شرکت گوگل یکی از بزرگترین غول های دنیای دیجیتال محسوب می شود. امروزه اغلب کاربران برای جست وجو محتوای موردنظرشان از گوگل استفاده می کنند. توسعه خدمات این غول آنلاین در طول چند سال اخیر کاربردهایش برای کاربران را به شدت افزایش داده است. ساماندهی یوتیوب به عنوان بزرگترین پلتفرم پخش ویدئوی آنلاین، ایجاد تحول در سرویس ایمیل و بسیاری نکات دیگر موجب ایجاد فاصله ای معنادار میان گوگل و سایر رقبا مانند یاهو و MSN شده است.
شرکت مادر گوگل به نام آلفابت برنامه های بسیار جالبی برای توسعه گوگل دارد. این برنامه ها تا به حال موجب توسعه سریع و شگفت انگیز این پلتفرم شده است. نکته جالب اینکه موقعیت فعلی گوگل به هیچ وجه برای مدیران آلفابت راضی کننده نیست. آنها در پی ایجاد تحولات تازه در حوزه فعالیت برند تابعه شان هستند. سرمایه گذاری عظیم آلفابت بر روی فناوری هوش مصنوعی، خودروهای بدون راننده و سرویس های ابری به خوبی بیانگر این امر است. چالش اصلی گوگل در برخی از حوزه های تازه مدنظرش فعالیت وسیع بسیاری از برندها از مدت ها قبل در چنین حوزه هایی است. تیم مدیریتی گوگل با همراهی آلفابت از امکان موفقیت در این حوزه ها اطمینان دارد.
یکی از پرسش های اصلی به هنگام مواجهه با کسب و کار گوگل نحوه درآمدزایی چنین برندی است. به راستی گوگل هزینه موردنیاز برای طرح های خود را از کجا تامین می-کند؟ در این مورد باید به چند نکته مهم توجه داشت. گوگل بسیاری از خدمات خود در حالت پیشرفته را به فروش می رساند. به عنوان مثال، برای استفاده از فضای بیشتر در سرویس ایمیل باید هزینه اشتراک پرداخت کنیم. به طور معمول این هزینه فقط برای برندها و شرکت ها مورد نیاز خواهد بود، بنابراین کاربران عادی بدان توجه نخواهند کرد. نکته بعد در مورد اهمیت تبلیغاتی گوگل است. امروزه بسیاری از برندها برای توسعه کسب و کارشان به سراغ تبلیغات آنلاین می روند. در این فضا دو غول اصلی وجود دارد: نخست گوگل و سپس فیس بوک. افزایش تمایل برندها در طول چند سال اخیر به تبلیغات آنلاین موجب بهبود وضعیت مالی گوگل و به طور مشابه فیس بوک شده است.
مطلب مرتبط: کاهش هزینه ها و افزایش بازدیدکننده با تبلیغات گوگل
براساس گزارش رسمی گوگل میزان درآمد این شرکت از تبلیغات آنلاین روز به روز در حال توسعه است. در حقیقت گوگل رهبر اصلی دنیای تبلیغات آنلاین است. به این ترتیب حضور فعال در دنیای تبلیغات آنلاین بدون همکاری گوگل امکان پذیر نیست. افزایش هزینه برندهای مختلف بر روی تبلیغات آنلاین موجب افزایش سهام کلی آلفابت می شود. به این ترتیب اکنون هر سهام آلفابت به ارزی بی سابقه 1450 دلار رسیده است. در این مقاله هدف اصلی من بررسی هفت نکته اساسی در مورد دلیل توسعه سریع گوگل در دنیای تبلیغات است.
