بازاریابی در دنیای امروز بدون تولید محتوای جذاب و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف امکان پذیر نیست. استفاده از انواع فرمت ها مانند ویدئو، عکس، متن و حتی پادکست در این میان توجه بسیاری از برندها را به خوبی جلب کرده است. نکته مهم در این میان داشتن برنامه ای مشخص برای بازاریابی B2B است. برندها در این بخش با سایر کسب و کارها به جای مشتریان عادی سر و کار دارند. امروزه مشکلات بسیار زیادی پیش روی برندها برای بازاریابی جذاب و تاثیرگذاری در عرصه B2B است. ما در این مقاله قصد بررسی برخی از مشکلات بازاریاب ها برای تولید محتوا و بازاریابی را داریم بنابراین در ادامه در قالب چند بخش مجزا به بررسی مهمترین چالش های بازاریاب ها در عرصه B2B و راهکارهای مناسب برای آن خواهیم پرداخت.
1. ارتباط بیش از اندازه محتوا به برند با جای مخاطب هدف
محتوای بازاریابی باید همیشه در ارتباط با مخاطب هدف باشد. این امر نکته ضروری در حوزه بازاریابی محسوب می شود. بسیاری از برندها به اشتباه در عرصه بازاریابی بر روی ویژگی ها و نکات مختلف پیرامون کسب و کارشان متمرکز می شوند.
مطلب مرتبط: 10 استراتژی برتر بازاریابی در حوزه B2B
محتوای بازاریابی باید همیشه با توجه به مخاطب هدف طراحی شود. بسیاری از برندها این نکته مهم را مدنظر ندارند بنابراین محتوای بازاریابی آنها در عمل تعریف اغراق آمیز از کسب و کارشان محسوب می شود. مشکل موردنظر فقط مخصوص به کسب و کارهای کوچک نیست. امروزه بسیاری از برندهای بزرگ نیز همین مشکل را دارند. اگر نگاهی عمیق به کمپین های بازاریابی موفق در عصه B2B داشته باشیم، اغلب آنها با بررسی نیازهای جاری مخاطب هدف اقدام به ایجاد ارتباط میان آن و فعالیت جاری برندشان کرده اند.
راهکار موردنظر برای بخش کنونی بسیار ساده و در عین حال مهم است. امروزه اغلب برندها دارای تیم های بازاریابی مناسبی هستند. نکته مهم در این میان درخواست از تیم بازاریابی برای بررسی دقیق سلیقه مخاطب هدف و سپس تولید محتوا براساس آن است. اگر ما همین نکته کوچک را مدنظر قرار دهیم، بسیاری از مشکلات بازاریابی مان حل خواهد شد. امروزه برخی از بازاریاب ها و برندها حوصله مطالعه پیرامون مشتریان شان را ندارند. این امر موجب ناتوانی آنها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و جلب نظرشان خواهد شد. پس از آنکه یک برند تصمیم برای بازاریابی در عرصه B2B گرفت، باید به دقت ویژگی های مخاطب هدفش را بررسی کند. این امر چشم انداز وسیع تری به بازاریاب ها برای تولید محتوا خواهد داد. بازاریابی، به ویژه در حوزه B2B، فرآیندی بلندمدت محسوب می شود بنابراین با تلاش برای مدیریت این فرآیند در بازه زمانی کوتاه موفق به کسب نتایج دلخواه نخواهیم شد.
2. فقدان استراتژی محتوایی
توسعه محتوا بدون داشتن برنامه ای مشخص کار دشواری خواهد بود. براساس مطالعه ما در موسسه ClickZ نزدیک به 70 درصد از بازاریاب ها در صورت فقدان برنامه محتوایی دقیق موفق به تولید کمپین تاثیرگذار نمی شوند. این نکته اهمیت بسیار زیادی برای مخاطب هدف دارد. همه ما تجربه مشاهده محتوای بی کیفیت و شلخته را داشته ایم. دلیل این امر عدم برنامه مشخص تیم بازاریابی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. وقتی برنامه مشخصی برای ساماندهی محتوا وجود نداشته باشد، نتیجه کار محتوایی به هم ریخته و نامنظم خواهد بود.
راهکار اساسی برای غلبه بر فقدان نظم و استراتژی در عرصه بازاریابی توجه به ماهیت جمعی بازاریابی است. ما باید در شرکت مان کار گروهی را تقویت نماییم. در غیر این صورت توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نخواهیم داشت. مزیت اصلی همکاری میان بخش های مختلف شرکت برای تولید محتوا امکان استفاده از نظرات مختلف و بهبود کیفیت نهایی کار است.
متاسفانه بسیاری از برندها فقط از یک بازاریاب برای تولید محتوا استفاده می کنند. همچنین تمایلی برای همکاری میان بخش های مختلف در راستای تولید محتوای جذاب بازاریابی نشان نمی دهند. نتیجه این امر تولید محتوای بی کیفیت از سوی برندهاست. هرچه همکاری تیم مدیریت مرکزی شرکت برای تولید محتوا با همکاری تمام بخش ها بیشتر باشد، نتیجه نهایی کار بهتر از آب درخواهد آمد بنابراین وظیفه شما به عنوان مدیرعامل یا مسئول بخش بازاریابی تقویت تمایل بخش های مختلف برای همکاری در فرآیند بازاریابی خواهد بود.
