وقتی شما به عنوان یک کسب و کار کوچک مشغول فعالیت هستید، بحث مالی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. اغلب کسب و کارهای کوچک در ابتدای مسیر فعالیت شان دارای بودجه های عظیم نیستند بنابراین باید فرآیندهای مختلف شان را با کمترین هزینه ممکن ساماندهی نمایند. یکی از حوزه های مهم برای سرمایه گذاری از سوی هر کسب و کار بخش تبلیغات است. امروزه برندهای مختلف بودجه های چند میلیون دلاری برای موفقیت در این حوزه اختصاص می دهند. اگر شما نیز به دنبال موفقیت در این عرصه هستید، باید الزامات تبلیغات با توجه به بودجه محدود برندتان را مدنظر قرار دهید. امروزه گوگل مهم ترین پلتفرم برای تبلیغات برندها محسوب می شود. اغلب کاربران برای جست وجوی محتوای مورد علاقه شان به سراغ گوگل می روند. این امر همراه با خدمات گسترده گوگل به خوبی تاثیرگذاری آن بر روی بازار کسب و کار را نشان میدهد.
بسیاری از برندها بدون توجه به بودجه در دسترس شان به دنبال همکاری تبلیغاتی با گوگل هستند. اگر شما برنامه دقیقی در مورد همکاری تان با گوگل نداشته باشید، از همان ابتدا با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهید. شد. این امر موجب بروز مشکلات مالی و حتی ورشکستگی کسب و کارهای تازه تاسیس می شود. بدون تردید تبلیغات در گوگل نیازمند صرف هزینه است، اما نکته مهم امکان مدیریت هزینه ها در تبلیغات گوگل است بنابراین در ادامه مقاله کنونی به بررسی برخی از تکنیک ها و نکات کاربردی برای تبلیغات با بودجه محدود در گوگل خواهیم پرداخت.
امروزه گوگل بر دنیای آنلاین سیطره قابل توجهی دارد. این امر موجب مراجعه به مراتب کمتر کاربران به سایت هایی نظیر یاهو یا MSN شده است. وقتی شما با یکی از غول های دنیای آنلاین طرف هستید، باید برنامه ای مشخص برای بازاریابی و تبلیغات داشته باشید. برخی از برندها در تلاش برای برنامه ریزی دقیق تمام فرآیندها یا برعکس، عدم برنامه ریزی به طور کلی هستند. این امر دو حالت افراطی در زمینه مدیریت تبلیغات در گوگل را نشان می دهد. نکته مهم در این میان سازگاری با فرآیند برنامه ریزی کسب و کار و سپس تلاش برای ایجاد انعطاف پذیری در برنامه کسب و کار است.
1. تعیین هدف مشخص
پیش از تعیین هدف یا اهداف فعلی برای تبلیغات در گوگل باید به تصویر کلی برندمان نگاه کنیم. بخش تبلیغات نیز مانند هر حوزه دیگری در بخش کلی مدیریت کسب و کار قرار دارد. برخی از برندها بدون در نظر گرفتن شرایط برند و وضعیت کسب و کار اقدام به تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و بازاریابی در گوگل می کنند. این امر همیشه موجب ایجاد تعارض میان وضعیت برند و کمپین های تبلیغاتی خواهد شد. اهداف بازاریابی و تبلیغات باید تصویر کلی برند شما را توسعه دهد. این امر به شیوه های مختلفی امکان پذیر است بنابراین پیش از اجرای کمپین بازاریابی و تبلیغات باید به خوبی نسبت به آن فکر کنید.
مطلب مرتبط: کاهش هزینه ها و افزایش بازدیدکننده با تبلیغات گوگل
برخی از برندها در تلاش برای طراحی تبلیغات به منظور فروش بیشتر در بازارهای مختلف هستند. این امر با هدف برندهای دیگر در زمینه بهبود رابطه با مشتریان با حتی افزایش شهرت و اعتبار تفاوت دارد. امروزه گوگل پیش از طراحی کمپین تبلیغات از برندها درباره هدف شان سوال می کند. این امر اهمیت بسیار زیادی در ساماندهی مناسب کمپین ها دارد. برخی از کارآفرینان، به ویژه در کسب و کارهای نوپا، هرگز به هدف اصلی کمپین تبلیغاتی شان فکر نمی کنند. این امر هزینه برندها در حوزه تبلیغات را بیفایده باقی می گذارد.
