کسب و کارهایی که همیشه مشتریان وفاداری در کنار خودشان دارند، خیال شان از بابت خیلی چیزها راحت است. مثلا آنها لازم نیست دائما نگران باد کردن محصولات روی دست شان بوده یا هزینه های عجیب و غریب برای تبلیغات انجام دهند. در عوض مشتریان طوری برای آنها تبلیغ کرده و دوستان شان را به خرید ترغیب می کنند که نگو. بی شک همه این نکات برای کارآفرینان، به ویژه کسانی که تازه اول راه هستند، بیشتر شبیه نوعی رویای شیرین به نظر می رسد تا واقعیت. البته اگر آشنایی خوبی با مفهوم انجمن برند داشته باشید، این نکات دیگر برای تان رویابافی نیست!
انجمن برند به شما کمک می کند تا مشتریان تان را ساماندهی کرده و آنها را از خریدارهای صرف یا کسانی که فقط به حوزه کاری تان علاقه دارند، به خریدارهای پر و پاقرص بدل کنید. نکته جالب اینکه در خیلی از اوقات شما به کمک این انجمن ها می توانید انتظارات مشتریان را نیز در کسری از ثانیه متوجه شوید. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم استفاده از تکنیک های توسعه و مدیریت انجمن برند ایده ای طلایی خواهد بود.
فکر می کنم موضوع اصلی مقاله ما مثل روز برای تان روشن شده باشد. شما در این مقاله قرار است با مفهوم انجمن برند، مزایای آن و همچنین نحوه مدیریتش آشنا شوید. فکر می کنم همینطوری هم برنامه بلندمدتی دارید. پس اصلا لازم نیست نکته دیگری به آن اضافه کنیم. یادتان باشد، هر کاری در این دنیا در بلندمدت جواب می دهد. پس اگر از همین حالا به دنبال نتایج کوتاه مدت هستید، بد نیست در کارتان تجدیدنظر کنید.
انجمن برند دقیقا چیست؟
وقتی درباره انجمن برند حرف می زنیم، خیلی ها به یاد میزگردهایی می افتند که دور آن کلی آدم نشسته و با هم مشغول بحث و گفت وگو می شوند. در این میان شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان نیاز به طرح مسئله داشته و باید دقیقا مانند معلم رفتار کنید. خب این ایده شاید بهره اندکی از واقعیت داشته باشد، اما تمام آن را بیان نمی کند. به همین دلیل شما باید در توسعه کسب و کارتان به مفهوم دقیق انجمن برند توجه نشان دهید.
وقتی درباره انجمن برند صحبت می کنیم، یک محیط خاص را مدنظر نداریم، در عوض نوعی رابطه میان مشتریان و برند در کانون توجه قرار می گیرد. بر این اساس اگر مشتریان فراتر از امر خرید با شما ارتباط دارند، این نکته به کسب و کارتان برای اثرگذاری بر روی مخاطب کمک ویژه ای می کند. به همین دلیل اگر شما به دنبال اثرگذاری بر روی مشتریان در قالب این الگو هستید، در واقع باید خودتان را برای ارتباطی فراتر از فروش محصولات آماده کنید.
شاید یکی از بهترین مثال ها درباره انجمن برند مربوط به انجمن های هواداری در تیم های ورزشی باشد. مثلا باشگاه آرسنال را در نظر بگیرید؛ اگرچه این تیم در طول سال های اخیر نتایج درخشانی در لیگ نگرفته، اما هنوز هم کلی طرفدار در سراسر دنیا دارد که به کارت عضویت شان در انجمن باشگاه افتخار می کنند. این فضا به مدیران و حتی کادر فنی تیم امکان تعامل نزدیک با هواداران را می دهد. شاید به همین خاطر است که بلیت های بازی این تیم خیلی زود به فروش می رسد.
مطلب مرتبط: راهنمای ایجاد انجمن برند در عرصه کسب و کار
انجمن برند به مشتریان این فرصت را می دهد که سطح رابطه شان با کسب و کارها را فراتر از امور مالی ببرند. البته در این میان شما باید خدمات جانبی خوبی به مشتریان دهید؛ چراکه مسیر ارتباط غیرمالی میان شما و آنها دقیقا مثل جاده ای دوطرفه است. بنابراین نباید دائما از آنها انتظارات بزرگ داشته باشید. بد نیست در این میان کمی به خودتان فشار آورده و کارتان را بهتر جلو ببرید.