3. ناهماهنگی میان بخش بازاریابی و فروش
محتوای بازاریابی همیشه با هدف فروش بیشتر در تعامل عملی با مشتریان تولید می شود. امروزه یکی از چالش های اصلی کسب و کارهای B2B فقدان هماهنگی میان بخش فروش و بازاریابی است. این امر موجب تاثیرگذاری اندک کمپین های بازاریابی بر روی مشتریان می شود. وقتی میان بخش بازاریابی و فروش هماهنگی برای پیشبرد کارهای جاری نباشد، چنین مشکلی دور از ذهن نخواهد بود.
بازاریابی در عصر کنونی ارتباط نزدیکی با بخش فروش و روابط عمومی دارد. هدف اغلب برندها از فعالیت در عرصه کسب و کار کسب سود است. نکته مهم در این میان برنامه ریزی درست برای دستیابی به هدف موردنظر است. اگر ما به خوبی برای ایجاد هماهنگی در بخش های مختلف، به ویژه بازاریابی و فروش، اقدام نکنیم، بخش قابل توجهی از سودمان کاهش خواهد یافت.
راهکار مناسب برای ایجاد هماهنگی بیشتر میان بخش بازاریابی و فروش تخصیص فضایی واحد به هر دو تیم است. این امر هماهنگی و ارتباط روزانه بیشتری میان بخش های مختلف ایجاد خواهد کرد. در نتیجه میزان ناهماهنگی میان آنها کاهش خواهد یافت. نکته مهم بعد در این میان تقویت تمایل هر دو تیم برای همکاری نزدیک با هم است. این امر شامل بررسی استراتژی های بازاریابی و فروش به صورت همزمان از سوی اعضای هر دو بخش است. نتیجه این امر امکان استفاده از توصیه های کاربردی و نزدیک ساختن نظرات مختلف به هم خواهد بود.
4. فقدان ارتباط میان محتوا با سبک زندگی مخاطب
کمپین های بازاریابی باید حال و هوای عادی و مرتبط با زندگی مردم را داشته باشد. نکته مهم درخصوص فعالیت بسیاری از برندها در خلاف مسیر این امر است بنابراین ما در عمل کمپین هایی بیش از اندازه فانتزی را مشاهده می کنیم. هرچه ارتباط میان کمپین بازاریابی برند ما و شیوه زندگی مخاطب هدف بیشتر باشد، توانایی تاثیرگذاری بیشتری بر روی وی خواهیم داشت. این امر در مورد فعالیت در عرصه بازاریابی B2B و تعامل با شرکت های دیگر نیز اهمیت دارد. کمتر مشتری تمایل به خرید از برندی با تبلیغات عجیب و غریب دارد بنابراین شما باید در وهله نخست خود را به زندگی جاری و روزمره مخاطب هدف نزدیک سازید.
استفاده از فناوری های نوین برای درک بهتر زندگی مشتریان ایده مناسبی است. نرم افزارهای دارای هوش مصنوعی توانایی پردازش و تحلیل دامنه وسیعی از اطلاعات در مدت زمانی اندک را دارد بنابراین شما باید نسبت به کاربست شیوه های نوین در زمینه جمع آوری اطلاعات از مشتریان هدف تان دقت لازم را داشته باشید. بسیاری از برندها در این زمینه همکاری نزدیک با شرکت های توسعه دهنده هوش مصنوعی دارند. مزیت اصلی این امر امکان استفاده از نرم افزارهای اختصاصی برای برندتان خواهد بود بنابراین همیشه رابطه نزدیک میان کسب و کارتان و شرکت های توسعه دهنده فناوری هوش مصنوعی ایجاد نمایید.
5. فقدان عنصر قهرمانی در کمپین
کمپین های بازاریابی باید همیشه یک عنصر اصلی برای تبدیل محتوا به کلید قهرمانی داشته باشد. این امر شامل یک شعار، تصویر یا عکس منحصر به فرد است. هدف اصلی در اینجا ماندگاری بالای نام و محتوای بازاریابی برندمان در ذهن مخاطب هدف است. اگر این نکته را مورد توجه قرار ندهیم، توانایی جلب نظر مخاطب هدف را نخواهیم داشت.
مطلب مرتبط: B2B و نکاتی ویژه
همکاری با بازاریاب های حرفه ای و استفاده از توصیه های کاربردی مهمترین پیشنهاد ما برای غلبه بر مشکل مورد بحث در این بخش است. بدون تردید بسیاری از برندها نسبت به رفع این مشکل اقدامات مناسبی انجام داده اند بنابراین تلاش برای الگوبرداری از آنها نیز ایده مناسبی خواهد بود.
امروزه تولید محتوا در زمینه بازاریابی B2B دشواری های بسیار زیادی دارد. فرآیند بازاریابی و تولید محتوا به هیچ وجه ساده نیست. نکته مهم در این میان تلاش برای پرهیز از اشتباهات و مشکلات ساده در این زمینه است. هدف مقاله کنونی نیز بررسی برخی از چالش های این حوزه و ارائه راه حل های مناسب بود.