امروزه گوگل به برندها در صورت ارائه اطلاعات دقیق از هدف شان برای برگزاری کمپین بازاریابی و تبلیغاتی تخفیف مناسبی می دهد بنابراین برای استفاده از تخفیف موردنظر شده هم باید اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت تبلیغاتی برند و اهداف تان بیان نمایید. یکی دیگر از خدمات جذاب گوگل مربوط به تعیین حداکثر مبلغ موردنظر برای هزینه در حوزه تبلیغات است. استفاده از این شیوه امکان محدودسازی صرف هزینه و همچنین مدیریت بهتر شرایط را به همراه دارد. این امر در کنار هدف گذاری مشخص بر روی مخاطب هدف شرایط به مراتب بهتری برای برندها در زمینه دسترسی به مخاطب هدف را ایجاد می کند. امروزه اغلب کاربران تمایلی برای مشاهده تبلیغات برندهای گوناگون ندارند. این امر ضرورت شخصی سازی محتوای تبلیغاتی را بیش از هر زمان دیگری بیان می کند بنابراین شما باید به خوبی با الزامات این حوزه آشنایی داشته باشید. در غیر این صورت وضعیت تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شدت دشوار خواهد شد.
2. ایجاد ساختار منسجم
یکی دیگر از کارهای اساسی برای ساماندهی تبلیغات در گوگل ایجاد ساختار منسجم است. این امر شامل ایجاد نظم خاصی در تمام فرآیندهای تبلیغات است. برخی از برندها در زمینه مدیریت کمپین اعتماد بیش از اندازه ای به توصیه های گوگل دارند. اگرچه توصیه های گوگل برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کاربرد دارد، اما به هیچ روی کافی نیست. شما به عنوان یک برند فعال باید خودتان نیز برنامه های مشخصی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داشته باشید.
نکته مهم درخصوص ایجاد ساختار منسجم پیروی از تصویر کلی برند است. ما در بخش نخست اقدام به ایجاد تصویر پهناوری از کسب و کارمان کردیم. این امر مزیت های بسیار زیادی برای مدیریت هرچه بهتر کسب و کار دارد. یکی از نکات مهم در این میان توجه به وضعیت انعطاف پذیری برنامه کسب و کار است. هرچه شما ساختار انعطاف پذیرتری برای مدیریت کسب و کار داشته باشید، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف افزایش خواهد یافت. منظور از انسجام در این بخش امکان تغییر و انطباق پذیری با شرایط جاری در صورت بروز رویدادهای تازه در دنیای کسب و کار است. اگر شما توانایی انجام این کار را نداشته باشید، در ادامه مسیر کسب و کار و تبلیغات با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهید شد.
3. اهمیت کیفیت محتوا
شاید در نگاه نخست تلاش برای تاثیرگذاری قابل ملاحظه بر روی مخاطب هدف مدنظر هر برندی باشد، اما در عمل فقط با خلق محتوای تبلیغاتی باکیفیت امکان تحقق چنین هدفی وجود دارد. کیفیت تبلیغات در زمینه همکاری با گوگل اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه تیم فنی گوگل در صورت مشاهده محتوای تبلیغاتی بی کیفیت به سرعت اقدام به حذف آن خواهد کرد. اگر شما برای مدت زمان طولانی محتوای تبلیغاتی بی کیفیت در گوگل بارگذاری نمایید، دیگر امکان ادامه همکاری با این پلتفرم بزرگ را نخواهید داشت. دلیل این امر کاملا روشن است. گوگل به هیچ وجه تمایلی برای از دست دادن مخاطب هدفش ندارد. بنابراین شما باید مراقب کیفیت محتوای تبلیغاتی تان در این پلتفرم باشید.
مطلب مرتبط: پیشتازی گوگل در دنیای تبلیغات آنلاین
همکاری با تیم های بازاریابی و طراحان تبلیغات حرفه ای شانس برندها برای موفقیت در تبلیغات مبتنی بر گوگل را افزایش می دهد. همچنین الگوبرداری از تبلیغات موفق در این پلتفرم نیز گزینه جذابی خواهد بود. نکته مهم در این میان ایجاد تغییراتی در وضعیت کمپین برندتان با الگوهای مدنظر است. تقلید کاملا دقیق از کمپین های موفق موجب واکنش منفی کاربران در فضای آنلاین خواهد شد بنابراین شما باید ایده تازه ای برای ترکیب با موفقیت دیگر برندها در اختیار داشته باشید.
4. استفاده از کلیدواژه های طولانی
استفاده از کلیدواژه های طولانی یکی از نکات مهم برای تبلیغات موفق در گوگل است. امروزه بسیاری از کاربران برای جست وجوی محتوای موردنیازشان در گوگل از کلیدواژه های ترکیبی و طولانی استفاده می کنند. الگوی مدیریت سئو سنتی براساس کاربست کلیدواژه های کوتاه گسترش یافته است. با این حال اگر شما در تلاش برای تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب هدف هستید، باید نسبت به کلیدواژه های طولانی نیز توجه نشان دهید.
امروزه برخی از کاربران برای جست وجوی محتوا در شبکه های اجتماعی و گوگل از قابلیت جست وجوی صوتی استفاده می کنند. شاید یک دهه پیش فناوری جست وجوی صوتی بسیار نوآورانه به نظر می رسید. این امر بسیاری از کارآفرینان را نسبت به آن بی توجه ساخته بود. نکته مهم در این میان پیشرفت الگوهای جست وجو از سوی کاربران در گوگل است بنابراین شما نیز باید همگام به این تغییرات نسبت به بهبود وضعیت کاربست کلید واژههای مناسب اقدام نمایید.
5. اطمینان از کیفیت صفحه اصلی تبلیغات
امروزه اغلب تبلیغات در گوگل شامل درج یک آگهی با تیتری جذاب برای ترغیب کاربران به منظور کلیک بر روی آن است. شاید در نگاه نخست آگهی موردنظر بیشترین اهمیت برای جلب نظر کاربران را داشته باشد، اما نکته مهم پیرامون صفحه اصلی تبلیغات است. امروزه بسیاری از برندها در فرآیند طراحی کمپین تبلیغاتی به صفحه اصلی برای هدایت کاربران به آن توجه ندارند. نتیجه این امر ناتوانی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود.
برخی از کمپین های تبلیغاتی به دلیل اختصار بیش از حد موجب بروز کج فهمی های بسیار زیادی می شود. برخی از برندها در این میان متحمل ضررهای هنگفتی می شوند. به عنوان مثال، اگر شما در زمینه فروش شامپو فعالیت دارید، باید نسبت به استفاده تبلیغات مناسب برای جلب نظر تمام مشتریان با سلیقه های مختلف اقدام نمایید. در غیر این صورت کمپین شما فقط دامنه محدودی از مشتریان را جذب خواهد کرد. همچنین باید از بیان عبارت های دارای ایهام در تبلیغات پرهیز کنید. اگر انتظار خاصی در مشتریان با مشاهده تبلیغات شما ایجاد شود، در صورت ناتوانی برای مدیریت آن انتظار با بی توجهی گسترده کاربران مواجه خواهید شد. بسیاری از برندها در عمل با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می کنند بنابراین شما باید در فرآیند تعامل با مخاطب هدف چنین نکته ای را مدنظر داشته باشید.
مطلب مرتبط: اشتباهات رایج تبلیغات در گوگل
6. بیان نکات به اندازه کافی
رعایت اختصار برای بازاریابی و تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف ایده تازه ای نیست. بسیاری از برندها برای افزایش جذابیت کمپین تبلیغاتی شان به دنبال بیان پیام اصلی در قالب عبارت های کوتاه یا حتی برخی از کلمات جداگانه هستند. این امر تاثیر منفی بر روی وضعیت برندها دارد. دلیل آن اختصار بیش از اندازه پیام اصلی برند خواهد بود. شما در زمینه بازاریابی و تبلیغات پیام اصلی تان را به خوبی بیان نمایید. این امر نیازمند هنر بیان خلاصه و کوتاه پیام اصلی و در عین حال تمرکز بر روی انتقال تمام نکات است. بدون تردید این امر چالش بزرگی پیش روی برندها محسوب میشود. توصیه مناسب برای مدیریت این بحث توجه به کمپین های موفق در گوگل است. شما با اقتباس از کمپین های موفق امکان ساماندهی هرچه سریع تر وضعیت برندتان را خواهید داشت.
برخی از برندها علاقه زیادی به استفاده هشتگ با تصاویر شلوغ در کمپین های شان دارند. یکی از نکات مهم در زمینه بازاریابی و تبلیغات ضرورت رعایت وجه ساده کار است. شاید تا یک یا دو دهه پیش کمپین های شلوغ جذابیت خاصی برای مخاطب هدف داشت، اما اکنون سلیقه کاربران به طور کامل تغییر کرده است. اگر شما علاقه مند به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستید، باید به خوبی با شرایط تازه سازگاری پیدا کنید. تلاش برای استفاده از ایده های ساده و در عین حال جذاب بهترین گزینه برای موفقیت تبلیغاتی در گوگل خواهد بود.
7. توجه به خودکارسازی فرآیندها
امروزه فناوری هوش مصنوعی کاربردهای بسیار زیادی در حوزه کسب و کار دارد. متاسفانه هنوز هم برخی از برندها نسبت به کاربست این فناوری در زمینه تبلیغات و بازاریابی تردید دارند. مدیریت بازخوردهای کاربران نسبت به تبلیغات مختلف یکی از فرآیندهای زمانبر است. استفاده از روبات های دارای هوش مصنوعی امکان مدیریت این بخش در کمترین زمان ممکن را فراهم می سازد. شما به این ترتیب فرصت کافی برای رسیدگی به سایر بخش های مهم کسب و کارتان را خواهید داشت.
استفاده از ابزارهای دارای هوش مصنوعی مزیت صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های کسب و کار را دارد. اگر شما بودجه محدودی برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارید، استفاده از ابزارهای هوشمند بهترین گزینه خواهد بود. نکته مهم در این میان همکاری با یک کارشناس برای نظارت کلی بر روی عملکرد ابزارهای موردنظر است. بدون تردید چنین وضعیتی در مقایسه با همکاری با تعداد بالایی از کارشناس های بازاریابی همراه با هزینه های کمتری خواهد بود.
8. استفاده بهینه از افزونه ها
استفاده از افزونه ها برای تبلیغات بهتر یکی از نوآوری های گوگل محسوب می شود. این امر فرصت درج شماره تماس یا سایر اطلاعات ضروری در کنار آدرس سایت را می دهد. وقتی کاربران محتوایی را در گوگل جست وجو می کنند، یک یا دو نتیجه نخست همیشه سایت های طرف قرارداد تبلیغاتی با گوگل خواهد بود. استفاده از افزونه های تبلیغاتی امکان درج شماره تماس به صورت مستقیم در کنار آدرس سایت را می دهد بنابراین کاربران بدون نیاز به بارگذاری سایت شما امکان برقراری تماس و ثبت سفارش را خواهند داشت. شاید در نگاه نخست این فرآیند بسیار ساده به نظر برسد، اما در عمل تاثیرگذاری قابل توجهی بر روی وضعیت مخاطب هدف دارد. امروزه بسیاری از کاربران با استفاده از گوشی های هوشمند اقدام به جست وجوی محتوا در گوکل می کنند بنابراین استفاده از افزونه تبلیغاتی نقش مهمی در ترغیب کاربران برای برقراری تماس مستقیم خواهد داشت.
امروزه برندها باید راهکارهای متنوعی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را مدنظر قرار دهند. در غیر این صورت شانس چندانی برای تاثیرگذاری بر روی کاربران نخواهند داشت. یکی از راهکارهای مناسب استفاده از افزونه های گوگل است. نکته مهم در این میان تنوع افزونه های گوگل است. شما علاوه بر شماره تماس امکان درج آدرس یا حتی قیمت محصول موردنظر را نیز دارید. با این حساب شانس شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شدت افزایش خواهد یافت.
9. استفاده از کلیدواژه های منفی
استفاده از کلیدواژه ها برای جلب نظر مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. با این حال گاهی اوقات ما علاقه مند به عدم نمایش محتوای تبلیغاتی برندمان برای دامنه خاصی از کاربران هستیم. این امر با هدف پرهیز از نمایش محتوای تبلیغاتی به مخاطب بی علاقه به کسب و کار صورت می گیرد. با این کار میزان نارضایتی از محتوای تبلیغاتی برندها به شدت کاهش خواهد یافت.
گوگل امکان درج کلیدواژه های مشخص برای پرهیز از نمایش محتوای تبلیغاتی را فراهم کرده است. مهم ترین نکته در این میان انتخاب درست کلیدواژه های منفی است. در غیر این صورت شاید محتوای شما برای برخی از کاربران علاقهمند به برندتان به نمایش درنیاید.
مطلب مرتبط: موفقیت تبلیغاتی بیشتر در گوگل با چند راهکار طلایی
10. ارزیابی همه امور تبلیغاتی
ارزیابی وضعیت کمپین تبلیغاتی در گوگل نقش مهمی برای ادامه همکاری با این غول دنیای آنلاین دارد. تمام برندها پس از صرف هزینه و زمان برای تبلیغات علاقه مند به آگاهی از وضعیت کمپین شان هستند. خوشبختانه گوگل ابزارهای ارزیابی متنوعی در اختیار برندها قرار داده است. این امر در کنار گزارش دقیق و اطلاعات جامع کار را برای برندها ساده خواهد کرد. نکته جالب اینکه اطلاعات و ابزارهای موردنظر به صورت رایگان در اختیار برندها قرار می گیرد.
اغلب برندها علاقه مند به همکاری مداوم با گوگل هستند. نکته مهم در این میان ارزیابی کمپین های تبلیغاتی قبلی برای طراحی نمونه های بهتر در آینده است. بنابراین شما باید ارزیابی وضعیت کمپین ها را در دستور کار برندتان قرار دهید.