چرا ایجاد انجمن برند مهم است؟
حالا که با مفهوم انجمن برند آشنا شدیم، بد نیست کمی درباره اهمیت آن حرف بزنیم. اصلا بر فرض که تمام تعاریف ممکن درباره انجمن برند را یاد گرفتیم، آیا این استراتژی واقعا به درد کسب و کار ما می خورد؟ این سوالی است که ما در ادامه قصد بررسی دقیقش را داریم. پس با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین نکات در این رابطه را بررسی کنیم.
استفاده بهتر از محتوای تولیدی کاربران
یکی از دغدغه های همیشگی بازاریاب ها تلاش برای یافتن محتوای تولیدی از سوی مخاطب شان است. این کار نه تنها هزینه های بازاریابی را کاهش می دهد، بلکه تاثیرگذاری بهتری نیز بر روی مخاطب به همراه دارد. درست به همین دلیل شما می توانید بدون هیچ مشکلی از این نوع محتوا بهره برده و کارتان را به خوبی پیش ببرید. یادتان نرود، شما مسئول توسعه کسب و کارتان در مقیاس وسیع نیستید. در عوض باید سعی کنید از محتوایی که مخاطب تان در بازارهای محلی یا به طور کلی هر موقعیتی درباره شما تولید می کند، استفاده کنید.
گاهی اوقات بازاریاب ها انتظار محتوایی درجه یک و بی نقص از سوی مخاطب را دارند. اگر شما همچنین انتظارات عجیبی از مخاطب تان دارید، خیلی زود سرخورده خواهید شد. خب هرچه باشد، مخاطب تان که بازاریاب حرفه ای نیست. در عوض آنها افراد کاملا عادی هستند و دانش بازاریابی زیادی ندارند. دقیقا به همین خاطر محتوایی که تولید می کنند، مورد توجه ویژه کاربران قرار می گیرد.
انجمن برند به شما کمک می کند تا با ارتباط بهتر با مخاطب به او برای تولید محتوا پیرامون برندتان انگیزه کافی بدهید. نتیجه این کار امکان اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف خواهد بود. اینطوری دیگر لازم نیست دائما نگران اوضاع تان در بازار بوده یا فعالیت بازاریابی تان را با وقفه طولانی دنبال کنید.
فروش بیشتر
این روزها بیشتر فروش کسب و کارها در میان مشتریان وفادارشان روی می دهد. بنابراین اگر شما مشتری وفادار نداشته باشید، کارتان برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف حسابی سخت می شود. این در حالی است که برندهای بزرگ معمولا تلاش زیادی برای فروش محصول شان نمی کنند. در عوض این مشتریان هستند که دائما به دنبال محصولات این برندها می گردند.
وقتی مشتریان ارتباط خوبی با برند شما داشته باشند، به طور ناخودآگاه ارتباط شان با شما بهتر خواهد شد. نکته کلیدی اینکه شما نمی توانید بدون برقراری رابطه دوستانه با مشتریان انتظار خرید چندباره شان را داشته باشید. شما را نمی دانم، ولی برای من که تجربه کیفیت برندهای مختلف جذابیت بالایی دارد. بنابراین باید پای نکته حیرت انگیزی در این میان باشد تا مرا از این قصدم منصرف کند.
مطلب مرتبط: همکاری با دیگر برندها در بازار: مرور بر مزایا
وفاداری بیشتر مشتریان
وفاداری مشتریان به برندها امری نیست که به این سادگی به دست بیاید. تازه اگر شما بی نهایت خوششانس بوده و اعتماد مشتریان را به دست بیاورید، حفاظت از این وضعیت بی نهایت سختتر خواهد بود. درست به همین دلیل برخی از برندها دائما درگیر فرآیند ریزش مشتریان وفادار و جذب دوباره افراد تازه هستند. شاید به نظرتان این فرآیند تا بی نهایت ادامه پیدا کند، اما راستش را بخواهید از یک جایی به بعد دیگر انگیزه کارکنان برای تعامل با مشتریان تازه کاملا از بین خواهد رفت. به همین خاطر توسعه انجمن برند به شما کمک می کند تا جلوی ریزش مشتریان وفادار برند را بگیرید. اینطوری نتیجه بهتری در بازار به دست خواهید آورد.