1. جذابیت های تبلیغات اکتشافی و هدفمند
یکی از تازه ترین نوآوری های گوگل در عرصه تبلیغات مربوط به تبلیغات اکتشافی است. این سرویس براساس اعلام مدیران شرکت تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید. پلتفرم های هدف در این پروژه نیز یوتیوب و جی میل اند. براساس ادعای گوگل این سرویس امکان جست وجو میان تبلیغات را به کاربران می دهد. به علاوه، دیگر خبری از نمایش یک تبلیغ مشخص برای تمام کاربران یک منطقه نیست. از پایان سال 2019 در یوتیوب و جی میل براساس نوع فعالیت هر کاربر اطلاعات دقیق ارائه خواهد شد. مزیت این شیوه امکان دسترسی برنده به 3.5 میلیارد کاربر فعال در ماه است. بی تردید این دامنه آماری تاثیر بسیار زیادی بر روی وضعیت برندها خواهد داشت. به همین خاطر کارشناس ها رونمایی از سرویس تازه تبلیغاتی گوگل را همراه با افزایش ارزش کلی آن در کنار سود سرشار آلفابت می دانند. براساس گزارش خبرگزاری US News نمایش تبلیغات هدفمند در کنار ویژگی خرید درون برنامه ای بدون نیاز به خروج از اپ یا سایت موردنظر انگیزه کاربران برای خرید را دوچندان خواهد کرد. فرصت پیش روی گوگل در این زمینه جای کار بسیار زیادی دارد. دقیقا به همین خاطر دست اندر کاران گوگل در راستای رونمایی از این سرویس هیچ عجله ای ندارند. نکته جالب در این میان ثبت حق استاده انحصاری از این ایده است. به این ترتیب تا چند سال آینده سایر رقبای گوگل امکان بهره مندی از این ویژگی را نخواهند داشت.
2. تبلیغات مجموعه ای و افزایش علاقه کاربران
تبلیغات مجموعه ای (Gallery Ads) یکی دیگر از ایده های تازه و خلاقانه گوگل محسوب می شود. در این طرح برندها امکان ساماندهی تبلیغات مبتنی بر یک متن اصلی و مجموعه ای تصاویر را دارند. به این ترتیب کاربران فرصت مشاهده هشت تصویر مجزا در قالب یک تبلیغ را خواهند داشت. نکته جالب در مورد الگوی تازه تبلیغاتی گوگل عدم نیاز به اشغال فضای زیاد است. به این ترتیب فقط یک متن و تصویر اولیه برای مخاطب نمایش داده می شود. سپس با گذشت زمان تصویر اصلی تغییر خواهد کرد. همچنین کاربران در صورت علاقه امکان کلیک بر روی تبلیغ موردنظر و مشاهده هر هشت تصویر را خواهند داشت. براساس پیش بینی گوگل تبلیغات مجموعه ای توجه کاربران به تبلیغات مورد نظر را تا 25درصد افزایش می دهد.
یکی از چالش های اصلی برندها در حوزه تبلیغات آنلاین عدم توجه کاربران است. بسیاری از برندها هزینه های گزاف شان را بدون هرگونه نتیجه منطقی از دست می دهند. به این ترتیب همکاری با گوگل برای تضمین تاثیرگذاری تبلیغات ضروری خواهد بود. براساس وعده مدیران گوگل سرویس تبلیغات مجموعه ای تا سال 2020 قابل بهره برداری خواهد بود. با این حساب کارشناس های گوگل هنوز در پی ارتقای سطح کیفی این مجموعه هستند. حوزه اصلی تمرکز این الگوی تبلیغاتی گوشی های همراه است. پیش بینی کارشناس ها از درآمد 1.4 میلیارد دلاری این سرویس تبلیغات در سال 2021 حمایت دارد. با این حساب ما یک سرویس کاملا حرفه ای و تاثیرگذار را پیش روی خود داریم.
3. خرید مستقیم از گوگل
یکی از نوآوری های تاثیرگذار گوگل در سال 2019 بخش خریدش بود. این امر به کاربران امکان خرید محصولات مختلف از درون سایت گوگل را می دهد. به این ترتیب دیگر نیازی به مراجعه به صفحه فروش برندها پس از مشاهده تبلیغات شان نیست. این امر تاثیر بسیار زیادی بر روی آینده تبلیغاتی گوگل دارد. پیش از این چنین ایده ای از سوی فیس بوک نیز مورد استفاده قرار گرفته بود، با این حال نمونه گوگل دارای امکانات بسیار بیشتری است. بر این اساس کاربران امکان تجربه خرید بسیار ساده و مستقیم را خواهند داشت. در صورت بروز هرگونه مشکل جانبی نیز خدمات پشتیبانی گوکل به صورت 24 ساعته پاسخگوی مشترین خواهد بود.
براساس اظهارنظر بسیاری از کارشناس ها اقدام تازه گوگل و فیس بوک در راستای حذف فروشندگان میانی، به ویژه آمازون، از عرصه تبلیغات و فروش است. امروزه آمازون یکی از خرده فروشی های بزرگ در عرصه آنلاین محسوب می شود. افزایش قدرت تبلیغاتی این پلتفرم در طول چند سال اخیر موجب احساس خطر گوگل شده است. به این ترتیب گوگل برای جلوگیری از کاهش درآمد تبلیغاتی خود اقدام به حرکتی استراتژیک کرده است. این امر برای کاربران نیز خوشایند خواهد بود. یکی از تجربیات منفی در زمینه خرید براساس تبلیغات آنلاین ضرورت مراجعه به صفحات جانبی است. به این ترتیب دست اندرکاران گوگل دیگر نیازی به مراجعه به صفحات جانبی نخواهند داشت. گوگل پیش از رونمایی از امکان خرید مستقیم با بیش از 2 هزار برند مختلف تماس برقرار کرده است. براساس انتظار مدیران آلفابت رونمایی از این سرویس سود 4.8 میلیارد دلاری برای گوگل به همراه خواهد داشت. این امر به نوبه خود موجب افزایش سود و بودجه آلفابت نیز خواهد شد.
4. اهمیت کمپین های محلی
گوگل در فکر رونمایی از یک ابزار تازه برای کمپین های محلی نیز هست. براساس ادعای گوگل رونمایی از این ابزار موجب افزایش درآمد شرکت از تبلیغات محلی خواهد شد. اکنون بسیاری از برندها طرف قرارداد تبلیغاتی گوگل ماهیت جهانی دارند. این امر در عمل به معنای بی توجهی به برندهای فعال در مقیاس محلی است. به همین خاطر بسیاری از کارشناس ها رویکرد گوگل و سایر پلتفرم های بزرگ مانند فیس بوک به حوزه تبلیغات محلی را اجتناب ناپذیر می دانند.
براساس تحقیقات کارشناس های گوگل میزان تاثیرگذاری کمپین های محلی به مراتب از نمونه های جهانی بیشتر است. به همین خاطر ایده کسب درآمد تبلیغاتی از برندهای محلی از مدت ها قبل فکر دست اندر کاران گوگل را به خود مشغول کرده است. نکته مهم در این میان ناتوانی گوگل در دریافت هزینه های تبلیغاتی بالا از برندها محلی است. بی شک این نقطه ضعف با پوشش سطح وسیعی از برندهای محلی جبران خواهد شد. به علاوه بسیاری از برندهای بین المللی نیز در طول چند دهه اخیر به سراغ برگزاری کمپین های محل رفته اند. به این ترتیب جایی برای نگرانی در مورد میزان درآمد گوگل نخواهد بود. نکته مهم در اینجا برنامه بلندمدت گوگل برای رونمایی از ابزار خود است. پیش بینی من رونمایی سرویس تازه گوگل در پنج سال آینده است. البته گوگل هنوز هیچ اظهارنظر رسمی در مورد زمان رونمایی از این سرویس نکرده است. این امر یک پیام واضح در پی دارد: گوگل هنوز به جمع بندی نهایی در مورد نحوه مدیریت سرویسش نرسیده است. اکنون الگوی تبلیغات در گوگل مپ موجب افزایش 1542درصدی در جست وجوی مکان های نزدیک از سوی کاربران شده است، بنابراین گوگل در پی ترکیب هر دو عامل با یکدیگر است. این امر به آنها فرصت بهتری برای جلب نظر مشتریان خواهد داد.
مطلب مرتبط: روش های تبلیغات رایج در دنیای امروز
5. گوگل مپ، پلتفرمی تازه برای تبلیغات
براساس پیش بینی موسسه INC پلتفرم گوگل مپ یکی از مستعدترین حوزه ها برای توسعه تبلیغات است. امروزه بسیاری از کاربران برای یافتن نقاط مختلف جغرافیایی از گوگل مپ استفاده می کنند. اگرچه هنوز نمایش تبلیغات در این اپ شروع نشده است، اما کارشناس ها آینده مناسبی برای این پلتفرم پیش بینی می کنند. مزیت اصلی گوگل مپ پایگاه وسیع اش در میان کاربران است. اگر از همین امروزه گوگل اقدام به شروع بارگذاری تبلیغات در گوگل مپ کند، براساس پیش بینی ها توانایی کسب 2 میلیارد دلار درآمد را خواهد داشت. نکته مهم در این میان برنامه ریزی مدیران گوگل برای ارائه ابزارهای کاربردی برای تبلیغات در مپ است. به این ترتیب درآمد مدنظر آنان 9.6 میلیارد دلار است. براساس پیش بینی بانک آمریکا با شروع به کار بخش تبلیغاتی گوگل مپ در دو ماه پایانی سال 2019 سود 2 میلیارد دلاری عاید گوگل خواهد شد.
6. تاثیر هوش مصنوعی بر روی تبلیغات گوگل
گوگل سرمایه گذاری بسیار زیادی بر روی فناوری هوش مصنوعی برای افزایش دقت تبلیغاتش کرده است. شکایت سنتی بسیاری از افراد نسبت به خدمات گوگل عدم دقت در ارائه تبلیغات به کاربران علاقه مند بود. به همین خاطر گوگل از مدت ها قبل به سراغ توسعه فناوری هوش مصنوعی رفته است. براساس ادعای رسمی گوگل استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند ارائه تبلیغات به مخاطب علاوه بر افزایش دقت موجب کاهش هزینه شرکت ها نیز می شود. بر این اساس برای راه اندازی کمپین تبلیغاتی دیگر نیازی به نمایش محتوای کمپین به شمار بالایی از کاربران نیست. در عوض تبلیغات فقط برای کاربران علاقه مند به حوزه کسب و کارمان به نمایش درمی آید. تا همین چند سال پیش فناوری هوش مصنوعی امری مربوط به آینده محسوب می شد، با این حال اکنون کارایی آن در متن کسب و کار و به ویژه حوزه تبلیغات قابل مشاهده است. از نظر بسیاری از کارشناس های حرفه ای کسب و کار و من (اگر من را نیز کارشناس حرفه ای لحاظ کنید) استفاده گوگل از فناوری هوش مصنوعی دنیای تبلیغات را دستخوش تغییرات اساسی خواهد کرد.
نکته مهم در اینجا جهت گیری دیگر غول دنیای تبلیغات یعنی فیس بوک به سوی هوش مصنوعی است. نخستین تاثیر تحول موردنظر در فعالیت فیس بوک بر روی پیام رسان این پلتفرم قابل مشاهده است. پیام رسان فیس بوک با پیشرفت شگفت انگیز بدل به یکی از بزرگترین نمونه ها در دنیا شده است. اکنون برندها امکان استفاده از پیام رسان فیس بوک به عنوان یک دستیار کاملا هوشمند را دارند. اگر تا همین چند سال پیش مسنجر فیس بوک در زمینه پاسخگویی به مشتریان عملکرد بدی داشت، اکنون ماجرا به طور کلی متفاوت است. نسل جدید هوش مصنوعی در زمینه بازاریابی مبتنی بر پیام رسان ها تغییرات بنیادی ایجاد کرده است. بحث یادگیری ماشینی نیز نیاز به برنامه نویسی سنگین برای ابزارها را به طور کلی کاهش داده است.
بخش مرتبط: مطالب کاربردی روز درباره تبلیغات
7. تحلیل عمیق لینک ها
گوگل در طول چند ماه گذشته سرمایه گذاری وسیعی بر روی حوزه تحلیل عمیق لینک ها و ایجاد ارتباط میان آنان انجام داده است. این امر موجب ایجاد فرصت مناسب برای ارائه تبلیغات هدفمند به کاربران می شود. به طور معمول وبلاگ ها بخش بزرگی از درآمد خود را مدیون نمایش تبلیغات هستند. در این مورد گوگل مهم ترین شریک تجاری آنها محسوب می شود. پلتفرم گوگل با تحلیل عمیق لینک ها امکان یافتن ماهیت اصلی آنها را دارد. به این ترتیب دیگر خبری از ارائه محتوای تبلیغاتی تصادفی به کاربران نخواهد بود. وقتی تبلیغات برند ما به صورت هدفمند دنبال شود، تاثیرگذاری آن به مراتب بیشتر خواهد بود. به علاوه، در بسیاری از موارد برندها در تلاش برای ارتقای جایگاه تبلیغاتی شان با مشکل کمبود بودجه مواجه اند. با تبلیغات هدفمند در سایت های دارای کاربران علاقه مند به کسب و کارمان هزینه های تبلیغاتی نیز به شدت کاهش خواهد یافت. براساس گزارش خرده فروشی ماگالو در برزیل همکاری با گوگل در این زمینه بسیار سودآور است. آنها از طریق همکاری با گوگل در زمینه تبلیغات هدفمند و کاملا هوشمند میزان فروش شان را در طول یک سال اخیر 40درصد افزایش داده اند. به نظر من حوزه فعلی تبلیغات هوشمند هنوز هم جای کار دارد، با این حال نکته مهم ایجاد سازگاری هرچه بیشتر میان کسب و کارمان و این نوع تبلیغات است. این امر هزینه های جاری ما را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد. به علاوه، دیگر خبری از ایجاد مزاحمت برای کاربران بی علاقه به کسب و کارمان هم نخواهد بود. در نتیجه جایگاه و اعتبار برندمان خدشه دار نمی شود.