شبکه های اجتماعی از سال ۲۰۱۴ رشد وسیعی پیدا کرده اند و با توجه به نفوذ بالا در افراد، می توانند راهکار بسیار خوبی برای بازاریابی آنلاین باشند.
درسال های گذشته، افزایش رقابت و فضای شلوغ شبکه های اجتماعی همچنین موج الگوریتمی شدن این شبکه ها، باعث شده است که تمام کسب وکارها از رسانه های اجتماعی برای بازاریابی فعالیت های شان استفاده کنند. تحقیقی که در مورد کسب وکار و شبکه های اجتماعی در سال ۲۰۱۴ انجام شد، نشان می داد ۸۱درصد کسب وکارهای کوچک و متوسط از شبکه های اجتماعی برای بازاریابی استفاده می کنند. ممکن است در حال حاضر این میزان بسیار بیشتر باشد. همچنین یافته ها نشان می دهد که استفاده شبکه های اجتماعی در افراد از ۷درصد در سال ۲۰۰۵ به ۶۵درصد در سال ۲۰۱۵ رسیده که نشان دهنده این حقیقت است که رقابت در شبکه های اجتماعی به بالاترین میزان رسیده است.
اگر شما در سال ۲۰۱۱ در اینستاگرام یا پینترست حساب کاربری داشتید، ممکن بود جزو افراد نادری بودید که از این شبکه ها استفاده می کنند، یا اگر شرکت شما در سال در ۲۰۱۳ از فیس بوک برای تبلیغات اینترنتی خود استفاده می کرد، از خیلی از شرکت های دیگر جلو بود. امروزه تبلیغات در فیس بوک، چارچوبی استاندارد برای برندها است و سازمان ها، شبکه سازی در شبکه های اجتماعی را بسیار جدی گرفته اند. در حال حاضر به دلیل افزایش رقابت، خلاقیت، استراتژی سازی و ایده پروری مناسب، بازاریابی در شبکه های اجتماعی بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد.
فیس بوک در سال ۲۰۱۰ تلاش کرد راهکارهایی را برای نظم دادن به بازاریابی شبکه های اجتماعی ایجاد کند. این راهکار یک لینک اخبار (news feed) آپدیت شده بود و محتوایی را که عموما توسط یک کاربر دیده یا جست وجو می شود بدون در نظر گرفتن ترتیب زمان انتشار آن، پخش می کرد. با این کار فیس بوک اطمینان می داد که اثربخش ترین کیفیت محتوا را به کاربران نشان می دهد. از آن زمان به بعد، اکثر شبکه های اجتماعی از همین مدل برای بازاریابی محتوا استفاده کردند.
اینستاگرام، مدیوم (Medium)، توییتر (twitter) و لینکدین (LinkedIn) شبکه های اجتماعی هستند که از همین مدل استفاده کرده اند. در نتیجه، دسترسی طبیعی کاربران به این شبکه ها که از طریق موتورهای جست وجو صورت می گیرد، کاهش یافت. مطالعه هایی در این خصوص انجام شده که نشان می دهد دسترسی طبیعی فیس بوک در بازه زمانی ژانویه ۲۰۱۶ تا ژوئن ۲۰۱۶، ۵۲درصد کاهش داشته است. در سایر شبکه های اجتماعی نیز چنین اتفافی افتاده است.
با تغییر رویکرد ذهنی نسبت به شبکه های اجتماعی و استراتژی های مشخص، شما می توانید از این رسانه جدید استفاده کنید، ولی باید روی آن سرمایه گذاری کنید که بتوانید از آن بهره ببرید. در اینجا قصد داریم راه هایی را برای استفاده از شبکه های اجتماعی در کسب و کار به شما نشان دهیم:
از نسخه های پولی شبکه های اجتماعی استفاده کنید
واقعیت این است که مخاطبان شما، محتوای باکیفیتی را که عرضه می کنید دوست دارند و وقت شان را برای آن می گذارند، ولی باید بدانید که راحت ترین کار برای کاهش نرخ دسترسی طبیعی به شبکه های اجتماعی و افزایش بازدید از طریق لینک اخبار این است که در شبکه های اجتماعی از سرویس های پولی استفاده کنید. بعضی از این سرویس ها شامل سرویس های تبلیغات تقویت شده فیس بوک و توییتر هستند.
هاب اسپات (Hobspot) که شرکتی در آمریکاست و راهکارهای جامع بازاریابی و فروش را روی نرم افزارهایش ارائه می دهد، متوجه شد که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵، شرکت ها بودجه تبلیغاتی برای شبکه های اجتماعی خود را از ۱۷.۷ میلیارد دلار به ۲۳.۶ میلیارد دلار تغییر داده اند. از آنجا که پلتفرم های شبکه های اجتماعی تمام تلاش خود را برای گرفتن توجه مخاطبان به کار می برند، استفاده از سرویس های پولی که شبکه های اجتماعی عرضه می کنند، راه حیاتی برای رشد محتوای عرضه شده است. متأسفانه افراد به منفعتی که از استفاده از شبکه های پولی می برند نگاه نمی کنند و حاضر نیستند چنین سرمایه گذاری داشته باشند که در نهایت باعث عقب ماندن آنها از رقابت می شود.
روی آموزش خودتان کار کنید
برای اینکه در یک صنعت، مخصوصا رسانه اجتماعی به روز باشید باید از کارشناسان این حوزه بخواهید که به شما آموزش دهند. مهم نیست که کسب وکار شما چقدر بزرگ یا کوچک است. می توانید هر سه ماه یک بار در دوره های آموزشی آنلاین یا کلاس های حضوری شرکت و از اطلاعات آنها استفاده کنید و آن را به کارمندان خود نیز انتقال دهید.
بر روی سرویس های طرف سوم (Third Party) سرمایه گذاری کنید
باید از ابزارهای تحلیلی یا سرویس های مشاوره ای که متخصص در این زمینه هستند استفاده کنید. مطمئن باشید که شرکت شما از بابت این سرمایه گذاری، سود خوبی کسب خواهد کرد. برای اینکه برای خودتان زمان بخرید، باید نزد مشاوران بروید که این مشاور می تواند یک شخص یا یک نرم افزار باشد. به یاد داشته باشید که اکثر چیزهایی که در زندگی به دست آورده اید، چیزهایی است که بهای آن را پرداخته اید.
تنها روی چند شبکه، به صورت عمیق کار کنید
در حال حاضر و با توجه به ارتقای الگوریتم شبکه های اجتماعی، کیفیت محتوا و درگیر کردن مخاطب با آن، در دیده شدن شما بسیار مهم است. الگوریتم فیس بوک، صفحه هایی را که نرخ دیده شدن آنها از طریق جست وجوی عادی از طریق موتورهای جست وجو پایین می آید، جریمه می کند. سایر شبکه های اجتماعی هم همین کار را انجام می دهند.
با این دید، شما باید زمان خود را روی آن دسته از شبکه های اجتماعی بگذارید که بهترین کارکرد را برای شرکت شما دارند. نباید هر پلتفرم شبکه اجتماعی را که می شناسید به کار بگیرید. اگر شبکه اجتماعی شما در پینترست خیلی خوب کار می کند و از توییتر هیچ نتیجه ای نگرفته اید، باید استراتژی فعالیت تان را در توییتر مجددا بازسازی کنید یا پینترست را در اولویت قرار دهید. اگر محتوایی که عرضه می کنید هیچ ارتباطی با لینکدین ندارد، می توانید آن را در شبکه های اجتماعی دیگری عرضه کنید. می بینید که این قانون خیلی صریح و ساده است.
در دنیای پر تغییر دیجیتال، ممکن است افراد در این دام بیفتند که باید در همه جا دیده شوند. این طرز فکر باعث می شود کیفیت محتوای تان را در پلتفرم های اجتماعی نادیده بگیرید که شما را از رسیدن به هدف دور می کند. باید دقت کنید که اکثر اوقات تصمیم گیری صحیح این است که از یک شبکه اجتماعی به خاطر کم اثر بودن، خارج شوید.