جمعه, ۲۹ فروردین(۱) ۱۴۰۴ / Fri, 18 Apr(4) 2025 /
           
فرصت امروز

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بازار خودرو در ایران در سال های اخیر با افزایش قیمت های سرسام آور مواجه شده است؛ وضعیتی که نه تنها خرید خودروهای صفرکیلومتر را برای بسیاری از خانواده ها غیرممکن کرده، بلکه حتا دسترسی به خودروهای دست دوم را نیز به روی آن ها بسته است. براساس گزارش های اخیر و تحلیل های بازار، نرخ تورم، کاهش ارزش ریال، تحریم ها و محدودیت های تولید داخلی، قیمت ها را به سطحی رسانده اند که حتا با بودجه هایی در حد ۵۰۰ میلیون تومان، دیگر امکان خرید یک خودروی دست دوم ایمن و باکیفیت وجود ندارد.

در گذشته، با بودجه ای حدود ۵۰۰ میلیون تومان، خانواده های ایرانی می توانستند گزینه های مختلفی از خودروهای دست دوم، یا حتا برخی مدل های وارداتی کم کارکرد، را انتخاب کنند. اما امروز، این مبلغ تنها برای خرید خودروهای بسیار قدیمی، فرسوده، یا با کیفیت پایین کفایت می کند که اغلب ایمنی و امکانات لازم را ندارند. به عنوان مثال، گزارش های بازار نشان می دهد که خودروهای دست دوم، که زمانی جزو ارزان ترین گزینه ها بودند، اکنون حتا با کارکرد بالا و سال های تولید قدیمی، قیمتی بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان دارند.

نارضایتی خریداران از افزایش بی رویه قیمت خودرو های کارکرده در بازار

یکی از دلایل اصلی این افزایش قیمت، رشد مداوم نرخ دلار و تأثیر آن بر هزینه های تولید و واردات قطعات است. تحریم ها دسترسی به بازار جهانی را محدود کرده و هزینه های تأمین قطعات را به شدت افزایش داده اند. تولید داخلی نیز با مشکلات کیفی و تکنولوژی قدیمی دست وپنجه نرم می کند، که باعث شده است ارزش خودروهای داخلی، حتا در بازار دست دوم، به طور غیرمنطقی بالا برود. تورم بالا در سال های گذشته، همراه با کاهش قدرت خرید مردم، این وضعیت را وخیم تر کرده است. پست های اخیر در شبکه های اجتماعی و اظهارنظرهای کارشناسان نیز نشان می دهد که بسیاری از خانواده ها دیگر حتا نمی توانند رؤیای خرید یک خودروی دست دوم را در سر بپرورانند.

برای مقایسه، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته یا حتا در حال توسعه، با بودجه ای معادل ۵ هزار دلار، می توان خودروهای دست دوم باکیفیت و ایمن، مانند تویوتا، نیسان، یا هیوندای، با کارکرد کم و امکانات مناسب خریداری کرد. اما در ایران، این مبلغ حتا برای خرید خودروهای داخلی دست دوم با کیفیت پایین و کارکرد بالا نیز کافی نیست.

این وضعیت، فشار اقتصادی سنگینی بر خانواده های ایرانی وارد کرده است. بسیاری از آن ها که پیش تر با پس انداز چندساله توانسته بودند خودرویی دست دوم تهیه کنند، حالا حتا با بودجه های ۵۰۰ میلیون تومانی نیز ناامید به بازار نگاه می کنند. کاهش عرضه خودروهای صفرکیلومتر، انحصار تولید توسط خودروسازان داخلی، و نبود سیاست های مؤثر برای کنترل قیمت ها، این چرخه را تشدید کرده است. همچنین، دلالان و واسطه ها با سودجویی در بازار، قیمت ها را بیش از پیش افزایش داده اند، به طوری که حتا خودروهای فرسوده نیز از دسترس قشر متوسط و پایین جامعه خارج شده اند.

کارشناسان معتقدند که این روند، اگر بدون تغییر باقی بماند، می تواند به کاهش بیش تر قدرت خرید مردم و افزایش مشکلات اجتماعی منجر شود و تا زمانی که تغییرات جدی رخ ندهد، بازار خودرو در ایران همچنان به کابوسی برای خانواده ها تبدیل خواهد شد، کابوسی که حتا با بودجه ای مثل ۵۰۰ میلیون تومان، امید به خرید یک خودروی دست دوم مناسب را از بین برده است.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/1vN7Z4dm
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامضد یخ پارس سهندمشاور مالیاتیمشاوره منابع انسانیتخت خوابخرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلدفترچه یادداشت تبلیغاتیواردات از چیناکستریم VXخرید از چینخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهویزای استارتاپ فنلاندکابینت و کمد دیواری اقساطیپالت پلاستیکیکارگاه مادر و کودکتاسیس کلینیک زیباییچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستهارد باکسدستگاه برش لیزرقیمت طلای آبشدهکامیونت فورسموزبلاگ
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه