اندک در حوزه بازاریابی B2B داشته باشید، به خوبی از دشواری فعالیت در این حوزه آگاهی دارید. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در این حوزه مشکلات عمیقی دارند. یکی از دلایل اصلی در این میان عدم به روز رسانی استراتژی بازاریابی است. وقتی شما از همان ترندهای چند سال قبل تان استفاده می کنید، نباید انتظار پیشرفت در زمینه بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را داشته باشید بنابراین اگر هنوز برای شناسایی ترندهای تازه دست به کار نشده اید، ما در اینجا به کمک شما خواهیم آمد.
هدف اصلی مقاله کنونی بررسی برخی از ترندهای تازه برای بازاریابی B2B است. این توصیه ها از سوی کارشناس های موسسه هاب اسپات ارائه شده است بنابراین از نظر اعتبار در سطح بالایی قرار دارد.
1. بازاریابی مبتنی بر تولید محتوا
اگر شما قصد موفقیت در حوزه B2B را دارید، باید به طور ویژه ای به تولید محتوا نگاه کنید. امروزه هیچ برندی بدون تولید محتوای جذاب امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را ندارد بنابراین اگر شما در این زمینه اندکی تعلل به خرج دهید، شاید هرگز شانسی برای رقابت با دیگر برندها پیدا نکنید.
مطلب مرتبط: ایده های بازاریابی B2B برای رقابت بهتر در شبکه های اجتماعی
وقتی مشتریان به یک برند عادت می کنند، دیگر سخت به یک کسب و کار دیگر تجه نشان خواهند داد بنابراین شما با تولید محتوای جذاب باید مشتریان را در همان وهله نخست به خودتان جلب کنید. در غیر این صورت مسیر بسیار دشواری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهید داشت.
تولید محتوای بازاریابی برای مخاطب هدف هرگز کار ساده ای نیست. بسیاری از برندها در این میان از کلیشه های رایج استفاده می کنند. شاید این امر امکان تولید محتوا در مدت زمانی اندک را به همراه داشته باشد، اما هیچ توجهی از سوی مخاطب هدف دریافت نخواهد کرد. بهترین راهکار در این میان تولید محتوا براساس سلیقه هر گروه از مشتریان برند است. شاید این امر زمان زیادی از کسب و کارها بگیرد، اما به شما فرصت کافی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور منحصر به فرد را خواهد داد.
جست وجوی ترندهای تازه در حوزه B2B باید با توجه عمده به تولید محتوای جذاب شروع شود. در غیر این صورت شما شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. اگر تولید محتوا برای شما کار دشواری محسوب می شود، باید به عملکرد برندهای بزرگ به خوبی دقت کنید. این امر شانس شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد بنابراین دیگر نیازی به نگرانی نسبت به رقابت مناسب با دیگر برندها در عرصه بازاریابی B2B نخواهد بود.
وقتی از محتوا صحبت می کنیم، چندین فرمت را مدنظر داریم. برخی از بازاریاب ها در زمینه تولید محتوا فقط به ویدئو توجه نشان می دهند. شاید این امر در نگاه نخست براساس افزایش علاقه کاربران به فرمت ویدئو باشد، اما در بلندمدت بخشی از کاربران علاقه مند به محتوای صوتی یا حتی متنی نسبت به روند موردنظر اعتراض خواهند کرد. هر کسب و کار باید دست کم در زمینه تولید محتوای ویدئویی، متنی و صوتی عملکرد مناسبی از خودش نشان دهد. در غیر این صورت جلب توجه بخشی از کاربران همیشه به قیمت از دست دادن سایر کاربران خواهد بود.
2. تولید محتوای چندرسانه ای
هر برند برای بازاریابی B2B باید به فکر حضور در پلتفرم های متعدد باشد. امروزه دیگر حضور در یک شبکه اجتماعی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کافی نیست بنابراین شما باید شبکه های اجتماعی هرچه بیشتری را مدنظر قرار دهید. در غیر این صورت به طور مداوم با مشکلاتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مواجه خواهید شد.
مهمترین مسئله در زمینه بازاریابی B2B توجه به تعامل با برندها به جای کاربران عادی است بنابراین شما نیاز به حضور در پلتفرم های مختلف به منظور جلب نظر برندها را خواهید داشت. شاید این امر عجیب باشد، اما کسب و کارها کمتر در یک پلتفرم به محتوای تولیدی دیگر برندها توجه نشان می دهند. شما با حضور گسترده در شبکه های اجتماعی شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی برندها دست کم به صورت پراکنده را افزایش خواهید داد.
بدون تردید تولید محتوای منحصر به فرد برای هر شبکه اجتماعی کار زمانبری خواهد بود بنابراین شاید شما حوصله این کار را نداشته باشید. توصیه ما در این بخش تلاش برای شخصی سازی هر محتواست. شما به این ترتیب پس از طراحی یک محتوا به طور کلی اقدام به شخصی سازیاش برای هر پلتفرم اجتماعی خواهید کرد. این امر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
مطلب مرتبط: بازاریابی B2B با کمک تکنولوژی های جدید
بدون شک هر شبکه اجتماعی دارای برخی از ویژگی های خاص است. شما با شناسایی ویژگی های موردنظر به بهترین شکل ممکن امکان شخصی سازی محتوای تان را خواهید داشت بنابراین در این رابطه نیازی به نگرانی نخواهد بود. مهمترین مسئله آگاهی از ویژگی های هر شبکه اجتماعی است. این امر به مرور زمان و با حضور در شبکه های اجتماعی مختلف به دست خواهد آمد.
3. توجه به داده های دقیق و اصطلاحات تخصصی
بدون تردید کسب و کارها در یک سال و نیم اخیر شرایط بسیار عجیبی را پشت سر گذاشته اند. این امر برای بازاریاب ها فشار کاری زیادی را ایجاد کرده است. تمام کسب و کارها پس از شروع به کار دوباره در تلاش برای کسب سودهای کلان هستند. اگر شما در این میان فکری به حال سودهای موردنظر نکنید، به سرعت از دامنه رقابت خارج خواهید شد. این امر اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کارها دارد.
افزایش فشار بر روی بازاریاب ها نیاز به تولید محتوای جذاب را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد بنابراین شما باید در این زمینه دست کم تولید محتوای باکیفیت را فراموش نکنید. در غیر این صورت شانسی برای جلب نظر مشتریان نخواهید داشت. وقتی شما با دیگر کسب و کارها به عنوان مخاطب محتوای بازاریابی تان مواجه هستید، باید به فکر ارائه اطلاعات دقیق و تخصصی باشید. شاید این امر برای بازاریابی عادی یک ایراد بزرگ محسوب شود، اما در اینجا تمام مخاطب هدف شما دارای اطلاعات تخصصی هستند بنابراین هیچ دلیلی برای عدم ارائه اطلاعات دقیق در میان نخواهد بود.
اگر کسب و کار شما دارای اطلاعات دقیقی برای ارائه به مخاطب هدف نیست، کارتان بسیار دشوار خواهد شد. برخی از کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس رویکرد آزمون و خطا اقدام می کنند. این امر در نگاه نخست مزیت های بسیار زیادی برای هر کسب و کار در پی دارد، اما بدون توجه برندها به ترندهای دقیق و پرهیز از خطاهای احتمالی در بلندمدت موجب ریزش مشتریان می شود.
بی شک هیچ مشتری ای دست ندارد مورد آزمون و خطای برندها قرار گیرد. بنابراین عملکرد شما باید به دور از چنین امری باشد. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. استفاده از اطلاعات دقیق در زمینه بازاریابی B2B یکی از راهکارهای عالی برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف خواهد بود. این امر دیگر نیاز به آزمون و خطا به عنوان استراتژی اصلی هر کسب و کار را از بین خواهد برد.
فعالیت کسب و کار شما در عرصه بازاریابی B2B باید بی نقص باشد. در غیر این صورت همیشه یک برند بهتر از شما برای مخاطب هدف پیدا خواهد شد. این امر برای هر برندی سخت به نظر می رسد، اما اگر کار با اطلاعات دقیق و بیان نکات تخصصی در محتوای تان را به خوبی یاد بگیرید، بدل به افرادی حرفه ای در این حوزه خواهید شد.
4. توجه به محتوای جدید به جای کلیدواژه ها
بدون تردید مدیریت سئو یکی از مهمترین نکات برای دیده شدن محتوای بازاریابی به طور مناسب است. اگر کسب و کار شما در این زمینه عملکرد مناسبی نداشته باشد، وضعیتش به طور قابل ملاحظه ای وخیم خواهد شد. بسیاری از برندها به هیچ وجه نکات سئو را مدنظر قرار نمی دهند. همانطور که این نوع فعالیت بسیار خطرناک است، توجه صرف به سئو هم دردسرساز خواهد بود.
مطلب مرتبط: بهبود کیفیت بازاریابی B2B در 4 گام
برخی از برندها با تمرکز صرف بر روی حوزه سئو در عمل به هیچ حوزه دیگری توجه نشان نمی دهند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه دارد. یکی از مشکلات اساسی در این میان فقدان جذابیت محتوا برای کاربران است. حتی اگر محتوای شما در رتبه نخست گوگل هم قرار داشته باشد، در صورت فقدان جذابیت برای مخاطب هدف موفق به تاثیرگذاری بر روی هیچ کاربری نخواهید شد بنابراین باید به نوعی میان توجه به نکات سئو و همچنین تلاش برای تولید محتوای جذاب و تعاملی تعادل ایجاد کنید در غیر این صورت همیشه یک جای کارتان ایراد خواهد داشت.
بازاریاب ها همیشه منتقدان خوبی برای محتوای تولیدی خودشان نیستند. بنابراین شما باید از دیگران در این مسیر کمک بگیرید. شاید این کار در ابتدا بسیار سخت باشد، اما دست کم ارتباطتان با همکاران تان را را نیز بهبود خواهد بخشید. بسیاری از کارمندان در شرکت های بزرگ و کوچک حتی نام همکاران شان را هم به درستی نمی دانند. این امر از نقطه نظر مدیریتی برای کسب و کارها نوعی فاجعه محسوب می شود.
شما با همکاری دیگر بازاریاب های شرکت امکان اطلاع دقیق از نقاط ضعف عملکرد برندتان را خواهید داشت. شاید این امر بسیار ساده به نظر برسد، اما دارای اهمیت زیادی است. هرچه آگاهی شما از اشتباهات تان در زمینه بازاریابی بیشتر باشد، امکان تولید محتوای بهتر در عرصه B2B را خواهید داشت. در غیر این صورت شاید یک اشتباه را برای بارها و بارها تکرار کنید.
اگر شما به اندازه کافی برای داشتن همکاران مناسب در عرصه کسب و کار خوش شانس نیستید، همکاری با موسسه های بازاریابی B2B همیشه در دسترس خواهد بود. شاید این امر اندکی هزینه بیشتر به همراه داشته باشد، اما دست کم استاندارد بودن محتوای شما را تضمین خواهد کرد. بسیاری از برندها به طور مداوم در عرصه بازاریابی B2B اشتباهات تکراری را مرتکب می شوند بنابراین شما با رعایت این نکات شانس بالایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهید داشت.
5. تمرکز بر روی بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال در طول یک دهه اخیر بر تمام الگوهای دیگر غلبه داشته است. دلیل این امر افزایش تمایل کاربران برای استفاده از فناوری های دیجیتال است بنابراین شما هم باید در عرصه بازاریابی B2B به این امر توجه نشان دهید. متاسفانه بسیاری از برندها در این حوزه هنور هم به شیوه های سنتی محتوای شان را منتشر می کنند. این امر شانس چنین برندهایی برای جلب نظر مخاطب هدف را به صفر می رساند.
وقوع بحران کرونا برای بسیاری از برندها دردسرساز بوده است. این امر از نقطه نظر افزایش تمایل مشتریان برای حضور در فضای آنلاین تغییر مهمی محسوب می شود. اگر پیش از این برخی از برندها بر روی شیوه های سنتی بازاریابی B2B تاکید داشتند، اکنون دیگر هیچ دلیلی برای تمرکز بر روی این شیوه وجود ندارد. بنابراین کسب و کار شما باید تجدیدنظر اساسی در این رابطه صورت دهد.
مطلب مرتبط: 5 حقیقت کمتر شناخته شده در بازاریابی B2B
امروزه توصیه های بسیار زیادی برای بازاریابی دیجیتال در دسترس برندها قرار دارد. همین امر برای بسیاری از برندها مهم محسوب می شود. اگر شما اطلاع دقیقی از این شیوه ندارید، با جست وجویی ساده امکان دسترسی به دامنه وسیعی از داده ها را پیدا خواهید کرد.
6. تلاش برای افزایش بودجه بخش بازاریابی B2B
بدون بودجه کافی هیچ کاری در عرصه کسب و کار پیش نخواهد رفت. این امر برای کسب و کارها دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از برندها همیشه در تلاش برای ساماندهی وضعیت بازاریابی شان با بودجه های اندک هستند. اگر شما هم چنین رویکردی به عرصه بازاریابی دارید، متاسفانه راه را اشتباه طی کرده اید. افزایش بودجه بازاریابی به ویژه در حوزه B2B باید همیشه در دستور کار کسب و کارها قرار داشته باشد. در غیر این صورت شما شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
افزایش بودجه بخش بازاریابی همیشه ناگهانی صورت نمی گیرد. اگر شما سالانه فقط 10 تا 15 درصد از بودجه این بخش را افزایش دهید، در یک بازه زمانی چند ساله امکان پیشرفت همپای رقبای بزرگ تان را خواهید داشت بنابراین همیشه به وضعیت مالی این بخش توجه نشان دهید.
بسیاری از برندها با ادعای اینکه در تلاش برای بازاریابی ارگانیک هستند، هیچ تمایلی برای صرف هزینه در این حوزه نشان نمی دهند. این یک باور اشتباه در این راستا محسوب می شود. بازاریابی ارگانیک هم نیاز به بودجه کافی برای تولید محتوا و دسترسی به داده های اولیه معتبر دارد بنابراین باید دیدگاه کسب و کارها در این حوزه به طور کامل تغییر کند.
مطلب مرتبط: چالش ها و راهکارهای بازاریابی B2B
بدون تردید بازاریابی B2B یکی از مهمترین الگوها برای هر کسب و کاری محسوب می شود. هدف اصلی در این مقاله معرفی برخی از ترندهای مطرح در این رابطه بود. شما با استفاده از ترندهای مورد بحث در این مقاله شانس بالایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان خواهید داشت.