تولید محتوای بازاریابی مناسب و جذاب در حوزه B2B امر ساده ای نیست. بسیاری از کارشناس ها این امر را همراه با چالش های بسیار زیادی ارزیابی می کنند. اگر با انصاف به ماجرا نگاه کنیم، حوزه B2B دارای پیچیدگی های بسیار زیادی است، اما راهکار دیگری برای برندها به منظور موفقیت در این حوزه نیست. پذیرش ریسک های این حوزه و تلاش برای رقابت بازاریابی با دیگر برندها امر مهمی است.
براساس گزارش موسسه Small Bitz Trends، 48 درصد از مشتریان حوزه B2B نسبت به مشاهده محتوای بازاریابی به طور کامل بی انگیزه هستند. این امر نکته بسیار مهمی برای برندها محسوب می شود، با این حساب هر کسب و کار باید برنامه ای مشخص برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داشته باشد. معنای ضمنی انگیزه پایین کاربران برای مشاهده محتوای بازاریابی در حوزه B2B کیفیت پایین کمپین هاست. همچنین شهرت منفی حوزه موردنظر را نیز باید مدنظر قرار داد.
اشتباه برخی از برندها ارزیابی وضعیت بازاریابی B2B براساس حوزه هایی نظیر B2C است. درک تفاوت های میان حوزه های موردنظر برای فعالیت مناسب امری ضروری خواهد بود. اگر کسب و کارها به این نکته مهم توجه نداشته باشند، شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا نخواهند کرد.
تولید محتوا در شبکه های اجتماعی به دلیل حضور شمار بالایی از کاربران دارای مزیت های مشخصی برای کسب و کارهاست. بسیاری از برندها دارای اکانت رسمی در شبکه های اجتماعی هستند. نکته مهم در این میان تلاش برای تولید محتوای جذاب به منظور رقابت مناسب با کسب و کارهای گوناگون است. متاسفانه بسیاری از برندها براساس ایده های کلیشه ای و تکراری در تلاش برای بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف هستند. شاید این امر در نگاه نخست بدون هرگونه ایرادی به نظر برسد، اما در بلندمدت مشکلات زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. وقتی برندهای زیادی در عرصه بازاریابی B2B حضور دارند، باید نسبت به افزایش کیفیت محتوای بازاریابی برای جلب نظر مخاطب هدف توجه نشان دهیم. در غیر این صورت جایگاه مناسبی در میان برندهای مورد علاقه مشتریان نخواهیم داشت.
مطلب مرتبط: چالش بازاریابی B2B در لینکدین
بدون تردید تلاش برای تولید محتوای متفاوت و رقابت مناسب با برندهای حاضر در بازار اهمیت بسیار زیادی دارد. نکته مهم در این میان ناتوانی برخی از برندها برای اجرای چنین طرحی است. این امر همیشه با فقدان ایده مناسب همراه است بنابراین دسترسی به ایده های مناسب برای ارزیابی وضعیت برندهای مختلف در این حوزه امری ضروری خواهد بود. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از ایده های مناسب برای ایجاد تمایز میان کسب و کارمان با دیگر رقبا در حوزه بازاریابی B2B است. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این راستا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
معرفی محصول به زبانی ساده
یکی از سخت ترین کارها در حوزه بازاریابی B2B تلاش برای توسعه پیام های بازاریابی پیچیده است. بسیاری از برندها در حوزه کسب و کار در تلاش برای فروش محصولات تخصصی هستند. این امر نیازمند بیان نکات بسیار پیچیده و دشوار است. درست به همین خاطر برخی از مشتریان نسبت به مزیت محصول موردنظر و حتی کاربردش اطلاعات کاملی دریافت نمی کنند. نتیجه این امر همیشه کاهش فروش و ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود.
وظیفه اصلی هر بازاریاب تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. این امر باید با توضیحات دقیق و ساده صورت گیرد. هرچه مفاهیم سخت و تخصصی حوزه کسب و کارمان را در قالبی ساده تر بیان کنیم، شانس بالاتری برای جلب نظر مخاطب هدف خواهیم داشت. شاید این امر در نگاه نخست بسیار دشوار به نظر برسد، اما رمز موفقیت بسیاری از برندها و تیم های بازاریابی در شبکه های اجتماعی محسوب می شود.
امروزه حوصله کاربران در شبکه های اجتماعی برای توجه به محتوای بازاریابی بسیار کاهش یافته است. معنای این امر ضرورت تولید محتوای دقیق، واضح و تاثیرگذار برای تعامل با مخاطب هدف است. اگر این نکات مدنظر برندها قرار نداشته باشد، شانس چندانی برای تعامل با مخاطب هدف نخواهند داشت. برخی از کسب و کارها نیز در این میان در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هیچ توضیحی در مورد مزیت محصول شان مطرح نمی کنند. این امر در حوزه B2B به معنای صرف نظر از جلب نظر مشتریان خواهد بود.
هر محصول در بازار باید به کار مشتریان بیاید. رفع مشکلات مشتریان در تمام حوزه های کسب و کار یک امر مهم و کاربردی است بنابراین باید به بهترین شکل ممکن مدنظر برندها قرار گیرد. در غیر این صورت فرآیند تاثیرگذاری بر روی مشتریان در حوزه B2B و به طور کلی تمام حوزه های کاری با چالش های مهمی رو به رو خواهد شد.
تلاش برای کمک به مشتریان مهمترین نکته در حوزه بازاریابی B2B محسوب می شود. بسیاری از مشتریان در زمینه خرید محصولات دارای تردیدهای مداوم هستند. کسب و کارهای موفق همیشه به مشتریان توصیه های کاربردی در مورد خرید محصولات مناسب می کنند. این امر جایگاه برند را از فروشنده ای صرف به مشاوری مطمئن در نزد مشتریان ارتفا خواهد داد.
ارجاع به سایت های معتبر
امروزه ایجاد اعتماد در میان مشتریان امر بسیار مشکلی محسوب می شود. بسیاری از کاربران نسبت به ادعاهای برندها تردید جدی دارند بنابراین تاثیرگذاری بر روی کاربران چالشی مهم برای بازاریاب ها محسوب می شود. کسب و کارهای حوزه B2B علاوه بر مشتریان عادی باید بر روی دیگر کسب و کارها نیز برای فروش محصولات شان تاثیر بگذارند. شاید این امر در نگاه نخست بسیار سخت باشد، اما راهکارهایی نیز برای انجامش وجود دارد.
مطلب مرتبط: بازاریابی B2B با کمک تکنولوژی های جدید
کاربران در شبکه های اجتماعی اغلب اوقات اعتماد بسیار بالایی به ادعاهای سایت های معتبر دارند. سایت های تحلیلی نظیر فوربس یا بیزینس اینسایدر با همکاری برخی از کارشناس های برجسته اقدام به تولید محتوا و ارزیابی وضعیت برندهای مختلف می کنند. این امر امکان استفاده از یافتهها و مقالات چنین سایت هایی برای توسعه کسب و کار را فراهم خواهد کرد.
اگر کسب و کار شما دارای شهرت مناسبی در میان سایت های تحلیلی است، باید از مطالب آنها پیرامون برندتان استفاده نمایید. این امر به معنای بازنشر مقالات سایت های معتبر درباره برندمان است. شاید این امر ابتدا بسیار سخت به نظر برسد، اما برخی از کسب و کارها در طول زمان این فرآیند را به خوبی یاد گرفته اند. مهمترین نکته یافتن محتوای جذاب برای مخاطب هدف و بازنشر رسمی اش است. این امر اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کارها خواهد داشت.
بدون تردید کسب موفقیت در زمینه کسب وکار به معنای نگارش محتوا از سوی سایت های معتبر پیرامون کسب و کارمان خواهد بود. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای مدیریت شهرت و استفاده از محتواهای موردنظر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. برخی از کسب و کارها در این راستا بدون ارجاع به سایت های معتبر اقدام به بیان موفقیت های شان می کنند. شاید این امر ایده جذابی باشد، اما تاثیرگذاری بسیار اندکی بر روی مخاطب هدف به همراه خواهد داشت بنابراین باید در مقیاسی وسیع نسبت به ایجاد تغییرات اساسی در نحوه فعالیت برندمان اقدام نماییم. در غیر این صورت حتی با کسب موفقیت های قابل ملاحظه نیز توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مان را نخواهیم داشت.
استفاده درست از هشتگ ها
بدون تردید بازاریاب ها مطالب زیادی در مورد اهمیت هشتگ ها مطالعه کرده اند. سالانه شمار بالایی از محتوای بازاریابی به لطف هشتگ های مناسب موفق به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می شود. مسئله اساسی در این میان نحوه پیدا کردن هشتگ های مناسب است. ساده ترین راهکار در این میان ارزیابی وضعیت فعالیت رقبای برندمان است. کسب و کارهای بزرگ به طور معمول از هشتگ های مناسبی استفاده می کنند بنابراین کسب و کارها توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس استفاده از چنین شیوه هایی را پیدا خواهند کرد.
اینتل یکی از برندهای موفق در زمینه استفاده از هشتگ های مناسب برای بازاریابی B2B است. این برند دارای توانایی بسیار زیادی برای ایجاد ارتباط میان رویدادهای مختلف و مناسبت های خاص با حوزه کاری اش است. درست به همین خاطر محتوای بازاریابی اش به طور مداوم مدنظر مخاطب هدف قرار می گیرد. برخی از کسب و کارها در این میان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بر روی تبریک های معمولی مناسبت ها تاکید دارند. اینتل در عوض بر روی بیان داستان هایی جذاب و همچنین ایجاد ارتباط میان مناسب موردنظر و محصولاتش تاکید می کند. یکی از مثال هال واضح در این میان بزرگداشت روز زن است. اینتل در حساب رسمی اش در توییتر نسبت به بیان تاثیرگذاری محصولاتش بر روی کمک به زنان کارآفرین در سراسر دنیا اقدام کرده است. شاید این امر بسیار ساده به نظر برسد، اما تاثیرگذاری بسیار مطلوبی بر روی مشتریان به همراه دارد.
استفاده از هشتگ های درست همیشه از طریق ارزیابی وضعیت فعالیت رقبا صورت نمی گیرد. گاهی اوقات کسب و کارها باید نسبت به نوآوری نیز اقدام نمایند. بهترین ایده در این میان تلاش برای بازاریابی براساس جست وجوی کلیدواژه ها در گوگل است. گوگل ترندز یکی از ابزارهای کاربردی این غول دنیای آنلاین برای کمک به بازاریاب ها محسوب می شود. نکته جالب اینکه خدمات وسیعی از این سرویس به طور رایگان در دسترس بازاریاب ها قرار می گیرد. جست وجوی کلیدواژه های پرطرفدار در حوزه کسب و کارتان امکان یافتن نمونه های تازه و عملکرد متفاوت نسبت به رقبا را به همراه خواهد داشت بنابراین دیگر نیازی برای الگوبردای از رقبا و مواجهه با انتقادات مشتریان در این راستا نخواهد بود.
نگارش کپشن های جذاب
استفاده از ویدئو به عنوان بخشی از فرآیند بازاریابی امر رایجی محسوب می شود. فرمت ویدئو در طول سال های اخیر به دلیل سهولت مشاهده و همچنین سادگی انتقال پیام های بازاریابی مدنظر بسیاری از برندها قرار گرفته است. کاربران نیز مشاهده ویدئوهای جذاب را به مطالعه متن یا گوش دادن به فرمت صوتی ترجیح می دهند. این امر حتی با توسعه پادکست ها نیز سلطه محتوای ویدئویی را تهدید نمی کند بنابراین هر برندی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید از ویدئوهای مناسب استفاده نماید.
مطلب مرتبط: یادگیری ایده های بازاریابی
حوزه بازاریابی B2B نسبت به حوزه B2C دارای ماهیت تخصصی بیشتری است. این امر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را بدل به گزینه ای جذاب برای کسب و کارها می کند بنابراین بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در عمل نیازمند تولید محتوای ویدئویی با ماهیت حرفه ای و تخصصی خواهند بود.
اگر کسب و کار شما دارای ایده های جذابی برای تولید محتوای ویدئویی است، باید نسبت به کپشن های جذاب نیز توجه نشان دهید. بسیاری از ویدئوهای جذاب در شبکه های اجتماعی بدون هرگونه کپشنی منتظر می شود. این امر تاثیر بسیار منفی بر روی وضعیت ویدئوهای موردنظر به همراه خواهد داشت. امروزه کاربران در صورت مشاهده ویدئوهای بدون کپشن مناسب از مشاهده بیشتر صرف نظر خواهند کرد بنابراین برندها باید برنامه ای مشخص برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس ترکیب ویدئو و کپشن مناسب داشته باشند.
کپشن ها در شبکه های اجتماعی محدودیت کاراکتر متفاوتی دارند. این امر به معنای تلاش برای نگارش کپشن های طولانی نیست. مهمترین توصیه در این میان تلاش برای رعایت اختصار در زمینه نگارش کپشن است. اگر این امر مدنظر برندها قرار نداشته باشد، فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهد شد. هرگونه ایجاد تغییری در وضعیت بازاریابی برند باید براساس اطلاعات دقیق صورت گیرد. این امر در مورد وضعیت کپشن ها با رعایت اختصار تحقق پیدا می کند. نگارش کپشن کوتاه در حداکثر 80 کاراکتر ایده مناسبی است. اگر کپشن اولیه برندتان طولانی تر از این تعداد شد، باید نسبت به خلاصه سازی مطالب اقدام نمایید. در غیر این صورت جلب نظر مخاطب هدف سخت خواهد شد.
مهم نیست چه نوع محتوایی را بارگذاری می کنید، نکته مهم ایجاد حس و حالی خودمانی و مشخص برای کاربران است. امروزه بسیاری از کاربران به دلیل حس و حال جذاب محتوای بازاریابی برند نسبت به مشاهده اش اقدام می کنند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای جلب نظر مخاطب هدف دارد. کاربران مشاهده تغییرات سریع در ویدئوهای پشت سر هم برندها را نوعی نقطه ضعف ارزیابی می کنند. هر برند باید توانایی تولید محتوا به طور مداوم با کیفیتی بهینه را داشته باشد. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا نخواهد کرد.
استفاده از طیف رنگ های مشخص در زمینه تولید محتوای ویدئویی یکی از مهمترین نکات برای ایجاد حس و حالی ثابت است. امروزه اغلب برندهای بزرگ از رنگ های موجود در لوگوی شان در زمینه تولید محتوای بصری استفاده می کنند. مهمترین مثال در این رابطه برند نایک است. این برند دارای لوگوی مشکی است بنابراین رنگ مشکی در کمپین های بازاریابی این برند نقش مهمی را ایفا می کند. شاید در نگاه نخست نایک از رنگ مشکی به طور تصادفی استفاده نماید، اما با اندکی ارزیابی دقیق تر ماجرا امکان مشاهده دقت نظر تیم بازاریابی این برند فراهم می شود. این برند برای نمایش اقتدار و همچنین ویژگی های برتر برندش به طور معمول از رنگ مشکی استفاده می کند. این امر در مورد سایر برندهای بزرگ دارای طیف رنگی مشکی در لوگوی شان نیز مصداق دارد.
بدون تردید هر برند دارای لوگوی منحصر به فردی است. اگر کسب و کار شما در حوزه بازاریابی در شبکه های اجتماعی در تلاش برای رقابت با دیگر برندهاست، باید نسبت به استفاده از طیف رنگ لوگوی اش در محتوای بصری اقدام نماید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: ایده های بازاریابی برای ماه دسامبر
نمایش پشت صحنه کسب و کار به مخاطب هدف
برندهای بزرگ در حوزه B2B همیشه اطلاعات جذابی برای مخاطب هدف دارند. این امر شامل تولید محتوا براساس نمایش پشت صحنه کسب و کار نیز می شود. بدون تردید هر کاربری تمایل به مشاهده نحوه تولید یک محصول دارد. امروزه برخی از صفحات پرطرفدار در شبکه های اجتماعی فقط به نمایش نحوه تولید محصولات مختلف اشتغال دارند. با این حساب نمایش پشت صحنه کسب و کار به مخاطب هدف ایده بسیار جذابی خواهد بود.
مهمترین نکته در زمینه نمایش پشت صحنه کسب و کار مربوط به انتخاب گزینه های جذاب است. همچنین باید نحوه نمایش را نیز به نوعی انسانی نماییم. در غیر این صورت جذابیت های تعامل با مخاطب هدف از بین خواهد رفت. هرچه حوزه فعالیت کسب و کارمان کمتر شناخته شده باشد، تولید چنین محتواهایی جذابیت بیشتری خواهد داشت.
اغلب برندها برای نمایش پشت صحنه کسب و کارشان نسبت به استفاده از فرمت ویدئو اقدام می کنند. این امر کاملا منطقی به نظر می رسد. دلیل این امر نیز کیفیت بسیار بیشتر محتوای ویدئویی برای نمایش جزییات در مقایسه با دیگر فرمت ها نظیر عکس است.
اگر در فرآیند نمایش پشت صحنه کسب و کار از یک مجری و همچنین چندین کارمند شرکت استفاده نماییم، تاثیرگذاری محتوا بر روی مخاطب هدف افزایش خواهد یافت. امروزه یکی از مسائل مهم در حوزه بازاریابی تلاش برای باورپذیری محتوا از سوی مخاطب هدف است. این مسئله در ویدئوهای فاقد حضور شخصیت های انسانی به ندرت قابل مشاهده خواهد بود بنابراین باید همیشه این نکته مهم را مدنظر قرار دهیم.
اعلام رسمی موفقیت های برند در شبکه های اجتماعی
بسیاری از کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هزینه و زمان قابل ملاحظه ای را اختصاص می دهند. اگر یک برند در این شرایط موفق به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شود، شانس بسیار بالایی برای رقابت بازاریابی با دیگر کسب و کارها خواهد داشت.
اگر کسب و کار شما در مسیر بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی موفقیت های تازه ای را کسب کرده است، باید آن را به طور رسمی اعلام نمایید. این امر شامل تلاش برای استفاده از اخبار رسمی در مورد موفقیت برند خواهد بود. اگر به عنوان مثال تعداد فالوورهای برندتان از مرز یک میلیون در توییتر یا اینستاگرام عبور کرده است، باید به طور رسمی آن را بیان نمایید، در غیر این صورت اعلام رسمی موردنظر جذابیت لازم را نخواهد داشت.
بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به بیان موفقیت های شان دارند. این امر از نقطه نظر رقابت با دیگر برندها نیز دارای اهمیت است بنابراین باید به بهترین شکل ممکن برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام نماییم.
دعوت از کاربران برای تعامل با برند
بازاریابی در شبکه های اجتماعی مسیری دو طرفه است بنابراین برندها باید نسبت به جلب نظر مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن اقدام نمایند. یکی از ایرادات واضح برندها در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی مربوط به تولید محتوای صرف و عدم تعامل با مخاطب هدف است. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها ایجاد خواهد کرد.
اغلب اوقات تعامل با مخاطب هدف با درخواست مستقیم از آنها در قالب کپشن صورت می گیرد. همچنین پاسخگویی سریع به کامنت های کاربران نیز امر مهمی محسوب می شود. برخی از برندها در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی با دامنه وسیعی از محتوای بازاریابی تولیدی کاربران مواجه می شوند. این امر موفقیت بسیار مهمی برای هر کسب و کاری است. نکته مهم در این میان تلاش برای قدردانی از کاربران برای تولید محتوا پیرامون برند است. همچنین بازنشر رسمی محتوای موردنظر نیز ضروری خواهد بود.
مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی
اگر محتوای تولیدی در مورد برندتان بیش از اندازه طولانی است، امکان بازنشر آنها در قالب استوری نیز وجود دارد. سرویس استوری در اغلب شبکه های اجتماعی در دسترس است بنابراین استفاده از آن ایده مناسبی خواهد بود.
همکاری تبلیغاتی با شبکه های اجتماعی
توسعه کسب و کار در شبکه های اجتماعی دارای اهمیت بسیار زیادی است. بازاریابی به شیوه ارگانیگ همیشه راهبرد تاثیرگذاری محسوب نمی شود. گاهی اوقات میزان رقابت فزاینده در شبکه های اجتماعی امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از بین میبرد بنابراین باید نسبت به تولید محتوا و همکاری تبلیغاتی با شبکه های اجتماعی برای رقابت هرچه بهتر توجه داشته باشیم. هزینه های مالی این گزینه در تعامل با مخاطب هدف براساس بازگشت سرمایه گذاری تبلیغاتی قابل توجیه خواهد بود.