اگر شما هم دوست دارید اعتماد مشتریان را در سطح بالاتری به دست بیاورید، بد نیست انجمن برند را به چشم یک تکنیک درست و حسابی نگاه کنید. این امر به شما کمک می کند تا کارتان را بهتر جلو برده و جلوی مشکلات اساسی را نیز بگیرید. یادتان نرود، در دنیای امروز بسیاری از برندها برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به استفاده از عنصر وفاداری دارند؛ چراکه کاربران امروزه هر نوع ابزار هوشمندی برای بی توجهی به کمپین های بازاریابی برندها را دم دست دارند. پس ولخرجی صرف در بازار دیگر پاسخگوی نیاز کسب و کارها نخواهد بود.
مدیریت بحران بهتر
وقتی بحران ها از راه می رسند، کمتر مدیری آمادگی لازم برای مواجهه با آنها را دارد. انگار که بحران ها همیشه مربوط به دیگران بوده و اصلا نباید جلوی راه برند آنها سبز می شدند. در این شرایط ایده هایی که مشتریان یا علاقه مندان به برند درباره مدیریت بحران دارند، همیشه راهگشا خواهد بود. البته به شرط اینکه کانال ارتباط درست و حسابی در این میان موجود باشد.
نکته ای که برای بسیاری از مدیران جای سوال دارد، ریشه بروز بحران هاست. خب شما تا از ریشه یک مسئله خبر نداشته باشید، کارتان راه نخواهد افتاد. از آنجایی که مدیران در طول روز دغدغه های زیادی دارند، بد نیست از یک میانبر خوب استفاده کنیم. این میانبر در واقع استفاده از نظرات و ایده های مشتریان در انجمن برند است. بی شک هیچ کس به خوبی مشتریان درباره نقاط ضعف و ریشه بحران ها در برند اطلاعات ندارند. با این حال مشتریان گاهی اوقات انگیزه کافی برای همراهی با یک برند را ندارند. به همین دلیل شما باید با استفاده از انجمن وارد عمل شده و اعتماد و انگیزه مشتریان را جلب کنید.
گاهی اوقات در انجمن ها به مشتریان وفادار پاداش هایی نیز تعلق می گیرد. مثلا بن تخفیف 70 درصدی از برند گوچی را در نظر بگیرید. شما لازم نیست حتما طرفدار دوآتیشه دنیای مد و پوشاک باشید تا با این بن تخفیف حسابی وسوسه شوید. در عوض چنین تخفیفی حتی بی علاقه ترین افراد به صنعت مد را نیز جذب می کند. یادتان باشد، شما نباید دائما از این ابزار برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان سود ببرید؛ چراکه بعد از مدتی مشتریان از شما طلبکار خواهند شد تا همیشه این تخفیف ها را عرضه کنید. پس فقط در مواردی که واقعا نیاز به اظهار نظر مستقیم مشتریان دارید، از این تکنیک بهره ببرید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
کاهش هزینه های بازاریابی
آخرین مزیت مهم و کلیدی که انجمن برند برای کسب و کارها دارد، کاهش هزینه های بازاریابی است. خب وقتی برندی مثل سونی این همه طرفدار در سراسر دنیا دارد، چرا باید سراغ کمپین های بازاریابی پرهزینه برود؟ این سوالی است که دقیقا ما را به بخش کنونی رسانده است.
اگر شما یک انجمن برند قوی داشته باشید، مشتریان دیگر توجهی به هیاهوی تبلیغاتی رقبا نخواهند کرد. آن وقت تا زمانی که محصولات تان کیفیت لازم را داشته باشد، مشتریان نیز در کنار شما خواهند بود. این نکته ای است که بسیاری از کارآفرینان اصلا بدان توجه ندارند. درست به همین خاطر دائما هزینه های بازاریابی کسب و کارشان را افزایش می دهد. ماجرا به جاهای اکشنش رسید، نه؟
برخی از بازاریاب ها فکر می کنند اگر هزینه های بازاریابی کاهش پیدا کند، مشکلات شان یکی پس از دیگری از راه می رسند. خب در این صورت باید به شما اطمینان دهیم که کاهش هزینه های بازاریابی همیشه ایده بدی نیست؛ چراکه به شما فرصت سرمایه گذاری در حوزه های دیگر را می دهد. توسعه پایدار کسب و کار بدون توجه به این نکته کلیدی تقریبا هیچ معنا و مفهومی ندارد. به همین دلیل شما باید خودتان را برای اثرگذاری بهینه بر روی مخاطب تان آماده کنید.
مطلب مرتبط: مشارکت برند (Brand Partnership) چیست؟
چطور انجمن برند را شکل دهیم؟
حالا به بخش پایانی مقاله مان رسیده ایم که احتمالا بیشترین جذابیت را برای شما دارد. صحبت درباره ابعاد نظری انجمن برند تا وقتی پای عمل در میان نباشد، چنگی به دل نمی زند. خب شما باید یک ایده عملی برای توسعه کسب و کارتان داشته باشید. وگرنه هر چقدر هم در بازار به آب و آتش بزنید، کاری از پیش نمی برید.
ما در این بخش قصد داریم خیلی رُک و پوست کنده درباره شیوه های ایجاد و توسعه انجمن برند حرف بزنیم. اگر شما هم دوست دارید در این راهکارهای حرفه ای یاد بگیرید، بد نیست در ادامه با ما همراه باشید.
انطباق استراتژی ها با هم
اولین کاری که شما باید در رابطه با ایجاد انجمن برند انجام دهید، ایجاد هماهنگی میان استراتژی های کسب و کارتان است. این امر به شما کمک می کند تا کارتان را به طور یکپارچه جلو ببرید. اجازه دهید کمی ساده تر حرف بزنیم. وقتی یک کسب و کار به دنبال ایجاد انجمن برند است، معمولا اعضای مختلف شرکت ایده های گوناگونی درباره این مسئله دارند. اگر شما نظرات همه افراد و استراتژی های جاری شرکت را با هم یک کاسه نکنید، احتمالا خیلی زود کارتان با مشکلات اساسی رو به رو خواهد شد. آن وقت هر چقدر هم به آب و آتش بزنید، دیگر کسی برای تان تره هم خرد نخواهد کرد.
توصیه ما در این بخش استفاده از یک جلسه خودمانی با اعضای ارشد برند است. اینطوری شما فرصت کافی برای اثرگذاری بر روی مخاطب با هماهنگ ترین استراتژی های ممکن را پیدا می کنید. قبول دارم این امر کمی سخت به نظر می رسد، اما شما برای موفقیت های بلندمدت باید همیشه این نکته کلیدی را در ذهن داشته باشید. وگرنه همیشه یکجای کارتان ایراد خواهد داشت.
استفاده از توصیه های دیگران یا حتی کارشناس هایی که اوضاع بازار را رصد می کنند، ایده خوبی در این میان خواهد بود. یادتان باشد، شما به عنوان مدیر شرکت رأی نهایی را دارید، اما قرار نیست دقیقا برخلاف ایده و ترجیحات همه اعضا عمل کنید. این امر به مرور زمان شما را بدل به فردی بی نهایت انتقادبرانگیز در ساختار شرکت می کند. پس سعی کنید مسائل مربوط به انجمن برند را با همفکری دیگران جلو ببرید.
مطلب مرتبط: همکاری استراتژیک برندها
اختصاص منابع موردنیاز
اگر یادتان باشد، در ابتدای مقاله گفتیم که انجمن برند به یک فضای واقعی اشاره ندارد. در عوض این فضا بیشتر در شبکه های اجتماعی و به طور آنلاین جریان پیدا می کند. بنابراین شما باید حضورتان در دنیای آنلاین را جدی تر دنبال کنید. خب نمی شود که از یک طرف انجمنی حرفه ای بخواهید، اما از طرف دیگر اصلا میانه خوبی با شبکه های اجتماعی نداشته باشید. این امر به مرور زمان اوضاع شما در دنیای کسب و کار را حسابی به هم می ریزد.
