تکنولوژی نحوه تعامل میان برندها و مشتریان را به طور کامل تغییر داده است. امروزه دیگر بدون توجه به ترندهای عرصه تکنولوژی و دستاوردهای تازه در این حوزه امکان تعامل مناسب با مشتریان وجود ندارد. بسیاری از برندها برای جلب نظر مشتریان در عصر کنونی بر روی استفاده از تازه ترین تکنولوژی های ممکن سرمایه گذاری می کنند. حوزه بازاریابی به عنوان یکی از مهمترین بخش های تعامل با مخاطب هدف دارای اهمیت بسیار زیادی است. بازاریاب ها در طول یک دهه اخیر به منظور تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده از فناوری اتوماسیون کرده اند. این فناوری امکان ساماندهی برخی از بخش های بازاریابی بدون نیاز به دخالت عامل انسانی را به همراه دارد. نتیجه این امر امکان تخصیص زمان بیشتر از سوی بازاریاب ها بر روی فرآیندهای نظیر ایده یابی خلاقانه است.
عرصه بازاریابی B2B به طور سنتی دارای چالش های بسیار بیشتری در مقایسه با حوزه بازاریابی B2C است. همین امر توجه به این حوزه از نظر کاربست تکنولوژی های تازه برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را حساس تر کرده است. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از نکات مهم برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان در قالب ترندهای دنیای تکنولوژی است. این امر وجهه حرفه ای برندها و همچنین تعامل شان با مشتریان را بهبود می بخشد.
استفاده از قالب های ترغیب کننده
کسب و کارها همیشه به دنبال تعامل بیشتر با مشتریان هستند. حتی اگر در این میان بر روی برخی از کاربران ساده سایت برند نیز سرمایه گذاری کنیم، امکان دریافت نتیجه بهتر فراهم خواهد بود. امروزه بازاریاب ها در سایت رسمی برند گزینه درج ایمیل، شماره همراه و دیگر اطلاعات دلخواه از سوی کاربران را اضافه می کنند. این اطلاعات کاربرد بسیار زیادی برای بازاریاب ها به منظور تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف دارد. شاید در ابتدا برخی از بازاریاب ها نسبت به این نکته روی خوش نشان ندهند، اما به لطف فناوری هوش مصنوعی و پدیده اتوماسیون بازاریابی گردآوری داده های موردنظر و طبقه بندی شان بدل به امری ساده و تاثیرگذار شده است.
مطلب مرتبط: بهبود کیفیت بازاریابی B2B در 4 گام
استفاده از قالب های ترغیب کننده برای تعامل بهتر با مشتریان امر ساده ای نیست. بسیاری از برندها در این مسیر با مشکلات جدی مواجه می شوند. گاهی اوقات مفاهیم موردنظر برندها دارای وجهه بسیار حرفه ای است بنابراین در عمل نیاز به ساده سازی مفاهیم به طور قابل ملاحظه ای احساس می شود. اگر این امر مهم مدنظر برندها قرار نداشته باشد، باید به طور کامل نسبت به فعالیت برند تجدیدنظر صورت گیرد. استفاده از فرمت ویدئو یا حتی برگزاری وبینار برای توضیح برخی از مفاهیم اساسی در حوزه کسب و کار گزینه جذابی خواهد بود. همچنین امکان رونمایی از محصولات به صورت آنلاین و پاسخگویی به پرسش های مشتریان نیز دور از ذهن نیست.
کسب و کارها برای جلب نظر مشتریان از طریق سایت شان باید به نکات متعددی توجه نمایند. گاهی اوقات یک برند برای تبلیغ مربوط به رویدادش اقدام به نمایش محتوای تبلیغاتی بسیار زیادی در سایت خود می کند. این امر بیشتر موجب دلسردی کاربران نسبت به حضور در سامانه موردنظر و حتی تعامل بیشتر با برند می شود بنابراین باید سادگی را در تمام بخش های تعامل با مخاطب هدف در ذهن داشته باشیم.
استفاده از اتوماسیون در بازاریابی ایمیلی
استفاده از ایمیل به عنوان یک ابزار بازاریابی هنوز هم طرفدارهای بسیار زیادی دارد. دلیل این امر تاثیرگذاری بالای این الگوی بازاریابی است. خوشبختانه دیگر نیازی به استفاده از شیوه های سنتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در قالب بازاریابی ایمیلی نیست. هوش مصنوعی و تکنولوژی اتوماسیون کمک بسیار زیادی به برندها کرده است. این امر موجب ترغیب شمار بالایی از کسب و کارها به سمت شروع دوباره فرآیند بازاریابی ایمیلی شده است. مهمترین مسئله در این میان کاهش نیاز به ارزیابی مداوم وضعیت کمپین با استفاده از سامانه های اتوماسیون است. نتیجه این امر صرفه جویی قابل ملاحظه در زمان بازاریاب ها خواهد بود. همچنین دیگر نیازی به حضور مداوم بازاریاب ها و نظارت شان بر وضعیت کمپین نیست.
تولید محتوا براساس سلیقه مشتریان
مشتریان در بازارهای مختلف دارای سلیقه های متفاوتی هستند. یکی از اشتباهات اساسی در زمینه بازاریابی B2B مربوط به تلاش برای کاربست بدون تغییر الگوهای عرصه B2C است. محتوای بازاریابی در عرصه B2B باید به پرسش های تخصصی از سوی مشتریان پاسخ دهد. از آنهایی که برندها در حوزه B2B بیشتر با شرکت ها و موسسه های تجاری به عنوان مشتری نهایی مواجه هستند، باید نسبت به ارائه پاسخ های دقیق و قانع کننده به طرف مقابل اقدام نمایند. در غیر این صورت شانسی برای فروش مناسب به مشتریان نخواهند داشت. این امر در بلندمدت تاثیر به شدت منفی بر روی وضعیت برندها بر جای می گذارد.
استفاده از داده های مرتبط با سلیقه مشتریان کار سختی نیست. برندها به عنوان عنصری مهم در عرصه بازاریابی B2B رفتاری مشابه مشتریان حقیقی دارند. این امر امکان استفاده از شیوه های ارزیابی رفتار برندها در زمینه خرید محصولات موردنیازشان را فراهم می سازد. دنیای تکنولوژی در این زمینه نیز به کمک بازاریاب ها آمده است. امروزه پلتفرم های بسیار زیادی نظیر گوگل اطلاعات مهمی در اختیار برندها برای بازاریابی در قالب B2B و B2C قرار می دهند بنابراین نیازی به نگرانی در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهد بود.
استفاده از داده های تاثیرگذار برای بهبود وضعیت بازاریابی امری ضروری در تمام حوزه هاست بنابراین باید پیش از نمایش عمومی محتوای بازاریابی دست کم دو بار آن را مورد ارزیابی دوباره قرار داد. در غیر این صورت امکان بروز هر خطا و شکستی وجود دارد. بسیاری از برندها به دلیل عدم رعایت این نکته به ظاهر ساده با مشکلات زیادی در زمینه پاسخگویی به مشتریان مواجه می شوند.
استفاده درست از لینکدین
بازاریابی B2B دارای وجهه بسیار رسمی تری در مقایسه با دیگر الگوهاست. برندها باید برای تعامل با دیگر کسب و کارها در این عرصه وجهه رسمی و حرفه ای از خودشان نشان دهند. یکی از بهترین پلتفرم ها برای بازاریابی B2B لینکدین است. دلیل این انتخاب ماهیت کسب و کارمحور لینکدین است. بازاریابی در این پلتفرم امکان یافتن مخاطب هدف به سادگی هرچه تمام تر را در پی دارد.
اگر برندها در شبکه های اجتماعی رایج مانند اینستاگرام در تلاش برای بازاریابی B2B باشند، نتیجه دلخواه شان بسیار سخت و دیر به دست می آید. درست به همین خاطر بسیاری از کسب و کارهای فعال در عرصه B2B هرگز به فکر بازاریابی آنلاین نمی افتند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت.
مطلب مرتبط: B2B و نکاتی ویژه
امروزه دنیای بازاریابی دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است. برخی از برندها در این میان توانایی انطباق پذیری بهتری با تغییرات پیش روی دارند. عرصه B2B به دلیل دشواری های سنتی که در مقایسه با دیگر حوزه های بازاریابی دارد، به طور معمول کمتر مورد توجه کارشناس ها قرار می گیرد. اگر به نکات ذیل در زمینه بازاریابی توجه ویژه ای نماییم، امکان بهبود وضعیت بازاریابی برند در بلندمدت فراهم خواهد شد. امروزه گریزی از کاربست تکنولوژی های نوین در عرصه بازاریابی و به طور کلی کسب و کار نیست بنابراین باید نسبت به استفاده از ترندها و دستاوردهای تازه اقدام نماییم.