انتظارات ما در این بخش کاملا روشن است. شما باید اول از همه تیم مشخصی برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی آماده کنید. این امر به شما کمک می کند تا دستی به سر و روی اوضاع تان در شبکه های اجتماعی بکشید. در نقطه مقابل باید سطح تعامل تان با مخاطب در شبکه های اجتماعی را نیز حسابی توسعه دهید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا کمی هم که شده اوضاع تان از نظر بازاریابی را بهبود بخشید.
یادتان باشد، همه چیز در قالب تشکیل یک تیم خلاصه نمی شود. مثلا تیم تئاتری که صحنه مناسبی برای اجرا نداشته باشد، حتی با حضور بهترین بازیگران هم راه به جایی نخواهد برد. این دقیقا همان نکته ای است که شما به عنوان مدیر کسب و کار باید به فکرش باشید. بی شک امکانات کاری اهمیتی به اندازه کیفیت نیروی کار دارد. بنابراین اگر به این نکته کلیدی توجه نشان ندهید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
در نهایت این شما هستید که باید بودجه ای برای تیم مورد نظر تهیه کنید. این کار باید به طور دقیق انجام گیرد؛ چراکه بودجه های نانوشته معمولا هزینه زیادی روی دست سازمان می گذارد. پس از همین حالا به فکر طراحی بودجه مشخص برای تیم تان باشید وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
انتخاب پلتفرم های درست
اینکه شما در کدام شبکه های اجتماعی یا به طور کلی پلتفرم های تعاملی با مخاطب ارتباط داشته باشید، سوال کلیدی محسوب می شود. متاسفانه خیلی از کارآفرینان اصلا به این سوال توجه نمی کنند. در عوض یک راست سراغ مخاطب شان رفته و کار تولید محتوا را پیگیری می کنند. قبول دارم این روزها پلتفرم هایی مثل ایکس (توئیتر سابق)، اینستاگرام و یوتیوب حسابی دل کاربران را برده، اما گزینه های دیگری مثل تیک تاک، فیس بوک و حتی لینکدین هنوز روی میز هستند. اگر به این فهرست دامنه پلتفرم های تازه تاسیس را نیز اضافه کنیم، آن وقت با یک هزارتوی بی پایان رو به رو خواهیم شد.
نکته ای که در این میان شما باید بدان توجه کنید، مسئله مربوط به مقایسه پلتفرم هاست. مثلا اگر اینستاگرام در میان رقبای شما محبوبیت دارد، نباید صرفا به همین خاطر سراغ آن بروید. در عوض بد نیست با استفاده از آمارها دست به انتخاب بزنید. شاید اعتراض کنید که بررسی آمارها اصلا کار خوشایندی نیست. خب در این صورت باید یک راه ساده تر جلوی پای تان قرار دهیم: ارزیابی رفتار مشتریان!
یادتان نرود، تمام فعالیت های شما در عرصه کسب و کار فقط در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که باب میل مخاطب تان باشد. از آنجایی که این روزها دامنه وسیعی از مردم در شبکه های اجتماعی حضور دارند، بعید است مخاطب شما در این دامنه نگنجد. پس بد نیست رفتار مشتریان تان را با دقت بالا زیر ذره بین ببرید. اینطوری فرصت بسیار خوبی برای یافتن ایده های کلیدی شان پیدا می کنید. ماجرا جالب شد، نه؟
پلتفرم هایی که در میان کاربران محبوبیت زیادی دارد، باید در صدر فهرست شما قرار گیرد. گاهی اوقات کسب و کارها بودجه کافی برای حضور در تمام شبکه های اجتماعی را ندارند. خب در این صورت شما باید خودتان را برای انتخابی سخت از میان گزینه های محبوب آماده کنید. وگرنه بودجه تان در میانه راه تمام خواهد شد. آن وقت شما می مانید و کلی مشتری معترض که هیچ عذر و بهانه ای را هم قبول ندارند.
آپدیت مداوم سایت
خیلی وقت ها مشتریان برای ارتباط نزدیک با برندها به سایت شان مراجعه کرده و از قسمت چت یا حتی درج نظرات ایده خود را بیان می کنند. حالا اگر اوضاع سایت شما حسابی به هم ریخته باشد، احتمالا کمتر کسی به طرف سایت تان جذب خواهد شد. آن وقت شما می مانید و کلی مشتری ناراضی که دیگر چشم دیدن تان را هم ندارند.
ایدهای که ما در این بخش روی آن تاکید داریم، بی نهایت ساده است. شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب و توسعه انجمن تان کافی است کمی به فکر سایت تان باشید. مثلا محتوای به درد بخور در آن بارگذاری کرده و بخش فروم را راه اندازی کنید. در فروم ها فضای کافی برای مخاطب به منظور بحث و تبادل نظر ایجاد می شود. در این میان شما نه تنها به ایده های مهم مخاطب تان دسترسی خواهید داشت، بلکه فضایی تعاملی را نیز توسعه داده اید.
مطلب مرتبط: چرا برندها با آژانس های بازاریابی همکاری می کنند؟
رفتار براساس بازخورد مشتریان
تمام کارهایی که شما تا اینجا انجام داده اید، باید تاثیر مثبتی بر روی عملکردتان داشته باشد. اگر قرار باشد گوش شما به حرف مشتریان بدهکار نباشد، اصلا چرا این همه برای توسعه انجمن برند تلاش کرده اید؟ آخرین نکته ای که ما در این مقاله بر روی آن تاکید داریم، تلاش برای تقویت شیوه رفتارتان در بازار است. این رفتار باید براساس بازخوردهای دریافتی از سوی مشتریان اصلاح شود. وگرنه مشتریان به مرور زمان انگیزه شان از تعامل با شما را از دست می دهند.
اجازه دهید یک سناریوی ساده را در نظر بگیریم. وقتی در خانواده به حرف یکی از اعضا دائما بی توجهی می شود، نتیجه نهایی چه خواهد بود؟ بی شک عضو مورد نظر بعد از مدت کوتاهی دیگر هیچ نظری نمی دهد و چه بسا خیلی زود دنبال خانه ای برای مستقل شدن بگردد. این دقیقا همان اتفاقی است که مشتریان در صورت بی توجهی شما انجام می دهند. یعنی سراغ برندی دیگر می روند که یک جفت گوش شنوا داشته باشد!
گردآوری بازخوردهای مشتریان دیگر کار سخت یا زمانبری نیست. این روزها ابزارهای بسیار زیادی مثل گوگل آنالیتیکس یا سوشیال اسپروت (Social Sprout) به ساده ترین شکل ممکن این کار را برای شما انجام می دهند. بنابراین دیگر هیچ عذر و بهانه ای برای بی توجهی به نظرات مشتریان ندارید. بهتر است همین امروز کارتان را شروع کرده و قبل از اینکه مشتریان کاملا دور شما را خط بکشند، فکری به حال وضعیت کسب و کارتان کنید. وگرنه دیگر هیچ شانسی در عمل نخواهید داشت.
سخن پایانی
انجمن برند یکی از آن استراتژی هایی است که بسیاری از برندهای بزرگ سال هاست دنبالش را گرفته اند. با این حال کسب و کارهای کوچک کمتر به آن فکر می کنند. فرقی ندارد شما در چه موقعیتی باشید، در هر صورت استفاده درست از این استراتژی به کارتان خواهد آمد. به همین خاطر ما در این مقاله به بررسی برخی از مهمترین نکات در رابطه با انجمن برند پرداختیم.
شما الان نه تنها با تعریف این مفهوم آشنا هستید، بلکه مزایای ایجاد و توسعه انجمن برند را نیز یاد گرفته اید. حالا تکنیک های کلیدی برای ایجاد انجمن برند را نیز در دست دارید. از اینجا به بعد همه چیز به سعی و تلاش خودتان بستگی خواهد داشت. یادتان باشد، هرجا به مشکل خوردید، کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: